Spring naar bijdragen

Vrouwen in het ambt


Aanbevolen berichten

28 minuten geleden zei Desid:

Dat is dus niet gelijkwaardig: "Het is niet de bedoeling dat het vrouwelijke in de mens de overhand krijgt."

In onze tijd overheerst m.i. het hardnekkige misverstand dat "gelijkwaardig" hetzelfde betekent als "hetzelfde". In de islam is de vrouw niet gelijkwaardig aan de man. Binnen het christendom wel en bestaat er zelfs het gevaar dat de vrouw als meer gelijkwaardig wordt beschouwd dan de man. Vanaf de vroege middeleeuwen wordt de vrouw als gevolg van de christelijke invloed zelfs een beetje vergoddelijkt en geïdealiseerd. Wat er wordt bedoeld is dat het uiterlijke niet de overhand moet krijgen over het innerlijke in de mens. Wanneer dat wel gebeurt weten we dat we in een eindtijd leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 416
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor zover ik het kan inschatten gaat het hier om een principiële keuze. En niet om een strategische...

Ik denk niet dat een van de groeperingen binnen de GKv zich nadrukkelijk als progressief ziet of zou willen zien. Maar dat het eerder iets is als de eigen uitgangspunten (het "ecclesia reformata sempe

Tegen prediking door vrouwen heeft men iets als men een tekst als de volgende uitlegt als "ten allen tijde en op elke plaats van toepassing voor de Gemeente" (i.p.v. als plaatselijke ordening van dien

48 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik stel voor dat jij eerst eens met een geestelijk volwassen en evenwichtige christelijke vrouw gaat praten alvorens over beperkingen te beginnen. Die beperkingen bevinden zich voornamelijk in jou hoofd.

Tja, die zal het wel weten, misschien dat ze het aan haar man kan zeggen. Kan hij het weer in de gemeente overbrengen. (I)

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Willempie:

In onze tijd overheerst m.i. het hardnekkige misverstand dat "gelijkwaardig" hetzelfde betekent als "hetzelfde". In de islam is de vrouw niet gelijkwaardig aan de man. Binnen het christendom wel en bestaat er zelfs het gevaar dat de vrouw als meer gelijkwaardig wordt beschouwd dan de man. Vanaf de vroege middeleeuwen wordt de vrouw als gevolg van de christelijke invloed zelfs een beetje vergoddelijkt en geïdealiseerd. Wat er wordt bedoeld is dat het uiterlijke niet de overhand moet krijgen over het innerlijke in de mens. Wanneer dat wel gebeurt weten we dat we in een eindtijd leven.

gelijk = gelijk, je kunt niet gelijkwaardiger zijn dan anderen.

Maar de visie die jij hier naar voren brengt, is gewoon patriarchaat. De man is de ziel, de rede, het verstand, het actieve. De vrouw is het omhulsel, buitenkant, emoties, het passieve. En reken maar dat men dan zei dat het vrouwelijke ondergeschikt is.

Gelijkwaardig is niet hetzelfde, maar wel met gelijke rechten en plichten. Binnen het christendom is de vrouw lang niet altijd gelijkwaardig (geweest) aan de man.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Lobke:

Tja, die zal het wel weten, misschien dat ze het aan haar man kan zeggen. Kan hij het weer in de gemeente overbrengen. (I)

Wel goed lezen Lobke. Het is de bedoeling dat Desid zich eerst eens fatsoenlijk laat informeren door die vrouw alvorens zijn bevindingen zomaar te roeptoeteren en op te dringen aan de christelijke vrouw. Zo een gesprek is prima mogelijk daar deze in private omstandigheden gehouden kan worden.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelijk is niet hetzelfde als gelijkwaardig. Dit is juist het hardnekkige misverstand van onze tijd.

2 uur geleden zei Desid:

Maar de visie die jij hier naar voren brengt, is gewoon patriarchaat. De man is de ziel, de rede, het verstand, het actieve. De vrouw is het omhulsel, buitenkant, emoties, het passieve. En reken maar dat men dan zei dat het vrouwelijke ondergeschikt is.

Dat bewijst niet dat de visie onjuist is. En volgens de Bijbel is er wel degelijk sprake van een bepaalde scheppingsorde. Die te veronachtzamen dient slechts schade toe. Niemand wordt daar gelukkiger of beter van. integendeel zelfs. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Willempie:

Gelijk is niet hetzelfde als gelijkwaardig. Dit is juist het hardnekkige misverstand van onze tijd.

Dat bewijst niet dat de visie onjuist is. En volgens de Bijbel is er wel degelijk sprake van een bepaalde scheppingsorde. Die te veronachtzamen dient slechts schade toe. Niemand wordt daar gelukkiger of beter van. integendeel zelfs. 

Wat betekend dit in de praktijk? Moet de vrouw zwijgen in de samenkomsten? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Gaitema:

Wat betekend dit in de praktijk? Moet de vrouw zwijgen in de samenkomsten? 

Nee. De Heilige Geest beweegt bepaalde vrouwen om in de samenkomsten te spreken. Een goed voorbeeld is Corrie ten Boom maar er zijn vele anderen. Maar de vrouwen die spreken vertegenwoordigen de ziel, het mannelijke. Corrie ten Boom liet zich niet leiden door emoties of het uiterlijke. Ze had a.h.w. een mannelijke boodschap. Zo zijn er ook mannen die zo vervrouwelijkt zijn dat ze beter kunnen zwijgen in de gemeente. Het gaat hier om een principe en niet om slaafs wetticisme. 

Het kan ook voorkomen dat waar mannen hun taak laten liggen, vrouwen die taak moeten overnemen. Een voorbeeld is het verhaal van Izaäk. Rebekka erkende de unieke verantwoordelijkheid van haar man maar nam niettemin op een cruciaal moment de leiding over.

Het is heel interessant om de drie aartsvaders te bestuderen. Abraham was het prototype van het mannelijke. Zijn verhaal wordt gekenmerkt door vuur. Het verhaal van Izaak wordt gekenmerkt door water, hetgeen vereenzelvigd wordt met het vrouwelijke. Alle belangrijke beslissingen in zijn leven worden genomen door anderen. Jacob is een soort synthese tussen het mannelijke en het vrouwelijke. Zijn leven wordt gekenmerkt door dubbelheid. Tweeling. Twee vrouwen. Gedeelde verantwoordelijkheid en beslissingen. Binnen de gemeente dienen we de zaken waarom het gaat te onderscheiden i.p.v. te veralgemeniseren en vaste regeltjes na te volgen. De Heilige Geest laat zich niet dwingen door menselijke regeltjes. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Willempie:

Nee. De Heilige Geest beweegt bepaalde vrouwen om in de samenkomsten te spreken. Een goed voorbeeld is Corrie ten Boom maar er zijn vele anderen. Maar de vrouwen die spreken vertegenwoordigen de ziel, het mannelijke. Corrie ten Boom liet zich niet leiden door emoties of het uiterlijke. Ze had a.h.w. een mannelijke boodschap. Zo zijn er ook mannen die zo vervrouwelijkt zijn dat ze beter kunnen zwijgen in de gemeente. Het gaat hier om een principe en niet om slaafs wetticisme. 

Het kan ook voorkomen dat waar mannen hun taak laten liggen, vrouwen die taak moeten overnemen. Een voorbeeld is het verhaal van Izaäk. Rebekka erkende de unieke verantwoordelijkheid van haar man maar nam niettemin op een cruciaal moment de leiding over.

Het is heel interessant om de drie aartsvaders te bestuderen. Abraham was het prototype van het mannelijke. Zijn verhaal wordt gekenmerkt door vuur. Het verhaal van Izaak wordt gekenmerkt door water, hetgeen vereenzelvigd wordt met het vrouwelijke. Alle belangrijke beslissingen in zijn leven worden genomen door anderen. Jacob is een soort synthese tussen het mannelijke en het vrouwelijke. Zijn leven wordt gekenmerkt door dubbelheid. Tweeling. Twee vrouwen. Gedeelde verantwoordelijkheid en beslissingen. Binnen de gemeente dienen we de zaken waarom het gaat te onderscheiden i.p.v. te veralgemeniseren en vaste regeltjes na te volgen. De Heilige Geest laat zich niet dwingen door menselijke regeltjes. 

Onvoorstelbaar, wat een uitleg! Weer wat geleerd ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

En volgens de Bijbel is er wel degelijk sprake van een bepaalde scheppingsorde. Die te veronachtzamen dient slechts schade toe. Niemand wordt daar gelukkiger of beter van. integendeel zelfs. 

 

2 uur geleden zei Willempie:

De Heilige Geest beweegt bepaalde vrouwen om in de samenkomsten te spreken.

Onbegrijpelijke redenatie. Enerzijds is daar de Heilige Geest die zegt dat het onbehoorlijk is voor een vrouw om te spreken tijdens de samenkomsten en vervolgens kom je aanzetten met radicaal het tegenovergestelde. Maar je hebt helemaal gelijk: rommelen aan de scheppingsorde komt gedonder van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap Willempie uitstekend. Het is precies wat ik zie in de kerken. Er is een scheppingsorde en "toch" kiest God soms voor vrouwen, die dit gehoorzaam doen vanuit de Heilige Geest. 

Ik las zo iets juist in de noemers geest, ziel en lichaam van de mens. De geest staat in verbinding met God en de ziel met het lichaam. Als de ziel verzadigd wordt, leidt de geest armoede, maar wanneer de ziel beteugeld wordt, komt de geest tot leven. Daarom is het schadelijk om te leven voor eten, drinken, feesten, geld en genot. Het verzadigd de ziel, maar doet niet de wil van God. De vrouw en de man zijn hier dan typebeelden van.

1 uur geleden zei Desid:

Aha, dus vrouwen laten zich leiden door emoties en het uiterlijk. Natuurlijk joh!

Dat zegt hij niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Gaitema:

Dat zegt hij niet. 

Niet zo letterlijk, maar het komt er wel op neer. Het vrouwelijke wordt geassocieerd met wat minder is: uiterlijk in plaats van innerlijk, emotie in plaats van rede. Willempie zegt zelfs: logisch dus dat de vrouw als eerste at. Dus: ach die vrouwtjes kunnen er ook niets aan doen met hun gebrek aan logisch denken en vol zijn van emoties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Ik snap Willempie uitstekend. Het is precies wat ik zie in de kerken. Er is een scheppingsorde en "toch" kiest God soms voor vrouwen, die dit gehoorzaam doen vanuit de Heilige Geest.

Jullie konden wel eens van hetzelfde laken een pak zijn. Hele vreemde lakens. De enige reden waarom God vrouwen toestaat om te leiden is omdat de mannen falen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Desid:

Niet zo letterlijk, maar het komt er wel op neer. Het vrouwelijke wordt geassocieerd met wat minder is: uiterlijk in plaats van innerlijk, emotie in plaats van rede. Willempie zegt zelfs: logisch dus dat de vrouw als eerste at. Dus: ach die vrouwtjes kunnen er ook niets aan doen met hun gebrek aan logisch denken en vol zijn van emoties.

Ook dat beweerd hij niet. Hij legt een oude uitleg uit.

5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Jullie konden wel eens van hetzelfde laken een pak zijn. Hele vreemde lakens. De enige reden waarom God vrouwen toestaat om te leiden is omdat de mannen falen.

Hmm

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Desid:

Niet zo letterlijk, maar het komt er wel op neer. Het vrouwelijke wordt geassocieerd met wat minder is: uiterlijk in plaats van innerlijk, emotie in plaats van rede. Willempie zegt zelfs: logisch dus dat de vrouw als eerste at. Dus: ach die vrouwtjes kunnen er ook niets aan doen met hun gebrek aan logisch denken en vol zijn van emoties.

Je maakt er een karikatuur van. Het populaire beeld van deze tijd dat er geen verschillen bestaan tussen het mannelijke en vrouwelijke is volkomen onwetenschappelijk. Mocht je je daar wat in willen verdiepen, dan zou je bijvoorbeeld eens bij Jordan Peterson kunnen beginnen. Die is behoorlijk op de hoogte van de wetenschappelijke literatuur hieromtrent. We moeten ons niet laten leiden door de emoties van deze tijd maar nuchter naar de feiten blijven kijken. Lijkt mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-10-2018 om 23:14 zei Gaitema:

An zich ga ik helemaal in die logica mee. Echter loop ik in dit specifieke geval aan tegen het feit dat bij ons in evangelische kringen soms de gave van profetie ook onder vrouwen aanwezig is en dat in de samenkomsten vrouwen van de Heer zo ook woorden krijgen om te delen. Ze geven dat vaak weer in toestemming van of via de voorganger. Dan is er van helemaal zwijgen via vrouwen in de samenkomsten van Gods wegen al geen sprake meer. Ik zie Paulus niet als volmaakt. Neem nu ook David. Hij keek weer heel anders naar zijn vijanden dan Lot. David wilde maar wat graag de ondergang van zijn vijanden zien, terwijl Lot pleite bij God voor Sodom en Gemorra. Er zit iets eigens van de mensen in het weergeven van de woorden van God. Toch is het dat door hen heen God tot ons spreekt. Dat maakt het allemaal niet altijd eenvoudig. Vandaar dat je dus heel begrijpelijk  verschillende kerken hebt. In de ene mag de vrouw alleen psalmen zingen (is dat zwijgen trouwens?) en in de andere is ze dominee.

De gave van profetie zie je inderdaad vaker bij vrouwen dan bij mannen, die ervaring heb ik ook.
Wanneer de dame in kwestie eerst overlegd met de voorganger alvorens erover te spreken, zodat de profetie aan de Schrift getoetst worden kan, is een keurige gang van zaken volgens mij. Het zou helemaal bijbels zijn wanneer de voorganger hetgeen de profetes heeft doorgekregen zou overbrengen.

Paulus geeft duidelijk aan dat het geboden van de Here zijn,
37     Als iemand denkt dat hij een profeet is of een geestelijk mens, laat hij dan erkennen dat wat ik u schrijf geboden van de Heere zijn.

G'd prijsen in lofzang met Psalm of anderzijds..... 
Da's een goede vraag.
Enerzijds is zwijgen alles, dus ook zang en gebed.
Anderzijds is zang geen kennisoverdracht of leiderschap.
 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Ik moet iedere keer aan Ester denken.

Als jij aan Esther denkt en daarbij aan een leidinggevende vrouw, dan mis je het hele punt en de boodschap van dat Boek. Esther als voorafbeelding van de gemeente van Christus wordt juist voor de Koning gesteld als dienares en niet als leider. Zonder uitnodiging verschijnen aan de koning kon je voor doodgemaakt worden destijds. Toch werd haar de scepter geschonken van de leider Ahasveros en wist ze haar doodsangst te overwinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-10-2018 om 12:11 zei Dat beloof ik:

Dus jij mag wel wat vinden van een vrouwelijke burgemeester maar van een vrouwelijke voorgangster mag een normale burger niets vinden? Je meet met 2 maten. Eentje voor jezelf en eentje voor anderen.   

Misschien was ik onduidelijk in wat ik bedoelde.
Want ik probeerde juist aan te geven dat wat de aardse wereld doet ik mij niet zo druk om maak, zolang een christen het maar niet doet.
Als christen worden we immers niet voor niets opgeroepen niet gelijke deze wereld te zijn.
Dus zelfs wanneer ongelovigen babymoord dmv abortus plegen, of ouderenmoord dmv euthanasie, is een keuze van de wereld.
Wie zijn wij christenen om de ongelovigen te vertellen dat het niet mag van G'd, die ze toch niet (willen) kennen.

Kortom, blijf als ongelovige met de neus uit kerkelijke zaken en bemoei je als kerk niet met aardse wereldse zaken.

Op 27-10-2018 om 16:39 zei Gaitema:

De Heilige Geest volgen.

De Heilige Geest zal NOOIT tetenspreken hetgeen G'd in de Schrift als Zijn onfeilbaar Woord heeft laten opnemen.
De Heilige Geest kan dus nooit als excuus worden aangewend om de Schrift te negeren.
Wie meent aanwijzingen van de Heilige Geest te ontvangen welke tegen de Schrift ingaan, kan er vergif op innemen dat het niet van de Heilige Geest afkomstig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kelderworm:
Op ‎27‎-‎10‎-‎2018 om 12:11 zei Dat beloof ik:

Dus jij mag wel wat vinden van een vrouwelijke burgemeester maar van een vrouwelijke voorgangster mag een normale burger niets vinden? Je meet met 2 maten. Eentje voor jezelf en eentje voor anderen.   

Misschien was ik onduidelijk in wat ik bedoelde.
Want ik probeerde juist aan te geven dat wat de aardse wereld doet ik mij niet zo druk om maak, zolang een christen het maar niet doet.
Als christen worden we immers niet voor niets opgeroepen niet gelijke deze wereld te zijn.
Dus zelfs wanneer ongelovigen babymoord dmv abortus plegen, of ouderenmoord dmv euthanasie, is een keuze van de wereld.
Wie zijn wij christenen om de ongelovigen te vertellen dat het niet mag van G'd, die ze toch niet (willen) kennen.

Kortom, blijf als ongelovige met de neus uit kerkelijke zaken en bemoei je als kerk niet met aardse wereldse zaken.

Je bent érg duidelijk in wat je bedoelt.
De zaken liggen helaas niet zo eenvoudig en zwart wit als jij het doet voorkomen.
Je maakt je wel degelijk druk om zaken als abortus en euthanasie.
Als je stelt dat jij je daarover niet zo druk maakt, dan is dat volgens mij niet de waarheid.
De meeste christenen maken zich daar juist wél druk om en proberen via de wereldse politiek er voor te zorgen dat deze zaken worden verboden, juist omdat het volgens hen om moord gaat.
En ik hoop van harte dat als jij denkt dat je ergens een moord signaleert, jij je daar, net als ik,  druk om maakt en daar iets mee doet.

Kortom, het zou érg gek zijn als jij je als gelovige niet met aardse wereldse zaken zou bezig houden.
Als je zegt dat niet te doen, dan maak je jezelf er wel met een Jantje van Leiden af, het leven steekt nu eenmaal niet zo in elkaar.
En om diezelfde reden maken ongelovigen zich druk om religieuze zaken als besnijdenis en discriminatie.
Het is onrealistisch om van hen te vragen dat niet te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De meeste christenen maken zich daar juist wél druk om en proberen via de wereldse politiek er voor te zorgen dat deze zaken worden verboden, juist omdat het volgens hen om moord gaat.

Christenen maken zich hier terecht druk om. Echte Christenen zullen zich hieraan nooit schuldig maken. Maar de politiek is niet de weg voor een Christen om hier aan wat te doen. Je kan beter naar de mensen toe gaan en uitleggen waarom je er op tegen bent. Je weet nooit waar dat toe leidt. Ook zou je nog aan opvang kunnen denken voor vrouwen die ongewenst zwanger zijn en daarvoor een oplossing zoeken. Je zou kunnen denken aan adoptie van het kind. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Je bent érg duidelijk in wat je bedoelt.
De zaken liggen helaas niet zo eenvoudig en zwart wit als jij het doet voorkomen.
Je maakt je wel degelijk druk om zaken als abortus en euthanasie.
Als je stelt dat jij je daarover niet zo druk maakt, dan is dat volgens mij niet de waarheid.
De meeste christenen maken zich daar juist wél druk om en proberen via de wereldse politiek er voor te zorgen dat deze zaken worden verboden, juist omdat het volgens hen om moord gaat.
En ik hoop van harte dat als jij denkt dat je ergens een moord signaleert, jij je daar, net als ik,  druk om maakt en daar iets mee doet.

Kortom, het zou érg gek zijn als jij je als gelovige niet met aardse wereldse zaken zou bezig houden.
Als je zegt dat niet te doen, dan maak je jezelf er wel met een Jantje van Leiden af, het leven steekt nu eenmaal niet zo in elkaar.
En om diezelfde reden maken ongelovigen zich druk om religieuze zaken als besnijdenis en discriminatie.
Het is onrealistisch om van hen te vragen dat niet te doen.

Dat de meeste christenen zich er druk om maken, betekent niet dat het bijbels is.
Wij christenen zijn niet van de wereld en we kunnen ons beter druk maken over wat er in onze christengemeente aan onbijbelse zaken gebeurd.
Juist door ons te bemoeien met de aardse wereld, gaat de aardse wereld zich ook met ons christenen bezighouden.

Wil niet zeggen dat je als christen iets over die moord kunt vinden, maar probeer de ongelovigen daarin niet de dwarsbomen.
Zoals de weredl ook het zijne kan vinden van christelijke en bijbelse regels, maar zich er niet mee moet bemoeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kelderworm:

Misschien was ik onduidelijk in wat ik bedoelde.
Want ik probeerde juist aan te geven dat wat de aardse wereld doet ik mij niet zo druk om maak, zolang een christen het maar niet doet.
Als christen worden we immers niet voor niets opgeroepen niet gelijke deze wereld te zijn.
Dus zelfs wanneer ongelovigen babymoord dmv abortus plegen, of ouderenmoord dmv euthanasie, is een keuze van de wereld.
Wie zijn wij christenen om de ongelovigen te vertellen dat het niet mag van G'd, die ze toch niet (willen) kennen.

Kortom, blijf als ongelovige met de neus uit kerkelijke zaken en bemoei je als kerk niet met aardse wereldse zaken.

De Heilige Geest zal NOOIT tetenspreken hetgeen G'd in de Schrift als Zijn onfeilbaar Woord heeft laten opnemen.
De Heilige Geest kan dus nooit als excuus worden aangewend om de Schrift te negeren.
Wie meent aanwijzingen van de Heilige Geest te ontvangen welke tegen de Schrift ingaan, kan er vergif op innemen dat het niet van de Heilige Geest afkomstig is.

Dan moeten de vrouwen de hoedjes maar weer op doen dan.

7 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Als jij aan Esther denkt en daarbij aan een leidinggevende vrouw, dan mis je het hele punt en de boodschap van dat Boek. Esther als voorafbeelding van de gemeente van Christus wordt juist voor de Koning gesteld als dienares en niet als leider. Zonder uitnodiging verschijnen aan de koning kon je voor doodgemaakt worden destijds. Toch werd haar de scepter geschonken van de leider Ahasveros en wist ze haar doodsangst te overwinnen.

Ik geloof ook wel in een rollenpatroon tussen mannen en vrouwen.

7 uur geleden zei Kelderworm:

De gave van profetie zie je inderdaad vaker bij vrouwen dan bij mannen, die ervaring heb ik ook.
Wanneer de dame in kwestie eerst overlegd met de voorganger alvorens erover te spreken, zodat de profetie aan de Schrift getoetst worden kan, is een keurige gang van zaken volgens mij. Het zou helemaal bijbels zijn wanneer de voorganger hetgeen de profetes heeft doorgekregen zou overbrengen.

Het eerste gebeurd bij ons en het tweede bij onze vorige gemeente. Echter in beide gevallen geldt dat ook voor de mannen, om namelijk het ook te kunnen toetsen.

7 uur geleden zei Kelderworm:

Paulus geeft duidelijk aan dat het geboden van de Here zijn,
37     Als iemand denkt dat hij een profeet is of een geestelijk mens, laat hij dan erkennen dat wat ik u schrijf geboden van de Heere zijn.

G'd prijsen in lofzang met Psalm of anderzijds..... 
Da's een goede vraag.
Enerzijds is zwijgen alles, dus ook zang en gebed.
Anderzijds is zang geen kennisoverdracht of leiderschap.
 

 

En bidden? Een getuigenis geven?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Gaitema:

-1. Dan moeten de vrouwen de hoedjes maar weer op doen dan.

-2. En bidden? Een getuigenis geven?

-1. Inderdaad, of lang haar dus, zegt G'd in de Schrift.

-2. Bidden op de kansel voor de hele kerk dus niet en een getuigenis geven dus eigenlijk eveneens niet.
De dames kunnen dat aan hun eigen man of de voorganger of andere mannelijke functinaris binnen de kerk doorgeven.
Deze kan dan indien er noodzaak voor is dit door hen met de kerk gedeeld worden.

Het zijn van die zaken net als de doop die vaak helaas niet bijbels gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kelderworm:

-1. Inderdaad, of lang haar dus, zegt G'd in de Schrift.

-2. Bidden op de kansel voor de hele kerk dus niet en een getuigenis geven dus eigenlijk eveneens niet.
De dames kunnen dat aan hun eigen man of de voorganger of andere mannelijke functinaris binnen de kerk doorgeven.
Deze kan dan indien er noodzaak voor is dit door hen met de kerk gedeeld worden.

Het zijn van die zaken net als de doop die vaak helaas niet bijbels gaan.

Ik heb daar toch een ander idee bij. Vooral dat hoofddoekjescultuur. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid