Spring naar bijdragen

Vrouwen in het ambt


Aanbevolen berichten

13 uur geleden zei Lobke:

Zo gaat dat vaak. Ik herinner me een christelijk gereformeerde kerk in mijn woonplaats waar vrouwen en kinderen pakweg 50 jaar geleden geen hoedjes droegen. Totdat er een predikant kwam die er voorstander van was, en ook hij kreeg volgelingen uit allerlei gemeentes en zelfs uit plaatsen 50 km verder weg.

Waarop baseert die Rabbijn dat kaalscheren? Ach er zullen ongetwijfeld teksten zijn die hij eruit pikt. Zo is het ook met de Westboro Baptist Church in Amerika, de meeste christenen willen er niets van weten. Maar ook zij pikken zaken uit de Bijbel, net als ik doe.

@Levi,

Dit vond ik een prachtige film en best on topic.  Ook in het orthodoxe joodse geloof is de rol van de vrouw niet gelijkwaardig.

Ik heb geen idee waarop die rabbijn zich baseert. Als ik een gok moet doen denk ik dat hij de tekst dat het haar als een sierraad is voor een vrouw in zijn achterhoofd heeft, en dat het afscheren daarvan dus de zwaarste vorm van boetedoening is. 

 

En inderdaad is de rol van de vrouw niet gelijk waardig binnen heel veel orthodoxe stromingen. Dat is jammer omdat het naar mijn idee tegen de bedoeling van het jodendom ingaat. 

14 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als heel de gemeente dat nou had gezien, dan was het iedereen duidelijk geweest wat er aan de hand was.
Als alleen je vrouw het ziet, en verder niemand, is er  geen verschil met een religieuze psychose.

Tja, als iedereen in Israël nou profeet was geweest, waren bijvoorbeeld Elia, Jesjaja en Jermia niet zo tegengewerkt.... ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 416
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor zover ik het kan inschatten gaat het hier om een principiële keuze. En niet om een strategische...

Ik denk niet dat een van de groeperingen binnen de GKv zich nadrukkelijk als progressief ziet of zou willen zien. Maar dat het eerder iets is als de eigen uitgangspunten (het "ecclesia reformata sempe

Tegen prediking door vrouwen heeft men iets als men een tekst als de volgende uitlegt als "ten allen tijde en op elke plaats van toepassing voor de Gemeente" (i.p.v. als plaatselijke ordening van dien

11 uur geleden zei Gaitema:

Ik vraag mij af of evangelisatie nog effectief is in Nederland, als we erbij vertellen dat vrouwen moeten zwijgen in de samenkomsten en hun hoofd met een hoofddoek of een hoed moeten bedekken. Ik denk dat het een enorme drempel zou worden.

Gelukkig heeft evangelisatie nog veel effect. Bij ons dragen de vrouwen geen hoeden en hebben actief aandeel in de bijeenkomst. Alleen ze hebben geen leidende functies. De vrouw bedekt haar hoofd wel als ze door omstandigheden voor moet gaan in gebed waarbij een man aanwezig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei sjako:

Dus de Christenen dus eigenlijk ook niet. Precies zoals jij de Geest omschrijft geloven wij het ook. Gods werkzame kracht, de Vader zelf.

Waarbij ik ook nog op kan merken dat ruach onzijdig is, niet mannelijk en ook niet vrouwelijk. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als heel de gemeente dat nou had gezien, dan was het iedereen duidelijk geweest wat er aan de hand was.
Als alleen je vrouw het ziet, en verder niemand, is er  geen verschil met een religieuze psychose.

Dat zou je van Johannes ook kunnen zeggen en van Abraham, Jacob, Mozus etc.. maar zij weet ook dingen van te voren. Voor het sterven van haar vader wist ze dat haar oudste broer afscheid van hem zou nemen. Nu denk je, wat is daar nu bijzonder aan? Nou, hij wilde niets meer van zijn vader weten en had hem vele jaren niet meer bezocht. Echter op de dag van zijn sterven bedacht hij zich en kwam vlak voor zijn dood met het hele gezin vanuit Drente naar Nijmegen toe om toch afscheid van hem te nemen. Hij wachtte er speciaal op. Voor hij de stekker er uit liet trekken. Hij heeft hem nog kunnen spreken. Het was een heel emotionele afscheid waarbij hij zijn vader alles vergaf. Erbij gezegd mag worden: de vader is een gereformeerde bonder. De zoon een atheïst. Zij wist het van te voren, omdat zij het Jezus had horen zeggen. Ze vertelde het mij toen ook. Daardoor wist ik het ook van te voren.

1 uur geleden zei sjako:

Gelukkig heeft evangelisatie nog veel effect. Bij ons dragen de vrouwen geen hoeden en hebben actief aandeel in de bijeenkomst. Alleen ze hebben geen leidende functies. De vrouw bedekt haar hoofd wel als ze door omstandigheden voor moet gaan in gebed waarbij een man aanwezig is.

Op het laatste na is het bij ons net zo.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Precies, dus het kan nooit een persoon zijn.

Hoe kom je daar nu bij? God zelf is toch ook mannelijk en vrouwelijk, maar in jullie beleving toch ook minimaal een Persoon? Waarom moet een persoon, en zelfs nog wel een goddelijk Persoon, per se mannelijk of vrouwelijk zijn? Of gelovigen jullie dat God letterlijk een Man is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Robert Frans:

Hoe kom je daar nu bij? God zelf is toch ook mannelijk en vrouwelijk, maar in jullie beleving toch ook minimaal een Persoon? Waarom moet een persoon, en zelfs nog wel een goddelijk Persoon, per se mannelijk of vrouwelijk zijn? Of gelovigen jullie dat God letterlijk een Man is?

Nee, maar God wordt altijd als mannelijk genoemd in de Bijbel. Bovendien kun je niet een beetje persoon wegnemen en aan een ander geven zoals bij Mozes en zo is er een waslijst aan argumenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Gaitema:

Dat is een kwestie van geloof. 

Het is meer dan ervaren. Ze ziet het en hoort het. Wat God doet gaat voorbij aan onze opvattingen. Ze geloofd immers ook de bijbel van kaft tot kaft. 

Dag Gaitema, je vrouw gelooft de bijbel van kaft tot kaft. Maar ze heeft toch geen afbeelding van Jezus. Dus dan kan het toch ook een demon zijn geweest? Satan doet zich voor als een engel des lichts, om ons te misleiden. Wees asjeblieft voorzichtig... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos:

Dag Gaitema, je vrouw gelooft de bijbel van kaft tot kaft. Maar ze heeft toch geen afbeelding van Jezus. Dus dan kan het toch ook een demon zijn geweest? Satan doet zich voor als een engel des lichts, om ons te misleiden. Wees asjeblieft voorzichtig... 

Ze heeft vaak om bevestiging gezocht dat het Jezus is en altijd antwoordde de zelfde stem. Het was niet in tegenspraak met Zichzelf en boven al kunnen we geen enkele reden bedenken waarom een demoon op ons af zou komen. 

Ze heeft wel één keer de duivel gehoord, toen ik haar in een situatie zei dat de duivel haar bang aan het maken was. Toen nam ze dat in geloof van me aan en hoorde ze vervolgens hoe de duivel om haar aan het lachen was en daarna "shit" zei, omdat hij ontmaskerd was. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als heel de gemeente dat nou had gezien, dan was het iedereen duidelijk geweest wat er aan de hand was.
Als alleen je vrouw het ziet, en verder niemand, is er  geen verschil met een religieuze psychose.

Dat zou je van Johannes ook kunnen zeggen en van Abraham, Jacob, Mozus etc.. maar zij weet ook dingen van te voren. Voor het sterven van haar vader wist ze dat haar oudste broer afscheid van hem zou nemen. Nu denk je, wat is daar nu bijzonder aan? Nou, hij wilde niets meer van zijn vader weten en had hem vele jaren niet meer bezocht. Echter op de dag van zijn sterven bedacht hij zich en kwam vlak voor zijn dood met het hele gezin vanuit Drente naar Nijmegen toe om toch afscheid van hem te nemen. Hij wachtte er speciaal op. Voor hij de stekker er uit liet trekken. Hij heeft hem nog kunnen spreken. Het was een heel emotionele afscheid waarbij hij zijn vader alles vergaf. Erbij gezegd mag worden: de vader is een gereformeerde bonder. De zoon een atheïst. Zij wist het van te voren, omdat zij het Jezus had horen zeggen. Ze vertelde het mij toen ook. Daardoor wist ik het ook van te voren.

Heel mooi.

En wie heeft de zoon verteld dat zijn vader op sterven lag en dat hij toch moest komen ? Die zoon zal echt niet helemaal uit zichzelf, uitgerekend op de sterfdag, spontaan hebben besloten om zijn vader eens op te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Heel mooi.

En wie heeft de zoon verteld dat zijn vader op sterven lag en dat hij toch moest komen ? Die zoon zal echt niet helemaal uit zichzelf, uitgerekend op de sterfdag, spontaan hebben besloten om zijn vader eens op te zoeken.

Dat riepen wij al maanden.  En het zag er serieus naar uit dat hij niet komen zou. Hij moest niets van hem weten.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

En hij lag al wel vaker op sterven. Het enige wat hij dan na afloop zei is: "onkruid vergaat niet". Ik heb ook een oom die stierf zonder zijn zoon er bij te hebben gehad. Die moest ook niets meer met hem, en bleef dat tot zijn dood volhouden. Hij kwam wel op zijn begrafenis.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ook nog. En jij vind de gang van zaken een wonder? Het gesprek dat ze hebben gehad lijkt mij een logisch gevolg van dynamiek, niet van een wonder.

Dat is het niet. Niemand geloofde er nog in dat hij zou komen. Maar hoe veel privégegevens is nu wenselijk met jullie te delen? Ongelovigen zijn en blijven jullie toch. Als atheïsten en christenen samen spannen, is Jezus uit haar midden verbannen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Gaitema:

Dat is het niet. Niemand geloofde er nog in dat hij zou komen. Maar hoe veel privégegevens is nu wenselijk met jullie te delen?

Wat mij betreft hoeft het niet inderdaad. Je praatjes over wonderen stroken niet met je leven dat constant in kritieke fase lijkt te verkeren. Voorts vind ik het ook hinderlijk dat je negatieve kritiek niet wil tolereren. Ik moet helemaal niets van jou geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat mij betreft hoeft het niet inderdaad. Je praatjes over wonderen stroken niet met je leven dat constant in kritieke fase lijkt te verkeren. Voorts vind ik het ook hinderlijk dat je negatieve kritiek niet wil tolereren. Ik moet helemaal niets van jou geloven.

Je snapt één ding maar niet. Als Jezus met mij is en voor mij is, wie zal jij dan tegen mij zijn? Ik zie jou niet anders als een merkwaardige theoloog uit Urk die de Heilige Geest voortdurend tegenwerkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn leven gaat eigenlijk nooit slecht. Ik heb nog nooit schulden gehad. Ik ben gelukkig getrouwd en heb een gezonde dochter en zit bij een bloeiende kerk. Allemaal zaken waar jij slechts maar van kan dromen vanachter jouw PC. 

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jij moet geen detective worden en als je er wel een wordt, dan huur ik jou niet in mocht het nodig zijn.

Ja, duh.. Ik ben toch ook geen detective?

Ik zie jou als de joden van vroeger die vol ongeloof naar Jezus keken. Je zou hem vast toen ook niet geloofd hebben. Toen beriepen zij zich op de profeten, maar had jij die profeten geloofd als je er bij was?

Je beroepen op een ver verleden is eenvoudig, maar nu Jezus' stem verstaan is niet zo eenvoudig. Dat kan ik aan jou wel zien. Je bakt er niks van. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

Je beroepen op een ver verleden is eenvoudig, maar nu Jezus' stem verstaan is niet zo eenvoudig. Dat kan ik aan jou wel zien. Je valt er niks van. 

Je bakt er niks van bedoel je neem ik aan. Gelukkig niet zeg ik dan, zometeen ook nog aan de anti psychotica. Nee laat maar wezen, ik hoef dat niet te horen. Geen mens zou mij geloven en ik geef ze groot gelijk, dat zou een behandeling alleen maar in de weg staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Je bakt er niks van bedoel je neem ik aan. Gelukkig niet zeg ik dan, zometeen ook nog aan de anti psychotica. Nee laat maar wezen, ik hoef dat niet te horen. Geen mens zou mij geloven en ik geef ze groot gelijk, dat zou een behandeling alleen maar in de weg staan.

Je hebt een chronisch gebrek aan de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Je hebt een chronisch gebrek aan de Heilige Geest.

Uiteraard, altijd hetzelfde riedeltje die charismaten. Vergeet de duivel niet, dat zou ik ook nog wel eens kunnen zijn, of op zijn minst bezeten.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Uiteraard, altijd hetzelfde riedeltje die charismaten.

Wij kennen Jezus en hebben een levende relatie met hem. In mijn ogen zit jouw geloof vooral in jouw hoofd en niet in jouw geest. Daarom vervolg je ons ook. Saulus!

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Hehehe, shit hij heeft me door.

Je bent veel minder in de Heer dan je denkt dat je bent. Je kent Hem nog lang niet. Anders zou je Hem wel in mijn schrijven hebben herkend. Ik schrijf niks uit mijzelf, maar alles als een getuigenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid