Spring naar bijdragen

Vrouwen in het ambt


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Gaitema:

Kort antwoord maar: ieder moet zijn kruis dragen. Dwars door het vuur maakt God ons rein en puur. Christenen zijn niet volmaakt. Daarom moeten ze gelauterd worden. Echter het is maar hoe je naar iets kijkt. Een glas is half vol of half leeg.

Dat glas is bij mij altijd vol, hoeveel ik ook drink. En dat wil ik zo houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 416
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor zover ik het kan inschatten gaat het hier om een principiële keuze. En niet om een strategische...

Ik denk niet dat een van de groeperingen binnen de GKv zich nadrukkelijk als progressief ziet of zou willen zien. Maar dat het eerder iets is als de eigen uitgangspunten (het "ecclesia reformata sempe

Tegen prediking door vrouwen heeft men iets als men een tekst als de volgende uitlegt als "ten allen tijde en op elke plaats van toepassing voor de Gemeente" (i.p.v. als plaatselijke ordening van dien

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Dat glas is bij mij altijd vol, hoeveel ik ook drink. En dat wil ik zo houden.

Daarom ervaar je denk ik God ook weinig. Als je geen tegenslagen kent, hoeft God ook geen wonderen te doen. Dat is de wijsheid die broeder Yun van het boek Hemelse Man over Europa zegt. In China zegt hij, werden we telkens vervolgd en leden we armoede. We waren van God afhankelijk. Daarom ook genezingswonderen daar. In Europa is echter alles geregeld. Een uitstekende ziekenzorg. Daarom gebeurd daar ook weinig wonderen.

In de bijbel lezen we echter dat je door de vuurgloed moet die tot beproeving dient. Nergens heeft God beloofd dat het ons alleen maar goed zal gaan. We moeten onze kruis dragen  en achter Hem aangaan. Dus het lijden dat wij dragen hoort er gewoon bij. Satan gooit stokken op onze weg omdat we Gods wil doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Gaitema:

... 

Wie is Junia en wat deed Prisca eigenlijk?

Ik heb geen flauw idee wat Prisca deed. Maar Paulus noemt haar en haar echtgenoot een aantal keer in zijn brieven om de hartelijke groeten aan over te brengen. En daarbij zegt hij dan in de brief aan de Romeinen dat zij en haar man gewaardeerde medewerkers zijn in de dienst aan Jesjoea. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre zij dan een "ambt" bekleedde, of dat zij secretarieel medewerkster was of iets dergelijks. 

Anyhow, ambt of niet, het toont eveneens aan dat vrouwen een grote en in mijn eigen beleving zelfs gelijkwaardige rol hadden. 

Junia wordt door Paulus een apostel genoemd. Sommige vertalers gebruiken echt Junius, zodat het om een man gaat. Voorzover ik begrijp ligt deze keuze van vertalen aan de manier waarop je het Grieks ontleed en of in dit geval een naamval door Paulus is gebruikt bij het schrijven van dese zin. Zelf heb ik te weinig kennis van het Grieks, maar zoals ik zei lijkt het mij uitermate interessant om deze voorbeelden wat meer uit te spitten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zonder schroom durf ik je nu voor dwaas uit te maken.

Dat deed je al. Het valt me wel op dat je weer niet ingaat op wat ik inhoudelijk schrijf. 

Jezus zei: gezonde mensen hebben geen dokter nodig.

En jij ziet te zelf als iemand met een volle glas.

14 minuten geleden zei Levi:

Ik heb geen flauw idee wat Prisca deed. Maar Paulus noemt haar en haar echtgenoot een aantal keer in zijn brieven om de hartelijke groeten aan over te brengen. En daarbij zegt hij dan in de brief aan de Romeinen dat zij en haar man gewaardeerde medewerkers zijn in de dienst aan Jesjoea. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre zij dan een "ambt" bekleedde, of dat zij secretarieel medewerkster was of iets dergelijks. 

Anyhow, ambt of niet, het toont eveneens aan dat vrouwen een grote en in mijn eigen beleving zelfs gelijkwaardige rol hadden. 

Junia wordt door Paulus een apostel genoemd. Sommige vertalers gebruiken echt Junius, zodat het om een man gaat. Voorzover ik begrijp ligt deze keuze van vertalen aan de manier waarop je het Grieks ontleed en of in dit geval een naamval door Paulus is gebruikt bij het schrijven van dese zin. Zelf heb ik te weinig kennis van het Grieks, maar zoals ik zei lijkt het mij uitermate interessant om deze voorbeelden wat meer uit te spitten. 

Inderdaad. Ik heb helemaal geen kennis van het Grieks, maar er zijn er vast wel hier die dat hebben. Ik zie hun reacties graag te gemoed.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Gaitema:

Dat deed je al. Het valt me wel op dat je weer niet ingaat op wat ik inhoudelijk schrijf. 

Inderdaad. Ik heb helemaal geen kennis van het Grieks, maar er zijn er vast wel hier die dat hebben. Ik zie hun reacties graag te gemoed. 

Wat mankeert er aan de Nederlandstalige bijbel in jouw kast ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Levi:

Junia wordt door Paulus een apostel genoemd. Sommige vertalers gebruiken echt Junius, zodat het om een man gaat. Voorzover ik begrijp ligt deze keuze van vertalen aan de manier waarop je het Grieks ontleed en of in dit geval een naamval door Paulus is gebruikt bij het schrijven van dese zin. Zelf heb ik te weinig kennis van het Grieks, maar zoals ik zei lijkt het mij uitermate interessant om deze voorbeelden wat meer uit te spitten. 

Hier een uitgebreide toelichting op Junia en Junias. Zoals ik het verhaal ken is heel lang Junias gebruikt omdat men zich niet voor kon stellen dat een vrouw een rol als apostel kon vervullen. Of, als het geen apostel was, in ieders geval een prominente rol in de vroege kerk gehad zou kunnen hebben. Totdat iemand constateerde dat de mannennaam Junias in geen enkel ander geschrift voorkomt en niet lijkt te hebben bestaan in die tijd maar dat de vrouwennaam Junia een zeer gebruikelijke naam was toentertijd. Dan ligt de conclusie voor de hand dat het hier om een vrouw gaat.

Voor mij was in het stukje waar de link naar verwijst nieuw dat in Grieks-orthodoxe traditie dit helemaal niet speelt omdat men daar taal technisch altijd al uit is gegaan van een vrouwennaam. Ik vermoed omdat Grieken Grieks als moedertaal hebben :-)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

Jullie zijn gezond ja en ik ben volgens jullie ziek. Halleluja! Want Jezus is een dokter!

Dat beweer ik niet, je komt zelf telkens met je therapeut op de proppen.
Kennelijk is die nodig, want de wonderbaarlijke genezingen zijn niet van de lucht, behalve bij jezelf.

Bij de meeste mensen doet dat een belletje rinkelen.
Bij jou niet, misschien is dat je probleem ?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ow, vandaar dat je leven er steeds zo ongezond voor staat. Wie probeer je nu voor de gek te houden?

Zeg kaaskjeskruid, vertel eens uit eigen werk over je leven als werkloze? Hoe zie jij dat? Wie is er schuldig aan het feitd at je wereloos bent? G'd of jijzelf of andere mensen?

bewerkt door Kelderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Prima, open maar een topic.

Ach, is het glas toch niet vol?

@Dat beloof ik en @Lobke Ik wil dat mensen het niet meer over mijn therapie hebben. Er wordt hier ERNSTIG misbruik gemaakt van PRIVEGEGEVENS die ik deel!!!

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Gaitema:

@Dat beloof ik en @Lobke Ik wil dat mensen het niet meer over mijn therapie hebben. Er wordt hier ERNSTIG misbruik gemaakt van PRIVEGEGEVENS die ik deel!!!

Daar ga je weer met alle zelf geïnduceerde problematiek bij anderen neer te leggen. Het beste deel jij gewoon geen privé gegevens, indien wel, loop dan niet zo te zeuren.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Daar ga je weer met alle zelf geïnduceerde problematiek bij anderen neer te leggen. Het beste deel jij gewoon geen privé gegevens, indien wel, loop dan niet zo te zeuren.

Ik deelde ze uit goede bedoelingen, maar (...) als jij die totaal geen moraal kennen maken overal misbruik van. Je bent een werkloze man dat hele dagen online zit om anderen naar beneden te halen en daarmee denk je Jezus te dienen. En dat meent het glas vol te hebben. Dat meenden de farizeeërs vroeger ook te hebben. Volle glazen. 

Vind je het fijn, al die negatieve aandacht? 

Ik maak een forse verzameling trs

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Mullog:

Hier een uitgebreide toelichting op Junia en Junias. Zoals ik het verhaal ken is heel lang Junias gebruikt omdat men zich niet voor kon stellen dat een vrouw een rol als apostel kon vervullen. Of, als het geen apostel was, in ieders geval een prominente rol in de vroege kerk gehad zou kunnen hebben. Totdat iemand constateerde dat de mannennaam Junias in geen enkel ander geschrift voorkomt en niet lijkt te hebben bestaan in die tijd maar dat de vrouwennaam Junia een zeer gebruikelijke naam was toentertijd. Dan ligt de conclusie voor de hand dat het hier om een vrouw gaat.

Voor mij was in het stukje waar de link naar verwijst nieuw dat in Grieks-orthodoxe traditie dit helemaal niet speelt omdat men daar taal technisch altijd al uit is gegaan van een vrouwennaam. Ik vermoed omdat Grieken Grieks als moedertaal hebben :-)

Dit is wel een heel verhelderend stuk. Dank je voor het delen. Het sterkt mij in de overtuiging dat Junia een vrouw was. 

Als je dat al aanvaard, is de vervolgvraag inderdaad of zij een apostel was. Haha, grappig hoe de beantwoording van de ene vraag de volgende oproept. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het is 'je slaat'.
Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom iedereen tegen je lijkt te zijn en je in het geloof niet de rust vindt die je is beloofd ?  

Ja, en ik weet wel waarom. Het betreft slechts 3 personen trouwens. Jij, Lobke en Kaasjeskruid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

Dan moet je naar Veenendaal.

Is het weer zo ver. Jammer hoor. Ik hoop dat je daar rust vind. Hoewel ik dit soort escapades wel ken en van mening ben dat je jezelf nooit kunt achterlaten en laat dat nu vaak juist het grootste probleem zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Is het weer zo ver. Jammer hoor. Ik hoop dat je daar rust vind. Hoewel ik dit soort escapades wel ken en van mening ben dat je jezelf nooit kunt achterlaten en laat dat nu vaak juist het grootste probleem zijn.

Laten we maar weer Ontopic gaan. Genoeg over mij gehad. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Ach, is het glas toch niet vol?

@Dat beloof ik en @Lobke Ik wil dat mensen het niet meer over mijn therapie hebben. Er wordt hier ERNSTIG misbruik gemaakt van PRIVEGEGEVENS die ik deel!!!

 

@Gaitema,

Je schreef het hier en ik zal dat zeker niet buiten dit forum gebruiken. Kelderworm wist niet van die afspraak en het was goed bedoelt, omdat hij daar ook rekening mee kon houden. Tenslotte zal je vrouw belangrijker voor je zijn dan wij met z'n allen. En zij zegt dit ws. ook voor jouw gemoedsrust. Mij hoor je er niet meer over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een enkele modbreak geplaatst. Verder is er een aantal berichten geschrapt. Het kan voorkomen dat iets wat in een citaat staat niet te vinden is als oorspronkelijk door iemand geplaatst bericht. Ik heb getracht het geheel wel goed na te lezen te maken. Het is echter lastig om te schrappen en het geheel toch behoorlijk lopend te houden.

Aan iedereen: Probeer als je bepaalde wonderverhalen nogal betwijfelt qua feitelijkheid en juiste interpretatie dit op niet-kwetsende wijze te vertellen en dat dan liefst ook met je overwegingen erbij waarom je het zo denkt.

@Gaitema, Niet iedereen gelooft precies op dezelfde manier en bij het vertellen van wonderen kan het beslist zijn dat een andere gelovige niet of nauwelijks gelooft dat het om iets gaat dat werkelijk een wonder is en ook kan men vragen hebben bij de oorsprong van iets dat als een wonder aandoet. Dat jij het ervaart als een wonder van God is op zich niet per se voldoende voor een andere gelovige om dat zomaar te beamen. En hoe dan ook: men meent het niet slecht. Ik zie hier in het topic niet posts van mensen die mij de indruk geven je het moeilijk te willen maken. Dat niet iedereen steeds puur vriendelijke dingen zegt is zeker waar en ik heb ook niet voor niks wat berichten weggehaald, maar ik denk toch dat ik niet iets vond dat echt heel vervelend bedoeld was. En bekijk als iemand werkelijk uitlegt waarom hij of zij iets anders bekijkt, of die wijze van bekijken misschien niet ook het overwegen waard is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga nu kort bondig en duidelijk zijn. Achter de schermen ben ik ook wel eens met mensen in gesprek en daaruit is opgemerkt dat er van me gewaardeerd wordt dat ik de enige nog ben die persoonlijke wonderverhalen durf te vertellen op een forum. Ik heb ondervonden waarom de rest dat dan niet doet. In de kerk waar ik in Nijverdal zat wilde een dominee graag dergelijke getuigenissen tijdens een jeugddienst laten delen door mensen, maar toen bleek ook al niemand die in de gemeente dergelijke ervaringen hadden het te willen delen.  Ik heb zelf ook gezocht naar mensen en vond alleen in een pinkstergemeente mensen die het in de PKN-jeugddienst wilden delen. Dit is allemaal niet voor niets mensen! Jullie laten prima zien waarom ze dat niet willen en liever in vertrouwde kring houden. Van bijna dood ervaringen tot genezingswonderen. Ook mijn eigen vrouw wil dat niet. Zij wil ook niet dat ik haar ervaringen met mensen deel. Ook niet met mijn familie en mijn vrienden. Ik heb daarom besloten hun voorbeeld te volgen en volledig er over te zwijgen. Ik deel het niet meer. Ook niet als ze ontopic zijn. 

Ik ga hoe dan ook geen getuigenissen meer geven en zal niets meer van mijzelf delen, want ik zie dat sommigen daar niet goed mee om kunnen gaan en zelfs het misbruiken. 

Op elk forum zitten er trollen die diepe geloofsgesprekken onmogelijk proberen te maken en zo dus hier ook. Ik word nu een gesloten boek en zal bijzonder oppervlakkig worden. Net zoals velen die hier komen om een vraag vanuit hun privéleven te stellen en vervolgens niet meer op komen dagen. Waarom denken jullie dat er zo velen zo komen en weer gaan? 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Trajecto:

Aan iedereen: Probeer als je bepaalde wonderverhalen nogal betwijfelt qua feitelijkheid en juiste interpretatie dit op niet-kwetsende wijze te vertellen en dat dan liefst ook met je overwegingen erbij waarom je het zo denkt.

Hoe je het ook wend ook keert bij Gaitema, hij zal zich gekwetst voelen, want er mag gewoon niet getwijfeld worden. Ik ben wel heel benieuwd naar hoe jij deze niet kwetsende wijze voor je ziet. Nergens ben ik grof geweest tegen deze man in kwestie. Dat kan niet van die man gezegd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid