Spring naar bijdragen

Vrouwen in het ambt


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 416
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor zover ik het kan inschatten gaat het hier om een principiële keuze. En niet om een strategische...

Ik denk niet dat een van de groeperingen binnen de GKv zich nadrukkelijk als progressief ziet of zou willen zien. Maar dat het eerder iets is als de eigen uitgangspunten (het "ecclesia reformata sempe

Tegen prediking door vrouwen heeft men iets als men een tekst als de volgende uitlegt als "ten allen tijde en op elke plaats van toepassing voor de Gemeente" (i.p.v. als plaatselijke ordening van dien

8 uur geleden zei Lobke:

Het heeft m.i wel met de tijdsgeest te maken maar niet met grillen. We hakken geen handen meer af, homoseksuelen worden in westerse landen niet meer in de bajes gegooid, vrouwen hebben meer rechten dan het aanrecht. En als ze -oprecht gelovig-- een taak als diaken of ouderling zien dan vind ik het jammer wanneer er zo star gelezen wordt wat Paulus beweerd. Paulus gaf nogal eens aan dat het zijn eigen woorden waren. Ik zit zo te denken of Jezus ook zo sprak over de functie van de vrouw. 

 

Ik mis het -ook in dit topic- dat er zo weinig vrouwen posten. Dus als er hier vrouwen meelezen, van harte welkom!:-d

In tegenstelling tot wat Kaasjeskruid aangaf dat kerken vooral door vrouwen overheerst wordt, is dat op het forum juist door mannen het geval ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dit is heel eng. Dan gaan we dus ook weer mensen stenigen die op zaterdag takken rapen om een vuurtje te stoken.
Want dat staat er nu eenmaal.

Liever denk ik wél zelf na en zie vrouwen en mannen dus als gelijk.

Een veelgemaakte denkfout.
Mensen stenigen was een gebod voor Israel ten tijde dat G'd enorm dichtbij en was en tussen en in Israel Jeruzalem woonde in de tempel.
De Joodse Wet van G'd was er voor de Joden apart te zetten van de rest van de wereld om zo als nakomelingen van Isaac en Jacob, G'd Zijn Eed aan hen te ontvangen.
Daardoor wilde G'd dat zonden zwaar gestraft werden. Wij uit de heidenen in Christus hebben niets met DIE specifieketWelregels van doen.

Zelf nadenken LIJKT erg wijs, maar merk op dat Eva dit ook deed en dat er de zondeval door is veroorzaakt.


 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Gaitema:

Ik vat samen wat je zei en je moet dit als humor zien. Deze opvatting was niet serieus bedoeld. Maar Lobke is volgens mij wel de enige vrouw hier.

Ow, ok. Maar je samenvatting zegt dat ik vind dat kerken vooral door vrouwen worden geregeerd. Daarmee scheer je wel alles over een kam, wellicht een gevolg van het vele shoppen wat je wel lijkt te liggen. In bepaalde kerken is er inderdaad sprake van een verschuiving van verantwoordelijkheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ow, ok. Maar je samenvatting zegt dat ik vind dat kerken vooral door vrouwen worden geregeerd. Daarmee scheer je wel alles over een kam, wellicht een gevolg van het vele shoppen wat je wel lijkt te liggen. In bepaalde kerken is er inderdaad sprake van een verschuiving van verantwoordelijkheden.

Ik shop helemaal niet. Ik ga elke zondag naar de zelfde kerk. En daarbij, met shoppen is niks mis. Zou jij ook eens moeten doen, in plaats van in je eentje kerk te zitten zijn.

Waar ik op doelde is de meerderheid aan vrouwelijke kerkgangers. De mannen zoals jij gaan niet nee. Die nemen hun verantwoordelijkheid niet.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het lijkt mij een behoorlijke spagaat inderdaad waar men dan in terecht kan komen. Toch lijkt het Lydia behoorlijk te lukken.

Ik ben niet bekend met Lydia noch haar situatie, sorry.
maar inzake de spagaat doel je vast op onderstaande citaten.

19 Wij weten dat wij uit God zijn en dat de hele wereld in het boze ligt.
1 Johannes 5

24   Niemand kan twee heren dienen, want of hij zal de één haten en de ander liefhebben, of hij zal zich aan de één hechten en de ander minachten. U kunt niet God dienen en de mammon.
Mattheus 6

Het zal wel zoals veelal samengaan met het feit wat de Schrift betekent voor de mens:
- De vrijzinnige visie: Is het een woord over G'd door mensen geschreven waaruit je mag uitkiezen wat je wilt en weglaten wat je niet wilt?
- De orthodoxe visie: Is de Schrift het feilloze Woord van G'd door hem ingegeven, zoals de Schrift ook zelf aangeeft?

De eerste optie lijkt ruimte te scheppen voor dit spagaat, de tweede optie absoluut niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Waar geeft Paulus zoal aan dat het zijn eigen woorden waren/zijn?

 

 1 Korinthiërs 7. 

Maar tegen de anderen zeg ík, niet de Heere: Als een broeder een ongelovige vrouw heeft en zij ermee instemt bij hem te wonen, moet hij haar niet verlaten.’

En ik denk ook dat ik de Geest van God heb.’

De laatste zin is bescheiden.:)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kelderworm:

De christenwereld zou zich minder moeten bemoeien met de aardse wereld,
De aardse wereld zou zich niet moeten inmengen in de christenwereld.

Het is je wellicht nog niet opgevallen, maar de christenwereld maakt deel uit van de aardse wereld. De Bijbel bevestigt dat op verschillende plaatsen.

Alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpen;  want er is geen macht, dan van God, en de machten,  die er zijn, die zijn van God geordineerd. (Romeinen 13: 1)

Hij zet de koningen af en Hij bevestigt de koningen(Dan. 2:21, 37)

Door Mij regeren de koningen, en de vorsten stellen gerechtigheid. Door Mij heersen de heersers en de prinsen, al de rechters van de aarde (Spr. 8:15-16)

Paulus schreef aan Titus: Vermaan hen, dat zij aan de overheden en machten onderdanig zijn, dat zij hun gehoorzaam zijn, dat zij tot alle goed werk bereid zijn (Tit. 3:1)

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Lobke:

 1 Korinthiërs 7. 

Maar tegen de anderen zeg ík, niet de Heere: Als een broeder een ongelovige vrouw heeft en zij ermee instemt bij hem te wonen, moet hij haar niet verlaten.’

En ik denk ook dat ik de Geest van God heb.’

De laatste zin is bescheiden.:)

 

G'd geeft al aan dat HEEL de Schrift door G'd ingegeven is:

16   Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig omdaarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
2 Timoteüs 3

Desondanks spreken ook David en de Joodse profeten vaak vanuit de ik persoon.
Terwijl Yeshua aangeeft dat Elke Yota uit de Schrift vervuld zal gaan worden. Hieruit kan je dan afleiden tezamen met de voorgaande tekst, dat elk woordje in de Schrift van G'd afkomstig is.

18 Want, voorwaar, Ik zeg u:  Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
Mattheus 5

Het feit dat Paulus of wie dan ook schrijft, ik zeg, ik doe, ik wil, ik geloof doet daaraan niets af.

Derhalve ook is de Schrift G'd Zijn Woord opgeschreven door mensen, wie of wat doet er geheel niet toe. Al die studies maken slechts de inhoud troebel.
Het is niet van belang of meneer A of meneer B door G'd is ingezet om op te schrijven wat men schreef.

4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is je wellicht nog niet opgevallen, maar de christenwereld maakt deel uit van de aardse wereld. 

"Alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpen;  want er is geen macht, dan van God, en de machten,  die er zijn, die zijn van God geordineerd.” [Romeinen 13: 1] 

Graag verwijs ik maar Mattheus 13. We wonen inderdaad in deze wereld, dat is onontkenbaar.
Maar de wereld is het onkruid, G'd laat christenen tezamen ermee opgroeien om het aan het eind te scheiden.

30     Laat ze allebei samen tot de oogst opgroeien, en in de oogsttijd zal ik tegen de maaiers zeggen: Verzamel eerst het onkruid en bind het in bossen om het te verbranden,  maar breng de tarwe bijeen in mijn schuur.
Markus 13

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kelderworm:

Graag verwijs ik maar Mattheus 13. We wonen inderdaad in deze wereld, dat is onontkenbaar.
Maar de wereld is het onkruid, G'd laat christenen tezamen ermee opgroeien om het aan het eind te scheiden.

Inderdaad, TEZAMEN opgroeien. Dat scheiden moet dan maar aan het eind gebeuren. Dat is geen reden om je NU aan het werelds gezag te onttrekken. Daaraan ben je volgens de Bijbel gewoon gebonden. (zie wat citaten die ik er ondertussen boven bij heb gezet, waarin dit wordt bevestigd).

16 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpen;  want er is geen macht, dan van God, en de machten,  die er zijn, die zijn van God geordineerd. (Romeinen 13: 1)

Hij zet de koningen af en Hij bevestigt de koningen(Dan. 2:21, 37)

Door Mij regeren de koningen, en de vorsten stellen gerechtigheid. Door Mij heersen de heersers en de prinsen, al de rechters van de aarde (Spr. 8:15-16)

Paulus schreef aan Titus: Vermaan hen, dat zij aan de overheden en machten onderdanig zijn, dat zij hun gehoorzaam zijn, dat zij tot alle goed werk bereid zijn (Tit. 3:1)

En zoals je zelf zegt:

13 minuten geleden zei Kelderworm:

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig omdaarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
2 Timoteüs 3

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Inderdaad, TEZAMEN opgroeien. Dat scheiden moet dan maar aan het eind gebeuren. Dat is geen reden om je NU aan het werelds gezag te onttrekken. Daaraan ben je volgens de Bijbel gewoon gebonden. (zie wat citaten die ik er ondertussen boven bij heb gezet, waarin dit wordt bevestigd).

De citaten even eerder zijn overduidelijk, geen inmenging met deze wereld, anders zijn we een vijand van G'd zegt Hij.

4 Overspelige mannen en vrouwen, weet u dan niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is?  Wie dan nu een vriend van de wereld wil zijn, wordt als vijand van God aangemerkt.
Jacobus 4

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Lobke:

 1 Korinthiërs 7. 

Maar tegen de anderen zeg ík, niet de Heere: Als een broeder een ongelovige vrouw heeft en zij ermee instemt bij hem te wonen, moet hij haar niet verlaten.’

En ik denk ook dat ik de Geest van God heb.’

De laatste zin is bescheiden.:)

Dus eigenlijk geeft hij feitelijk een keer melding van gebruik van eigen woorden. En hoe kom je er nu bij om dit dan op alles te betrekken wat hij te zeggen heeft? Als Paulus daar aangeeft zijn eigen woorden te gebruiken, betekent dat niet dat hij maar wat uit zijn duim zuigt. Veel van wat Paulus heeft te zeggen kwam rechtstreeks van de Heer Jezus, echter hierover heeft Hij Jezus niet i.h.b. horen praten en dat is slechts wat hij nu wel doet. Door hetzelfde geloof als Jezus.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Kelderworm, we hebben nu dus te maken met tegenstijdige citaten.

Zowel de stelling 'De man heerst over de vrouw' als de stelling 'man en vrouw zijn gelijk volgens de hedendaagse wetgeving' zijn met Bijbelse teksten te weerleggen.
Dus kun je ook niet vast stellen welke van de 2 volgens de Bijbel klopt.

Wat zegt dat ?
Het heeft geen nut nu met een Bijbelse tekst te komen, want dan plak er gewoon weer een tegenaan die precies het tegenovergestelde aantoont. Met dit onderwerp is dat vrij eenvoudig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

@Kelderworm, we hebben nu dus te maken met tegenstijdige citaten.

Zowel de stelling 'De man heerst over de vrouw' als de stelling 'man en vrouw zijn gelijk volgens de hedendaagse wetgeving' zijn met Bijbelse teksten te weerleggen.
Dus kun je ook niet vast stellen welke van de 2 volgens de Bijbel klopt.

Wat zegt dat ?
Het heeft geen nut nu met een Bijbelse tekst te komen, want dan plak er gewoon weer een tegenaan die precies het tegenovergestelde aantoont. Met dit onderwerp is dat vrij eenvoudig. 

Graag zie ik de citaat waarin staat dat mannen en vrouwen gelijk zijn, zodat ik het kan beoordelen in de context van de rest ervan.

Uiteindelijk ben jij noch iemand anders aan mij verantwoording verschuldig, dat moeten we straks allemaal aan onze Schepper afleggen.
Ik kan slechts wijzen op hetgeen G'd ons geeft in Zijn Woord, een ieder is vrij om ermee te doen zoals hij/zij dat wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei dingo:
15 uur geleden zei Desid:

Precies, die slavernij was zo gek nog niet!

Voor de eigenaar van de slaven niet inderdaad.

Merk op dat G'd noch yeshua Zich negatief uitlaat over slaven, wel over op welke wijze men de slaven dient te behandelen.
(Hiermee zeg ik niet dat ik voor of tegen slavernij ben voor de duidelijkheid, het is slechts een Constatering)

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Kelderworm:
34 minuten geleden zei Dat beloof ik:

@Kelderworm, we hebben nu dus te maken met tegenstijdige citaten.

Zowel de stelling 'De man heerst over de vrouw' als de stelling 'man en vrouw zijn gelijk volgens de hedendaagse wetgeving' zijn met Bijbelse teksten te weerleggen.
Dus kun je ook niet vast stellen welke van de 2 volgens de Bijbel klopt.

Wat zegt dat ?
Het heeft geen nut nu met een Bijbelse tekst te komen, want dan plak er gewoon weer een tegenaan die precies het tegenovergestelde aantoont. Met dit onderwerp is dat vrij eenvoudig. 

Graag zie ik de citaat waarin staat dat mannen en vrouwen gelijk zijn, zodat ik het kan beoordelen in de context van de rest ervan.

Uiteindelijk ben jij noch iemand anders aan mij verantwoording verschuldig, dat moeten we straks allemaal aan onze Schepper afleggen.
Ik kan slechts wijzen op hetgeen G'd ons geeft in Zijn Woord, een ieder is vrij om ermee te doen zoals hij/zij dat wil.

Speciaal voor jou de verkorte versie van wat hiervoor al is besproken.

In de huidige Grondwet van Nederland is vastgelegd dat er niet mag worden gediscrimineerd op grond van geslacht. 
In die Grondwet staat ook de vrijheid van godsdienst, maar dat die vrijheid wordt beperkt voor de Nederlandse Wet.
Die Grondwet is ondertekend door de Koning der Nederlanden.
In de Bijbel (of, zoals jij zegt: Zijn woord) staat dat door God de Koningen regeren en gerechtigheid stellen (voor teksten, zie hier boven). 
In de geschiedenis hebben we andere regelgeving gekend, in andere tijden en onder andere Koningen.
We leven nu in 2018 en hebben de te maken met de wetten van 2018. 

Het is trouwens 'het citaat' en niet 'de citaat', om de simpele reden dat de huidige wereldse machthebbers dat zo hebben bepaald en vastgelegd in het groene boekje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Speciaal voor jou de verkorte versie van wat hiervoor al is besproken.

In de huidige Grondwet van Nederland is vastgelegd dat er niet mag worden gediscrimineerd op grond van geslacht. 
In die Grondwet staat ook de vrijheid van godsdienst, maar dat die vrijheid wordt beperkt voor de Nederlandse Wet.
Die Grondwet is ondertekend door de Koning der Nederlanden.
In de Bijbel (of, zoals jij zegt: Zijn woord) staat dat door God de Koningen regeren en gerechtigheid stellen (voor teksten, zie hier boven). 
In de geschiedenis hebben we andere regelgeving gekend, in andere tijden en onder andere Koningen.
We leven nu in 2018 en hebben de te maken met de wetten van 2018. 

Het is trouwens 'het citaat' en niet 'de citaat', om de simpele reden dat de huidige wereldse machthebbers dat zo hebben bepaald en vastgelegd in het groene boekje.

Dank je wel voor je uitleg.

Wat ik zie is dat je duidelijke aanwijzingen in de Schrift van G'd over de positie van de vrouw neerlegt naast geboden van G'd inzake de wereldse machten en dat deze door G'd Zijn ingesteld. En die laatste geboden dat de overheden door G'd zijn aangesteld grijp je vast om de eerste mee te ontkennen en dus je aan de aardse wetten te houden ipv die van G'd.

Het zou betekenen dat G'd wil dat vrouwen in Nederland wel een ambt mogen bekleden en in bijvoorbeeld Iran en Afganistan niet.
Immers G'd heeft in Nederland een gezag aangesteld dat verbiedt op geslacht voorkeursbehandeling toe te passen.
Immers G'd heeft in Iran een gezag aangesteld dat verbiedt om vrouwen ongesluierd te weandelen, laat staan iets teen de man in te brengen.

Volgens mij gaat je inzet van deze citaten hierop mank.

Maar het betekent dat we als christen ons dan niet moeten verzetten tegen de aardse wet beslissingen, maar dat is iets anders dan er actief aan deelnemen.
Dus laat de aardsen hun leiderschap tegen G'd Zijn Wil in door vrouwen uitvoeren en verzet je er niet tegen.
Volg zelfs de aanwijzingen op maar werk er niet actief aan mee door als christelijke vrouw zo een positie te aanvaarden.

Zoals Yeshua dat deed met het muntstuk van de keizer van Rome.
 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid