Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

25 minuten geleden zei TTC:

De Bijbel kan inspireren tot diepgaander onderzoek en praktische toepassingen binnen een hedendaagse context, velen doen dit maar betekent ook dat nogal wat onenigheid kan ontstaan, de getuigenissen legio. Oplossingen liggen voor de hand en worden vandaag in mensentaal gebracht, praktisch voorbeeld:

Basisinkomen

Een basisinkomen is een inkomen, gegeven of gegarandeerd door de overheid aan de burgers. Bij basisinkomen wordt over het algemeen een onvoorwaardelijk basisinkomen (OBi) bedoeld. Het is hoog genoeg om zonder luxe van te leven. De hoogte van het bedrag wordt door de EU gesteld op 60% van het mediane inkomen. De invoering voor een basisinkomen kan uit verschillende overwegingen worden gemotiveerd. Veel gehoorde motieven voor een basisinkomen zijn:

  • fundamentele mensenrechten (recht op leven, aandeel in natuurlijke rijkdommen)
  • idealistische motieven (vrijheid, lossere band tussen werk en inkomen, inkomensnivellering)
  • sociale motieven (armoedebestrijding, vermijding van stigma’s, tegengaan van uitbuiting)
  • economische motieven (evenwichtigere arbeidsverdeling, stimulering lokale economie)
  • emancipatoire motieven (waardering van traditioneel door vrouwen verrichte werkzaamheden)
  • ontwikkelingsmotieven (basisinkomen als ontwikkelingshulp, universeel basisinkomen)
  • praktische overwegingen (eenvoud, vermijding van willekeur en bureaucratie)
  • nog meer praktische overwegingen (zoals minder ziektekosten)

Het basisinkomen kent ook tegenstanders. Een veel gehoord argument is dat een basisinkomen ertoe zou leiden dat een (te groot) deel van de bevolking zou kiezen om geheel niet te gaan werken of zelfs geen opleiding meer te gaan volgen. Daarnaast wordt het principieel onjuist gevonden dat mensen niet zouden hoeven te werken voor hun geld. Bovendien wordt gedacht dat een basisinkomen voor iedereen óf onbetaalbaar is óf te laag om van te leven. Veel meer info is te vinden via internet.

Je geeft niet echt antwoord op de vraag wat er onduidelijk was aan de door vredestichter gegeven voorbeelden. En wat heeft een basisinkomen met de Bijbel te maken volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

10 minuten geleden zei vredestichter:

Nee, deze passage vertelt ons dat het Nieuwe Jeruzalem de kerk is, de bruid van Christus:

Je hebt gelijk, maar het gaat wel om het gezalfde deel van de kerk. Ik zal dat later aantonen omdat het een nogal uitgebreide uitleg is waar ik ook even in moet duiken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Je geeft niet echt antwoord op de vraag wat er onduidelijk was aan de door vredestichter gegeven voorbeelden. En wat heeft een basisinkomen met de Bijbel te maken volgens jou?

Het realiseren van een vredesrijk vergt een andere mindset, een transformatie van een niet-coöperatief- naar een coöperatief spel. Een basisinkomen is één van die elementen die dat proces gunstig beïnvloedt, het is een praktisch voorbeeld van wat Vredestichter in algemener termen beschrijft. Voor bv de werkloosheid kunnen we denken aan het verloren paradijs van Keynes, ook dat geeft richting aan het proces dat zich thans voltrekt. Het (nieuwe) coöperatieve spel staat vaak haaks op het hedendaagse niet-coöperatieve spel, dit betekent dat heel wat turbulentie kan ontstaan, eigen aan transformatieprocessen van deze aard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei sjako:

Je hebt gelijk, maar het gaat wel om het gezalfde deel van de kerk

Om de komst van het koninkrijk te begrijpen moeten we eerst de gebeurtenis die de oprichting van het koninkrijk inluidde verstaan. Als we nog steeds kijken naar een koninkrijk dat komen moet, dan leven we eigenlijk zonder de verwachting van een Goddelijke volheid die in ons leven tot uitdrukking zou moeten komen.

En ook komt dit niet overeen met wat God ons beloofd had met betrekking tot de verdwijning van de oude verbondseeuw, die een huwelijksrelatie met de Joden symboliseerde en een ander huwelijk dat vervolgens zou worden gesloten met de oprichting van het nieuwe verbond.

Er zijn heel veel christenen die nog steeds in afwachting zijn van een bruiloftsfeest van God met de kerk ergens in de toekomst. En als dat waar zou zijn, dan zou dat betekenen dat de kerk al 2000 jaar lang verloofd is met Jezus. Dat zou de langste verloving zijn ooit in de geschiedenis van een aanstaand huwelijk. Er klopt iets niet, de timing deugd niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei vredestichter:

Er zijn heel veel christenen die nog steeds in afwachting zijn van een bruiloftsfeest van God met de kerk ergens in de toekomst. En als dat waar zou zijn, dan zou dat betekenen dat de kerk al 2000 jaar lang verloofd is met Jezus. Dat zou de langste verloving zijn ooit in de geschiedenis van een aanstaand huwelijk. Er klopt iets niet, de timing deugd niet!

Misschien ontstaat er wat verwarring omdat Jezus gestorven is en Christus niet. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Misschien ontstaat er wat verwarring omdat Jezus gestorven is en Christus niet. :)

Laten we eens kijken naar de gelijkenis van het bruiloftsfeest die Jezus gaf in Mattheus 22.

1 En Jezus antwoordde en sprak wederom in gelijkenissen tot hen en zeide: 2 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een koning, die voor zijn zoon een bruiloft aanrichtte. 3 En hij zond zijn slaven uit om de ter bruiloft genodigden te roepen, doch zij wilden niet komen. 4 Wederom zond hij andere slaven uit, met de boodschap: Zegt de genodigden: Zie, ik heb mijn maaltijd bereid, mijn ossen en gemeste beesten zijn geslacht en alles is gereed; komt tot de bruiloft. 5 Maar zij sloegen er geen acht op en gingen heen, de een naar zijn akker, de ander naar zijn zaken. 6 De overigen grepen zijn slaven, en zij mishandelden en doodden hen. 7En de koning werd toornig, en hij zond zijn legers uit en verdelgde die moordenaars en stak hun stad in brand. 8 Toen zeide hij tot zijn slaven: De bruiloft is wel gereed, maar de genodigden waren het niet waard. 9 Gaat daarom naar de kruispunten der wegen en nodigt allen, die gij aantreft, tot de bruiloft. 10 En die slaven gingen naar de wegen en verzamelden allen, die zij aantroffen, zowel slechten als goeden. En de bruiloftszaal werd vol met hen, die aanlagen.

11 Toen de koning binnentrad om hen, die aanlagen, te overzien, zag hij daar iemand, die geen bruiloftskleed aanhad. 12 En hij zeide tot hem: Vriend, hoe zijt gij hier gekomen zonder bruiloftskleed? En hij verstomde. 13 Toen zeide de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Deze uitnodiging kwam toen het evangelie voor het eerst aan de Joden werd verkondigd. Maar zij wilden niet komen en verontschuldigden zichzelf. Kijk wat er staat in vers 5,

Maar zij sloegen er geen acht op en gingen heen, de een naar zijn akker, de ander naar zijn zaken.

Maar daar bleef het niet bij, ook mishandelden en vermoordden zij de mensen die erop uitgestuurd waren door de koning. Dit is waarom de discipelen en de apostelen in de eerste eeuw werden vervolgd en gemarteld. Zij hoorden hen een boodschap verkondigen die niet in overeenstemming was met hun identiteit die gebaseerd was op de wetten van Mozes. De boodschap, dat het einde van het oude verbond in aantocht was, beviel hen niet. Jezus vertelde hen dat in Mattheus 23,

31 Gij getuigt dus van uzelf, dat gij zonen zijt van de moordenaars der profeten. 32 Maakt ook gij de maat uwer vaderen vol! 33 Slangen, adderengebroed, hoe zult gij ontkomen aan het oordeel der hel? 34 Daarom, zie, Ik zend tot u profeten en wijzen en schriftgeleerden. Van hen zult gij sommigen doden en kruisigen en van hen zult gij anderen geselen in uw synagogen en vervolgen van stad tot stad, 35 opdat over u kome al het rechtvaardige bloed, dat vergoten werd op de aarde, van het bloed van Abel, de rechtvaardige, tot het bloed van Zacharias, de zoon van Berekja, die gij vermoord hebt tussen het tempelhuis en het altaar. 36 Voorwaar, Ik zeg u: Al deze dingen zullen komen over dit geslacht.

Toen volgens de gelijkenis de koning het nieuws hoorde, hoe de ondankbare gasten met geweld zijn knechten aanvielen en vermoordden, zond hij zijn legers uit om de moordenaars te vernietigen en hun stad in brand te steken. Het resultaat was dat zijn knechten de straat op gingen om zoveel mogelijk mensen uit te nodigen voor het bruiloftsfeest.

Deze gelijkenis is reeds vervuld omdat het gaat over gebeurtenissen die betrekking hadden op de Joden. De geschiedenis ondersteunt ons hierbij. Jezus kondigde de verwoesting van Jeruzalem aan door de Romeinse legers. Met de afwijzing van Israël voor de uitnodiging van God om op het bruiloftsfeest te komen ofwel de bruiloft van het Lam en het vermoorden van de heiligen, ging daarmee de profetie van het oordeel dat over de Joden zou komen in vervulling. Omdat zij Jezus afwezen waren zij niet van plan om bij de bruiloft aanwezig te zijn. Maar God gaf hun nog de tijd om zich te bekeren, zelfs toen de heiligen tot God riepen met het verzoek om haast te maken met het oordeel. Dit is wat Johannes in Openbaring er over zegt,

9 En toen Hij het vijfde zegel opende, zag ik onder het altaar de zielen van hen, die geslacht waren om het woord van God en om het getuigenis, dat zij hadden. 10 En zij riepen met luider stem en zeiden: Tot hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet aan hen, die op de aarde wonen? 11 En aan elk hunner werd een wit gewaad gegeven, en hun werd gezegd, dat zij nog een korte tijd moesten rusten, totdat ook het getal vol zou zijn van hun mededienstknechten en hun broeders, die gedood zouden worden evenals zij (Openbaring 6).

Openbaring 19 komt hier mee overeen. Nadat de hoer Babylon wordt geoordeeld en neervalt, volgt onmiddellijk de bruiloft van het Lam….

1 Hierna hoorde ik als een luide stem ener grote schare in de hemel zeggen: Halleluja! Het heil en de heerlijkheid en de macht zijn van onze God, 2 want waarachtig en rechtvaardig zijn zijn oordelen, want Hij heeft de grote hoer geoordeeld, die de aarde met haar hoererij verdierf, en Hij heeft het bloed zijner knechten van haar hand geëist. 7 Laten wij blijde zijn en vreugde bedrijven en Hem de eer geven, want de bruiloft des Lams is gekomen en zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt; 8 en haar is gegeven zich met blinkend en smetteloos fijn linnen te kleden, want dit fijne linnen zijn de rechtvaardige daden der heiligen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei sjako:

maar het gaat wel om het gezalfde deel van de kerk

(Bron Bijbel en studie anne salamons)

daar ben ik het niet mee eens, Sjako, God maakt de mens rechtvaardig door Christus en wel uit genade, door het geloof in het evangelie van Jezus Christus.

wat bedoel ik hier mee, wie is zijn bruid ??

Een niet goed geklede gast – Gedurende het feest in Mattheus 22 zag de koning dat er een man was binnengekomen zonder de juiste bruiloftskleding. Dus hem werd gevraagd hoe hij hier zo was binnengekomen. Hoe zag zijn bruiloftskleed er dan uit?

Volgens Openbaring 19:7-8 is het bruiloftskleed de “rechtvaardige daden van de heiligen”. En deze rechtvaardiging wordt niet verkregen door de wet. Het is een gratis geschenk die we van God ontvangen. God maakt de mens rechtvaardig door Christus en wel uit genade, door het geloof in het evangelie van Jezus Christus.

16 Want ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek. 17 Want gerechtigheid Gods wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, gelijk geschreven staat: De rechtvaardige zal uit geloof leven (Romeinen 1:16-17).

Deze man (een Judaïst) probeerde toegang te krijgen tot het feest als een ongelovige, ongewassen en daarom niet gereinigd door het bloed van het Lam.

“Christen worden” is een uitnodiging tot het feest waarvan het echtpaar reeds een relatie zijn aangegaan en het huwelijkscontract al is ondertekend. De toegang tot het koninkrijk is niet langer gebaseerd op wat jij kan doen voor God, maar door geloof in het volbrachte werk van Jezus wat God overigens in jou uitwerkt. Geloof in Hem kleed ons met Zijn gerechtigheid.

De gelijkenis eindigt met de verklaring “Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren”. Sommigen denken dat dit voor betekenis is voor de wereld van vandaag, dat slecht weinigen gered zullen worden omdat anderen voor “kerk spelen”. Maar de context van de gelijkenis laat zien dat dit alleen van toepassing is op de Joden uit die tijd met betrekking tot de wederkomst van Jezus in oordeel over de stad Jeruzalem, “dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt” (Mattheus 24:34).

Het goede nieuws was eerst verkondigd aan de Joden, echter vergeleken met de populatie waren er maar weinigen overgebleven die geloofden en gered werden toen die tragische gebeurtenis plaats vond, 70 jaar na Christus.

De invloed van dit koninkrijk zal blijven groeien en zal herstel op aarde brengen door de impact van de relationele voordelen van het nieuwe verbond door de Heilige Geest.

10 minuten geleden zei TTC:

Blijkbaar journalist en redacteur van Checkpoint

niet die Anne ha ha 

fijne middag verder TTC:

Groet en en zegen de vredestichter..

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei vredestichter:

De invloed van dit koninkrijk zal blijven groeien en zal herstel op aarde brengen door de impact van de relationele voordelen van het nieuwe verbond door de Heilige Geest.

Nog wat handige info om de slaagkansen te vergroten, spelenderwijs. Is het leven een Goddelijk spel?

De speltheorie is een tak van de wiskunde waarin het nemen van beslissingen centraal staat. De speltheorie is ontstaan uit de analyse van beslissingen die worden genomen bij het spelen van bordspellen, maar niet beperkt tot het spel in de zin van een vrijetijdsbesteding. Met toepassingen in de economie, sociologie en biologie is het een zich snel ontwikkelend onderdeel van de wetenschap. De speltheorie biedt een raamwerk waarbinnen strategische interactie tussen 'spelers' bestudeerd wordt. Met behulp van modellen wordt geprobeerd de onderliggende interactie van 'spelers' die beslissingen nemen te begrijpen. Speltheoretisch onderzoek is inmiddels meerdere malen beloond met de Nobelprijs voor de Economie. Beperkingen van de theorie zijn de beperkte rationaliteit van mensen, onzekerheid en onbepaaldheid van kennis en inconsistentie die soms optreedt.

Een basisaanname van de speltheorie is dat mensen rationeel handelen. Dit wil zeggen dat de deelnemers aan het spel het gekozen alternatief op zijn minst gelijk (volgens zijn/haar voorkeuren) beschouwen aan de overige alternatieven. Dit wil niet zeggen dat de deelnemers 'egoïstisch' handelen. Deelnemers kunnen het welzijn van anderen de voorkeur geven boven het eigen welzijn. Dit sluit aan op de inzichten die er zijn vanuit de neurologie en de psychologie over de wijze waarop binnen het brein beslissingen worden genomen. Bekend is dat de hippocampus binnen het brein recente ervaringen steeds opnieuw afspeelt. Dit heeft invloed op het gedeelte van de hersenen dat wordt geduid als "the decision maker". Bij nadering van een rood stoplicht zal "the decision maker" als een razende een kansberekening maken van de vele speltheoretische opties die er zijn met betrekking tot het menselijk handelen in respons op het rode stoplicht, waarna veelal het gevolg op basis van de eerdere ervaringen zal zijn dat de beste oplossing is dat er wordt gestopt, maar dat hoeft niet.

Speltheorie is de mathematische rationalisatie van een proces dat zich bij ieder mens afspeelt op ieder moment dat we een beslissing nemen. Het geeft hierdoor zicht op de rationele afwegingen die worden gemaakt voor het menselijk handelen. Afwegingen die worden gemaakt op basis van een beperkt aantal opties in een gegeven situatie en kansberekeningen die we hierop laten plaatsvinden. Met behulp van de bovengenoemde aspecten kunnen de 'spellen' in verschillende categorieën worden verdeeld en zo kan speltheoretisch de optimale uitkomst van een spel worden gevonden. De uitkomst van zo'n spel kan een belangrijk inzicht geven in het nemen van beslissingen door mensen in bijvoorbeeld het zakenleven, de handel, in oorlogstijd. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei vredestichter:

daar ben ik het niet mee eens, Sjako, God maakt de mens rechtvaardig door Christus en wel uit genade, door het geloof in het evangelie van Jezus Christus.

Wacht eerst de uitleg af voordat je oordeelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei sjako:

Maar het is ook een kwestie van logisch nadenken. Waarom zou God de aarde helemaal vernietigen?

 

6 uur geleden zei vredestichter:

Jesaja 65:17 “Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Aan de vorige dingen zal niet meer gedacht worden, ze zullen niet meer opkomen in het hart.”

@sjako Jesaja zegt toch duidelijk "Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde". Er staat niet dat god de "oude" aarde vernietigd maar waarom zou hij een nieuwe scheppen als hij verder gaat met de oude. Zit daar geen contradictie in? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Mullog:

Jesaja zegt toch duidelijk "Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde". Er staat niet dat god de "oude" aarde vernietigd maar waarom zou hij een nieuwe scheppen als hij verder gaat met de oude. Zit daar geen contradictie in?

Misschien gaat het enkel over hoe we met deze wereld omgaan, dit wijzigen lijkt alsof de 'oude' wereld vernietigd wordt. Uiteindelijk gaat het om herstel, niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Mullog:

Jesaja zegt toch duidelijk "Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde". Er staat niet dat god de "oude" aarde vernietigd maar waarom zou hij een nieuwe scheppen als hij verder gaat met de oude. Zit daar geen contradictie in? 

Ik denk dat ik het prima heb uitgelegd. 

Mattheus 19:28 Jezus zei tegen ze: ‘Ik verzeker jullie: in de herschepping, als de Mensenzoon op zijn verheven troon gaat zitten, zullen jullie, mijn volgelingen, op 12 tronen zitten en de 12 stammen van Israël oordelen.  

Hier heeft Jezus het ook duidelijk over de herschepping. Met de uitleg die ik heb gegeven is er geen enkele reden om te denken dat er nieuwe planeet wordt geschapen. De bijbel leert dat nergens. Het is overduidelijk dat alle gevolgen van de zondeval teniet worden gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

Je hebt gelijk, maar het gaat wel om het gezalfde deel van de kerk. Ik zal dat later aantonen omdat het een nogal uitgebreide uitleg is waar ik ook even in moet duiken. 

Gezalfd zijn zij die de heilige Geest hebben ontvangen. Dat zijn dus alle gelovigen die het doopsel en het vormsel hebben ontvangen, dus door handoplegging het merkteken van de Geest ontvingen en met chrisma-olie zijn gezalfd. Elke gelovige is daardoor volledig deel van de Kerk, de Bruid, omdat elke gelovige immers volledig deelt in het sterven en verrijzen van Christus. Alle beloften die Christus ons heeft gegeven, gelden daarom voor alle gelovigen, mits zij Hem natuurlijk getrouw blijven volgen en liefhebben.

Nu nog zijn er gelovigen in de hemel en gelovigen op aarde. Nu nog kunnen wij op aarde God niet in zijn volle luister en glorie zien, doch enkel in de gedaanten van brood en wijn. Maar dat zal niet zo blijven. Uiteindelijk zullen beide groepen gelovigen één Kerk, één volk vormen op de nieuwe hemel en aarde, zonder enige scheiding tussen het natuurlijke en het bovennatuurlijke. En zal elke gelovige, niemand uitgezonderd, God voor eeuwig kunnen aanschouwen en Hem en diens naasten volmaakt liefhebben.

Afgelopen zondag vierden we met Pinksteren hoe het Rijk Gods op aarde zich openbaarde. Het begon met twaalf apostelen en de Moeder van de Heer en bestaat nu uit ontelbaar veel gelovigen, verspreid over heel de aarde en biddend voor ons in de hemel. Nu al leven we in het vredesrijk, omdat een ieder de vrede van Christus ten volle kan ontvangen, en strijden we aan de frontlinie tegen het kwaad, met de machtige hulp van Gods hemelse leger. Net zolang totdat het Rijk voltooid is en het kwaad eens en voor al vernietigd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Gezalfd zijn zij die de heilige Geest hebben ontvangen.

Dit klopt precies. Maar de Bijbel laat duidelijk zien dat hierin verschillende gradaties (niet het juiste woord, maar weet het niet anders te omschrijven). Degegene die gezalfd zijn weten dit. Zij gaan als koningen regeren. Maar als je gaat regeren moet je ook onderdanen hebben toch? Jezus sprak dan ook over 3 kuddes. Johannes 10 laat dit zien. De eerste kudde waren de Joden die onder het Mozaïsche wetverbond waren verzameld. De Wet was als een omheining. Johannes de Doper was de 'deurwachter ' . Door bemiddeling van Jezus worden ze als het ware in een nieuwe kooi gelaten, het nieuwe wetsverbond. Dit nieuwe Wetsverbond kwam tot stand op Pinksteren toen de heilig Geest werd uitgestort over de volgelingen.

De tweede kudde noemt Jezus 'de kleine kudde'. Volgens Openbaring bestaat die uit 144.000 personen. Lukas 12 :32 32 Wees niet bang, kleine kudde, want jullie Vader heeft besloten jullie het Koninkrijk te geven. 

Hier zie je duidelijk dat het Koninkrijk aan een 'kleine kudde' wordt gegeven, dwz dat ze koningen worden samen met Christus.

De derde kudde zien we in Johannes 10:16 

16 En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn. Ook die moet ik bij elkaar brengen. Ze zullen naar mijn stem luisteren, en ze zullen één kudde onder één herder worden. 

Dit zijn de  dus alle andere Christenen die niet gezalfd worden, maar onderdaan worden in het Messiaanse Koninkrijk . Maar allemaal bij elkaar zijn we één kudde, alleen met andere bestemming. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei sjako:

Dit klopt precies. Maar de Bijbel laat duidelijk zien dat hierin verschillende gradaties (niet het juiste woord, maar weet het niet anders te omschrijven). Degegene die gezalfd zijn weten dit. Zij gaan als koningen regeren. Maar als je gaat regeren moet je ook onderdanen hebben toch? Jezus sprak dan ook over 3 kuddes. Johannes 10 laat dit zien. De eerste kudde waren de Joden die onder het Mozaïsche wetverbond waren verzameld. De Wet was als een omheining. Johannes de Doper was de 'deurwachter ' . Door bemiddeling van Jezus worden ze als het ware in een nieuwe kooi gelaten, het nieuwe wetsverbond. Dit nieuwe Wetsverbond kwam tot stand op Pinksteren toen de heilig Geest werd uitgestort over de volgelingen.

De tweede kudde noemt Jezus 'de kleine kudde'. Volgens Openbaring bestaat die uit 144.000 personen. Lukas 12 :32 32 Wees niet bang, kleine kudde, want jullie Vader heeft besloten jullie het Koninkrijk te geven. 

Hier zie je duidelijk dat het Koninkrijk aan een 'kleine kudde' wordt gegeven, dwz dat ze koningen worden samen met Christus.

De derde kudde zien we in Johannes 10:16 

16 En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn. Ook die moet ik bij elkaar brengen. Ze zullen naar mijn stem luisteren, en ze zullen één kudde onder één herder worden. 

Dit zijn de  dus alle andere Christenen die niet gezalfd worden, maar onderdaan worden in het Messiaanse Koninkrijk . Maar allemaal bij elkaar zijn we één kudde, alleen met andere bestemming. 

Probleem is dat je nu uit drie verschillende Schriftgedeelten drie kudden destilleert, terwijl elk Schriftgedeelte een heel eigen context heeft. Zo verbindt je de 144.000 moeiteloos aan Lukas 12, terwijl het twee totaal verschillende boeken en literaire genres zijn. Lukas kan met de kleine kudde prima gewoon de Kerk zelf bedoelen, daar immers veel zijn geroepen en weinig zijn uitverkorenen. En de Kerk wás toen natuurlijk nog heel klein in aantal, daar het enkel uit de apostelen en de Moeder Gods bestond.

Johannes 10 spreekt weer duidelijk over twee kudden, niet drie. Namelijk de kudde van de Kerk en de "andere kudde." Daarmee kan hij echter net zo goed de joodse kudde bedoelen, of juist de heidense kudde, daar Hij immers tot een joods gehoor sprak. Uit het gedeelte zelf kun je dus niet drie kudden destilleren, laat staan een bewuste tweedeling binnen de Kerk. Door dit gedeelte echter nu zomaar te verbinden met Openbaringen en Lucas in een logisch klinkend verhaal, lijken de gedeelten misschien wel plotseling over drie kudden te spreken, maar dat hoeft dan dus nog helemaal niet zo te zijn.

Als je wilt weten waar de gelovigen als koningen over zullen heersen, kun je Genesis erbij halen voor een mooie handreiking. Daarin staat dat de mens wordt opgedragen om te heersen over de schepping als rentmeesters en zo ook zal heersen over haar eigen natuur. Volmaakt verbonden in Christus wordt onze vrije wil eindelijk volledig volgroeid, zodat we meesters zijn over alles wat leeft. Doch niet meesters zoals de wereld die heeft, maar meesters zoals Christus ons dat opdraagt en ons volmaakt heeft voorgeleefd: nederig elkaar dienend en elkaar de voeten wassend.

Je hebt misschien heel erg het idee in je hoofd van een klassiek koninkrijk, met een koning en een volk. Dat is het Rijk Gods in zekere zin natuurlijk ook, maar zij is véél meer dan dat. Gods Rijk gaat veel dieper en is ook een innerlijke transformatie, de volmaakte vereniging met Christus. Gods Rijk is eigenlijk Christus zelf, net zoals zijn Lichaam de Kerk is. Natuurlijk zijn er verschillende roepingen en gaven binnen de Kerk en natuurlijk zijn er herders die de kudde dienen en leiden naar de bronnen van het leven. Maar uiteindelijk ontmoeten wij elkaar in de ene Christus, zonder enige scheiding.

Gods Rijk ís al aangebroken op aarde, zelfs nog binnen de generatie waarin Jezus leefde. Gods vrede heerst al op aarde, strijdend tegen het kwaad door liefde, nederigheid, mededogen en rechtvaardigheid. En hoewel de Kerk zowel in de hemel als op aarde leeft, ontmoeten de gelovigen elkaar in dezelfde Christus, waardoor er geen scheiding is en we elkaar over de dood heen kunnen blijven beminnen en vragen om gebed. De voltooiïng van het Rijk ligt in de toekomst, maar nu al kun je er volop deel aan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Je hebt misschien heel erg het idee in je hoofd van een klassiek koninkrijk, met een koning en een volk.

Je hebt hier een heel goed punt. Ik volg dit topic van de zijlijn (hoewel ik toegeef dat ik het merendeel van de teksten van vredestichter vanwege de lengte grotendeels oversla ;)) en het leest alsof het een fantasyroman is. Ik heb eerder opgemerkt dat op een heel aardse, menselijke manier naar de hele eindtijd wordt gekeken. Koningkrijken, legioenen, selecties, eeuwig leven het komt allemaal voorbij. Opeens is de reden dar er een kudde is die moet volgen omdat er 144.000 zijn die toch iets moeten hebben om over te regeren. Het wordt allemaal aan elkaar geplakt door losse teksten die hier en daar uit de bijbel geplukt worden.

Als atheist ben ik ervan overtuigd dat er geen eindtijd komt en wordt ik daarin ondersteund door de beschrijving die hier gegeven wordt. Een beeld van een soort van geestelijke overeenstemming tussen mensen waarin samengewerkt wordt om het beste uit ons en onze wereld te halen is ook voor een atheist  iets om naar te streven. In tegenstelling tot een soort van ridderroman met veel magie. 

5 uur geleden zei TTC:

Misschien gaat het enkel over hoe we met deze wereld omgaan, dit wijzigen lijkt alsof de 'oude' wereld vernietigd wordt. Uiteindelijk gaat het om herstel, niet?

De vraag is "herstel van wat?" en dan is de volgende vraag "Wanneer is het herstelt?"

 

Voor degene die dit topic volgen en interesse hebben: http://www.hvzm.nl/eindtijdconferentie.shtml

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎4‎-‎6‎-‎2017 om 19:17 zei vredestichter:

De hemel en de aarde

Dit is een uitgebreide studie over het gebruik van de uitdrukking “de hemel en de aarde” in de bijbel. De bijbel gebruikt de uitdrukking “de Hemel en de Aarde” vele malen door zijn 66 boeken. Het is de eerste zin waar Genesis mee begint, en het is de focus van de laatste 2 hoofdstukken van Openbaring.

Genesis 1:1 “In het begin schiep God de hemel en de aarde.”

Openbaring 21:1 “En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer.”

Het wekt daarom geen verbazing dat de rest van de bijbel ook vaak de uitdrukking “hemel en aarde” aanhaalt. Eigenlijk kan je zeggen dat de bijbel zich hierop concentreert. Dus wat betekent de uitdrukking “de hemel en de aarde” eigenlijk?  De meeste christenen zouden zeggen zoiets als “het is alles rond om ons heen. Het is de fysieke aarde en de fysieke zon, maan en sterren, het fysieke heelal.” Maar is dat altijd de betekenis van “de hemel en de aarde” in de bijbel?

Gaitema, nieuwsgierig geworden kijk dan verder op  http://preterisme.nl/de-hemel-en-de-aarde/  ben benieuwd wat je ervan vind..

https://ontdekgod.nl/hoop-toekomst/

Gaitema dit is ook een goed artikel om eens door te lezen, wacht je reactie af ..

David Sorenson is ook enorm bezig met deze leer en daar had ik al veel van gelezen. De opvattingen over hemel en aarde nog niet.

Ik denk en blijf dat toch ook, er anders over denken. Letterlijker en eenvoudiger.

De hemel is de plaats waar de hemelbewoners wonen en de aarde stelt onze planeet voor en in vele genoemde voorbeelden van jouw aangehaalde link de aardse bewoners voor, eventueel met de dieren en plantenrijk er bij die jubelen ter ere van God. 

Toekomst is er zeker. God laat nooit los wat Zijn hand eens begonnen is.

Maar zoals zo vaak, moet het eerst slechter worden, voordat het beter wordt.

De huidige aarde is vergankelijk en Gods toekomstige rijk niet. Daarom zal er een onvergankelijke nieuwe aarde moeten komen, dat ook invloed zal hebben op de hemel, kennelijk. 

 

 

Op ‎4‎-‎6‎-‎2017 om 18:45 zei vredestichter:

Gaitema hier wordt ik zo blij van, en dit past zo bij deze topic super!!!!!

 

Heb ik in ieder geval iemand blij gemaakt ;)

 

Op ‎4‎-‎6‎-‎2017 om 18:45 zei sjako:

Wat mankeert er aan de planeet aarde? Niks toch? Als de mens goed voor de aarde zou zorgen dan zou het een paradijs kunnen zijn. Het zijn de elementen die de aarde besturen die weggedaan zullen worden. Ik gebruik Daniël 2 maar eens weer. Het beeld wat alle grootmachten voorstelt valt om. Het Koninkrijk van God komt als een berg op de aarde en vult de hele aarde. Dit laat duidelijk zien dat het gaat om het vervangen van het bestuur van deze aarde. Jezus en de 144.000 mede koningen zullen de aarde gaan besturen 

Dat er in Daniel aangegeven wordt dat er een nieuw bestuur komt, ben ik met je eens, maar wat dit gedeelte betreft wat ik citeerde, zie ik daar niet over gesproken worden.

Daar wordt letterlijk gesproken over het vergaan van deze huidige wereld en de komst van een betere. Om je eerste vraag te beantwoorden: "ja dat is nodig, want deze aarde is vergankelijk en past niet in de onvergankelijke rijk dat komt. In het paradijs zullen ook geen vulkanen, aardbevingen, overstromingen, verdrinkingsgevaar etc.. zijn

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎4‎-‎6‎-‎2017 om 18:45 zei sjako:

De hemelen zijn een afbeelding van de regerende elementen. Die worden dus weggedaan. Daarom is het ook belangrijk hier geen onderdeel van te zijn. In de grondtekst staat niet dat de aarde zal verbranden, maar de elementen. Dat zijn de dingen die deze maatschap maken tot wat die is. De regering en het hele satanische stelsel zal verdwijnen dus. Wat er overblijft is een gereinigde aarde wat die nieuwe aarde wordt genoemd. De nieuwe hemelen is de nieuwe regering.

De hemel zie ik niet aan voor regerende elementen. De hemel is de plaats waar God woont met zijn engelen en alle heiligen die zijn gestorven en daar verblijven, tot ze naar die nieuwe aarde toe worden gezonden. 

Op ‎4‎-‎6‎-‎2017 om 18:45 zei sjako:

Dit geeft aan dat het lang zou duren voordat deze dag zou komen. Dus zeker niet 70 nChr. Maar veel later. Zo het er nu naar uitziet in onze tijd.

Dit geeft aan dat het lang zou duren voordat deze dag zou komen. Dus zeker niet 70 nChr. Maar veel later. Zo het er nu naar uitziet in onze tijd. [/quote]

Dat ben ik met je eens. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Mullog:

Als atheist ben ik ervan overtuigd dat er geen eindtijd komt en wordt ik daarin ondersteund door de beschrijving die hier gegeven wordt. Een beeld van een soort van geestelijke overeenstemming tussen mensen waarin samengewerkt wordt om het beste uit ons en onze wereld te halen is ook voor een atheist  iets om naar te streven. In tegenstelling tot een soort van ridderroman met veel magie.

Klopt. Er zijn meerdere levensbeschouwingen die spreken over een tijd van grote verlichting, van transformatie en van een onvoorstelbare toename van kennis, wijsheid en mogelijkheden. Het boeddhisme, het transhumanisme, de new age, de islam, het jodendom, het veganisme, veel oude natuurgodsdiensten, noem maar op.
Zelf, en velen met mij, geloof ik dat het menselijk brein te beperkt is om helemaal zelf de problemen op te lossen die grotendeels door hetzelfde brein zijn veroorzaakt en veel van deze levensbeschouwingen spreken dan ook van een macht of kracht binnen en of buiten ons, die ons boven onszelf doet uitstijgen. Ik denk dat dit ook is wat Paulus bedoelt als hij schrijft dat heel de schepping reikhalzend uitkijkt naar de openbaring van de kinderen Gods en dat zij kreunt onder haar vergankelijkheid. Maar het moet gezegd worden: we kunnen al zo ontzettend veel, we hebben al zoveel macht in ons.
Er is iets groots wat de mens voortdrijft, een waarheid die ons op allerlei uiteenlopende wijzen blijft trekken, en op een dag zal wat nu versluierd is, plotseling zo helder als licht zijn. Ik geloof dat deze macht, deze waarheid vlees is geworden, dus de Mens Christus zelf is, maar ook ik kan geen voorstelling maken van hoe de wederkomst er nu uit gaat zien.

Maar het moet gezegd: Openbaringen met haar veelkoppige draken, angstaanjagende engelen, mysterieuze donderslagen, schallende bazuinen, grootse rampen, dreigende woorden en bizarre monsters is natuurlijk wel ontzettend episch, toch? Ik bedoel, toen ik het als jongen voor het eerst las, begreep ik er niet veel van, maar vond het wel geweldig om dat zo voor mijn ogen te zien gebeuren.
Dáár zou ik nou nog eens een écht goede film van willen zien, dus zonder al te braaf christelijk gedoe of allerlei uitleggingen eromheen. Met de huidige technieken moet dat toch zeker geen probleem zijn, lijkt mij zo. En dan wel in 3D natuurlijk, net als Avatar!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

weinig zijn uitverkorenen.

De uitverkorenen zijn de 144.000. Je zou de mensen de kost moeten geven dat ze denken niet 'gegrepen' zijn. De meeste zijn niet 'gegrepen' omdat enkel op de uitverkorenen slaat.

53 minuten geleden zei Gaitema:

De hemel zie ik niet aan voor regerende elementen.

Dit is heel makkelijk te beredeneren. Wie regeert er straks: God. Waar verblijft God: in de hemel. Waar spreekt openbaring over: het hemelse Jeruzalem. Jeruzalem was de hoofdstad van het vleselijke Israël. Het hemelse Jeruzalem bestaande uit de 144.000 heb ik elders ook al,uitgelegd op dit forum zal samen met met Christus regeren vanuit de hemel. Daarom heet het ook Een hemels Koninkrijk.

of bedoel je dat de hemelen de regeringen voorstellen? Maar dat heb ik duidelijk uitgelegd. Dan heb je het niet begrepen, want daar is geen spelt tussen te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De uitverkorenen zijn de 144.000. Je zou de mensen de kost moeten geven dat ze denken niet 'gegrepen' zijn. De meeste zijn niet 'gegrepen' omdat enkel op de uitverkorenen slaat.

Dit is heel makkelijk te beredeneren. Wie regeert er straks: God. Waar verblijft God: in de hemel. Waar spreekt openbaring over: het hemelse Jeruzalem. Jeruzalem was de hoofdstad van het vleselijke Israël. Het hemelse Jeruzalem bestaande uit de 144.000 heb ik elders ook al,uitgelegd op dit forum zal samen met met Christus regeren vanuit de hemel. Daarom heet het ook Een hemels Koninkrijk.

of bedoel je dat de hemelen de regeringen voorstellen? Maar dat heb ik duidelijk uitgelegd. Dan heb je het niet begrepen, want daar is geen spelt tussen te krijgen.

Ik ben niet vertrouwd met het beeld dat je schetst. Wij hebben het altijd over het Koninkrijk der hemelen. Hemelen als locatie waar Gods Koninkrijk is :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid