Spring naar bijdragen

Een volk voor Zijn Naam


Aanbevolen berichten

@C-K-F

Het gaat niet om "meningen" die WIJ zouden hebben, maar om wat de Schrift zegt, en ik ben van "mening" dat ik meerdere malen heb aangetoond MET de Schrift, dat er alleen en uitsluitend behoudenis mogelijk is door geloof in Christus Jezus.

Er is geen andere Weg tot behoud.

Overigens geloof ik dat Gods Woord niet discutabel is, maar dat we heel eenvoudig zouden geloven wat God ons leert door Zijn Woord te aanvaarden.

Dan heb je gelijk dat verdere "discussie" geen nut heeft.

Je lepelt dogmas op, en NOEMT GOD EEN LEUGENAAR DUS, omdat de Bijbel ook allerlei dingen beweert die niet voldoen aan jouw dogmas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 398
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nu ga ik het toch weer doen...

Overigens geloof ik dat Gods Woord niet discutabel is, maar dat we heel eenvoudig zouden geloven wat God ons leert door Zijn Woord te aanvaarden.

Mag ik hiervan uitgaan dat men, in uw ogen, het Schrift tot de letter aan toe moet volgen?

EDIT: Toen ik het terug las zou ik begrijpen dat mijn vraag "aanvallend" gezien kan worden, dit is niet de bedoeling! Het is een oprechte vraag!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@henkjan

"filosofie van Paulus?" .

@C-K-F

ja ik geloof in het gehele Woord van God, dus "scola scriptura" .

Ik geloof ook dat het Woord van God een letterlijke, profetische, en typologische betekenis heeft, en dat God Dezelfde is door heel de Schrift heen, maar niet altijd hetzelfde handelt.

Ik geloof dat NA de opstanding van Christus Jezus het Nieuwe Verbond is aangebroken, namelijk de bedeling der Genade. Deze zal duren tot de opname van de Gemeente, waarna de 6e bedeling , namelijk de bedeling van de volheid der tijden zal aanbreken, en gekenmerkt wordt door de grote verdrukking en oordeel over Israel en daarna over de volkeren.

Echter de leer der bedelingen is een apart onderwerp, dus ga ik daar hier niet verder op in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@henkjan

"filosofie van Paulus?" .

@C-K-F

ja ik geloof in het gehele Woord van God, dus "scola scriptura" .

Ik geloof ook dat het Woord van God een letterlijke, profetische, en typologische betekenis heeft, en dat God Dezelfde is door heel de Schrift heen, maar niet altijd hetzelfde handelt.

Ik geloof dat NA de opstanding van Christus Jezus het Nieuwe Verbond is aangebroken, namelijk de bedeling der Genade. Deze zal duren tot de opname van de Gemeente, waarna de 6e bedeling , namelijk de bedeling van de volheid der tijden zal aanbreken, en gekenmerkt wordt door de grote verdrukking en oordeel over Israel en daarna over de volkeren.

Echter de leer der bedelingen is een apart onderwerp, dus ga ik daar hier niet verder op in.

Je blijft er meer zaken ingooien die niet in de bijbel staan! En dan ook nog roepen dat je voor Sola sriptura bent! Wat bizar;) Natuurlijk is sowieso sola scriptura vrij bizar, omdat de Bijbel dit zelf verwerpt;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een ongelovige, behoort niet tot DE Gemeente, namelijk het Lichaam van Christus Jezus, en is daarom NIET behouden.

De mens wordt dus niet behouden door "goede werken" te doen, maar alleen door geloof in Christus Jezus.

De Schrift leert wel degelijk dat het uitmaakt of je gelovig bent of niet.

Een ongelovige is niet behouden; een gelovige is wel behouden.

De vraag is dan 'wat is behouden'. Als ongelovigen op hun daden beoordeeld worden, worden zij dan ook niet 'behouden' als hun daden goed waren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystic

Als je niet weet wat "behouden" betekent, heeft het inderdaad verder geen zin om nog een gesprek daarover te voeren.

Nogmaals: door "goede werken" alleen, wordt de mens niet behouden, maar door GELOOF, met als gevolg de werken die daarop volgen. Het is vanzelfsprekend dat de gelovige in Christus Jezus "goede werken" zou doen.

Ik heb dat m.i. voldoende onderbouwd met de Schrift, maar als men dat niet wil aanvaarden, vind ik het verder wel genoeg geweest.

Overigens worden mensen die niet hebben geloofd in Christus Jezus GE-oordeeld, en niet BE-oordeeld. De Gemeente wordt straks be-oordeeld naar hun "werken", hetzij goed, hetzij kwaad, en ontvangen loon, naar gelang zij zich hebben laten leiden door de Heilige Geest, die uitsluitend woning maakt in de gelovige.

Onze "behoudenis" hangt dus niet van af van onze eventuele "goede werken", want een ieder die GELOOFT, heeft reeds eeuwig leven ontvangen leert de Schrift, en ook DAT heb ik aangetoond .

Het geloof is dus een samenhang MET goede werken, maar zonder geloof kan men ploeteren zoveel men wil, maar het levert toch echt geen "plaatsje in de hemel" op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vraag is dan 'wat is behouden'. Als ongelovigen op hun daden beoordeeld worden, worden zij dan ook niet 'behouden' als hun daden goed waren?

Dat vind ik een goede vraag inderdaad! Over het gebruik van allerlei termen wordt veel te gemakkelijk heen gestapt, ook in dit topic.

Wat is behoudenis (iets dat we "bewerken" zegt Paulus), kun je die verliezen, kun je je behoudenis verliezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar staat in de Bijbel dat een ongelovige geen eeuwig leven heeft?

En wat zou dan t nut zijn van een oordeel bij dood van een ongelovige? Is dan een positief oordeel iets wat één seconde lang betekenis heeft en dan 'poef' houdt de ongelovige op te bestaan oid?

En overigens, er staat in de Bijbel helemaal niet 'eeuwig leven', er staat 'leven van het tijdperk'. Het is nog maar vraag of dat eeuwig, zoals in zonder einde, is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
NEE. Je kunt je behoudenis niet verliezen.

Dat leert de Schrift nergens.

Iemand die is wedergeboren, heeft reeds eeuwig leven ontvangen.

Je kunt WEL loon ontvangen naar de mate waarin je het geloof hebt "bewerkt", maar dat is heel wat anders dan behoudenis.

Nu draai je de vragen om. Dat werkt niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat hier niet werkt blijkbaar is een eenvoudige uitleg over wat eeuwig leven betekent, en dat alleen een wedergeboren kind van God dat leven heeft ontvangen.

Ik geef het op, jullie mogen het verder zelf uitzoeken. :*

Helder, je snapt zelf ook dat je verder geen argumenten voor je theorie. Je weet alleen heel zeker dat je gelijk hebt, omdat dit moet van je geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat hier niet werkt is een onbijbelse rechtlijnigheid en een onbijbelse scholastieke benadering van kwesties die je ook bijbels-liefdevol zou kunnen benaderen... Om er maar eens een tegenstelling tegenaan te gooien van het type dat ik in dit topic (en andere) zo vaak tegen kom, dat me de lust tot reageren grotendeels is vergaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Prima, dan reageer je toch niet meer?

Ik heb het in elk geval wel gehad met deze i.m.o. zinloze discussie, die overigens grotendeels off-topic is geworden door de zij-paadjes die bewandeld zijn door jullie.

Ik zei niet dat me de lust ontgaan is, maar dat hij me grotendeels ontgaan is. En gereageerd heb ik nu, dus dan reageer ik ook méér...

Om te beginnen: bijzonder dat kennelijk jij degene bent geworden die bepaalt of iets al of niet ontopic is. Want je openingspost laat - binnen de grenzen van bijbelstudie - alle ruimte voor een vrije discussie over het onderwerp "een volk voor Zijn naam". Een gesprek dat pas zinloos wordt als er te pas en te onpas geroepen wordt dat iets offtopic op het moment dat er eens iets gezegd wordt dat niet past binnen de eigen uitleg van die bijbel...

En dan inhoudelijk. Je stelt:

De mens wordt dus niet behouden door "goede werken" te doen, maar alleen door geloof in Christus Jezus.

De Schrift leert wel degelijk dat het uitmaakt of je gelovig bent of niet.

Een ongelovige is niet behouden; een gelovige is wel behouden.

In alle rechtlijnigheid geen volslagen onwaarheid. Maar in alle rechtlijnigheid ook niet de volledige waarheid... En halve waarheden liegen maar al te vaak...

Immers: lees eens de volgende tekst, en laat hem op je inwerken:

Mat 9:1 Hij stak per boot over en kwam in zijn stad. 9:2 Daar brachten ze een verlamde bij Hem, die op een bed lag. Bij het zien van hun vertrouwen zei Jezus tegen de verlamde: `Wees maar gerust, vriend, uw zonden worden u vergeven.' 9:3 Nu zeiden een paar schriftgeleerden onder elkaar: `Die man lastert God.' 9:4 Jezus wist wat voor gedachten ze koesterden. Hij zei: `Waarom koestert u die boze gedachten? 9:5 Want wat is eenvoudiger? Zeggen: uw zonden worden vergeven, of zeggen: sta op en loop? 9:6 Maar opdat u weet dat de Mensenzoon bevoegd is om op aarde zonden te vergeven' - toen zei Hij tegen de verlamde: `Sta op, pak uw bed op en ga naar huis.' 9:7 En hij stond op en ging naar huis. 9:8 Toen de menigte dit zag, kregen ze ontzag, en ze verheerlijkten God, die deze bevoegdheid aan mensen geeft.

Let op de vertaling van het woordje πίστις (pistis) in vers 2, want daar wil ik je op wijzen. De NBG (en SV) vertaalt hier met "geloof", de Willibrordvertaling met "vertrouwen". En beide vertalingen zijn juist. Maar vul dat begrip "geloof" op een specifieke manier in, en de twee vertalingen gaan mijlenver uiteen lopen!

Je schreef "De mens wordt dus niet behouden door "goede werken" te doen, maar alleen door geloof in Christus Jezus". Maar wat deden "ze" in vers 2? In ieder geval geen mondelinge "belijdenis des geloofs". Ze zochten Jezus op. In vertrouwen. En dat was het...

En wat kreeg die verlamde man (door het vertrouwen van "hen" - dus niet op basis van een particulier geloof!")? Vergeving van zonden...

De poort naar het Koninkrijk werd opengezet voor een persoon die zijn persoonlijk geloof in Christus Jezus nog met geen woord beleden had. En enkel nog met een goed werk (dat in vertrouwen naar Hem toe gaan) het pad naar Hem toe geëffend had.

Dit gaat verder dan de oproep van Johannes:

"Bereid de weg van de Heer,

maak zijn paden recht."

Johannes doopte met water, tot vergeving der zonden ("en men liet zich dopen onder belijdenis van hun zonden"). Jezus vergeeft hier de zonden "om niet". Op basis van een eerste blijk van vertrouwen, van slechts "een opzien naar Hem".

De toelatingscriteria voor dat "volk voor Zijn naam" zouden wel eens wat minder "strak" kunnen zijn dan de term "geloof in Jezus Christus" doet vermoeden. Maar alles valt en staat met je invulling van dat begrip πίστις...

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Het volk voor Zijn Naam" is dus de Gemeente, het Lichaam van Christus Jezus, en IS daarmee beperkt tot uitsluitend wedergeboren kinderen Gods.

Waar de apostel de Gemeente toe oproept in 1 Kor. 1:10-13 is dat we door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, allen hetzelfde zouden spreken, dat er geen scheuringen zouden zijn, maar dat we samengevoegd EEN van zin en EEN van hetzelfde gevoelen zouden zijn.

Want zegt hij in vers 11: "Mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van het huisgezin van Cloe zijn, dat er twisten onder u zijn; en ieder van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas [=Petrus] en ik van Christus. [vs.12].

Is Christus dan gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus' naam gedoopt? [vs.13].

Hoe triest is het dat bij kerkruzies en scheuringen, bij discussies, bij verschillen van inzicht, verschillen in "exegese", vaak iedere partij in zijn eigen "monoloog" gelooft.

Wellicht maak ik mij daar eveneens schuldig aan, echter blijf ik geloven dat God altijd het laatste Woord heeft, en op die wijze worden veel "kerk' ruzies ontmaskerd , verpakt in principieel theologisch papier.

Bepaalde basisbegrippen in de Bijbel worden [vaak] verschillend geinterpreteerd en begrepen.

Paulus zegt dan ook in 1 Kor. 11:16: "Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods".

In Galaten 5:15 staat: "Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe [= let dan op] dat gij van elkander niet verteerd wordt".

Dat "volk voor zijn Naam" , zou een ieder van zijn/haar naaste behage ten goede, tot stichting. [Rom. 15:1-7] .

Vers 5 zegt dat wij eensgezind zouden zijn onder elkander naar Christus Jezus; opdat gij eendrachtelijk, met een mond, moogt verheerlijken den God en Vader van onzen Heere Jezus Christus. [vs. 6].

Daarom zouden wij elkaar aannemen, zoals ook Christus ons aangenomen heeft, tot de heerlijkheid Gods. [vs.7].

Wie eerlijk is en gewoon gelooft, en weet dat, zelfs bij meningsverschillen het volgende geldt namelijk: "Indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, ZO zult gij zalig [= behouden] worden.

[Rom. 10:9].

Paulus waarschuwt de Galaten, de Korinthiers, en de Romeinen, en dus ook ons.

Als oprechte gelovigen zouden wij "dorsten" naar waarheid en gerechtigheid en als het goed is hebben we die gevonden in Christus, in Gods Woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar staat in de Bijbel dat een ongelovige geen eeuwig leven heeft?

En wat zou dan t nut zijn van een oordeel bij dood van een ongelovige? Is dan een positief oordeel iets wat één seconde lang betekenis heeft en dan 'poef' houdt de ongelovige op te bestaan oid?

En overigens, er staat in de Bijbel helemaal niet 'eeuwig leven', er staat 'leven van het tijdperk'. Het is nog maar vraag of dat eeuwig, zoals in zonder einde, is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystic

"Verloren" gaan betekent GEEN eeuwig leven ontvangen. "Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid, maar ons, die behouden worden [= eeuwig leven hebben ontvangen], is het een kracht Gods". [ 1 Kor. 1:18].

"Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet". [ 1 Joh. 5:12].

Deze dingen heeft Johannes geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God, opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God". [vs.13].

Degenen die de Zoon dus niet hebben, hebben ook het [eeuwige] leven niet.

Christus Jezus is de waarachtige God, EN het eeuwige Leven. [vs.20].

Dat betreft dus niet alleen maar een "aioon" [= eeuw] maar voor ALTIJD, dus de eeuwigheid.

Eens zal er een oordeel komen over de goddelozen, en zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs. [ Openbaring 20:15].

"Maar den vreesachtigen, en .....ONGELOVIGEN...., enz,. enz. HUN deel is den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood". [Openbaring 21:8].

Vanaf Zijn troon zal Hij dus recht spreken. Ongelovigen worden veroordeeld [ gaan verloren; hebben geen eeuwig leven] Wie niet tot Hem gaat, ontvangt geen eeuwig leven, en zal zich moeten onderwerpen aan het oordeel.

Er is dus een definitieve veroordeling van de ongelovige.

Hij zal [eeuwig] leven geven aan gelovigen, en Hij zal de ongelovigen in de tweede dood, in de poel des vuurs werpen.

Voor velen is deze Bijbelse waarheid ondenkbaar, maar als Gods Woord het zegt, IS dat zo.

Het is onjuist, als men beweert dat alles uiteindelijk wel goed zal komen, en men alsnog behouden zal worden. Het zijn menselijke gedachten, want de Schrift leert nadrukkelijk dat de ongelovige mens weggedaan zal worden. De zogenaamde "Alverzoening" is een on-bijbelse leer.

De mens die behouden wordt, wordt behouden op grond van geloof, het oordeel over de ongelovige is op grond van hun ongeloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Het volk voor Zijn Naam" is dus de Gemeente, het Lichaam van Christus Jezus, en IS daarmee beperkt tot uitsluitend wedergeboren kinderen Gods.

Waar de apostel de Gemeente toe oproept in 1 Kor. 1:10-13 is dat we door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, allen hetzelfde zouden spreken, dat er geen scheuringen zouden zijn, maar dat we samengevoegd EEN van zin en EEN van hetzelfde gevoelen zouden zijn.

Want zegt hij in vers 11: "Mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van het huisgezin van Cloe zijn, dat er twisten onder u zijn; en ieder van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas [=Petrus] en ik van Christus. [vs.12].

Is Christus dan gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus' naam gedoopt? [vs.13].

Hoe triest is het dat bij kerkruzies en scheuringen, bij discussies, bij verschillen van inzicht, verschillen in "exegese", vaak iedere partij in zijn eigen "monoloog" gelooft.

Wellicht maak ik mij daar eveneens schuldig aan, echter blijf ik geloven dat God altijd het laatste Woord heeft, en op die wijze worden veel "kerk' ruzies ontmaskerd , verpakt in principieel theologisch papier.

Bepaalde basisbegrippen in de Bijbel worden [vaak] verschillend geinterpreteerd en begrepen.

Paulus zegt dan ook in 1 Kor. 11:16: "Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods".

In Galaten 5:15 staat: "Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe [= let dan op] dat gij van elkander niet verteerd wordt".

Dat "volk voor zijn Naam" , zou een ieder van zijn/haar naaste behage ten goede, tot stichting. [Rom. 15:1-7] .

Vers 5 zegt dat wij eensgezind zouden zijn onder elkander naar Christus Jezus; opdat gij eendrachtelijk, met een mond, moogt verheerlijken den God en Vader van onzen Heere Jezus Christus. [vs. 6].

Daarom zouden wij elkaar aannemen, zoals ook Christus ons aangenomen heeft, tot de heerlijkheid Gods. [vs.7].

Wie eerlijk is en gewoon gelooft, en weet dat, zelfs bij meningsverschillen het volgende geldt namelijk: "Indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, ZO zult gij zalig [= behouden] worden.

[Rom. 10:9].

Paulus waarschuwt de Galaten, de Korinthiers, en de Romeinen, en dus ook ons.

Als oprechte gelovigen zouden wij "dorsten" naar waarheid en gerechtigheid en als het goed is hebben we die gevonden in Christus, in Gods Woord.

Maar hoe wordt je dus een "kind van God"?

Daar is de Bijbel duidelijk over. Door de doop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Mystic

"Verloren" gaan betekent GEEN eeuwig leven ontvangen. "Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid, maar ons, die behouden worden [= eeuwig leven hebben ontvangen], is het een kracht Gods". [ 1 Kor. 1:18].

"Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet". [ 1 Joh. 5:12].

Deze dingen heeft Johannes geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God, opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God". [vs.13].

Degenen die de Zoon dus niet hebben, hebben ook het [eeuwige] leven niet.

Christus Jezus is de waarachtige God, EN het eeuwige Leven. [vs.20].

Dat betreft dus niet alleen maar een "aioon" [= eeuw] maar voor ALTIJD, dus de eeuwigheid.

Eens zal er een oordeel komen over de goddelozen, en zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs. [ Openbaring 20:15].

"Maar den vreesachtigen, en .....ONGELOVIGEN...., enz,. enz. HUN deel is den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood". [Openbaring 21:8].

Vanaf Zijn troon zal Hij dus recht spreken. Ongelovigen worden veroordeeld [ gaan verloren; hebben geen eeuwig leven] Wie niet tot Hem gaat, ontvangt geen eeuwig leven, en zal zich moeten onderwerpen aan het oordeel.

Er is dus een definitieve veroordeling van de ongelovige.

Hij zal [eeuwig] leven geven aan gelovigen, en Hij zal de ongelovigen in de tweede dood, in de poel des vuurs werpen.

Voor velen is deze Bijbelse waarheid ondenkbaar, maar als Gods Woord het zegt, IS dat zo.

Het is onjuist, als men beweert dat alles uiteindelijk wel goed zal komen, en men alsnog behouden zal worden. Het zijn menselijke gedachten, want de Schrift leert nadrukkelijk dat de ongelovige mens weggedaan zal worden. De zogenaamde "Alverzoening" is een on-bijbelse leer.

De mens die behouden wordt, wordt behouden op grond van geloof, het oordeel over de ongelovige is op grond van hun ongeloof.

Wie heeft t hier over de Alverzoening? Maar goed, dank voor je antwoorden. Ik weet nu meer van jouw visie en welke Bijbelverzen je daarvoor gebruikt.

Persoolijke noot: ik twijfel recentelijk vaak en veel. Ik zal me dan dus maar voorbereiden op 'eeuwige' foltering. Denk je wellicht vanuit je plek in de hemel nog eens aan me? Wellicht hoor je me krijsen van de pijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Mystic

"Verloren" gaan betekent GEEN eeuwig leven ontvangen. "Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid, maar ons, die behouden worden [= eeuwig leven hebben ontvangen], is het een kracht Gods". [ 1 Kor. 1:18].

"Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet". [ 1 Joh. 5:12].

Deze dingen heeft Johannes geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God, opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God". [vs.13].

Degenen die de Zoon dus niet hebben, hebben ook het [eeuwige] leven niet.

Christus Jezus is de waarachtige God, EN het eeuwige Leven. [vs.20].

Dat betreft dus niet alleen maar een "aioon" [= eeuw] maar voor ALTIJD, dus de eeuwigheid.

Eens zal er een oordeel komen over de goddelozen, en zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs. [ Openbaring 20:15].

"Maar den vreesachtigen, en .....ONGELOVIGEN...., enz,. enz. HUN deel is den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood". [Openbaring 21:8].

Vanaf Zijn troon zal Hij dus recht spreken. Ongelovigen worden veroordeeld [ gaan verloren; hebben geen eeuwig leven] Wie niet tot Hem gaat, ontvangt geen eeuwig leven, en zal zich moeten onderwerpen aan het oordeel.

Er is dus een definitieve veroordeling van de ongelovige.

Hij zal [eeuwig] leven geven aan gelovigen, en Hij zal de ongelovigen in de tweede dood, in de poel des vuurs werpen.

Voor velen is deze Bijbelse waarheid ondenkbaar, maar als Gods Woord het zegt, IS dat zo.

Het is onjuist, als men beweert dat alles uiteindelijk wel goed zal komen, en men alsnog behouden zal worden. Het zijn menselijke gedachten, want de Schrift leert nadrukkelijk dat de ongelovige mens weggedaan zal worden. De zogenaamde "Alverzoening" is een on-bijbelse leer.

De mens die behouden wordt, wordt behouden op grond van geloof, het oordeel over de ongelovige is op grond van hun ongeloof.

Wie heeft t hier over de Alverzoening? Maar goed, dank voor je antwoorden. Ik weet nu meer van jouw visie en welke Bijbelverzen je daarvoor gebruikt.

Persoolijke noot: ik twijfel recentelijk vaak en veel. Ik zal me dan dus maar voorbereiden op 'eeuwige' foltering. Denk je wellicht vanuit je plek in de hemel nog eens aan me? Wellicht hoor je me krijsen van de pijn.

Ik denk dat het een menselijke behoefte is om te zeggen: als je maar dit en dit gelooft, of dit en dit doet, dan is het wel goed. Probleem is natuurlijk dat het niet zo werkt, immers, bij God is alles mogelijk. Ik denk dat de Bijbel bewust ook zo ambivalent is over de redding: geloof+werken+sacramenten+zondenvrij leven is allemaal nodig en de kleinste gedachte aan wat anders maakt de redding al weer onmogelijk. Daaruit kun je dus concluderen dat we gewoon niet op eigen kracht in de hemel komen, maar puur uit genade. God kijkt naar de hart...en het oprechte hart van een twijfelaar die God zoekt, lijkt me veel beter dan iemand die zichzelf al in de hemel plaatst)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid