Spring naar bijdragen

Een volk voor Zijn Naam


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 398
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dat Michael er weer bijgehaald wordt, is niet relevant in dit topic, en dient gewoon genegeerd te worden.

Het maakt wel duidelijk dat jullie heel eigen ideën hebben, die los staan van het orthodoxe christendom.

En wat ben ik hier blij om. Dank je voor het compliment!!! |P

Jij niet Kwispel, dat hele verhaaltje over die zondeval enzo van je was natuurlijk fors rechtlijnig;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij zouden onze lichamen stellen tot een "levend, heilig, Gode welbehaaglijk offer" [Rom. 12:1]. We zouden onze levens gewoon in Zijn hand leggen, en Hij zou Zijn werk in ons doen, en de uitwerking daarvan zoeken in ons eigen denken. Want we zouden veranderd worden in ons denken, naar Zijn Beeld [Rom. 12:2].

We zouden het beeld van Gods Zoon gelijkvormig worden, en dat heeft rechtstreeks te maken met onze hemelse positie, ons naderen tot de troon der genade, [Hebr. 4:16 en 10:19].

We zouden ons beschikbaar stellen voor de dienst aan Hem, en de uitwerking daarvan zullen we in de toekomst zien.

De Schrift leert dat we veranderd moeten worden in ons denken.

Kolossenzen 3:1-2 zegt dan ook dat wij de dingen zouden zoeken die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechter hand Gods, en we zouden de dingen bedenken die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Ons "denken" zou niet bepaald worden door allerlei leringen, filosofieën of overleveringen van mensen, maar op de Persoon van Christus.

Kolossenzen 2:8 zegt dan ook: Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wij zouden onze lichamen stellen tot een "levend, heilig, Gode welbehaaglijk offer" [Rom. 12:1]. We zouden onze levens gewoon in Zijn hand leggen, en Hij zou Zijn werk in ons doen, en de uitwerking daarvan zoeken in ons eigen denken. Want we zouden veranderd worden in ons denken, naar Zijn Beeld [Rom. 12:2].

We zouden het beeld van Gods Zoon gelijkvormig worden, en dat heeft rechtstreeks te maken met onze hemelse positie, ons naderen tot de troon der genade, [Hebr. 4:16 en 10:19].

We zouden ons beschikbaar stellen voor de dienst aan Hem, en de uitwerking daarvan zullen we in de toekomst zien.

De Schrift leert dat we veranderd moeten worden in ons denken.

Kolossenzen 3:1-2 zegt dan ook dat wij de dingen zouden zoeken die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechter hand Gods, en we zouden de dingen bedenken die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Ons "denken" zou niet bepaald worden door allerlei leringen, filosofieën of overleveringen van mensen, maar op de Persoon van Christus.

Kolossenzen 2:8 zegt dan ook: Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus.

Ok, goed om te lezen! dus je stopt nu met al je rare theorieën?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@henkjan

Geen idee op welke "rare theorieën" te doelt.

Maar goed, je bent uiteraard vrij om mijn theorieën te weerleggen, uiteraard door te onderbouwen met de Schrift.

Ow...omdat je net iets schreef over niet meer allemaal filosofieen en menselijke verzinselen aanhangen, maar gewoon Jezus volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij zouden dus afstand nemen van aardse maatstaven, normen, filosofieën en leringen e.d.

Persoonlijk vind ik de wijze waarop de apostel Paulus de gelegenheid aangreep om die Epikureische en Stoische zogenaamde "wijsgeren" de Here Jezus Christus en de opstanding te verkondigen, een prachtig voorbeeld. [Handelingen 17:15-34].

Sommigen vonden hem trouwens maar een "klapper" , en anderen zeiden dat het scheen dat hij een verkondiger zou zijn van vreemde goden.

Athene was een stad van veel godendom .

Iedereen van Athene, besteedden hun tijd dan ook tot niets anders dan om wat nieuws te zeggen en te horen.

Paulus haakte daar slim op in door hen te wijzen op hun heiligdommen, en op een altaar waarop "Den onbekenden God" stond.

Echter als zij horen van de opstanding der doden, beginnen sommigen te spotten, en anderen zeggen dat ze daar nog wel een keer meer van willen horen.

Uiteindelijk geloofden sommigen van hen wat Paulus predikte.

Menselijke redeneringen en filosofieën brengen je nergens, maar enkel het geloof in de opgestane Heer, namelijk de Geest der waarheid, die wij kennen, en in ons is. [ Joh. 14:17b].

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wij zouden dus afstand nemen van aardse maatstaven, normen, filosofieën en leringen e.d.

Persoonlijk vind ik de wijze waarop de apostel Paulus de gelegenheid aangreep om die Epikureische en Stoische zogenaamde "wijsgeren" de Here Jezus Christus en de opstanding te verkondigen, een prachtig voorbeeld. [Handelingen 17:15-34].

Sommigen vonden hem trouwens maar een "klapper" , en anderen zeiden dat het scheen dat hij een verkondiger zou zijn van vreemde goden.

Athene was een stad van veel godendom .

Iedereen van Athene, besteedden hun tijd dan ook tot niets anders dan om wat nieuws te zeggen en te horen.

Paulus haakte daar slim op in door hen te wijzen op hun heiligdommen, en op een altaar waarop "Den onbekenden God" stond.

Echter als zij horen van de opstanding der doden, beginnen sommigen te spotten, en anderen zeggen dat ze daar nog wel een keer meer van willen horen.

Uiteindelijk geloofden sommigen van hen wat Paulus predikte.

Menselijke redeneringen en filosofieën brengen je nergens, maar enkel het geloof in de opgestane Heer, namelijk de Geest der waarheid, die wij kennen, en in ons is. [ Joh. 14:17b].

Precies, dus geen vage theorieën van Ab of Vlichtus ofzo

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij wordt je als je niet gelooft in de opstanding beoordeeld op je daden. Dus als je ketterse filosofie je vertelt dat je goed moet doen voor medemens en dier, kom je wellicht ook nog ergens. Evenzo, als je gelooft in de opgestane Heer en wonderen in Zijna Naam verricht, zegt dat ook niet alles.

Argh... Ik zat net naar een stukje te zoeken in 1 van de evangelien waar dit in staat vanwege een ander topic. Kon het even zo snel niet vinden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@henkjan.

Ik verzoek je Ab en Vlichthus hier niet ter discussie te stellen.

Hou dus je aannames bij jezelf.

Ik stel bepaalde "vage theorieën" van dominees/voorgangers ook niet ter discussie hier, en het is off-topic.

Mocht je toch nog opmerkingen willen maken over bovenstaande broeder, zal ik die negeren, en verder gaan met het onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@henkjan.

Ik verzoek je Ab en Vlichthus hier niet ter discussie te stellen.

Hou dus je aannames bij jezelf.

Ik stel bepaalde "vage theorieën" van dominees/voorgangers ook niet ter discussie hier, en het is off-topic.

Mocht je toch nog opmerkingen willen maken over bovenstaande broeder, zal ik die negeren, en verder gaan met het onderwerp.

Waarom zou je het daar niet over mogen hebben?

Jij bent degene die begint over het niet aanhangen van filosofieën. Dat is al wat off topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij wordt je als je niet gelooft in de opstanding beoordeeld op je daden. Dus als je ketterse filosofie je vertelt dat je goed moet doen voor medemens en dier, kom je wellicht ook nog ergens. Evenzo, als je gelooft in de opgestane Heer en wonderen in Zijna Naam verricht, zegt dat ook niet alles.

Argh... Ik zat net naar een stukje te zoeken in 1 van de evangelien waar dit in staat vanwege een ander topic. Kon het even zo snel niet vinden!

Misschien bedoel je "Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is." (Mattheus 7:21)?

Of anders Openbaring 20:12: "En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het (boek) des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken."

Link naar bericht
Deel via andere websites

@henkjan

Wat eveneens off-topic in dit verband is, dat als je niet gelooft in de opstanding, je beoordeeld wordt op je daden.

Dit topic gaat niet over de "daden" van een ongelovige die daar op beoordeeld zouden worden, maar over de Gemeente, en de positie die zij inneemt in Christus Jezus, en in die positie zouden wij wandelen.

Het gaat om onze hemelse roeping en de positie en daaruit leven, en daarom moeten wij afstand nemen van al die aardse eerder genoemde zaken en beseffen dat wij deel uitmaken van hemelse dingen.

Het is ZIJN werk in de gelovige, en daar valt weinig over te filosoferen, want we leggen ons leven gewoon in Zijn hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@henkjan

Wat eveneens off-topic in dit verband is, dat als je niet gelooft in de opstanding, je beoordeeld wordt op je daden.

Dit topic gaat niet over de "daden" van een ongelovige die daar op beoordeeld zouden worden, maar over de Gemeente, en de positie die zij inneemt in Christus Jezus, en in die positie zouden wij wandelen.

Het gaat om onze hemelse roeping en de positie en daaruit leven, en daarom moeten wij afstand nemen van al die aardse eerder genoemde zaken en beseffen dat wij deel uitmaken van hemelse dingen.

Het is ZIJN werk in de gelovige, en daar valt weinig over te filosoferen, want we leggen ons leven gewoon in Zijn hand.

Mijns inziens is jouw visie van de gemeente onbijbels. De "gemeente" of kerk, zoals ik dat zou noemen, omdat ik liever niet allerhande Statenbijbel termen gebruik, bestaat uit alle gedoopte christenen, daardoor is men immers ingelijfd bij Christus en vervuld door de Geest.

Het gebod om de wil van Jezus te doen geld voor iedereen, maar in bijzonder voor Zijn kerk, omdat die immers Zijn wil weet, middels de Geest, de Bijbel, de traditie en logisch nadenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@henkjan

Als mijn visie op de Gemeente niet bijbels zou zijn, mag je dat onderbouwen met de Schrift, zoals ik aangetoond heb, dat de Gemeente het Lichaam van Christus is, en een ieder die in Hem gelooft, behoort tot dat Lichaam, al dan niet "gedoopt" .

De doop is een bevestiging van dat geloof, en absoluut geen voorwaarde tot behoudenis.

Ik ga dus niet in discussie over de doop.

Open daar maar een apart topic over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@henkjan

Dit topic gaat niet over de "daden" van een ongelovige die daar op beoordeeld zouden worden, maar over de Gemeente, en de positie die zij inneemt in Christus Jezus, en in die positie zouden wij wandelen.

Het gaat om onze hemelse roeping en de positie en daaruit leven en daarom moeten wij afstand nemen van al die aardse eerder genoemde zaken en beseffen dat wij deel uitmaken van hemelse dingen.

Het is ZIJN werk in de gelovige, en daar valt weinig over te filosoferen, want we leggen ons leven gewoon in Zijn hand.

Oke, en wat is precies t verschil tussen de 2 dikgedrukte frasen volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij sprak Jezus overigens heel, héél erg veel over 'daden', 'doen' en waren imho voor Hem houding, geloof en daden onlosmakelijk met elkaar verbonden.

In het Hebreeuws liggen "daad" en "woord" zelfs zo dicht bij elkaar, dat דבר, dabar, wel wordt gebruikt om beide te beschrijven. Vandaar bijvoorbeeld dat de Naardense Bijbel Ester 6:3 vertaalt met

"De koning zegt dan:

wat is er toen gedaan?-

een eerbewijs of iets groots voor Mordochai

hiervoor?

Maar de jongens van de koning

die hem ten dienste staan, zeggen:

aan hem is geen woord gedaan!"

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystic

Er is dus verschil tussen de "daden" van een ongelovige en de positie die de Gemeente inneemt.

Een ongelovige kan nooit de positie claimen die de Gemeente heeft gekregen, ondanks zijn "daden" die hij heeft gedaan.

Zij behoren niet tot de Gemeente.

Uitsluitend degenen die in Hem geloven heeft Hij MET Hem gezet in de hemel, namelijk de hele Gemeente, waarvan Christus het Hoofd is.

2 Kor. 5:10 zegt dat wij [= de Gemeente] allemaal geopenbaard zullen worden voor de rechterstoel van Christus, opdat een ieder wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

Alle werken, d.w.z. "daden" die bestaan uit hout, hooi en stro, zullen verbrand worden, maar alle werken die bestaan uit goud, zilver en kostelijke stenen [ 1 Kor. 3:15] zullen beoordeeld worden naar het loon dat wij zullen ontvangen.

Ons loon in de hemel komt dus tot uitdrukking in ons lichaam, en de Bijbelse boodschap is dat wij zouden leren de Heer HIER op aarde te dienen, opdat we DAAR ons loon zouden ontvangen.

We zouden dus, zoals eerder gezegd, de Heer ZIJN werk IN en AAN ons laten doen, en als we dat niet doen, zal dat in de toekomst blijken, en of de een nu een grotere kroon heeft dan de ander, weet ik niet, maar het heeft gewoon rechtstreeks te maken met de verantwoordelijkheden, de functie die wij in de toekomst in de hemel zullen hebben.

We zouden HIER de Heer dienen, en uitzien naar het moment dat wij voor de Heer zullen staan en van Hem loon zullen ontvangen.

Dat is onze toekomstverwachting, en de ongelovige speelt daar geen enkele rol in, dat leert de Schrift nergens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus als ik het heel zwart/wit zie:

Iemand die zijn hele leven verschrikkelijk gezondigd heeft hoort dat hij zal gaan sterven. Laat zich dopen om zijn zondes te laten vergeven, gaat ter communie en krijgt een volledige aflaat (Ja ja, geleerd dankzij Robert Frans). Hij is dan opgenomen in de gemeente lijkt mij. De persoon sterft en krijgt dus toegang in het koningkrijk.

Een persoon die altijd geleeft heeft volgens de christelijke gedachtegang, nooit gezondigd heeft (Kan niet, maar hypothetisch) maar nooit het geloof aangenomen heeft. Als deze persoon sterft, krijgt deze geen toegang?

Dat klinkt mij een beetje krom...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De denkwijze van Robert Frans staat hier niet ter discussie, en is bovendien niet Bijbels te onderbouwen.

Nergens in de Schrift wordt gesproken over een zogenaamde "aflaat" , een manier om je behoudenis met geld of "bidden voor een overledene" af te kopen.

Het is de leer van de Rooms Katholieke Kerk, en die leer onderschrijf ik niet .

Ik verzoek dan ook de discussie daarover voort te zetten in het betreffende topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid