Spring naar bijdragen

Een volk voor Zijn Naam


Aanbevolen berichten

Heel eenvoudig: als genade vanzelfsprekend zou zijn, dan wordt het iets systematisch, iets wat God "toch altijd wel geeft." Maar het idee van genade is nu juist dat je zomaar iemand gratie verleent, terwijl daar geen enkele systematiek of reden achter zit dan dat je diegene tóch een tweede kans wil geven.

Als je iemand standaard genade zou verlenen bij gedane onrecht, dan is het iets waar de ander dus op kan rekenen en dan is het niet echt genade meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 398
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Heel eenvoudig: als genade vanzelfsprekend zou zijn, dan wordt het iets systematisch, iets wat God "toch altijd wel geeft."

Ik begrijp je punt, maar je legt niet alles uit. Je denkt dat genade niet vanzelfsprekend is, dat leg je uit. Laat ik een andere vraag stellen: Voor wie is Jezus gestorven en opgestaan uit de dood?

Ik geloof dat Jezus voor iedereen gestorven en opgestaan is. Enige dat iemand moet doen is Zijn offer aannemen, dat betekent: Geloven dat Jezus voor jou gestorven is en opgestaan is uit de dood. Zie het als een enorme boete die je moet betalen, maar niet kunt betalen. Nu komt er een rijke man die de boete voor iedereen wil betalen. Het is dus voor iedereen beschikbaar. Echter, degenen die het aanbod van de rijke man weigeren, moeten helaas zelf betalen. Het maakt iemand dus niet een beter (of slechter) mens. Zo denk ik ook over genade: Het is voor iedereen beschikbaar! Iedereen kan het aannemen (denk aan de moordenaar die naast Jezus gekruisigd werd!), maar niet iedereen neemt het (helaas) aan.

Als je iemand standaard genade zou verlenen bij gedane onrecht, dan is het iets waar de ander dus op kan rekenen en dan is het niet echt genade meer.

Dat is duidelijk. Maar, de vraag hoe iemand genade ontvangt, beantwoord je niet. Ik neem aan dat je niet gelooft dat het een soort "loterij" is? Of toeval, willekeur, of afwachten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat juridische beeld eerlijk gezegd niet zo sterk. Ik zie het meer als een huwelijk: God wil naast de mens staan, maar de mens kan niet God worden. Dus wordt God mens en dicht Hij zo de kloof tussen mens en God, door alles wat de mens is en doet, behoudens de zonde, te heiligen, in zich op te nemen.

Het Offer is dan ook geen offer omwille van God, want God heeft geen offers nodig, maar is een offer voor en aan de mens. Hij laat zich door de mens offeren en de mens is zo samen met God tot in lijden en dood gegaan. Om uiteindelijk met Hem te verrijzen en te delen in zijn heerlijkheid.

Door middel van gebed, sacrament en naastenliefde, door middel van berouw, bekering en versterving kun je zo delen in het Offer en alles wat kwaad is steeds meer achterlaten. Opdat je uiteindelijk uitsluitend vanuit liefde en medelijden leeft en zowel lijden als blijdschap je sterker en gelukkiger maakt, omdat je beiden opdraagt aan Christus en zo door Hem laat heiligen.

Dat iemand van je houdt en verliefd op je is, is nooit vanzelfsprekend. Dat is iets bijzonders, iets heel delicaats en kwetsbaar. Een relatie is daarom ook iets waar je veel tijd en aandacht aan moet besteden, waar je buitengewoon dankbaar voor mag zijn.

Je moet je hart openen voor de ander en toelaten dat de ander zijn of haar hart opent voor jou. Dus ook dat God zijn Hart voor jou opent, ongeacht de gevolgen, ongeacht het Lijden waarmee je dan geconfronteerd wordt. Dat is niet vanzelfsprekend, dat is de grootste schat die je kunt ontvangen.

En dat God zichzelf zo wil geven en graag wil dat jij je zo voor Hem opent, en dat Hij je zelfs keer op keer vergeeft als je Hem weer eens de rug toekeert, dat maakt het alleen maar meer bijzonder en minder vanzelfsprekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het boek Jona illustreert bijvoorbeeld dat Gods barmhartigheid veel groter is dan de profeten denken. De koning van Nineve laat het oordeel in Gods handen......en dan blijkt God barmhartiger, genadiger te zijn dan de profeet dacht.

Gelukkig wel... Dit is de ene kant... De andere kant: Ik ben van mening dat een wedergeboren Christen zeker kan zondigen, en zelfs een afvallige kan worden. Toch zijn er ook mensen die oprecht denken dat "eens gered, altijd gered" betekent. Hoe denk je daar over in het kader van barmhartigheid?

Ik ben van mening dat je dit allemaal aan de Vader moet overlaten. Zoals eerder gezegd, een van de grootste opgaven van de theologie is de toekomst open te laten.

Het is niet vanzelfsprekend dat de genade ons geschonken wordt en ook niet dat de genade onze naaste ontzegd wordt.

Ik heb een vermoeden hoe je dit bedoelt, en dan ben ik het met je eens! Maar, overweeg eens dat het wel vanzelfsprekend is dat genade ons geschonken wordt (Jezus is immers voor iedereen gestorven!), maar dat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen deze genade aanneemt?! Een klein nuance-verschil?

Nee. Geen klein nuance-verschil. Zie mijn vorige bericht. Zijn oordeel en Zijn barmhartigheid. En ik heb ook wel een vermoeden wat je bedoeling is, en ik denk dat die bedoeling goed is. Dat laat onverlet dat men naar mijn mening (en ervaring) een grens overgaat die men niet moet overgaan, wil men de Geest niet uitdoven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Here Jezus kondigde aan wat er zou gebeuren als Hij zou weggaan, dat Hij de Trooster zou zenden, namelijk den Geest der Waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet hem niet, en kent Hem niet; maar GIJ [zegt de Here Jezus] kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn. [Joh. 14:17].

De Here Jezus zei dan ook: "En ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid.

De gelovigen hebben bij hun bekering eveneens de Heilige Geest ontvangen, en zijn daardoor wedergeboren, maar zij worden [daarna] nog steeds opgeroepen om zich te laten vervullen [ in het Grieks: [ "doordrenken"] door die Geest, opdat die Geest ook daadwerkelijk Zijn werk in hem kan doen.

Efeze 5:18 zegt dan ook: "En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest".

Een gelovige die de Heilige Geest ontvangen heeft, is daardoor wedergeboren, maar niet automatisch ook vervuld met die Heilige Geest.

Een "met de Geest vervuld leven" is een leven waarin Christus wordt geopenbaard en verheerlijkt.

Het is de Geest des Heeren alleen om Christus te doen, en als wij met de Geest vervuld zijn is het ons ook alleen om Hem te doen.

De Geest leidt tot Zoonstelling zegt Romeinen 8:14: "Want zovelen als er door de Geest Gods geleid worden, die zijn zonen Gods. [NBG].

Zonen en kinderen zijn in de Bijbel niet identiek! "Kind" spreekt van verwantschap: in het klassieke Grieks: "teknon" = geborene [ Joh. 1:12; 1 Joh. 3:1].

"Zoon" in het klassieke Grieks: "huios", spreekt van karakter, verantwoordelijkheid en volwassenheid.

later meer over de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Here Jezus kondigde aan wat er zou gebeuren als Hij zou weggaan, dat Hij de Trooster zou zenden, namelijk den Geest der Waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet hem niet, en kent Hem niet; maar GIJ [zegt de Here Jezus] kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn. [Joh. 14:17].

De Here Jezus zei dan ook: "En ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid.

De gelovigen hebben bij hun bekering eveneens de Heilige Geest ontvangen, en zijn daardoor wedergeboren, maar zij worden [daarna] nog steeds opgeroepen om zich te laten vervullen [ in het Grieks: [ "doordrenken"] door die Geest, opdat die Geest ook daadwerkelijk Zijn werk in hem kan doen.

Efeze 5:18 zegt dan ook: "En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest".

Een gelovige die de Heilige Geest ontvangen heeft, is daardoor wedergeboren, maar niet automatisch ook vervuld met die Heilige Geest.

Een "met de Geest vervuld leven" is een leven waarin Christus wordt geopenbaard en verheerlijkt.

Het is de Geest des Heeren alleen om Christus te doen, en als wij met de Geest vervuld zijn is het ons ook alleen om Hem te doen.

De Geest leidt tot Zoonstelling zegt Romeinen 8:14: "Want zovelen als er door de Geest Gods geleid worden, die zijn zonen Gods. [NBG].

Zonen en kinderen zijn in de Bijbel niet identiek! "Kind" spreekt van verwantschap: in het klassieke Grieks: "teknon" = geborene [ Joh. 1:12; 1 Joh. 3:1].

"Zoon" in het klassieke Grieks: "huios", spreekt van karakter, verantwoordelijkheid en volwassenheid.

later meer over de Heilige Geest.

Volledig off topic deze hele post.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Genade is niet vanzelfsprekend. Anders is het immers geen genade meer.

Met dezelfde zekerheid kun je het omdraaien. Genade is vanzelfsprekend en daarom heet het genade, maar het zegt allebei helemaal niets als je genade niet nader specificeert of koppelt aan wat het bekende lied : "Amazing Grace" zegt.

Genade Gods is mijn behoud,

Genade die 'k niet verdien.

Overigens spreken de brieven van Paulus in overvloed over wat genade precies inhoudt.

De tekst die het meest verkeerd wordt uitgelegd is Efeze 2 vers 8:

"Want uit genade zijt gij zalig geworden ( elypsis). Door het geloof zijt gij zalig geworden en het is Gods gave dat Gij zalig bent geworden".

En niet lezen dat God geloof moet geven want dan belanden we in de leer van de uitverkiezing. Dus goed de hoofd- en bijzinnen van elkaar scheiden.

En leg dan Rom. 6 vers 23 er maar naast: "Want de bezoldiging der zonder is de dood, maar de genade(gift) Gods is het eeuwige leven door Jezus Christus onze Heere."

Genade is noch vanzelfsprekend als niet vanzelfsprekend. Het is een gave van God.

En om dat weer te verklaren ga ik maar naar de brief aan Titus: "Want de genade Gods is verschenen aan ALLE mensen".

Dus dan toch vanzelfsprekend? Vul maar in.... maar als je het genade - kadootje niet aanpakt en uitpakt heb je er niets aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Galaten 5:22

"Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid".

Deze eigenschappen worden niet gevonden in de natuurlijke, menselijke natuur.

De Heilige Geest, Christus, echter werkt ze in gelovigen, ze worden teweeggebracht door de Kracht van God. Ze zijn de "Vrucht des Geestes".

Een gelovige die een "door de Geest geleid" leven leidt, zal dan ook wandelen in de Geest, en deze karaktereigenschappen openbaren. Het kan niet in eigen kracht verworven worden.

Het vlees, de natuurlijke mens, zo zegt Galaten 5:17, begeert TEGEN de Geest.

Geestelijk leven wordt niet verkregen door arbeid of dienst, maar door Goddelijk werk verricht door de Geest door[heen] de gelovige.

De Heilige Geest leidt ons ook in heel de Waarheid. [Joh. 16:13].

Hij onderwijst ons in de Waarheid, het Woord van God.

"Want Hij zal uit het Mijne nemen en het u verkondigen". De Heilige Geest doet ons geen verzameling van waarheden kennen, Hij doet ons Christus kennen, Die de Waarheid IS.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heel eenvoudig: als genade vanzelfsprekend zou zijn, dan wordt het iets systematisch, iets wat God "toch altijd wel geeft." Maar het idee van genade is nu juist dat je zomaar iemand gratie verleent, terwijl daar geen enkele systematiek of reden achter zit dan dat je diegene tóch een tweede kans wil geven.

Als je iemand standaard genade zou verlenen bij gedane onrecht, dan is het iets waar de ander dus op kan rekenen en dan is het niet echt genade meer.

Precies. Dan is het berekening en berekenendheid. Oftewel de mens die God aan zichzelf ondergeschikt maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Precies. Dan is het berekening en berekenendheid. Oftewel de mens die God aan zichzelf ondergeschikt maakt.

Misschien zie ik iets over het hoofd?

Heel eenvoudig: als genade vanzelfsprekend zou zijn, dan wordt het iets systematisch, iets wat God "toch altijd wel geeft."

Ik denk en geloof dat God het inderdaad "toch altijd wel geeft". Immers, Jezus is voor iedere mens gestorven! Ieder mens kan het aannemen, geen enkel mens kan ooit beweren dat God hem of haar niet genadig was! Eigenlijk is alles genade! Zelfs de lucht die we inademen is genade, maar dat terzijde. Stel dat God het niet altijd geeft, dan zou dat betekenen dat er op voorhand mensen zijn die nooit Zijn genade kunnen ontvangen. Geven staat direct in verbinding met ontvangen. We kunnen niet iets van God ontvangen dat niet door HEM gegeven wordt. En, omdat ieder mens de genade kan ontvangen, kan ik niet anders concluderen dan dat de genade toch gegeven wordt, of misschien anders geformuleerd:

De genade is beschikbaar voor iedereen die de genade wil ontvangen.

Als je iemand standaard genade zou verlenen bij gedane onrecht, dan is het iets waar de ander dus op kan rekenen en dan is het niet echt genade meer.

Ik doe God helaas dagelijks onrecht aan. Desondanks kan ik dagelijks op Zijn genade rekenen. Als dat niet het geval zou zijn, zou mijn leven een hele trieste wending krijgen.

Sterker nog, God gedenkt mijn zonden niet meer, gelukkig niet (de duivel klaagt mij aan, God niet!), mijn vroegere zonden niet, ook niet mijn toekomstige zonden:

Hebrëen 8

Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Precies. Dan is het berekening en berekenendheid. Oftewel de mens die God aan zichzelf ondergeschikt maakt.

Misschien zie ik iets over het hoofd?

Denk ut :D;) . Je bent met een heel ander onderwerp bezig en slaat weer aan het evangeliseren. Zo maak je er een ander onderwerp van.

Het gaat niet over de beschikbaarheid van de genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Precies. Dan is het berekening en berekenendheid. Oftewel de mens die God aan zichzelf ondergeschikt maakt.

Misschien zie ik iets over het hoofd?

Heel eenvoudig: als genade vanzelfsprekend zou zijn, dan wordt het iets systematisch, iets wat God "toch altijd wel geeft."

Ik denk en geloof dat God het inderdaad "toch altijd wel geeft". Immers, Jezus is voor iedere mens gestorven! Ieder mens kan het aannemen, geen enkel mens kan ooit beweren dat God hem of haar niet genadig was! Eigenlijk is alles genade! Zelfs de lucht die we inademen is genade, maar dat terzijde. Stel dat God het niet altijd geeft, dan zou dat betekenen dat er op voorhand mensen zijn die nooit Zijn genade kunnen ontvangen. Geven staat direct in verbinding met ontvangen. We kunnen niet iets van God ontvangen dat niet door HEM gegeven wordt. En, omdat ieder mens de genade kan ontvangen, kan ik niet anders concluderen dan dat de genade toch gegeven wordt, of misschien anders geformuleerd:

De genade is beschikbaar voor iedereen die de genade wil ontvangen.

Als je iemand standaard genade zou verlenen bij gedane onrecht, dan is het iets waar de ander dus op kan rekenen en dan is het niet echt genade meer.

Ik doe God helaas dagelijks onrecht aan. Desondanks kan ik dagelijks op Zijn genade rekenen. Als dat niet het geval zou zijn, zou mijn leven een hele trieste wending krijgen.

Sterker nog, God gedenkt mijn zonden niet meer, gelukkig niet (de duivel klaagt mij aan, God niet!), mijn vroegere zonden niet, ook niet mijn toekomstige zonden:

Hebrëen 8

Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.

En zo is het. ( Gelukkig!!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het eerste wat iemand die tot geloof gekomen is moet leren, is gaan leven uit de Genade van Christus Jezus.

Toen wij tot God kwamen, waren wij zondaren en nu we leden zijn van Zijn Lichaam, zijn wij weliswaar nog steeds zondaren naar het vlees, maar Paulus distantieert zich ervan en zegt dat ben ik niet, maar de zonde die in mij woont. [Rom. 7:17].

De mens derft sowieso de heerlijkheid Gods en wordt om niet gerechtvaardigd.

Het Woord van God is er niet om onze "tekortkomingen" te overwinnen, maar het evangelie is ervoor dat God zondaren door Zijn genade, door Zijn kracht en door Zijn werk zou rechtvaardigen.

Het voorgaande is echter geen pleidooi voor een onreine of goddeloos leven, integendeel.

Maar ik weiger me aan te sluiten bij mensen die vinden dat christenen zonodig verbeterd moeten worden.

Van het lichaam van de zonde worden wij pas verlost bij de opname van de Gemeente, eerder niet.

Wij zouden leren dat God ons heeft aangenomen, om vervolgens te gaan leven uit de genade van God, zonder die genade te gebruiken "als een oorzaak voor het vlees" .[Galaten 5:13].

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het eerste wat iemand die tot geloof gekomen is moet leren, is gaan leven uit de Genade van Christus Jezus.

Toen wij tot God kwamen, waren wij zondaren en nu we leden zijn van Zijn Lichaam, zijn wij weliswaar nog steeds zondaren naar het vlees, maar Paulus distantieert zich ervan en zegt dat ben ik niet, maar de zonde die in mij woont. [Rom. 7:17].

De mens derft sowieso de heerlijkheid Gods en wordt om niet gerechtvaardigd.

Het Woord van God is er niet om onze "tekortkomingen" te overwinnen, maar het evangelie is ervoor dat God zondaren door Zijn genade, door Zijn kracht en door Zijn werk zou rechtvaardigen.

Het voorgaande is echter geen pleidooi voor een onreine of goddeloos leven, integendeel.

Maar ik weiger me aan te sluiten bij mensen die vinden dat christenen zonodig verbeterd moeten worden.

Van het lichaam van de zonde worden wij pas verlost bij de opname van de Gemeente, eerder niet.

Wij zouden leren dat God ons heeft aangenomen, om vervolgens te gaan leven uit de genade van God, zonder die genade te gebruiken "als een oorzaak voor het vlees" .[Galaten 5:13].

Wel knap, je laat de Bijbel gewoon geheel los.

Opname van de gemeente, zonde maakt niet uit, goede werken maken niet uit.

Hoe meer je vertelt over je ideeën hoe groter het verschil met het christelijke en Bijbelse geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het eerste wat iemand die tot geloof gekomen is moet leren, is gaan leven uit de Genade van Christus Jezus.

Toen wij tot God kwamen, waren wij zondaren en nu we leden zijn van Zijn Lichaam, zijn wij weliswaar nog steeds zondaren naar het vlees, maar Paulus distantieert zich ervan en zegt dat ben ik niet, maar de zonde die in mij woont. [Rom. 7:17].

De mens derft sowieso de heerlijkheid Gods en wordt om niet gerechtvaardigd.

Het Woord van God is er niet om onze "tekortkomingen" te overwinnen, maar het evangelie is ervoor dat God zondaren door Zijn genade, door Zijn kracht en door Zijn werk zou rechtvaardigen.

Het voorgaande is echter geen pleidooi voor een onreine of goddeloos leven, integendeel.

Maar ik weiger me aan te sluiten bij mensen die vinden dat christenen zonodig verbeterd moeten worden.

Van het lichaam van de zonde worden wij pas verlost bij de opname van de Gemeente, eerder niet.

Wij zouden leren dat God ons heeft aangenomen, om vervolgens te gaan leven uit de genade van God, zonder die genade te gebruiken "als een oorzaak voor het vlees" .[Galaten 5:13].

Wel knap, je laat de Bijbel gewoon geheel los.

Opname van de gemeente, zonde maakt niet uit, goede werken maken niet uit.

Hoe meer je vertelt over je ideeën hoe groter het verschil met het christelijke en Bijbelse geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een korte bloemlezing:

Psalms 15: A Psalm of David. O LORD, who may abide in Your tent? Who may dwell on Your holy hill? He who walks with integrity, and works righteousness, And speaks truth in his heart. He does not slander with his tongue, Nor does evil to his neighbor, Nor takes up a reproach against his friend; In whose eyes a reprobate is despised, But who honors those who fear the LORD; He swears to his own hurt and does not change; He does not put out his money at interest, Nor does he take a bribe against the innocent. He who does these things will never be shaken.

Psalms 106:28-31: They yoked themselves to the Baal of Peor and ate sacrifices offered to lifeless gods; they aroused the Lord’s anger by their wicked deeds, and a plague broke out among them. But Phinehas stood up and intervened, and the plague was checked. This was credited to him as righteousness for endless generations to come.

Matthew 5:16: "Let your light so shine before men, that they may see your good works, and glorify your Father which is in heaven."

Matthew 5:48: (part of the Expounding of the Law within the Sermon on the Mount): "Be perfect, therefore, as your heavenly Father is perfect." (Compare Imitatio dei)

Matthew 7:21: (part of the Sermon on the Mount): "Not everyone who says to me, 'Lord, Lord,' will enter the kingdom of heaven, but only he who does the will of my Father who is in heaven."

Matthew 7:24-27: (part of the Sermon on the Mount): "Therefore everyone who hears these words of mine and puts them into practice is like a wise man who built his house on the rock. The rain came down, the streams rose, and the winds blew and beat against that house; yet it did not fall, because it had its foundation on the rock. But everyone who hears these words of mine and does not put them into practice is like a foolish man who built his house on sand. The rain came down, the streams rose, and the winds blew and beat against that house, and it fell with a great crash."

Matthew 12:36-37: "I tell you, on the day of judgment you will have to give an account for every careless word you utter; For by your words you will be justified, and by your words you will be condemned."

Matthew 16:27: "For the Son of Man is going to come in his Father's glory with his angels, and then he will reward each person according to what he has done."

Matthew 19:16-21: "And behold, one came to him and said, Teacher, what good thing shall I do, that I may have eternal life? And he said unto him, Why askest thou me concerning that which is good? One there is who is good: but if thou wouldest enter into life, keep the commandments. He saith unto him, Which? And Jesus said, Thou shalt not kill, Thou shalt not commit adultery, Thou shalt not steal, Thou shalt not bear false witness, Honor thy father and mother; and, Thou shalt love thy neighbor as thyself. The young man saith unto him, All these things have I observed: what lack I yet? Jesus said unto him, If thou wouldest be perfect, go, sell that which thou hast, and give to the poor, and thou shalt have treasure in heaven: and come, follow me.â€

Matthew 24:10-20: (part of the Olivet discourse): "Then many will fall away, and they will betray one another and hate one another. And many false prophets will arise and lead many astray. And because of the increase of lawlessness, the love of many will grow cold. But the one who endures to the end will be saved."

Matthew 25:31-46: (part of The Sheep and the Goats): "When the Son of Man comes in his glory, and all the angels with him, he will sit on his throne in heavenly glory. All the nations will be gathered before him, and he will separate the people one from another as a shepherd separates the sheep from the goats. He will put the sheep on his right and the goats on his left. Then the King will say to those on his right, 'Come, you who are blessed by my Father; take your inheritance, the kingdom prepared for you since the creation of the world. For I was hungry and you gave me something to eat, I was thirsty and you gave me something to drink, I was a stranger and you invited me in, I needed clothes and you clothed me, I was sick and you looked after me, I was in prison and you came to visit me.' Then the righteous will answer him, 'Lord, when did we see you hungry and feed you, or thirsty and give you something to drink? When did we see you a stranger and invite you in, or needing clothes and clothe you? When did we see you sick or in prison and go to visit you?' The King will reply, 'I tell you the truth, whatever you did for one of the least of these brothers of mine, you did for me.' Then he will say to those on his left, 'Depart from me, you who are cursed, into the eternal fire prepared for the devil and his angels. For I was hungry and you gave me nothing to eat, I was thirsty and you gave me nothing to drink, I was a stranger and you did not invite me in, I needed clothes and you did not clothe me, I was sick and in prison and you did not look after me.' They also will answer, 'Lord, when did we see you hungry or thirsty or a stranger or needing clothes or sick or in prison, and did not help you?' He will reply, 'I tell you the truth, whatever you did not do for one of the least of these, you did not do for me.' Then they will go away to eternal punishment, but the righteous to eternal life."

Matthew 28:19-20a: (part of the Great Commission): "Therefore go and make disciples of all nations, baptizing them in the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit, and teaching them to obey everything I have commanded you."

Luke 8:21: "But He answered and said to them, 'My mother and My brothers are these who hear the word of God and do it.' "

Luke 10:25-28: "On one occasion an expert in the law stood up to test Jesus. 'Teacher,' he asked, 'what must I do to inherit eternal life?' 'What is written in the Law?' he replied. 'How do you read it?' He answered: 'Love the Lord your God with all your heart and with all your soul and with all your strength and with all your mind'; and, 'Love your neighbor as yourself.' 'You have answered correctly,' Jesus replied. 'Do this and you will live.'"

John 5:29: "And will come out, those who have done good, to the resurrection of life, and those who have done evil, to the resurrection of condemnation."

Acts 26:20: "First to those in Damascus, then to those in Jerusalem and in all Judea, and to the Gentiles also, I preached that they should repent and turn to God and prove their repentance by their deeds."

Romans 2:6,7; 13: "For he will repay according to each one's deeds. To those who by patiently doing good seek for glory and honor and immortality, he will give eternal life; for it is not those who hear the law who are just in the sight of God; rather, those who observe the law will be justified."

Romans 2:16: "on the day when, according to my gospel, God, through Jesus Christ, will judge the secret thoughts of all."

Galatians 6:7b-9: "A man reaps what he sows. The one who sows to please his sinful nature, from that nature will reap destruction; the one who sows to please the Spirit, from the Spirit will reap eternal life. Let us not become weary in doing good, for at the proper time we will reap a harvest if we do not give up."

1 Corinthians 7: 19: "Circumcision means nothing and uncircumicsion means nothing; what matters is keeping God's commandments."

1 Corinthians 10:12: "Wherefore let him that thinketh he standeth take heed lest he fall."

1 Corinthians 13:2-3: "And if I have prophetic powers, and understand all mysteries and all knowledge, and if I have all faith, so as to remove mountains, but do not have love, I am nothing. If I give away all my possessions, and if I hand over my body so that I may boast, but do not have love, I gain nothing."

1 Corinthians 13:13: "And now faith, hope, and love abide, these three; and the greatest of these is love."

2 Corinthians 5:10: "For we must all appear before the judgement seat of Christ; that every one may receive the things done is his body, according to that he hath done, whether it be good or bad."

Philippians 2:12b-13: "Work out your salvation with fear and trembling, For God is one who, for his good purpose, works in you both to desire and to work."

1 Timothy 4:16: "Attend to yourself and to your teaching; persevere in both tasks, for by doing so you will save both yourself and those who listen to you."

1 Timothy 6:18-19: "That they do good, that they be rich in good works, ready to distribute, willing to communicate; Laying up in store for themselves a good foundation against the time to come, that they may lay hold on eternal life."

Hebrews 10:24: "And let us consider how we may spur one another on toward love and good deeds."

James 1:22: "Do not merely listen to the word, and so deceive yourselves. Do what it says."

James 2:14-26: What good is it, my brothers and sisters, if you say you have faith but do not have works? Can faith save you? If a brother or sister is naked and lacks daily food, and one of you says to them, “Go in peace; keep warm and eat your fill,†and yet you do not supply their bodily needs, what is the good of that? So faith by itself, if it has no works, is dead. But someone will say, “You have faith and I have works.†Show me your faith apart from your works, and I by my works will show you my faith. You believe that God is one; you do well. Even the demons believe—and shudder. Do you want to be shown, you senseless person, that faith apart from works is barren? Was not our ancestor Abraham justified by works when he offered his son Isaac on the altar? You see that faith was active along with his works, and faith was brought to completion by the works. Thus the scripture was fulfilled that says, “Abraham believed God, and it was reckoned to him as righteousness,†and he was called the friend of God. You see that a person is justified by works and not by faith alone. Likewise, was not Rahab the prostitute also justified by works when she welcomed the messengers and sent them out by another road? For just as the body without the spirit is dead, so faith without works is also dead.

1 Peter 1:17: "Now if you invoke as Father him who judges impartially according to each one's works, conduct yourselves with reverence during the time of your sojourning."

1 Peter 2:12: "Having your conversation honest among the Gentiles: that, whereas they speak against you as evildoers, they may by your good works, which they shall behold, glorify God in the day of visitation."

1 John 2:3-7: "We know that we have come to know him if we obey his commands. The man who says, 'I know him,' but does not do what he commands is a liar, and the truth is not in him. But if anyone obeys his word, God's love is truly made complete in him. This is how we know we are in him: Whoever claims to live in him must walk as Jesus did. Dear friends, I am not writing you a new command but an old one, which you have had since the beginning. This old command is the message you have heard."

1 John 3:17-18: "If anyone has material possessions and sees a brother or sister in need but has no pity on them, how can the love of God be in that person? Dear children, let us not love with words or speech but with actions and in truth."

Revelation 2:23: "Then all the churches will know that I am he who searches hearts and minds, and I will repay each of you according to your deeds."

Revelation 14:12-13: "Here is a call for the endurance of the saints, those who keep the commandments of God and hold fast to the faith of Jesus. And I heard a voice from heaven saying, ‘Write this: Blessed are the dead who from now on die in the Lord.’ ‘Yes,’ says the Spirit, ‘they will rest from their labours, for their deeds follow them.’"

Revelation 20:13: "All the dead were judged according to their deeds."

Revelation 22:12: "Behold, I am coming soon. I bring with me the recompense I will give to each according to his deeds."

John 13:35 "By this everyone will know that you are my disciples, if you love one another."

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid