Spring naar bijdragen

Een volk voor Zijn Naam


Aanbevolen berichten

Fijn om te zien er zo af en toe nog opbouwende reacties komen, dat maakt me altijd weer blij.

Over het tweede kenmerk van de vrucht van de Geest gesproken: 'blijdschap".

De apostel Paulus noemt de Filippenzen in Fil. 4:1 "mijn blijdschap en kroon".

In vers 4 zegt hij: "Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u.

Ook in 1 Thess. 5:16 zegt hij: "Verblijdt u te allen tijd".

In 2 Kor. 6:10 zegt hij: "Als droevig zijnde, doch altijd blijde;..."

De Here Jezus zegt in Johannes 16:22 " En gij dan hebt nu wel droefheid; maar Ik zal u wederom zien, en uw hart zal zich verblijden, en niemand zal uw blijdschap van u wegnemen".

En zo is dat.

Geen mens kan onze blijdschap wegnemen, ondanks dat wij regelmatig geconfronteerd worden in deze wereld met dingen waar we overmand kunnen worden door "droefheid" .

De blijdschap die wij hebben ontvangen, is dan ook niet de "blijdschap" van deze wereld, maar is een kenmerk van de vrucht van de Geest.

Wij zouden blijven aan de rank van de wijnstok zodat wij vrucht zouden dragen.

Daarom zegt de Here Jezus ook in Joh. 15:11 " DEZE dingen heb Ik tot u gesproken, opdat MIJN blijdschap in u blijve, en uw blijdschap vervuld worde".

Het is het werk van de Heilige Geest in en door ons die onze harten vervult met blijdschap, ook al worden wij vervolgd, afgewezen, of zelfs gehaat. De Here Jezus zegt: "Indien u de wereld haat, zo weet, dat zij Mij eer[der] dan u gehaat heeft" . [Joh. 15:18].

En indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen zegt Hij in vers 20.

Al deze dingen zullen zij doen om Mijns Naams wil, omdat zij Hem niet kennen, Die Mij gezonden heeft. [vers 21].

Wat een zegen is het dan dat niemand onze blijdschap kan roven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 398
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Want het is God, Die in u werkt, beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. [Filip.2:13].

Maar een ieder beproeve zijn eigen werk; en alsdan zal hij aan zichzelven alleen roem hebben, en niet aan een anderen. [Efeze 6:4].

"Kritiek" op een ander zijn "werk" is inderdaad kritiek op God Zelf.

Alles wat een wedergeboren kind van God zou doen, is zich laten leiden door Gods Geest, en WAT hij/zij doet gaat hun eigen Heer aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inderdaad fantastisch, dat er nog mensen zijn die vervuld zijn van de Heilige Geest en ook begrijpen wat het inhoudt om de Heilige Geest ZIJN werk in hun leven te laten doen.

Dat overstijgt alle kritiek.

Kun je ook mijn vraag beantwoorden?

Natuurlijk kan ze dat niet. Ze kopieert en plakt allerlei monologen en is blij als mensen het daarmee eens zijn. Als iemand wat anders vind dat is dat offtopic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@henkjan

Ik kopieer en plak helemaal niks.

Dus je beschuldiging dat ik zoiets zou doen, mag je dan bewijzen.

Het is mijn eigen inzicht en eigen uitleg van de Schrift.

De "roodblauwe tent" staat hier volkomen buiten.

In elk geval heb je monologen geheel in de geest van de rood-blauwe tent docterine;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is een ander verhaal, en m.i. ook logisch omdat ik er volkomen achter sta.

Dat mijn inzicht in de Schrift hier over het algemeen niet gedeeld wordt, en zelfs regelrecht afgewezen wordt; het zij zo.

Ik heb er geen enkele behoefte aan mijn "visie" te gaan verdedigen, en neem dus de vrijmoedigheid het Woord van God te openen en me te laten leiden door de Heilige Geest in hetgeen wat ik geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Mystic

NEE!

Ik negeer kritiek die gebaseerd is op persoonlijke kwalificaties.

Waarom? Jij bent toch een persoon, en ik evenzo? En de anderen die kritiek hebben op je manier van discussieren toch ook? En je ziet toch dat een aantal mensen commentaar hebben op de de manier hoe je (niet) aan t discussieren bent? Dan is t toch redelijk om daar je mening over te horen?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat hier niet over de manier van discussieren, maar over ongegronde, en niet onderbouwde kritiek op mijn inzicht vanuit de Schrift.

Ja, ik ben een persoon, die niet ingaat op het "spelen op de man" wat hier voortdurend gebeurt, maar ik herken de wolf in schaapskleren al van een grote afstand aan de stank van zijn vacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Want het is God, Die in u werkt, beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. [Filip.2:13].

Maar een ieder beproeve zijn eigen werk; en alsdan zal hij aan zichzelven alleen roem hebben, en niet aan een anderen. [Efeze 6:4].

"Kritiek" op een ander zijn "werk" is inderdaad kritiek op God Zelf.

Alles wat een wedergeboren kind van God zou doen, is zich laten leiden door Gods Geest, en WAT hij/zij doet gaat hun eigen Heer aan.

En als je nu je eigen werk beproeft, in deze topic, aan de hand van wat je met jouw wijze van werken hebt bereikt, wat is dan je conclusie?

Dat vroeg Mystic je ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat hier niet over de manier van discussieren, maar over ongegronde, en niet onderbouwde kritiek op mijn inzicht vanuit de Schrift.

Ja, ik ben een persoon, die niet ingaat op het "spelen op de man" wat hier voortdurend gebeurt, maar ik herken de wolf in schaapskleren al van een grote afstand aan de stank van zijn vacht.

Opmerkelijk genoeg ga je wel in op persoonlijke aanvallen, maar je gaat niet in op inhoudelijke kritiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er IS geen sprake van inhoudelijke kritiek.

Ik heb nog geen enkele reactie gezien over bijv. de vrucht van de Geest met Zijn verschillende kenmerken waarvan ik er inmiddels 2 van heb behandeld.

Dus ik zou zeggen, ga je gang.

Ik zou zeggen: lees om te beginnen mijn bijdragen nog eens terug waarin ik inhoudelijke kritiek geef op een aantal denkbeelden van je. Waar ik tamelijk veel tijd in gestoken heb, maar waar geen reactie op terug komt... Eens: je bént niet verplicht om te reageren. Maar wees dan wel zo eerlijk om niet te beweren dat er geen inhoudelijke reacties komen op je posts, want dat is gewoon niet zo!!!
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach, men heeft voortdurend kritiek op mijn denkbeelden, doorspekt van minachtende opmerkingen en persoonlijke aanvallen.

Daarom ga je door met hautaine monologen?

Ik besteed mijn kostbare tijd daar dus niet aan.

Ik verzoek je dus nogmaals inhoudelijk te reageren op de verschillende kenmerken van de vrucht van de Geest.

Iedereen die inhoudelijk antwoordt met een inhoud die niet met jouw denkbeelden overeenstemt, wordt weggezet als off topic, het niet snappend, etcetera. Ik denk dat het beter is als je een eigen column krijgt. Dan hoef jij je niet te storen aan kritiek op je denkbeelden, en dan hoeven deelnemers niet te verwachten dat je met hen in gesprek gaat. Dan is meteen duidelijk dat het een eenzijdig verhaal is en men geen enkele vorm van wederkerigheid hoeft te verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fijn om te zien er zo af en toe nog opbouwende reacties komen, dat maakt me altijd weer blij.

Over het tweede kenmerk van de vrucht van de Geest gesproken: 'blijdschap".

De apostel Paulus noemt de Filippenzen in Fil. 4:1 "mijn blijdschap en kroon".

In vers 4 zegt hij: "Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u.

Ook in 1 Thess. 5:16 zegt hij: "Verblijdt u te allen tijd".

In 2 Kor. 6:10 zegt hij: "Als droevig zijnde, doch altijd blijde;..."

De Here Jezus zegt in Johannes 16:22 " En gij dan hebt nu wel droefheid; maar Ik zal u wederom zien, en uw hart zal zich verblijden, en niemand zal uw blijdschap van u wegnemen".

En zo is dat.

Geen mens kan onze blijdschap wegnemen, ondanks dat wij regelmatig geconfronteerd worden in deze wereld met dingen waar we overmand kunnen worden door "droefheid" .

De blijdschap die wij hebben ontvangen, is dan ook niet de "blijdschap" van deze wereld, maar is een kenmerk van de vrucht van de Geest.

Wij zouden blijven aan de rank van de wijnstok zodat wij vrucht zouden dragen.

Daarom zegt de Here Jezus ook in Joh. 15:11 " DEZE dingen heb Ik tot u gesproken, opdat MIJN blijdschap in u blijve, en uw blijdschap vervuld worde".

Het is het werk van de Heilige Geest in en door ons die onze harten vervult met blijdschap, ook al worden wij vervolgd, afgewezen, of zelfs gehaat. De Here Jezus zegt: "Indien u de wereld haat, zo weet, dat zij Mij eer[der] dan u gehaat heeft" . [Joh. 15:18].

En indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen zegt Hij in vers 20.

Al deze dingen zullen zij doen om Mijns Naams wil, omdat zij Hem niet kennen, Die Mij gezonden heeft. [vers 21].

Wat een zegen is het dan dat niemand onze blijdschap kan roven.

Ok, inhoudelijk: iedereen die de Geest heeft zou blij zijn?

Beslist onzin...kijk maar eens naar het lijdensverhaal van Jezus, terwijl die door Zijn doopsel vervult was van de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik besteed mijn kostbare tijd daar dus niet aan.

Ik verzoek je dus nogmaals inhoudelijk te reageren op de verschillende kenmerken van de vrucht van de Geest.

De vrucht van de Geest is eigenlijk ook een soort spiegel. Ben je dat met me eens? Hoe vaak kijken we in die spiegel en valt ons dan iets op?? Niemand toont altijd deze volledige vrucht (en daarom hebben we Jezus zo hard nodig!!). Zowel de vrucht als de gaven komen van God.

Ik citeer even uit Galaten 5:

Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Ik neem aan dat je ook gelooft dat de Heilige Geest een Persoon is, de Heilige Geest is God Zelf! En, zoals je weet verstrekt de Heilige Geest ook de Gaven (1 Korinthiërs 12).

De gaven, werken en bedieningen van de Heilige Geest worden helaas vaak ontkend of alszijnde niet meer van deze tijd genoemd. De vrucht van de Geest is een kenmerk van het wandelen met God. Waarom de vrucht bespreken en de gaven ontkennen??

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid