Spring naar bijdragen

Een volk voor Zijn Naam


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 398
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Toch gebruikt Jakobus ook die vergelijking om aan te geven dat geloof zonder werken dood is. Het is dus minimaal een bíjbelse vergelijking.

Dank je, die tekst zocht ik:

Jakobus 2

Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.

Maar ook:

Jakobus 2

Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.

En:

Men kan niet aantonen gered te zijn zonder werken (Jakobus 2:14, 18).

Hoe kan een persoon tonen dat hij gered is? Hoe kan hij zijn geloof aantonen?

Enkel door werken (Jakobus 2:18).

En:

Jakobus 2

Wat nuttigheid is het, mijn broeders, indien iemand zegt, dat hij het geloof heeft, en hij heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zaligmaken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

M.i. Moet geloof vrucht dragen, en op zijn tijd vruchten voortbrengen.

Die vruchten zijn dan werken. Vandaar dat de mens gerechtvaardigd wordt uit geloof EN werken.

Je kunt niet zeggen dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en dus uit geloof.

Dat is niet mogelijk, want werken produceren nooit geloof, maar geloof produceert wel werken.

Zodra de klemtoon wordt gelegd op "werken" het geloof vergeten wordt en dan is men weer aan het werk zoals de hele wereld aan het werk is om zalig te worden.

Wij worden geacht het goede te doen, en wat het goede is, dat maakt de Heer Zelf wel uit.

Filippenzen zegt dat Hij degene is Die IN ons werkt, zowel het willen als het werken [ Fil. 2:13]. Hij houdt ons de goede werken voor en geeft ons de gelegenheid om het ook te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
M.i. Moet geloof vrucht dragen, en op zijn tijd vruchten voortbrengen.

Die vruchten zijn dan werken. Vandaar dat de mens gerechtvaardigd wordt uit geloof EN werken.

Je kunt niet zeggen dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en dus uit geloof.

Dat is niet mogelijk, want werken produceren nooit geloof, maar geloof produceert wel werken.

Zodra de klemtoon wordt gelegd op "werken" het geloof vergeten wordt en dan is men weer aan het werk zoals de hele wereld aan het werk is om zalig te worden.

Wij worden geacht het goede te doen, en wat het goede is, dat maakt de Heer Zelf wel uit.

Filippenzen zegt dat Hij degene is Die IN ons werkt, zowel het willen als het werken [ Fil. 2:13]. Hij houdt ons de goede werken voor en geeft ons de gelegenheid om het ook te doen.[/quoteA]

aaa....dus je komt terug van je geloof alleen ideeën, nou mooi;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@henkjan

Ik heb nooit "geloof alleen ideeen" gehad, dus heb je niet begrepen wat is het om te weten dat een wedergeboren mens behouden IS door geloof, en dat werken daarop volgen.

Nogmaals: "werken" heeft met loon te maken wat wij zullen ontvangen.

In het normale, natuurlijke leven geldt de norm dat wie niet werkt, ook geen loon zal ontvangen, en dat gaat net zo goed op voor het geestelijke [geloofs]leven van een wedergeboren kind van God.

Het is heel eenvoudig: loon NAAR werken.

Het heeft niets te maken met behouden zijn.

Geloof zonder werken is vruchteloos, en zal geen vruchten opleveren.

Moeilijker is het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het geestelijke leven behoort zich te ontwikkelen, op te groeien tot zoonschap.

Het gaat om het leven dat door God Zelf verwekt is en dat voortgekomen is uit het zaad der wedergeboorte, dat onvergankelijk is.

Petrus 1:1 zegt dan ook: "we zijn wedergeboren tot een onvergankelijke, onverwelkelijke erfenis die in de hemel bewaard wordt".

Het is onvergankelijk, dat leven vergaat niet. Als je bent wedergeboren, blijf je wedergeboren. Als je het leven van Christus hebt ontvangen, dan is dat onvervreemdbaar.

Het gaat daarbij dus niet zozeer om het ontwikkelen van onze talenten, van onze aanleg, of van onze geestelijke gaven, maar het gaat om de groei van Christus IN ons.

Omdat het gaat om de opbouw van ons geestelijk leven.

Het gaat dus om de ontwikkeling van dat nieuwe leven wat wij ontvangen hebben.

Dat nieuwe leven vindt zijn oorsprong in het Woord van God en wordt slechts gevoed uit het Woord van God.

De bron van ons leven is dat Woord. "Het zaad der wedergeboorte", zoals Petrus het noemt.

Het is tevens het voedsel, het Brood des Levens, dat wij nodig hebben en tot ons nemen, en groeien kan alleen wanneer wij eten van dat Woord van God.

De vrucht van het nieuwe leven dat wij ontvangen hebben, en wat dat nieuwe leven voortbrengt, is niet iets wat wij verdiend hebben, is niet wat wijzelf tot stand gebracht hebben, het is iets wat de Heer tot stand gebracht heeft, en dat is wat in de gelovige openbaar behoort te worden, het moet blijken dat het in ons is en dat kan alleen als het gegroeid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Galaten 5:22 "Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. [zie ook Efeze 5:9].

Ik wil deze "eigenschappen" van de vrucht van de Geest een voor een nader belichten, te beginnen met de liefde.

De apostel Paulus geeft in 1 Kor. 13:1-13 een geweldige definitie van de uitnemendheid van de liefde, en dan met name in vers 4-7 .

Opmerkelijk is dat het bij de Gemeente van de Korinthiers niet ontbrak aan de gaven van de Geest, maar de liefde was ver te zoeken. Vandaar dat de apostel zegt dat die gaven niets te betekenen hebben als de liefde ontbreekt.

Eigenlijk was het een wanordelijke gemeente, waar men maar door elkaar in tongen sprak, zij bij het avondmaal geen geduld hadden om op elkaar te wachten, etc.

Paulus vraagt zich zelfs af of zij willen dat hij met de roede zal komen, of in liefde en in den geest der zachtmoedigheid.

Hij vermaant hen dat zij nog geen vast voedsel konden verdragen, omdat zij vleselijk waren, vol van nijd en twist, en tweedracht.

In de brief aan de Kolossenzen zegt de apostel in vers 4: "Alzo wij van uw geloof in Christus Jezus gehoord hebben, en van de liefde, die gij hebt tot alle heiligen" . dat die liefde vruchten voortbrengt, gelijk ook onder hen aanwezig is, van de dag af dat zij gehoord hebben, en de genade Gods in waarheid bekend hebben". [vers 6].

Epafras getuigt ook van die liefde in vers 8 van de liefde die zij hebben in de Geest.

Hij bidt dat zij vervuld mogen worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk verstand [vers 9] zodat zij zouden wandelen tot alle behagelijkheid, in alle goede werken vrucht zouden dragen, en wassende [= opgroeien] in de kennis van God. [vers 10].

Paulus verblijdt zich, ziende hun ordening, en de vastigheid van hun geloof in Christus, en roept hen nogmaals op de liefde aan te doen, dewelke is de band der volmaaktheid. [3].

Link naar bericht
Deel via andere websites
Galaten 5:22 "Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. [zie ook Efeze 5:9].

Ik wil deze "eigenschappen" van de vrucht van de Geest een voor een nader belichten, te beginnen met de liefde.

De apostel Paulus geeft in 1 Kor. 13:1-13 een geweldige definitie van de uitnemendheid van de liefde, en dan met name in vers 4-7 .

Opmerkelijk is dat het bij de Gemeente van de Korinthiers niet ontbrak aan de gaven van de Geest, maar de liefde was ver te zoeken. Vandaar dat de apostel zegt dat die gaven niets te betekenen hebben als de liefde ontbreekt.

Eigenlijk was het een wanordelijke gemeente, waar men maar door elkaar in tongen sprak, zij bij het avondmaal geen geduld hadden om op elkaar te wachten, etc.

Paulus vraagt zich zelfs af of zij willen dat hij met de roede zal komen, of in liefde en in den geest der zachtmoedigheid.

Hij vermaant hen dat zij nog geen vast voedsel konden verdragen, omdat zij vleselijk waren, vol van nijd en twist, en tweedracht.

In de brief aan de Kolossenzen zegt de apostel in vers 4: "Alzo wij van uw geloof in Christus Jezus gehoord hebben, en van de liefde, die gij hebt tot alle heiligen" . dat die liefde vruchten voortbrengt, gelijk ook onder hen aanwezig is, van de dag af dat zij gehoord hebben, en de genade Gods in waarheid bekend hebben". [vers 6].

Epafras getuigt ook van die liefde in vers 8 van de liefde die zij hebben in de Geest.

Hij bidt dat zij vervuld mogen worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk verstand [vers 9] zodat zij zouden wandelen tot alle behagelijkheid, in alle goede werken vrucht zouden dragen, en wassende [= opgroeien] in de kennis van God. [vers 10].

Paulus verblijdt zich, ziende hun ordening, en de vastigheid van hun geloof in Christus, en roept hen nogmaals op de liefde aan te doen, dewelke is de band der volmaaktheid. [3].

Die Paulus was mij er eentje.
Link naar bericht
Deel via andere websites
@Seth

...Open anders een apart topic daarover.

Hier wil ik verder gaan over de Gemeente, een "volk, geroepen voor Zijn Naam".

@Mystic

Wel, ik gun je alle rijkdom van de wereld, maar het is toch echt off-topic hier.

Discussie mogelijkheden genoeg op dit forum over "het vagevuur" dan wel "aflaat" op het betreffende topic.

Prima, dan reageer je toch niet meer?

Ik heb het in elk geval wel gehad met deze i.m.o. zinloze discussie, die overigens grotendeels off-topic is geworden door de zij-paadjes die bewandeld zijn door jullie.

@Hendrik

De "toelatingscriteria" is: wedergeboorte.

Ik heb eveneens uitgelegd wat dat betekent, en als dat nu nog niet duidelijk is, wil ik dat best uitgebreider uitleggen.

Maar NIET in dit topic, omdat het "volk voor Zijn Naam" gaat over de Gemeente, het Lichaam van Christus, en degenen die daartoe behoren, ZIJN al wedergeboren.

En zo nog vele andere voorbeelden... Boeiend om te zien dat ieders bijdrage wordt afgekapt met een opmerking als "mijns inziens off topic en dus ga ik er niet op in", terwijl je zelf het een na het andere onderwerp knoopt aan dat thema van je OP, en feitelijk precies datgene doet wat je een ander verwijt: Vrolijk dit topic volspammen met allerlei zaken die volstrekt off topic zijn.

Een blog schrijven, heet dat geloof ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik deze opmerkingen vergelijk met het forum waar jij weer zo actief bent ( geloofsgesprek) Anja dan had je allang een ban te pakken. Ongepaste en liefdeloze en respectloze opmerkingen over een geloofsgenoot die probeert uit te leggen wat God doet in deze dagen, dus na de opstanding en voor de wederkomst van de Here Jezus. Handelingen legt dat heel duidelijk uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het geestelijke leven behoort zich te ontwikkelen, op te groeien tot zoonschap.

Het gaat om het leven dat door God Zelf verwekt is en dat voortgekomen is uit het zaad der wedergeboorte, dat onvergankelijk is.

Petrus 1:1 zegt dan ook: "we zijn wedergeboren tot een onvergankelijke, onverwelkelijke erfenis die in de hemel bewaard wordt".

Het is onvergankelijk, dat leven vergaat niet. Als je bent wedergeboren, blijf je wedergeboren. Als je het leven van Christus hebt ontvangen, dan is dat onvervreemdbaar.

Het gaat daarbij dus niet zozeer om het ontwikkelen van onze talenten, van onze aanleg, of van onze geestelijke gaven, maar het gaat om de groei van Christus IN ons.

Omdat het gaat om de opbouw van ons geestelijk leven.

Het gaat dus om de ontwikkeling van dat nieuwe leven wat wij ontvangen hebben.

Dat nieuwe leven vindt zijn oorsprong in het Woord van God en wordt slechts gevoed uit het Woord van God.

De bron van ons leven is dat Woord. "Het zaad der wedergeboorte", zoals Petrus het noemt.

Het is tevens het voedsel, het Brood des Levens, dat wij nodig hebben en tot ons nemen, en groeien kan alleen wanneer wij eten van dat Woord van God.

De vrucht van het nieuwe leven dat wij ontvangen hebben, en wat dat nieuwe leven voortbrengt, is niet iets wat wij verdiend hebben, is niet wat wijzelf tot stand gebracht hebben, het is iets wat de Heer tot stand gebracht heeft, en dat is wat in de gelovige openbaar behoort te worden, het moet blijken dat het in ons is en dat kan alleen als het gegroeid is.

Absoluut een volkomen Bijbelse Waarheid, waar wedergeboorte altijd volgt door het opgroeien tot het zoonschap. Een begrip dat onder Christenen zo lijkt het vrijwel onbekend is. Men doet liever eigen werken dan de werken die Hij heeft voorbereid te laten prevaleren , waar de brief van Jacobus zo duidelijk over schrijft.

Dat God een volk voor Zijn Naam verzamelt in deze bedeling is overduidelijk en de Bijbel noemt ook dat aan deze bedeling een einde komt als de Gemeente voltooid is. En ik geloof dat God nog lankmoedig is en nog tijd "neemt" om tot die voleinding te komen, waarna de klok als eerste voor Israël dus voor alle 12 stammen weer gaat lopen, dat is geen Bassie Adriaan praat ( rare opmerking) maar dat is kennis van het profetische Woord.

Of dat in de kerken nog wordt gepredikt vraag ik me weleens af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Absoluut een volkomen Bijbelse Waarheid, waar wedergeboorte altijd volgt door het opgroeien tot het zoonschap. Een begrip dat onder Christenen zo lijkt het vrijwel onbekend is. Men doet liever eigen werken dan de werken die Hij heeft voorbereid te laten prevaleren , waar de brief van Jacobus zo duidelijk over schrijft.

Dat God een volk voor Zijn Naam verzamelt in deze bedeling is overduidelijk en de Bijbel noemt ook dat aan deze bedeling een einde komt als de Gemeente voltooid is. En ik geloof dat God nog lankmoedig is en nog tijd "neemt" om tot die voleinding te komen, waarna de klok als eerste voor Israël dus voor alle 12 stammen weer gaat lopen, dat is geen Bassie Adriaan praat ( rare opmerking) maar dat is kennis van het profetische Woord.

Of dat in de kerken nog wordt gepredikt vraag ik me weleens af.

Mooi voorbeeld van speculatieve theologie: een begrip wordt uit de Schrift getild en er wordt een hele theologie aan op gehangen, die vervolgens een status krijgt boven die Schrift (als "absoluut een volkomen Bijbelse Waarheid").

Je vraagt je terecht af "of dat (= die specifieke invulling van je van dat begrip wedergeboorte, en alles wat daar voor jou aan vast hangt) in de kerken nog wordt gepredikt". Ik vraag me af wat je zou doen als het antwoord op die vraag "nee" zou zijn. "Nee, dat is nog nooit op die manier in de kerken gepreekt; behalve dan binnen een enkele losstaande gemeenschap van gelovigen". Zou je dat tot nadenken stemmen of niet??

NB: ook binnen de kerken wordt er soms driftig op los gespeculeerd. Maar dan volgt er altijd weer in de een of andere vorm een correctie. Zoals dat ook hoort te gebeuren binnen een reformatorische kerk waarin geldt het "ecclesia semper reformanda est"...

Waar ik me binnen dit topic zorgen om maak is de kennelijke afwezigheid van de bereidheid tot "reformatie". Tot een écht openen en laten spreken van de Schrift...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid