Spring naar bijdragen

Een volk voor Zijn Naam


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 398
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@henkjan

Je wordt een kind van God door wedergeboorte. Lees de "ontmoeting" van Nicodemus met de Here Jezus maar weer eens dan. Daar wordt met geen woord gesproken over de doop als voorwaarde om behouden te worden.

Johannes 3:3

"Jezus antwoordde en zeide tot hem [Nicodemus]: Voorwaar, voorwaar, zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods NIET zien".

Dan vraagt Nicodemus: "Hoe kunnen deze dingen geschieden? Het antwoord van de Here Jezus is dan: "Zijt gij een leraar van Israel, en weet gij deze dingen niet?".

Velen vandaag de dag weten het ook niet, en dat vind ik uitermate triest.

Wat de doop betreft, is het in de Bijbel zo dat als iemand tot geloof komt in de Here Jezus, hij zich ter plekke laat dopen. Hij betuigt zijn geloof ten opzichte van de Heer door zich te laten dopen. De doop is een beeld van de weg door dood en opstanding, en de erkenning dat God de enige Weg is tot behoud.

De essentie van de doop is niet dat je er in ondergaat, maar dat je UIT het water opstaat.

De Schrift is inderdaad duidelijk genoeg, en zegt dat je wederom geboren moet worden, anders kun je het Koninkrijk Gods niet zien of ingaan.

Je moet een nieuwe mens worden in Christus, daar is geen twijfel over mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat naar van al die geestelijk gehandicapten, die slachtoffers van misbruik door christelijke leiders, en met andere religies geïndoctrineerde mensen met verder alle goede bedoelingen, die worden dus voor eeuwig gemarteld op sadistische wijze. Terwijl ze ee eigenlijk niets aan kunnen doen. Vind je dat erg voor ze Ineke? Of zal je er geen traan om laten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystic

Wat een vreemde redenatie van je, dat ik de geestelijk gehandicapten zou "vergeten" die dus geen "verstand" zouden hebben van de betekenis van wedergeboorte.

Ik heb het over mensen die de Here Jezus bewust afwijzen, en niet WILLEN geloven in het verlossingswerk dat Hij volbracht heeft.

Wij zouden de mensen de Blijde Boodschap verkondigen, daar waar wij de gelegenheid voor krijgen.

Uiteraard ben ik verdrietig als mensen die Boodschap afwijzen.

Persoonlijk heb ik aan velen, die een "andere" religie aanhingen, die Blijde Boodschap verkondigd. Helaas heeft niet iedereen dat aangenomen, maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid. De keuze is altijd aan de mens zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Mystic

Wat een vreemde redenatie van je, dat ik de geestelijk gehandicapten zou "vergeten" die dus geen "verstand" zouden hebben van de betekenis van wedergeboorte.

Ik heb het over mensen die de Here Jezus bewust afwijzen, en niet WILLEN geloven in het verlossingswerk dat Hij volbracht heeft.

Wij zouden de mensen de Blijde Boodschap verkondigen, daar waar wij de gelegenheid voor krijgen.

Uiteraard ben ik verdrietig als mensen die Boodschap afwijzen.

Persoonlijk heb ik aan velen, die een "andere" religie aanhingen, die Blijde Boodschap verkondigd. Helaas heeft niet iedereen dat aangenomen, maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid. De keuze is altijd aan de mens zelf.

Dus jij bent degene die bepaald wie naar de hemel gaat? Als je jouw ideeën geloven wel, anders niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@henkjan

Je wordt een kind van God door wedergeboorte. Lees de "ontmoeting" van Nicodemus met de Here Jezus maar weer eens dan. Daar wordt met geen woord gesproken over de doop als voorwaarde om behouden te worden.

Johannes 3:3

"Jezus antwoordde en zeide tot hem [Nicodemus]: Voorwaar, voorwaar, zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods NIET zien".

Dan vraagt Nicodemus: "Hoe kunnen deze dingen geschieden? Het antwoord van de Here Jezus is dan: "Zijt gij een leraar van Israel, en weet gij deze dingen niet?".

Velen vandaag de dag weten het ook niet, en dat vind ik uitermate triest.

Wat de doop betreft, is het in de Bijbel zo dat als iemand tot geloof komt in de Here Jezus, hij zich ter plekke laat dopen. Hij betuigt zijn geloof ten opzichte van de Heer door zich te laten dopen. De doop is een beeld van de weg door dood en opstanding, en de erkenning dat God de enige Weg is tot behoud.

De essentie van de doop is niet dat je er in ondergaat, maar dat je UIT het water opstaat.

De Schrift is inderdaad duidelijk genoeg, en zegt dat je wederom geboren moet worden, anders kun je het Koninkrijk Gods niet zien of ingaan.

Je moet een nieuwe mens worden in Christus, daar is geen twijfel over mogelijk.

Je laat, zoals altijd weer de crux weg. Lijkt me wel lastig hoor, zo selectief lezen in de Bijbel.

Hoe wordt je Bijbels gezien wedergeboren? Door water en de Geest. Dus door de doop;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel leert m.i. dat je wordt wedergeboren op grond van geloof. Echter onder het oude verbond was wedergeboorte niet mogelijk omdat de Heer nog niet was gekomen, gestorven en opgestaan. Maar onder het nieuwe verbond was dat mogelijk.

Maar "geloof" was altijd al de voorwaarde om gerekend te worden tot rechtvaardigheid. Zie Abraham, Noach enz....

Doop in de Heilige Geest en de waterdoop was helemaal niet aan de orde want ook de Heilige Geest was er pas bij de opstanding van Christus. Even iets kort door de bocht.

Je wordt wedergeboren door Geestelijk Water dus door de Kracht van de Heilige Geest, maar op grond van geloof dus welke crux je bedoelt ontgaat mij even. :*

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbel leert m.i. dat je wordt wedergeboren op grond van geloof. Echter onder het oude verbond was wedergeboorte niet mogelijk omdat de Heer nog niet was gekomen, gestorven en opgestaan. Maar onder het nieuwe verbond was dat mogelijk.

Maar "geloof" was altijd al de voorwaarde om gerekend te worden tot rechtvaardigheid. Zie Abraham, Noach enz....

Doop in de Heilige Geest en de waterdoop was helemaal niet aan de orde want ook de Heilige Geest was er pas bij de opstanding van Christus. Even iets kort door de bocht.

Je wordt wedergeboren door Geestelijk Water dus door de Kracht van de Heilige Geest, maar op grond van geloof dus welke crux je bedoelt ontgaat mij even. :*

Nouja, er staat door water en Geest. Ik zie dat als de doop. Niet door Geestelijk water, dat staat er namelijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar staat dan dat t gaat om niet *willen* geloven? Ik dacht dat t vooral ging om t niet geloven an sich, althans volgens je vorige berichten hier?

En hoe zit t dan met wel willen, maar door omstandigheden niet kunnen, en dus in de praktijk agnostisch of zelfs ongelovig zijn? Ik denk dat de realiteit van hoe mensem wat geloven veel complexer is dan wel/niet of wel/niet willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystic

Het gaat inderdaad vooral om het niet geloven an sich, echter is het eveneens een feit dat de meeste mensen in deze wereld niet willen geloven in de Here Jezus Christus.

Als mensen werkelijk op zoek zijn naar de Waarheid, leert de Schrift dat zij die ook zullen vinden [o.a. Mattheus 7:7,8] .

Die Waarheid wordt slechts op EEN plaats gevonden, en dat is in het Woord van God, namelijk de ontmoeting met Hem Die de Weg, de Waarheid en het Leven is. [Joh. 14:6].

Dat Woord stelt de mens de weg ten leven voor in de Persoon van Jezus Christus.

De realiteit is dat het helemaal niet complex is, maar heel eenvoudig of men dat wel of niet wil aanvaarden.

Ieder mens, die in deze duistere wereld op zoek is naar het Licht, kan dat ontvangen door te geloven in Hem Die het Licht der wereld IS.

Echter in Johannes 3:19 staat dat DIT het oordeel is, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht, want hun werken waren boos.

Het heeft niets te maken met "omstandigheden " waar mensen zich in bevinden.

Velen hebben juist door moeilijke omstandigheden de Waarheid gevonden, dus de vraag "hoe het dan zit met wel willen, maar niet kunnen" , klinkt heel interessant, maar het gaat om de vraag of de mens wil accepteren dat er maar EEN Weg is tot behoud, en dat is geloven in Christus Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof jij eigenlijk ineke-kitty? Of hoop je door heel hard te roepen, te herhalen en heel veel teksten bij elkaar te rapen en te combineren te gaan geloven? De meeste gelovigen die ik ken zijn namelijk eigenlijk helemaal niet zo bezig met het zoeken naar bevestiging, die geloven gewoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Quest

Je vraag of ik eigenlijk wel geloof, is hier niet aan de orde, dit topic staat in "Bijbelstudie" en dat is precies wat ik doe.

Als jij dat kwalificeert met "hard roepen" moet je dat vooral doen.

Ik vraag me dan wel af of die "meeste gelovigen die jij kent", hun Bijbel wel kennen, aangezien ze kennelijk niet zo "op zoek zijn naar bevestiging" .

Fijn voor hen, dat zij, ondanks dat, toch gewoon geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Quest

Je vraag of ik eigenlijk wel geloof, is hier niet aan de orde, dit topic staat in "Bijbelstudie" en dat is precies wat ik doe.

Als jij dat kwalificeert met "hard roepen" moet je dat vooral doen.

Ik vraag me dan wel af of die "meeste gelovigen die jij kent", hun Bijbel wel kennen, aangezien ze kennelijk niet zo "op zoek zijn naar bevestiging" .

Fijn voor hen, dat zij, ondanks dat, toch gewoon geloven.

Het willekeurig citeren uit de bijbel, en dat vervolgens tot een eigen verhaal aan elkaar breien, om daarna iedereen die het anders ziet te dekwalificeren, heeft weinig met bijbelstudie te maken. Meer iets voor de getuigenissen, daar kun je maar hartelust met 2 vingers in je oren je eigen verhaal doen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
De realiteit is dat het helemaal niet complex is, maar heel eenvoudig of men dat wel of niet wil aanvaarden.

Ieder mens, die in deze duistere wereld op zoek is naar het Licht, kan dat ontvangen door te geloven in Hem Die het Licht der wereld IS.

Maar wat betekent dat dan, in Hem geloven? Geloven dat Hij gestorven voor je is? Opgestaan is? Of in Zijn onderwijzingen over hoe te handelen geloven? Of dat God Liefde is?
chter in Johannes 3:19 staat dat DIT het oordeel is, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht, want hun werken waren boos.
Toch weer werken? :?
Het heeft niets te maken met "omstandigheden " waar mensen zich in bevinden.

Velen hebben juist door moeilijke omstandigheden de Waarheid gevonden, dus de vraag "hoe het dan zit met wel willen, maar niet kunnen" , klinkt heel interessant, maar het gaat om de vraag of de mens wil accepteren dat er maar EEN Weg is tot behoud, en dat is geloven in Christus Jezus.

Dus t is een soort toverformule? Je MOET accepteren dat Jezus de enige weg tot behoud is, en ben je behouden? Dus eigenlijk spelen Liefde, goede werken etc allemaal geen rol? Klinkt nogal mmmm statisch, als een soort trucje.

En prima dat jij omstandigheden weg wilt wuiven, maar in de echte wereld werkt dat niet zo. Mensen die bijv hun hele jeugd zwaar misbruikt zijn door een christelijke priester, die kunnen bijv alles wat met t geloof te maken heeft, inclusief het geloven in Jezus associeren met walgelijk misbruik en zich er van afwenden. Kun je je daar iets bij voorstellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystic

Je komt steeds met het argument aanzetten van priesters, die mensen gedurende hun hele jeugd zwaar misbruikt hebben, en als gevolg daarvan zich hebben afgekeerd van het geloof, zodat zij misbruik zouden associeren met het geloof in Jezus Christus.

Dat is uiteraard flauwekul, want wat denk jij van christenen die vervolgd worden, gemarteld, in de gevangenis zitten , zelfs onthoofd worden door die maffe extremisten van de Islam, dat ZIJ zich afkeren van het geloof in Christus?

Iemand, die dergelijke dingen uitvreet met mensen, ook al IS hij een priester, of Moslim, of in naam van welke religie dan ook, dat zijn werktuigen van de duivel beste Mystic, en leven in duisternis, en hebben niets te maken met wat Christus Jezus voor ons gedaan heeft, namelijk Zijn leven heeft gegeven, en is opgestaan uit de dood, en die "werken" van de duisternis heeft verbroken.

Dus de "werken" van de mensheid zijn boos. De natuurlijke mens, leeft per definitie in duisternis, die pas wordt verbroken als hij tot geloof in Christus Jezus komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah dus hij die onthoofd wordt en wel blijft geloven is een ware christen, en hij wiens hele leven één hel is door zwaar seksueel misbruik door een priester die zijn geloof verliest, die is geen ware christen. Dus zal eeuwig gemarteld worden in helse vuren. Toch? Of zie ik iets over t hoofd?

Immers is het feit dat de één sneller gebroken wordt dan de ander flauwekul, een ware christen of geroepene zal zich door niets en niemand van t geloof laten afbrengen toch? Klopt dat zo n beetje?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar wat betekent dat dan, in Hem geloven? Geloven dat Hij gestorven voor je is? Opgestaan is? Of in Zijn onderwijzingen over hoe te handelen geloven? Of dat God Liefde is?

Naar mijn mening goed samengevat. Gerald Troost verwoordt het in een van zijn mooiste songs:

God kijkt naar de hart...en het oprechte hart van een twijfelaar die God zoekt, lijkt me veel beter dan iemand die zichzelf al in de hemel plaatst)

Klopt. Niemand kan zichzelf in de hemel plaatsen, alleen Jezus kan dat! En, omdat ik Jezus als Verlosser aangenomen heb, weet ik dat HIJ mij in de hemel geplaatst heeft! Niet omdat ik ook maar iets verdien, maar volledig uit genade.

Wat twijfel betreft: Twijfelen is niet goed, dat leert Jezus ons duidelijk! Twijfel ik nooit? Nee, nooit aan het bestaan van Jezus en Zijn verlossende werk! Dan is er nog een andere twijfel, waar iedereen zich schuldig aan maakt. Deze twijfel kenmerkt zich door bijvoorbeeld:

Matthëus 14

En Hij zeide: Kom. En Petrus klom neder van het schip, en wandelde op het water, om tot Jezus te komen. Maar ziende den sterken wind, werd hij bevreesd, en als hij begon neder te zinken, riep hij, zeggende: Heere, behoud mij! En Jezus, terstond de hand uitstekende, greep hem aan, en zeide tot hem: Gij kleingelovige! waarom hebt gij gewankeld?

Door HEM zijn wonderen mogelijk, of het nu gaat om wonderbaarlijke genezingen, profetien, het verzetten van bergen, lopen over water. Petrus twijfelde, maar ondanks deze twijfel (zonde!) reikt Jezus ons de hand! Ondanks mijn zonde, reikt Jezus mij de hand, en daarom kan ik met zekerheid zeggen dat mijn plaats in de hemel door HEM bereid is!

Hoe wordt je Bijbels gezien wedergeboren? Door water en de Geest. Dus door de doop;)

Hoewel de doop zeer belangrijk is, is het geen garantie tot wedergeboorte. Slechts HEM aannemen als persoonlijke Verlosser is nodig! De doop is een gevolg van wedergeboorte, niet een middel of truc.

Het willekeurig citeren uit de bijbel, en dat vervolgens tot een eigen verhaal aan elkaar breien, om daarna iedereen die het anders ziet te dekwalificeren, heeft weinig met bijbelstudie te maken. Meer iets voor de getuigenissen, daar kun je maar hartelust met 2 vingers in je oren je eigen verhaal doen.

Daar ben ik het in principe mee eens. De schriftgeleerden waren (en zijn!) meesters hierin! Om het maar met een Bijbeltekst te verwoorden....

2 Timothëus 4

Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klopt. Niemand kan zichzelf in de hemel plaatsen, alleen Jezus kan dat! En, omdat ik Jezus als Verlosser aangenomen heb, weet ik dat HIJ mij in de hemel geplaatst heeft! Niet omdat ik ook maar iets verdien, maar volledig uit genade.

Dit is ook jezelf "in de hemel plaatsen hoor". Ik zou zeggen...hoop er op, maar laat het bij God over...

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Het volk voor Zijn Naam" is dus de Gemeente, het Lichaam van Christus Jezus, en IS daarmee beperkt tot uitsluitend wedergeboren kinderen Gods.
Dit is nu een voorbeeld van wat ik noemde "een onbijbelse rechtlijnigheid en een onbijbelse scholastieke benadering van kwesties die je ook bijbels-liefdevol zou kunnen benaderen". En we kunnen daarbij aanhaken bij je openingspost, want daarin schreef je hetzelfde:
In Handelingen 15:14 staat dat God Zich een volk zou aannemen voor Zijn Naam.

Dat "volk voor Zijn Naam" is de gemeente en wordt sinds de dagen van de opstanding van Christus verzameld.

De Gemeente is...

Ook dit is een voorbeeld van een halve waarheid, die door maar "half" te zijn de leugen zou kunnen dienen.

Want de strekking van Handelingen 15 is niet dat dat volk de Gemeente is. De toon van die perikoop is anders. En dat zal ik je laten zien. In die tekst staat:

Hand 15:14 Simeon heeft uiteengezet, hoe God van meet aan erop bedacht geweest is een volk voor zijn naam uit de heidenen te vergaderen. 15:15 En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven staat: 15:16 Daarna zal Ik wederkeren en de vervallen hut van David weder opbouwen, en wat daarvan is ingestort, zal Ik weder opbouwen, en Ik zal haar weder oprichten, 15:17 opdat het overige deel der mensen de Here zoeke, en alle heidenen, over welke mijn naam is uitgeroepen, spreekt de Here, die deze dingen doet.
En het is goed om de Griekse tekst er bij te pakken. Zoals hij bijvoorbeeld hier staat: http://biblehub.com/interlinear/acts/15.htm

De tekst schetst:"

- hoe God de eerst handelende is (vers 14 - Ï€Ïῶτον; zie ook de diverse vertalingen: SV: eerst; NBG51: van meet aan; NBV: (God) zelf)

- hoe God zich het lot van de heidenen aantrok (vers 14 - á¼Ï€ÎµÏƒÎºÎ­ÏˆÎ±Ï„ο; wat niet slechts de betekenis heeft van "zoeken", maar ook van een "zorgend zoeken" = KBG95: "zich het lot aan te trekken van")

- hoe God die heidenen verzamelt (vers 14 - λαβεῖν; wat niet slechts betekent "aannemen" (passief), maar ook "nemen" (actief), verzamelen, kiezen.) En dat God handelend optreedt blijkt uit het vervolg: het is God die komt en "de vervallen hut van David" actief opbouwt!

- hoe God via zijn Apostelen een wens uitspreekt over de mensheid: "opdat het overige deel der mensen de Here zoeke, en alle heidenen, over welke mijn naam is uitgeroepen"; een wens die ook uitgedrukt wordt in de werkwoordvorm - á¼ÎºÎ¶Î·Ï„ήσωσιν - een subjunctief.

- hoe de beweging die God tot stand brengt niet "exclusief" is, maar "inclusief" - want wie worden er verzameld? Hen "over wie Gods naam is uitgeroepen". Niet de mens bepaalt de toelatingscriteria, maar God heeft het laatste woord. Het zijn de mensen van wie uiteindelijk Hij zegt: "Van Mij!!"

En waarom noemde ik je uitspraak nu een halve waarheid? Omdat dat "volk voor Zijn naam" niet slechts de Gemeente is, maar ook ieder omvat die tot die Gemeente zal behoren... En dat maakt een groot verschil! Het is immers God die verzamelt. Hij ziet tevoren wie Hij wil "hebben". Dat "nemen van een volk voor Zijn naam" wordt hier geschetst als een werk in uitvoering. En daarbij past niet slechts het woordje "is", maar vooral ook het werkwoordelijk gezegde "zal zijn". Dat "volk voor Zijn naam" zal zijn de Gemeente!! Zoals die Gemeente nu is (onaf) én ook zal worden (af)... En daarbij is niemand op voorhand uitgezonderd...

En dat is nu een voorbeeldje van wat ik zou noemen "bijbels-liefdevolle benadering" van een kwestie die je liever niet al te "onbijbels rechtlijnig en onbijbels scholastisch" zou moeten benaderen... Zie ook de moeite van bijvoorbeeld Mystic N met je uitspraken... Die moeite is m.i. volkomen terecht!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mensen die zelf, te pas en te onpas, strooien met Bijbelteksten om hun argumenten kracht bij te zetten, en de ander verwijten dat zij Bijbelteksten aanhalen, zijn hypocriet, daar besteed ik geen aandacht aan.
Verwijt je hier nu iemand bijbelteksten aan te halen om...? Terwijl je zelf te pas en te onpas...?? Wat is zo'n persoon nu volgens jou???
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik

Ja mag vinden dat ik zelf teksten te pas en te onpas aanhaal, hoewel ik van mening ben dat de teksten die ik door heel dit topic heen goed beargumenteerd heb, en dan ben ik nog coulant geweest om vragen te beantwoorden die niets met de topic titel te maken hebben.

Een persoon die keer op keer dezelfde tekst uit 2 Tim. 4 aanhaalt om een ander onderuit te halen, aan die persoon besteed ik geen enkele aandacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hendrik

Ja mag vinden dat ik zelf teksten te pas en te onpas aanhaal, hoewel ik van mening ben dat de teksten die ik door heel dit topic heen goed beargumenteerd heb, en dan ben ik nog coulant geweest om vragen te beantwoorden die niets met de topic titel te maken hebben.

Een persoon die keer op keer dezelfde tekst uit 2 Tim. 4 aanhaalt om een ander onderuit te halen, aan die persoon besteed ik geen enkele aandacht.

Die persoon zou intussen al weer 2x een streepje kunnen zetten op zijn "toch weer aandacht lijstje"...

Het lijkt me trouwens dat mijn post ervoor een beetje belangrijker is dan die korte bijdrage eronder... :E

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hendrik

Dat "volk voor Zijn Naam", de Gemeente is inderdaad nog niet "af" , omdat we nog steeds leven in de genadebedeling, echter na de opname van de Gemeente is die Gemeente voltooid, en gaat de bedeling van de volheid der tijden in, waar Israel [ door de grote verdrukking heen] tot bekering zal komen.

Tot aan de opname van de Gemeente verzamelt God dus een "volk voor Zijn Naam" , en een ieder die in deze genadebedeling tot bekering komt, behoort tot het Lichaam van Christus, Zijn Gemeente, Jood, of Griek [= heiden].

Als Israel in de grote verdrukking tot bekering gekomen zal zijn, zal God de "vervallen hut van David" wederom oprichten.

Wat er met Israel als "volk" in zijn geheel zal gebeuren, is hier ook niet aan de orde, want het behoort NIET tot de Gemeente, slechts een jood die in deze bedeling tot geloof in Christus Jezus komt, behoort tot de Gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid