Spring naar bijdragen

10 geboden, gebod 4


Aanbevolen berichten

De feesten blijven de feesten. Van Leviticus 23 zijn er 2 vervuld. Ze zijn een beeld van Gods plan van verlossing, dat nog niet af is. Loofhutten bv. is nog een voorafschaduw van wat komen moet. Het is de grote oogst. Ook zie je dat Paulus niet zomaar overal en altijd Pascha vierde, maar op de gezette tijden. Ook in bv. 1 Cor 5:7-8 zegt hij de Corinthiers het feest der ongezuurde broden te houden, en dat deden ze heus niet het hele jaar door! Ook in Handelingen 20:4-6 houdt Paulus (in Azie met een flink aantal niet-Joden na aan de Joden ontkomen te zijn) de dagen van ongezuurd brood (Da's niet het 'Pascha, maar het feest van 8 dagen) en uit de verzen daanarvoor blijkt dat dat ook geen wekelijkse bezigheid was...

Zo bleef ook het Pinksteren, Dat Paulus in bij de heidenen in Efeze wilde vieren (1 Cor.16:8), maar net zo goed in Jerusalem (Hand. 20:16). Het Feest der Bazuinen (naar 1 Thess. 4:14-17, 1 Cor. 15:52) En Loofhutten naar Zach. 14:17 dat de heidenen zullen moeten vieren!

Nee, ik geloof niet dat alle feesten vervuld zijn. Wel dat ze alle in Christus hun vervulling zullen krijgen, voor zover ze nog niet vervuld zijn. Gods Verlossingsplan voor de mensheid wordt uitgebeeld in de feesten, die het agrarische jaar volgen.

Op 1 tekst na (Hand 20:16) waar Paulus in Jeruzalem het Pinksterfeest wilde vieren, namelijk de uitstorting van de Heilige Geest (de vervulling van het feest) is de rest nogal aan elkaar geknoopt. Binnen de context van de hoofdstukken haal je er wel heel gemakkelijk uit dat de niet joden deze feesten moeten houden. Daarnaast zeg ik niet dat dit dagelijks moet, dat zei ik alleen over het avondmaal, wat wel dagelijks kan worden gehouden.

Hand 2:

46 Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 357
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Daarom is het ook niet de wet van Mozes, maar de Wet van God. De ethische Wet der 10 geboden. De 'natuurlijke moraal' kan er 9 vanuit het geweten bevatten, zelfs de 1e 2, aangezien de schepping van God getuigd. Het is nu juist dat 4e gebod dat het grote verschil maakt, want wie dat naleeft moet in contact met de Levende God geweest zijn. Immers:

SVV Ex 31:13 Gij nu, spreek tot de kinderen Israels, zeggende: Gij zult evenwel mijn sabbatten onderhouden; want dit is een teken tussen Mij en tussen ulieden, bij uw geslachten; opdat men wete, dat Ik de HEERE ben, Die u heilige.

Alleen dit 4e gebod van de 10 verbindt de mens rechtstreeks met de Schepper, Die hem heiligt. Het geweten noch de moraal kunnen je dit vertellen. Het is een openbaring, een teken tussen Hem en jou, want niemand anders kan je dat verteld hebben. En als je groeien wilt in genade en geheiligd worden wilt, en daarbij weten Wie het is Die die verandering in je teweegbrengt, is het dit ene gebod dat je dat kan doen realiseren.

Ben jij een Israeliet? Nee, dan spreek de Heer niet tegen jou in deze tekst maar tegen het volk van Israel. Jij was in die tijd gewoon een heiden die geen deel had aan het verbond met God, pas na de komst van Christus zijn wij deelgenoot geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteraard is het goed dat de gelovigen uit de heidenen de Thora leest en leeft, het is tenslotte God's Thora. Het zou goed voor deze aarde en voor de mensheid zijn als iedereen zich aan de leefregels zou houden zoals God deze aan Mozes kenbaar heeft gemaakt. Ook Jezus hield zich 100% aan deze Thora en week daar geen strobreed vanaf. Hij onderwees zijn leerlingen de perfecte uitleg van de Thora zoals God deze bedoelt heeft en droeg hen op iedereen te onderwijzen wat Jezus' hen onderwezen heeft.

Ook Paulus hield van deze Thora en leefde haar te volle, evenals Jacobus en Petrus. Waar iedereen tegenin gaat is de manier waarop destijds de Fariezeeërs omgingen met hun wetten om de Thora heen. Nergens gaat Paulus in tegen het houden van de Wet. Wel tegen het wettisisme met betrekking tot wetten die de mens zelf heeft gemaakt.

Zelf vier ik al jaren de sabbat, de Feesten, eet ik alleen reine dieren etc.. In de loop der jaren heb ik geleerd dat dit onderwerpen zijn waar je niet over moet discusieëren, maar je moet ze doen. Bijna iedereen weet dat de sabbat de zaterdag is en niet de zondag. Iedereen weet dat de zevende dag de zaterdag is en niet de zondag. Er zijn veel christenen die best de Feesten en de sabbat willen vieren, maar het om praktische redenen niet doen. Als je dat wil vieren, dan kost je dat namelijk iets. Het vraagt een andere indeling van je leven. Als je in Israel zou wonen is het makkelijk om te doen, maar in onze cultuur betekend dat keuzes maken. En dat heeft niet iedereen er voor over.

Eens zal uit elk volk afgevaardigden naar Jeruzalem trekken om zich daar voor de Heer te buigen tijdens het Loofhuttenfeest. Een belofte en toekomstige gebeurtenis.

Genade kan niet zonder de Wet. Als er geen Wet is, is genade overbodig. De Wet echter kan ons niet behouden en is er ook niet voor ons behoud. De Wet houden draagt niet bij aan ons behoud en is wat dat betreft zinloos. De Wet houden omdat zij door God is gegeven en Heilig, Puur en Goed is heeft wel zin. God is de Schepper van alles en heeft bij Zijn Schepping een gebruiksaanwijzing achtergelaten. Als je doet wat daar in staat mag je zegen verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De wet der 10 geboden, die in de ark lagen, die God met zijn eigen vinger geschreven heeft, in steen, om nooit te worden uitgewist.

Heb je je wel eens afgevraagd waarom de wet onder het verzoendeksel lag, in de ark? Als God namelijk boven de ark naar beneden keek dan zag Hij niet de staf, het mana en de stenen tafelen, maar het verzoendeksel wat met bloed bedekt was. De staf staat namelijk voor ongehoorzaamheid aan de door God aangewezen leiders, het mana voor Gods voorziening wat werd afgewezen en de wet voor Gods regels die de mens niet kon houden. Jezus is de vervulling van al deze voorwerpen, Hij is Hogepriester tot in eeuwigheid, Hij is het ware manna wat uit de hemel kwam en Hij is de enige die wel de wet volledig heeft gehouden.

Waarover 1x per jaar de Hogepriester in het heilige der Heilige, het bloed nam van een smetteloos lam nam, ((wat het bloed moest voorstellen van onze Heiland, onze verlosser en zaligmaker))) ,en dat sprenkelde over het verzoendeksel ter vergeving van onze zonden, is niet alleen voor joden, of israelieten, maar voor alle mensen. Zijn WIJ !! uit de heidenen, niet net zo zondig dan als alle, mensen overal op aarde. Werd het bloed van onze Heiland dan niet vergoten voor U???. Als de wet der 10 geboden niet voor u zijn,maar alleen voor Joden en israelieten , is Jezus bloed niet voor u van toepassing???

Je begrijpt weinig van de wet, de noodzaak hiervoor en waarom Jezus kwam om voor onze zonden te sterven. Een paar teksten om je op het goede spoor te brengen:

2 Kor 3:

6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden.

Zoals je ziet noemt Paulus hier de wet de bediening des doods. De letter doodt, de Geest maakt levend.

Kol 2:

13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;

14 Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende;

De wet is aan het kruis genageld, al onze zonden zijn gestraft in Christus. De wet die tegen ons gebruikt werd kan nu niet meer tegen ons gebruikt worden omdat we in Christus rechtvaardig staan voor God.

Waarvoor diende nu eigenlijk de wet:

Rom 5:

20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;

De wet is als een spiegel, het laat onze tekortkomingen zien. Niemand kan door de wet te houden rechtvaardig worden.

Gal 3:

11 En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven.

...

13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt.

Christus leeft nu in ons, Hij vervult de wet in ons. Wij kunnen nu zonder schroom naar God gaan, ook al we fouten maken en zondigen. Juist dan moeten we een beroep doen op zijn genade. Hij vult onze tekortkomingen aan, Hij is mijn geduld, mijn vrede, mijn rust, mijn geweten, mijn leidsman, mijn geneesheer, mijn voorziener etc. Onder de wet faalde de besten van ons, onder genade komen de minsten in aanmerking.

Waarom kan Genade niet hand in hand gaan met, trachten naar de wet te leven? uit dankbaarheid van wat Jezus Christus voor U heeft moeten leiden, uit liefde!!

Omdat trachten naar de wet leven je weer onder het oude verbond plaatst waar je gewezen wordt op je tekortkomingen en waar oordeel weer je leven binnen komt. Hoe eerder je gaat beseffen dat de wet niet bedoeld was om ons op het rechte pad te houden maar om ons te wijzen op het feit dat we een Redder nodig hadden, hoe eerder je stopt met proberen de wet te houden, dat kun je niet. Christus in ons kan dat wel. Als je je hart en vertrouwen dus volledig op Hem richt, zul je een gezegend en heilig leven leiden. Dat zijn namelijk de vruchten van de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
matheus 24 vers 12

12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

Rom 3:28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uiteraard is het goed dat de gelovigen uit de heidenen de Thora leest en leeft, het is tenslotte God's Thora. Het zou goed voor deze aarde en voor de mensheid zijn als iedereen zich aan de leefregels zou houden zoals God deze aan Mozes kenbaar heeft gemaakt. Ook Jezus hield zich 100% aan deze Thora en week daar geen strobreed vanaf. Hij onderwees zijn leerlingen de perfecte uitleg van de Thora zoals God deze bedoelt heeft en droeg hen op iedereen te onderwijzen wat Jezus' hen onderwezen heeft.

Ook Paulus hield van deze Thora en leefde haar te volle, evenals Jacobus en Petrus. Waar iedereen tegenin gaat is de manier waarop destijds de Fariezeeërs omgingen met hun wetten om de Thora heen. Nergens gaat Paulus in tegen het houden van de Wet. Wel tegen het wettisisme met betrekking tot wetten die de mens zelf heeft gemaakt.

Zelf vier ik al jaren de sabbat, de Feesten, eet ik alleen reine dieren etc.. In de loop der jaren heb ik geleerd dat dit onderwerpen zijn waar je niet over moet discusieëren, maar je moet ze doen. Bijna iedereen weet dat de sabbat de zaterdag is en niet de zondag. Iedereen weet dat de zevende dag de zaterdag is en niet de zondag. Er zijn veel christenen die best de Feesten en de sabbat willen vieren, maar het om praktische redenen niet doen. Als je dat wil vieren, dan kost je dat namelijk iets. Het vraagt een andere indeling van je leven. Als je in Israel zou wonen is het makkelijk om te doen, maar in onze cultuur betekend dat keuzes maken. En dat heeft niet iedereen er voor over.

Haleluja amen ,nog 1 die het begrijpt!!!!!! alleen op deze manier spreekt de bijbel zich zelf niet tegen

Eens zal uit elk volk afgevaardigden naar Jeruzalem trekken om zich daar voor de Heer te buigen tijdens het Loofhuttenfeest. Een belofte en toekomstige gebeurtenis.

Genade kan niet zonder de Wet. Als er geen Wet is, is genade overbodig. De Wet echter kan ons niet behouden en is er ook niet voor ons behoud. De Wet houden draagt niet bij aan ons behoud en is wat dat betreft zinloos. De Wet houden omdat zij door God is gegeven en Heilig, Puur en Goed is heeft wel zin. God is de Schepper van alles en heeft bij Zijn Schepping een gebruiksaanwijzing achtergelaten. Als je doet wat daar in staat mag je zegen verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
matheus 24 vers 12

12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

Rom 3:28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven.

Dingo! het zijn niet mijn woorden!! Het was onze verlosser. ik heb alleen geciteerd! (((( omdat de wetsverachting toeneemd))) staat dat er positief of negatief?

Als de wet niet meer op jou van toepassing is, kan je dan alles doen wat God verboden heeft? is je andwoort JA!! Dan wens ik je veel sterkte, met het vertrappen van jezus bloed

Als je goed kan lezen, een goed verstaander heeft een half woord nodig!! lees nog een paar keer terug , de letters had ik speciaal voor jouw vergroot opdat je er niet overheen zou lezen. Heb ik jou niet geschreven dat ik mij ook niet 100% aan de wet kan houden.!!???

Paules had ook de genade nodig net als ik LEES MAAR

Phil 3 vers 12

Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben.

Hij was niet volmaakt, (dus jezus nodig) maar hij deed zijn best. lees die text nog maar een keer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
matheus 24 vers 12

12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

Rom 3:28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven.

Rom6vers6 groot nieuws bijbel

Wat volgt hieruit? Zullen we maar blijven zondigen om zo Gods genade te doen toenemen?

Absoluut niet!!! De zondige mens in ons is gestorven!

Hoe kunnen we dan nog in zonde blijven leven?

Speciaal voor jou een makkelijke vertaling opgezocht

Graag gedaan !!

En nu ga ik werken groetjes pvh

Link naar bericht
Deel via andere websites
matheus 24 vers 12

12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

Rom 3:28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven.

Rom6vers6 groot nieuws bijbel

Wat volgt hieruit? Zullen we maar blijven zondigen om zo Gods genade te doen toenemen?

Absoluut niet!!! De zondige mens in ons is gestorven!

Hoe kunnen we dan nog in zonde blijven leven?

Speciaal voor jou een makkelijke vertaling opgezocht

Graag gedaan !!

En nu ga ik werken groetjes pvh

De mens kan uit zichzelf de wet niet houden maar in Christus worden we niet meer veroordeeld. Er zijn twee mogelijkheden of je bent Jood en je houdt je aan Mozaische wetten of je bent chisten uit de heidenen en je houdt je aan het grootste gebod. En geloven zonder werken/God's wil doen is geen geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
matheus 24 vers 12

12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

Rom 3:28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven.

Dingo! het zijn niet mijn woorden!!

Die van Dingo ook niet, hij citeert uit de bijbel de brief aan de Romeinen van Paulus. ;)

Niet zo gestrest reageren joh. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
door Dave » schreefBen jij een Israeliet? Nee, dan spreek de Heer niet tegen jou in deze tekst maar tegen het volk van Israel. Jij was in die tijd gewoon een heiden die geen deel had aan het verbond met God,

pas na de komst van Christus zijn wij deelgenoot geworden.

Toe zeg, God zou hier niet tegen mij spreken? Da's echt lariekoek! Het zou wast zijn zeg, God spreekt dit wel tegen mijn (Joodse) vrouw en kinderen, maar niet tegen mij? Maar ik ben wel blij dat je ziet dat je als afgebroken (of wilde) tak van de olijfboom (weer) deelgenoot van de beloften geworden bent en je nu zelf aangesproken weet.

IK heb wel eens iemand onymoet die meende de 10 verloren stammen Israels in West Europa en de engels sprekende naties teruggevonden te hebben. Nedrland zou daarbij de stam Zebulon zijn.Dit heeft de Brits-Israel visie, die naast boeken over dit onderwerp, veel zeer interessante dingen gepubliceerd heeft. Als die man gelijk heeft is het antwoord op je vraag nog "Ja" ook!

door Renaldo scchreef

Uiteraard is het goed dat de gelovigen...&c

Vier je die feesten in kerkelijk verband of op eigen houtje?

En Bonaventura en Thorgrem, jullie hebben die boeken blijkbaar gelezen. Komt dat uit die Arian Nations hoek? Ik had altijd het idee dat dat gewoon liefdevolle christenen waren (niet die AN, maar die van de B_I visie) die de belofte van nakomelingen als het zand aan de stranden der zee en als de sterren des hemels geloven en wilde tonen dat God die belofte daadwerkelijk uitgevoerd had. En dat ze best wel weten dat God evenveel van een donkere man las van een witte, en evenveel van een Egyptenaar als van een Leviet houdt. Welke boeken hebben jullie daarover gelezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee dingo alles goed?

En geloven zonder werken/God's wil doen is geen geloof.

kan je mij uiteggen wat volgens jouw de wil van God is ?

ondertussen begrijp jij natuurlijk ook wel , wat ik je al vaak geschreven hebt ,dat ik ook niet de wet volledig kan naleven. en dat ik dat zeker niet beweer.

Jezus zegt immers wie zegt zonder zonden te zijn is een leugennaar en die is de waarheid niet.

voorbeeld:

maar dat je dan zomaar ongestraft overspel kan blijven plegen , je zal toch met mij eens zijn dat dat is een keer moet stoppen

Link naar bericht
Deel via andere websites
matheus 24 vers 12

12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

Rom 3:28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven.

Dingo! het zijn niet mijn woorden!! Het was onze verlosser. ik heb alleen geciteerd! (((( omdat de wetsverachting toeneemd))) staat dat er positief of negatief?

Als de wet niet meer op jou van toepassing is, kan je dan alles doen wat God verboden heeft? is je andwoort JA!! Dan wens ik je veel sterkte, met het vertrappen van jezus bloed

Als je goed kan lezen, een goed verstaander heeft een half woord nodig!! lees nog een paar keer terug , de letters had ik speciaal voor jouw vergroot opdat je er niet overheen zou lezen. Heb ik jou niet geschreven dat ik mij ook niet 100% aan de wet kan houden.!!???

Paules had ook de genade nodig net als ik LEES MAAR

Phil 3 vers 12

Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben.

Hij was niet volmaakt, (dus jezus nodig) maar hij deed zijn best. lees die text nog maar een keer.

Heb je mijn reactie bovenaan pagina 5 wel gelezen en wat het doel van de wet was?

Link naar bericht
Deel via andere websites
door Dave

Wij kunnen nu zonder schroom naar God gaan, ook al we fouten maken en zondigen

Wat denk jij, Dave; wat is 'zondigen' volgens de schrift?

Ikzelf lees dat in 1 joh 3:4 (liefst uit de King James of uit de grondtekst) : for sin is the transgression of the law.

Dat houdt dus in dat als je een gebod der wet breekt, je ook zondigt.

Als je uit gelooft in Christus leeft weet je:

SVV 1Jn 1:9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.

Maar zullen wij dan zondigen? Volstrekt niet (Dat zij verre)

Wat is zondigen. Staat 1 joh.3 vers 4 in je bijbel. Waarom toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
tundra387 schreef:

De wet der 10 geboden, die in de ark lagen, die God met zijn eigen vinger geschreven heeft, in steen, om nooit te worden uitgewist.

Heb je je wel eens afgevraagd waarom de wet onder het verzoendeksel lag, in de ark? Als God namelijk boven de ark naar beneden keek dan zag Hij niet de staf, het mana en de stenen tafelen, maar het verzoendeksel wat met bloed bedekt was. De staf staat namelijk voor ongehoorzaamheid aan de door God aangewezen leiders, het mana voor Gods voorziening wat werd afgewezen en de wet voor Gods regels die de mens niet kon houden. Jezus is de vervulling van al deze voorwerpen, Hij is Hogepriester tot in eeuwigheid, Hij is het ware manna wat uit de hemel kwam en Hij is de enige die wel de wet volledig heeft gehouden.

Waarover 1x per jaar de Hogepriester in het heilige der Heilige, het bloed nam van een smetteloos lam nam, ((wat het bloed moest voorstellen van onze Heiland, onze verlosser en zaligmaker))) ,en dat sprenkelde over het verzoendeksel ter vergeving van onze zonden, is niet alleen voor joden, of israelieten, maar voor alle mensen. Zijn WIJ !! uit de heidenen, niet net zo zondig dan als alle, mensen overal op aarde. Werd het bloed van onze Heiland dan niet vergoten voor U???. Als de wet der 10 geboden niet voor u zijn,maar alleen voor Joden en israelieten , is Jezus bloed niet voor u van toepassing???

Je begrijpt weinig van de wet, de noodzaak hiervoor en waarom Jezus kwam om voor onze zonden te sterven. Een paar teksten om je op het goede spoor te brengen:

2 Kor 3:

6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden.

Zoals je ziet noemt Paulus hier de wet de bediening des doods. De letter doodt, de Geest maakt levend.

Kol 2:

13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;

14 Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende;

De wet is aan het kruis genageld, al onze zonden zijn gestraft in Christus. De wet die tegen ons gebruikt werd kan nu niet meer tegen ons gebruikt worden omdat we in Christus rechtvaardig staan voor God.

Waarvoor diende nu eigenlijk de wet:

Rom 5:

20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;

De wet is als een spiegel, het laat onze tekortkomingen zien. Niemand kan door de wet te houden rechtvaardig worden.

Gal 3:

11 En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven.

...

13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt.

Christus leeft nu in ons, Hij vervult de wet in ons. Wij kunnen nu zonder schroom naar God gaan, ook al we fouten maken en zondigen. Juist dan moeten we een beroep doen op zijn genade. Hij vult onze tekortkomingen aan, Hij is mijn geduld, mijn vrede, mijn rust, mijn geweten, mijn leidsman, mijn geneesheer, mijn voorziener etc. Onder de wet faalde de besten van ons, onder genade komen de minsten in aanmerking.

Waarom kan Genade niet hand in hand gaan met, trachten naar de wet te leven? uit dankbaarheid van wat Jezus Christus voor U heeft moeten leiden, uit liefde!!

Omdat trachten naar de wet leven je weer onder het oude verbond plaatst waar je gewezen wordt op je tekortkomingen en waar oordeel weer je leven binnen komt. Hoe eerder je gaat beseffen dat de wet niet bedoeld was om ons op het rechte pad te houden maar om ons te wijzen op het feit dat we een Redder nodig hadden, hoe eerder je stopt met proberen de wet te houden, dat kun je niet. Christus in ons kan dat wel. Als je je hart en vertrouwen dus volledig op Hem richt, zul je een gezegend en heilig leven leiden. Dat zijn namelijk de vruchten van de Geest.

Hoi Dave!

Ik kan een heel eind met je meegaan in wat je schrijft.

Al die texten die jij aanhaalt, onderstreep ik van Ganser harte!

Ik leef in het volste besef, dat ik uit niet uit mijzelf de wet der 10 geboden kan volbrengen,

Na berouw en erkenning dat ik het niet alleen kan,

Zal ik ook minstens, enige inzet , en wil, moeten tonen ,om de wet die volmaakt is na te leven, ondank dat we struikelen.

Ik kan niet in mijn comfort zone blijven zitten, en lekker blijven vreemd gaan, en mijn vrouw bedriegen omdat het zo lekker is met anderen te rotzooien.

Ook kan ik niet blijven stelen en moorden en naar valse goden luisteren die zich zelf op de stoel van de allerhoogste hebben gezet , en gemeent hebben, Gods Tijden, en wetten te kunnen veranderen. Daniel 7

Het evangelie wat jij verkondigt ,zal toch niet zo zijn!! geloof en ontvang genade , zonder ook maar enige inzet , denkend, maakt niet uit wat ik doe! Ik doe mijn ding en Jezus vergeeft mij toch wel.

Dat is goedkope genade! en dan bedoel ik ,dat je goedkoop met het dure bloed van onze verlosser omgaat ,als je dat denkt, is dat het evangelie van de DUIVEL die een ieder naar de verdoemenis wil lijden, (in dat geval heb jezelf niet zo veel verstand van de wet) (Persoonlijk denk ik, en hoop ik, aan de hand van wat je schrijft dit niet jou idee is)

rom 2 vers 13

want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden.

Jak1 vers 22

En weest daders des woords en niet alleen hoorders: dan zoudt gij uzelf misleiden.

vriendelijke groeten.PvH

Link naar bericht
Deel via andere websites
door Dave

Wij kunnen nu zonder schroom naar God gaan, ook al we fouten maken en zondigen

Wat denk jij, Dave; wat is 'zondigen' volgens de schrift?

Ikzelf lees dat in 1 joh 3:4 (liefst uit de King James of uit de grondtekst) : for sin is the transgression of the law.

Dat houdt dus in dat als je een gebod der wet breekt, je ook zondigt.

Zondigen is letterlijk vertaald je doel missen. Toen er nog geen wet was konden we niet gestraft worden voor onze overtredingen. De wet is ingekomen om ons te laten zien dat we zondig waren en een Redder nodig hadden. Nu de bijbel leert dat de wet vervuld is door Jezus kan deze niet meer tegen ons gehouden worden. Wij zijn met Christus gestorven en opgestaan en staan niet langer onder de wet maar onder de genade. Alles is uit Hem, door Hem en tot Hem.

Als je uit gelooft in Christus leeft weet je:

SVV 1Jn 1:9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.

Dit gaat niet over constant je zonden belijden, dat doe je een keer als je tot geloof komt. De hint zou je al moeten snappen in de tweede zin, hoe vaak denk je dat je gereinigd wordt van je ongerechtigheid? Dat gebeurt toch als je tot geloof komt? Of ben jij dagelijks rechtvaardig en onrechtvaardig? Lijkt me een vermoeiend geloof. Gelukkig krijgen wij onze rechtvaardigheid als een gift en hoef ik daar niet constant mijn zonden voor te belijden.

Maar zullen wij dan zondigen? Volstrekt niet (Dat zij verre)

Wat is zondigen. Staat 1 joh.3 vers 4 in je bijbel. Waarom toch?

Dat staat ook in mijn bijbel. Volgens mij moet je wat beter lezen, nergens verkondig ik dat door genade je er lekker op los kunt zondigen. Paulus zegt ook, alles is mij geoorloofd, maar niet alles is goed voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Dave!

Ik kan een heel eind met je meegaan in wat je schrijft.

Al die texten die jij aanhaalt, onderstreep ik van Ganser harte!

Ik leef in het volste besef, dat ik uit niet uit mijzelf de wet der 10 geboden kan volbrengen,

Na berouw en erkenning dat ik het niet alleen kan,

Zal ik ook minstens, enige inzet , en wil, moeten tonen ,om de wet die volmaakt is na te leven, ondank dat we struikelen.

Ik kan niet in mijn comfort zone blijven zitten, en lekker blijven vreemd gaan, en mijn vrouw bedriegen omdat het zo lekker is met anderen te rotzooien.

Ook kan ik niet blijven stelen en moorden en naar valse goden luisteren die zich zelf op de stoel van de allerhoogste hebben gezet , en gemeent hebben, Gods Tijden, en wetten te kunnen veranderen. Daniel 7

Dat beweert hier ook niemand, dus waar je deze conclusies vandaan haalt ontgaat mij dan ook.

Het evangelie wat jij verkondigt ,zal toch niet zo zijn!! geloof en ontvang genade , zonder ook maar enige inzet , denkend, maakt niet uit wat ik doe! Ik doe mijn ding en Jezus vergeeft mij toch wel.

Dat is goedkope genade! en dan bedoel ik ,dat je goedkoop met het dure bloed van onze verlosser omgaat ,als je dat denkt, is dat het evangelie van de DUIVEL die een ieder naar de verdoemenis wil lijden, (in dat geval heb jezelf niet zo veel verstand van de wet) (Persoonlijk denk ik, en hoop ik, aan de hand van wat je schrijft dit niet jou idee is)

Genade goedkoop noemen is uiteraard al onzin, want die genade is betaald met het bloed van je Schepper. Pas als je snapt dat het houden van de wet onmogelijk is ga je genade op waarde schatten. Mensen zijn bang om alleen genade te prediken, omdat ze denken dat dit een vrijbrief is om te gaan zondigen. Maar zoals je weet hebben mensen helemaal geen genade nodig om te zondigen, dat deden ze al.

Het tegendeel is echter waar, de kracht van de zonde is de wet. Dus meer wet preken leidt tot meer zonde, zo simpel is het. Gods wet is perfect en goed, maar het helpt de mens niet, het is een spiegel die je laat zien dat je onvolmaakt bent en steekt geen vinger uit om je te helpen. Genade is echter een persoon, namelijk Jezus die in ons leeft.

De wet werd gegeven door Mozes, maar genade en waarheid kwamen met Jezus.

rom 2 vers 13

want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden.

Helemaal juist, De wet eist van de mens, genade geeft aan de mens. Echter als je even doorleest in Romeinen lees je ook dat niemand gerechtvaardigd wordt door de wet. Dus wat is je punt? Als je de wet wilt houden zet je Jezus buitenspel en kom je niet in aanmerking voor Zijn genade.

Jak1 vers 22

En weest daders des woords en niet alleen hoorders: dan zoudt gij uzelf misleiden.

vriendelijke groeten.PvH

Even het hele hoofdstuk lezen, dan snap je de context waarin dit wordt gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi dave

je schrijft het volgende dat ik heb geschreven:

Genade goedkoop noemen is uiteraard al onzin, want die genade is betaald met het bloed van je Schepper.

Daar gelijk achteraan schrijf ik:

dat je dan goedkoop omgaat met het bloed van onze verlosser.

Dus de genade noem ik niet goedkoop!! maar hoe je er dan mee omgaat!! of goed lezen Dave. of mij goed citeren aub

ik neem aan dat dat per ongeluk is gegaan. lees wat rustiger, ik probeer je niet onderuit te halen, of om mijn gelijk te halen.

niemand is goed dan God alleen , want allen derven de heerlijkheid van God

verder dave lijkt het er op dat onze neuzen toch wel redelijk de zelfde kant op wijzen.

Groet : peter

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid