Spring naar bijdragen

10 geboden, gebod 4


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 357
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hallo Shevan,

Dank voor je vraag!

Eén van de meest voorkomende vergissingen die een gelovige kan maken is het Evangelie en het persoonlijke geloof te baseren op een gemeende exclusiviteit van de Kerk waartoe men zich heeft gevoegd. Het is Jezus die dient en ons leidt, wij dienen slechts vissers van mensen te zijn (Mattheus 28)!

Lucas 22:24-27

24 Toen ontstond er onder hen onenigheid over de vraag wie van hen de belangrijkste was. 25 Jezus zei tegen hen: ‘Vorsten oefenen heerschappij uit over de aan hen onderworpen volken, en wie macht heeft laat zich weldoener noemen. 26 Laat dat bij jullie niet zo zijn! De belangrijkste van jullie moet de minste worden en de leider de dienaar. 27 Want wie is belangrijker, degene die aanligt om te eten of degene die bedient? Is het niet degene die aanligt? Maar ik ben in jullie midden als iemand die dient.

De Kerk van Jezus Christus begint in het hart van de mens zelf.

Openbaring 22:17

17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

De Kerk van Jezus Christus komt voort uit alle taal,stam, natie en volk!

Een grote godsdienstige opwekking.

De eerste engel van Openbaring 14 voorzegde een grote godsdienstige opwekking tijdens de verkondiging van Christus' spoedige wederkomst. Johannes zag „een engel vliegen in het midden des hemels en hij had een eeuwig evangelie, om dat te verkondigen aan hen, die op de aarde gezeten zijn en aan alle volk en stam en taal en natie; en hij zeide met luider stem: Vreest God en geeft Hem eer, want de ure van zijn oordeel is gekomen, en aanbidt Hem, die de hemel en de aarde en de zee en de waterbronnen gemaakt heeft." (vers 6,7).

De enige Kerk die haar exclusiviteit kan rechtvaardigen is dus de Kerk van Jezus Christus:

Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Joh. 14: 6.

De postings die ik opstel zijn dan ook allemaal gebaseerd op de Bijbel in het licht van datgene wat ik hierboven heb aangegeven.

De Bijbel is:

1.De openbaring van de juiste leerstellingen en de wil van de Almachtige daarin -alleen- te vinden zijn. (Joh. 17:17 en Jesaja 8:20)

Het is dan ook geen wonder dat diezelfde Bijbel ons oproept om, naast dagelijkse Bijbelstudie, ook alle delen van de Bijbel te bestuderen, om Gods wil te leren doorgronden.

Daarnaast ben ik geinteresseerd geraakt in het Messiaans-christendom, waarvan we een voorbeeld kunnen vinden via de onderstaande link:

http://god-is-goed.nl/Bet_Echad.html

Interessant om eens te ontdekken dat mensen uit alle denominaties deze gemeente vormen en bezoeken, daar gedoopt worden en op de Sabbat van het 4e gebod met elkaar willen delen in de aanbidding van de Heer over de Sabbat, Yeshua.

Deze gemeente, waarvan ik de predikant persoonlijk ken, omdat hij een kerkgemeente die ik bezocht in Zeeland, bedient, is dus een Joods-Christelijke kerkgemeente in de essentie van de aanbidding van YHWH en Yeshua in de juiste leerstelling van de Bijbelse weergave van de Autoriteit die de Almachtige heeft over de Bijbel. Die diensten waren dus ook tyisch Joods-Christelijke diensten danwel Messiaans-joodse bijeenkomsten.

Opmerkelijk is nu dat deze Kerkgemeente deel is van de Adventkerk in Nederland. Binnen de Adventkerk vindt je dus afzonderlijke kerkgemeenten, die door hun culturele en/of kerkelijke samenhang, een geheel eigen geluid kunnen laten horen, als het gaat om het persoonlijke geloof in Christus. En zo zijn dus de meeste Adventgemeente een weerklank van datgene wat Jezus bedoelt: ...uit alle taal, stam, natie en volk.

Vandaag had ik, tijdens een zieke-bezoek, nog een gesprek met een Adventgelovige over de Kerk in België. Hij zei dat het hem opviel dat er een groot verschil was tussen de Kerk van België en Nederland. Hij lichtte dat toe door te stellen dat de Adventgelovigen (dat gewoon betekent: Zij die Christus verwachten..) in België veelal en vooral uit Rooms Katholieke gelovigen bestaat, die vanuit de erkenning van het 4e gebod en Bijbelstudies met Adventisten, de Adventkerk binnen zijn gekomen.

Is de Adventkerk op zich een exclusieve kerk, als het om de Sabbatviering gaat?

Ik denk van niet, hieronder een link, waar je 500 denominaties kunt vinden die de Sabbat van het 4e gebod onderhouden.

http://www.the-ten-commandments.org/sab ... rches.html

Het kan zijn dat, waar men mee omgaat, mee besmet wordt! En dat geldt dan ook voor mij!

Feit is dat de Adventkerk, vooral buiten Europa een enorme grote Joods-Messiaanse gemeenschap kent, waar Joden en Christenen met elkaar Yeshua eren en de Almachtige god, aanbidden. De Messiaans-joodse predikant Clifford Goldstein is daarbij een belangrijke figuur binnen de Joods-Christelijke gemeente binnen de Adventkerk! Hij vroeg ooit in een gebed, dat hij deed aan de oevers van de Jordaan, waar hij het heil voor de joden kon verkondigen, en werd geleid naar de USA en een Adventgemeente. Vanuit die kerkgemeente startte hij dus een Joods-Christelijke kerk een Messiaans joodse synagoghe voor een groot deel van de wereld.

Ik voel me dus meer verbonden met de Joods-Christelijke kerk, de Messiaans-Joodse gemeenschap, dan met de -zeg maar- "traditionele" Adventkerk. Omdat juist het "geloof uit de joden is" zoals Jezus ons duidelijk leert en de liturgie alsook de predikingen binnen die Joods-Christelijke gemeenschappen van de Adventkerk zo duidelijk tot uiting komen voor hen die YHWH beter willen leren kennen om verder te groeien in de Gerechtigheid van Christus.

Joods-Christelijke of Messiaans joodse gelovigen zijn vaak ook consequenter in hun houding tegenover de belofte die ze bij hun doop (door het watergraf) hebben gedaan, dan zij die uit de traditionele denominaties komen.

Kortom; zijn de weergaven van mijn postings typisch Adventistisch?

Het zou kunnen, mij valt dat niet echt op, ik breng geen Adventitsiche boodschap in de zin van een denominatie, maar in de " Verwachting van de Heer" op de wolken des hemels.

Het is juist dat onze afkomst en onze culturele achtergrond veelal bepalen de keuze die we maken als we ons persoonlijk Geloof tastbaar of gestalte willen geven, in ons leven.

Maar of die paar jaar dat ik als kind de Hervormde kerkgemeente op zondagochtend bezocht, om catechisatie te ontvangen en toen al in conflict lag omdat ik de Sabbat en de zondagviering niet begreep en met elkaar kon verenigen.

De Almachtige wil ons nog steeds uit Egypte leiden, niet door dwang, maar door de de wet (de Thora) de 10 geboden+2, heden in Christus te onderwijzen en dus terug te keren naar de oorsprong van de verlossing en redding.

Johannes 4:22

22 Gij aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten, want het heil is uit de Joden;

Shevan, mocht je, hoe dan ook, menen dat ik ergens een onwaarheid heb uitgeschreven, aangaande het Evangelie, geef dat dan aan!

Ik voel me gesterkt door de uitspraak die we in Lucas 6:22,23 vinden

Gelukkig zijn jullie wanneer de mensen jullie omwille van de Mensenzoon haten en buitensluiten en beschimpen en je naam door het slijk halen. Wees verheugd als die dag komt en spring op van blijdschap want jullie zullen rijkelijk beloond worden in de hemel. Vergeet niet dat hun voorouders de profeten op dezelfde wijze hebben behandeld.

Want er zal een tijd komen, dat men het Schriftwoord en zij die het navolgen in Geest en Waarheid, niet meer kan verdragen.

Immers:

Belofte van den Geest

28 En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien
Link naar bericht
Deel via andere websites

@biblebook: De wetten in Deuteronomium zijn gericht aan de Hebreeërs. Johannes schrijft dat de redding uit de Joden komt, maar volgens mij doelt hij er dan op dat de messias - die er ook voor de Samaritanen zou zijn - uit de Joden komt en niet zozeer dat de hele wereld zich moet gaan houden aan de Tenach.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Lucilius,

De Tenach (Hebreeuws: תנ"ך - Tanach) is het voornaamste boek in het jodendom. Tenach is een Hebreeuws acroniem dat is gevormd uit de eerste letters van de drie onderdelen waaruit het is opgebouwd:

1.T van Thora (Wet) ook voor Christenen van het NT

2.N van Newie'iem (Profeten)ook voor Christenen van het NT

3.CH van Ketoewiem (Geschriften).(Genesis, Exodus, Leviticus, Deuteromium, Joël, Ezra,Micha,Nahum,Habakuk,Nehemia,Hosea,Daniël,Psalmen,Jesja) ook voor Christenen van het NT

want:

Christenen vertalen 'Tenach' vaak als de Hebreeuwse Bijbel als ze spreken over het joodse heilige geschrift, synoniem voor wat onder christenen bekend staat als het Oude Testament.

Is er dan daadwerkelijk verschil tussen (de) joden en christenen om de 10 geboden te onderhouden?

Veelal menen Christenen dat "de wet" of te wel de 10 geboden, =decaloog alleen voor de joden geldt of gold in de tijdspanne van het OT. Maar Jezus heeft dat nooit zo onderwezen.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de wet van het Koninkrijk der hemelen zomaar ineens verdwijnt of dat mensen menen die wetten te kunnen veranderen, naar eigen goeddunken.

Ten eerste is het de Almachte hemelse god die de Autoriteit er over heeft en ten tweede kunnen we weten dat de gebodentafel in het Hemels Heiligom en dus in het Hemels Jeruzalem in de Ark zullen liggen en zij, die verlost zullen zijn, die getuigenis zelf zullen kunnen aanschouwen, als zij de Hemelse poorten van dat Jeruzalem door gegaan zijn.

De wet

De profeten

De Heilige Schrift (Genesis, Exodus, Leviticus, Deuteromium, Joël, Ezra,Micha,Nahum,Habakuk,Nehemia,Hosea,Daniël,Psalmen,Jesja) ook voor Christenen van het NT

..gelden dus evenzeer voor christenen als voor de joden.

Niemand heeft dus als zodanig een een groter recht op de redding en verlossing. Iedereen is gelijk voor de Wet van de Almachtige. In dat opzicht staan we op gelijke voet met Christus en daarom is Hij ook het ultieme en enige voorbeeld, in de beeltenis van Zijn en Onze Vader (die in de hemel is)

Christenen bevestigen dat door te stellen dat met de Wet de Mozaitische wet wordt bedoeld en dus het OT of zelfs als een Mozaitische godsdienst wordt bezien. Maar meestal stelt men ze tegen over het Evangelie, waardoor met de Wet met het Evangelie verbindt waardoor het OT en het NT verbonden worden. danwel Jodendom en Christendom.

Dat is ook de essentie van het Evanglie zoals Christus dat aan ons leert, Hij is immers Heer over het OT én NT, waarbij dus de geboden onveranderlijk voor iedereen te onderhouden zijn indien men de twee belangerijkste geboden eraan verbindt, om de 10 te kunnen onderhouden. (10+2 dus)

De gebodentafel is een wet die de eeuwige uitdrukking is van de Almachtige god van Zijn liefde en wil, voor de mens. Nergens toont Hij dat we wet, regels zijn van onderdrukking of om er mee te slaan.

Dat Christenen bijv. het 4e gebod hebben veranderd, door de 1e dag der week tot dag van rust in te stellen, heeft alles te maken dan mensenhaat onderling. De antipatie tegen het 4e gebod en dus indirect tegen alle geboden, ontstond door Jodenhaat en derhalve de "Joodse" Sabbat! Maar de zondag kan niet en zal nooit een "Sabbat" zijn zoals de Almachtge dat in Zijn wetgeving heeft opgenomen.

De Christenen hebben zich destijds laten foppen door de Algemene Kerk in die tijd, die er werk van maakte om het vuur van de haat tegen de joden en "andersdenkenden" nog verder op te voeren.

De vraag is dan spreken we hier over een christendom dat de mensheid zichzelf heeft geschapen, door de Wet zelfhandig te veranderen, of spreken we over Christendom zoals Jezus dat aan ons voorhield; gelovigen die voort komen uit "alle taal, stam, natie en volk"

Als Jezus dus aan ons voorhoudt dat "het geloof uit de joden is" dan betekent dat in feite dat de Wet en de Profeten basis dienen te zijn voor ons dagelijks geloof en de navolging in Christus.

Er blijft dus een Sabbatsrust voor het volk van God.

Voorlopig tot zover

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de brief aan de Hebreeën wordt de Wet van Mozes echter onlosmakelijk verbonden met het priesterschap. Men had in die tijd het tijdelijk priesterschap, bestaande uit de zonen van Aäron, die dagelijks offers opdroegen voor het volk. Volgens de brief echter was er echter ook toen al een hoger en onvervreemdbaar priesterschap, namelijk die van Melchisedek, waar Abraham tienden aan afdroeg en zo indirect ook Aäron, die immers van Abraham afstamt en zich "nog in de lendenen van zijn voorvader" bevond (vgl. Heb 7,10). Het Aäronitisch priesterschap vond dus toen al haar meerdere in het hogepriesterschap van Melchisedek en was ook nooit voor alle volken bedoeld, maar enkel voor het joodse volk, dat zo een priesterlijk volk moest vormen temidden van de volken. Ook nu zal geen jood beweren dat heidenen de wet van Mozes moeten houden.

De brief leert dat het hogepriesterschap van Melchisedek als voorafschaduwing moet worden gezien van het hogepriesterschap van Christus. Net zoals Melchisedek heeft Christus begin noch einde en stamt Hij niet uit het joodse volk, al is Hij wel daar in het vlees gekomen. Er is dus een ander, beter priesterschap in de plaats van die van Aäron gekomen, namelijk een priesterschap dat eeuwig is en wél volmaaktheid kan brengen. En volgens Hebreeën is verandering van priesterschap onvermijdelijk ook verandering van wet (vgl. Heb 7,12). Zo is de wet van Mozes, dat verbonden was met het Aäronitische priesterschap, dus niet langer van toepassing en is het verbond dat God met zijn volk sloot uitgebreid tot alle volken, onder het hogepriesterschap van Christus.

Door te spreken van een nieuw verbond heeft Hij het eerste voor verouderd verklaard, en alles wat oud en bejaard wordt, staat op het punt te verdwijnen. (Heb 8,13)

In de brief aan de Galaten ageert Paulus fel tegen christenen die meenden dat zij de Wet van Mozes moesten houden om behouden te blijven. Hij geeft aan dat de Wet van Mozes als oppasser diende voor het volk van God om het geloof in God levend te houden en de zonde te doen kennen, totdat Christus zou komen (vgl. Gal 3,24). Maar als Christus er is, dan is de oppasser niet meer nodig en leven we dus geheel vanuit het geloof. Zo werd volgens deze brief ook Abraham gerechtvaardigd door zijn geloof en heeft de Wet van Mozes dat verbond nooit ontkracht. We waren slaven van de erfgenaam, want onmondig, maar zijn verheven tot kinderen van God, die Hem Vader mogen noemen, en vrijgekocht van de wet (vgl. Gal 4,5). Paulus maakt dus duidelijk onderscheid in het universele verbond van Abraham en het joodse verbond van Mozes.

Ook gebruikt hij het verhaal van de twee zonen van Abraham als allegorie. De ene zoon werd uit de slavin geboren en staat bij Paulus symbool voor de wet en voor de natuur. De andere zoon werd uit de vrije vrouw, want Sara, geboren en staat voor de belofte en voor de geest. Volgens het verhaal werd de zoon van de slavin weggejaagd door Abraham. Paulus ziet hierin een beeld van het "wegjagen" van de wet en de natuur, ten gunste van de belofte en de geest. Uit zijn allegorie blijkt dus dat de wet en de belofte elkaar uitsluiten; je kunt niet én de wet van Mozes houden én op de belofte van Christus bouwen.

In het Evangelie lezen we dat Jezus zelf ook niet langer de Wet van Mozes centraal stelt, maar vooral zichzelf. Dat leverde Hem ook de nodige kritiek op. In plaats van de sabbat aan te prijzen als dag van rust, ergert Hij de schriftgeleerden met zijn doen en laten op sabbat en zegt Hij dat alleen bij Hem echt rust en verkwikking te vinden is en dat zijn last licht is. De brief aan de Hebreeën leert ook al over de eeuwige rust, waarvan de sabbat een voorafschaduwing was. In plaats van de familie en de stam centraal te stellen, zoals de wet van Mozes ook doet, benoemt Hij zijn volgelingen als de echte familie, het echte volk van God, met Hem als Hoofd. Alle titels die de wet van Mozes aan God geeft, geeft Christus aan zichzelf.

In de tempel jaagt Hij doodleuk alle geldwisselaars en handelaars in offerdieren weg, terwijl die daar in feite gewoon op hun plaats waren om de offerdienst voor het volk mogelijk te maken, en profeteert Hij dat geen steen van de tempel op de andere zal blijven en dat Hij zelf de nieuwe Tempel is die in drie dagen weer opgebouwd zal worden. Die profetie is dan ook uitgekomen, zodat de wet van Mozes niet eens volledig kán worden uitgevoerd. Daarom is de Kerk dus niet gehouden aan deze wet. Ze heeft dus niets aan die wet veranderd, want de zondag is een eigen, christelijke feestdag waarin we de dood en verrijzenis van onze Heer vieren. De kerkelijke moraal is natuurlijk wel gebaseerd op wat God ons door Mozes te zeggen heeft, zodat de tien geboden nog altijd als goede richtlijnen kunnen dienen, maar wél altijd in het licht van het Evangelie, van het hogepriesterschap van Jezus en dus de vrijheid die wij in Hem genieten. Want de geboden van Mozes en Aäron getuigen enkel tegen ons, maar Christus' geboden brengen ons tot volmaaktheid en het echte geluk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Robert,

Interessant stukje! Alleen spreekt de tekst zichzelf op vele punten tegen. Het is een verwarrend geheel. De gebodentafel wordt erkent, dan weer niet. De Sabbat van het 4e gebod verdwijnt, om plaats te maken voor de 1e dag der week. Wat overigens NERGENS in de Bijbel staat, en noch door Jezus wordt voorgeleefd. We kunnen niet én zeggen dat de geboden in ons leven toegepast kunnen worden, naar eigen behoefte en er "inzettingen van mensenhanden" voor in de plaaats stellen. We overtreden de geboden, ook als we er één anders voorstellen dan dat er staat en zoals het is.

Je kunt feitelijk niet zeggen ik onderhoud de zondag, omdat Jezus op die dag is opgestaan uit het Graf (dat laatste is gewoon ook niet waar) en de geboden naast je neer leggen. Wie één gebod overtreed, overtreed ze allen, leert Jezus, omdat ze met elkaar verbonden zijn.

Daniël 7:25 leert ons nu juist de strijd die er is om het overteden van het 4e gebod. Jij bewijst dat nu voor ons! Want je leert min of meer om het 4e gebod te overtreden!

De Kerk, de Wereldkerk meent ook, dat zij een Plaatsvervangde taak heeft in haar Apostelschap, wat ook onbijbels is. Dat is nu juist de strijd die Jezus had te voeren, toen Hij op aarde was, en is onze strijd om te overwinnen. Het is of de Wereldkerk na te volgen of de Kerk van Christus. Daarbij zijn de geboden de grondslag er van. We kunnen niet én de Wereldkerk -met haar verandere gebodentafel navolgen en haar Heilige Vader alsook Jezus Christus met de Eeuwige wetgeving van Onze Hemelse Vader.

Je gaat altijd mank aan de één of ander, als je probeert van "beide walletjes" te eten a.h.w.

Ik zal op een later tijdstip trachten om de wet nog eens uit te leggen, en aan te tonen dat de wet onveranderlijk is, en nog steeds, op alle punten even geldig is voor mensen die de keuze voor Christus willen maken, als dat deze grondwet een Eeuwige inzetting is in het Hemels Koninkrijk. Want we spreken hier over de grondwet van het Hemels Koninkrijk is, en nu dus noch een voorafschaduwing voor trouwe volgelingen van Jezus, op aarde is.

Derhalve worden dus de gelovgen die de wet gestalte proberen te geven in hun leven, zoals Jezus ons dat voorleeft, "bijwoners" genoemd door de Almachtige god. We zullen naarmate de komst van Christus op handen is, de twee volkeren ook steeds meer gewaar worden. De bokken en de schapen! Inwoners van het Grote Babylon ( die zich aan het verenigen zijn uit alle taal, stam, natie en volk) en de (geestelijke) bewoners van het Hemels Koninkrijk, die zich voorbereiden op de komst van hun Koning, Verlosser en Rechter, die verenigt worden uit alle taal, stam, natie en volk!

Nu ontbreekt mij de tijd, helaas, maar ik kom er op terug!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Biblebook, ik geloof dat de wet van Mozes op grond van o.a. de Hebreeënbrief en de Galatenbrief niet geldt voor hen die in Christus zijn en sowieso nooit voor heidenen gegolden heeft. Door het Oude Testament en ook door de geboden en rituelen van de tempel kunnen we Christus leren kennen, maar niet eerst voordat we van Christus gehoord hebben in het Evangelie en naar zijn Wil leven. In het Oude Testament lezen we verhalen, gebeden, liederen en wetten waarin God zijn volk voorbereidt op de komst van de Messias, en wordt zo op verschillende beeldende wijze het Offer geduidt.

Door al die teksten heen lezen we hoe God met de mens wil omgaan en hoe de mens met God mag omgaan, maar ook hoe dat voortdurend misgaat. We lezen dus over Gods wil in het Oude Testament, maar dus wel in het Licht van Christus, die Gods Wil vervolmaakt heeft en ons in die volmaaktheid wil laten delen. Het is dus geen kwestie van wel of niet precies die geboden aanhouden, maar je door Christus laten onderrichten wat Hij van je vraagt, en vervolgens ontdekken dat heel veel daarvan al geleerd werd in het Oude Testament. Wat Christus wil staat opgetekend in de evangelieën, maar ook in de apostolische brieven.

Wat jij zegt, klopt dan ook: één gebod overtreden of negeren is de héle wet overtreden of negeren. Alleen daarom al is het onmogelijk de wet van Mozes aan te houden, want de meeste geboden betreffen rituelen in de tempel, die er niet meer is. Maar veel andere geboden zijn ook niet meer zomaar aan te houden, want wij leven in een heel andere cultuur en tijd, waarbinnen die regels niet meer toe te passen zijn. De joden zelf houden zich daarom ook allang niet meer aan ál die geboden en hebben dus ook nog nooit aan heidenen gevraagd om de wet van Mozes aan te houden. Dat doen enkel een paar kleinere, christelijke (en soms ook niet-christelijke) kerkgemeenschappen die hoogstends een paar eeuw oud zijn en dus geen apostolische afkomst hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Robert,

Dank voor je reactie, erg interessant! Dat vind ik leuk en leerzaam!

Biblebook, ik geloof dat de wet van Mozes op grond van o.a. de Hebreeënbrief en de Galatenbrief niet geldt voor hen die in Christus zijn en sowieso nooit voor heidenen gegolden heeft. Door het Oude Testament en ook door de geboden en rituelen van de tempel kunnen we Christus leren kennen, maar niet eerst voordat we van Christus gehoord hebben in het Evangelie en naar zijn Wil leven(WAAROM ONDERHOUD JE ZIJN WETTEN DAN NIET, WANT JE BEVESTIGD DAT HIER ZELF). In het Oude Testament lezen we verhalen, gebeden, liederen en wetten waarin God zijn volk voorbereidt op de komst van de Messias, en wordt zo op verschillende beeldende wijze het Offer geduidt.

Door al die teksten heen lezen we hoe God met de mens wil omgaan en hoe de mens met God mag omgaan, maar ook hoe dat voortdurend misgaat. We lezen dus over Gods wil in het Oude Testament, maar dus wel in het Licht van Christus, die Gods Wil vervolmaakt heeft en ons in die volmaaktheid wil laten delen. Het is dus geen kwestie van wel of niet precies die geboden aanhouden, maar je door Christus laten onderrichten wat Hij van je vraagt, en vervolgens ontdekken dat heel veel daarvan al geleerd werd in het Oude Testament. Wat Christus wil staat opgetekend in de evangelieën, maar ook in de apostolische brieven.

Wat jij zegt, klopt dan ook: één gebod overtreden of negeren is de héle wet overtreden of negeren. NU ERKEN JE DUS DE GEBODENTAFEL HIER WEER) anders zouden we het besef van overtreding niet opmerken! Er is en blijft dus een wet van God voor Gods kinderen, want je bevestigd dat hier opnieuw!

Alleen daarom al is het onmogelijk de wet van Mozes aan te houden, want de meeste geboden betreffen rituelen in de tempel, die er niet meer is. Maar veel andere geboden zijn ook niet meer zomaar aan te houden, want wij leven in een heel andere cultuur en tijd, waarbinnen die regels niet meer toe te passen zijn (ONJUIST). De joden zelf houden zich daarom ook allang niet meer aan ál die geboden en hebben dus ook nog nooit aan heidenen gevraagd om de wet van Mozes aan te houden (ONJUIST).

Dat doen enkel een paar kleinere, christelijke (en soms ook niet-christelijke) kerkgemeenschappen die hoogstends een paar eeuw oud zijn en dus geen apostolische afkomst hebben.(BIJBELS VOLKOMEN ONJUIST)

Beste Robert,

Het kan niet zo zijn dat de geboden, die notabene de grondwet voor het Hemels Koninkrijk zijn, zijn afgeschaft. Als dat zo was Robert, dan is er wetteloosheid! Niet alleen op aarde alleen, maar ook in de Hemel. als wij NU NIET bereid zijn om IN CHRISTUS de geboden gestalte LERENte geven,dan GROEIEN we niet in de GERECHTIGHEID van Christus, maar kunnen we OOK NIET tot een oordeel komen. Zie Prediker 12 de verzen 11 t/m 14 en Jacobus 2 de verzen 8 t/m 13

Als we nu de geboden (+2 dat wel) niet LEREN te aanvaarden, kan maken wij ons ongeschikt voor het Koninkrijk. Wij zouden daar niet eens willen zijn, omdat we de grondwet van dat Koninkrijk niet hebben of willen aanvaarden. Wat de Galaten brief betreft, kan ik je een paar prachtige voorbeelden geven, waarin Paulus zonder omhaal de GEBODEN (het vervullen van de wet) ook voor ons te laten zien dat er redenen zijn " om de wet volledig na te leven" en dat de gehele wet vervuld kan worden. Natuurlijk verwijst de Galatenbrief naar andere Bijbelse passages, die de rechtvaardiging van de wet voor ELKE Christen, bevestigd.

Onder andere de Romeinenbrief.

Ik hoop spoedig met je de feiten te kunnen bespreken op dit forum.

Het gaat niet om zo maar een paar Christelijke clubjes, daarmee geef je al aan, niet serieus de zaak van de wet (die in een besneden hart hoort te leven als zijn de Tempel van de Heilige Geest, zoals de Almachtige bekeerde mensen -dan- noemt)

Overigens, ik begrijp je standpunt volkomen, maar het Apostolsiche aspect heeft notabene Jezus Zelf opgeheven en de Trooster de Heilige Geest daarvoor gezonden.

De redenen was:

1. Ongehoorzaamheid van het joodse volk (aan de wet door een verkeerde interepetatie -lees Johannes 3 en Johannes 8)

2. Jezus Christus kon Zelf, als Persoon niet de gehele wereld alleen Evangeliseren, juist omdat het Hem aan een trouw volk ontbrak (inclusief de discipelen die uiteindelijk uitstierven)

3. Het Evangelie was, vanaf de inrichting van het NT, voor de Jood én de Griek.

Bovendien laat Jezus Christus ons Zelf zien hoe de wet uitgeleefd of voorgeleefd kan worden. Hij is het ultieme voorbeeld en de Heilige Geest, die ons wil leiden, is altijd in overéénstemming met de Heilige Schrift, in het voorbeeld van Christus. Immers ook Jezus liet zich leiden door de Heilige Geest, immers een andere Geest is er niet voor de bekeerde Christen.

Bovendien gaat er een laatste oproep over de wereld, die Christenen én alle volk, er toe oproept om terug te keren naar de fundamenten van Gods Evangelie.

Openbaring 14

1 En ik zag, en ziet, het Lam stond op den berg Sion, en met Hem honderd vier en veertig duizend, hebbende den Naam Zijns Vaders geschreven aan hun voorhoofden.

2 En ik hoorde een stem uit den hemel, als een stem veler wateren, en als een stem van een groten donderslag. En ik hoorde een stem van citerspelers, spelende op hun citers;

3 En zij zongen als een nieuw gezang voor den troon, en voor de vier dieren, en de ouderlingen; en niemand kon dat gezang leren, dan de honderd vier en veertig duizend, die van de aarde gekocht waren.

4 Dezen zijn het, die met vrouwen niet bevlekt zijn, want zij zijn maagden; dezen zijn het, die het Lam volgen, waar Het ook heengaat; dezen zijn gekocht uit de mensen, tot eerstelingen Gode en het Lam.

5 En in hun mond is geen bedrog gevonden; want zij zijn onberispelijk voor den troon van God.

6 En ik zag een anderen engel, vliegende in het midden des hemels, en hij had het eeuwige Evangelie, om te verkondigen dengenen, die op de aarde wonen, en aan alle natie, en geslacht, en taal, en volk;

7 Zeggende met een grote stem: Vreest God, en geeft Hem heerlijkheid, want de ure Zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, Die den hemel, en de aarde, en de zee, en de fonteinen der wateren gemaakt heeft.

8 En er is een andere engel gevolgd, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, Babylon, die grote stad, omdat zij uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken heeft gedrenkt. (Hier staat letterlijk "zonder wet van God, wetteloosheid")

9 En een derde engel is hen gevolgd, zeggende met een grote stem: Indien iemand het beest aanbidt en zijn beeld, en ontvangt het merkteken aan zijn voorhoofd, of aan zijn hand, (De reden van -zonder wet van God te leven- oorzaak van de wetteloosheid dus, jij meent toch niet "het beest" na te volgen, als ik je interessante teksten lees)

10 Die zal ook drinken uit den wijn des toorn Gods, die ongemengd ingeschonken is, in den drinkbeker Zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en sulfer voor de heilige engelen en voor het Lam.

11 En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt. (Het niet aannemen van het Zegel Gods, leidt automatsich tot het aannemen van het Merkteken)12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.

13 En ik hoorde een stem uit den hemel, die tot mij zeide: Schrijf, zalig zijn de doden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen.

14 En ik zag, en ziet, een witte wolk, en op de wolk was Een gezeten, des mensen Zoon gelijk, hebbende op Zijn hoofd een gouden kroon; en in Zijn hand een scherpe sikkel.

15 En een andere engel kwam uit den tempel, roepende met een grote stem tot Dengene, Die op de wolk zat: Zend Uw sikkel en maai; want de ure om te maaien is nu gekomen, dewijl de oogst der aarde rijp is geworden.

16 En Die op de wolk zat, zond Zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd gemaaid.

17 En een andere engel kwam uit den tempel, die in den hemel is, hebbende ook zelf een scherpe sikkel.

18 En een andere engel kwam uit van het altaar, die macht had over het vuur; en hij riep met een groot geroep, tot dengene, die de scherpe sikkel had, zeggende: Zend uw scherpe sikkel, en snijd af de druiftakken van den wijngaard der aarde, want zijn druiven zijn rijp.

19 En de engel zond zijn sikkel op de aarde en sneed de druiven af van den wijngaard der aarde, en wierp ze in den groten wijnpersbak des toorns Gods.

20 En de wijnpersbak werd buiten de stad getreden, en er is bloed uit den wijnpersbak gekomen, tot aan de tomen der paarden, duizend zeshonderd stadiën ver.

Vergeet ook niet dat Jezus Heer is over het OT én het NT! Hij zegt zelf dat Hij " al de dagen tot aan de voleinding bij Zijn trouwe volgelingen zal zijn (Matt 28), dus waaropm de angst de geboden te onderhouden en waarom, denk ik toch, de geboden te vermijden in het dagelijs leven. Is het niet "Profetie en Getuigenis" waarin we een voorbeeld voor de wereld kunnen zijn? Voorbeelden genoeg, denk ik!

Zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo Robert,

Dank voor je reactie, erg interessant! Dat vind ik leuk en leerzaam!

Dank. :)
Door het Oude Testament en ook door de geboden en rituelen van de tempel kunnen we Christus leren kennen, maar niet eerst voordat we van Christus gehoord hebben in het Evangelie en naar zijn Wil leven(WAAROM ONDERHOUD JE ZIJN WETTEN DAN NIET, WANT JE BEVESTIGD DAT HIER ZELF).

Ik probeer me zo volledig mogelijk aan Christus over te geven en zijn geboden te onderhouden, maar mijn zwakke, zondige natuur laat dat bepaald niet ongehinderd toe. Ik bevestig daar dan ook niet dat we die wetten moeten houden, maar enkel dat ze van Christus en het Evangelie getuigen. De wet van Christus vinden we in het Evangelie, in het bijzonder in de bergrede, en in de apostolische brieven.

(NU ERKEN JE DUS DE GEBODENTAFEL HIER WEER)

Nee, ik zeg alleen wat de apostel Jakobus in zijn brief ook schrijft: áls je je aan de wet van Mozes wilt houden, dan moet je je aan álle wetten houden. En datzelfde geldt ook voor de geboden van Christus, die hun grond vinden in de wet van Mozes op moreel en zedelijk gebied, maar niet de wet van Mozes zíjn.

anders zouden we het besef van overtreding niet opmerken! Er is en blijft dus een wet van God voor Gods kinderen, want je bevestigd dat hier opnieuw!

Klopt, dat ontken ik ook niet. Maar Gods wil voor ons is ons door Christus geopenbaard en de wet van Mozes was enkel een voorafschaduw daarvan. Gods wet is dat we onszelf verloochenen, het kruis opnemen en Christus navolgen tot in de dood. Gods wet is dat we Hem beminnen met heel ons zijn en onze naasten als onszelf. Gods wet is dan ook niet zo juridisch op te vatten zoals je de wet van Mozes juridisch kunt opvatten, maar is een wet van liefde, van vergeving en overgave.

Alleen daarom al is het onmogelijk de wet van Mozes aan te houden, want de meeste geboden betreffen rituelen in de tempel, die er niet meer is. Maar veel andere geboden zijn ook niet meer zomaar aan te houden, want wij leven in een heel andere cultuur en tijd, waarbinnen die regels niet meer toe te passen zijn (ONJUIST).

Ik denk niet dat jij er mee in zou stemmen als iets te opstandige pubers zouden worden gestenigd, dat zij die hun ouders niet voldoende eren worden gedood, dat je naar de priester moet als je ziek bent, dat je je huis tot op de grond toe moet afbreken als er een bepaalde schimmel op de muur zit en dat je als meester best je slaaf een ferme houw op de muil mag verkopen, zolang hij maar niet eraan sterft of zwaar gewond aanraakt.

De joden zelf houden zich daarom ook allang niet meer aan ál die geboden en hebben dus ook nog nooit aan heidenen gevraagd om de wet van Mozes aan te houden (ONJUIST).

Joden brengen geen offers meer, stenigen geen pubers en ik heb ook nog nooit gehoord van een jood die over straat liep en die voortdurend hard "onrein, onrein!" riep, omdat hij een onreinheid had opgelopen. Dat heidenen volgens het jodendom de wet van Mozes niet moeten houden, is een algemeen bekend gegeven en heb ik ook van verschillende joden gehoord. Men heeft zelfs een term voor christenen die joden na willen doen, namelijk "jodelen." Ze zitten daar in elk geval niet op te wachten. Voor heidenen zijn er de zogenaamde noachitische wetten.

Dat doen enkel een paar kleinere, christelijke (en soms ook niet-christelijke) kerkgemeenschappen die hoogstends een paar eeuw oud zijn en dus geen apostolische afkomst hebben.(BIJBELS VOLKOMEN ONJUIST)

De huidige zevendedagadventisten en andere christelijke sabbatsgroeperingen zijn slechts enkele eeuwen geleden opgericht. Hoewel er in de geschiedenis hier en daar af en toe wel weer wat judaïsten opdoemden - Paulus bestreed ze al in de Galatenbrief - is er geen ononderbroken lijn van dergelijke kerkgemeenschappen vanaf de apostelen tot nu.

Het kan niet zo zijn dat de geboden, die notabene de grondwet voor het Hemels Koninkrijk zijn, zijn afgeschaft. Als dat zo was Robert, dan is er wetteloosheid! Niet alleen op aarde alleen, maar ook in de Hemel. als wij NU NIET bereid zijn om IN CHRISTUS de geboden gestalte LERENte geven,dan GROEIEN we niet in de GERECHTIGHEID van Christus, maar kunnen we OOK NIET tot een oordeel komen. Zie Prediker 12 de verzen 11 t/m 14 en Jacobus 2 de verzen 8 t/m 13

[...]

Vergeet ook niet dat Jezus Heer is over het OT én het NT! Hij zegt zelf dat Hij " al de dagen tot aan de voleinding bij Zijn trouwe volgelingen zal zijn (Matt 28), dus waaropm de angst de geboden te onderhouden en waarom, denk ik toch, de geboden te vermijden in het dagelijs leven. Is het niet "Profetie en Getuigenis" waarin we een voorbeeld voor de wereld kunnen zijn? Voorbeelden genoeg, denk ik!

Zoals al gezegd ontken ik nergens dat Christus wetteloosheid zou prediken, maar wel dat Christus wet universeel is, wij resideren onder zijn hogepriesterschap en dus niet de wet van Mozes onder het aäronitisch priesterschap hebben te houden. Wat Christus van ons wil leerde Hij vooral in de bergrede, maar ook in de andere woorden en tekenen die Hij verricht heeft. Als Christus dus Heer is over het OT en het NT, dan houdt dat dus in dat we enkel naar Hem dienen te luisteren en alles wat de Wet en Profeten verkondigen in het licht van het universele Evangelie dienen te lezen.

Jezus betrekt alle zegeningen van de sabbat op zichzelf en maakt zo zichzelf de eeuwige sabbat. Jezus betrekt alle zegeningen van de stam en familie op zijn Kerk, dus op zijn volgelingen, en maakt zo de Kerk, waar jood en griek toebehoort, tot zijn volk. Een volk dat niet uit geboorte ontstaat, maar uit wedergeboorte, uit geloof. Jezus geeft de offerdienst haar vervulling en doel door zichzelf te offeren en zo leven en dood te heiligen. Zo is Christus de vervulling van alles waar de wet van Mozes naar verwees en zo van alle geboden die erin staan. Wij volgen Christus en mogen dagelijks van Hem horen hoe we met Hem in vrede en geluk mogen leven en hoe we ons door Hem mogen laten heiligen.

Overigens heb ik geen angst dat ik de wet van Mozes zou moeten houden. Ik geloof simpelweg dat dat niet de bedoeling is en dat zij die vinden dat dat wel zou moeten er gewoon volkomen naast zitten. Dat is alles. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Robert,

Hartelijk dank voor deze uitgebreide posting. Je hebt er werk van gemaakt. Alhoewel het hier in dit forum gaat over de geboden en het 4e gebod, is het toch interessant om eens te onderzoeken in hoeverre de geboden voor de Christen, die zich voorbereid op inwonerschap van het Hemels Rijk, nog gelden of in een "voorafschaduwing" reeds ervaren moeten worden. Al was het maar om een waarlijke Getuige van Christus te kunnen zijn.

Je schreef:

Ik probeer me zo volledig mogelijk aan Christus over te geven en zijn geboden te onderhouden, maar mijn zwakke, zondige natuur laat dat bepaald niet ongehinderd toe. Ik bevestig daar dan ook niet dat we die wetten moeten houden, maar enkel dat ze van Christus en het Evangelie getuigen. De wet van Christus vinden we in het Evangelie, in het bijzonder in de bergrede, en in de apostolische brieven.

Okay Robert!

Ben jij een Christen? Hoe getuig je nu van Christus dan. Zijn de geboden van Christus alleen in de vervulling te vinden, die Christus er aan gaf? Christus hield niet de geboden van Mozes! Het zijn, uiteindelijk de geboden die van een Hemels Rijk komen en waar alleen de Almachtge Hemelse Vader, die van Jezus én van ons, de autoriteit over heeft.

In eerste instantie dus, hield Jezus de geboden al, toen Hij in het Hemels Jeruzalem was, voordat de Hemelse Vader, Hem als Zijn Zoon naar aarde zond.

Met betrekking tot de Bergrede kunnen we zien dat Jezus de wet bevestigde.

DE VOLMAAKTE WET

Een vast fundament

God is zowel de Schepper als de Bestuurder van alles was geschapen is. Alles is onderworpen aan door Hem ingestelde wetten, de mensen niet uitgezonderd. Zonder wetten kan ook een regering niet bestaan. Overal waar anarchie heerst is chaos en lijden. De harmonie van zowel alle levende wezens als van de levenloze dingen is afhankelijk van de wetten van Gods regering. Hierin openbaart Hij Zijn wil, liefde en wijsheid, en hiernaar worden wij beoordeeld.(Prediker 12:13,14 en Jakobus 2:8-12)

Deze leefregels zijn gegeven voor ons welzijn. Jezus zegt in de bergrede het volgende: ‘Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest. En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot.’ Matthéüs 7:24-27.

Dat wat Jezus zegt in de Bergrede, moet ons dan toch tot nadenken stemmen. Het is toch Jezus die hier meent te moeten mededelen dat de wet alelen te onderhouden is, door deliefde die wij voor Hem en Onze gezamelijke Vader en daarnaast voor onze naaste hebben.

De regels die wij "wetten" noemen, zijn dus slechts aanwijzingen om op grond van de twee liefdesgeboden, onderhouden te kunnen worden. In Christus alleen en bereidheid om ons door de Heilige Geest te willen laten leiden.

Jezus Christus en de wet

Het doel van Christus’ komst was niet het afschaffen van de wet. Hij kwam om de zonde te overwinnen door volmaakte gehoorzaamheid aan de wet en opende voor ons de weg om eeu-wig leven te krijgen. De hierboven aangehaalde teksten uit het evangelie van Matthéüs tonen Jezus’ houding ten opzichte van de wet. Ten overvloede volgt hier nog een tekst die Jezus’ positie tegenover de wet goed doet uitkomen: ‘Gemakkelijker zouden hemel en aarde ver-gaan, dan dat er van de wet één tittel zou vallen.’ Lukas 16:17.

In Matthéüs 19:16-22 wordt een gesprek beschreven tussen Jezus en een rijke jongeman. De jongeman stelt de vraag wat hij moet doen om het eeuwige leven te krijgen. Jezus’ antwoord is: ‘Onderhoud de geboden.’ En toen hij daarop vroeg welke, somde Jezus enkele van de tien geboden op.

Matthéüs 19:16-22

16 Nu kwam er iemand naar Jezus toe met de vraag: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?’ 17 Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden.’ 18 ‘Welke?’ vroeg hij. ‘Deze,’ antwoordde Jezus, ‘pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, 19 toon eerbied voor uw vader en moeder, en ook: heb uw naaste lief als uzelf.’ 20 De jongeman zei: ‘Daar houd ik me aan. Wat kan ik nog meer doen?’ 21 Jezus antwoordde hem: ‘Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis, verkoop alles wat je bezit en geef de opbrengst aan de armen; dan zul je een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij.’ 22 Na dit antwoord ging de jongeman terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen.

De koninklijke wet der vrijheid

Ware vrijheid bestaat in gebondenheid en gehoorzaamheid aan God. Dat is sinds alle tijden door weinigen begrepen. In verschillende kerken wordt geleerd, dat de wet louter en alleen bestemd was voor het oude Israël. Voor hen die leven onder het nieuwe verbond, d.w.z. voor de christen-gelovigen, zou ze geen betekenis meer hebben. Toch wordt reeds in het Oude Testament gezegd dat Gods wet bindend is voor alle mensen. ‘Van al het gehoorde is het slot-woord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen.
Prediker 12:13.

Niet mis te verstaan zijn de woorden van Jezus zelf, die zegt: ‘Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te ver-vullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.’ Matthéüs 5:17-18.

Jezus zegt ook nog dit:

-Dat de Wet in z'n geheel geldig blijft totdat hemel en Aarde voorbijgaan (Mattheüs 5:18)

-Dat we ons aan de Wet dienen te houden en dat we anderen moeten onderwijzen en aansporen om hetzelfde te doen (Mattheüs 5:19)

-Dat voor Zijn Wederkomst de Wet veracht zal worden en dat de liefde zal bekoelen (Mattheüs 24:11-12)

-Dat je in Zijn [Jezus] Liefde dient te blijven en dat je je daartoe aan Zijn [Jezus] Geboden dient te houden (Johannes 15:9-10

)

Wat Paulus in diverse brieven bevestigd:

Romeinen 8:4 - We moeten volbrengen wat de Wet van ons eist!

'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'

1 Johannes 3:4 - Zondigen is ingaan tegen Gods Wet

'Wie zondigt, gaat in tegen de wet van God, want zonde is ingaan tegen Gods wet.'

Jakobus 2:10 - Met 'de Wet' worden Gods Geboden bedoeld

'Jakobus 2:10 - Want wie de gehele Wet houdt maar in één Gebod faalt heeft alle Geboden overtreden'

En tot slot hier een klein overzicht van enkele Bijbelpassages, aangaande het doel van de 10 geboden+2

Uit Romeinen 8:4 weten we, dat we met hulp van de Geest dienen te volbrengen wat God van ons eist door Zijn Wet. Niet zodat we onszelf kunnen rechtvaardigen, maar eenvoudig om niet te groeien in zonde (1 Joh. 3:4), maar in de vrucht van de Geest.

Jezus vraagt ons om in Zijn Liefde te blijven (Joh. 15:9-10) en Zijn Geboden te houden, zoals Hij de Geboden van de Vader hield.

De Geboden van Jezus dus mét de Geest precies dezelfde Geboden zijn als die van Zijn Vader (!), dan weet je onmiddellijk, dat LIEFDE het doel is van de Geboden. Groeien in Liefde voor God en de naaste.

Jezus onderhield dus NIET de geboden van Mozes, maar die van Zijn Vader!

En deze liefde wordt zichtbaar en krijgt vorm in de Vrucht van de Geest. Aantoonbare veranderingen van onze 'erfzondige-ik'. Die 'erfzondige-ik' wordt waarlijk vernieuwd in Liefde.

Wet én Geest tesamen leiden tot Liefde…en God!

Om te kunnen groeien in de vrucht van de Geest moeten we in de Liefde van Jezus blijven. En daartoe moeten we de Geboden houden en wat de Geboden van ons verlangen volbrengen, anders zondigen we wéér tegen de Vader en verbreken we wederom de vernieuwde band met God door Jezus. En dit volbrengen van de Geboden kunnen we alleen mét de Geest van God.

Robert, ik denk niet dat er twijfel over hoeft te bestaan, dat indien Jezus hier, als Heer over het OT en het NT alsook de Sabbat (Lukas 4:16) de geboden, de decaloog of wet voor alle mensen ingesteld heeft. Niet alleen voor de jood, niet alleen door Mozes, die ze notabene van de berg Horeb meebracht, maar ook voor de NT mens, in Christus door de (werking van) de Heilige Geest! Wellicht dat we dat soms te weinig belichten als we spreken over "de wet".

Wat betreft Jezus houding tegenover de mens en Zijn Vader dan is deze eensluidend. De wet heeft niet afgedaan, wij als Christenen hebben er volop mee te maken, alz ou het alleen maar zijn omdat we met de wet geoordeeld worden. Als we de wet niet erkennen, dan aanvaarden we het oordeel niet en sluiten we onszelf buiten.

Ik denk dat we eerst eens begrip zouden moeten leren krijgen van hoe en waarop de wet is gebaseerd, in Christus, zoals met name in de brieven van Paulus wordt belicht.

Want wat bedoelt Paulus nu met "wet", kan de vraag zijn! En wat zijn dan de "werken der wet" als we dat weten. Wat is dan de basis van onze rechtvaardiging, als de wet niet is afgeschafd door Christus! Wat betekent dan Geloof en gehoorzaamheid, want beiden gaanniet samen zonder elkaar, zoals Jezus aan ons, in het voorbeeld, liet zien! Als nu rechtvaardiging en wet met elkaar te maken hebben, hoe staan wet en geloof dan tot elkaars verhouding!

Dan kunnen we ons bezig houden met de vraag hoe staan Geloof en wet in relatie tussen de Almachtige en ons. En wellicht dan kunnen we er achter komen wat het -uiteindelijke- doel voor ons, in onze tijd,is van de wet. En dat alles wordt heel begrijpelijk door Paulus in zijn brieven aan de gemeentes uitgelegd, waarvan ik al een beetje heb aangegeven.

Groet en zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Robert,

Dit forum handelt over de 10 geboden en gebod 4, het Sabbatsgebod. Zoals we kunnen weten, als Christenen -zeker-, zijn de voorgestelde leefregels, zoals de Almachtige aan de mensen en de bewoners van de Hemel voorhoudt een eeuwige inzetting. Jezus was en is de Enige die ze juist en onwankelbaar onderhoudt en aan ons voorhoudt.

Het 4e gebod daarin spleet een belangrijke rol, daar het de spil is, waar de geboden om heen draaïen, volgens het Evangelis.

Ons geloof in Jezus, staat en vgalt met het leren onderhouden van de geboden, waaraan de Heer 2 liefdesgeboden heeft gehangen, op^dat wij in staat kunnen zij, de geboden en dus ook het 4e gebod, kunnen vervullen, in voorbereiding op ons inwonerschap van het Rijk, dat niet van deze aarde is.

In het boek Openbaringen 14 staat in één eenvoudig vers vermeldt, namelijk vers 12 waarin de gevolgen zijn aangegeven, als we trouw in Christus proberen de geboden gestalte te geven in ons leven. Hierbij hebben wij, net zoals Jezus, de Heilige Geest nodig;

2 Kor. 3:18

18 Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.

Ook in andere Bijbelboeken wordt deze waarheid bevestigd o.a. 1 Joh. 5:2,3 en Joh. 14:15 en vers 21

De standvastigheid van de Christenen bestaat dus hieruit dat zij gehoorzaamheid betonen aan de geboden die de Almachtige heeft ingesteld. Door de liefde die Hij daaraan verbond, zijn ze niet zwaar en dienen zij niet als wetten van onderdrukking of afwijzing dienen.

Gelovige mensen houden zich aan de geboden vast, omdat zij de Almachtige en Jezus Christus van hun leven erkennen. De bedoeling van de 10 geboden en het onderhouden van het 4e gebod, in Christus heeft tot doel om Zijn getrouwen onder Zijn bescherming te kunnen hoeden en de omgang van mensen onderling op een goede basis te kunnen regelen.

Volgens de brieven van Paulus vinden we de uitdrukking van de werken der wet tegenover de werken van het geloof omschreven. Paulus wil daarmee aangegeven hoe geredde mensen, zoals gezegd in harmonie met de Almachtige, zoals ook Jezus Christus dat doet. De wetgeving die Paulus aan ons voorhoudt is geen voorbeeld van "werkgerechtigheid", zoals dat door sommige kerken in de wereld wordt gesuggereerd, maar een uitdrukking van overgave aan Christus. De gelovigen tonen door hun werken, waaraan de Heilige Geest ten grondslag ligt, hun onvoorwaardelijke trouw aan hun Heer en Heiland, waardoor zij tot aan het einde toe, met Hem verbonden -willen- blijven.

Standvastige gelovigen worden in de Schrift omschreven als Heiligen. Dus geen "Heilig verklaarse" mensen door zondige mensen, maar Heilig in de betekenis van een persoonlijke verbondenheid met de Almachtge, exact zoals Jezus dat heeft. Gelovige zijn Heilig, omdat Christus hen geheiligd heeft en zijn Geest hen op de weg van heiliging leidt.

Kolossenzen 2:21-23

21 En Hij heeft u, die eertijds vervreemd waart, en vijanden door het verstand in de boze werken, nu ook verzoend,

22 In het lichaam Zijns vleses, door den dood, opdat Hij u zou heilig en onberispelijk en onbeschuldiglijk voor Zich stellen;

23 Indien gij maar blijft in het geloof, gefondeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hope des Evangelies, dat gij gehoord hebt, hetwelk gepredikt is onder al de kreature, die onder den hemel is; van hetwelk ik Paulus een dienaar geworden ben;

Omdat gelovigen aan Jezus toebehoren, hebben zij deel aan de heiligheid van Christus! Er is geen andere heiligheid of heiligverklaring der mensen, waaraan of waardoor wij heiligheid aan kunnen ontlenen, noch deel aan kunnen hebben. Immers, wat niet uit Jezus is, is uit de Tegenstander!

1 Samuel 2:2

1 Toen bad Hanna en zeide: Mijn hart springt van vreugde op in den HEERE; mijn hoorn is verhoogd in den HEERE; mijn mond is wijd opengedaan over mijn vijanden; want ik verheug mij in Uw heil.

2 Er is niemand heilig, gelijk de HEERE; want er is niemand dan Gij, en er is geen rotssteen, gelijk onze God!

Jesaja tot het profetenambt geroepen

1.In het jaar, toen de koning Uzzia stierf, zo zag ik den Heere, zittende op een hogen en verheven troon, en Zijn zomen vervullende den tempel.

2.De serafs stonden boven Hem; een iegelijk had zes vleugelen; met twee bedekte ieder zijn aangezicht, en met twee bedekte hij zijn voeten, en met twee vloog hij.

3.En de een riep tot den ander, en zeide: Heilig, heilig, heilig is de Heere der heirscharen! De ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol!

4.Zodat de posten der dorpels zich bewogen van de stem des roependen; en het huis werd vervuld met rook.

5.Toen zeide ik: Wee mij, want ik verga! dewijl ik een man van onreine lippen ben, en ik woon in het midden eens volks, dat onrein van lippen is; want mijn ogen hebben den Koning, den Heere der heirscharen gezien.

6.Maar een van de serafs vloog tot mij, en had een gloeiende kool in zijn hand, die hij met de tang van het altaar genomen had.

7.En hij roerde mijn mond daarmede aan, en zeide: Zie, deze heeft uw lippen aangeroerd; alzo is uw misdaad van u geweken, en uw zonde is verzoend.

Zegen en groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste,

In een ander forum, onder de naam :wat is het teken(s) van verbintenis tussen God en zijn volk heb ik trachten aan te tonen dat de Sabbat van het 4e gebod, een teken is tussen de Almachtge god en Zijn kinderen. Jezus als eersteling zeker, maar ook tussen alle mensen die Jezus Christus hebben aangenomen.

Exodus 31:13-17

12-13 De HERE zei verder tegen Mozes: "Zeg het volk Israël dat het op de zevende dag moet rusten, want de sabbat is een herdenking van het eeuwige verbond tussen Mij en het volk. Zo zal het zich herinneren dat Ik de HERE ben, Die hen heiligt.

14-15 Rust dus op de sabbat, want het is een heilige dag. Ieder die deze opdracht niet gehoorzaamt, moet sterven; ieder die op deze dag toch werkt, moet worden gedood.

16 Zes dagen moeten jullie werken, maar op de sabbat moet iedereen volkomen rust houden, want het is een heilige dag voor de HERE. Deze wet is een eeuwigdurend verbond en een verplichting van geslacht op geslacht voor het volk Israël.

17 Het is een eeuwig gedenkteken van het verbond tussen Mij en het volk Israël. Want in zes dagen maakte de HERE hemel en aarde en Hij rustte op de zevende dag om Zich te verkwikken."

De Sabbat is voorzeker géén equivalent voor de zondagviering. Immers de 1e dag der week, is de 1e dag na de Sabbat. De wekelijkse Sabbat is altijd op zaterdag waarna de 1e dag na de Sabbat komt. Bovendien worden de Bijbelse dagen gerekend vanaf de zonsondergang tot zonsondergang; het avond en het is ochtend geweest.

Het is voor velen onder ons soms erg ingewikkeld om de Sabbat van het 4e gebod, als een teken tussen de Almachtige god en ons, zijn kinderen, te herkennen en daarmee, veelal ongewild, het Teken (Zegel) niet gezien wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor sommigen? Nee hoor, voor zo'n beetje alle christelijke kerken en kerkgemeenschappen en zelfs vrijwel ale christelijk georiënteerde sekten is het schijnbaar erg moeilijk om de sabbat te houden terwijl dat nergens geboden wordt. Gelukkig ben jij er nog, die het allemaal wel begrijpt. Met ongetwijfeld nog een handjevol gelovigen. Maar het moet wel lastig rijden voor je zijn, met uitsluitend spookrijders op die snelweg met tweeduizend jaar oude verkeersregels, waarbij die spookrijders al tweeduizend jaar maar niet beboet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is voor velen onder ons soms erg ingewikkeld om de Sabbat van het 4e gebod, als een teken tussen de Almachtige god en ons, zijn kinderen, te herkennen en daarmee, veelal ongewild, het Teken (Zegel) niet gezien wordt.

Lees eens Hebr 4:

6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan,

7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’

8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken.

9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust.

10 En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. 11 Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat.

In vers 9 staat bij de vertaling van sabbatsrust:

1) a keeping sabbath

2) the blessed rest from toils and troubles looked for in the age to come by the true worshippers of God and true Christians

Betekenis 1 was voor de Joden een vaste dag, maar dat is vreemd als in vers 7 de sabbatsrust 'vandaag' wordt genoemd. Ook laat vers 8 zien dat het om een andere dag gaat dan de ingestelde sabbatsdag uit de wet, anders slaat vers 8 nergens op.

Betekenis 2 lijkt dus logischer, namelijk stoppen met eigen werken en ingaan in de rust van God. Jezus riep aan het kruis het is volbracht. In het beloofde land was alles al klaar voor de Israelieten, huizen, waterputten, wijngaarden etc, ze hoeften het alleen maar te nemen/ontvangen. Vandaag de dag zijn ook veel gelovigen aan het werk voor God of staan nog onder de wet. Hiermee wordt de genade buitenspel gezet en kunnen ze niet de rust ingaan omdat ze menen nog te moeten werken voor hun zegen. Hierdoor zijn ze ongehoorzaam aan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Robert,

Ik weet nu niet waar je precies op doelt met je aangegeven tekst in je laatste posting, zoals ik hier aangeef:

Voor sommigen? Nee hoor, voor zo'n beetje alle christelijke kerken en kerkgemeenschappen en zelfs vrijwel ale christelijk georiënteerde sekten is het schijnbaar erg moeilijk om de sabbat te houden terwijl dat nergens geboden wordt. Gelukkig ben jij er nog, die het allemaal wel begrijpt. Met ongetwijfeld nog een handjevol gelovigen. Maar het moet wel lastig rijden voor je zijn, met uitsluitend spookrijders op die snelweg met tweeduizend jaar oude verkeersregels, waarbij die spookrijders al tweeduizend jaar maar niet beboet worden

Ik ben altijd verbaast als mensen die tot de Wereldkerk behoren, de RKK én de Protestantse kerk die de RKK Staat volgt in het Merkteken, als zij hun kinderen de eerste of plechtige communie laten ondergaan. Het betekent, inclusief het 'vormsel' en aanhangenden verplichtingen, dat zij de in de Kerk worden/zijn opgenomen.

Afgelopen weken had ik nog een dispuut met mijn Belgische familie, wier zoontje op 26 mei 2012 de plechtige communie zal ondergaan. Eén van de meeste verbazende feiten, die ik constateer is, dat de kinderen veelal helemaal niet begrijpen of verstaan, waar het nu in werkelijkheid om gaat. Ik heb het mijn kleinkind persoonlijk gevraagd, in bijzijn van zijn ouders. Ondanks het feit dat de jongen de eerste communie al had ondergaan, begreep hij nu jiet wat dan de plechtige communie betekende. Wél kwam zijn moeder met veel kabaal en misnoeging er tussen en schreeuwde dat ik mij "niet moeien" moest. Ook een vraag aan de ouders, wat plechtige communie nu betekende, werd met een negatief en onduidelijk reactie beaantwoord. Voor hen is het een beetje een kwestie van overleven. Wie niet persé zich tot de Werelkerk keert en zich er mee verbindt, kan gevaar lopen, vooral bij een overheidsfunctie! Is dit "in Christus" of is dit "door geweld en kracht" waartoe mensen min of meer gedwongen worden!

Eén ding is onchristelijk en dat is mensen dwingen de kerk binnen te gaan. op dat punt is de Wereldkerk dus -al- niet Bijbels noch "in Christus". Ik vind het ronduit misleidend om je kinderen, zonder duidelijk of geinteresserdheid, een kerk binnen te dwingen, gelijk welke kerk en/of denominatie dat ook mag zijn.

Waar ik me ook aan stoor is dat mensen die binnen het gebied van de Wereldkerk wonen, eeuwig en altijd geprezen worden op hun bidprentjes, indien zij zijn gestorven, met "...is godvruchtig" overleden. Wie zegt mij dat, waar staat dat en wie overtuigd mij van het persoonlijke leven van een mens.

Christus is op al die punten niet accoord! Niet met de zondag viering en ook niet met het zich, als denominatie, boven de Meester te stellen.

Dus dat geldt ook voor het 4e gebod. Zoals Jezus én de Heilige Geest ons duiden dat er een Sabbatsrust voor het volk van de Allerhoogste god blijft bestaan, zo blijven dan ook de geboden van de Almachtge god, welke in Jezus worden voorgeleefd, een eeuwige inzetting voor datzelfde volk. En kunnen zij nooit door niemadn veranderd worden, dat wél door de Wereldkerk is gedaan! Dat is dus buitenbijbels en ook niet van God.

Wat Jezus Zelf daarover leert, hebben we hier al voldoende besproken denk ik.

Maar er is nog iets! Vele mensen kunnen wel, de oproep van Openbaring 14:6-12 de laatste oproep van Jezus tegenspreken of verwerpen, maar de denominaties die de geboden van de Almachtige god verwerpen, veranderen of ontkennen, als ook hun aanhangers zal en zullen "naakt" komen te staan. Wat betekent dat:

Dat wil zeggen hun "geloof" in die Wereldkerk en haar vermeende dochters die zij meente te bezitten, tot een roemloos einde zullen komen, veelal door de waarschuwingen naast zich neer te leggen. Niemand kan zich verontschuldigen

Het beest waarop de hoer zit, is een afbeelding van de politieke machten in de wereld (Openbaring 17:10-13). De valse religie berijdt dit politieke beest in de zin dat ze probeert te beïnvloeden wat het doet en in welke richting het gaat.

Maar over niet al te lange tijd zal er iets ongelofelijks gebeuren. „De tien hoorns die gij gezien hebt, en het wilde beest, die zullen de hoer haten en zullen haar woest en naakt maken, en ze zullen haar vleesdelen opeten en zullen haar geheel met vuur verbranden†(Openbaring 17:16). De politieke machten van de wereld zullen zich plotseling op een schokkende manier tegen de valse religie keren en haar volledig vernietigen! Hoe zullen ze daartoe komen? Het bijbelboek Openbaring geeft als antwoord: „God heeft het hun in het hart gegeven zijn gedachte uit te voeren†(Openbaring 17:17). God zal de valse religie dus ter verantwoording roepen voor de schandalige dingen die ze in zijn naam gedaan heeft. En hij gaat uitgerekend haar politieke minnaars gebruiken om haar terecht te stellen.

Dus is het, denk ik, verstandig eens na te gaan wat we geloven en door welke "geest" we geloven, welke gemeenschap wij navolgen en waarom. Als de 1e dag der week geen Bijbelse grondslag vindt, waar is zij dan wél op gebaseerd. Als de Wereldkerk zich met de politieke vebonden voelt ( en dat doet zij openlijk) over welke twee beesten hebben we het dan, uiteindelijk. Openbaring 14:6-12 vraagt aan de mensen die zeggen Christen te zijn, terug te keren naar de oorsprongkelijke geboden van de Bijbel, daardoor is de Almachtge Heer in de gelegenheid om mensen te redden en te heiligen.

Maar in eerste instantie houdt Hij rekening met de omstandigheden en achtergrond van ons leven! Gelukkig maar! Uiteindelijk echter gaat het de mensen aan die "het verstand des levens" hebben, die kunnen nadenken en overwegen! Ik zou tich ook niet mijn schatten gaan beleggen, daar waar de ondergang reeds van bekend is!

Groet en zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Sabbat is een teken tussen God en mensen. Allereerst snap ik niet dat het ooit heeft kunnen gebeuren dat er wordt getwijfeld of de 10 geboden kunnen worden veranderd. De 10 geboden zijn het grondbeginsel van Gods wet, deze staan vast. De Sabbat is een deel van de schepping, de 7e dag, hoe kunnen we iets uit de schepping wijzigen? De Sabbat geldt dus voor iedereen, niet alleen voor de Joden, zei bestonden toen nog niet eens. God heeft de Sabbat gezegend en heilig verklaard (Exodus 20:11).

In Matteüs 24:20 adviseert Jezus om te bidden dat zei niet op een Sabbat zouden moeten vluchten. Dit advies gaat om de voorspelling van de verwoesting van de tempel in het jaar 70 na Chr. dat kun je zien als je Matteüs 24:15-19 leest.

De Sabbat is voor ons gemaakt om te rusten en tot God te komen, een ware zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad Sel-S-7:

volkomen juist. Er moety natuurlijk wel bijverteld worden dat we van onszelf de geboden +2 niet kunnen onderhouden. Jezus Christus is het middelpunt én voorbeeld van hoe de Sabbat van het 4e gebod, te onderhouden is, geleid door de Heilige Geest. Elke verandering van die dag van rust, die overigens deel is en blijft van de decaloog is overtreding en dus zonde. Elke Kerk die bevestigt of meent dat de zondag in de plaats gekomen is van de Sabbat van het 4e gebod, behoort niet tot de Reine vrouw maar is deel van de Onreine vrouw!

En natuurlijk zijn de Farizeën geërgerd, iedereen die gewezen wordt op zijn vergissingen is veelal geërgerd, zelfs over de waarheid die Christus zelf aanduidt!

Mattheus 15:1-19

1 Toen kwamen tot Jezus enige Schriftgeleerden en Farizeën, die van Jeruzalem waren, zeggende:

2 Waarom overtreden Uw discipelen de inzetting der ouden? Want zij wassen hun handen niet, wanneer zij brood zullen eten.

3 Maar Hij, antwoordende, zeide tot hen: Waarom overtreedt ook gij het gebod Gods, door uw inzetting?

4 Want God heeft geboden, zeggende: Eert uw vader en moeder, en: Wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven.

5 Maar gij zegt: Zo wie tot vader of moeder zal zeggen: Het is een gave, zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen; en zijn vader of zijn moeder geenszins zal eren, die voldoet.

6 En gij hebt alzo Gods gebod krachteloos gemaakt door uw inzetting.

7 Gij geveinsden! Wel heeft Jesaja van u geprofeteerd, zeggende:

8 Dit volk genaakt Mij met hun mond, en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij;

9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.

10 En als Hij de schare tot Zich geroepen had, zeide Hij tot hen: Hoort en verstaat.

11 Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.

12 Toen kwamen Zijn discipelen tot Hem, en zeiden tot Hem: Weet Gij wel, dat de Farizeën deze rede horende, geërgerd zijn geweest?

13 Maar Hij, antwoordende zeide: Alle plant, die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden.

14 Laat hen varen; zij zijn blinde leidslieden der blinden. Indien nu de blinde den blinde leidt, zo zullen zij beiden in den gracht vallen.

15 En Petrus, antwoordende, zeide tot Hem: Verklaar ons deze gelijkenis.

16 Maar Jezus zeide: Zijt ook gijlieden alsnog onwetende?

17 Verstaat gij nog niet, dat al wat ten monde ingaat, in den buik komt, en in de heimelijkheid wordt uitgeworpen?

18 Maar die dingen, die ten monde uitgaan, komen voort uit het hart, en dezelve ontreinigen den mens.

19 Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.

We zien het hier toch duidelijk; Zij die de geboden -blijvend en vooral wetende- overtreden kunnen niet gepland worden of zijn. Immers hun meester is iemand anders, want zijn aanvaarden het Zegel van de Almachtige god niet. Jezus zegt het hier toch duidelijk. Alle moeite voor niets! Andere rustdagen zijn dus geen Zegels, maar Merktekens, omdat de Verzegeling aan het vorhoofd allen door de Almachtige god gedaan kan worden. Bokken en Schapen!

Overigens is het hier ook duidelijk dat bijvoorbeeld Petrus nooit de "eerste Paus" heeft kunnen zijn. Immers hij is onwetend over de gelijkenis van de Almachtige en heeft dus "de sleutels" van het Koninkrijk maar ten dele in de hand, ook hij moet nog steeds leren van de Meester zelf en kon en kan dus ook nooit de opvolger van Christus zijn. Jezus Christus herinnert hem eraan opandere plaatsen in de Bijbel. Ergo, Petrus maakt het zo bont, dat Jezus hem nog eens extra tot de orde moet roepen en ziet dat in Petrus Satan huist, op een zeker moment.

Er is geen mens als Jezus, niemand staat boven zijn Heer! Er is er maar één onwankelbaar en dat is Jezus Christus de Zoon van de Heilige Vader in de hemel!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom haal je het pausdom aan in een topic over het sabbatsgebod, Biblebook?

Bij gebrek aan andere stokken om mee te slaan lijkt mij. Daarnaast acht Biblebook zich nog wijzer dan Jezus Christus zelf zo te zien aan zijn visie op de sleutel. Daarmee lijkt mij geen zinnig gesprek meer mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil niemand beledigen maar ik wil graag met jullie mijn kennis delen. In Daniël 7 staat een profetie, het visioen van de 4 dieren. Deze profetie kan je vergelijken met het visioen in Daniël 2, over de droom van koning Nebukatnesar. Uit deze profetie kun je halen welk deel van het beeld van de droom en dus ook welk dier welk koninkrijk voorstelt. Het 4e beest is het 4e koninkrijk dat op aarde kwam, zie Daniël 7:23. Vers 24 t/m 27 legt uit wat dit koninkrijk zal doen. De macht van het beest ligt in het verleden en daarom kan ik met argumenten mijn leerstelling beargumenteren (maar de macht zal weer komen in de toekomst, de nieuwe hoorn).

De kenmerken van het 4e beest:

- dit koninkrijk kwam na de 10 horens (10 koninkrijken) zelfde als de 10 tenen van het beeld in Daniël 2, dit izjn de 10 koninkrijken van toendertijd (Europa).

- verschilt van de rest

- komt in opstand, denkt tijden en wet te veranderen (Sabbat)

- heeft grootspraak tegen de allerhoogste

- het 4e hoorn ligt tussen de 10 horens, dus ergens in Europa

- 3 koningen worden ten val gebracht (zie geschiedenis: Vandalen, Herulen en Oostgoten hoop dat ik het goed schrijf)

- zal macht behouden voor 3,5 tijd: 1 tijd is 1 profetisch jaar, tijden is 2 profetische jaren en halve tijd is half profetisch jaar, dus 3,5 profetische jaren. Bijbels jaar heeft 360 dagen x 3,5 is 1260 profetische dagen = 1260 letterlijke jaren. Dus 1260 jaar zal het koninkrijk macht hebben.

Uit de geschiedenis blijkt dit feitelijk de paus te zijn. In 538 werd de laatste hoorn afgerust (Oostgoten), toen begon de macht van de kleine goorn. In de geschiedenis zien we dat in 1798 de Paus gevangen werd genomen. 1798 - 538 = 1260 jaar.

In deze 1260 jaar is er heel veel gebeurd:

- de Sabbat veranderd naar de zondagswet! (door keizer Constatein in 321 na Chr. en in 337 na Chr. heeft de kerk officieel de heiligheid van Sabbat overgezet naar zondag)

- het 4e gebod veranderd, er staat vaak niet meer 7e dag

- wetten van God teniet gedaan

- 2e gebod gewist en 10e gebod gesplitst

- Godslasterlijke uitspraken, bv. dat priesters zonde kunnen vergeven

Het vroegere Christendom werd dus uiteindelijk Babylon.. (betekenis verwarring)

Nogmaals ik wil niemand beledigen, dit is mijn leerstelling en vond het toch belangrijk om deze te delen.

Gods zegen voor iedereen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wil niemand beledigen maar ik wil graag met jullie mijn kennis delen.

Het zou mooi zijn als je dit verhaal met zuivere intenties brengt. Ik heb al eerder van die 'kennis' gehoord. Die komt vooral neer op een specifieke interpretatie. Van tevoren maak je al keuzes hoe je de tekst gaat interpreteren; die interpretatie staat namelijk niet op zichzelf. Dit gegeven geeft al dat het hier niet om neutrale kennis gaat, of de 'waarheid', maar jouw interpretatie. Ik hoop dat je je daar zelf ook bewust van bent.

In Daniël 7 staat een profetie, het visioen van de 4 dieren. Deze profetie kan je vergelijken met het visioen in Daniël 2, over de droom van koning Nebukatnesar (sic). Uit deze profetie kun je halen welk deel van het beeld van de droom en dus ook welk dier welk koninkrijk voorstelt. Het 4e beest is het 4e koninkrijk dat op aarde kwam, zie Daniël 7:23. Vers 24 t/m 27 legt uit wat dit koninkrijk zal doen. De macht van het beest ligt in het verleden en daarom kan ik met argumenten mijn leerstelling beargumenteren (maar de macht zal weer komen in de toekomst, de nieuwe hoorn).

Dit komt op mij wat wazig over. Dat de vier dieren voor vier wereldrijken staan wil ik nog wel geloven, aangezien dat in de tekst zelf ook zo wordt uitgelegd. Maar de 'vierde hoorn' die jij aanhaalt vind ik wat wazig. Hoezo ligt diens macht in het verleden? Hoezo komt die macht weer terug?

De kenmerken van het 4e beest:

- dit koninkrijk kwam na de 10 horens (10 koninkrijken) zelfde als de 10 tenen van het beeld in Daniël 2, dit izjn de 10 koninkrijken van toendertijd (Europa).

Je hebt hopelijk in de gaten dat je hier al een flinke stap neemt hè? Hoezo zijn de tien horens Europese koninkrijken? Wanneer is toen der tijd? Welke tien koninkrijken gaat het om en waarom zijn dat de tien horens? Het beest is toch het Romeinse Rijk? Ik meen me te herinneren dat de tien horens Germaanse West-Europese volkeren voorstellen (volgens die theorie dan). En het Byzantijnse Rijk dan? Dat heeft gewoon door bestaan tot in de vijftiende eeuw (volgens de traditie 1453). Is dat één van de horens en zo nee, waarom niet?

- verschilt van de rest

Aangezien je niet hebt uitgelegd wat 'de rest' is, kan ik hier slechts knikken. Ja...

- komt in opstand, denkt tijden en wet te veranderen (Sabbat)

Wederom jouw interpretatie. Hoezo gaat het hier om de sabbat?

- heeft grootspraak tegen de allerhoogste

OK.

- het 4e hoorn ligt tussen de 10 horens, dus ergens in Europa

Of in Afrika, Azië... de Romeinen zaten overal.

- 3 koningen worden ten val gebracht (zie geschiedenis: Vandalen, Herulen en Oostgoten hoop dat ik het goed schrijf)

Ongetwijfeld. Zie eerder punt.

- zal macht behouden voor 3,5 tijd: 1 tijd is 1 profetisch jaar, tijden is 2 profetische jaren en halve tijd is half profetisch jaar, dus 3,5 profetische jaren. Bijbels jaar heeft 360 dagen x 3,5 is 1260 profetische dagen = 1260 letterlijke jaren. Dus 1260 jaar zal het koninkrijk macht hebben.

Mooi rekensommetje.

Uit de geschiedenis blijkt dit feitelijk de paus te zijn. In 538 werd de laatste hoorn afgerust (Oostgoten), toen begon de macht van de kleine goorn (sic). In de geschiedenis zien we dat in 1798 de Paus gevangen werd genomen. 1798 - 538 = 1260 jaar.

Ah, daar komt de Adventistische aap uit de mouw (om een PVV-uitdrukking te gebruiken). Het is de paus, die in 538 werd aangesteld. Uh oh nee, toen was 'ie er al. Vervolgens 1798, een roemrucht jaartal toen de Pauselijke Staat werd ingeperkt. Maar deze hoorn was toch anders? Volgens mij vond men 1798 wel een mooi jaartal als een soort van 'verandering', en dan moet je 1260 jaar terugrekenen en dan kom je in het belangwekkende jaar 538 uit. Klopt precies!

In deze 1260 jaar is er heel veel gebeurd:

- de Sabbat veranderd naar de zondagswet! (door keizer Constatein in 321 na Chr. en in 337 na Chr. heeft de kerk officieel de heiligheid van Sabbat overgezet naar zondag)

Sinds wanneer vallen 321 en 337 na Christus tussen 538 en 1798?

- het 4e gebod veranderd, er staat vaak niet meer 7e dag

Gruwelijk.

- wetten van God teniet gedaan

- 2e gebod gewist en 10e gebod gesplitst

Ze staan er nog hoor ;) Katho's zijn soms wat raar, ze verschuiven het één en ander enzo. Enfin, het gaat om een bijbeltekst, en Mozes heeft er geen nummertjes bij gezet.

- Godslasterlijke uitspraken, bv. dat priesters zonde kunnen vergeven

a) klinkt als een ongefundeerde aantijging

B) wrs bedoel je dat priesters optreden als middelaar tussen de gelovige en God. Daar is niks mis mee, integendeel. In elke gemeente moet tucht zijn.

Het vroegere Christendom werd dus uiteindelijk Babylon.. (betekenis verwarring)

Volgens mij kwam de betekenisverwarring pas na de Reformatie, toen allerlei groepjes dingen gingen roepen.

Nogmaals ik wil niemand beledigen, dit is mijn leerstelling en vond het toch belangrijk om deze te delen.

Gods zegen voor iedereen!

Zoals ik in de inleiding al zei waardeer ik je houding als die oprecht is. Ik hoop dat je ook enige kritiek kunt verduren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgrem schreef naar aanleiding van een ractie van Biblebook:

Bij gebrek aan andere stokken om mee te slaan lijkt mij. Daarnaast acht Biblebook zich nog wijzer dan Jezus Christus zelf zo te zien aan zijn visie op de sleutel. Daarmee lijkt mij geen zinnig gesprek meer mogelijk.

Ik vind dat maar een raar antwoord. Misschien kan Thorgrem aanduiden waarom het wellicht een reden kan zijn, dat Biblebook de RKK aanhaalt. Er zou ergens een grond voor moeten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid