Spring naar bijdragen

10 geboden, gebod 4


Aanbevolen berichten

Dave schreef

Het tegendeel is echter waar, de kracht van de zonde is de wet. Dus meer wet preken leidt tot meer zonde, zo simpel is het. Gods wet is perfect en goed, maar het helpt de mens niet, het is een spiegel die je laat zien dat je onvolmaakt bent en steekt geen vinger uit om je te helpen. Genade is echter een persoon, namelijk Jezus die in ons leeft

Gods wet is perfect, overtreding van Gods wet is zonde. Je zegt het goed.

Is het 4e gebod deel van Gods wet, die naar je zegt, perfect is. Perfect? Is overtreding van Gods wet zonde? Ben je onvolmaakt als je Gods wet niet doet? Was Jezus niet volmaakt omdat Hij Gods wet vervulde?

Weest dan een navolger van Jezus. Verwacht echter niet dat je Zijn rechtvaardigheid kan evenaren. Maar weest overtuigt van Zijn genade. Wees navolger van Jezus, en schiet je tekort? Belijdt je zonde, en Hij is getrouw om ons de zonde te vergeven en het bloed van Jezus reinigt ons van alle zonde!

Dave! Verwacht van de wet geen rechtvaardiging. Verwacht van je geloof in Christus rechtvaardiging; Hij zal je niet teleurstellen!

Maar broeder, doe Gods geboden! En mocht je tekortschieten, jouw Heer zal je met grote vreugde vergeven. Dave, Zet de Sabbat (die begint vrijdag bij zonsondergang ne eindigt zaterdag bij zonondergang) eens appart voor Zijn zaken na een serieus gebed, test Hem, en zie of Hij Zijn beloften houdt. Net als met de tienden (Mal. 3:10) zal Hij je niet in het ongewisse laten. Oh, hoe graag wil Hij jou zegenen! Durf je het een maandje te geven? Met gebed? Wat kun je verliezen?

Ik zal voor Dave bidden. Hier is een oproep aan anderen hetzelfde te doen. 1 maandje...

Ach en ben ik alleen in dit gebed: SVV Ja 5:16 ..., opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.

Maar ik zie er zo al 3 drie die bidden zullen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 357
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

mat 7 vers 23

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

zij hebben van alles gedaan voor de here, maar vergaten zijn wet ,zij deden niet wat God van je vraagt waneer je tot bekering komt, leef zijn wet die goed is en rechtvaardig, waar je dan tekort schiet Zijn arm is lang genoeg. sabbat is onderdeel van die wet, vier het en ervaar de zegen ervan, God zal u de ogen openen

zij geboden zijn niet zwaar, want wat uit God is overwint de wereld!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dave schreef

Het tegendeel is echter waar, de kracht van de zonde is de wet. Dus meer wet preken leidt tot meer zonde, zo simpel is het. Gods wet is perfect en goed, maar het helpt de mens niet, het is een spiegel die je laat zien dat je onvolmaakt bent en steekt geen vinger uit om je te helpen. Genade is echter een persoon, namelijk Jezus die in ons leeft

Gods wet is perfect, overtreding van Gods wet is zonde. Je zegt het goed.

Is het 4e gebod deel van Gods wet, die naar je zegt, perfect is. Perfect? Is overtreding van Gods wet zonde? Ben je onvolmaakt als je Gods wet niet doet? Was Jezus niet volmaakt omdat Hij Gods wet vervulde?

Weest dan een navolger van Jezus. Verwacht echter niet dat je Zijn rechtvaardigheid kan evenaren. Maar weest overtuigt van Zijn genade. Wees navolger van Jezus, en schiet je tekort? Belijdt je zonde, en Hij is getrouw om ons de zonde te vergeven en het bloed van Jezus reinigt ons van alle zonde!

Dave! Verwacht van de wet geen rechtvaardiging. Verwacht van je geloof in Christus rechtvaardiging; Hij zal je niet teleurstellen!

Maar broeder, doe Gods geboden! En mocht je tekortschieten, jouw Heer zal je met grote vreugde vergeven. Dave, Zet de Sabbat (die begint vrijdag bij zonsondergang ne eindigt zaterdag bij zonondergang) eens appart voor Zijn zaken na een serieus gebed, test Hem, en zie of Hij Zijn beloften houdt. Net als met de tienden (Mal. 3:10) zal Hij je niet in het ongewisse laten. Oh, hoe graag wil Hij jou zegenen! Durf je het een maandje te geven? Met gebed? Wat kun je verliezen?

Ik zal voor Dave bidden. Hier is een oproep aan anderen hetzelfde te doen. 1 maandje...

Ach en ben ik alleen in dit gebed: SVV Ja 5:16 ..., opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.

Maar ik zie er zo al 3 drie die bidden zullen!

Lees jij eigenlijk wel wat ik zeg? Je herhaald gewoon je stellingen zonder inhoudelijk in te gaan op wat ik schrijf.

God houdt zich helemaal niet meer bezig met de wet, die is allang volbracht en vervuld aan het kruis. Jezus is de vervulling van de wet, richt je dus op Hem en dan zal de wet in jou vervuld worden. Het oude verbond heeft afgedaan, God zelf zag dat dit niet voldeed. De wet in je leven brengen, ook als je het goed bedoeld heeft hetzelfde effect, het maakt je zelfgericht en niet Jezus gericht. Waarom denk je dat het de boom van goed en kwaad heet en niet alleen de boom van het kwaad?

Paulus leert ons om de rust in te gaan, dat is de ware sabbat, niet 1 dag per week maar continu in Christus. Bedankt dat je voor me bidt, dat is uiteraard altijd goed om te horen :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees wat je schrijft, en ken de argumenten die je aandraagt (al had ik nog niet gehoord dat prediken over de wet de zonde zou doen vermeerderen). Aan de andre kant proef ik in je woorden dat je toch ook liefd voor Gods wet hebt. Persoonlijk heb ik liefde voor Gods wet omdat hij perfect en rechtvaarfig is. Ik houd van rechtvaardigheid, en Gods wet vertelt mij steeds weer dat ik tekortschiet. Daardoor verwijst de wet mij rechtstreeks naar Jezus. Ook, en vanzelfsprekend doet het Sabbatsgebod dat (Heb. 4:9 Er blijft dus een sabbatsrust over) voor de gemeente van God. De hele wet verwijst naar, en verheeerlijkt Christus. Hij scherpt de wet als het ware nog een stuk aan, maakt het nog meer onmogelijk de wet te volbrengen. Ik heb de wet niet volbracht, en ben zondaar! Jezus heeft de wet wel volbracht, die zegt: Doet dat en gij zult leven, Jezus is geen zondaar, Hij heeft de wet volbracht. Mensen schijnen niet te snappen wat het betekent dat Jezus de wet volbracht heeft. Ze denken dan dat als ze in Jezus geloven de wet voor hen niet meer geld, want Jezus heeft de wet volbracht (weggedaan, afgelast, ongeldig gemaakt, etc), maar dat is volslagen onzin. Als we een opdracht krijgen en jij hebt 'm volbracht, betekent dat toch niet dat ik niks meer hoeft te doen omdat jij de opdracht vervuld hebt?

Nu kunnen jij en ik de opdracht der wet niet vervullen. Als ik de wet vervuld zou hebben zou ik de genade niet nodig hebben. Ik zou kunnen zeggen:"He, God, ik heb alles gedaan wat moest, en nu wil ik het eeuwige leven, want dat heeft U beloofd aan hem die de wet vervullen zou. Ik heb het eeuwige leven verdiend en kom nu mijn loon halen.

Maar ik schiet tekort. Ik kan die wet niet vervullen. En Christus, die dat wel gedaan heeft is gekruisigd en gestorven terwijl Hij de dood heel niet schuldig was. Dat sterven deed Hij voor jou en mij. In ons leven, waarin God ons heiligen wil, waarin God in ons een karakter wil scheppen dat rechtvaardig is en niet zondigt (zonde is de overtreding der wet 1Joh.3:4) kunnen wij, wanneer wij toch de wet overtreden (= zondigen) vergeving vragen en gereinigd worden met het bloed van Jezus.

Doet dat en gij zult leven. Maar dat kan ik niet! Zondaar, vraag de Vader om vergeving. Gaat heen en zondig niet meer.

(1Joh.4:3) Ben je daar alweer, zeker weer gezondigd? Ja Heer, vergeef mij om Jezus wil astublieft. Vanzelfsprekend, mijn zoon ik houd van je en zal je nooit verlaten. Gaat heen en zondig niet meer (1 Joh 3:4)

Soms denk ik ook wel eens dat iemand niet leest wat ik schrijf hoor. Fijne Sabbat. (je kunt ook gewoon, zoals Johannes, je hoofd op Jezus schouder leggen en gewoon nergens aan denken en van Hem houden,,,

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik lees wat je schrijft, en ken de argumenten die je aandraagt (al had ik nog niet gehoord dat prediken over de wet de zonde zou doen vermeerderen)

De kracht van de zonde is de wet. Dat betekent dus concreet dat als de wet aan gelovigen wordt gepredikt, de zonde kracht gaat krijgen en mensen gaat verleiden tot goede of slechte daden. Kijk maar rond in kerken waar de wet wordt gepredikt, zelf geef je ook aan dat wij de wet niet kunnen houden. Het doel van de wet was om mensen tot het einde van zichzelf te brengen zodat ze de noodzaak van een Redder zouden gaan inzien. De wet en het vlees gaan niet samen. Het vlees komt altijd in opstand tegen de wet.

Rom 7:

7 Moeten we nu vaststellen dat de wet hetzelfde is als de zonde? Absoluut niet. Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’ 8 Maar de zonde heeft van het gebod gebruikgemaakt om begeerten in mij op te wekken, want zonder de wet is de zonde krachteloos

Zie je het gevolg van de wet inbrengen in het leven van mensen?

. Aan de andre kant proef ik in je woorden dat je toch ook liefd voor Gods wet hebt. Persoonlijk heb ik liefde voor Gods wet omdat hij perfect en rechtvaarfig is. Ik houd van rechtvaardigheid, en Gods wet vertelt mij steeds weer dat ik tekortschiet. Daardoor verwijst de wet mij rechtstreeks naar Jezus.

Juist, de wet wijst mij naar Jezus, dat is zijn doel. Nu zijn wij gerechtvaardigd door geloof, niet meer door de wet. Het proberen de wet te houden heeft tot gevolg dat je niet meer in aanmerking komt voor zijn genade, omdat je het dan weer zelf aan het proberen bent. Het klinkt nobel, maar volgens mij waren we al tot de conclusie gekomen dat wij de wet niet kunnen houden, dus stop er dan ook mee en richt je op Jezus alleen. Je bent vrij, gestorven en met Christus weer opgestaan. Dood voor de zonde, maar levend in Christus. De wet brengt alleen maar oordeel, omdat je telkens tekort schiet.

Ook, en vanzelfsprekend doet het Sabbatsgebod dat (Heb. 4:9 Er blijft dus een sabbatsrust over) voor de gemeente van God. De hele wet verwijst naar, en verheeerlijkt Christus. Hij scherpt de wet als het ware nog een stuk aan, maakt het nog meer onmogelijk de wet te volbrengen. Ik heb de wet niet volbracht, en ben zondaar! Jezus heeft de wet wel volbracht, die zegt: Doet dat en gij zult leven, Jezus is geen zondaar, Hij heeft de wet volbracht. Mensen schijnen niet te snappen wat het betekent dat Jezus de wet volbracht heeft. Ze denken dan dat als ze in Jezus geloven de wet voor hen niet meer geld, want Jezus heeft de wet volbracht (weggedaan, afgelast, ongeldig gemaakt, etc), maar dat is volslagen onzin. Als we een opdracht krijgen en jij hebt 'm volbracht, betekent dat toch niet dat ik niks meer hoeft te doen omdat jij de opdracht vervuld hebt?

Als jij een schuld hebt die is afbetaald, blijf jij dan nog betalen? Nee? Waarom probeer je dan nog steeds de wet te houden terwijl Jezus deze heeft vervuld en aan het kruis genageld? Waarom een nieuw verbond als we nog steeds het oude erbij moeten doen, maar dan met genade erbij? Lees eens goed Galaten 2:

Betekent dit dat Christus dus in dienst staat van de zonde? Natuurlijk niet. 18 Maar wanneer ik weer aanneem wat ik had verworpen, maak ik van mezelf opnieuw een overtreder. 19 Want ik ben gestorven door de wet en leef niet langer voor de wet, maar voor God. Met Christus ben ik gekruisigd: 20 ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven. 21 Ik verwerp Gods genade niet; als we door de wet rechtvaardig zouden kunnen worden, zou Christus voor niets gestorven zijn

Bovenstaand moet je toch aan het denken zetten? Je kunt niet alleen de teksten gebruiken die je goed uitkomen en andere negeren. De wet staat lijnrecht tegenover de genade. Voor de duidelijkheid, met de wet is niets mis, deze is heilig en perfect, maar het kan de mens niet rechtvaardigen, daarom schafte God Hem ook af en stelde Hij een nieuw verbond in.

Nu kunnen jij en ik de opdracht der wet niet vervullen. Als ik de wet vervuld zou hebben zou ik de genade niet nodig hebben. Ik zou kunnen zeggen:"He, God, ik heb alles gedaan wat moest, en nu wil ik het eeuwige leven, want dat heeft U beloofd aan hem die de wet vervullen zou. Ik heb het eeuwige leven verdiend en kom nu mijn loon halen.

Maar ik schiet tekort. Ik kan die wet niet vervullen. En Christus, die dat wel gedaan heeft is gekruisigd en gestorven terwijl Hij de dood heel niet schuldig was. Dat sterven deed Hij voor jou en mij. In ons leven, waarin God ons heiligen wil, waarin God in ons een karakter wil scheppen dat rechtvaardig is en niet zondigt (zonde is de overtreding der wet 1Joh.3:4) kunnen wij, wanneer wij toch de wet overtreden (= zondigen) vergeving vragen en gereinigd worden met het bloed van Jezus.

Het probleem is dat jij denkt dat je nog gerechtvaardigd en geheiligd moet worden, maar dat ben je al. Paulus leert ons dat wij zijn rechtvaardigheid als een gift hebben ontvangen. Een gift is een gratis geschenk, dat kun je niet verdienen. Genade is onverdiende gunst, dus je verdient het niet maar krijgt het toch. Net zoals Jezus de dood niet verdiende maar het toch moest dragen.

Doet dat en gij zult leven. Maar dat kan ik niet! Zondaar, vraag de Vader om vergeving. Gaat heen en zondig niet meer.

(1Joh.4:3) Ben je daar alweer, zeker weer gezondigd? Ja Heer, vergeef mij om Jezus wil astublieft. Vanzelfsprekend, mijn zoon ik houd van je en zal je nooit verlaten. Gaat heen en zondig niet meer (1 Joh 3:4)

Het is jammer dat je jezelf als zondaar ziet, de bijbel maakt duidelijk in 2 Kor 5 dat wij de rechtvaardigheid Gods in Christus zijn. Dat ben je, dat is je nieuwe identiteit.

Soms denk ik ook wel eens dat iemand niet leest wat ik schrijf hoor. Fijne Sabbat. (je kunt ook gewoon, zoals Johannes, je hoofd op Jezus schouder leggen en gewoon nergens aan denken en van Hem houden,,,

ik lees heel goed wat jij schrijft, laat ik afsluiten met een uitspraak van Jezus:

Marcus 2,22 

Niemand giet jonge wijn in oude leren zakken, want dan scheuren ze open en gaat de wijn verloren, net als de zakken zelf. Jonge wijn hoort in nieuwe zakken.’

Wet en genade gaan niet samen. Gezegend weekend :*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn twee evangelieen: is van God en de andere van de grote na aper ., die lijkt op die van God ,maar net anders

die van de duivel klinkt zo: als je de genade maar aanneemt, is het al goed!! meer hoef je niet te doen!!

Het is jammer dat je jezelf als zondaar ziet, de bijbel maakt duidelijk in 2 Kor 5 dat wij de rechtvaardigheid Gods in Christus zijn. Dat ben je, dat is je nieuwe identiteit.

matheus 7

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

je weet toch wat werker der wetteloosheid is? ze brachten geen goede vruchten voort!! ze riepen God wel aan ,maar stoorden zich niet aan zijn geboden.het is wel heel goedkoop, om zo met zijn genade om te gaan! dat is het evangelie naar de duivel!

Omdat de wet je niet vrij kan maken, betekend dat niet, dat je zijn 10 geboden maar aan je laars kan lappen. dan ben je een slechte boom ,met slechte vruchten! die worden verbrand !!

matheus 7

Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen. 19 Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 20 Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Hallo allemaal,

In het topic over "het Merkteken en/van het Beest" is de Sabbat al eens ter sprake gekomen. De 1O geboden zijn één geheel en worden ondersteund door de twee belangrijkste geboden, waaraan die 10 geboden hangen. Dat is: Heb uw Here lief boven allesen het tweede, daaraan verbonden is "Heb uw naaste lief als uzelf"

De 10+2 geboden zijn altoos durende inzettingen en zijn de grondwet van het Hemels Koninkrijk. In het topic over het Merkteken, heb ik getracht aan te geven dat het Merkteken in een korte Bijbelstudie vanuit een kerk in Erfurt of Berlijn, wordt genoemd. Je kunt dit filmpje

bekijken. Het bijzondere is ook dat niet alleen hier aangehald wordt dat door de Wereldkerk het 4e gebod ontkent wordt, maar dat deze Wereldkerk ook het 2e gebod heeft veranderd.

Dientengevolge zijn dus alle geboden in essentie veranderd, want wie één gebod overtreed of "overloopt" is schuldig aan de overtreding van alle geboden. Bovendien is het 4e gebod de Sabbat een geheiliigd en gezegd gebod, dat dus haar kracht verliest, omdat het is verdwenen en wordt ontkent. De "spil" der geboden of te wel "het hart" van de gebodentafel us weg waardoor ook de+2 gebodenniet meer effectief zijn. Hierdoor worden dan dus de geboden, welke tot "geboden en wetten van mensen" zijn geworden, alleen nog maar "door fysiek of geestelijke geweld" aan de mens worden opgelegd.

Dit zijn de geboden zoals zij van oorsprong zijn:

Men hanteert de volgende indeling: (A)

1.Ik ben de eeuwige uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.

2.Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.

3.Gij zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken[/b].

4.Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt.

5.Eer uw vader en uw moeder.

6.Gij zult niet moorden.

7.Gij zult niet echtbreken.

8.Gij zult niet stelen.

9.Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

10.Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.

Hier zien we dus dat de 10 geboden niet alleen de grondwet is van het Hemels Koninkrijk, maar dat zij -dan dus- voor alle mensen gelden, immers zij zijn bij de schepping ingesteld.

Hieronder zijn de 10 geboden te vinden zoals deze "door mensenhanden" zijn veranderd, waardoor de Almachtige god er niet meer de Autoriteit over heeft, maar de Tegenstander:

(B)

1.Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.

2.Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.

3.Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.

4.Eer uw vader en uw moeder.

5.Gij zult niet doden.

6.Gij zult geen onkuisheid doen.

7.Gij zult niet stelen.

8.Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.

9.Gij zult geen onkuisheid begeren.

10.Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort

We ontdekken hier dat er in het 1e gebod een deel van Gods dienstwerk voor ons, is weggelaten.

In gebod 2 is er ook een verandering aangebracht, waardoor de stelling "dat we geen andere goden" mogen aanbidden is vervallen. Ruilte dus ol argeloze mensen er toe aan te zetten om "andere goden" te kunnen aanbidden.

In gebod 3 zien we dat dat de oorspronkelijke tekst van het 4e gebod naar gebod 3 is overgeheveld, maar niet meer de eseentie, als een Teken/Huis tussen de Almachtige god en de mens wordt herkend. Hier wordt nu de "dag des Heren" weergegeven, die in de moderne opvattingen verwijst naar de zondag, de eerste dag der week!

Nergens in de Bijbel zullen we vinden dat de Sabbat van de 7e dag der week, naar de 1e dag der week is verplaatst.

Openbaring 22 leert ons het volgenden, indien we eigenmachtig de wet van het Koninkrijk van God aanpassen aan onze indeën over de aanbidding van -welke- god.

Openbaring 22:6-21

Slot

6 Toen zei hij tegen mij: ‘Wat hier gezegd is, is betrouwbaar en waar. De Heer, de God die profeten bezielt, heeft zijn engel gestuurd om aan zijn dienaren te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet.’

7 ‘Ik kom spoedig!’ Gelukkig is wie zich houdt aan de profetie van dit boek.

8 Ik, Johannes, was het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik alles gehoord en gezien had, wierp ik me neer aan de voeten van de engel die me deze dingen liet zien, om hem te aanbidden. 9 Maar hij zei: ‘Doe dat niet! Ik ben een dienaar zoals jij en je medeprofeten, en zoals degenen die zich houden aan wat er in dit boek staat. Je moet God aanbidden.’ 10 Verder zei hij tegen me: ‘Houd de profetie van dit boek niet geheim, want de tijd is nabij. 11 Wie onheil aanricht zal nog meer onheil aanrichten, en wie onrein is zal nog onreiner worden. Wie goeddoet zal nog meer goeddoen, en wie heilig is zal nog heiliger worden.’

12 ‘Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden. 13 Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’

14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.

16 ‘Ik, Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze dingen bekend te maken voor de gemeenten. Ik ben de telg van David, zijn nakomeling, de stralende morgenster.’

17 De Geest en de bruid zeggen: ‘Kom!’ Laat wie luistert zeggen: ‘Kom!’ Laat wie dorst heeft komen; laat wie dat wil vrij drinken van het water dat leven geeft.

18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.

20 Hij die van deze dingen getuigt, zegt: ‘Ja, ik kom spoedig!’

Amen. Kom, Heer Jezus!

21 De genade van onze Heer Jezus zij met u allen.

Wel als we nu in Openbarin 14:6-12 lezen wat dan de laatste oproep is, wat dus niet veranderd, of geheim gehouden, mag worden, dan lezen we dat er aan de 10+2 geboden niets is veranderd en dat we moeten trachten in te zien dat we naar die oorspronkelijke inzettingen weer moeten terugkeren:

Openbaring 14:6-12

6 En ik zag een anderen engel, vliegende in het midden des hemels, en hij had het eeuwige Evangelie, om te verkondigen dengenen, die op de aarde wonen, en aan alle natie, en geslacht, en taal, en volk;

7 Zeggende met een grote stem: Vreest God, en geeft Hem heerlijkheid, want de ure Zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, Die den hemel, en de aarde, en de zee, en de fonteinen der wateren gemaakt heeft.

8 En er is een andere engel gevolgd, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, Babylon, die grote stad, omdat zij uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.

9 En een derde engel is hen gevolgd, zeggende met een grote stem: Indien iemand het beest aanbidt en zijn beeld, en ontvangt het merkteken aan zijn voorhoofd, of aan zijn hand,

10 Die zal ook drinken uit den wijn des toorn Gods, die ongemengd ingeschonken is, in den drinkbeker Zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en sulfer voor de heilige engelen en voor het Lam.

11 En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt.

12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.

De geboden zoals die door de Wereldkerk worden voorgehouden aan de mensheid (B)is dus een valse weergave van de geboden van de Almachtige hemelse Vader, dat we in de beeltenis van Christus terugvinden.

Tot zover een inleiding!

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Schrift zelf geeft echter helemaal niet zo'n duidelijke indeling. Geboden worden op verschillende wijzen ingeleid en steeds als je een vaste inleiding weet te vinden, bijvoorbeeld "u zult," dan klopt het weer net niet en krijg je bijvoorbeeld ineens méér dan tien geboden, of zelfs minder geboden, omdat niet elk gebod met "u zult" begint, of eenzelfde gebod meerdere keren "u zult" bevat. De versindeling helpt daar ook niet bij, omdat in Exodus alleen al zeventien verzen over de tien geboden gaan. En de versindeling is natuurlijk ook geen goddelijke openbaring, maar door mensen gemaakt.

Uiteindelijk is elke indeling dus door vrome gelovigen opgetekend, om ons te helpen de tien geboden beter te verstaan. De katholieke indeling splitst het niet begeren van andermans spullen en andermans vrouw in tweeën, protestanten en orthodoxen het enkel aabidden van God en het niet maken van beelden (nee, orthodoxen maken geen beelden; zij maken uitsluitend ikonen). Geen van beide splitsingen wordt weersproken door de Schrift, want in de Schrift wordt in beide geboden inderdaad twee keer "u zult" gebruikt.

De joden zien echter de inleidende woorden als gebod en splitsen het aanbiddingsverbod en het begeringsgebod dus niet in tweeën. Dat kan, maar de Schrift geeft daartoe ook niet per se aanleiding, aangezien de inleiding niet als gebod geformuleerd is, maar als een gegeven. Christenen en joden zijn hierin gewoon hun eigen weg gegaan, net zoals in zoveel dingen, en er is geen reden waarom joden christenen zouden moeten nadoen of christenen joden. Belangrijker is hoe je tegenover deze geboden staat en vooral hoe je tegenover Christus staat. Hoe je de geboden ook indeelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Robert,

Dank voor je reactie! In Openbaring 14 zien we toch zeker dat opgeroepen wordt om de geboden tot fundament van je relatie in Christus te onderhouden.

Bovendien vallen zij onder de Autoriteit van Christus en Zijn Vader, als grondwet van het Hemels Rijk. We komen daar zeker op terug, maar als je Openbaring 14:6-9 ziet dat de geboden daar zekerk genoemd worden, om te onderhouden. Een andere Bijbelpassage waar we Jezus aan het woord horen is:

Johannes 14.21: "Wie Mijn geboden onderhoudt"

Wanneer u Mijn geboden onderhoudt, bemint u Mij en Ik kan Me dan aan u openbaren. En Ik zal Me altijd openbaren aan hen die Mij horen willen. Ik zal niet blijven zwijgen of Me afwenden, want Ik heb u lief en zou niets liever willen dan u te kunnen aanspreken, tweegesprekken met u te voeren en zo Mij u te openbaren als Vader, Die naar Zijn kinderen verlangt vanaf dat ze ontrouw werden - en vielen.

Er zijn meerdere plaatsen waar Jezus bevestigt dat de gebdoen niet zijn afgschafd, maar deel blijven als d 10+2 geboden tot de Liefde van Christus en, onze naaste.

Zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hieronder zijn de 10 geboden te vinden zoals deze "door mensenhanden" zijn veranderd, waardoor de Almachtige god er niet meer de Autoriteit over heeft, maar de Tegenstander:

(B)

1.Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.

2.Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.

3.Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.

4.Eer uw vader en uw moeder.

5.Gij zult niet doden.

6.Gij zult geen onkuisheid doen.

7.Gij zult niet stelen.

8.Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.

9.Gij zult geen onkuisheid begeren.

10.Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort

We ontdekken hier dat er in het 1e gebod een deel van Gods dienstwerk voor ons, is weggelaten.

In gebod 2 is er ook een verandering aangebracht, waardoor de stelling "dat we geen andere goden" mogen aanbidden is vervallen. Ruilte dus ol argeloze mensen er toe aan te zetten om "andere goden" te kunnen aanbidden.

In gebod 3 zien we dat dat de oorspronkelijke tekst van het 4e gebod naar gebod 3 is overgeheveld, maar niet meer de eseentie, als een Teken/Huis tussen de Almachtige god en de mens wordt herkend. Hier wordt nu de "dag des Heren" weergegeven, die in de moderne opvattingen verwijst naar de zondag, de eerste dag der week!

Nergens in de Bijbel zullen we vinden dat de Sabbat van de 7e dag der week, naar de 1e dag der week is verplaatst.

a) waar haal je dit vandaan? Bron?

B) zou het niet héél misschien kunnen dat dit prachtige verhaal vooral ten dienste van zelfrechtvaardiging en afwijzing van andere stromingen is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Biblebook, ik schreef dan ook niet over het wel of niet houden, maar over het idee dat er een bijbelse indeling in die tien geboden zou zijn. Die is er dus niet; de Schrift geeft nergens aanwijzingen over wat nu precies welk gebod is. Daarom zijn er dus verschillende indelingen in omloop en kun je er niet één als dé indeling aanwijzen.

Overigens hecht ik als christen meer belang aan bijvoorbeeld de bergrede en de apostolische brieven. Zonder het belang van de tien woorden te ontkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een vraag over een van de 10 geboden namelijk gebod 4.

Exodus 19, 9-10.

Gedenk den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;

Ik vraag mij al jaren af waarom de meeste kerken op zondag de diensten houden, terwijl het alom bekend is dat de sabbat zaterdag is niet zondag. Als ik mij gaan alleen de zevendedagsadventisten op zaterdag naar de kerk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Constantijn_de_Grote

Constatijn heeft de zondag als heilige dag ingevoerd. Daar staat niets van over in de bijbel. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Ursa,

Dank voor je berich!

De omschrijving en/of de uitleg aangaande de twee verschillende uitleggingen van de 10 geboden heb ik toegepast vanaf de site: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_geboden .

Echter een heel duidelijke uitleg vinden we op deze site:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/tien-geboden.pdf

Waar dhr Verhoeven, duidelijk uitlegt dat de wereldkerk de geboden van de Almachtige met voeten treed, heeft verandert en de decaloog dan ook (terecht vanuit hun visie) als een gebodentafel "van de Kerk" beschouwt. Let wel: het is vervalste weergave van Gods gebodentafel, dus er is een "andere heer" die er nu over heerst en ze toepast op een eigen rijk, "wetten en geboden van mensen" er van heeft gemaakt. Daarmee dragen deze niet meer de Autoriteit van de Almachtige god, maar dienen zij nu een andere godheid en kunnen deze geboden, waaraan de twee liefdegeboden niet meer hangen, door geweld opgelegd worden aan de mensen.

Let op dat de Wereldkerk de term " de Kerk" toepast afscheidelijk van de Almachtige god, namelijk in het Apostelschap van haar Hoofd en dat betekent, dat zij zich afscheid van andere denominaties en zich als enige " de Moederkerk" beschouwt. Dat staat in tegenspraak en is in conflict met datgene wat de Bijbel onder "kerk" verstaat!

Openbaring 5:9,10

"En zij zongen een nieuw gezang, zeggende: Gij zijt waardig de boekrol te nemen en haar zegels te openen; want Gij zijt geslacht en Gij hebt (hen) voor God gekocht met uw bloed, uit elke stam en taal en volk en natie; en Gij hebt hen voor onze God gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters, en zij zullen als koningen heersen op de aarde" (Openbaring 5:9,10).

Het is Jezus Christus die centraal staat van de verlossing en het dienstwerk van het einde. De verlosten komen uit alle taal en volk en natie en stam!

Het is dus de Heilige Geest die mensen overtuigd van zonden en de behoefte aan vergeving en redding (Joh. 16:7-13 en Joh.3:3-8)De kerk van Jezus Christus is dus geen Kerk die zich een vooringenomen positie kan veroorloven en zich ook niet boven Jezus kan stellen, alleen dan wanneer zij de wet van het Hemels Koninkrijk -heeft- veranderd en tot een morele wet (en hiermee een ceremoniële) in en voor de wereld maakt.

Aangaande punt b: Wie wijst wat af. Evangeliseren wij in het voorbeeld van Christus aan de gehele wereld; aan alle volk,stam, taal en natie? Wij kunnen niemand uitsluiten van de redding of verlossing. Wat de Wereldkerk wél doet, zij zegt dat er buiten haar geen redding is!. Mensen zijn niet in staat om te verlossen, nog heilig te verklaren. Het is de Heilige Geest die mensen tot tot God brengt, wij hebben daar geen deel aan, dan alleen te verkondigen. (Openbaring 22:17)

Het is uiteindelijk elk individu die in vrijheid (genade) kan en mag kiezen en in het uiterste geval is het Jezus die de "spaderegen" of de "late regen" door de Heilige Geest over ALLE leven zal laten komen!

Overigens; de twee verrschillende gebodentafels leren ons zowiezo dat er twee heren zijn en twee "christelijke" kerken in de wereld! De Heilige Vader in de Hemel en een Heilige Vader in deze wereld! Dat sluit een individuele en persoonlijke poging om met Christus over één te komen, natuurlijk niet uit. Uiteindelijk spreekt de Christus, door de Heilige Geest tot ieders persoonlijke hart. Daarom sluit dat een Heilige Vader in de wereld uit, en wordt deze dus "tevergeefs" aanbeden.

Matheus 15:6-9

6 En gij hebt alzo Gods gebod krachteloos gemaakt door uw inzetting.

7 Gij geveinsden! Wel heeft Jesaja van u geprofeteerd, zeggende:

8 Dit volk genaakt Mij met hun mond, en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij;

9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.

Deze waarschuwing mag duidelijk zijn en geldt voor alle tijden, zolang niemand door de Poorten van het Hemels Jeruzalem is gegaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Thorgrem,

Dank voor je antwoord. Ik heb de site van Marc Verhoeven aangehaald, omdat hij daar heel duidelijk heeft omschreven wat juist is. Het is de letterlijke weergave van de 10 geboden (zonder de +2) zoals de Wereldkerk die aan ons voorhoudt. Ook ik heb in een voorgaande posting van mij, de officiêle http://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_geboden weergave gegeven van de verschillen tussen de 10 geboden van de Almachtige god en die van de Wereldkerk. Marc Verhoeven heeft dezelfde 10 geboden van de Wereldkerk aangehaald, met een verdere, naar mijn mening, juiste conclusie! Alleen een Hemelse en Verlossende Godheid bezit als enige de Autoriteit over de 10 geboden (10+2) Elke andere versie er van, kan niet anders dan een vervalsing zijn, die uiteindelijk zal leiden tot verkeerde inzettingen en voorstelling van een Godheid.

Jezus heeft daar een Bijbeltekst voor:

Mattheüs 15: 6-9

6 En gij hebt alzo Gods gebod krachteloos gemaakt door uw inzetting.

7 Gij geveinsden! Wel heeft Jesaja van u geprofeteerd, zeggende:

8 Dit volk genaakt Mij met hun mond, en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij;

9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.

10 En als Hij de schare tot Zich geroepen had, zeide Hij tot hen: Hoort en verstaat.

11 Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.

12 Toen kwamen Zijn discipelen tot Hem, en zeiden tot Hem: Weet Gij wel, dat de Farizeën deze rede horende, geërgerd zijn geweest?

13 Maar Hij, antwoordende zeide: Alle plant, die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden.

De gebodentafel zoals de Wereldkerk heeft ingesteld, zijn niet door de Almachtige god ingesteld. Dus zullen zij op den duur worden uitgeroeid!

Markus 7:7-9

7 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen; 8 Want, nalatende het gebod Gods, houdt gij de inzettingen der mensen, als namelijk wassingen der kannen en drinkbekers; en andere dergelijke dingen doet gij vele. 9 En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel te niet, opdat gij uw inzettingen zoudt onderhouden.).

Zo zie je dus Thorgrem, dat alles wat tot zonde leidt of dat waar de mens wordt misleid, wordt door de Almachtige god, uiteindelijk uitgeroeid, en zal het hemels Koninkrijk niet binnen komen. ook niet 10 geboden die verandert, of aan de menselijke behoefte zijn aangepast! Geen mens, ook de Wereldkerk niet, is in staat om mensen te verlossen van zonden, en kan zij evenmin Heilig verklaren, omdat heiligheid alleen verbonden kan zijn met de Gerechtigheid vanen in Christus (de 10+2 geboden dus van de Allerhoogste god). Alleen de Heilige Geest kan het Dienstwerk van Christus in ons bewerken, immers ook Jezus kon en kan alleen het Dienstwerk doen, door de Heilige Geest. (Joh. 3:3-! / 2 Kor. 3:18/ Jesaja 8:20/ Joh 14: 16-18 Handelingen 1:8)

Zegen

Tenslotte Thorgrem, komen alle mensen onder het oordeel. De uitslag van dat oordeel kan alleen maar door Gods gebodentafel (+2) als rechtvaardige wet ondersteund en bepaald worden. (Prediker 12:13,14 en Jakobus 2:8-12)

‘Wij zijn uit God. Wie God kent, luistert naar ons; wie niet uit God is, luistert niet naar ons. Hieraan herkennen wij de geest van de waarheid en de geest van de dwaling’ (1 Johannes 4:6).
Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo Thorgrem,

Dank voor je antwoord. Ik heb de site van Marc Verhoeven aangehaald, omdat hij daar heel duidelijk heeft omschreven wat juist is.

Ik wil niet heel vervelend zijn maar Marc Verhoeven wordt binnen het christendom (vrijwel alle denominaties) gezien als iemand die dringen eens psychische hulp mag gaan opzoeken omdat hij zo kierewiet is als een afgekloven pinda op vetballetje voor vogels. Veruit het meeste op zijn site is door een ieder met wat meer intelligentie dan een geroosterde boterham door te prikken.

Ik heb zijn site al eens vaker bekeken en ik kan je adviseren dat als je christen bent je er beter weg kan blijven tenzij voor vermaak natuurlijk. Ook als je geen christen bent overigens. De site van Sesamstraat zal je over het algemeen nog meer waarheid leren over het christendom dan die van Verhoeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Thorgrem,

U haalde aan:

Ik wil niet heel vervelend zijn maar Marc Verhoeven wordt binnen het christendom (vrijwel alle denominaties) gezien als iemand die dringen eens psychische hulp mag gaan opzoeken omdat hij zo kierewiet is als een afgekloven pinda op vetballetje voor vogels. Veruit het meeste op zijn site is door een ieder met wat meer intelligentie dan een geroosterde boterham door te prikken.

Ik heb zijn site al eens vaker bekeken en ik kan je adviseren dat als je christen bent je er beter weg kan blijven tenzij voor vermaak natuurlijk. Ook als je geen christen bent overigens. De site van Sesamstraat zal je over het algemeen nog meer waarheid leren over het christendom dan die van Verhoeven

Ik denk Thorgrem dat we allemaal genezing nodig hebben! Niet alleen dhr Verhoeven, maar alle mensen hebben genezing nodig. Nu is het ook zo dat de Almachtige god, die zich in Christus laat kennen, niet van ons verlangt dat we even heilig zijn als Hij, is.

Zoals u over mensen spreekt en uw gedachten aangaande mensen, die andere meningen en/of ideeën op nahouden, is niet in overeenstemming met datgene wat Jezus aan de mensen wil voorhouden. Alleen door "Zijn Geest" zijn we in staat om te groeien in Zijn gerechtigheid. Pas, als we de poorten van het Hemels Jeruzalem zijn doorgegaan en met Jezus "maaltijd hebben gehouden" kunnen we zeggen "we hebben overwonnen". En dan zal 1000 jaren lang ons uitgelegd worden "hoe kierewiet" we feitelijk allemaal waren, in zekere mate!

Overigens:

Bewoordingen als

:... als iemand die dringen eens psychische hulp mag gaan opzoeken omdat hij zo kierewiet is als een afgekloven pinda op vetballetje voor vogels
horen denk ik, in een forum niet thuis. Kent u uzelf wel voldoende, om zo`n oordeel over iemand te uiten.

Overigens, u dient uw afbeelding van Jezus aan het kruis te veranderen in een "leeg kruis", Jezus hangt namelijk niet meer aan het Kruis, maar Hij is opgestaan uit de dood!

Als u meent dat Hij nog aan het Kruis hangt, dan staat u even ver als de joden die menen dat Jezus Christus niet de Zoon van de Almachtige god is.

U ziet, we hebben Jezus allemaal nodig om te begrijpen waar Hij over spreekt en Zijn voorbeeld voor ons nog steesd geldend is, ook in de (Bijbelse-) tien geboden +2 (Johannes 15:10).

Daarom dienen wij te leren inzien dat we menselijke geboden en wetten naast ons neer moeten leggen, om plaats te laten maken voor de Wet van de Almachtige (+2)in ons hart (als een besneden denken en handelen) opdat wij meer en meer op Jezus gaan lijken, en zondige praktijken na leren te laten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgrem is een 'je', geen 'u'. :)

Ik denk Thorgrem dat we allemaal genezing nodig hebben!

Ik in ieder geval, ik voel me behoorlijk slecht. Voor de rest heeft algemene praat weinig zin op een specifiek onderwerp.

is niet in overeenstemming met datgene wat Jezus aan de mensen wil voorhouden.

Als je de Bijbel heel selectief leest dan kun je er idd hippie Jezus uithalen.

Kent u uzelf wel voldoende, om zo`n oordeel over iemand te uiten.

Oordeel? Meer een constatering. Het was zeer sterk aangezet maar dat is een stijlfiguur.

Overigens, u dient uw afbeelding van Jezus aan het kruis te veranderen in een "leeg kruis", Jezus hangt namelijk niet meer aan het Kruis, maar Hij is opgestaan uit de dood! Als u meent dat Hij nog aan het Kruis hangt, dan staat u even ver als de joden die menen dat Jezus Christus niet de Zoon van de Almachtige god is.

U ziet, we hebben Jezus allemaal nodig om te begrijpen waar Hij over spreekt en Zijn voorbeeld voor ons nog steesd geldend is, ook in de (Bijbelse-) tien geboden +2 (Johannes 15:10).

Ook zo'n heerlijk kortzichtig zoetsappig verhaaltje waarvan je er vanuit gaat dat er slechts 1 zienswijze mogelijk is en een totaal gebrek toont aan symboliek. Als je wil dat het plaatje veranderd, regel dat. Niet met mijn hulp in ieder geval.

Je kan wel leuk praten, maar zo te zien ben je iets te veel omgegaan met Verhoeven en consorten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Dave,

Wat zijn de geboden van de Almachtige god, en waarom deelt de Almachtige god ons dingen mee, die in de 10 woorden zijn vervat.

Elk land in onze wereld heeft een grondwet8 In deze grondwet is vastgelegd hoe mensen t.o.v. elkaar zich dienen te gedragen en welke eisen de grondwet stelt aan mensen die binnen de grenzen van een bepaald land leven en werken. Door culturele achtergrond en invloeden van politieke en religieuze aard, kunnen de grondwetten van de landen, onderling nogal verschillen.

Al deze grondwetten vinden hun oorsprong in die van het Hemels Koninkrijk.

Het is dus normaal dat ook de Almachtige god een grondwet heeft voor het Hemels Koninkrijk. Dat kan ook niet anders, want Satan overtrad de wet van het Hemelse Koninkrijk, door er tegen in opstand te komen. Daarom werd hij uit de hemle verbannen en werd hij Overste van deze wereld, omdat de mens de wet van de Almachtige god overtrad, werden zij uit het aardse paradijs verbannen. Hun nieuwe heer werd Satan.

Onze Almachtige god, in de hemel houdt zoveel van ons, dat Hij er alles aan doet om ons, op vrijwillige basis, terug te laten komen naar dat Hemels Rijk.

Hij offerde Zijn Zoon er voor op, die het voorbeeld was van de beeltenis van Zijn Vader.

Het is dus logisch en normaal dat de 10 geboden niet kunnen hebben afgedaan, immers van oorsprong zouden zij ook voor deze aarde hebben gegolden, als de mens gehoorzaam was gebleven.

De eerste 3 geboden geven ons aan, dat de Almachtige god een zorgzame Vader is. Hij stelt ons niet zo maar wetten/regels voor die we op een "wettische" manier moeten navolgen. De Almachtige god is geen (Over-) heerser die ons als robotten wil behandelen, eerder wil Hij ons zien als zijn kostbare kinderen.

De eerste 3 geboden zijn dus feitelijk "mededelingen" die de Allerhoogste god voorstelt als een onbetwistbare god, die door niemand vervangen kan worden. de ALmachtige god toont hier zijn karakter "IK BEN". Ook Jezus Cristus is slechts een "beeltenis" van Zoijn en Onze Vader. "Wie Mij heeft gezien" zegt Jezus, "heeft de Vader gezien" Het karakter van de Hemelse Vader kunnen we vinden in Jezus Christus. De Heilige Geest heeft het zelfde karakter en is daarom een Trooster en een Helper voor ons. Niemand kan dus beweren dat Hij de Almachtige god of Zijn Zoon nooit heeft gekend, want Hij drukt zich uit in onveranderlijke en eeuwige inzettingen.

Dat betekent Dave, dat die geboden ook NOOIT kunnen veranderen ,tenzij de mens ze zelf veranderd ten eigen gunste, waardoor ze op onwettige en dus ook onrechtvaardige manier gebruikt -kunnen- worden.

Het 4e gebod is de of een spil, waarom de eerste 3 en de laatste 6 draaien. God stelt zich dus voor in de eerste 3 en het 4e leert ons dat Hij op een bepaald moment (na de Schepping) rust wil en samen met Zijn kinderen en Schepping dat wil herinneren en vieren. Daarom heeft de ALmachtige god het 4e gebod (als enigeà gezegend en geheiligd)

In de 10 geboden vinden we de principes terug van het karakter van de Almachtige god en dat wat Hij van ons vraagt -ook zo- te leren onderhouden, in de wereld voor andere mensen.

Zo zijn we dan een getuigenis van de Vader én van Jezus Christus, waarbij de wet ( 10+2 wetten) basis zijn van waaruit we onze ervaringen van groei en verlossing kunnen openbaren aan onze naaste!

Om je wat verder te helpen om de iznichten van elk gebod wat te verduidelijken, geef ik je hieronder een opsomming van wat de basisprincipes zijn tussen het karakter van de Almachtige God en de 10 geboden.

Gods karakter = 1a

De wet = 1b

1a God is volmaakt Matt 5:48

1b De wet is volmaakt Psalm 19:8

2a God is heilig Lev. 11:44

2b De wet is heilig Rom. 7:12

3a God is Geest Joh. 4:24

3b De wet is geestelijk Rom. 7:14

4a God is liefde 1 Joh. 4:8

4b De wet is liefde Rom. 13:10

5a God is licht Psalm 27:1

5b De wet is licht Spr 6:23

6a God is waar (-achtig) Joh. 3:33

6b De wet is waar Psalm 119:142

7a God is gerechtigheid 2 Kor. 9:9

7b De wet is gerechtigheid Psalm 119:171

8a God is goed Luk. 18:19

8b De wet is goed 1 Tim 1:8

9a God is trouw Deut 7:9 en Jes. 49:7

9b De wet is trouw Psalm 119:86

10a God is wijsheid 1 Kon? 3:26/Luk 11:49

10b De wet is wijsheid Psalm 119:98-100

11a God is groot 1 Kron. 16;25 /Psalm 147

11b De wet is groot Jes. 42:21

12a God is vrede Fil. 4:7

12b De wet is vrede Psalm 119:165

Het moet nu dan toch duidelijk zijn Dave, dat zowel de wet der 10 geboden als het karakter én de belofte van Onze Hemelse Vader ongewijzigd zijn en nooit door Hem of Jezus, anders zijn voorgesteld, dan dat zij in de Hemel als grondwet zijn vastgesteld en dat Hemelse elan op aarde wil herschapen! Het is dus onmogelijk dat in de toekomst Gods wetten hier op aarde anders zullen zijn dan in de rest van het Koninkrijk der Hemelen, als de zonde heeft afgedaan en de Here Jezus Christus de aarde, op een teken van Zijn Vader heeft herschapen tot een nieuwe aarde!

gegroet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dave,

Het betekent dus ook dat het 4e gebod, aangaande de Sabbat, geen enkele verandering plaats gevonden heeft.

Johannes 4:20-24

20 Onze vaders hebben op dezen berg aangebeden; en gijlieden zegt, dat te Jeruzalem de plaats is, waar men moet aanbidden.

21 Jezus zeide tot haar: Vrouw, geloof Mij, de ure komt, wanneer gijlieden, noch op dezen berg, noch te Jeruzalem, den Vader zult aanbidden.

22 Gijlieden aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden.

23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden.

24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

Zoals ik in en eerdere posting aangaf, gebruikt de RKK Staat de oude ceremoniële geboden als basis voor haar Gezag, waardoor zij meenden die geboden naar believe te mogen en kunnen veranderen. We hebben aangetoond, dat diverse geboden door deze wereldkerk, zijn veranderd en dat zij de mensen zo leren.

We weten ook dat het geloof "uit de joden is". Dat betkenet dat de 10+2 geboden zoals Jezus die aan ons voorleefde (lees ook: Joh.15:10) dus ook gelden voor hen die zeggen dat Jezus Christus hun Heer is. Het kan ook niet anders want de 10 geboden+2 zijn deel van het oordeel maar ook blijvend deel van het OT en NT.

Aangezien Christus de centrale plaats inneemt in de verkondiging van het Evangelie, is het ONMOGELIJK dat een Bijbels figuur, buiten Hem om, gesproken heeft over een wettelijke verandering van de 10+2 geboden.

Dus we dienen allemaal in principe de Sabbat te onderhouden van het 4e gebod, dat nooit een onderwerp van verandering is geweest, en ook niet door God en Christus, verplaatst is naar de 1e dag (na de Sabbat) de ZON dag!

Men zou dan van de Hemelse Vader en Christus leugenaars en wets verachters maken van hun eigen wetgeving, en hen dus gelijk stellen met de Tegenstander!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@biblebook: Moet de grondwet van de Hemel dezelfde zijn als de tien geboden aan de Hebreeërs gegeven? Wellicht is de grondwet van de Hemel niet meer dan: Heb God lief met heel uw hart en uw naaste als uzelf.

Een wekelijkse rustdag is een hele mooie gewoonte (en gezond ook), maar waarom zou dit per se op de zaterdag moeten zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Lucilius,

U schreef

Heb God lief met heel uw hart en uw naaste als uzelf.

Om u een idee te geven wat de essentie van Deuteronomium 6:5 is, heb ik de strekking van vers 1 t/m 9 hier weergegeven. Ik zal de meest esentiële passages m.b.t. uw vraag benadrukken, zodat u aan de hand van de Bijbel en uw eigen inzichten inzake uw gebedsrelatie met de Almachtige, kunt begrijpen door de Heilige Geest.

Deuteronomium 6:1-9

1 Dit zijn dan de geboden, de inzettingen en de rechten, die de HEERE, uw God, geboden heeft om u te leren; opdat gij ze doet in het land, naar hetwelk gij heentrekt, om dat erfelijk te bezitten;

2 Opdat gij den HEERE, uw God, liefhebt, om te houden al Zijn inzettingen, en Zijn geboden, die ik u gebiede; gij, en uw kind, en kindskind, al de dagen uws levens; en opdat uw dagen verlengd worden.

3 Hoor dan, Israël! en neem waar, dat gij ze doet, opdat het u welga, en opdat gij zeer vermenigvuldigdet (gelijk als u de HEERE, uwer vaderen God, gesproken heeft) in het land, dat van melk en honig is vloeiende.

4 Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!

5 Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.

6 En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn.

7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.

8 Ook zult gij ze tot een teken binden op uw hand, en zij zullen u tot voorhoofdspanselen zijn tussen uw ogen.

9 En gij zult ze op de posten van uw huis, en aan uw poorten schrijven.

Ik hoop van harte dat u leert begrijpen wat de Almachtige hier tracht te zeggen.

Als het geloof uit de joden is, zoals Jezus ons leert, dan is datgene wat hier in Deut. 6:5-9 evenzeer voor ons van belang als voor het volk Israël in die dagen.

Israël is een volk geen land op zich in principe, zoals wij nu kennen. Wat we hier dus ook ervaren, gaat het hier om een geestelijke toestand, hoe leren wij ons handelen en denken af te stemmen op het Rijk dat we in de toekomst zullen beërven.? Want daar handelen de Bijbelpassages hier over.

Net zoals de HEERE (Hemelse Vader) ons Eerst lief heeft gehad, zo vraagt de HEERE (in Christus) ons dan ook de Hemelse Vader lief te hebben. indien wij bereid zijn om te willen groeien in de Gerechtigheid van Christus, die de geboden en de liefde van de Almachtige uitdraagt, dan zullen wij Ervaringen van verlossing opdoen en achter ons leren laten, wat ons scheidt van dat Rijk van Christus.

We hebben dus gezien dat het van belang is dat we de HEERE en Christus lief moeten leren hebben, voordat we in staat zijn de wet te kunnen onderhouden. Zonder de twee liefdesgeboden, waaraan de gehele wet hangt zijn we daar, met de hulp van de Heilige Geest, niet toe in staat. Daar zit `m de kneep! We kunnen de wet helemaal niet onderhouden als we eerst niet begrijpen dat Gods liefde en onze liefde voor Hem samengaan, dus van beide kanten centraal dient te staan. Indien we de Gerechtigheid van Christus aanvaarden, vindt immers de groei naar heiliging plaats!

Omdat de HEERE, zich in Jezus heeft geopenbaard, een Liefdevolle Vader te zijn, zijn wij ook in staat om Hem lief te hebben, op grond waarvan we dan ook bereid zouden moeten zijn de geboden te onderhouden, inherent daaraan is dan vanzelfsprekend dat we ook onze naaste lief leren hebben, als onszelf.

Als we nu menen aan al deze zaken aandacht te willen schenken, en begrijpen dat de Allerhoogste god, in de beeltenis van Christus terug te vinden, en getroost te worden door de Heilige Geest, dan is het ook duidelijk dat de Sabbat van het 4e gebod, inderdaad de "zaterdag" is, zoals u zegt.

Aangezien de Allerhoogste god, in Christus weerkaatst, trouw is en onveranderlijk, dan is de wekelijkse rustdag inderdaad de Sabbat van het 4e gebod, dat ook even onveranderlijk!

Om u een indruk te geven wat de Sabbat voor de Allerhoogste god en ons betekent, hier enkele Bijbelse passages, die de Sabbat bevestigen als een eeuwige inzetting!

1 God heiligde en zegende de Sabbat in de scheppingsweek ( Genesis 2:1-3)

2.God herhaalde regelmatig die feiten aangaande de Sabbat van het 4e gebod, door deze deel te laten zijn van de decaloog (Exodus 20:8 en Deuteronomium 6:12-16)

3. God gaf de Sabbat aan alle mensen, niet alleen aan de joden (Jesaja 56:6,7 en Marcus 2:27)

3.God voorspelde dat de Sabbat van het 4e gebod aangevallen zou worden, veranderd en bestreden door de mens (Daniël 7:25)

4. Jezus Christus geeft een juist voorbeeld van Sabbat vieren (Lucas 4:14-16)

5. Jezus`volgelingen hielden de Sabbat, ook na de Kruisiging ( Lucas 23:56-58)

6.De Sabbat duurt van zonsondergang vrijdag avond tot zonsondergang zaterdagavond (Leviticus 23:32 en Marcus 1:32)

7. De Sabbat is een speciaal teken tussen de Almachtige god en Zijn schepselen (Exodus 31:13-17)

8. De mens die de Sabbat onderhoudt, toont daarmee zijn trouw aan de Allerhoogste god en de bijzondere relatie tot de HEERE, zoals ook Jezus dat doet (Exodus 31:13-17 en Ezechiël 20:12,20)

9. Jezus is Heer over de Sabbat en toont ons de goede weken die we op de Sabbat kunnen doen (Mattheus 12:1-12)

10. De Sabbat gedenkt onze geestelijke rust in Jezus Christus (Hebreeën 4:1-11)

Er blijft dua en Sabbatsrust voor het volk van de Allerhoogste god en in Christus.

Het is hier bij niet gezegd, dat u op de andere dagen (na de wekelijkse Sabbat) nog eens uw Hemelse Vader, in Christus wilt ontmoeten en een dienst wilt houden! De Sabbat ven het 4e gebod, kunt u hierbij echter niet uitsluiten en is dus exlusief voor de volgelingen van Christus.

Ik hoop van harte dat u hiermee verder kunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid