Spring naar bijdragen

10 geboden, gebod 4


Aanbevolen berichten

@Shevan,

Over die misstanden bij slaven zegt Jezus juist dat ze niet goed waren. Slavernij op zichzelf was niet per sé verkeerd, maar wel hoe je de slaven behandelde.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Heren, betracht jegens uw slaven recht en billijkheid; gij weet toch, dat ook gij een heer in de hemel hebt.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 357
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Over die misstanden bij slaven zegt Jezus juist dat ze niet goed waren. Slavernij op zichzelf was niet per sé verkeerd, maar wel hoe je de slaven behandelde.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Heren, betracht jegens uw slaven recht en billijkheid; gij weet toch, dat ook gij een heer in de hemel hebt.

Volgens mij is dit meer een advies van Paulus aan gemeenteleden die al slaven hadden. Het was niet het doel bestaande maatschappelijke verhoudingen ineens over de kop te gooien. Idealiter zou er ook daadwerkelijk geen slavernij bestaan. Maar ja, daar zijn wel een eeuw of wat overheen gegaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Over die misstanden bij slaven zegt Jezus juist dat ze niet goed waren. Slavernij op zichzelf was niet per sé verkeerd, maar wel hoe je de slaven behandelde.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Heren, betracht jegens uw slaven recht en billijkheid; gij weet toch, dat ook gij een heer in de hemel hebt.

Volgens mij is dit meer een advies van Paulus aan gemeenteleden die al slaven hadden. Het was niet het doel bestaande maatschappelijke verhoudingen ineens over de kop te gooien. Idealiter zou er ook daadwerkelijk geen slavernij bestaan. Maar ja, daar zijn wel een eeuw of wat overheen gegaan...

Klopt.

Jezus was niet gekomen om het maatschappelijke en politieke systeem overhoop te gooien. Slavernij kan je vergelijken met een primitieve vorm van loondienst nu. In het OT werd aangegeven dat gelovigen slaven goed horen te behandelen en dat ze rechten hebben. Paulus gaf ook aan dat wanneer je vrij kon komen als slaaf, je daarvan gebruik mocht maken. Ook gaf Paulus aan dat een slaaf plichten heeft naar zijn/haar meester. Nu we in een tijd leven waarin we in het westen gelukkig grotendeels af zijn van het idee van slaaf (met uitzondering van mensenhandel en slavernij in de prostitutie), zal God niet zeggen dat we weer terug moeten naar de tijd van slavernij. God is altijd een voorstander van meer vrijheid en als de maatschappij er zelf voor kiest om meer vrijheid te willen bereiken, zal Hij dat niet afkeuren, maar ermee instemmen. Ook nu respecteert God ons systeem van loondienst, zelfstandig ondernemerschap, CAO's, vakbonden enz. . Hij stuurt geen engel uit de hemel om ons systeem overhoop te gooien. Hij heeft mensen een vrije wil gegeven om zelf de maatschappij in te richten. Een mens wordt niet echt vrij door de wereld op een bepaalde manier in te richten, maar een mens wordt echt vrij als deze Jezus Christus aanneemt als Heer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De bijbel is wel geschreven in een bepaalde context als je die voor het gemak vergeet en zonder daar rekening mee te houden naar de 21e eeuw kopieert ben je verkeerd bezig. Want zonder die context verliest een hoop van de teksten uit de bijbel hun betekenis. Kijk je naar de context van het OT dan was het absolute bezit van een slaaf door de God gegeven wetgeving niet zo absoluut meer en moesten mede-Isrealieten na zes jaar weer hun vrijheid gegeven worden bijvoorbeeld.

Ik kijk alleen maar naar de tijd van het OT ik vergelijk het met niks in het hier en nu. Dat wordt aangedragen door andere posters.

En ja Jezus zegt dat je de slaven goed moet behandelen. En wat is goed volgens de bijbel? De door mij al eerder genoemde gruwelijke regels. Welke zelfs door sommige poster als normaal worden bestempeld en vergeleken met huidige loon dienst. Onvoorstelbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De bijbel is wel geschreven in een bepaalde context als je die voor het gemak vergeet en zonder daar rekening mee te houden naar de 21e eeuw kopieert ben je verkeerd bezig. Want zonder die context verliest een hoop van de teksten uit de bijbel hun betekenis. Kijk je naar de context van het OT dan was het absolute bezit van een slaaf door de God gegeven wetgeving niet zo absoluut meer en moesten mede-Isrealieten na zes jaar weer hun vrijheid gegeven worden bijvoorbeeld.

Ik kijk alleen maar naar de tijd van het OT ik vergelijk het met niks in het hier en nu. Dat wordt aangedragen door andere posters.

En ja Jezus zegt dat je de slaven goed moet behandelen. En wat is goed volgens de bijbel? De door mij al eerder genoemde gruwelijke regels. Welke zelfs door sommige poster als normaal worden bestempeld en vergeleken met huidige loon dienst. Onvoorstelbaar.

Je leest uitermate selectief, buiten dat zelfs jij moet gelezen hebben over het grote aantal zelfmoorden in de Chinese fabrieken waar Apple onderdelen gemaakt worden. Of wel eens iets gelezen moeten hebben over de arbeidsomstandigheden in Vietnam, Laos, India, Bangladesh. De wereld voldoet niet echt aan jou "verlichte" denkbeelden. Ook hier hou ik het verder voor gezien omdat ik niet het idee krijg dat je echt een discussie wil aangaan maar alleen een platform zoekt om je eigen denkbeelden te verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De bijbel is wel geschreven in een bepaalde context als je die voor het gemak vergeet en zonder daar rekening mee te houden naar de 21e eeuw kopieert ben je verkeerd bezig. Want zonder die context verliest een hoop van de teksten uit de bijbel hun betekenis. Kijk je naar de context van het OT dan was het absolute bezit van een slaaf door de God gegeven wetgeving niet zo absoluut meer en moesten mede-Isrealieten na zes jaar weer hun vrijheid gegeven worden bijvoorbeeld.

Ik kijk alleen maar naar de tijd van het OT ik vergelijk het met niks in het hier en nu. Dat wordt aangedragen door andere posters.

En ja Jezus zegt dat je de slaven goed moet behandelen. En wat is goed volgens de bijbel? De door mij al eerder genoemde gruwelijke regels. Welke zelfs door sommige poster als normaal worden bestempeld en vergeleken met huidige loon dienst. Onvoorstelbaar.

Je leest uitermate selectief, buiten dat zelfs jij moet gelezen hebben over het grote aantal zelfmoorden in de Chinese fabrieken waar Apple onderdelen gemaakt worden. Of wel eens iets gelezen moeten hebben over de arbeidsomstandigheden in Vietnam, Laos, India, Bangladesh. De wereld voldoet niet echt aan jou "verlichte" denkbeelden. Ook hier hou ik het verder voor gezien omdat ik niet het idee krijg dat je echt een discussie wil aangaan maar alleen een platform zoekt om je eigen denkbeelden te verkondigen.

Omdat vandaag de dag mensen zelfmoord plegen in een fabriek door slechte werkomstandigheden doet niks af aan de regels in het ot. Ik praat over het OT niet over nu.

Verder klopt het dan niet dat wat ik aangaf de regels zijn rondom slaven? Verbeter mij als het niet klopt. Verder wil ik prima dingen leren. Ik heb al aardig wat geleerd door dit forum. Alleen zonder goede antwoorden of inzichten zal ik uiteraard niet opeens ja en amen zeggen. Wil jij wel leren?

Mijn verlichte wereld? Nogmaals ik richt mij alleen op de regels in het OT over slaven die leven in de tjid van het OT. Gecombineerd met Jezus zijn woorden over slaven. Ik persoonlijk vind deze regels walgelijk (mening) ik spreek niet over dat het nu fantastisch is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De bijbel is wel geschreven in een bepaalde context als je die voor het gemak vergeet en zonder daar rekening mee te houden naar de 21e eeuw kopieert ben je verkeerd bezig. Want zonder die context verliest een hoop van de teksten uit de bijbel hun betekenis. Kijk je naar de context van het OT dan was het absolute bezit van een slaaf door de God gegeven wetgeving niet zo absoluut meer en moesten mede-Isrealieten na zes jaar weer hun vrijheid gegeven worden bijvoorbeeld.

Ik kijk alleen maar naar de tijd van het OT ik vergelijk het met niks in het hier en nu. Dat wordt aangedragen door andere posters.

En ja Jezus zegt dat je de slaven goed moet behandelen. En wat is goed volgens de bijbel? De door mij al eerder genoemde gruwelijke regels. Welke zelfs door sommige poster als normaal worden bestempeld en vergeleken met huidige loon dienst. Onvoorstelbaar.

Gruwelijk omgaan met slaven bestempelt denk ik niemand als normaal. Ook zegt niemand dat de huidige loondienst exact hetzelfde is als de vroegere slavernij. Je zou alleen kunnen zeggen dat slavernij een voorloper is van de huidige loondienst. Jezus heeft volgens mij nergens gezegd dat Hij een voorstander is van slavernij. Jezus heeft het volgende gezegd.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:30 Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. 31 Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet.
Link naar bericht
Deel via andere websites
De bijbel is wel geschreven in een bepaalde context als je die voor het gemak vergeet en zonder daar rekening mee te houden naar de 21e eeuw kopieert ben je verkeerd bezig. Want zonder die context verliest een hoop van de teksten uit de bijbel hun betekenis. Kijk je naar de context van het OT dan was het absolute bezit van een slaaf door de God gegeven wetgeving niet zo absoluut meer en moesten mede-Isrealieten na zes jaar weer hun vrijheid gegeven worden bijvoorbeeld.

Ik kijk alleen maar naar de tijd van het OT ik vergelijk het met niks in het hier en nu. Dat wordt aangedragen door andere posters.

En ja Jezus zegt dat je de slaven goed moet behandelen. En wat is goed volgens de bijbel? De door mij al eerder genoemde gruwelijke regels. Welke zelfs door sommige poster als normaal worden bestempeld en vergeleken met huidige loon dienst. Onvoorstelbaar.

Gruwelijk omgaan met slaven bestempelt denk ik niemand als normaal. Ook zegt niemand dat de huidige loondienst exact hetzelfde is als de vroegere slavernij. Je zou alleen kunnen zeggen dat slavernij een voorloper is van de huidige loondienst. Jezus heeft volgens mij nergens gezegd dat Hij een voorstander is van slavernij. Jezus heeft het volgende gezegd.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:30 Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. 31 Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet.

Maar ook als er niet wordt gekeken naar wat Jezus heeft gezegt en je kijkt wat de regels zijn in het OT over slaven is dat erg heftig. Deze behandeling van mensen kan ik niet accepteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kijk alleen maar naar de tijd van het OT ik vergelijk het met niks in het hier en nu. Dat wordt aangedragen door andere posters.

En ja Jezus zegt dat je de slaven goed moet behandelen. En wat is goed volgens de bijbel? De door mij al eerder genoemde gruwelijke regels. Welke zelfs door sommige poster als normaal worden bestempeld en vergeleken met huidige loon dienst. Onvoorstelbaar.

Gruwelijk omgaan met slaven bestempelt denk ik niemand als normaal. Ook zegt niemand dat de huidige loondienst exact hetzelfde is als de vroegere slavernij. Je zou alleen kunnen zeggen dat slavernij een voorloper is van de huidige loondienst. Jezus heeft volgens mij nergens gezegd dat Hij een voorstander is van slavernij. Jezus heeft het volgende gezegd.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:30 Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. 31 Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet.

Maar ook als er niet wordt gekeken naar wat Jezus heeft gezegt en je kijkt wat de regels zijn in het OT over slaven is dat erg heftig. Deze behandeling van mensen kan ik niet accepteren.

Dat was in die tijd heel normaal en naar het schijnt humaner dan bij andere volken. Het betrof het oude verbond. Jezus kwam om een nieuw verbond in te stellen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Maar tot u, die Mij hoort, zeg ik: Hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten; 28 zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen. 29 Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen. 30 Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. 31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun evenzo. 32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat hebt gij vóór? Immers, ook de zondaars hebben lief, die hen liefhebben. 33 Want indien gij goed doet aan wie u goed doen, wat hebt gij vóór? Ook de zondaars doen dat. 34 En indien gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen, wat hebt gij vóór? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen. 35 Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbaren en bozen.

36 Weest barmhartig, gelijk uw Vader barmhartig is. 37 En oordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden. En veroordeelt niet en gij zult niet veroordeeld worden; laat los en gij zult losgelaten worden. 38 Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven. Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gruwelijk omgaan met slaven bestempelt denk ik niemand als normaal. Ook zegt niemand dat de huidige loondienst exact hetzelfde is als de vroegere slavernij. Je zou alleen kunnen zeggen dat slavernij een voorloper is van de huidige loondienst. Jezus heeft volgens mij nergens gezegd dat Hij een voorstander is van slavernij. Jezus heeft het volgende gezegd.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:30 Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. 31 Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet.

Maar ook als er niet wordt gekeken naar wat Jezus heeft gezegt en je kijkt wat de regels zijn in het OT over slaven is dat erg heftig. Deze behandeling van mensen kan ik niet accepteren.

Dat was in die tijd heel normaal en naar het schijnt humaner dan bij andere volken. Het betrof het oude verbond. Jezus kwam om een nieuw verbond in te stellen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Maar tot u, die Mij hoort, zeg ik: Hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten; 28 zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen. 29 Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen. 30 Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. 31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun evenzo. 32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat hebt gij vóór? Immers, ook de zondaars hebben lief, die hen liefhebben. 33 Want indien gij goed doet aan wie u goed doen, wat hebt gij vóór? Ook de zondaars doen dat. 34 En indien gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen, wat hebt gij vóór? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen. 35 Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbaren en bozen.

36 Weest barmhartig, gelijk uw Vader barmhartig is. 37 En oordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden. En veroordeelt niet en gij zult niet veroordeeld worden; laat los en gij zult losgelaten worden. 38 Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven. Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden.

Het is en blijft dezelfde God. OT en NT.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar ook als er niet wordt gekeken naar wat Jezus heeft gezegt en je kijkt wat de regels zijn in het OT over slaven is dat erg heftig. Deze behandeling van mensen kan ik niet accepteren.

Dat was in die tijd heel normaal en naar het schijnt humaner dan bij andere volken. Het betrof het oude verbond. Jezus kwam om een nieuw verbond in te stellen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Maar tot u, die Mij hoort, zeg ik: Hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten; 28 zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen. 29 Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen. 30 Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. 31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun evenzo. 32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat hebt gij vóór? Immers, ook de zondaars hebben lief, die hen liefhebben. 33 Want indien gij goed doet aan wie u goed doen, wat hebt gij vóór? Ook de zondaars doen dat. 34 En indien gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen, wat hebt gij vóór? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen. 35 Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbaren en bozen.

36 Weest barmhartig, gelijk uw Vader barmhartig is. 37 En oordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden. En veroordeelt niet en gij zult niet veroordeeld worden; laat los en gij zult losgelaten worden. 38 Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven. Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden.

Het is en blijft dezelfde God. OT en NT.

Zelfde God, nieuw verbond. Onder het oude verbond waren de mensen nog onder de vloek van de zondeval (en de vloek van de wet) die satan en de mens zelf veroorzaakt hadden. Als de heidense volken geen slaven hadden of slaven beter zouden behandelen, zouden ze een streepje vóór hebben, maar de heidense, ongelovige volken hadden zelf slaven en behandelden hen vaak slecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat was in die tijd heel normaal en naar het schijnt humaner dan bij andere volken. Het betrof het oude verbond. Jezus kwam om een nieuw verbond in te stellen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Maar tot u, die Mij hoort, zeg ik: Hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten; 28 zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen. 29 Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen. 30 Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. 31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun evenzo. 32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat hebt gij vóór? Immers, ook de zondaars hebben lief, die hen liefhebben. 33 Want indien gij goed doet aan wie u goed doen, wat hebt gij vóór? Ook de zondaars doen dat. 34 En indien gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen, wat hebt gij vóór? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen. 35 Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbaren en bozen.

36 Weest barmhartig, gelijk uw Vader barmhartig is. 37 En oordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden. En veroordeelt niet en gij zult niet veroordeeld worden; laat los en gij zult losgelaten worden. 38 Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven. Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden.

Het is en blijft dezelfde God. OT en NT.

Zelfde God, nieuw verbond. Onder het oude verbond waren de mensen nog onder de vloek van de zondeval (en de vloek van de wet) die satan en de mens zelf veroorzaakt hadden. Als de heidense volken geen slaven hadden of slaven beter zouden behandelen, zouden ze een streepje vóór hebben, maar de heidense, ongelovige volken hadden zelf slaven en behandelden hen vaak slecht.

En de Joden behandelde onder de wet van God tijdens het oude verbond de slaven ook slecht volgens Gods regels. Soms slechter, soms beter dan andere volken.

Maar goed behoorlijk off topic.

Ik heb trouwens zeer interesante en begrijpelijke antwoorden gezien op de orginele vraag. Mijn dank voor de al deze reacties van al de posters.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat was in die tijd heel normaal en naar het schijnt humaner dan bij andere volken. Het betrof het oude verbond. Jezus kwam om een nieuw verbond in te stellen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Maar tot u, die Mij hoort, zeg ik: Hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten; 28 zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen. 29 Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen. 30 Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. 31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun evenzo. 32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat hebt gij vóór? Immers, ook de zondaars hebben lief, die hen liefhebben. 33 Want indien gij goed doet aan wie u goed doen, wat hebt gij vóór? Ook de zondaars doen dat. 34 En indien gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen, wat hebt gij vóór? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen. 35 Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbaren en bozen.

36 Weest barmhartig, gelijk uw Vader barmhartig is. 37 En oordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden. En veroordeelt niet en gij zult niet veroordeeld worden; laat los en gij zult losgelaten worden. 38 Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven. Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden.

Het is en blijft dezelfde God. OT en NT.

Zelfde God, nieuw verbond. Onder het oude verbond waren de mensen nog onder de vloek van de zondeval (en de vloek van de wet) die satan en de mens zelf veroorzaakt hadden. Als de heidense volken geen slaven hadden of slaven beter zouden behandelen, zouden ze een streepje vóór hebben, maar de heidense, ongelovige volken hadden zelf slaven en behandelden hen vaak slecht.

Inderdaad het verschil zit hem in het verbond. Ik heb de discussie wat zitten lezen en het viel me op dat er ook even werd gesproken over wat dan nog wel en niet opgaat van de wetgeving nu. Mijn dominee zei dat ik het OT daarom moest lezen met de 'bril van Jezus' en zo bepalen wat wel en niet op gaat. Dan nog blijft het relatief allemaal, maar dan hoeven we in ieder geval niemand meer te stenigen of iets dergelijks.

Verder is de regel er simpelweg om het leven één dag stil te leggen. Ik denk dat het niet zo heel veel utimaakt welke dag dat precies is, als we met z'n allen weekend zouden nemen op maandag en dinsdag om dinsdag met z'n allen naar de kerk te gaan lijkt mij daar geen bezwaar tegen, als de betekenis van de dag maar mee verschuift. Het is voor mij altijd een uitdaging om verder te kijken. Als er staat dat we op zondag niet mogen werken, is dat niet om te zeggen 'mag niet' en ons in te binden, nee het staat er omdat de mens rust nodig heeft en we die op zondag kunnen nemen. Als we dat als collectief op dinsdag doen of op donderdag maakt dat volgens mij niet zoveel uit. Het gaat om de achterliggende gedachte. De symboliek die is beschreven achter de zondag vind ik trouwens wel mooi! Wellicht een gevaarlijke gedachte, dus als u allen hem neer wilt halen graag zelfs, ik zet het ook zo neer om de discussie een beetje uit te lokken.

De bijbel is geschreven met de inspiratie van de heilige geest en bevat het woord van God. Mij is geleerd dat de bijbel dus de waarheid bevat en het woord van God is. Als er staat de aarde is plat, dan is de aarde plat. Mensen hebben geschreven wat God wil dat er in de bijbel staat. Niks meer en niks minder. Of ik dit persoonlijk geloof is iets anders.

Dit is wel iets gevaarlijker, las ik een stukje terug. Als er in de bijbel staat dat de aarde plat is en niet rond hoeft de bijbel niet meteen te bedoelen dat de aarde ook écht plat is en niet rond. Daar zijn voorbeelden van, ik zal als jullie het nodig vinden eens één opzoeken maar dan moet ik even de boeken in. Sommige bijbelgedeelten zijn voor het begrip van de mens anders opgeschreven. (Nu ben ik m'n punt kwijt haha)

V

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Een wat uitgebreid antwoord van mij (terwijl ik op de vermeende “Opstanding op zondag†niet in ga (kan wel, als je wilt).

De kerk leert veelal dat de Wet, en daarmee de Sabbat afgaan heeft. Haar argumenten berusten hoofdzakelijk op de aanname dat Christus op zondag opgestaan zou zij, en op o.a. onderstaande Bijbeltekst:

Colossians 2:14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen:

Dit handschrift echter is in het geheel de wet niet. Dit was het handschrift van Mozes, en niet de Wet die God zelf in steen geschreven had. De ethische Wet ligt in de ark, de ceremoniele wet, met haar besnijdenis en bloedstorting zat aan de buitenzijde, "tegen ons getuigende".

SVV Deut.31:24 En het geschiedde, als Mozes voleind had de woorden dezer wet te schrijven in een boek, totdat zij voltrokken waren;25 Zo gebood Mozes den Levieten, die de ark des verbonds des HEEREN droegen, zeggende: 26 Neemt dit wetboek, en legt het aan de zijde van de ark des verbonds des HEEREN, uws Gods, dat het aldaar zij ten getuige tegen u.

Deze wet heeft afgedaan, niet de Wet der 10 geboden. Gij zult nog steeds niet stelen, moorden, begeren, afgoden en beelden aanbidden en daarvoor knielen, overspel plegen, liegen, en vloeken. En nog altijd zult gij alleen de Heere uw God aanbidden en je ouders eren.

Blijft er 1 gebod over, het vergeten gebod van “gedenk de Sabbatâ€, die gezegende dag die om de mens gemaakt is, en waardoor je kunt weten dat het de Heere is die je heiligt. SVV Ex 31:13 Gij nu, spreek tot de kinderen Israels, zeggende: Gij zult evenwel mijn sabbatten onderhouden; want dit is een teken tussen Mij en tussen ulieden, bij uw geslachten; opdat men wete, dat Ik de HEERE ben, Die u heilige.

In Gods genade heeft de zonde haar macht over ons verloren; door de Genade is de zonde krachteloos geworden voor hen die geloven. En de kracht der zonde is de wet (1 Cor.15:56). Daarvan heeft niets afgedaan, er is slechts iets bijgekomen en wel Gods genade door het geloof in Christus. Heeft de wet voor iedereen afgedaan? Dan zijn er geen zondaars op deze wereld! Heeft de wet alleen voor gelovigen afgedaan (of Doen wij dan de wet te niet door het geloof) ? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet. (Rom 3:31 SVV) Schijnbaar waren er in de tijd van Paulus al christenen die meenden dat de wet had afgedaan...

Waartoe dient het verzoendeksel van de ark des verbonds als de 'tafelen der wet' heel niet in de ark liggen? Als de wet heeft afgedaan, wat heeft God dan in je hart geschreven volgens Jeremia 31:31-37? Niks! Helemaal niks! En wat heeft Hij in je binnenste gegeven, naar het Nieuwe Verbond? Niets! Dat wat God wilde schrijven in onze harten en in ons binnenste wilde geven heeft afgedaan! Jer 31:33 SVV) Had Mozes dan niet groot gelijk toen hij die stenen tafelen stuksmeet?

Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Als de wet heeft afgedaan heeft ook dit verbond afgedaan! NEE! LAAT JE NIET BESNIJDEN, MAAR DOE ZIJN GEBODEN! (Openb. 14:12 SVV) Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus. (2Jo 1:6 SVV)6 En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod, gelijk gijlieden van den beginne gehoord hebt, dat gij in hetzelve zoudt wandelen.

De wet is essentieel in de leer der bijbel. Zonder wet is er geen overtreding, zonder wet is de genade zinloos! Het lijden van Christus is geheel overbodig zonder de wet! Iemand die gelooft dat de wet heeft afgedaan is als een moordenaar wiens misdaad bewezen is, maar door de rechter niet veroordeeld wordt omdat moord niet verboden is. Grote vreugde en dankbaarheid dat hij niet bestraft wordt. Maar dit is in het geheel geen genade. Meen je van zo’n moordenaar of een dief dat de zonde geen heerschappij over hem voert omdat hij onder de genade is?

Genade staat centraal in het Evangelie, en daarmee dus de wet ook.

Het houden van de sabbat wordt veelal afgedaan als een of andere dwaling; wanneer je dan niet de gehele wet van Mozes nakomt ben je schuldig (naar Jac. 2:10 die echter over de 10 geboden spreekt).

Maar wij zijn toch niet onder de wet? Wij zijn onder de genade! Zullen wij dan zondigen zodat God ons zoveel mogelijk vergeven kan? Laten wij moorden, stelen, echtbreken, vloeken, beelden aanbidden, andere goden dienen, begeren, onze ouders onteren, en er lustig op los vloeken! Mag wie deze dingen doet zich een christen noemen? Wat is geloof zonder werken?

Welk van deze geboden is afgeschaft? Zijn wij onder de wet wanneer wij deze geboden naleven? Ben je een nep-jood als je deze dingen naleeft? Moet je de gehele wet van Mozes naleven als je deze geboden opvolgt? Als je niet moordt, moet je je dan ook maar laten besnijden? Bij het apostelconvent is de christenen uit de heidenen toch heel niet opgelegd niet te moorden of te stelen? Of moet de sabbathouder zich niet laten oordelen naar de voorschriften van mensen? (Kol. 2:16)

Worden wij gerechtvaardigd als wij deze geboden gaan onderhouden wanneer wij tot geloof komen? Nee! Wij zijn zondaars en buiten de genade Gods is er voor ons geen hoop op verlossing. Zonder de genade in Christus gaan wij verloren. Buiten de wet om heeft God ons gerechtvaardigt door het geloof in Christus, brandschoon zijn wij in Gods ogen door ons geloof in Zijn Zoon, die ons door Zijn bloed rechtvaardigt, ondanks onze zonden. De zonde is niet krachteloos geworden doordat de wet afgedaan zou hebben, maar doordat de genade haar intrede heeft gedaan! Zing Psalm 119! Hoe goed is Gods wet!! Zing Psalm 119!

God zet het sabbatsgebod tussen Zijn 9 andere geboden. Het lijkt dan heel waarschijnlijk dat Hij het heiligen van de Sabbat een zeer serieuze zaak vindt. Afgoderij en moord, het eren van vader en moeder; de sabbat is voor God net zo serieus, wat de mens er ook van denken mag. Zegt het verstand iets anders, dan behoort men dit te onderwerpen aan Gods woord.

Stel je voor; als satan de heer van deze wereld is, en voor God de Sabbat heilig is, op welke dag zou het marktdag zijn dan? Op welke dag zou hij het volk zijn wekelijkse zaken en boodschappen aansporen te doen? Op welke dag zou hij de jeugd aanzetten tot uitgaan en zich in ijdele dingen te verlustigen? Precies, de Sabbat! Dat is hem aardig gelukt, zou je kunnen zeggen. En de reformatorische politieke partijen maken er een hoofdpunt van dat dat niet verandert; zondag, rustdag bij wet!

En de sabbat is gemaakt als iets fijns, een zegen voor de mens, niet een last! Krijg je een cadeau, maar je neemt het niet aan... De sabbat is gemaakt om den mens (Mar 2:27 SVV) Gemaakt! Door Jezus Zelf gemaakt om de mens, niet alleen om de Jood. "...dan zult gij u verlustigen in de HERE en Ik zal u doen rijden over de hoogten der aarde en u doen genieten het erfdeel van uw vader Jakob (Isa 58:13-14 NBG) Dat klinkt niet als een last...

Wat zegt Jezus over het afgedaan hebben van de wet?

SVV Math 5:18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Dat is klare taal, waarmee meteen ook duidelijk wordt dat het 4e gebod niet veranderd is.

Math.24 20 Bidt, dat uw vlucht niet in de winter valle en niet op een sabbat. Hier profeteert Jezus over een tijd waarin de Nieuw Testamentische kerk al een tijdlang gesticht is, maar Hij gebiedt heel niet de zondag te heiligen. Nee, de sabbat, Gods rustdag, was ook toen Christus reeds opgevaren was ten hemel de dag om te heiligen. En vanzelfsprekend zal het nooit veranderen dat God in zes dagen de hemel en de aarde gemaakt heeft, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die. In Deuteronomium 5 vers 15 noemt God nog een reden de sabbat te gedenken: 15 want gij zult gedenken, dat gij dienstknechten in het land Egypte geweest zijt, en dat de HERE, uw God, u vandaar heeft uitgeleid met een sterke hand en met een uitgestrekte arm; daarom heeft u de HERE, uw God, geboden de sabbatdag te houden. De sabbat is daarmee ook een teken van de Verlosser, Die ons uit de slavernij der zonde heeft geleid. Gedenk, gedenk, maar de sabbat wordt vergeten.

Het woord 'zondag' komt in de bijbel niet voor. De Schrift spreekt in het Nieuwe Testament 8 keer van 'de eerste dag der week', en als God die dag in plaats van de Sabbat gesteld heeft zullen we in minimaal 1 van deze 8 schriftplaatsen dit nieuwe gebod moeten vinden.

Mattheus 28:1 En laat na de sabbat, als het begon te lichten, tegen den eersten dag der week, kwam Maria Magdalena, en de andere Maria, om het graf te bezien. Wanneer "het handschrift dat tegen ons getuigde" aan het kruis is uitgewist, bestaat de Sabbat nog als 7e dag van de week. Van een zondagsgebod is geen sprake.

Markus 16:1 En als de sabbat voorbijgegaan was, hadden Maria Magdalena, en Maria, de moeder van Jakobus, en Salome specerijen gekocht, opdat zij kwamen en Hem zalfden. 2 En zeer vroeg op den eersten dag der week, kwamen zij tot het graf, als de zon opging;... Ook hier bestaat de Sabbat nog als dag voor de zondag, geen nieuw gebod.Markus 16:9 En als Jezus opgestaan was, des morgens vroeg, op den eersten dag der week, verscheen Hij eerst aan Maria Magdalena, uit welke Hij zeven duivelen uitgeworpen had. Ook hier geen verandering van de wet die geroemd wordt in Psalm 119.

Lukas 24:56 En wedergekeerd zijnde, bereidden zij specerijen en zalven; en op den sabbat rustten zij naar het gebod.24:1 En op den eersten dag der week, zeer vroeg in den morgenstond, gingen zij naar het graf, dragende de specerijen, die zij bereid hadden, en sommigen met haar. Hier zien we dat de vrouwen op de wekelijkse Sabbat rusten, naar het 4e gebod, en op de zondag aan het werk gaan. Blijkbaar was de Wet der Vrijheid hier (nog?) niet aangepast.

Johannes20:1 En op den eersten dag der week ging Maria Magdalena vroeg, als het nog duister was, naar het graf; en zag den steen van het graf weggenomen. Ook Johannes maakt, in +/- 60 A.D. geen melding van het nieuwe gebod.

Johannes20:19 Als het dan avond was, op denzelven eersten dag der week, en als de deuren gesloten waren, waar de discipelen vergaderd waren om de vreze der Joden, kwam Jezus en stond in het midden, en zeide tot hen: Vrede zij ulieden !

Handelingen 20:7 7 En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht. Daar zitten de mannen op een zaterdagavond (na de wekelijkse samenkomst) te 'dineren'. (De bijbelse dag begint bij zonsondergang en middernacht op de 1e dag der week is dus zaterdag nacht.) En "brood breken" betekent hier niet meer dan samen de maaltijd nuttigen. Hoe ook, geen verandering der wet hier!

1 Corinthians 16:1 Wat nu de inzameling voor de heiligen betreft, doet ook gij, evenals ik het in de gemeenten van Galatië geregeld heb:2 elke eerste dag der week legge ieder uwer naar vermogen thuis iets weg, en hij spare dit op, opdat er niet eerst na mijn komst inzamelingen moeten gehouden worden. Paulus wil voor de hongerige heiligen in Jerusalem voedsel inzamelen en vraagt deze mensen dat van te voren te regelen. Maar niks over de nieuwe wet van God.

Hadden de Israëlieten in de woestijn de houding van de kerk ten opzichte van de Sabbat gehad, dan hadden ze elke week 1 dag verrot stinkend manna moeten eten! Judah werd afgevoerd, deels vanwege sabbat-schending, maar heeft God spijt van dat gebod? Sorry boys, ik bedoelde zondag! Zaterdag is voor de boodschappen, dan kun je zo lekker rustig in het bos wandelen omdat iedereen naar de markt is. Enfin, weer die vraag; als de bijbel het niet leert, waar komt het dan wel vandaan? Wie heeft de kerk wijsgemaakt dat God de wet veranderd heeft? De 10 "verloren stammen", het huis Israels (niet Judah). Waarom zijn ze verloren, verloren uit het oog? Niemand weet wie of waar die stammen zijn gebleven. Waarom niet? Om de Sabbat! Zij hielden de sabbat niet meer. Het teken tussen God en Zijn volk, het merkteken! Onherkenbaar geworden, door het ontbreken van het teken van de Sabbat. Israel, een schat verstopt in de akker der mensheid. Een gescheiden vrouw, die niet mag hertrouwen tot haar man gestorven is. Nu haar man dan is gestorven (en opgestaan!) kan zij hertrouwen! En reken maar dat ze dan de Sabbat wel houden zal!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heidenen hebben zich nooit aan de Wet van Mozes hoeven te houden en tot op de dag van vandaag zitten de joden zelf daar ook helemaal niet op te wachten. Alleen buitenlanders die in Israël zelf woonden, moesten zich aan enige regels houden om het maatschappelijk verkeer eerlijk te laten verlopen. Maar ook dán vierden zij niet de sabbat. Dat wil zeggen: ze werkten dan wel niet, maar ze vierden ook niet de rituelen en brachten niet de offers die onlosmakelijk met de sabbat verbonden waren. Ze kónden zich ook helemaal niet aan die Wet houden, want heidenen mochten de tempel niet eens in en konden dus niet eens offers brengen. Daarvoor moest je jood zijn of worden en dan was je dus geen heiden meer. En sinds de val van Jeruzalem in 70 na Christus is er überhaupt geen joodse tempel meer. Wie zich dus nu nog aan de Wet van Mozes wil houden, ontkomt niet aan de synagogale rabbijnse traditie, of aan een eigen, "bijbelse" interpretatie van wat de Wet nu zou moeten zijn. Het huidige jodendom, of een eigen interpratie van de Schrift, wordt dan leidraad in het leven met Christus. Lijkt mij raar, voor een christen.

De Kerk viert dan dus ook de sabbat helemaal niet en kan dus onmogelijk de sabbat naar zondag verplaatst hebben. De zondag is een eigen feestdag, waarin de opstanding van de Heer gevierd wordt. De tien geboden vormen dan natuurlijk wel een leidraad in het christelijk leven, maar worden gelezen in het licht van het Evangelie en dus christologisch en vaak ook ruimer geïnterpreteerd. In het sabbatsgebod (binnen de katholieke Kerk het derde gebod) leren we dus dat we op speciale dagen aan de Heer gewijd, in het bijzonder de zondag, ons extra op God mogen richten en Hem mogen ontvangen in de Eucharistie. Ook hier zou het dus raar zijn om als christen de joodse interpretatie van de tien geboden te moeten aanhouden. Niets mis met het jodendom hoor, integendeel, we kunnen er veel van leren. Maar uiteindelijk is Christus degene die leidraad is in ons denken en doen en dus ook in het lezen en overwegen van de Schrift. We mogen dus de tien geboden en zo het gehele Oude Testament christologisch lezen en dus christologisch naleven. Met één Offer tegenwoordiggesteld in vele "tempels" wereldwijd, in plaats van één Tempel in Jeruzalem met vele offers. Met een godsdienst van alle volkeren en talen en niet enkel van het joodse volk.

Om misverstanden te voorkomen moeten we dus niet denken dat de Wet van Mozes is afgeschaft. Dat is wat Christus ons ook heel duidelijk niet leert. Deze Wet is echter in Hem vervuld. Hij is de nieuwe en eeuwige Sabbat, waar je elke dag werkelijk rust en vrede kunt vinden. Hij is het eeuwige en volmaakte Hogepriester en het onbevlekte Offer, waar elke christen door het doopsel in deelt. Hij is het Hoofd van Gods volk, de Kerk, waar elke christen door wedergeboorte van afstamt en waarbinnen elke christen deelt in de hemelse erfenis. Hij is de eeuwige Tempel, waarbinnen een ieder kan schuilen tegen gevaar en waar een ieder God kan beminnen. Hij is de Heelmeester, die een ieder wil genezen en reinigen, zodat een ieder gewapend kan zijn tegen het kwaad. Hij is de Vredevorst, die eeuwige sjaloom brengt, nu en tot in eeuwigheid, en ons doet pelgrimeren naar het Beloofde Land, waar wij God mogen zien van aangezicht tot Aangezicht, samen met alle engelen en heiligen. Wat de Wet van Mozes in haar heilige riten voorafbeelde, is in Christus werkelijkheid geworden en geheel vernieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Op Credible is er geen ruimte om te gaan bashen naar de RKK. Die fase zijn we al heel lang ontgroeid. Daarom de bijlage van de post van Eavesdropper verwijderd. We kunnen op een normale inhoudelijke manier praten over het onderwerp, daar hoeft niet een kerk(genootschap) doelwit te worden van laster.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Een wat uitgebreid antwoord van mij (terwijl ik op de vermeende “Opstanding op zondag†niet in ga (kan wel, als je wilt).

De kerk leert veelal dat de Wet, en daarmee de Sabbat afgaan heeft. Haar argumenten berusten hoofdzakelijk op de aanname dat Christus op zondag opgestaan zou zij, en op o.a. onderstaande Bijbeltekst:

Colossians 2:14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen:

Dit handschrift echter is in het geheel de wet niet. Dit was het handschrift van Mozes, en niet de Wet die God zelf in steen geschreven had. De ethische Wet ligt in de ark, de ceremoniele wet, met haar besnijdenis en bloedstorting zat aan de buitenzijde, "tegen ons getuigende".

SVV Deut.31:24 En het geschiedde, als Mozes voleind had de woorden dezer wet te schrijven in een boek, totdat zij voltrokken waren;25 Zo gebood Mozes den Levieten, die de ark des verbonds des HEEREN droegen, zeggende: 26 Neemt dit wetboek, en legt het aan de zijde van de ark des verbonds des HEEREN, uws Gods, dat het aldaar zij ten getuige tegen u.

Deze wet heeft afgedaan, niet de Wet der 10 geboden. Gij zult nog steeds niet stelen, moorden, begeren, afgoden en beelden aanbidden en daarvoor knielen, overspel plegen, liegen, en vloeken. En nog altijd zult gij alleen de Heere uw God aanbidden en je ouders eren.

Waarom noemt Paulus deze wet dan de bediening des doods in 2 Kor 3:

7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden

Worden wij gerechtvaardigd als wij deze geboden gaan onderhouden wanneer wij tot geloof komen? Nee! Wij zijn zondaars en buiten de genade Gods is er voor ons geen hoop op verlossing. Zonder de genade in Christus gaan wij verloren. Buiten de wet om heeft God ons gerechtvaardigt door het geloof in Christus, brandschoon zijn wij in Gods ogen door ons geloof in Zijn Zoon, die ons door Zijn bloed rechtvaardigt, ondanks onze zonden. De zonde is niet krachteloos geworden doordat de wet afgedaan zou hebben, maar doordat de genade haar intrede heeft gedaan! Zing Psalm 119! Hoe goed is Gods wet!! Zing Psalm 119!

Waarom zegt Paulus dan In 1 kor 15:

55 Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?

56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.

Wat zegt Jezus over het afgedaan hebben van de wet?

SVV Math 5:18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Dat is klare taal, waarmee meteen ook duidelijk wordt dat het 4e gebod niet veranderd is.

Dit is nog voor het kruis dat Hij deze uitspraak doet, Jezus zegt namelijk ook dat Hij gekomen is om de wet te vervullen. Als Jezus nu de wet voor jou heeft vervuld, waarom probeer jij hem dan nog te vervullen? Denk jij dat je beter dan Jezus de wet kunt houden? Genade is nu juist dat jij de wet niet meer hoeft te houden om gezegend te worden maar dat uit genade door geloof wij nu gezegend worden, dankzij het offer van Jezus. We plegen dus geen overspel omdat het niet mag van de wet, maar omdat Gods genade iets veel beters voor ons heeft waardoor we geen overspel willen plegen. Denk jij dat je partner graag hoort, schat ik kon vreemd gaan maar ik heb me ingehouden omdat het niet mocht van de wet of schat ik kon vreemd gaan maar ik heb daar geen behoefte aan want jij bent alles wat ik nodig heb. Zie je het verschil?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shevan die lang geleden begon met dit onderwerp, heeft volgens mij zeker een punt de sabbat zou eigenlijk gehouden moeten worden op zaterdag wel te verstaan (maar dat is mijn bescheiden mening)

matt 22

Het grote gebod

34 Toen de Farizeeën gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen, 35 en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 AAN DEZE TWEE HANGT DE GANSE WET en de profeten.

velen gooien alle wetten op een hoop, zelfs waar de Allerhoogste onderscheid maakt.

-de 10 geboden zaten in de ark, geschreven door Gods eigen vinger

-de overige geboden lagen naast de ark, en geciteerd door God geschreven door mozes( Zie text hieronder)

deut 31 vers 24 t/m 26

24 Toen Mozes gereed was met de woorden dezer wet volledig in een boek op te schrijven, 25 gebood hij de Levieten, die de ark van het verbond

des HEREN droegen: 26 Neemt dit WETBOEK en legt het NAAST de ark des verbonds van de HERE, uw God, opdat het daar tot getuige tegen u zij.

1 keer per jaar ging de hogepriester van het heilige naar het heilige hij nam het bloed van een smetteloos lam(wat het bloed van onze heiland voorsteld) en sprenkelde dit bloed op het verzoendekel!! wat betekend dit nu!!?? het simbool laat zien, dat Jezus bloed moest vloeien, voor de overtredingen van Gods volk(ik behoor tot Gods volk) de overtredingen gedaan van de wet die IN DE ARK LAGEN, en niet van de wetten die er naast lagen!!

Dit zou iets moeten verduidelijken, uw broeder in Christus

PVH

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klopt. De Sabbat is op zaterdag. Ik vier trouwens nooit de Sabbat, ik ben geen Jood.

Oh!!! u ook niet!! nou ik ook niet hoor!! Adam en eva ook niet hoor !! die hadden wel al de sabbat!! en joden /israelieten/ christenen

van die namen moet ik zeggen, dat ze nog uitgevonden moesten worden!!

jezus zegt het zo!!

marcus 2vers 27

En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.

hij heeft het over MENSEN en niet over JODEN!!!

wel waardeer ik dat u toegeeft dat de zondag niet sabbat is , ik waardeer uw eerlijkheid hier in.

exodus 20 vers 8

8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; 9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult GIJ geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw VEE, noch de VREEMDELING die in uw steden woont. 11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

ook in exodus wordt geschreven dat het telt voor GIJ(((vul uw naam maar in))) voor het VEE en voor de VREEMDELING (heiden)

jesaja 8 vers 20

Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad.

schijnbaar is het dodelijk om niet te trachten naar de wet te leven !!

joh 15 vers 10

Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde.

1 joh 2 vers 4

Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet;

hebreen 10 vers 26

Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonden meer over, 27 maar een vreselijk uitzicht op het oordeel en de felheid van een vuur, dat de wederspannigen zal verteren. 28 Indien iemand de wet van Mozes terzijde heeft gesteld, wordt hij zonder mededogen gedood op het getuigenis van twee of drie personen. 29 Hoeveel zwaarder straf, meent gij, zal híj verdienen, die de Zoon van God met voeten heeft getreden, het bloed des verbonds, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht en de Geest der genade gesmaad heeft?

we moeten een leven lijden die bij een christen past ,die gewassen is door het bloed van het lam. volgens de wet, want de wet doet de zonde kennen, zonder wet is er geen zonde . en zal een ieder geheiligt zijn, zo werkt het niet!!!

uit dankbaarheid dat onze verlosser houden wij uit liefde ons aan de wet(((en SABBAT))) daarom is de wet ook geen juk meer!! daarom is de wet ook niet meer tegen ons, zijn we niet meer onder de wet, want trachten wij ons er aan te houden.

1 tim vers 9

wel wetend, dat de wet niet gesteld is voor de rechtvaardige, maar voor wettelozen en tuchtelozen, voor goddelozen en zondaars, voor onverlaten en onheiligen, voor vadermoorders en moedermoorders en doodslagers,

de wet is er voor de wettelozen!! ja toch!!?? niet voor de rechtvaardige toch??? die zijn best doet om de wet na televen uit liefde!!

zoek maar op sabbat is het teken tussen onze schepper en u ( daar ga ik een nieuw discussiepunt van maken)

vriendelijke groet uw broeder in geloof

PvH

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verder met zondag, de zogenaamde dag der Opstanding...

Een van de redenen waarom bijna alle kerken de niet geheiligde zondag heilig proberen te houden. Koud water kun je niet warm houden, een ongeheiligde dag kun je niet ontheiligen.

Hoe komt de kerk er eigenlijk bij dat Christus op zondagochtend opstond? Hij zou toch na Zijn sterven 3 dagen en 3 nachten in het graf verblijven . Dat zou dan betekenen dat Hij donderdagochtend begraven zou zijn. Maar nee, Hij is, zo leert de kerk op vrijdag gekruizigd, gestorven en begraven. Vrijdag om 15:00 uur stierf Hij, en rond 18:00 uur lag Hij in het graf; zo is d leer.Dan zou Hij dus maandagavond opgestaan moeten zijn. 3 Dagen en 3 nachten... Er zijn heel wat vreemde redeneringen bedacht over hoe van vrijdag 18:00 tot zondagochtend voor zonsopkomst 3 dagen en 3 nachten zijn, maar een kind van 5 weet dat dat niet klopt. Het zijn immers maar 2 nachten en maar 1 dag.

Maar hoe zit het dan wel?

Jozef leek wel een Egyptenaar, maar was het niet. Wij zien Jezus, en vaak de hele bijbel binnen ons culturele kader, en daar gaat ’t vaak al mis. De Sabbat is ons vreemd, zaterdag, zeggen we, is de Sabbat. Maar voor de mens in Juda 2000 jaar geleden begon de dag bij het ondergaan der zon. Na de Sabbat is dus zateravond en niet perse zondag, om maar een voorbeeld te noemen. Genesis 1:13 13 Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de derde dag).

SVV Ac 20:7 . En op den eersten [dag] der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte [zijne] rede uit tot den middernacht.8 En er waren vele lichten in de opperzaal waar zij vergaderd waren.

Bovenstaand vers, vaak aangehaald om de zondagse samenkomst te bewijzen, spreekt bv. eenvoudig van de zaterdagavond; vroeg in de ochtend op die zondag zou Paulus gaan reizen. Dat deed hij op de Sabbat niet.,

Terug naar de zondag dus:

Matthew 12:38-40 38 Toen antwoordden sommigen der Schriftgeleerden en Farizeen, zeggende: Meester ! wij willen van U wel een teken zien. 39 Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jonas, den profeet. 40 Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde. (Zie Mattheus 27:63, Markus 8:31, 9:31, Johannes 2:19-21...)

Klare taal! En het enige teken dat die ongelovigen, dat boos en overspelig geslacht krijgen zouden, heeft Christus dit teken niet gegeven! Met dat Pasen en z’n vrijdag tot zondag. Dat klinkt hard, maar iedereen die kan rekenen ziet het. Als we traditioneel Pasen mogen geloven is Jezus niet de Messias... Als we Jezus mogen geloven is er iets mis met ons Pasen.

Dagen en nachten... John 11:9 Jezus antwoordde: Zijn er niet twaalf uren in den dag ? Dus ook wat de 3 dagen aangaat lijkt Pasen niet te kloppen. Ons Paasfeest is te kort! Als Jezus vrijdag om 6 uur het graf in ging, zou Zijn opstanding op maandag om 18:00 hebben moeten plaatsvinden. Als Hij zondagochtend vroeg niet meer in het graf was, zou Hij op woendag begraven zijn (want we weten dat Hij rond het 3e uur stierf (Markus 15:34-37) en rond het 6e uur, voor de sabbath aanbrak, begraven werd(Matt. 27-57, Lukas 23:53-54, Joh. 19:42)). De Joden begroeven de doden voor het aanbreken van de Sabbath. Jezus stierf rond 3 uur in de middag en werd voor zonsondergang die dag begraven. Aangezien het Pascha in het vroege voorjaar valt, was dat rond 18:00 uur.

3 Dagen en 3 nachten later stond Jezus op uit de dood! Vroeg op de eerste dag der week was Zijn opstanding al een feit. Zondagochtend had Hij het graf al verlaten. We kunnen dan ook veilig aannemen dat hij de avond daarvoor, rond zonsondergang, uit de dood werd opgewekt. Maar dat zou betekenen dat de kruisiging en Jezus' dood op een woensdag plaatsvonden. De bijbel toont aan dat de traditie van het kerkelijk Pasen niet klopt. Daarbij wordt het enige bewijs dat aan het 'boos en overspelig geslacht' gegeven wordt dat Jezus de Messias is, door deze traditie ontkend en weggenomen!

Maar vinden we in de bijbel bewijs voor het teken van Jezus' verblijf van 3 dagen en 3 nachten in het hart der aarde?

Leviticus 23:2 2 Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen: De feesttijden des HEREN, die gij zult uitroepen als heilige samenkomsten, zijn mijn feesttijden. Leviticus 23:5-7 5 In de eerste maand, op de veertiende der maand, in de avondschemering, is het pascha voor de HERE. 6 En op de vijftiende dag van deze maand is het feest der ongezuurde broden voor de HERE, zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten. 7 Op de eerste dag zult gij een heilige samenkomst hebben; dan zult gij generlei slaafse arbeid verrichten.

In Leviticus 23 kunnen we lezen van de feesttijden des Heeren. Dezen staan in zo’n relatie tot de Sabbaten van het gebod der Wet (het 4e gebod der Sabbat) dat het nieuwe jaar alleen beginnen kan op de 1e, 3e, 5e of 7e dag der week. De dag van Jezus’ kruisiging was de dag van het Passcha (Christus is ons Passcha!) en inderdaad werd Jezus ‘tussen de avonden’, in de avondschemering, begraven. Toen de zon onder was, begon de Sabbat.

Dit is de reden dat men denkt dat Jezus op vrijdag stierf. Immers voor de Sabbat is het vrijdag, erna is het zondag.

Maar, zoals we net gelezen hebben volgt op de dag van het Passcha ALTIJD een Sabbat. Dit kan een Sabbat naar het gebod (de WET) zijn, maar kan net zo goed op een dinsdag of donderdag vallen.

Gelukkig hoeven we niet te raden, want de bijbel vertelt ons welke dag van de week die extra Sabbat van het feest der ongezuurde broden was.

Die Sabbat is altijd de 15e van de maand Nissan.Zo’n Sabbat, die niet naar de wet, maar naar de inzettingen der feesten des Heeren is heet een (G3173) megas – Sabbat. Een grote of hoge Sabbat:

SVV Jn 19:31 . De Joden dan, opdat de lichamen niet aan het kruis zouden blijven op den sabbat, dewijl het de voorbereiding was (want die dag des sabbats was groot), baden Pilatus, dat hun benen zouden gebroken, en zij weggenomen worden.

Het was de voorbereiding op de Megas-Sabbat, de 1e Sabbat van het feest der ongezuurde broden. Op die dag mocht geen slaafse arbeid worden verricht, er werd gekocht noch verkocht en het was een dag der samenkomst. Ook de 8e dag van dit feest was zo’n megas-Sabbat. Deze Sabbatten waren echter niet “naar het gebodâ€. Buiten de wekelijkse Sabbat, naar het gebod, zijn er 7 van zulke megas Sabbatten in het Bijbelse jaar.

De 14e dag der maand, in de avondschemering, werd Jezus begraven. Toen brak de 15e dag aan (de dag in de bijbel begint bij zonsondergang) en deze 15e Nissan was een Hoge Sabbath. In 2009 viel deze Sabbath, Nissan 15, op een donderdag, net als in 1972, 1975, 1979, 1982,1986,1989, etc. en 1999, 2000, 2002, 2003 en 2006. Vanwege de feesten en hun relatie tot de sabbath, kan deze dag alleen op zondag, dinsdag, donderdag of zaterdag (ofwel 1e,3e,5e of 7e dag der week) vallen. In het jaar dat Jezus gekruisigd werd (31 A.D.) was dat ook het geval. 2 dagen na deze donderdagse Hoge Sabbath was er een wekelijkse, zaterdagse Sabbath

.

Er was dus meer dan 1 Sabbath die week. De Sabbath na Jezus' dood (de hoge Sabbath), en de Sabbath (naar het gebod) voor de 1ste dag der week toen het graf leeg was, met daartussenin een vrijdag.

Met dit in het achterhoofd kunnen we de bijbel vragen op welke dag Jezus stierf, en er 3 dagen bij optellen om te weten wanneer Hij uit de dood werd opgewekt!

Jozef van Arimathea kocht fijn lijnwaad, en Hem afgenomen hebbende, wond [Hem] in dat fijne lijnwaad, en leide Hem in een graf, hetwelk uit een steenrots gehouwen was; en hij wentelde een steen tegen de deur des grafs. En Maria Magdalena, en Maria, [de] [moeder] van Joses, aanschouwden, waar Hij gelegd werd (Markus 15:43...47)

En hierop volgt de Sabbat, de megas-Sabbath (Joh. 19:31). Alle winkels zijn dicht die dag, dus voor er gekocht kan worden moeten de 2 Maria’s en Salome wachten tot de Sabbat voorbij is zodat zij specerijen kunnen inslaan:

SVV Mk 16:1 . En als de sabbat voorbijgegaan was, hadden Maria Magdalena, en Maria, de [moeder] van Jakobus, en Salome specerijen gekocht, opdat zij kwamen en Hem zalfden.

Dit wilden ze dan vroeg op de 1e dag der week gaan doen.

Maar als de Sabbat voorbij was, en de dames specerijen gekocht hadden, waar wachten ze dan nog op? Want toen zij met deze specerijen en mirre teruggekeerd waren, zijn ze ze gaan klaarmaken.

Luke 23:56 en toen zij teruggekeerd waren, maakten zij specerijen en mirre gereed. En op de sabbat (de wekelijkse Sabbath, naar de wet) rustten zij naar het gebod, maar op de eerste dag der week gingen zij reeds vroeg in de morgenstond met de specerijen, die zij gereedgemaakt hadden, naar het graf.

Johannes, Markus en Lukas geven ons het antwoord! De kruisiging was op een WOENSDAG!

Het feit dat de dag na de kruisiging een Sabbath was heeft tot de veronderstelling geleid dat die dag een vrijdag was. Allerlei vreemde redeneringen probeerden duidelijk te maken dat zondag toch de 3e dag na Christus' dood was. Toch gaan al deze bedenksels voorbij aan het het teken van Jona: 3 dagen en 3 nachten en de verzen Markus 16:1 en Lukas 23:56, naast vele andere, maken duidelijk dat de paastraditie onjuist is.

Matthew 28:6 Hij is hier niet; want Hij is opgestaan, gelijk Hij gezegd heeft.

Een vers uit een heel oude profetie van Daniel, die ons tot in detail voorspelt wanneer de Messias komen zou vindt in Christus een dubbele vervulling die ook naar de woensdag als Zijn sterfdag verwijst:

Daniel 9:27 ...en in de helft der week zal hij het slachtoffer en het spijsoffer doen ophouden, ...

Zondag en traditioneel paasfeest...

Mark 7:3 ...daarmede vasthoudende aan de overlevering der ouden,...

Zondagochtend was het graf leeg. We kunnen gerust aannemen dat er die nacht niemand naar die wat donkere plaats gegaan is, maar pas toen het schemer begon te lichten. Als Christus woensdag rond 6 uur het graf in ging, is Hij aan het eind der Sabbat opgewekt. Hoe laat precies de steen weggerold en Jezus na het opvouwen van de zweetdoek die plaats verlaten heeft, wordt ons niet verteld. Bovenstaande echter wel

Even voor de duidelijkheid; ik neem niemand iets kwalijk die iets anders gelooft dan ik. Ik probeer met feiten en bewijs te komen en als soms iets dat ik schrijf wat hard lijkt over te komen, zoals eerder in deze thread is dat niet om mensen te kwetsen o.i.d.

Link naar bericht
Deel via andere websites
door Dave

Waarom noemt Paulus deze wet dan de bediening des doods in 2 Kor 3:

7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden

Omdat hij niet te volbrengen is, lijkt me (ook Romeinen 7). Christus heeft de wet als enige vervult (en dat betekent niet 'weggedaan). Denk niet dat ik probeer de wet te vervullen; ten eerste is het daarvoor te laat (ik kwam immers als zondaar tot bekering en ben de dood al schuldig), ten 2e is dat een vruchteloze onderneming. Rest echter in dit onderwerp de Sabbat. God heeft die dag geheiligd en er belofte en zegen aan verbonden. Ik wil die niet mislopen! Ik sta daarmee toch niet in de bediening der wet? Er is "Gij zult" en er is "Gij zult niet". Het 1e vergt een actie. Iemand die de Sabbat houdt valt daarmee echt niet direct onder de wet. Het was de gewoonte van Paulus op de Sabbat de vergadering toe te spreken, en Christus zegt ons te bidden dat onze vlucht niet in de winter of op een Sabbat valle (en deze vlucht was in 70 na Christus).

door Dave »

Waarom zegt Paulus dan In 1 kor 15:

55 Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?

56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.

Ik begrijp de vraag niet echt in het licht van wat ik schreef.

Paulus schrijft hier over de wedergeboorte, wanneer de doden in Christus en de dan levenden de onverderfelijkheid en de onsterfelijkheid aandoen. Dan zal de dood verslonden zijn in de overwinning.

Edit: Ik denk dat je voor vers 56 Romeinen 7 moet lezen (maar lees door naar 8, dan eindig je blij!)

Dit is nog voor het kruis dat Hij deze uitspraak doet, Jezus zegt namelijk ook dat Hij gekomen is om de wet te vervullen. Als Jezus nu de wet voor jou heeft vervuld, waarom probeer jij hem dan nog te vervullen? Denk jij dat je beter dan Jezus de wet kunt houden? Genade is nu juist dat jij de wet niet meer hoeft te houden om gezegend te worden maar dat uit genade door geloof wij nu gezegend worden, dankzij het offer van Jezus. We plegen dus geen overspel omdat het niet mag van de wet, maar omdat Gods genade iets veel beters voor ons heeft waardoor we geen overspel willen plegen. Denk jij dat je partner graag hoort, schat ik kon vreemd gaan maar ik heb me ingehouden omdat het niet mocht van de wet of schat ik kon vreemd gaan maar ik heb daar geen behoefte aan want jij bent alles wat ik nodig heb. Zie je het verschil?

Dave

En gaat er na de kruisiging dan wel een jota verloren? en inderdaad: SVV Mt 5:17 . Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om [die] te ontbinden, maar te vervullen.

Al klinkt het mij in de oren, zoals jij het schrijft, alsof door dit vervullen der wet door Jezus, de wet afgedaan, ontbonden is, ongeldig verklaard wordt. Christus heeft de wet vervuld, Goddank! Had Hij dat niet gedaan, dan had Hij voor zichzelf de dood moeten sterven. Maar omdat hij de wet vervuld heeft, is Hij de dood niet schuldig en daarom is God rechtvaardig wanneer Hij hen, die geloven in Christus rechtvaardigt door het geloof in Zijn bloed.

Als er geen wet was, waren jij en ik nooit zondaars geweest! En de wet is goed. En zonder schuld is er ook geen genade.

En vanzelfsprekend zie ik het verschil tussen het je angstvallig aan regeltjes vasthouden om iets van een identiteit te simuleren, maar God heeft Zijn wet in mijn hart geschreven (Jer.31:31-33 en Hebr.8:8=10), en ik ga van harte niet vreemd en hoef me niet eens in te houden.

SVV Ro 7:22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens

Dus Zing Psalm 119 (of moeten we die maar uit de bijbel halen?) (grapje)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid