Spring naar bijdragen

10 geboden, gebod 4


Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over een van de 10 geboden namelijk gebod 4.

Exodus 19, 9-10.

Gedenk den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;

Ik vraag mij al jaren af waarom de meeste kerken op zondag de diensten houden, terwijl het alom bekend is dat de sabbat zaterdag is niet zondag. Als ik mij gaan alleen de zevendedagsadventisten op zaterdag naar de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 357
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hoi Shevan, en welkom op Credible. Als je wilt kun je jezelf voorstellen in Het Portaal. :)

Om in te gaan op je vraag, Christenen zijn in principe niet geroepen zich volledig aan alle 643 (?) wetten uit het Oude Testament te houden. Heel veel rituele wetten gelden nu bijvoorbeeld niet meer, simpelweg omdat er bijv. geen Tempel meer (nodig) is.

De zondag als rustdag is als zodanig 'gegroeid' uit de kerkelijke traditie. De zondag is de opstandingsdag van de Here Jezus, en de kerk komt dus elke zondag samen om die opstanding te vieren. Dat is de meest simpele verklaring, er valt nog wel meer over te zeggen. Maar ik ben wel benieuwd naar je reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Om in te gaan op je vraag, Christenen zijn in principe niet geroepen zich volledig aan alle 643 (?) wetten uit het Oude Testament te houden. Heel veel rituele wetten gelden nu bijvoorbeeld niet meer, simpelweg omdat er bijv. geen Tempel meer (nodig) is.
Als er nog wel een tempel zou zijn of als er weer een tempel komt hebben wij daar niets te zoeken.
De zondag als rustdag is als zodanig 'gegroeid' uit de kerkelijke traditie. De zondag is de opstandingsdag van de Here Jezus, en de kerk komt dus elke zondag samen om die opstanding te vieren. Dat is de meest simpele verklaring, er valt nog wel meer over te zeggen. Maar ik ben wel benieuwd naar je reactie.
Het vieren van de dag des Heren komt al in het NT voor.
Link naar bericht
Deel via andere websites
De zondag en de sabbat zijn twee verschillende dingen. De zondag is de "dag des Heren" die in het Nieuwe Testament een aantal keer genoemd wordt omdat de Heer op zondag uit het graf is verrezen. De sabbat hoort bij het Oude Verbond.

Dat is altijd een mooie discussie geweest binnen de gereformeerde gezindte: in hoeverre heeft de zondag de sabbat vervangen, en kun je het vierde gebod en alles wat daarbij hoort (sabbatsheiliging) toepassen op de zondag? Je visie daarop heeft uiteraard gevolg voor wat op de zondag allemaal kan en mag. :)

Wat betreft dat laatste heb je een goed punt. Paulus relativeert zelfs dat: Rom. 14:5,6.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De zondag en de sabbat zijn twee verschillende dingen. De zondag is de "dag des Heren" die in het Nieuwe Testament een aantal keer genoemd wordt omdat de Heer op zondag uit het graf is verrezen. De sabbat hoort bij het Oude Verbond.

Horen dan al de 10 geboden bij het oude verbond?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De zondag en de sabbat zijn twee verschillende dingen. De zondag is de "dag des Heren" die in het Nieuwe Testament een aantal keer genoemd wordt omdat de Heer op zondag uit het graf is verrezen. De sabbat hoort bij het Oude Verbond.

Horen dan al de 10 geboden bij het oude verbond?

Ja.
Link naar bericht
Deel via andere websites
De zondag en de sabbat zijn twee verschillende dingen. De zondag is de "dag des Heren" die in het Nieuwe Testament een aantal keer genoemd wordt omdat de Heer op zondag uit het graf is verrezen. De sabbat hoort bij het Oude Verbond.

Horen dan al de 10 geboden bij het oude verbond?

Ja.

Dus dan zijn alle 10 geboden niet meer geldig?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bedoel er mee, dat de 10 geboden komen uit het oude verbond, er is een nieuwe verbond. Gebod 4 hoeft volgens sommige niet meer uitgevoerd te worden. En ik vraag mij af hoe dat is met de overige geboden.
De geboden hebben in zichzelf geen waarde meer. Het nakomen van de geboden is dan ook geen middel om het heil te bereiken of in zichzelf van betekenis. Dat geldt voor alle geboden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bedoel er mee, dat de 10 geboden komen uit het oude verbond, er is een nieuwe verbond. Gebod 4 hoeft volgens sommige niet meer uitgevoerd te worden. En ik vraag mij af hoe dat is met de overige geboden.
De geboden hebben in zichzelf geen waarde meer. Het nakomen van de geboden is dan ook geen middel om het heil te bereiken of in zichzelf van betekenis. Dat geldt voor alle geboden.

Dat heeft kan zeer aparte gevolgen met zich meedragen.

Zijn er nog leefregels? En zoja welke?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bedoel er mee, dat de 10 geboden komen uit het oude verbond, er is een nieuwe verbond. Gebod 4 hoeft volgens sommige niet meer uitgevoerd te worden. En ik vraag mij af hoe dat is met de overige geboden.
De geboden hebben in zichzelf geen waarde meer. Het nakomen van de geboden is dan ook geen middel om het heil te bereiken of in zichzelf van betekenis. Dat geldt voor alle geboden.

Dat heeft kan zeer aparte gevolgen met zich meedragen.

Zijn er nog leefregels? En zoja welke?

Johannes 13:34.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes 13:34-35

34 Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. 35 Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’

Oke, duidelijk. Hoe dit ooit te combineren is met Jezus zijn goedkeuring tegenover slavernij is mij een raadsel. Of is misschien is zijn heb elkaar lief, minder "lief" dan mijn persoonlijke opvatting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

-Je hebt het over Jezus maar slechts één citaat dat je noemt gaat over Jezus. De andere gaan terug op andere auteurs.

-Je eerste voorbeeld gaat over een parabel maar gaat niet over daadwerkelijke slavernij. Ik neem aan dat je dit begrijpt.

-Je andere voorbeelden gaan over de praktische instelling van het gemeenteleven. Het onderwerp is niet het goedkeuren dan wel afkeuren van slavernij maar over hoe je christen moet zijn in die specifieke omstandigheden. Paulus heeft ook een brief geschreven (de brief aan Filemon) waarin iemand juist onder druk zet om zijn slaaf vrij te laten. Ik ben het dus niet eens met je evaluatie.

Volgens mij ging dit topic trouwens over de sabbat en niet over hoe liefdeloos Jezus volgens jou zou zijn. Maar blijkbaar wou je het gesprek zou sturen dat het hierop uit zou draaien. Ik twijfel een beetje aan de eerlijkheid van de motivaties om op dit forum deel te nemen. Ik schat ook zo in dat deze citaten gewoon van een website komt die zogenaamd allerlei misstanden in de bijbel aan de kaak wil stellen. Het komt namelijk nogal bij elkaar geraapt en weinig doordacht over. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
-Je hebt het over Jezus maar slechts één citaat dat je noemt gaat over Jezus. De andere gaan terug op andere auteurs.

-Je eerste voorbeeld gaat over een parabel maar gaat niet over daadwerkelijke slavernij. Ik neem aan dat je dit begrijpt.

-Je andere voorbeelden gaan over de praktische instelling van het gemeenteleven. Het onderwerp is niet het goedkeuren dan wel afkeuren van slavernij maar over hoe je christen moet zijn in die specifieke omstandigheden. Paulus heeft ook een brief geschreven (de brief aan Filemon) waarin iemand juist onder druk zet om zijn slaaf vrij te laten. Ik ben het dus niet eens met je evaluatie.

Volgens mij ging dit topic trouwens over de sabbat en niet over hoe liefdeloos Jezus volgens jou zou zijn. Maar blijkbaar wou je het gesprek zou sturen dat het hierop uit zou draaien. Ik twijfel een beetje aan de eerlijkheid van de motivaties om op dit forum deel te nemen. Ik schat ook zo in dat deze citaten gewoon van een website komt die zogenaamd allerlei misstanden in de bijbel aan de kaak wil stellen. Het komt namelijk nogal bij elkaar geraapt en weinig doordacht over. :#

Je onderschat misschien mijn kennis van de bijbel. Ik vraag mij gewoon dingen af en aan de hand van antwoorden ontstaan er mogelijk meer vragen. Als je het rustig na leest kan je zelf ook tot deze conclusie komen. Verder heb ik al eens eerder over slavernij gesproken en kon ik daarom de verwijzingen er snel bij pakken. Mijn motief is simpel, ik zoek antwoorden op vragen en ik zoek niet in 1 richting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga af op wat ik van je zie. Als je een geestelijke parabel neerzet als ware het een sociaal-politiek statement stel ik niet alleen vraagtekens bij je bijbelkennis maar überhaupt bij je vermogens om een tekst te duiden. Ik zal er wel ontzettend naast zitten maar dat is wat ik zie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met je eens dat niet alles letterlijk door Jezus is gezegt. Ik ga er vanuit dat een christen (zo is het mij geleerd) dat de bijbel het woord van God is en alleen maar de waarheid bevat.

Dan kan ik er niet omheen dat de God slavernij niet afkeurd, Jezus niet, en zijn volgelingen ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben het met je eens dat niet alles letterlijk door Jezus is gezegt.
Het gaat er niet om of het wel of niet door Jezus is gezegd. Het gaat om het genre van de tekst dat in het geval van Lucas duidelijk een parabel is en geen politiek statement. In feite gaat het helemaal niet over slaven/dienaren maar over gelovigen in het algemeen. Daarom is het onzinnig om die tekst in deze contextte gebruiken.
Dan kan ik er niet omheen dat de God slavernij niet afkeurd, Jezus niet, en zijn volgelingen ook niet.
Ik heb uitgelegd waarom je teksten volgens mij niet kloppen. Maar als jij voor jezelf hebt besloten dat je er niet omheen kunt kan ik daar ook niet wakker van liggen. Tegen domheid is geen kruid gewassen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben het met je eens dat niet alles letterlijk door Jezus is gezegt.
Het gaat er niet om of het wel of niet door Jezus is gezegd. Het gaat om het genre van de tekst dat in het geval van Lucas duidelijk een parabel is en geen politiek statement. In feite gaat het helemaal niet over slaven/dienaren maar over gelovigen in het algemeen. Daarom is het onzinnig om die tekst in deze contextte gebruiken.

Prima, dan laten we Lucas weg. En de overige teksten?

Dan kan ik er niet omheen dat de God slavernij niet afkeurd, Jezus niet, en zijn volgelingen ook niet.
Ik heb uitgelegd waarom je teksten volgens mij niet kloppen. Maar als jij voor jezelf hebt besloten dat je er niet omheen kunt kan ik daar ook niet wakker van liggen. Tegen domheid is geen kruid gewassen.

Grapppig, dat je zo reageerd. Iedereen heeft een huidige eigen werkelijkheid. Dat heb jij ,dat heb ik en dat heeft de buurman. Door middel van een dialoog kan dit veranderen als de persoon er voor open staat. Persoonlijk sta ik er altijd voor open, jij ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan kan ik er niet omheen dat de God slavernij niet afkeurd, Jezus niet, en zijn volgelingen ook niet.

Wat is er mis met slavernij dan? In de tijd dat de Bijbel het NT geschreven werd konden slaven een erg hoge positie bereiken, met een hoop verantwoordelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid