Spring naar bijdragen

10 geboden, gebod 4


Aanbevolen berichten

Welicht was dit te vermijden, maar doordat ik de zondagswet heb aangehaald kon ik de katholieke kerk er niet uitlaten. Ik hoop dat de punten die ik heb aangehaald uit de bijbel over het houden van de Sabbat (vanaf de schepping tot het einde) ook worden bekeken, want daar gaat dit onderwerp in principe ook om. Fijne avond en ik laat binnenkort van mezelf horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 357
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Halo Sel-S-7,

Je schreef:

Welicht was dit te vermijden, maar doordat ik de zondagswet heb aangehaald kon ik de katholieke kerk er niet uitlaten. Ik hoop dat de punten die ik heb aangehaald uit de bijbel over het houden van de Sabbat (vanaf de schepping tot het einde) ook worden bekeken, want daar gaat dit onderwerp in principe ook om

De Sabbat van het 4e gebod is een eeuwige inzetting. Je zult, steeds als je de RKK Staat (dus niet de gelovige RK mens) aanhaalt, worden verwijdert van dit forum.(Dat ik deels wel kan begrijpen overigens)

Als je over de geboden spreekt en zeker over het 4e gebod, dan ontkom je er bijna niet aan het benoemen van de RKK Staat. Vreemd is dat veel RK geestelijken zelf heel soepel en ook flexibel mee omgaan. Het is zelfs zo dat ik van een Jezuit Bisschop weet dat de RKK Staat dié gemeenschappen welke de Sabbat van het 4e gebod onderhouden, zeer respectable vindt. Met name de Adventkerk (waar er wel 10 op Curacao zijn/ Rio Canario = medeopgericht door Zuster Samson, die nu in Anna Palowna woont)door de RKK Staat een speciale erkenning heeft, omdat zij volgens de inzichten van de RKK Staat (en de Bisschop Jezuit) de enige "ware" gemeenschap is, als het gaat om de geboden van God in het licht van ee profetes.

De Bisschop Jezuit, die ik noemde krijgt momenteel Bijbelstudie van een Sabbatvierende arts, nadat de Bisschop door gebedsverhoring genezen was van kanker. Deze Bisschop Jezuït is trouwens over alle kerken uitermate goed geïnformeerd, zoals mag blijken uit de ervaringen van de Sabbatvierende arts.

Je kunt je trouwens afvragen waarom (notabene) een Bisschop Bijbelonderricht moet krijgen van een lidmaat van een andere denominatie, die gewoonlijk slechts als "een dochter "van Rome gezien wordt. Blijkbaar ontbreekt er iets binnen de RKK, dat mensen (als schepselen van God) aanspreekt. (Jesaja 8:20)

Hier een opmerkelijke clip, aangaande die Bisschop Jezuït:

http://www.youtube.com/watch?v=uM8EFNIm ... re=related

Vergeet echter niet dat geredde en verloste mensen in Christus uit "alle taal, stam, natie en volk" komen dus niet uit één speciale denominatie of kerk, alleen! Jezus Christus heeft het laatste woord als het gaat om de verlossing en redding van mensen! (1 Kor. 3:11 en Efeziërs 4:4)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Thorgrem,

Mijn bijbelleraar heeft me informatie gegeven van Uriah smith, wanneer ik zijn informatie uitzoek kan ik de feitelijke bewijzen uit de geschiedenis terugvinden. Hier gaat erg veel tijd inzitten, waardoor ik je moet teleurstellen. Ik ben erg veel bezig mét studie, Ben bij het begin van de bijbel begonnen en ben alles grondig aan het leren. Ook ben ik bezig met de profetién van Daniel. Dit zijn hogere prioriteiten dan me te verdiepen in de geschiedenis van de 10 koninkrijken. Ik had ook nooit verwacht dat ik me zover moest verdiepen wanneer ik de Sabbat zou aanhalen, maargoed heb het er zelf zo naar gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beset Sel-S-7,

Aangaande Uriah Smith, die inderdaad een boek heeft geschreven aangaande Daniël en Openbaringen, kan ik je zeggen dat het een zeer interessant boekwerk is.

Vooral de geschiedenis van Palestina in het licht van de ontwikkelende Islam (Openbaring 9) spreken tot de verbeelding. Je ziet de Islam uit die zichtspunten al opkomen als een belangrijke macht, dat nu een wereldmacht is geworden en de wereld, vanuit die achtergrond al aardig "groen" is.Ze sluiten ook exact aan, wat betreft de Bijbelse profetie op de wereldgeschiedenis van vandaag en de ontwikkelingen in het Midden-Oosten van vandaag. Probleem is, dat de maatschappelijke situatie in vele opzichten zo veranderd is, dat je Daniël en Openbaring, zoals Uriah Smith het in zijn tijd zag en ervoer, niet meer 100% kunt toepassen,alhoewel het wel exact aansluit op onze tijd.

Het is dus redelijk dat je de profetie inzake de Wereldkerk van Rome nog steeds kunt toepassen op, bijvoorbeeld de gebodentafel en haar politiek-religieuze plan, maar veeleerder spits de profetie zich heden ten dage toe op de 2 Beesten, die hun macht meer en meer gaan toepassen door de druk te verhogen op de (wereld-) bevolking, waarbij politieke en economische en militaire ontwikkelingen als machtsmiddelen worden gebruikt.

Vergeet daarbij ook de Islam niet, zoals ik al eerder aangaf, waar Uriah Smith een heel duidelijke visie over heeft vanuit de wereldsituatie van zijn tijd, in een tijd dat de Staat Israël nog niet bestond.

De Islam zal een hele grote rol gaan spelen bij de uitvoering van datgene wat de 2 Beesten nog zullen aanrichten. De zogezegde opstanden in de Arabische wereld zijn er niet zo maar? het zijn de Beesten (uit Openbaringen) die met alle koningen samen werken, maar ook aanstellen en afzetten. Ook hier, door geweld en oorlog bereiken ze hun doelen. Het valt ook op dat met name de USA zich overal in mengt en dat Hillery Clinton, twee dagen voor de dood van Kadhafi zich in Libië bevond. Volgens sommige bronnen wist men al maanden geleden waar Kadhafi zich ophieldt. En zo wist men ook al 8 jaar geleden waar Osama bin laden zich ophield.

"Alles op zijn tijd" zou je haast zeggen, zoals de profetie van Daniël ook aanduidt.

Jezus werkt zo, maar de Tegenstander in dat zelfde ritme!

.

Het is ook geen wonder dus, dat er een economische crisis is ontstaan, opmerkelijk in onze tijd a.h.w. in de eindtijd, vlak voor de wederkomst, zou je denken. Als in de loop van de jaren 2011-2020 de wereld zich meer en meer gaat toepsitsen op de strijd tegen de Almachtige god, zal blijken hoe belangrijk bijvoorbeeld het electronisch-economische verkeer zal zijn, om mensen te dwingen de 2 beesten na te volgen en het Beeld te aanbidden: Dan zal blijken wie dan nog mag verkopen of kopen!

Bestudeer dat boek van Uriah Smith maar goed, want je hebt a.h.w. "goud" in je handen, maar stel het in het lioht van andere, recentere informatie over de "laatste dingen die over de aarde komen" en bidt voor openbaring en stel het in het licht van de Heilige Geest, opdat je groeit in de gerechtigheid van Christus ((Joh. 3:3-8 / Jesaja 8:20/Handelingen, 1:8 /1 Kor. 12:4-11 en Ef. 4:11,12. De volkomen waarheid vindt je niet in boeken of in clips, maar in het voorbeeld van Christus.

Wellicht dat je ook de DVD reeks van Walter Veith eens kunt bekijken die heet " De Reformatie -van de 21 eeuw. Je Bijbelleraar zal die serie wel bekend voor komen.Dat sluit mooi aan op dat boek van Uriah Smith.

Er staat ons nog een spannende tijd te wachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Thorgrem,

Mijn bijbelleraar heeft me informatie gegeven van Uriah smith, wanneer ik zijn informatie uitzoek kan ik de feitelijke bewijzen uit de geschiedenis terugvinden.

Daarvoor zou ik zeker niet bij Uriah Smith gaan kijken. Een zevendedagsextremist die buiten dat hij geen geschiedkundige achtergrond had ook nog eens 50 jaar voor het zevendedagsextremistische partijblad heeft gewerkt.

Hier gaat erg veel tijd inzitten, waardoor ik je moet teleurstellen. Ik ben erg veel bezig mét studie, Ben bij het begin van de bijbel begonnen en ben alles grondig aan het leren. Ook ben ik bezig met de profetién van Daniel. Dit zijn hogere prioriteiten dan me te verdiepen in de geschiedenis van de 10 koninkrijken. Ik had ook nooit verwacht dat ik me zover moest verdiepen wanneer ik de Sabbat zou aanhalen, maargoed heb het er zelf zo naar gemaakt.

Ik weet niet wat voor een bijbelleraar je tegen het lijf bent gelopen, waarschijnlijk zal het een zevendedagsextremist zijn, maar kijk uit waar je in verzuild raakt. Ze staan namelijk niet echt bekend om hun betrouwbare visie op andere denominaties, zeg maar rustig dat ze liegen en bedriegen over anderen om er zelf beter uit te springen. Welke Waarheid heeft list en bedrog nodig? Niet Gods Waarheid in ieder geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik kom toevallig op dit stukje forum en lees iets over slaaf zijn en de dag des Heren.

ik heb er niet zoveel van gelezen, omdat het best veel is. ik geef alleen maar mijn eigen inzicht hier in door.

je kunt slaaf zijn en toch vrij en je kunt vrij zijn en toch slaaf. Jezus laat duidelijk zien dat het niet gaat om de omstandigheden waar we in zijn.

werk je bij de supermarkt, dan ben je de "slaaf" van de baas, al wordt het nu verwoord met "werknemer". Je krijgt je loon als je je werk goed doet en anders vlieg je er uit.

in tit. 2:9 staat: De slaven moeten hun meesters onderdanig zijn in alles, het hun naar de zin maken zonder tegenspraak, 10 of oneerlijkheid, maar alle goede trouw bewijzen, om de leer van God, onze Heiland, in alles tot sieraad te strekken.

dus werk je bij de supermarkt, dan werk je als voor de Here en kun je daar je Godsvrucht tonen.

Je kunt ook eigen baas zijn, maar dan ben je toch nog een slaaf van de wetten van ons land. je mag niet door rood rijden, enz.

in al die situatie's is het alleen maar belangrijk om niet te zondigen. want daar zijn we allemaal slaaf van. we kunnen dus vrij worden, in welke aardse situatie we ons ook bevinden. en ik kan jullie vertellen dat dit een heerlijk leven is. dat er niets meer is wat over mij kan heersen.

als ik wandel in het licht dat God mij geeft door de Heilige Geest, ik ben dus gehoorzaam, dan wordt stukje bij beetje mijn zonden zichtbaar en erken ik die, dan kan ik er vrij van worden.

Rom. 6:12 Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, 13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. 14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

Hebr. 4:16 Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd.

genade ter gelegener tijd betekent, hulp/kracht om niet te zondigen.

we hebben allemaal een vlees waar geen goed in woont, ook wel het zondelichaam genoemd.

deze hebben we gekregen door de zondeval.

door gehoorzaam te zijn aan de wetten die God in ons hart schrijft door de Heilige Geest en de overleveringen uit de bijbel, kunnen we stukje bij beetje vrij worden van de zonde die in ons vlees [zondelichaam] woont. zolang wij nog zondigen zijn we nog slaaf van de zonde.

Hebr. 12:4 Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde.

1Joh. 3:3 En een ieder, die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is. 4 Ieder, die de zonde doet, [bewust zondigt] doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid. 5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij de zonden zou wegnemen, en in Hem is geen zonde. 6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.

7 Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; 8 wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10 Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft.

rom. 6:12 Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, 13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. 14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

Tweeërlei dienst

15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! 16 Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid? 17 Maar Gode zij dank: gij wáárt slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is; 18 en, vrijgemaakt van de zonde, zijt gij in dienst gekomen van de gerechtigheid.

rom. 6:6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn;

we beginnen met vergeving van zonden en maken alles in orde wat ons bewust is. dan begint een leven van heiligmaking, dus een gezindheid om niet meer te zondigen.

God kent ons hart en onze gezindheid en zal daarom alle hulp en kracht geven die we nodig hebben om niet meer te zondigen. [zonde te doen. bewust]

door gehoorzaam te zijn aan het oordeel van de Heilige Geest, hij overtuigt van zonde, wordt er stukje bij beetje iets van het lichaam der zonde afgehaald. elke keer een beetje minder kracht. bijv. ik word steeds minder verzocht om boos te worden.

stel je voor, i.p.v. boos, wordt je vriendelijk. i.p.v. ongeduldig wordt je geduldig. en vul maar alle deugden in die in Gods woord staan.

dan kun je je voorstellen dat een huwelijk alleen maar beter wordt en een gezin in harmonie. er is rust en vertrouwen, enz. enz. dit is mogelijk, anders zou het er niet staan. ik ben inmiddels 61 jaar en heb mij bekeerd toen ik 9 jaar was.

ik heb dit leven met mijn man en kinderen beleeft. en nog.

het is iets waar je nooit over uitgepraat raakt.

morgen zou ik nog graag iets zeggen over de dag des Heren.

een hartelijke groet van een steeds in ontwikkeling blijvend gelukkig mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Hallo Zonnestraal,

U schreef:

door gehoorzaam te zijn aan het oordeel van de Heilige Geest, hij overtuigt van zonde, wordt er stukje bij beetje iets van het lichaam der zonde afgehaald. elke keer een beetje minder kracht. bijv. ik word steeds minder verzocht om boos te worden.

Bedoelt u met hetgeen u in uw laatste posting weer geeft, dat de Heilige Geest:

1. de (daadwerkelijke) wedergeboorte in ons tot stand brengt Joh.3:3-8

2. Ons van zonden overtuigt en de behoefte aan vergeving Joh.16:7-13

3. De HG vernieuwd het beeld van God in ons. 2 Kor. 3:18

4. Hij leidt de Kerk in alle waarheid Joh. 14:26 en 15;26,27

5. De waarheid waartoe Hij leidt in harmonie is met de Heilige Schrift Jesaja 8:20

6. Hij ons altijd troost, helpt en met ons wil zijn, zolang wij dat toestaan Joh. 14:16-18

7. Hij geestelijke gave aan het Overblijfsel geeft Efeziërs 4:11,12 1 Kor 12:4-11

8. Hij stelt de kerk in staat om van Christus te getuigen Handelingen 1:8

9. Hij geeft geestelijke gaven aan de kerk 1 Kor. 12:4-11

10.Hij stelt de Kerk in staat om van Christus te getuigen

Handelingen 1:8 ons leert.

De Vruchten van de geest noemen we dat en dat zijn vele! Aan welke omschrijving er van we wellicht nog aan toe zullen komen. Want aan "hun vruchten" -van onze bekering door de werking van de Heilige Geest- herkent men de bekeerde mens" en is men een Getuige van Christus!

Enkele vruchten:

-Liefde (in Christus)

-Vreugde

-Geduld

-Vriendelijkheid

-Goedheid

-Geloof (in Christus)

-Zachtmoedigheid

-Zelfbeheersing

-Gerechtigheid (door de wet des Heren)

-Waarheid (in Christus)

Ik denk dat het hier niet gaat om het "oordeel van de Heilige Geest", want het oordeel is verbonden aan ons hart, door onze daden, de gave der profetie en het Getuigenis in Christus, zoals we dus aan de Vruchten van Heiligmaking, door de Gerechtigheid van Christus konden zien. Het oordeel ligt a.h.w. besloten in het onderhouden van de wet+2!

Het onderzoekend oordeel:

Naar mijn persoonlijke mening is Christus in de “oordeelsfaseâ€gekomen

van Zijn bediening in onze tijdspanne voor mij rond 1840, waarbij Hij de zonde uitwist: Toen is Christus in het Heilige der Heiligen aangekomen, de laatste fase voor Zijn wederkomst, niet bij Zijn hemelvaart maar in de tijd van de Reformatie, waarbij Hij dan de archieven van menselijke werken begon te

onderzoeken “Wanneer Christus, krachtens Zijn eigen bloed, de

zonden uitwist van Zijn volk, vanuit het hemelse heiligdom aan het slot van Zijn bediening, zal Hij ze op Satan plaatsen, die, in de uitvoering van het oordeel, de finale straf moet dragenâ€

Volgens mij wordt Satan daarbij de zondebok van Leviticus 16.

Het duidelijke onderscheiding van vergiffenis en uitwissen van zonden, maakt het voor

iedereen onmogelijk te weten, zelfs in het uur van zijn dood, of hij gered is of niet.

De dwingende reden daarvoor is, dat de trouwe Christen dan zou menen, dat zijn werk voor de Here (namelijk het getuigenis van Christus) laten vallen en geen druk of reden meer vinden om daarin standvastig te blijven.

Eerst moet alle schuld op Satan worden gelegd, van de zonden die hij de mens heeft aangedaan. Hierbij moet voorkomen worden dat Satan de lichtzinnigheid van de mens, te komen tot verval, zou misbruiken.

en zo zou dan ook het algenoegzame en volbrachte werk van Christus naar beneden gehaald worden. Jezus heeft immers aan het kruis gezegd dat Zijn voorbeelddienst en bewijs van de volmaaktheid van de wet volbracht was ( d.i. kan ook door de bekeerde mens bekeerde worden vervuld in Christus)

In de Galatenbrief vinden we de bevestiging dat Ene Evangelie terug, dat niet aan één jotta of titel veranderd is of kan zijn!

Galaten 1:6-9

6 Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie; 7 Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren. 8 Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. 9 Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Kunt u ons ook nog iets uitleggen of beschrijven wat voor u als de " Dag des Heren" geldt? Want dat zou dan één van de vruchten van de Heilige Geest moeten zijn!

U gaf aan, in uw laatste posting, daar nog iets over uit te zullen leggen!

Zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Als het mogelijk was geweest de wet te veranderen of af te schaffen, had Christus niet behoeven te sterven. Het afschaffen van de wet zou betekenen, dat de overtreding onsterfelijk zou worden, en dat de wereld onder de leiding van Satan is gesteld. Jezus werd echter aan het kruis verhoogd, omdat de wet onveranderlijk is.

Trouw en waarheid omhelzen elkaar,

recht en vrede begroeten elkaar met een kus (Psalm 85:11)

Link naar bericht
Deel via andere websites

door gehoorzaam te zijn aan het oordeel van de Heilige Geest, hij overtuigt van zonde, wordt er stukje bij beetje iets van het lichaam der zonde afgehaald. elke keer een beetje minder kracht. bijv. ik word steeds minder verzocht om boos te worden.

.

De Geest getuigt de wereld van zonde, dat zijn dus niet de gelovigen. God heeft niet de Geest gegeven om jou de hele dag te vertellen wat je allemaal niet goed doet. De Geest is het die aandringd bij ongelovigen om ze Jezus bekend te maken, zo zijn wij namelijk allemaal tot geloof gekomen, wat ook geloof is een gave van God.

De Geest getuigt de gelovigen van onze rechtvaardigheid. Elke keer als je je veroordeeld voelt zal de Geest je overtuigen dat je rechtvaardig bent, een kind van God, dat Jezus jouw zonden heeft gedragen en dat alles goed is tussen jou en God. Zo ga je meer en meer regeren over je leven en zal zonden steeds minder vat op je krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als het mogelijk was geweest de wet te veranderen of af te schaffen, had Christus niet behoeven te sterven. Het afschaffen van de wet zou betekenen, dat de overtreding onsterfelijk zou worden, en dat de wereld onder de leiding van Satan is gesteld. Jezus werd echter aan het kruis verhoogd, omdat de wet onveranderlijk is.

)

Waarom lezen mensen de bijbel niet gewoon? Er staat dat Jezus de wet heeft vervuld. Er was dus een wet, niemand kon die houden en dagelijks werd er geofferd voor de zonden. Jezus komt als eenmalig offer om de zonden van de wereld weg te nemen. Hiermee vervult Hij de wet door de wet compleet na te leven. God strafte Jezus aan het kruis met onze zonden. Deze zonden zijn in de dood gebracht waardoor ze niet opnieuw weer tegen ons ingebracht kunnen worden. Jezus was echter onschuldig waardoor Hij opgewekt werd uit de dood, onze zonden achterlatende. Daarom is Jezus ook onze pleitbezorger, als er door een gelovige gezondigd wordt ziet God niet jou, maar Christus die in jou leeft. Er kan maar 1 oordeel zijn, namelijk vrijspraak aangezien Jezus voor deze zonde al gestraft is. Hij was onze plaatsvervanger.

Dezelfde wet geldt nu ook, iemand kan niet tweemaal voor hetzelfde vergrijp veroordeeld worden. Het zou onrechtvaardig zijn van God ons opnieuw te straffen voor de zonden waarvoor Hij Jezus al gestraft heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste,

Er is nog steeds niemand op dit forum geweest, die mij heeft getoond, dat Jezus ergens gesproken heeft over een zweem van gedachte, dat de wet zou zijn afgeschaft.

En dat kan ook niet want:

1.

De Wet (+2) is, en blijft dus, uitgerdrukt in de Tien geboden (4e gebod) Exodus 20:1-17

2.Zijn wet drukt Zijn liefde (de +2 wetten) en wil voor de mens uit. Joh. 15:12/Romeinen 13:8-10

3.

Zijn wet heeft niet afgedaan Mattheus 5:17-20
....want;

4.

De wet is basis van het oude en nieuwe verbond Deuteronomium 28:1-4 en Hebreeën 8:9-11
....want;

5.

De wet is basis van het oordeel Prediker 12:13,14 en Jakobus 2:8-12

Dus de wet is én niet afgeschaft én niet veranderd. Christenen dienen dus evengoed de Sabbat van het 4e gebod te onderhouden als Joden. Immers sinds het NT, is he Evangalie hetzelfde voor zowel de Jood als de Griek.

Het is niet Rome die de dienst uit maakt, maar Jezus!

6.

Christus`leven toont ons aan wat gehoorzaamheid aan Gods geboden inhoudt Johannes 15:10

Wij kunnen dus niet zeggen dat we 'in Christus' zijn, als we Zijn geboden negeren of menen te zien als afgeschaft. Wij kunnen niet zeggen dat we Nederlander zijn, als we de grondwet menen te zien afgeschaft. Wat een chaos en wetteloosheid zou het dan in Nederland zijn.

Sel-S-7 zei het al:

Als het mogelijk was geweest de wet te veranderen of af te schaffen, had Christus niet behoeven te sterven. Het afschaffen van de wet zou betekenen, dat de overtreding onsterfelijk zou worden, en dat de wereld onder de leiding van Satan is gesteld. Jezus werd echter aan het kruis verhoogd, omdat de wet onveranderlijk is.

In onze tijd is de oproep om de wet weer in Christus te onderhouden, van actueel belang (Exodus 20:11 en Openbaring 14:7)

Ik denk niet dat er in het Hemels Koninkrijk wetteloosheid heerst, wat de geboden zijn de grondwet van het Koninkrijk der Hemelen! Want juist om de wetteloosheid -het overtreden van de geboden Gods-, is Satan uit die Hemel geworpen:d

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Thorgrem,

Het is nogal moeilijk om elk mens te meten! Dat ondervinden we allemaal maar dat is onze opdracht niet en gaat het ook niet om, in deze wereld. Vandaar dat de Almachtige god ons dat doet, in Christus op basis van de -liefdes-wet, in het oordeel (Joh.15:12 en Romeinen 13:8-10).

Indien we Zijn geboden nu al leren onderhouden -met vallen en opstaan-, dan zijn we straks in het Koninkrijk der Hemelen, ons niet meer bewust van een Wet.

Immers de liefde voor onze Heiland is dan zo groot gegroeid, dat we, gelijk de engelen en de bewoners in het Hemels Jeruzalem, ons niet meer bewust van een Wet zijn en deze, net zoals Christus, naar de gewoonte onderhouden, daar in dat Hemels Jeruzalem De wet is immers een geestelijke zaak! Net zoals we nu onze zonden eerst in onze natuurlijke geest bedenken alvorens ze uit te voeren, zo zullen we straks, als we verlost zijn de liefdeswet in onze (eigen en veranderde) Geest doen en uitvoeren in dat Koninkrijk dat niet van deze wereld is.

Vandaar dat we nu al een voorafschaduwing kunnen zijn van die wet, door ons te trainen er in en zo een Getuigenis van Christus kunnen -leren- zijn.(2 Kor. 3;2-4)

Maar alleen Thorgrem mag door het rode licht blijven rijden! En daar zit `m de kneep, eens gaat het fout en dan is het gedaan met Thorgrem! En daarom Thorgrem, is de wet geen wettisch meetlint, maar een flexibele wet ( uit genade dus) om onze overtredingen te leren (in-) zien en na te laten, ondanks dat de regels onveranderlijk zijn. Net als kinderen, die groeien ook door vallen en opstaan, tot redelijke burgers.

Want de zonde die we leren nalaten in Christus, doet de wet ons daarin dan niet meer kennen, indien we naar Jezus op blijven zien!

Waarom dan die -onveranderlijke- eeuwige wet

De belangrijkste grondbeginselen van Gods wet zijn vervat in de Tein Geboden en werden nageleegd in het leven van Christus. Deze belangrijke wet of gebodentafel zijn een uitdrukking van Gods liefde voor de mens en een uitdrukking van Zijn wil en bedoelingen t.a.v. het gedrag en de onderlinge verhoudingen van de mens en zijn bindend voor alle mensen in alle tijden.

Deze liefdes wet kan dus nooit zijn afgeschaft, niet door Jezus en niet door de Hemelse Vader, deze voorschriften zijn de grondslag van Gods Verbond met ZIjn volk en vormen de maatstaf in Gods oordeel.

Door de werkzaamheid van de Heilige Geest wijst de wet zonde aan en wekken het besef dat wij een Verlosser nodig hebben. De Verlossing op zich is geheel uit genade en niet uit (de) werken, maar de vrucht er van (dooor de Heilige Geest) is (de) gehoorzaamheid aan de geboden-de wet! Deze gehoorzaamheid draagt er toe bij dat de mens zich kan ontwikkelen van eenmens met een natuurlijk- naar een Christelijk karakter en loopt uit op een

eeuwig vredig hart. Het onderhouden van de geboden vervat in de grondwet van het Hemels Rijk, is het blijk van onze liefde voor Jezus Christus en de Vader in de hemel, en onze zorg voor onze medemensen.

De Geloofsgehoorzaamheid toont de macht van Christus Jezus om mensen te veranderen en ondersteunt daarom het Christelijk getuigenis.

Groet en happy Biblestudy

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste,

Er is nog steeds niemand op dit forum geweest, die mij heeft getoond, dat Jezus ergens gesproken heeft over een zweem van gedachte, dat de wet zou zijn afgeschaft.

En dat kan ook niet want:

1.

De Wet (+2) is, en blijft dus, uitgerdrukt in de Tien geboden (4e gebod) Exodus 20:1-17

2.Zijn wet drukt Zijn liefde (de +2 wetten) en wil voor de mens uit. Joh. 15:12/Romeinen 13:8-10

3.

Zijn wet heeft niet afgedaan Mattheus 5:17-20
....want;

4.

De wet is basis van het oude en nieuwe verbond Deuteronomium 28:1-4 en Hebreeën 8:9-11
....want;

5.

De wet is basis van het oordeel Prediker 12:13,14 en Jakobus 2:8-12

Dus de wet is én niet afgeschaft én niet veranderd. Christenen dienen dus evengoed de Sabbat van het 4e gebod te onderhouden als Joden. Immers sinds het NT, is he Evangalie hetzelfde voor zowel de Jood als de Griek.

Het is niet Rome die de dienst uit maakt, maar Jezus!

6.

Christus`leven toont ons aan wat gehoorzaamheid aan Gods geboden inhoudt Johannes 15:10

Wij kunnen dus niet zeggen dat we 'in Christus' zijn, als we Zijn geboden negeren of menen te zien als afgeschaft. Wij kunnen niet zeggen dat we Nederlander zijn, als we de grondwet menen te zien afgeschaft. Wat een chaos en wetteloosheid zou het dan in Nederland zijn.

Sel-S-7 zei het al:

Als het mogelijk was geweest de wet te veranderen of af te schaffen, had Christus niet behoeven te sterven. Het afschaffen van de wet zou betekenen, dat de overtreding onsterfelijk zou worden, en dat de wereld onder de leiding van Satan is gesteld. Jezus werd echter aan het kruis verhoogd, omdat de wet onveranderlijk is.

In onze tijd is de oproep om de wet weer in Christus te onderhouden, van actueel belang (Exodus 20:11 en Openbaring 14:7)

Ik denk niet dat er in het Hemels Koninkrijk wetteloosheid heerst, wat de geboden zijn de grondwet van het Koninkrijk der Hemelen! Want juist om de wetteloosheid -het overtreden van de geboden Gods-, is Satan uit die Hemel geworpen:d

Ik kan overal wel weer op ingaan maar alles wat je zegt is niet bijbels, je verdraait de boel naar je eigen wereld en gaat niet in op de teksen die het tegendeel zeggen.

In Hebr staat duidelijk dat het oude verbond heeft afgedaan omdat er een nieuw verbond is. God zelf zag een probleem met het oude verbond. Waarom reageer je hier niet op? Het oude verbond is de wet zoals je weet. Dus blijkbaar is deze tekst in tegenspraak met jou realiteit. Alles wat mensen leren wat tegen de schrift ingaat is gewoon een leugen. En nee, antwoorden met nergens zegt Jezus dat de wet is afgeschaft is geen antwoord, de bijbel leert dat de wet vervuld is in Christus.

Nogmaals, als jij je schuld hebt voldaan aan de bank, blijf je dan gewoon doorbetalen?

En niemand beweert dat we gewoon lekker kunnen gaan zondigen nu de wet weg is, de wet is vervangen door de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het rituele verbond (het offeren van lammeren) is teniet gedaan doordat Jezus is gekruisigd, Jezus is nu het lam voor onze zonden (het gescheurde gordijn in de tempel waarbij offerdiensten werden gedaan bevestigt dit). Het gaat hier niet om de afschaffing van de 10 geboden. Dat zou ook tegenstrijdig zijn, want Jezus zei zelf dat hij niet is gekomen om de wet af te schaffen, maar om ze te vervullen. Jezus is inderdaad gekruisigd voor onze zonden, maar dat haalt niet weg dat we moeten streven om naar zijn evenbeeld te leven. Jezus persoonlijkheid is perfect en hij hield zich ook aan de 10 geboden. Omdat wij niet kunnen voldoen aan alle wetten, omdat wij eenmaal zondig zijn, worden we hier niet op beoordeeld. Betekent dat dat dat God niet van ons zou verwachten dat wij streven naar een hemels karakter? Uit dankbaarheid en eerbied voor God streef ik ernaar om me zo goed mogelijk aan de 10 geboden te houden en absoluut voor mezelf, omdat ik mijn karakter graag wil verbeteren zolang dat ik hier op aarde leef. De 10 geboden weerspiegelt Gods karakter, hoe kun je deze nou willen veranderen? En waarom zou je ze willen veranderen? Overigens is de Sabbat een deel van de schepping, laten we dat niet vergeten. Waarom zou Jezus zelf de Sabbat houden om hier een voorbeeld in te zijn en waarom gaf hij advies over het vluchten op evt. Sabbat in de toekomst, na de kruisiging? (zie teksten hiervoor met bijbeltekst erbij). En daarbij, wat zijn wij zonder wetten. Het betekent niet dat God verwacht dat je hier 100% aan kunt voldoen, dat zou inderdaad niet rechtvaardig zijn nee. Als we onze daden zouden optellen zouden we sowieso meer minnetjes als plusjes behalen. Maar het is een goede maatstaf om ons karakter te verbeteren, wij zijn ermee gezegend. En ook zijn wij gezegend met de Sabbat, een dag apart gezet om de wereldse zaken los te laten, met Gods woord bezig zijn en om innerlijke rust te verkrijgen.

(De wet is absoluut niet vervangen door de Geest, doordat Jezus van aarde is weggegaan is de Heilige Geest nedergedaald om met ons te zijn).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Daven

Je schreef o.a;:

In Hebr staat duidelijk dat het oude verbond heeft afgedaan omdat er een nieuw verbond is

Welnu in Jezuzs Christus is de wet voortgezet. Het Oude en Nieuwe Verbond lopen parallel aan elkaar. In het Niewe verbond is het Jezus die het voorbeeld vcan de wet geeft. Zichtbaar voor de Jood en de Griek. Wat is er nu tegen op mijn posting, die je bekritiseert! Het is nog steeds Jezus Christus, alleen Hij heeft een andere Trooster gezonden, die van de Vader komst. Welnu wie Jezus heeft gezien, heeft de Vader gezien.

En je schreef:

Ik kan overal wel weer op ingaan maar alles wat je zegt is niet bijbels, je verdraait de boel naar je eigen wereld en gaat niet in op de teksen die het tegendeel zeggen.

Zou het kunnen zijn dat Bijbelse teksten, elkaar tegenspreken? Ik verwijs toch naar Bijbelteksten die in het profetische licht van vandaag staan. Als er een nieuw verbond is, dan betekent dat niet dat de wet of de geboden hebben afgedaan. Bvendien onderwijst de Heilige Geest in overeenstelling met de Bijbel. Waar leer ik iets anders dan Dave?

Als jij meent dat de nieuwe wet betekent dat de zondag voor de Sabbat plaats gemaakt heeft, dan zit je er gewoon falikant naast. Als dat het enige is waarvan gemeend wordt dat zulk een wetsverachting hem of haar zal redden, dan is de mens er slecht aan toe.

en nieuw verbond betekent in Christus opinie, de wet op een uitvoer op een andere wijze! Niet meer op stenen tafelen, maar in het hart van de gelovige zelf. Een besneden hart dus!

Als de verlosten het Hemels Jeruzalem binnengaan, is de wet in hun hart geschreven; ze hyandelen als of zij reeds in het Koninkrijk zijnh. De Genadetijd is een tijd warin de mens de gelegenheid vergunt wordt om zich te bekeren. Genade is een actie van de Almachtige god om de mens dus zich met Hem te laten verenigen, voordat Hij een einde zal maken én aan de genadetijd én aan de wereld.

Heiliging (bereidwilligheid op de wet aan te nemen)

Gerechtigheid (Groeien in de Gerechtigheid van Christus, waarvan het oordeel en dus de wet deel is)

Redding (de weg naar de verlossing; aanvaarden dat Jezus in het vlees gekomen is en de wet van het Koçninkrijk aan ons bekent maakt)

Verlossing (onwankelbaar in het geloof gegroeid en standvastig, bij elke geestelijke storm, die -nog- over deze aarde zal komen)

Verder schreef je nog:

Nogmaals, als jij je schuld hebt voldaan aan de bank, blijf je dan gewoon doorbetalen

Meen jij Dave, dat jij niets hoeft te doen?

Het evangelie volgens Johannes Hoofdstuk 14

1 Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij. 2 In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken? 3 Wanneer ik een plaats voor jullie gereedgemaakt heb, kom ik terug. Dan zal ik jullie met me meenemen, en dan zullen jullie zijn waar ik ben. 4 Jullie kennen de weg naar waar ik heen ga. ’ 5 Toen zei Tomas: ‘Wij weten niet eens waar u naartoe gaat, Heer, hoe zouden we dan de weg daarheen kunnen weten?’ 6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. 7 Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien. ’ 8 Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet. ’ 9 Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? 10 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. 11 Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet. 12 Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. 13 En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. 14 Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.

15 Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. 16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. 18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. 19 Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. 20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. 21 Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken. ’ 22 Toen vroeg Judas (niet Judas Iskariot) aan Jezus: ‘Waarom zult u zich wel aan ons, maar niet aan de wereld bekendmaken, Heer?’ 23 Jezus antwoordde: ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen. 24 Maar wie mij niet liefheeft, houdt zich niet aan wat ik zeg, en wat jullie mij horen zeggen, zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader door wie ik gezonden ben. 25 Dit alles zeg ik tegen jullie nu ik nog bij jullie ben. 26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.

Er is dus niets afgeschfd, niet de wet en zeker nietr de geboden. De geboden zijn dus ook niet veranderd, of aan enige wijzigiong -hoed an ook- onderhevig geweest.

27 Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet. 28 Jullie hebben toch gehoord dat ik zei dat ik wegga en bij jullie terug zal komen? Als je me liefhad zou je blij zijn dat ik naar mijn Vader ga, want de Vader is meer dan ik. 29 Ik vertel jullie dit nu, voordat het gebeurt, zodat jullie het geloven wanneer het zover is. 30 Ik kan niet lang meer met jullie spreken, want de heerser van deze wereld is al onderweg. Hij heeft geen macht over mij, 31 maar zo zal de wereld weten dat ik de Vader liefheb en doe wat de Vader me heeft opgedragen. Kom, laten we hier weggaan.

Geen plaats voor de zondag, geen plaats voor een wereldse Plaatsbekleder.

En zeker geen plaats voor Appostolische navolkging, want het is de Heilige Geest die momentaal aan de harten van mensen werkt; namens de Allerhoogste goid!

Ik weet dus niet precies wat je nu bedoeld, met je kritiek, want sinds mijn doop in 1982 heb ik nooit een andere boodschap gebracht.

Graag zou ik dus willen Dave dat je mijn Bijbelpassages, zoals ik die in mijn posting heb geopenbaard, wil weerleggen op grond van Bijbelse informatie! Als je dat kunt, kan ik je kritiek begrijpen en ook, er wellicht, zelf van leren! Want wat is nu buitenbijbels, wat van uit de Bijbel weergeven is!

groet en happy Biblestudy

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Dave terecht opmerkt is dat hij heel wat citaten uit het NT gegeven heeft waaruit blijkt dat het oude verbond heeft afgedaan voor christenen. Als je Jood bent en dat wil blijven is er niets op tegen om volgens de Joodse wet te leven maar het is geen absoluut geen noodzaak om Christus na te volgen. Ik heb zelf je ook een paar citaten gegeven waaruit blijkt dat de Joden de heidenvolken hun wetten niet moest opleggen maar dan is volgens jou Paulus niet relevant en Handelingen was niet zo bedoeld etc. Kortom je gaat niet in op de argumenten tegen de sabbat maar blijft je eigen mantra herhalen. Vandaar dat Dave en ik er zo langzamerhand er genoeg van krijgen om op je posts in te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Dingo,

Je schreef:

maar het is geen absoluut geen noodzaak om Christus na te volgen
Lees Johannes 14 nog eens door, dan zul je zien dat zowel de Jood als de Griek, beiden Jezus nodig hebben, om tot de Vader te komen!
Jesaia 43: 11. " Ik, Ik ben de Heer, en buiten mij is er geen Verlosser." .

Hosea 13: 4. "Maar Ik ben de Heer, Uw God, ....een God nevens Mij kent gij niet en een Verlosser buiten Mij is er niet."

Johannes 14: 6. "...Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij."

groet en happy Biblestudy

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo Dingo,

Je schreef:

maar het is geen absoluut geen noodzaak om Christus na te volgen
Lees Johannes 14 nog eens door, dan zul je zien dat zowel de Jood als de Griek, beiden Jezus nodig hebben, om tot de Vader te komen!

Jood en Griek hebben inderdaad Christus nodig maar christenen hoeven geen Jood te worden. Judaïsme is een dwaalleer die vrijwel net zo oud is als het christendom. De apostelen in Jeruzalem hebben daar al korte metten mee gemaakt en Paulus later in zijn brieven ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het rituele verbond (het offeren van lammeren) is teniet gedaan doordat Jezus is gekruisigd, Jezus is nu het lam voor onze zonden (het gescheurde gordijn in de tempel waarbij offerdiensten werden gedaan bevestigt dit). Het gaat hier niet om de afschaffing van de 10 geboden. Dat zou ook tegenstrijdig zijn, want Jezus zei zelf dat hij niet is gekomen om de wet af te schaffen, maar om ze te vervullen. Jezus is inderdaad gekruisigd voor onze zonden, maar dat haalt niet weg dat we moeten streven om naar zijn evenbeeld te leven. Jezus persoonlijkheid is perfect en hij hield zich ook aan de 10 geboden. Omdat wij niet kunnen voldoen aan alle wetten, omdat wij eenmaal zondig zijn, worden we hier niet op beoordeeld. Betekent dat dat dat God niet van ons zou verwachten dat wij streven naar een hemels karakter? Uit dankbaarheid en eerbied voor God streef ik ernaar om me zo goed mogelijk aan de 10 geboden te houden en absoluut voor mezelf, omdat ik mijn karakter graag wil verbeteren zolang dat ik hier op aarde leef. De 10 geboden weerspiegelt Gods karakter, hoe kun je deze nou willen veranderen? En waarom zou je ze willen veranderen? Overigens is de Sabbat een deel van de schepping, laten we dat niet vergeten. Waarom zou Jezus zelf de Sabbat houden om hier een voorbeeld in te zijn en waarom gaf hij advies over het vluchten op evt. Sabbat in de toekomst, na de kruisiging? (zie teksten hiervoor met bijbeltekst erbij). En daarbij, wat zijn wij zonder wetten. Het betekent niet dat God verwacht dat je hier 100% aan kunt voldoen, dat zou inderdaad niet rechtvaardig zijn nee. Als we onze daden zouden optellen zouden we sowieso meer minnetjes als plusjes behalen. Maar het is een goede maatstaf om ons karakter te verbeteren, wij zijn ermee gezegend. En ook zijn wij gezegend met de Sabbat, een dag apart gezet om de wereldse zaken los te laten, met Gods woord bezig zijn en om innerlijke rust te verkrijgen.

(De wet is absoluut niet vervangen door de Geest, doordat Jezus van aarde is weggegaan is de Heilige Geest nedergedaald om met ons te zijn).

Dit bedoel ik nu, de laatste zin dat de wet niet is vervangen door de Geest, dan heb je toch nooit Gal 5 gelezen?

1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. 2 Luister naar wat ik, Paulus, tegen u zeg: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten. 3 Ik verzeker u dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is om de wet volledig na te leven. 4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld. 5 Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. 6 In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.

En vervolgens gaat het verder:

13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.

En dan nog vers 18:

18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet

Als jij en Biblebook blijkbaar uit deze teksten lezen dat we nog steeds de 10 geboden moeten houden, dan houdt het voor mij op. Daarnaast heb ik nergens beweert dat de wet slecht is, maar ik beweer dat de Geest nu onze Helper is. Als we leven vanuit de Geest leert de bijbel in vers 22:

22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Galaten, dat is inderdaad geen makkelijk boek, hier kun je veel verschillende interpretaties uithalen. Laat me allereerst voorop stellen dat ik het zeker eens bent dat wij door de wet niet gerechtvaardigd kunnen worden, dit is ook wat Paulus zegt, dit was ook de fout van het volk. Zoals ik al zei, als we dat zouden willen verliezen we bij voorbaat al, want geen mens komt in de plus te staan. Wij zijn inderdaad bevrijd van de wet, want Jezus is als lam voor ons gekruisigd, Halleluyah! Wij zouden deze prijs nooit kunnen betalen, wij zondige mensen kunnen nooit 100% de wet naleven. Verlossing vindt zijn oorsprong in het kruis, dat is een feit. Wij kunnen ook inderdaad niets op eigen kracht, alles komt van de Heilige Geest. De wet volgen is een gevolg van het geloof in Jezus Christus, uit liefde voor God en voor mezelf. Geloof bevestigt de wet: Romeinen 3:31, 7:7, 7:12.

Matteüs 5:17-19, een bekende tekst: Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.

Zo kunnen we met elk onderwerp doorgaan met Bijbelteksten, maar wat mijn ervaring is, is dat het vaak ook gaat om interpretatie. Het is ook belangrijk om ons gezonde verstand te gebruiken door middel van de Heilige Geest. Logischerwijze is het in mijn ogen onmogelijk om de 10 geboden teniet te doen. Waarom zouden we dit doen? Het is een supergoede maatstaf om ons als Christen te gedragen en laat ik voorop stellen dat God liefhebben en je naasten liefhebben de twee belangrijkste geboden zijn. Jezus is ons voorbeeld in menselijk vlees, maar omdat hij niet meer op aarde is, is de Heilige Geest op ons nedergedaald om met ons te zijn. Maar waarom zou de wet dan teniet worden gedaan? Dit gebeurde toch ook niet toen Jezus naar aarde kwam? Jezus vervult de wet juist! Het lijkt me goed de discussie af te sluiten (van mijn kant), ik vind ook dat ieder in zijn waarde moet worden gelaten wat betreft interpretatie. Gods zegen en een gezegende mooie dag toegewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid