Spring naar bijdragen

10 geboden, gebod 4


Aanbevolen berichten

Hallo Dave,

Wat is gehoorzaamheid en wat zegt Jezus daarover met betrekking tot de liefde van de (hemelse-) Vader:

Johannes 14

Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. 16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. 18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. 19 Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. 20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. 21 Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.

Ben, of wil je een navolger van Jezus Christus zijn Dave, dan gelden dus voor de Jood én de Griek, deze verzen. Er is immers maar één Evangelie of zijn er 3 evangelies!

-Christelijk in relatie tot RKK Staat(Staat in de Staat)-eerste dag vierende christenen

-Joods (zoals in de Orthodoxy =afgedaan door Christus)

-Christenen in relatie tot het Messiaanse voorbeeld van Jezus: sabbatvierende Christenen

Wat schreef: Sel-S-7 schreef:

Het rituele verbond (het offeren van lammeren) is teniet gedaan doordat Jezus is gekruisigd, Jezus is nu het lam voor onze zonden (het gescheurde gordijn in de tempel waarbij offerdiensten werden gedaan bevestigt dit).

Het gaat hier niet om de afschaffing van de 10 geboden. Dat zou ook tegenstrijdig zijn, want Jezus zei zelf dat hij niet is gekomen om de wet af te schaffen, maar om ze te vervullen. Jezus is inderdaad gekruisigd voor onze zonden, maar dat haalt niet weg dat we moeten streven om naar zijn evenbeeld te leven. Jezus persoonlijkheid is perfect en hij hield zich ook aan de 10 geboden. Omdat wij niet kunnen voldoen aan alle wetten, omdat wij eenmaal zondig zijn, worden we hier niet op beoordeeld. Betekent dat dat dat God niet van ons zou verwachten dat wij streven naar een hemels karakter? Uit dankbaarheid en eerbied voor God streef ik ernaar om me zo goed mogelijk aan de 10 geboden te houden en absoluut voor mezelf, omdat ik mijn karakter graag wil verbeteren zolang dat ik hier op aarde leef. De 10 geboden weerspiegelt Gods karakter, hoe kun je deze nou willen veranderen? En waarom zou je ze willen veranderen? Overigens is de Sabbat een deel van de schepping, laten we dat niet vergeten. Waarom zou Jezus zelf de Sabbat houden om hier een voorbeeld in te zijn en waarom gaf hij advies over het vluchten op evt. Sabbat in de toekomst, na de kruisiging? (zie teksten hiervoor met bijbeltekst erbij). En daarbij, wat zijn wij zonder wetten. Het betekent niet dat God verwacht dat je hier 100% aan kunt voldoen, dat zou inderdaad niet rechtvaardig zijn nee. Als we onze daden zouden optellen zouden we sowieso meer minnetjes als plusjes behalen. Maar het is een goede maatstaf om ons karakter te verbeteren, wij zijn ermee gezegend. En ook zijn wij gezegend met de Sabbat, een dag apart gezet om de wereldse zaken los te laten, met Gods woord bezig zijn en om innerlijke rust te verkrijgen.

(De wet is absoluut niet vervangen door de Geest, doordat Jezus van aarde is weggegaan is de Heilige Geest nedergedaald om met ons te zijn).

Met wat Sel-7 hier schrijft kan ik het voor een belangrijk deel eens zijn. Hij haalt in ieder geval datgene aan wat ons met Christus, en dus de Hemelse Heilige Vader, kan verbinden indien wij willen groeien in de Gerechtigheid van Christus. En gerechtigheid Dave, staat gelijk met "de wet" of "de geboden". Want die wet Dave, is basis voor het oordeel waarmee en waaraan wij geoordeeld zullen worden. Het is juist dat de ceremoniële wet is afgeschafd! Het OT aspect is verdwenen, de op stenen tafelen geschreven wet is afgeschafd, in die mate, dat zij nu in ons hart geschreven moet zijn. Het is de bedoeling dat we de wet naar de gewoonte leren onderhouden, zodat we ons geen wet meer bewust zijn. Ook in het dagelijkse leven komen we die dingen wel tegen:

Dit bedoel ik nu, de laatste zin dat de wet niet is vervangen door de Geest, dan heb je toch nooit Gal 5 gelezen?

Okay wat zegt de Bijbel over de werking van de Heilige Geest.

We weten dat Jezus de Hemelse Vader vraagt ons een andere Trooster te zenden. We spreken dus over de (Heilige-) Geest van God zelf. Hoe zou het nu mogelijk zijn dat de geboden, de wet ineens niet meer van toepassing zouden zijn, terwijl de Heilige Geest van God, waar de geboden vandaan komen, afgeschafd zouden zijn.

Nog een keer:

-De wet is basis van het oordeel Prediker 12:13,14

-De wet heeft niet afgedaan Mattheus 5:17-20

-De wet drukt de liefde vanb de Almachtige god uit voor de mens Joh.15:12 en Rom.13:8-10

1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.

Inderdaad Dave, hier gaat het om het feit dat sommige Schriftgeleerden, probeerden de Galaten wetten en geboden op te leggen, welke van oorsprong door het Sanhedrin werden opgelegd, de 10 geboden en nog 361 andere wetjes, dat is het slavenjuk:

Lezen we Galaten 5:

1.Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld

2 Luister naar wat ik, Paulus, tegen u zeg: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten. 3 Ik verzeker u dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is om de wet volledig na te leven. 4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld. 5 Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. 6 In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.

En dat is nu precies waar het om gaat. Het Oude Testament werd door Jezus afgeschafd -om na te leven- juist omdat het volk Israël de wet en de geboden tot een eigen interepetatie hadden gemaakt en zo anderen probeerden te onderdrukken! Het volk Israël maakte van Gods wet een eigen, natuurlijke Staatswet. En dat is onmogelijk, want die wet is van een Rijk dat niet van deze aarde is, maar als bijwoners, dat Christenen zouden moeten zijn, leeft die wet in ons hart, een besneden hart als in een Tempel van de Heilige Geest! Vandaar dat Christus moest komen om de de joden duidelijk te maken dat zij verkeerd met de wet omgingen(lees eens het verhaal van Nicodemus in Johannes 3:

En er was een mens uit de Farizeën, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden)

En vervolgens gaat het verder:

13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.

Heel goed Dave, je zegt niets nieuws en ontkent hiermee ook de wet niet, maar bevestig je die, door te erkennen dat het hier gaat om een beter inzicht te verschaffen aan de Galaten aangaande de wet en de geboden in Christus, door de Heilige Geest, want:

Wat zegt Jezus dan, om ons daarin als een voorbeeld te kunnen zijn?

“Want wie de wil van Mijn Vader doet, Die in de hemelen is, die is Mijn broeder en zuster en moeder†Mt 12:50

“Bij wie in de goede aarde gezaaid is, dat is hij die het Woord hoort en begrijpt, die ook vrucht draagt en voortbrengt, de een honderd-, de ander zestig-, en de ander dertigvoudig†Mt 13:23

“Waarom noemt u Mij: Heere, Heere, en doet niet wat Ik zeg?†Lk 6:46

“Jezus dan zei tegen de Joden die in Hem geloofden: Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen; en u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken†Jh 8:31-32

“Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij†Jh 10:27

“Als u Mij liefhebt, bewaar dan Mijn geboden†Jh 14:15

“Wie Mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal door Mijn Vader bemind worden; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren†Jh 14:21

“Jezus antwoordde hem: Als iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen naar hem toekomen en bij hem intrek nemen.

Wie Mij niet liefheeft, bewaart Mijn woorden niet†Jh 14:23-24

“U bent Mijn vrienden, als u doet wat Ik u gebied†Jh 15:14

“Pilatus dan zei tegen Hem: U bent dus toch een koning? Jezus antwoordde: Jezus antwoordde: U zegt dat Ik een Koning ben. Hiervoor ben Ik geboren en hiervoor ben Ik in de wereld gekomen: om voor de waarheid te getuigen.

Iedereen die uit de waarheid is, geeft aan Mijn stem gehoor†Jh 18:37

Het Levende Woord heeft zich voor eeuwig toegewijd aan het Geschreven Woord.

Johannes zei: “Wie God kent, luistert naar ons; wie niet uit God is, luistert niet naar ons. Hieraan herkennen wij de geest van de waarheid en de geest van de dwalingâ€. Wij moeten alle leringen van onze Heer liefhebben en met eerbied behandelen; en wij bouwen onze huizen op zand als wij dat niet doen.

En dan nog vers 18:

18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet

Inderdaad Dave, indien de wet ons ons hart leeft, en wij over een besneden hart beschikken en zo een Tempel van de Heilige Geest zijn (geworden) dan hebben wij de geboden op Stenen tafelen niet meer nodig, en ook de 361 wetjes van het volk Israël niet meer. Feitelijk overtraden zij het Sabbatsgebod hiermee ( 4e gebod), want zij miste de liefde van de Almachtige god, waardoor de Sabbat van het 4e gebod een farce werd en in tegenspraak met Gods wet kwam te staan, want wie één gebod overtreed, overtreed ze allemaal, en dat is wat er gebeurde. Het verkoren volk was op die wijze niet meer het verkoren volk, dat aan de eisen kon voldoen, omdat te zijn!

De Almachtige god maakt onherroepelijk een einde aan datgene wat solt met Zij wetten en geboden, want niets dat zonde doet zal het Hemels Rijk ingaan.

Het verhaal van Nicodemus uit Joh 3, zou interessant zijn voor jou! Want dié wetmatigheid, die Nicodemus aan zijn medemensen voorhield, is niet dié wet (-matigheid) die Christus hanteert. Maar daarmee is dan ook de wet dus niet afgeschafd, en dat maakt Jezus aan Nicodemus ook duidelijk:

Johannes 3:4-12

5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.

6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is Geest.

7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

9 Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?

10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet?

11 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Wij spreken, wat Wij weten, en getuigen, wat Wij gezien hebben; en gijlieden neemt Onze getuigenis niet aan.

12 Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb, en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen?

Kijk Dave, door aardse dingen van aardse religieuze instellingen meer te geloven dan Jezus Christus, lopen we gevaar te gaan dwalen door onze eigen hersenspinsels.

Al die concilies waarvan Nicea 324 de bekenste is, hebben een wanorde en een chaos veroorzaakt. En daarom is het van belang dat we de boeken Daniël en Openbaringen, voor onze tijd goed moeten bestuderen, onder leiding van de Heilige Geest.

Want daarin vinden wij de sleutel tot de oplossing, lees maar

Openbaring 14:6-12

6 Toen zag ik opnieuw een engel, die hoog in de lucht vloog. Hij had een eeuwig evangelie dat hij bekend moest maken aan de mensen op aarde, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. 7 Luid riep hij: ‘Heb ontzag voor God en geef hem eer, want nu is de tijd gekomen dat hij zijn oordeel zal vellen. Aanbid hem die hemel en aarde, zee en waterbronnen geschapen heeft.’ 8 Hij werd gevolgd door een tweede engel, die uitriep: ‘Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad, die door haar ontucht alle volken de wijn van haar wellust heeft laten drinken.’ 9 Zij werden gevolgd door een derde engel, die met luide stem riep: ‘Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of zijn hand krijgt, 10 zal hij de wijn van Gods woede moeten drinken, die onverdund in de beker van zijn toorn is geschonken. Hij zal in vuur en zwavel worden gepijnigd, onder de ogen van de heilige engelen en van het lam. 11 De rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid. Wie het beest en zijn beeld aanbidden, of wie het merkteken van zijn naam draagt, ze krijgen geen rust, overdag niet en ’s nachts niet.’

12 Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus.

13 Ik hoorde een stem uit de hemel zeggen: ‘Schrijf op: “Gelukkig zijn zij die vanaf nu in verbondenheid met de Heer sterven.â€â€™ En de Geest beaamt: ‘Zij mogen uitrusten van hun inspanningen, want hun daden vergezellen hen.’

Je schreef ook nog aan Sel-7 en mij:

Als jij en Biblebook blijkbaar uit deze teksten lezen dat we nog steeds de 10 geboden moeten houden***, dan houdt het voor mij op. Daarnaast heb ik nergens beweert dat de wet slecht is, maar ik beweer dat de Geest nu onze Helper is. Als we leven vanuit de Geest leert de bijbel in vers 22:

22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.

Inderdaad Dave, maar weer ben je tegenstrijdig in de weergave er van. Want je ontkent weer het onderhouden van de 10 geboden, in je aanhef (zie ***)

Aangaande Openbaring 14:6-12, de drie-engelen boodschap; hier een link naar een interessante studie daarover, voor hen die zich er voor interesseren:

http://www.dagelijksmanna.net/drie%20en ... %2014.html

Iedereen die "in Christus is", is dus een jood. Want Jezus is als Koning een jood, verder leert de Schrift dat het geloof uit de joden is, dat wil zeggen dat mensen die Christus -waarlijk- navolgen deel zijn van Israël, niet van de Staat, maar van een Geestelijk volk. Israël is in de eerste plaats een volk, en wel zoals Jezus Christus op diverse plaatsen aanduidt (o.a; Johannes 3) een Geestelijk Israël. Immers ook de Hemelse Heilige Vader is, in de eerste plaats Geest! En door Zijn ZOon Jezus Christus, als mens in het vlees gekomen, laat de Almachtige god zien wie Hij is.

Groet en happy Biblestudy

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 357
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Galaten, dat is inderdaad geen makkelijk boek, hier kun je veel verschillende interpretaties uithalen. Laat me allereerst voorop stellen dat ik het zeker eens bent dat wij door de wet niet gerechtvaardigd kunnen worden, dit is ook wat Paulus zegt, dit was ook de fout van het volk. Zoals ik al zei, als we dat zouden willen verliezen we bij voorbaat al, want geen mens komt in de plus te staan. Wij zijn inderdaad bevrijd van de wet, want Jezus is als lam voor ons gekruisigd, Halleluyah! Wij zouden deze prijs nooit kunnen betalen, wij zondige mensen kunnen nooit 100% de wet naleven. Verlossing vindt zijn oorsprong in het kruis, dat is een feit. Wij kunnen ook inderdaad niets op eigen kracht, alles komt van de Heilige Geest.

Galaten is heel duidelijk, er kwamen namelijk Judaisten die het fundament van Paulus teniet wilde doen. Daarom gaat Paulus ook zo te keer in Gal 3:

2 Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?

3 Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees?

Er werd geprobeerd om de Galaten onder de wet te brengen, daar trekt Paulus fel van leer tegen. De hele context van de Galaten brief is oude en nieuwe verbond, wet en Geest. feitelijk doe jij nu hetzelfde door te suggereren dat we de wet moeten houden. Dat verbond werkte niet en daarom is het afgeschaft door God zelf zoals in de Hebr brief staat.

. De wet volgen is een gevolg van het geloof in Jezus Christus, uit liefde voor God en voor mezelf. Geloof bevestigt de wet: Romeinen 3:31, 7:7, 7:12.

Nee, Jezus volgen leidt tot een geestelijk leven waarvan de vruchten nooit tegen een wet kunnen ingaan, ook niet tegen de 10 geboden. Pas als je waarlijk begrijpt dat de wet onmogelijk is om te houden zul je beseffen dat je elke dag Gods genade nodig hebt.

Matteüs 5:17-19, een bekende tekst: Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.

Zo kunnen we met elk onderwerp doorgaan met Bijbelteksten, maar wat mijn ervaring is, is dat het vaak ook gaat om interpretatie. Het is ook belangrijk om ons gezonde verstand te gebruiken door middel van de Heilige Geest. Logischerwijze is het in mijn ogen onmogelijk om de 10 geboden teniet te doen. Waarom zouden we dit doen? Het is een supergoede maatstaf om ons als Christen te gedragen en laat ik voorop stellen dat God liefhebben en je naasten liefhebben de twee belangrijkste geboden zijn. Jezus is ons voorbeeld in menselijk vlees, maar omdat hij niet meer op aarde is, is de Heilige Geest op ons nedergedaald om met ons te zijn. Maar waarom zou de wet dan teniet worden gedaan? Dit gebeurde toch ook niet toen Jezus naar aarde kwam? Jezus vervult de wet juist! Het lijkt me goed de discussie af te sluiten (van mijn kant), ik vind ook dat ieder in zijn waarde moet worden gelaten wat betreft interpretatie. Gods zegen en een gezegende mooie dag toegewenst.

Dit zij Jezus tegen farizeeërs, belangrijk om dat als uitgangspunt te nemen. Wat de farizeeërs namelijk deden was de wet draagbaar maken door het op te knippen (ontbinden) en het tot een niveau te verlagen zodat de farizeeërs de wet konden houden. Maar als je de wet opknipt dan gaan zaken conflicteren zoals Jezus liet zien.

Hier geeft Jezus een voorbeeld hoe de farizeeërs de wet hebben aangepast:

21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doden; maar zo wie doodt, die zal strafbaar zijn door het gericht.

22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.

Vers 21 is wat de farizeeërs leren, vers 22 is wat de wet is volgens Jezus. Dat gaat vervolgens nog verder met meerdere voorbeelden. Het ontbinden, opknippen, uit elkaar trekken van de wet is waar Jezus het over heeft. Daarom zegt Hij ook dat er geen jota of tittel mag worden veranderd totdat de wet in zijn geheel vervuld zal zijn. Dat moment is al geweest, namelijk aan het kruis waar Jezus als enige mens de wet volledig heeft gehouden.

Daarom leert Paulus ons ook dat we niet langer onder de wet zijn maar onder de genade. Als je de bijbel in zijn volle context leest vallen alle teksten samen, zo niet, dan krijg je een dwaalleer en gaan dingen elkaar tegenspreken.

Als laatste, jij denkt dat door het afschaffen van de wet mensen zondig gaan leven, maar dat deden we al, ook toen we de wet hadden. Waar het om gaat is dat we vrij zijn gemaakt en nu leven in de Geest, de vruchten hiervan zijn perfect in lijn met de wet van God. En falen we nog, dan is er genade in overvloed, dat geeft je de kracht om die zonde of slechte gewoonte te doorbreken, omdat je al rechtvaardig bent en je weet dat de zonden geen macht meer over je leven heeft. Je bent al dood voor de zonden, maar leven gemaakt in Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met wat Sel-7 hier schrijft kan ik het voor een belangrijk deel eens zijn. Hij haalt in ieder geval datgene aan wat ons met Christus, en dus de Hemelse Heilige Vader, kan verbinden indien wij willen groeien in de Gerechtigheid van Christus. En gerechtigheid Dave, staat gelijk met "de wet" of "de geboden". Want die wet Dave, is basis voor het oordeel waarmee en waaraan wij geoordeeld zullen worden. Het is juist dat de ceremoniële wet is afgeschafd! Het OT aspect is verdwenen, de op stenen tafelen geschreven wet is afgeschafd, in die mate, dat zij nu in ons hart geschreven moet zijn. Het is de bedoeling dat we de wet naar de gewoonte leren onderhouden, zodat we ons geen wet meer bewust zijn. Ook in het dagelijkse leven komen we die dingen wel tegen:

Dit bedoel ik nu, de laatste zin dat de wet niet is vervangen door de Geest, dan heb je toch nooit Gal 5 gelezen?

Hoi Biblebook,

Ik lees Gal 5 als volgt:

4 Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen.

5 Want wij verwachten door den Geest, uit het geloof, de hoop der rechtvaardigheid.

6 Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.

7 Gij liept wel; wie heeft u verhinderd der waarheid niet gehoorzaam te zijn?

8 Dit gevoelen is niet uit Hem, Die u roept.

De Galaten waren dus tot geloof gekomen door de prediking van het geloof en werden door de Joden verleidt om de wet na te gaan leven. Vers 8 zegt dat God ons hier niet voor roept. Dus waarom ben jij dat wel aan het doen?

Daarnaast staat het volgende over de wet, de 10 geboden:

2 kor 3:

.6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden.

Paulus noemt de wet, in stenen ingedrukt, dus de 10 geboden, de bediening des doods. Ik zou er niet vrolijk van worden dat God deze geboden nu in mijn hart heeft gebeiteld, dan weet ik zeker dat ik onder de bediening des doods sta.

De rest van je betoog is weer een herhaling van zetten, we zien het gewoon anders. Jij wilt de wet blijven gebruiken, ik zeg dat door de Geest de wet al gehouden wordt omdat de vruchten van de Geest nooit kunnen ingaan tegen de wet van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
,

Er is nog steeds niemand op dit forum geweest, die mij heeft getoond, dat Jezus ergens gesproken heeft over een zweem van gedachte, dat de wet zou zijn afgeschaft.

Zoals al eerder in deze discussie is vermeld, kunnen we wel degelijk in het NT terugvinden dat Christus de wet heeft vervuld.

Eén reden waarom aan Israël de wet was gegeven, was om "overtredingen openbaar te maken". - Gal.3:19. Paulus gaf aan dat de wet een tijdelijke regeling was; "een leermeester die tot Christus leidde". Daarna had die wet geen doel meer, want zo zegt hij: "maar nu het geloof gekomen is, staan wij niet meer onder een leermeester". - Gal.3:24,25.

Ook in Rom.10:4 staat: "Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder die gelooft". Zie verder nog Ef.2:15 en Kol.2:13-15.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat christenen helemaal geen wetten dienen na te leven. Christenen houden zich aan "de wet van de Christus". - Gal.6:2.

Jezus gaf toen hij op aarde was geboden en instructies. En later gaf hij ze nog via de christelijke gemeente, zoals we kunnen lezen in het NT.

Verder heeft Jezus ons door zijn manier van leven en zijn onderwijs, een voorbeeld gegeven dat wij moeten navolgen. Of zoals Petrus het zegt dat Christus "een voorbeeld voor u heeft nagelaten, opdat gij in zijn voetstappen zoudt treden". - Petr.2:21.

Jezus lag vooral de nadruk op de belangrijkheid van liefde. Dus anderen liefhebben, is een voor christenen geldende wet. Gal.5:14 zegt hierover: "want de gehele wet wordt in één gezegde vervuld namelijk: gij moet uw naaste liefhebben als uzelf".

En als wij onze naaste liefhebben dan zullen wij niet moorden, stelen, liegen en bedriegen of overspel plegen.

En als we God liefhebben, dan zullen wij ons ver houden van afgoderij.

Dus met Jezus dood kwam er een einde aan de wet. En omdat er nergens onderscheid wordt gemaakt tussen de 10 geboden en de rest van de wet, kunnen we zeggen dat wij als christenen niet onder de 10 geboden staan of onder de wet van Mozes. Wel moeten wij ons houden aan de wet van de Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
,

Er is nog steeds niemand op dit forum geweest, die mij heeft getoond, dat Jezus ergens gesproken heeft over een zweem van gedachte, dat de wet zou zijn afgeschaft.

Zoals al eerder in deze discussie is vermeld, kunnen we wel degelijk in het NT terugvinden dat Christus de wet heeft vervuld.

Vervullen is niet hetzelfde als afschaffen!

Mocht het mij lukken de Wet te vervullen (hypothetisch, kansloos...) dan geldt ie natuurlijk nog steeds.

(toev.) Ik heb het dan over Gods morele Wetten: de 10 + 2, zoals men dat hier eerder noemde.

Begrijpelijkerwijs hebben de Wetten op de scroll buiten de Ark des Verbonds weing nut meer voor ons, die prijs is volledig betaald, daar kan niets aan toegevoegd worden.

Eén reden waarom aan Israël de wet was gegeven, was om "overtredingen openbaar te maken".

En dat is nog altijd zo.

(toev.)De Wet laat zien dat we zondaars zijn.

De andere Wetten hebben an sich geen implicaties meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Sanne69,

Je schreef:

Jezus lag vooral de nadruk op de belangrijkheid van liefde. Dus anderen liefhebben, is een voor christenen geldende wet. Gal.5:14 zegt hierover: "want de gehele wet wordt in één gezegde vervuld namelijk: gij moet uw naaste liefhebben als uzelf".

En als wij onze naaste liefhebben dan zullen wij niet moorden, stelen, liegen en bedriegen of overspel plegen.

En als we God liefhebben, dan zullen wij ons ver houden van afgoderij

Inderdaad, als wij de Almachtige liefhebben, dan zullen we ons ver houden van afgoderij!

Begin dus dan maar met het vervullen van de wet, door het 4e gebod er van te eerbiedigen, dan doe je in ieder geval al minder aan afgoderij!

Want ook jij hebt in je hele betoog nergens aangetoond, dat Jezus duidelijk en in relatie met Zijn (en Onze) Hemelse Vader, alsook de wet die in de Hemel van kracht is, heeft afgeschafd of nietig heeft verklaard. Want die wet Sanne 69, zal ons getoond worden, indien we in het Koninkrijk zullen zijn, dat die wet die zovele Christenen, wekelijks verwerpen, als een altoos inzettende wet zien liggen in de Ark des verbonds!

Maar natuurlijk het onderhouden van de geboden is één ding, er komt meer bij kijken!

Een goede les:

Wat moeten wij doen om gered te worden?

Mensen te Kafarnaüm vroegen Jezus: “Wat moeten wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?†(Johannes 6:28). Een wetgeleerde vroeg Hem: “Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?†(Lucas 10:25). Een rijke jongeling vroeg Hem: “Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?†(Marcus 10:17). Op de Pinksterdag vroeg het volk: “Wat moeten wij doen?†(Handelingen 2:37). De gevangenbewaarder te Filippi vroeg: “Wat moet ik doen om behouden te worden?â€
(Handelingen 16:30).

Welke antwoorden kregen deze mensen van Jezus en Zijn apostelen?

Een populair antwoord in onze tijd, door Evangelischen gegeven, is: U hoeft helemaal niets te doen! De volgende aanhalingen heb ik op Internet gevonden: (1) “De redding hangt niet af van wat u doet of niet doetâ€; (2) “Uw heil hangt niet af van wat u doetâ€.

Heeft Jezus geleerd dat men niets moet doen om behouden te worden?

Jezus zei: “Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is†(Matteüs 7:21). “Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest. En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot†(Matteüs 7:24 t/m 27).

Dus, om Gods koninkrijk binnen te gaan, moeten wij de wil van de Vader doen. Wij moeten doen wat Jezus zegt.

Dat is toch redelijk hé Sanne 69, want Hij is onze Meester, en niemand staat daarboven!

Niemand kan bij de Vader zijn, zonder Jezus te kennen en na te volgen! Jezus voerde de wet van het Koninkrijk uit, en hield die aan het uitverkoren volk, en ons voor. Toch zagen en hoorden beiden volkeren Zijn stem niet! Zonder wetmatigheid, werkt er niets in deze wereld. Zonder Christus zijn wij niets:

Johannes 15: 5

5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.

Evangelischen spreken Jezus tegen wanneer zij beweren dat het heil niet afhankelijk is van wat men doet.

Welke antwoorden kregen mensen die vroegen: “Wat moet ik doen?â€

Te Kafarnaüm vroegen de mensen: “Wat moeten wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?†(Johannes 6:28). Jezus antwoordde: “Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, die Hij gezonden heeftâ€
(Johannes 6:29).

Het eerste dat men moet doen om behouden te worden, is in Christus geloven.

“Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbeâ€
(Johannes 3:16).

Dus Sanne 60 we moeten Jezus geloven als Hij zegt dat de geboden nhiet hebben afgedaan! We kunnen niet op menselijke inzichten of concilies af gaan ?Jezius is Meester en niemand (ook Paulus niet) staat boven Zijn Meester. Paulus ontkent de wet ook niet! Hij bevestigt de wet. Niet in het ceremoniële aspect van de OT era, maar in Christus door de Heilige Geest. Paulus wijst er oàp dat de Galaten zich niet moeten laten verleiden tot het -wederom- ondergaan van ceremoniële wetten, die door de mensen tot een "juk" gemaakt zijn.

Dat is ook de reden dat Jezus een einde maakte aan dat OT én aan de uitverkorenheid van het volk Israël (dat dus geen Staat is, maar een volk)

Daarna legt Jezus uit dat geloven of niet-geloven verband houdt met wat men doet: “Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijnâ€
(Johannes 3:19 t/m 21).
“Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods†(Romeinen 3:23). Alleen door Christus kunnen zondige mensen gered worden: “De behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden†(Handelingen 4:12). “Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen†(Titus 2:11). Christus is “voor allen gestorven†(2 Korintiërs 5:15). Hij heeft Zich gegeven “tot een losprijs voor allen†(1 Timoteüs 2:6). “Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld†(1 Johannes 2:2).
Door het offer van Zijn Zoon heeft God de redding voor iedereen beschikbaar gemaakt. Of men wel of niet behouden wordt, hangt dan af van hoe men op Gods aanbieding van heil reageert.

Het eerste antwoord op de vraag “Wat moeten wij doen?†is “Gelooft in Hem, die Hij gezonden heeft†(Johannes 6:29).

Dit geloof moet men belijden.

Jezus zei: “Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook Ik belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is; maar al wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in de hemelen isâ€
(Matteüs 10:32, 33).

Zegt Jezus hier nu, dat als we Hem moeten belijden, dat we daardoor vrij van de liefdeswet van de Almachtige zijn?

Net zoals Jezus Christus de Vader belijdt, dienen wij Hem te belijden. Jezus hanteerd de 10 geboden en de liefde van Onze gezamelijke Hemelse Vader, om de Almachtige te belijden, dus oo,j wij dienen diezlefde maatstaf toe te passen om een Getuigenis van Jezus te kunnen zijn (Johannes 15:10)

En de wetgeleerde dan, welk antwoord kreeg hij toen hij Jezus vroeg, “Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?†(Lucas 10:25). Jezus vroeg hem zijn eigen vraag te beantwoorden en hij zei: “Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf†(Lucas 10:27). Toen zei Jezus: “Gij hebt juist geantwoord; doe dat en gij zult leven†(Lucas 10:28). Toen de wetgeleerde probeerde zich te verontschuldigen door te vragen, “En wie is mijn naaste?â€, gaf Jezus het voorbeeld van de Barmhartige Samaritaan en zei: “Ga heen, doe gij evenzo†(Lucas 10:29 t/m 37).

Wat moeten wij doen om het eeuwige leven te beërven? Geloof is de eerste vereiste, maar geloof zonder liefde is waardeloos:

“Al ware het, dat ik ... al het geloof had, zodat ik bergen verzette, maar ik had de liefde niet, ik ware nietsâ€
(1 Korintiërs 13:2).

Wat was het antwoord van Jezus aan de rijke jongeling toen hij vroeg: “Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?†(Marcus 10:17).

Eerst zei Hij: “Indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden†(Matteüs 19:17). Om gered te worden, moeten wij Gods geboden onderhouden. Dit was waar onder het Oude Verbond, en dit is waar onder het Nieuwe Verbond.

Jezus zei: “Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren†(Johannes 14:15). “Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren†(Johannes 14:21). “Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde†(Johannes 15:10).

Jezus Christus kan zich dus pas openbaren, als je Hem lief hebt, omdat Hij -het- eerst was die ons lief heeftr gehad, omdat Hij -gelijk- de Hemelse Vader is!

Maar het is niet voldoende om geboden te onderhouden. Toen de rijke jongeling Jezus zei dat hij de geboden onderhouden had, antwoordde Jezus: “Nog één ding komt gij te kort: verkoop alles wat gij bezit, en verdeel het onder de armen, en gij zult een schat hebben in de hemelen, en kom hier, volg Mij†(Lucas 18:22).

Al hielt hij de tien geboden, kwam hij tekort. Hij moest zich bekeren en Jezus volgen. Zonder zich te bekeren, kan niemand behouden worden.

Verwijzende naar mensen die wegens hun zonden stierven, zei Jezus: “Meent gij, dat deze Galileeërs groter zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat zij dit lot hebben ondergaan? Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen†(Lucas 13:2, 3). Verwijzende naar mensen die per ongeluk stierven, zei Jezus: “Of meent gij, dat die achttien, op wie de toren bij Siloam viel en die erdoor gedood werden, schuldiger waren dan alle andere mensen, die in Jeruzalem wonen? Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen†(Lucas 13:4, 5).

Om gered te worden, moeten wij alles op zij zetten dat ons van God scheidt en Christus volgen. Jezus zegt: “Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij†(Lucas 9:23).

Is er nog iets dat men moet doen? Nadat Jezus stierf en opstond uit het graf, zei Hij aan Zijn volgelingen: “Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden†(Marcus 16:15, 16).

Het begin van dat alles vindt plaats, als wij ons laten dopen door onderdompeling in het watergraf, om behouden te worden.

groet en happy Biblestudy

Link naar bericht
Deel via andere websites

Evangelischen die zeggen dat je niets hoeft te doen? Ik denk dat iedere evangelische het er mee eens is dat je Jezus als Verlosser moet aannemen... Alleen word je niet door eigen werken behouden maar door de genade.

Maar ik heb nog nooit in een evangelische kerk gehoord dat iedereen maar behouden wordt en dat in Jezus geloven niet nodig zou zijn... (of bedoel je dat niet?)

Daarbij: de wet is vervuld. Dat betekend niet dat je er nu tegenin mag gaan, alleen mogen we nu de heilige Geest ontvangen en die zal ons leiden in ons leven. Die maakt ons duidelijk wat wel en niet hoort en daarbij kunnen we de bijbel bestuderen en bidden om richting te zoeken. We leven niet meer onder de wet omdat we leven onder de boom des levens, en niet meer onder de boom van kennis van goed en kwaad. Vele christenen leven daar nog wel in, en meten alles, maar dat is niet meer nodig naar mijn mening (na bestuderen van de bijbel).

Door genade worden wij behouden, niet door eigen werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vervullen is niet hetzelfde als afschaffen!

Het is waar dat Jezus heeft gezegd: "Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten teniet te doen. Ik ben niet gekomen om teniet te doen, maar om te vervullen". - Matth.5:17. Maar wat betekent "vervullen"?

Je kunt het illustreren met een aannemer die een contract heeft getekend waarin staat dat hij een gebouw zal bouwen. Hij gaat dit contract niet verscheuren, maar hij 'vervult' het door het gebouw te voltooien. Is dit tot tevredenheid van de klant gebeurd, dan is het contract nagekomen of 'vervuld'. Zo heeft Jezus de wet niet verscheurd, maar hij heeft ze vervuld door zich er volmaakt aan te houden. Toen Jezus de Wet volmaakt was nagekomen, was het niet meer bindend voor Gods volk.

Want dat er na Jezus dood een verandering kwam in Gods vereisten voor zijn aanbidders, blijkt uit de tekst die ik al had aangehaald namelijk Gal.3:23-25.

Ook in Rom.10:4 staat: "want Christus is het einde der wet"

En in Ef.2:15 staat dat Christus "de wet met zijn geboden buiten werking heeft gesteld".

Zie ook nog: Kol.2:13,14.

Verder schrijft Paulus nog aan zijn brief aan de Romeinen, in Rom.7:6,7 "dat wij ontslagen zijn van de wet" en vervolgens noemt hij één van de 10 geboden, namelijk: "gij zult niet begeren". Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen de 10 geboden en de rest van de wetten. Van christenen wordt dus niet meer verlangd dat ze een wekelijkse sabbat houden.

Natuurlijk is het niet verkeerd om één dag in de week te reserveren voor aanbidding en rust. Die beslissing wordt aan onszelf overgelaten. Of zoals Paulus het zegt: "De een maakt onderscheid tussen de dagen, voor de ander zijn ze alle gelijk". - Rom. 14:5.

Wij mogen elkaar hierover niet oordelen. Ook daar schrijft Paulus heel duidelijk over in Kol 2:16,17: "Laat niemand u daarom oordelen inzake eten en drinken of met betrekking tot een feestdag of een viering van de nieuwe maan of van een sabbat, want die dingen zijn een schaduw van de toekomende dingen, maar de werkelijkheid behoort de Christus toe".

En nogmaals dat wil niet zeggen dat christenen zonder wetten zijn. Wij staan onder de wet van Christus. Sommige wetten en instructies die christenen hebben gekregen, komen overeen met wetten die Israël hadden, en andere wetten zijn verschillend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Want ook jij hebt in je hele betoog nergens aangetoond, dat Jezus duidelijk en in relatie met Zijn (en Onze) Hemelse Vader, alsook de wet die in de Hemel van kracht is, heeft afgeschafd of nietig heeft verklaard.

Ik hoop dat mijn bovenstaande reactie iets duidelijker is.

Een populair antwoord in onze tijd, door Evangelischen gegeven, is: U hoeft helemaal niets te doen! De volgende aanhalingen heb ik op Internet gevonden: (1) “De redding hangt niet af van wat u doet of niet doetâ€; (2) “Uw heil hangt niet af van wat u doetâ€.

Zoiets heb ik niet beweerd toch?! Ik geloof het namelijk ook niet!

We kunnen niet op menselijke inzichten of concilies af gaan ?Jezius is Meester en niemand (ook Paulus niet) staat boven Zijn Meester.

Ben ik mee eens hoor! Ik toets wat ik geloof aan de Bijbel!

Wat moeten wij doen om het eeuwige leven te beërven? Geloof is de eerste vereiste, maar geloof zonder liefde is waardeloos: (1 Korintiërs 13:2).

Wat was het antwoord van Jezus aan de rijke jongeling toen hij vroeg: “Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?†(Marcus 10:17).

Eerst zei Hij: “Indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden†(Matteüs 19:17). Om gered te worden, moeten wij Gods geboden onderhouden. Dit was waar onder het Oude Verbond, en dit is waar onder het Nieuwe Verbond.

Jezus zei: “Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren†(Johannes 14:15). “Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren†(Johannes 14:21). “Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde†(Johannes 15:10).

Jezus Christus kan zich dus pas openbaren, als je Hem lief hebt, omdat Hij -het- eerst was die ons lief heeftr gehad, omdat Hij -gelijk- de Hemelse Vader is!

Maar het is niet voldoende om geboden te onderhouden. Toen de rijke jongeling Jezus zei dat hij de geboden onderhouden had, antwoordde Jezus: “Nog één ding komt gij te kort: verkoop alles wat gij bezit, en verdeel het onder de armen, en gij zult een schat hebben in de hemelen, en kom hier, volg Mij†(Lucas 18:22).

Al hielt hij de tien geboden, kwam hij tekort. Hij moest zich bekeren en Jezus volgen. Zonder zich te bekeren, kan niemand behouden worden.

Verwijzende naar mensen die wegens hun zonden stierven, zei Jezus: “Meent gij, dat deze Galileeërs groter zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat zij dit lot hebben ondergaan? Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen†(Lucas 13:2, 3). Verwijzende naar mensen die per ongeluk stierven, zei Jezus: “Of meent gij, dat die achttien, op wie de toren bij Siloam viel en die erdoor gedood werden, schuldiger waren dan alle andere mensen, die in Jeruzalem wonen? Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen†(Lucas 13:4, 5).

Om gered te worden, moeten wij alles op zij zetten dat ons van God scheidt en Christus volgen. Jezus zegt: “Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij†(Lucas 9:23).

Is er nog iets dat men moet doen? Nadat Jezus stierf en opstond uit het graf, zei Hij aan Zijn volgelingen: “Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden†(Marcus 16:15, 16).

Het begin van dat alles vindt plaats, als wij ons laten dopen door onderdompeling in het watergraf, om behouden te worden.

groet en happy Biblestudy

Uiteraard kan ik achter deze teksten staan, ik geloof het ook en ik probeer ernaar te leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben wel benieuwd naar de context van: je redding hangt niet af van wat je wel en niet doet... Stond er verder nog wat omheen? Want in principe kan het zo gezegd worden, maar dan heb je het over goede daden doen, dat omkijken naar je naaste je niet naar de hemel helpt, of als je elke zondag maar in de kerk zit, dat je dan naar de hemel gaat. Maar dat je Jezus als Verlosser aanneemt en de genade die je dan ontvangt, die zorgt er voor dat je behouden wordt. Niet jou eigen werken, maar het werk van Jezus Christus.

Dus wordt dit echt als enige tekst beweerd? Of is het een uit het verband getrokken zin?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het begin van dat alles vindt plaats, als wij ons laten dopen door onderdompeling in het watergraf, om behouden te worden.

Ik lees dit net in de tekst hierboven, maar diegene die dit zegt, bedoel je hiermee dat de doop nodig is om behouden te worden? Of bedoel je wat anders?

En als je het eerste bedoeld, waarom geloof je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Boterbloem,

Je schreef:

Maar dat je Jezus als Verlosser aanneemt en de genade die je dan ontvangt, die zorgt er voor dat je behouden wordt. Niet jou eigen werken, maar het werk van Jezus Christus.

Jezus leert ons dat we niet met de armen overelkaar moeten gaan afwachten!

Eigenlijk zou het voor mij onbegrijpelijk zijn, dat weinigen verstaan wat Jezus in al die Bijbelsteksten, die ik aangehaald heb, eigenlijk bedoeld!

We moeten blij zijn dat de Almachtige god ons .....genade schenkt. Natuurlijk......maar er komt een einde aan de Genadetijd!

En dan Boterbloem. Wat hebben wij geleerd, als we wachten en niets doe!

Als wij naar school gaan, is het dan de bedoeling dat we op school, met de armen over elkaar gaan zitten afwachten, totdat de Meester (Leraar) als het werk voor ons doet, of meoetn wij actief meewerken om datgene wat de Meester ons leert, trachten tot ons eigen te maken!

En zo is het Boterbloem hetzelfde met Christus. Hij is ons voorbeeld en de beeltenis van de Vader!

Over dopen gesproken, in dat perspectief:

-Liet Jezus zich dopen? (en had Hij dat feitelijk nodig)

-Ontving Hij daarna de Heilige Geest?

-Begon Hij toen ook het Dienstwerk?

Met andere woorden:

Als Jezus ons voorbeeld is, hoe anders zijn wij dan Zijn Getuigen, als we Hem niet in alles navolgen!

Lees deze overweging is door Boterbloem:

Laat u dopen en uw zonden afwassen

Deze woorden werden aan Paulus gericht nadat hij op weg naar Damascus de Heer had gezien en nadat hij voor drie dagen had gevast.

Dat was niet voor niets Boterbloem, we vervolgen:

Paulus, die oorspronkelijk Saulus heette, was een vooraanstaande leider onder het Joodse volk. Hij geloofde niet in Jezus. Hij dacht dat christenen aan de wet van Mozes ongehoorzaam waren.

Wat was het gevolg van zo`n inzicht:

"En Saulus verwoestte de gemeente, en hij ging het ene huis na het andere binnen en sleurde mannen en vrouwen mede, en hij leverde hen over in de gevangenis"
(Handelingen 8:3).

Paulus/Sualus geloofde niet in Jezus, maar was een vooraanstaande leider bij het Joodse volk! Het volk werd dus misleid, want menselijke overwegingen waren de grondslag van "het geloof" er werd een wettische voorstelling van Gods geboden onderhouden. Nergens werd hier door Paulus/Saulus enig gevolg gegeven aan het navolgen van Jezus. Paulus/Sualus was een "selfmade" gelovige. Hij zat met de armen over elkaar zonder Jezus te willen kennen.

Immers het blijkt dat hij zelf niet in Jezus geloofde. Maar zonder Hem, is geen enkel mens tot iets in staat, te doen namens Christus! Zijn geloof is gebouwd op zand!

Echter de Almachtige god houdt van alle mensen, en zolang de genade (-tijd) geldt, is er redding voor alle mensen. Gelovige Christenen zijn opgeroepen om de boodschap van redding, aan alle mensen bekend te maken, zonder onderscheid en zonder aanziens des persoons. Welk volk bedoeld Jezus nu, dat daaraan dient te voldoen, in onze tijd:

Gods Overblijfsel heeft de geest der profetie
Openbaring 12:17 en 19:10
Het wordt opgeroepen in een tijd, dat er een grote verwarring in de wereld is en grote afvalligheid aan de geboden van Jezus
Openbaring 18:1-4

Deze verzen duiden er op dat Christenen, vanuit hun persoonlijke ervaringen van groei in de Gerechtigheid van Christus, een getuige en dienstwerk dienen te verrichten uit de naam van Christus. dat is geheel iets anders dan "eigen werken doen". Eigen werken doen is datgene, wat Paulus/Saulus deed, maar ook bijvoorbeeld Nicodemus die in Johannes 3 wordt beschreven. Lees dat ook eens, wellicht dat je dan kunt begrijpen wat het verschil is tussen "eigen werken doen" en het dienstwerk "door de heilige geest", in de naam van Christus! Lees ook eens Mattheus 28, aangaande het zendingsbevel, daar staat ook duidelijk dat zij die Christus geloven, dienstwerk verrichten en geen eigen werken!

We keren, na deze zijsprong, terug naar De Doop!

Maar iets verbazend gebeurt.

"En Saulus, nog dreiging en moord blazende tegen de discipelen des Heren, ging naar de hogepriester, en vroeg van hem brieven naar Damascus voor de synagogen, om, als hij mannen en vrouwen, die van die weg waren, zou vinden, hen gevankelijk naar Jeruzalem te brengen. En terwijl hij daarheen op weg was, geschiedde het, toen hij Damascus naderde, dat hem plotseling licht uit de hemel omstraalde; en ter aarde gevallen, hoorde hij een stem tot zich zeggen: Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij? En hij zeide: Wie zijt Gij, Here? En Hij zeide: Ik ben Jezus, die gij vervolgt. Maar sta op en ga de stad binnen en daar zal u gezegd worden, wat gij doen moet.

We zien dus Boterbloem dat Jezus zeer begaan is met mensen die proberen trouw te zijn aan Jezus en Hem ook wel, in hun hart, liefhebben! En dat Hij elke oprecht mens kan gebruiken in Zijn dienstwerk, voor de wereld. We zien ook Boterbloem dat Jezus dus liefde kan opbrengen voor mensen, wier hart, bereid is deel te nemen aan de verzoeken van Jezus om Hem bij te staan. Jezus houdt van actieve, meewerkende gelovigen, die niet afwachten, maar doen. En zo groeien zij, door dié ervaringen met de Heilige Geest, tot ware volgelingen, die van inwoner, bijwoners worden in deze wereld. Juist omdat hun ervaringen met Jezus zo`n sterke band vormen, door de Gerechtigheid van Jezus.

Zo´n ervaring met Jezus zien we nu dus ook in de geschiedenis van Paulus/Saulus:

En de mannen, die met hem reisden, stonden sprakeloos, daar zij wel de stem hoorden, maar niemand zagen. En Saulus stond op van de grond en hoewel hij zijn ogen open had, kon hij niets zien, en zij leidden hem bij de hand en brachten hem naar Damascus. En hij kon drie dagen lang niet zien, en hij at of dronk niet"
(Handelingen 9:1 t/m 9).

Dat Jezus geduld heeft, mag blijken uit de vervolggeschiedenis van Paulus/Saulus

Paulus verhaalde vele jaren later wat toen gebeurde: "En een zekere Ananias, een godvruchtig man naar de wet, van wie alle Joden, die daar woonden, een goed getuigenis gaven, kwam tot mij, ging bij mij staan en zeide tot mij: Saul, broeder, word weer ziende! En op hetzelfde ogenblik werd ik weer ziende en zag hem. En hij zeide: De God onzer vaderen heeft u voorbestemd om zijn wil te leren kennen en de Rechtvaardige te zien en een stem uit zijn mond te horen; want gij moet getuige voor Hem zijn bij alle mensen, van hetgeen gij gezien en gehoord hebt. En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam"
(Handelingen 22:12 t/m 16).

We zullen dit laatste vers grondig bekijken Boterbloem:

"En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam"
(Handelingen 22:16).

Ananias vroeg Paulus eerst: "En nu, wat aarzelt gij nog?"

Paulus had de Heer gezien. Hij had gevast. Hij geloofde in Jezus en zag in dat hij fout was. Het was tijd om te handelen.

Jaren later schreef Paulus aan de Korintiërs,

"Zie, nu is het de tijd des welbehagens; zie, nu is het de dag des heils"
(2 Korintiërs 6:2).

Hoewel velen in Christus geloven en berouw voor hun zonden hebben, stellen zij hun doop uit, al weten ze dat het een gebod van de Heer is. Wanneer u het boek Handelingen leest, waarin vele voorbeelden van bekering staan, zult u merken dat mensen onmiddellijk werden gedoopt, zo gauw zij in de Heer geloofden. Dit deden ze omdat ze wisten dat de doop tot vergeving van zonden is (Handelingen 2:38) en om verenigd met het lichaam van Christus te zijn (1 Korintiërs 12:12). Indien u gelooft dat Jezus de Zoon van God is en indien u uw leven aan God wil toewijden en behouden worden, "Wat aarzelt gij nog?"

"Sta op, laat u dopen!"

Het woord "dopen" is een vertaling van het Grieks woord: BAPTIDZO" dat betekent "onderdompelen" of "indopen". Een bijbelse doop is een onderdompeling in water. Kerken die een beetje water op mensen gieten of besprengen, volgen de bijbel niet. Wat zij doen is geen doop, is geen onderdompeling. In werkelijkheid dopen zij de mensen helemaal niet. Iemand die alleen een dergelijk "doopsel" is ondergaan, is nooit echt "gedoopt" geweest. De Heer heeft hij niet gehoorzaamd.

Er staat ook: "Sta op." Een geldige doop moet het gevolg zijn van een persoonlijke beslissing om zich van zonden te bekeren en Jezus te volgen. Op de Pinksterdag heeft Petrus aan de schare gezegd: "Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen" (Handelingen 2:38).

Zich bekeren betekent zich van zonde afwenden en zich aan God toewijden. Een jong kind heeft geen zonde begaan, en kan zich daarom niet bekeren. Hij is onschuldig. Hij is nog niet verloren. Hoe kan hij tot vergeving van zonden worden gedoopt?

Wanneer ouders met goede bedoeling hun baby's een "doopsel" laten ondergaan, en denken dat zij hen laten dopen, worden zij bedrogen door valse tradities die met Gods Woord in strijd zijn. Niemand kan dit voor u beslissen. U moet zelf "opstaan" en u laten dopen. U moet zelf deze belangrijke beslissing maken.

Overzicht van Bijbelse verwijzigingen, aangaande doop en dus de weg naar actief deelname aan Christus; in de Genade (-tijd) en Groei in ervaringen en Gerechtigheid van Christus!

-Geloof in Christus dient gevolgd te worden door de Doop, in het watergraf Hand. 8:12/16:30

-Wij hebben allemaal de doop nodig. Hand. 2:38

-Gelovigen ontvangen de belofte van de Heilige Geest in hun leven. Hand. 2:38

-De doop symboliseert vergeving en reiniging. Hand. 22:16

-De doop verenigt osn met Christus in zijn dood en opstanding Romeinen 6:1-6 en Kol. 2:12,13

-De doop verenigt ons met het michaam van Christus, zijn ware geloofsgemeebschap 1 Kor.12:12,13 en Hand. 2:41

-De dood geschiedt door het watergraf, de onderdompeling Hand. 8:36-38 / Joh. 3:23

Wat is nodig om tot inzicht van de noodzaak om gedoopt te worden, te komen:

-Onderricht is noodzakelijk, zodat de Christen een algemene basis (kennis) van het geloof heeft Mattheus 28:18-20

-De Doop volgt op de openbare geloofsbelijdenis in Jezus Christus als Heiland Hand. 18:8

-Ons leven moet vruchten van bekering voortbrengen voor de doop Matte. 3:7,8

De Doop is dus een groot voorrecht dat alleen in Christus ervaren kan worden, indien we Zijn voorbeeld daarin volgen. Het is de poort waardoor we één kunnen worden met Christus en de kracht, om een getuige te kunnen zijn van Hem, zullen ontvangen van Zijn inwonende Geest om een overwinnend leven te kunnen -leren- leiden.

En zo zijn we dan tot een Tempel van de Heilige Geest geworden! Geheel te recht kan dan Jezus tot ons zeggen:

Uitzending van de leerlingen

Mattheus 28

16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.

Boterbloem ik wens van harte: Happy Biblestudy toe!

Groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb nog niet het hele stuk gelezen alleen het begin.

Toch geloof ik dat we alleen door genade behouden worden. Niet door eigen werken.

Punt is alleen dat als je Jezus echt leert kennen je niet stil kan zitten, tenminste ik niet, dus ga je er op uit. Maar het is de genade die ons red, niet onze werken. Wij hoeven er helemaal niets voor te doen om dat verder te ontvangen dan het enkel aan te nemen.

De rest ga ik later doorlezen, daar moet ik even weer helemaal helder voor zijn, maar super dat je er helemaal op reageerd! Ben benieuwd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Boterbloem,

Dank voor je reactie!

Ja, lees alles maar eens rustig door en bidt voor openbaring van de teksten. Laat de Heilige Geest je te hulp komen. Verwacht ook niet direct een "super-antwoord", want de Almachtge god kent je beter dan je , jezelf kent. Denk er eens over na opm te beginnen met de Sabbat van het 4e gebod, de zaterdag! Overdenk het, want de Schrift zegt over het 4e gebod het volgende:

Jesaja 56:5-8

5 Ik zal hen ook in Mijn huis en binnen Mijn muren een plaats en een naam geven, beter dan der zonen en dan der dochteren; een eeuwigen naam zal Ik een ieder van hen geven, die niet uitgeroeid zal worden. 6 En de vreemden, die zich tot den HEERE voegen, om Hem te dienen, en om den Naam des HEEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn; al wie den sabbat houdt, dat hij dien niet ontheilige, en die aan Mijn verbond vasthouden; 7 Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen aangenaam wezen op Mijn altaar; want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken. 8 De Heere HEERE, Die ,de verdrevenen van Israel vergadert spreekt: Ik zal tot hem nog meer vergaderen, nevens hen, die tot hem vergaderd zijn.

Wat is genade (-tijd) in het licht van de geboden!

De genade (-tijd) is de een gunst en een tijd die de Almachtige god aan alle mensen wil toebedelen, om de Goddelijke genade aan te nemen en zich op het eeuwige leven voor te bereiden.
Boterbloem, begrijp wat hier staat! Overdenk het eens, op je gemak.

De Genade (-tijd) eindigt bij het sterven van de mens. En in dat gegeven wordt de volgende Bijbelpassage interessant:

Openbaring 22:10-13

10 En hij zeide tot mij: Verzegel de woorden der profetie dezes boeks niet; want de tijd is nabij.

11 Die onrecht doet, dat hij nog onrecht doe; en die vuil is, dat hij nog vuil worde; en die rechtvaardig is, dat hij nog gerechtvaardigd worde; en die heilig is, dat hij nog geheiligd worde.

12 En zie, Ik kom haastiglijk en Mijn loon is met Mij, om een iegelijk te vergelden, gelijk zijn werk zal zijn.

13 Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste.

Over selk werk spreekt Jezus hier, door Johannes op Patmos! Over al ons werk! Goed en kwaad; In de Here of juist niet 'in de Here'.

Genade en genadetijd horen bij elkaar en zijn aan elkaar veroordeelt!

Wat doet Jezus voor ons in het heilige der heiligen, waar Hij momenteel vertoeft:

Tijdens de genade (-tijd) doet Christus dienst als Hogepriester in het Hemelse Heiligdom en laat Hij de verdiensten van Zijn Plaatsvervangende verzoeningsdood en Zijn genade aan elke berouwvolle zondaar ten goede komen, opdat deze over de wereld, alsook over "het vlees" (in een zondige omgeving) en alkle kwaad kan zegevieren.

Dat is de Genade waarover jij, zeer waarschijnlijk hebt gesproken en aangeduid in je postings. En dat inzicht is juist, zoals je ziet. Maar weet dat Jezus dus (ook) werkt voor ons. Dus in relatie tot ons Getuigenis, dienen wij dat zelfde te doen voor de medemens, uit liefde voor Hem en de Hemelse Vader.

Want belangrijk is dat we moeten beseffen dat Gods plannen en profetiën allemaal in vervulling gaan. Hij gaat langs, maar als wij constant met onze hoofden die in het zand verborgen Hem allen aanbidden en Hem aanroepen, dan is het de vraag of we Hem dan ook navolgen in het dienstwerk, dat ook de engelen doen!

Openbaring 22:8,9

8 En ik, Johannes, ben degene, die deze dingen gezien en gehoord heb. En toen ik ze gehoord en gezien had, viel ik neder om aan te bidden voor de voeten des engels, die mij deze dingen toonde.

9 En hij zeide tot mij: Zie, dat gij het niet doet; want ik ben uw mededienstknecht, en uwer broederen, der profeten, en dergenen, die de woorden dezes boeks bewaren; aanbid God.

Komt er een einde aan de genadetijd8 Ja, ik ben overtuigd van qel en er zal een generatie zijn die dat aan de lijve zullen ervaren.

Openbaring 16

1 En ik hoorde een grote stem uit den tempel, zeggende tot de zeven engelen: Gaat henen, en giet de zeven fiolen van den toorn Gods uit op de aarde.

2 En de eerste ging henen, en goot zijn fiool uit op de aarde; en er werd een kwaad en boos gezweer aan de mensen, die het merkteken van het beest hadden, en die zijn beeld aanbaden.

3 En de tweede engel goot zijn fiool uit in de zee, en zij werd bloed als van een dode; en alle levende ziel is gestorven in de zee.

4 En de derde engel goot zijn fiool uit in de rivieren en in de fonteinen der wateren; en de wateren werden bloed.

5 En ik hoorde den engel der wateren zeggen: Gij zijt rechtvaardig, Heere! Die is, en Die was, en Die zijn zal, dat Gij dit geoordeeld hebt;

6 Dewijl zij het bloed der heiligen, en der profeten vergoten hebben, zo hebt Gij hun ook bloed te drinken gegeven; want zij zijn het waardig.

7 En ik hoorde een anderen van het altaar zeggen: Ja, Heere, Gij almachtige God! Uwe oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig.

8 En de vierde engel goot zijn fiool uit op de zon; en haar is macht gegeven de mensen te verhitten door vuur.

9 En de mensen werden verhit met grote hitte, en lasterden den Naam Gods, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven.

10 En de vijfde engel goot zijn fiool uit op den troon van het beest; en zijn rijk is verduisterd geworden; en zij kauwden hun tongen van pijn;

11 En zij lasterden den God des hemels vanwege hun pijnen, en vanwege hun gezweren; en zij bekeerden zich niet van hun werken.

NOOT(eigen werken dus, in het vlees)
12 En de zesde engel goot zijn fiool uit op de grote rivier, den Eufraat; en zijn water is uitgedroogd, opdat bereid zou worden de weg der koningen, die van den opgang der zon komen zullen.

13 En ik zag uit den mond des draaks, en uit den mond van het beest, en uit den mond des valsen profeets, drie onreine geesten gaan, den vorsen gelijk;

14 Want het zijn geesten der duivelen, en zij doen tekenen, welke uitgaan tot de koningen der aarde en der gehele wereld, om die te vergaderen tot den krijg van dien groten dag des almachtigen Gods.

15 Ziet, Ik kom als een dief. Zalig is hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandele, en men zijn schaamte niet zie.

16 En zij hebben hen vergaderd in de plaats, welke in het Hebreeuws genaamd wordt Armageddon.

17 En de zevende engel goot zijn fiool uit in de lucht; en er kwam een grote stem uit den tempel des hemels, van den troon, zeggende: Het is geschied.

NOOT: Einde van de genade (-tijd)
18 En er geschiedden stemmen, en donderslagen, en bliksemen; en er geschiedde een grote aardbeving, hoedanige niet is geschied van dat de mensen op de aarde geweest zijn, namelijk een zodanige aardbeving en zo groot.

19 En de grote stad is in drie delen gescheurd, en de steden der heidenen zijn gevallen; en het grote Babylon is gedacht geworden voor God, om haar te geven den drinkbeker van den wijn des toorns Zijner gramschap.¨

NOOT: Het Grote Babylon is deze wereld die een onreine vrouw navolgt.
20 En alle eiland is gevloden, en de bergen zijn niet gevonden.

21 En een grote hagel, elk als een talent pond zwaar, viel neder uit den hemel op de mensen; en de mensen lasterden God vanwege de plage des hagels; want deszelfs plage was zeer groot

De 7 plagen zullen dus uitgegoten worden zonder genade! De Genadetijd is dan al tot een einde gekomen. Genade kan alleen vergund worden, zolang Jezus tussen de mens en de Almachtige god, als Middelaar staat! Dus voor het einde van Zijn Hogepriesterlijke dienst!

De 7 plagen zijn dus een oordeel dat zonder genade aan de mensheid wordt opgelegd, de verlosten zijn dan al verzegeld met het Zegel van de Allerhoogste god. (De Sabbat van het 4e gebod en dus de gehele wet)

groet en happy Biblestudy

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aaaahhh ik lees nu weer wat verder, en ik denk dat we wel hetzelfde denken, alleen ben jij wat beter bijbeltekst onderbouwd.

Ik geloof ook dat je door de heilige Geest dat dienstwerk gaat doen, dat je als je Jezus eenmaal als Verlosser hebt aangenomen simpelweg niet stil kan zitten. Als je dat eenmaal ervaren hebt en je gaat verder op zoek dan wordt je door de heilige Geest wel aangemoedigd om dingen te ondernemen. En soms gaat me dat nog te snel, maar op het moment dat ik iets doe merk ik direct dat ik er hulp bij krijg.

Neem afgelopen zondag, we hadden een dienst en op een gegeven moment gingen er mensen naar voren die even extra een aanraking van God nodig hadden en daar werd voor gebeden. TOen gebeurde er wat heftigs (iemand die op de grond viel en aan het kreunen was) en ik kreeg heel sterk het gevoel dat ik naar voren moest om uitleg te geven. Ik keek naar die personen (een was mijn nichtje die er voor het erst was, ze zat er met een kind) en ik dacht: neuh... het ziet er niet uit dat ze het nodig heeft. Maar die drang nam mij helemaal over en ik ging naar voren, geen idee wat er precies gebeurde, want ik ben er ook nog niet zo in thuis (wat er gebeurde toen die persoon viel)

Ik praatte wat met haar totdat ze begon over dat het jochie bang was, en het was gewoon alsof ik een soort van jaaaaaaaaaaaaaaa hoorde. Ik nam het ventje naast me en begon me toch uit te leggen, alle dank aan God daarvoor. Want ik heb dingen uitgelegd die ik nog helemaal niet wist, want ik later wel wat van heb teruggevonden en waar ik met iemand die er meer van wist over hem nagepraat. De heilige Geest nam het werk over maar God had mij er wel voor nodig om die ander de uitleg te kunnen geven. En ikzelf had de houding: ik weet toch niet wat ik moet vertellen, en daardoor wilde ik het eerst laten. Maar uiteindelijk is het idd wel de wil om God mij te laten gebruiken om mensen te redden, om mensen Hem te laten ervaren die er voor zorgt dat je idd dienstwerk gaat doen. En wauw, wat was het goed! Dit had ik zelf nooit gekunt, en het mooiste van alles, mijn nichtje, die totaal niet christelijk is had zoveel vragen, ze is die dag op de koffie gekomen en we hebben nog nagepraat, ze denkt er nu zoveel over na. Geweldig toch hoe God werkt?

Dus ja, ik geloof dat dienstwerk erbij komt en dat je niet achterover gaat zitten, maar je kunt past dienstwerk doen als je de heilige Geest hebt (en dat geloof jij volgensmij ook) en vandaar mijn overtuiging dat je enkel behouden wordt door genade, snap je wat ik bedoel? Zonder Jezus als je Verlosser aannemen kun je niet behouden worden, maar dienstwerk kun je niet doen zonder dat, dus dat kan je nooit alleen in de hemel brengen.

Mooi stuk over Paulus, en bedankt voor je uitleg, vind het heel verhelderend. Het doet me denken aan een overdenking die we laatst hadden. Als je christen wordt krijg je de heilige Geest. Maar laat je hem een kamerbewoner zijn (dus doe je er verder eigenlijk niets mee) of laat je hem alle ruimte en raak je vervuld met hem (dienstwerk doen) dat heeft mij toen zo aan het denken gezet!

Vanuit mijn opvoeding (vrijgemaakt) was de heilige Geest helemaal niet zo bekend. Tuurlijk wist je van de aanwezigheid, maar ik heb nooit echt iets meegekregen over vervuld raken met, het waren meer mooi gelovige woorden. Maar veel dingen die gebeuren als je vervuld raakt met de heilige Geest werd eigenlijk negatief benaderd. Tongentaal kon gevaarlijk zijn, genezing op gebed daar zouden de gebedsgenezers altijd zelf credit voor vragen en was dus niet juist, als je iets meekreeg was het eigenlijk meer je eigen gevoel en daar moest je niet te ver in doorgaan enzovoort...

Ik merk ook nu dat er nog een bepaalde angst is, een zeer onterechte angst want God heeft mij nu al een paar keer duidelijk gemaakt dat Hij niets doet wat verkeerd is, de Heilige Geest heeft mij al een paar keer laten ervaren dat waarvoor Hij mij wil gebruiken dat dat enkel juiste dingen zijn en dat het heerlijk is om daar gehoor aan te geven.

Langzaamaan raak ik los van die angsten, en God doet dat op een heel mooie zachte manier, maar ik vind het wel moeilijk,

dan kom je op het punt de doop. Geweldig hoe je daar op ingaat! Het is een punt wat nu heel veel leeft bij mij. Ik krijg zo sterk het gevoel dat ik me moet laten dopen, zo sterk. Ik snap alleen nog niet geheeel waarom. Ik ben gedoopt als kind, ik weet dat mijn ouders er moeite mee zouden hebben als ik me zou laten overdopen.. Maar elke keer komt de doop op mijn pad... In de bijbel, in boekjes, op tv, in gedachten, als ik door de polder loop en het water zie... Mijn ouders hebben inmiddels gezegd dat ze wel aanwezig zullen zijn als ik gedoopt zou worden dus dat hoeft mij niet tegen te houden... Maar wat is het dan he? Is het gewoon iets waar ik overheen moet stappen? Omdat het eigen angst is of angst uit het verleden?

Is het nodig voor mijn behoud? Ik weet het niet... Wel geloof ik dat God nog grotere dingen kan doen als ik me heb laten dopen. Prachtig dat voorbeeld van Jezus. Ik heb altijd tegenbeweringen gehoord (omdat ik ben opgegroeid met het idee dat de kinderdoop juist was) maar wat jij schrijft komt zo 'goed' over als je begrijpt wat ik bedoel. Alsof alles op z'n plek valt.

Soms is het wel lastig hoor die bagage die je mee krijgt vanuit huis. Ben elke dag dankbaar dat ik in mijn opvoeding kennis heb mogen maken met het geloof/ God. Maar sommige idngen zijn echt wel moeilijk (of wordt ik hier nu te persoonlijk)

Het stukje over een jong kind wat nog geen zonde heeft gedaan, hoe kijk jij aan tegen de erfzonde? Is dat geen reden genoeg? En hoe zie jij het in het kader van het verbond, dat kinderen daarbij horen?

Wauw, wat heb jij me aan het denken gezet in positieve zin. Eigenlijk zeg je heel veel dingen wat ik del aatste tijd ervaren heb of wat ik las wat in de bijbel stond. Alleen je hebt het hier zo mooi samengevoegd in een verhaal dat ik de lijn erin ontdek.

Ik stel de doop uit, true... Kan daar niet eens tegenin gaan. Waarom? Geen idee. Maar ik ga wat jij hier geschreven hebt zelf nog eens goed overdenken en ik gebed brengen. Dank je wel biblebook!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch geloof ik dat we alleen door genade behouden worden. Niet door eigen werken.

Punt is alleen dat als je Jezus echt leert kennen je niet stil kan zitten, tenminste ik niet, dus ga je er op uit. Maar het is de genade die ons red, niet onze werken. Wij hoeven er helemaal niets voor te doen om dat verder te ontvangen dan het enkel aan te nemen.

Wat je gelooft dat is ook in overeenstemming met wat de Bijbel zegt. Ik vond deze tekst in Efeziërs 2:8,9: "Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf; het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme."

Toch schrijft Jakobus ook het volgende in Jak.2:17: "Zo is ook geloof, indien het geen werken heeft, op zichzelf dood". Kennelijk had Jakobus gemerkt dat er in de gemeente personen waren die geen geloof bezaten dat levend of actief was; een geloof dat iemand aanmoedigde goede daden te verrichten voor anderen of het evangelie te verkondigen.

De tekst in Efeziërs laat zien dat werken alleen ons niet kunnen redden, maar Jakobus leert ons dat werken wel nodig zijn om ons geloof te tonen.

In Hebreeën 11 lezen we een mooie definitie van geloof en zien we ook mooie voorbeelden van personen uit de oudheid die een groot geloof bezaten. Dat hoofdstuk leert ons hoe hun geloof hen tot daden aanzetten.

Goede werken of uitingen van ons geloof zijn dus belangrijk, maar de motieven waarmee ze worden gedaan zijn natuurlijk nog belangrijker. Uit liefde voor God en onze naaste zullen we goede werken willen doen.

De teksten in Ef. en Jak. lijken in eerste instantie misschien tegenstrijdig, maar dat zijn ze niet. Ze leren ons een evenwichtige kijk te hebben op onze werken van geloof en Gods genade of onverdiende goedheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar een dood geloof, staat dat gelijk aan geen geloof?

Of ben je dan wel behouden maar vergaar je je bijvoorbeeld geen schatten in de hemel?

Hoe kijk jij daar tegenaan?

Idd, het lijkt haaks tegenover elkaar te staan maar zoals biblebook het net zei begrijp ik het wel, verschil tussen eigen werken van het vlees en dienend werken (vanuit de heilige Geest).

Mooi, ik ga zo Hebreeen 11 eens lezen. Wat een heerlijk begin van de dag zo ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Boterbloem,

De Doop

Waarom is het nodig dat wij ons laten dopen, door het watergraf!

Let wel, dat handelen staat wel degelijk in relatie met het onderwerp van dit topic, de 10 geboden, gebod 4. We zullen zien!

In de doop, zoals ook Jezus onderging, belijden wij de dood en opstanding van Jezus Christus alsook onze dood voor de zonde en onze wil ons voor tenemen in de nieuwheid des levens te wandelen. De Doop is een zinnebeeld van onze verbondenheid, de vergeving van zonden en ons ontvangen van de Heilige Geest.

Let op! Pas nadat we ons hebben laten dopen, door onderdompeling, ontvangen wij de Heilige Geest. Ook bij Christus, was het zo dat Hij de Heilige Geest ontving, nadat Hij zich liet dopen, door Johannes de Doper.

Op een dag kwam ook Jezus naar Johannes toe om zich te laten dopen in de Jordaan. Johannes begreep dat niet, want Jezus had toch geen zonden die moesten worden afgewassen? Maar Jezus wilde vrijwillig de zonden van de mensen op zich nemen en in hun plaats voor God gaan staan.

Toen Jezus gedoopt was en uit het water kwam, ging de hemel open en zag Johannes hoe de Heilige Geest op Jezus neerdaalde als een duif. Ook was er een luide stem die zei: "Dit is Mijn Zoon, die Ik liefheb, in wie Ik een welbehagen heb."

Toen Jezus later weer tussen de mensen stond, zei hij tegen enkele leerlingen wijzend op Jezus: "Zie het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt."

Het Dienstwerk dat Jezus begon, kon Hij pas beginnen, nadat Hij gedoopt was en de Heilige Geest -voor dat werk- had ontvangen!

Hij was dus, pas na de Doop en het ontvangen van de Heilige Geest het Lam van God en in staat om vanuit Gods wet,op aarde, de zonden van de wereld weg te nemen, dat wil zeggen:

In de harten van mensen, een ommekeer teweeg te brengen, opdat zij zonden zouden leren nalaten door zich te laten dopen en Hem na te volgen!

Die opdracht ligt op exact dezelfde wijze ten grondslag aan elk mens die Christus beloofd heeft Hem na te volgen en Zijn uitzendingsbevel op zal volgen:

Uitzending van de leerlingen

16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.

Duidelijk is dat Jezus hier het van belang vindt dat mensen zich -eerst- (zelf) laten dopen door dat watergraf en de Heilige Geest te ontvangen, alvorens aan het dienstwerk te beginnen.

De Doop en het ontvangen van de Heilige Geest, staan dus met elkaar in verband. Is men niet gedoopt, dan ontvangt men ook niet de Heilige Geest, vooraf of eerder, om dienstwerk te verrichten. Immers ook Jezus kon het dienstwerk niet vooraf of eerder beginnen!

Wat doet de Heilige Geest dan wél. Als men wordt gedrongen door de Heilige Geest om de Almachtige te aanvaarden.

Alhoewel Christus de weerspiegling van de Vader was, was ook bij Jezus de Heilige Geest nodig om (tot) mens te worden, zoals wij zijn, dat wil zeggen, om Zijn Hemelse Waardigheid af te -kunnen- leggen.

Lucas 1:35

35 De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God

De Heilige Geest

De Heilige Geest werkt aan het hart van alle mensen:

-Om mensen tot God te trekken Openbaring 22:17

-Hij overtuigt mensen van hun zonden en de behoefte aan vergeving Joh. 16:7-13

-Het is de Heilige Geest die de wedergeboorte tot stand brengt Johannes 3:3-8

-De Heilige Geest vernieuwt het beeld van de Almachtige god in de mens (zoals Hij dat ook deed bij Jezus, toen deze mens in het vlees werd) 2 Kor. 3:18

-De waarheid waartoe de Heilige Geest leidt is in harmonie met de Schrift Jesaja 8:20

Omdat we nu hier het 4e gebod bespreken, zou ik in het licht van Jesaja 8:20 willen aanvoeren, dat de zondagviering geen beeld is van de Heilige Geest in relatie met

hetgeen de Schrift ons leert! Ook Jezus heeft dat gebod nooit veranderd of enige wijziging toegedicht. Het 4e gebod is een eeuwig gebod en een teken tussen de Almachtige god en Zijn Zoon, zoals het ook is een teken tussen de Almachtige god en de mens!

"Hij zal tussen Mij en tussen de kinderen Israëls een teken in eeuwigheid zijn; omdat de Heere,in zes dagen, de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag gerust en Zich verkwikt heeft."
(Exodus 31:13,17)

Wat betreft de genade geldt dan:

"Want uit genade zijt gij zalig gewordendoor het geloof; en dat niet uit u is, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme. Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat daarin zouden wandelen." (Efeze 2:8-10)
NOOT: Let op, hier worden twee typen werken aangeduid!!
gerechtvaardigd zijnde uit het geloof[/b], hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus;
" (Romeinen 5:1)

Over genade (-tijd):

"Tot prijs der heerlijkheid van Zijn genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde;

In Wie wij hebben de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden, naar de rijkdom van Zijn genade,"

(Efeze 1:6,7).

Boterbloem, kijk eens wat de Genade (-tijd) ons schenkt. De heerlijkheid van Zijn genade:

inzicht en groei, in relatie met Christus, tot de heerlijkheid der verlossing!

Uit liefde voor de mens, ontvangen wij Genade(-tijd) om Hem te leren kennen! Genade staat niet los van -de- tijd, die ons vergund wordt Hem te leren kennen en met Hem maaltijd te kunnen hebben.....tot redding en verlossing!

Want:

"......in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk; En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht;" (Kolossensen 2:9,10)

groet en happy Biblestudy

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Boterbloem,

Je schreef nog:

Maar een dood geloof, staat dat gelijk aan geen geloof?

Of ben je dan wel behouden maar vergaar je je bijvoorbeeld geen schatten in de hemel?

Jezus zegt daarover het volgende:

Mattheus 15:6-

6 En gij hebt alzo Gods gebod krachteloos gemaakt door uw inzetting.

7 Gij geveinsden! Wel heeft Jesaja van u geprofeteerd, zeggende:

8 Dit volk genaakt Mij met hun mond, en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij

NOOT vers 8: Hun handelen is niet naar Mijn Vaders wil!
9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.

10 En als Hij de schare tot Zich geroepen had, zeide Hij tot hen: Hoort en verstaat.

11 Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.

12 Toen kwamen Zijn discipelen tot Hem, en zeiden tot Hem: Weet Gij wel, dat de Farizeën deze rede horende, geërgerd zijn geweest?

13 Maar Hij, antwoordende zeide: Alle plant, die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden.

14 Laat hen varen; zij zijn blinde leidslieden der blinden. Indien nu de blinde den blinde leidt, zo zullen zij beiden in den gracht vallen.

15 En Petrus, antwoordende, zeide tot Hem: Verklaar ons deze gelijkenis.

NOOT:vers 15 Begrijp dus dat Petrus nooit "de opvolger" van Jezus kon en kan zijn

16 Maar Jezus zeide: Zijt ook gijlieden alsnog onwetende?

17 Verstaat gij nog niet, dat al wat ten monde ingaat, in den buik komt, en in de heimelijkheid wordt uitgeworpen?

18 Maar die dingen, die ten monde uitgaan, komen voort uit het hart, en dezelve ontreinigen den mens.

19 Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.

20 Deze dingen zijn het, die den mens ontreinigen; maar het eten met ongewassen handen ontreinigt den mens niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar een dood geloof, staat dat gelijk aan geen geloof?

Of ben je dan wel behouden maar vergaar je je bijvoorbeeld geen schatten in de hemel?

Hoe kijk jij daar tegenaan?

Idd, het lijkt haaks tegenover elkaar te staan maar zoals biblebook het net zei begrijp ik het wel, verschil tussen eigen werken van het vlees en dienend werken (vanuit de heilige Geest).

Biblebook heeft over dit punt al een uitspraak van Jezus aangehaald die Jesaja citeert. Jesaja zei over Israël dat ze God tevergeefs deden aanbidden. In onze gemeente doen wel elke week een stukje uit de Bijbel bespreken. Dan lezen we thuis een paar hoofdstukken en bespreken we met elkaar wat we in dat gedeelte over God kunnen leren en welke lessen we er voor onszelf uit kunnen halen. Deze week hebben we de eerste hoofdstukken van Jesaja gelezen en besproken. In het eerste hoofdstuk zie je dat de Israëlieten nog wel hun offers brachten en ook nog deden bidden. Toch zegt God in 1:14,15 "Ik ben het moe geworden ze te dragen" en "Ook al zendt gij veel gebeden op, ik luister niet". Hun geloof was een formaliteit geworden en bovendien hielden ze zich bezig met praktijken die God afkeurde.

Dit is voor ons natuurlijk ook een ernstige les.

Ik geloof wel dat we het met elkaar eens zijn dat we de gave die God schenkt niet kunnen verdienen. Ik geloof zelf niet in "eens gered, altijd gered".

Wij hebben ook stilgestaan bij Jes.1:16,17. Daar krijgt Israël de raad om hun band met God te herstellen. Ze moesten o.a. "slechtheid wegdoen" en "leren goed te doen".

Nu we om het zo maar weer te noemen, onder "de wet van Christus"staan, moeten we ook dingen laten en dingen doen.

Ik denk aan Paulus krachtige woorden in 1Kor.6:9,10. Hij zegt: "wordt niet misleid". En vervolgens geeft hij een opsomming van praktijken die wij moeten laten. Hij zegt ronduit dat mensen die deze praktijken beoefenen Gods koninkrijk niet zullen beërven". We zouden onszelf dus makkelijk voor de gek kunnen houden. Jak.1:26 is trouwens ook een duidelijke tekst.

Ook wordt van christenen verlangd dingen wel te doen. In Matth.28:19,20 krijgen we bijvoorbeeld de opdracht om het evangelie te prediken. Jak.1:27 is ook mooi trouwens. En net als Biblebook geloof ik dat ook de doop een vereiste is.

En hij heeft ook al de teksten uit Matth.7:21-23 aangehaald. Ook een ernstige gedachte. Net zoals wat er staat in Luk.13:24 "Spant u krachtig in om door de nauwe deur binnen te gaan, want velen, zeg ik u, zullen trachten binnen te gaan, maar zullen niet in staat zijn".

Maar bij dit alles mogen wij om Gods heilige geest vragen. Hij zal ons helpen dat we een levend en actief geloof kunnen bewaren en dat we praktijken die hij haat kunnen nalaten.

Matth.11:28-30 is één van mijn favoriete teksten. Jezus vraagt wel van ons dat wij een juk op doen. Het vraagt dus wel wat van ons. Maar als we het doen dan zal hij ons verkwikken! En zo ervaar ik het ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

duidelijk. Denk dat we er op zich ook wel gelijk over denken. Ik denk ook wel dat er dingen bij horen en je zet me wel aan het denken met het punt: eens gered, altijd gered, of eigenlijk juist het tegenovergestelde... Als ik er over nadenk denk ik ook niet dat je voor altijd gered bent want... idd je moet er niet tegenin gaan, dus zul je wel het juiste moeten zoeken...

Zo leuk dat we het toevallig hier gisteravond ook over hadden op bijbelstudie. En vooral die formaliteit, dat het op een gegeven moment niet meer uit je hart komt maar enkel van je lippen...

We hadden er een goed gesprek over, wij zitten met meerdere kerkgenootschappen bij elkaar, en de een vond bijvoorbeeld het overdreven met de handen omhoog te staan en die vond het uiterlijk vertoon (zo heb ik het ook geleerd vroeger) terwijl ik bijvoorbeeld het inmiddels eerder oneerbiedig vind als ik zing: ik hef mijn handen op, terwijl ik heel strak blijf zitten en het vooral niet doe TERWIJL ik die wil wel heb mij echt volledig aan God te geven...

Dat het gaat om je hart, idd niet om de vorm. Dat handen omhoog uiterlijk vertoon kan zijn, maar ook oprechte aanbidding. Dat je God niet weg moet drukken zodra hij iets te onnederlands van je vraagt, maar dat het in de eerste plaats om Hem gaat. En daarna komt de rest erbij.

Daar waar ik me eerst heel bezwaard voelde vind ik het nou heerlijk teksten te lezen die je een beetje kunnen sturen. Idd, die over je tong beteugelen, het zet mijzelf in het dagelijks leven ook weer aan het denken. Ik las net een stukje van iemand die ook zei: ik heb snel een mening, maar hou hem nog even voor me... Eerst nadenken. Eerst het bij God brengen... Ik ben er totaal niet mee opgevoed. Het is zo'n leerweg als je ineens ontdekt dat je een levende God hebt (tuurlijk wist ik dat wel, maar verstandelijk. Ik wist echt niet dat je een relatie met Hem kon hebben, behalve die waar ik bid en ik de bijbel lees. Dus ik ik ik. Een eenzijdige relatie.)

Dopen hoort erbij... Ik krijg echt zo die drang me te laten dopen. Maar jongens, wat een strijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Boterbloem,

Dank voor je openhartige en anthousiaste bijdrage! Het onderwerp waar het hier om gaat in dit forum is de Sabbat van het 4e gebod en de 10 geboden in het algemeen!

De Almachtige god vraagt weliswaar om je te laten dopen en hem te volgen, in Christus, maar zegt er ook bij dat we ons niet zomaar moeten laten dopen. Immers een belofte maakt veelal een schuld, die we soms niet altijd kunnen overzien. Dopen is eigenlijk a.h.w. "huwen" met je Heiland, in Geestelijke zin. Burger worden van een Rijk, dat niet van deze wereld is.

In Openbaring 5 worden Gods plannen voor de getrouwe mens die Hem zoekt, openbaar gemaakt. Het is Jezus Christus die de boekrol mag ontzegelen. Hij is het die dat alleen mag doen. Hij is immers de 'leeuw' van Juda (Genesis 49:9-11) "de Wortel" Davids (Jesaja 11:1 en 10)

Om je een beetje op weg te helpen je Heiland nog beter te leren kennen, om door gebed en Bijbelstudie je relatie met Christus, door de Heilige Geest niog verder te bestendigen (zie Johannes 3:3-8 en 2 Kor. 3:18) heb ik hier een film gevonden, aangaande de 7 zegels en 7 bazuinen. De boekrol die alleen Jezus kon/kan opnenen. Een boekrol die reeds geopend is, want het Getuigenis er van is reeds in de wereld. Het leert ons dat alleen Jezus de mens en de mensheid kan redden en dat er geen andere Plaatsvervanger in Geest is dan Hij!

Jezus Christus is het onschuldige Lam, de onschuldige Plaatsvervanger, door de Almachtige gezonden om de zonden van de wereld weg te dragen.

http://www.adventmedia.nl/index.php?opt ... &Itemid=84

Een interessante film over de eindtijd-profetiën en de terugkeer naar het fundament, waarop het Koninkrijk der Hemelen is gebouwd (NL ondertiteling duur 91 min)!

Ik wens je veel (studie-) kijkplezier en hoop dat je je hart kunt leren buigen naar datgene wat zo belangrijk is voor de mens van vandaag en in het bijzonder de gelovigen, in deze wereld. Want Boterbloem het zijn écht de laatste boodschappen die de wereld over gaan, gegrondvest in Openbaring 14:6-12:

Openbaring 14:6-12

6.Ik zag een andere engel in het midden van de hemel vliegen. Hij had een blijvende boodschap bij zich, die hij aan ieder op aarde bekend moest maken: Aan alle volken, stammen en taalgroepen.

7.Hij riep: "Heb ontzag voor God; eer Hem, want de tijd is gekomen dat Hij recht zal spreken. Aanbid Hem, Die de hemel en de aarde, de zee en de waterbronnen gemaakt heeft."

8.Er kwam een tweede engel, die zei: "Gevallen! Gevallen is het grote Babylon, dat alle volken van de wijn van haar woeste ontucht heeft laten drinken."

9.Een derde engel volgde hen en riep: "Wie het beest en zijn beeld aanbidt en het teken op zijn voorhoofd of hand laat zetten, zal de wijn van Gods toorn drinken, die onvermengd in Zijn wraakbeker is gegoten.

10.Die zal door vuur en zwavel gepijnigd worden, voor de ogen van de heilige engelen en het Lam.

11.De rook van dit folterende vuur stijgt voor altijd en eeuwig op. De mensen die het beest en zijn beeld aanbidden en die het nummer van zijn naam dragen, zullen geen moment rust meer hebben.

12.Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."

En vergeet niet Boterbloem , geloof begint in het hart, in het verborgene. Jezus kijkt niet naar degene die openlijk in de straten hardop staan te bidden,maar naar hen die Hem in stilte zoeken en aanbidden!

Wees stil en weet dat Ik God ben

“Wees stil en weet dat Ik God ben!†is het eerste deel van Psalm 46:11. Het woord stil komt uit het Hebreeuws en betekent "loslaten" of "laten gaan". De betekenis hiervan kan het best begrepen worden als "jezelf toestaan om jezelf los te laten". Met andere woorden: we moeten een toestand zien te bereiken waarin we bereid zijn om onszelf aan God te onderwerpen en erkennen dat Hij als soevereine Heerser alles beheerst.

Nog iets over de Doop, omdat dat onderwerp je zo bezig houdt:

De doop

In de doop belijden wij ons geloof in de dood en opstanding van Jezus Christus en betuigen onze dood voor de zonde en ons voornemen in nieuwheid des levens te wandelen. Zo erkennen wij Christus als Heer en Heiland, worden zijn volk en worden wij door zijn kerk als leden aanvaard. De doop is een zinnebeeld van onze verbondenheid met Christus, de vergeving van onze zonden en ons ontvangen van de Heilige Geest. De doop vindt plaats door onderdompeling in water en op de belijdenis van het geloof in Jezus en blijk van berouw. Hij volgt op onderricht vanuit de Heilige Schrift en aanvaarding van de bijbelse leer.

(Mat. 3:13-16; 28:19,20; Hand. 2:38; 16:30-33; 22:16; Rom. 6:1-6; 1 Kor. 12:13; Gal. 3:27; Kol.2:12,13; 1 Petr. 3:21).

Groet en happy Biblestudy

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je wel voor je reactie! Ik ga vanavond die film eens kijken in alle rust als de kinderen op bed liggen.

Mijn strijd over het dopen zit vooral in kinderdoop versus gelovigendoop...

Ik ben al gedoopt en heb altijd geleerd dat overdopen eigenlijk een zonde is... Binnen de kerken waar ik heb gezeten is dat ook niet zonder gevolgen als je je laat overdopen.

Tegelijkertijd leidt God mij regelmatig door de bijbel heen op wonderlijke wijze en elke keer denk ik dan: hoe kunnen wij kinderen dopen? Hoe kan het dat ik zo achter het verbondsidee stond toen ik mijn kinderen doopte...

Tegelijkertijd wil ik een heel eerlijke blik erop blijven houde, dus niet de kinderdoop zomaar aan de kant schuiven. Elke keer lees ik dat iemand direct wordt gedoopt, alleen ben ik al gedoopt. Alleen heb ik het idee dat de kinderdoop eigenlijk een heel andere betekenis heeft als de gelovigendoop...

Een strijd in mijn hoofd waar ik mee bezig ben, maar waar deze bijdrage wel zeker aan meehelpt.

Maar goed, dan wijken we wel wat af he ;) ik ga later vandaag eens kijken of hier ergens een onderwerp over kinderdoop en volwassendoop is, ga ik beide kanten eens lezen van de visie. En ik zal de teksten die jij hier aanhaalt er ook eens bijpakken vanavond.

Dankjewel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid