Spring naar bijdragen

10 geboden, gebod 4


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 357
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Beste Boterbloem,

Dank voor je reactie! Daar we ons aan het regelement dienen te houden van de Credible statuten, denk ik dat ik niet bevoegd ben om , hier in dit topic, verder te schrijven aangaande de Doop. Ik stel dus voor dat ik een nieuw topic start, hier in Credible, om verder met jou en anderen van gedachte te kunnen wisselen over de Doop.Maar ik wil wel zeggen dat (de) Kinderdoop geen Bijbelse grondslag heeft.

Jezus Zelf gaf het juist voorbeeld van de Doop, zoals bedoeld voor de mens (Handelingen 8:12 en 16:30-33)

Desalnietemin zal Jezus met liefdevolle blijk naar de "doop" die je als kind zelf hebt ondergaan, alsook naar die van jouw eigen kinderen. Je ouders hebben dat op oprechte gronden, in vertrouwen op diegenen die hen zo hebben onderwezen. Zo is het natuurlijk ook met jou gegaan. Immers je was je, op dat moment, niet bewust van de werkelijke feiten over het verschil tusen "dopen" en "de opname van de kinderen in de gemeente", zoals dat gewoonlijk de gewoonte is.

Ik ben zo vrij geweest Boterbloem, om een nieuw topic aan te maken bij Credible,onder het hoofdstuk "Geloofsleven" De subtitel van het topic is: De Doop besproken...

Om ons allemaal een beetje op weg te helpen, heb ik al een intro, als uitgangspunt, geplaatst aangaande de Bijbelse grondslag van de Doop.

Overigens, als je de door mij aangeduide film http://www.adventmedia.nl/index.php?opt ... &Itemid=84 gaat bekijken, neem er dan een Bijbel bij. Dat geldt overigens voor alle onderwerpen (zie 2 Timoteüs 3:16,17/ Jesaja 8:20 alsook 1 Kor. 10:11 / Johannes 5:38-40 en Johannes. 17:17)

Het is altijd gemakkelijk, alsook een noteblock bij de hand te hebben en natuurlijk eengoed schrijvende pen, om notities te maken. Altijd je Bijbel nazien, ook in de kerk tijdens de dienst, want wat je leest en hetgeen gezegd wordt neem je sneller in je op en maakt het de Heilige Geest mogelijk, om je voor dwaling te behoeden! (Jesaja 8:20 en Johannes 14:15-19.) Je kunt de film full-screen bekijken, want hij is in HD formaat gepubliceerd.

Het zogezegde 'Overdopen' is geen zonde, dat staat nergens in de Bijbel! Kinderdoop is geen doop, zoals bedoeld en zou dus nooit in dat verband gebracht mogen worden. Dus er is geen sprake van 'Overdopen' in dat geval. Er is immers maar één Bijbelse doop!

groet en happy Biblestudy

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb hem gekeken, maar vraag me nu een beetje af wat zijn conclusie was (of heb ik niet goed genoeg opgelet?)

Als ik er een conclusie aan zou moeten verbinden zou ik zeggen dat Hij ervoor is de sabbaths rust te houden (vraag me af of Hij er een dag aan verbind) niet om het moeten: je MOET sabbath vieren, MAAR om het aaaaaaaaaaaaaaaaaah gevoel. Het willen zijn bij God een gehele dag. Niet bezig zijn met andere zaken maar enkel met God. Het verliefde gevoel.

Ik kreeg het idee dat hij zei dat het min of meer nog steeds geldt dat verbod? Of heb ik het dan verkeerd begrepen.

Is dat wel wat hij bedoeld, hoe zit het dan met Kolossenzen 2:26?

Zelf denk ik dat een rustdag erg goed is. God heeft hem niet voor niets gemaakt. Je ziet dat de 24 uurs economie eigenlijk helemaal niet zoveel positieve dingen brengt, al helemaal niet voor de mens zelf. Het lijkt prettig, het lijkt gemak te brengen, maar de rust is weg. Het werk wordt nu verdeeld over een dag extra, maar dat betekend wel dat je alle dagen bij wijze van bezig kan zijn.

Vind dit ook nog een moeilijk onderwerp. Het altijd geleerd: je moet 2 keer op zondag naaar de kerk, je mag het niet missen, je mag niet huiswerk maken, je mag niet betaald zwemmen of betaald uit eten en ga zo maar door... Een heel scala aan regels.

Het is een onderwerp waarbij ik ook weer alles opnieuw moet ontdekken wat God te zeggen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Boterbloem,

Fijn dat je de film hebt bekeken en dat je vooral erg goed nadenkt over hetgeen gezegd wordt. Nu is het zo, met betrekking tot dit topic, dat de Sabbat van het 4e gebod bindend is om het Koninkrijk van de Almachtige god, binnen te kunnen gaan.

Want de Sabbat van het 4e gebod is "de spil" van de geboden. In die gedenkwaardige, wekelijkse dag vinden de Almachtige god en de mens elkaar, daadwerkelijk in Geest!

Immers God is geest!

Het is ook exact datgene wat Walter Veith zegt aan het begin van de film m.b.t. de Sabbat zoals in zijn presentatie wordt voorgehouden en uitgelegd.

"Ik kan het niet anders maken, dan dat het is"

Bewust heb ik deze film voor je aangeduid, omdat het heel direct wijst op het dienstwerk van Jezus in een vooraf bepaalde tijd. Er is "weinig tijd" zou ik haast zeggen.

De boekrol waarover deze film gaat kan alleen door Jezus worden geopend. Niemand is waardig de boekrol te openen dan Jezus alleen. Graag wil je gedoopt worden en lijkt naar je Heiland te verlangen, de Doop houdt dus nogal wat in en daarbij hoort gehoorzaamheid aan de wetten bij, feitelijk gaat het hier om de vorming van een 'besneden hart', een hart dat zonder te weten, de wet onderhoudt en dus ook niet bewust is van een wet, omdat de liefde van de Almachtige gelijkvormig woordt met de Gelovige die 'in Christus' het Lam volgt waar het gaat. We kunnen het Hemels Rijk niet binnengaan, als we niet bekend zijn met de grondwet van dat Koninkrijk. De Almachtige, Boterbloem, en Zijn Zoon willen zeer zeker niet dat mensen op valse of onjuist begrippen het Koninkrijk binnen zouden kunnen glippen, want dan zouden én de Almachtige én Jezus als onbetrouwbaar te boek staan.

Het onderhouden van dat Sabbatsgebod is nu nog een 'voorafschaduwing' van hetgeen duidelijker wordt als we de Poorten van het hemels Jeruzalem door gaan. We zullen het bewijs van de geboden en dat geheiligde gebod persoonlijk kunnen zien in de Ark des Verbonds waarin de gebodentafelen te zien zullen zijn! De volmaaktheid wordt dus toegevoegd, op het moment dat we het Hemels Jeruzalem binnen zullen gaan. De strijd gestreden en overwonnen:

2 Timoteus 4:7,8

7.Maar ik heb de goede strijd gestreden, de wedloop volbracht, het geloof behouden. 8.Nu wacht mij de krans van de gerechtigheid die de Heer, de rechtvaardige rechter, aan mij zal geven op de grote dag; en niet alleen aan mij, maar aan allen die naar zijn komst hebben uitgezien.

Want,dat wat zondig is, komt het Koninkrijk niet binnen!

Sabbatvieren volgens het 4e gebod is geen kwestie van 'niet mogen' of dat bepaalde zaken 'verboden' zijn. Je onderhoudt de Sabbat omdat je een relatie bent aangegaan met Jezus, door de Doop en dat je de grondwet van het Koninkrijk erkent en Groeit in dié Gerechtigheid, die Christus aan je voor houdt.

Is het een zwaar juk, dat je hier opgelegd wordt?

Ik denk van niet Boterbloem! Jezus is het persoonlijke voorbeeld hoe je invulling geven

kunt aan de Sabbat!

Optreden van Jezus in Nazaret

14 Jezus keerde, gesterkt door de Geest, terug naar Galilea. Het nieuws over hem verspreidde zich in de hele streek. 15 Hij gaf onderricht in de synagogen en werd door allen geprezen. 16 Hij kwam ook in Nazaret, waar hij was opgegroeid, en volgens zijn gewoonte ging hij op sabbat naar de synagoge. Toen hij opstond om voor te lezen, 17 werd hem de boekrol van de profeet Jesaja overhandigd, en hij rolde hem af tot de plaats waar geschreven staat:

18 ‘De Geest van de Heer rust op mij, want hij heeft mij gezalfd. Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden, om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken en aan blinden het herstel van hun zicht, om onderdrukten hun vrijheid te geven,

Dat moet voor vele Christenen en mensen die de Heer zoeken, belangstelling opwekken!

Jezus leert dus dat ook voor Zijn discipelen hetzelfde moet gelden. Immers als we één gebod overtreden, vervallen aal overige (9) eveneens. De gehele gebodentafel stort inéén omdat 'de spil' er van ontbreekt.

Waarom kunnen we de geboden in zijn geheel leren onderhouden:

Joh.14:15-21

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden (Het verbond van Mijn en Uw Hemelse vader) bewaren. En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u. Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u. Wie mijn geboden heeft en ze bewaart (onderhoud en doet), die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.

Je ziet dus Boterbloem dat de liefde van Jezus, ook de liefde van ons tot Hem moet zijn, zodat wij mét Jezus door de Hemelse Vader geliefd kunnen worden. Natuurlijk hééft de Hemelse Vader ons al lief, maar door Hem geliefd worden, is meer! Want dan zal Jezus in Zijn geheel Zich aan ons kunnen openbaren, zoals vers 21 ons leert.

Bovendien hoeven we ons geen zorgen te maken, want immers de Trooster blijft voor eeuwig bij ons, indien we Hem hebben aanvaard

Bijbelinzicht en Bijbelstudie zijn dus van groot belang, als wij er naar verlangen om Jezus na te volgen en met Hem, het Rijk dat niet van deze aarde is,kunnen beërven.Wij dienen goed voorbereid zijn als wij de overeenkomst met Jezus, in de Doop willen bevestigen. En inderdaad je moet de voorwaarden nu eenmaal erkennen, die de Almachtige god heeft (in-) gesteld voor Zijn Rijk. De Almachtige god wil beslist niet -meer- dat de zonde het Hemels Rijk nog binnen zal komen.

Daarom wil Hij ook dat iedereen duidelijk en oprecht geinformeerd worden over de wet van het Koninkrijk, waar je in volledige vrijheid die wet kunt ervaren en onderhouden, zonder dat je iets in de weg gelegd wordt. Want je hebt overwonnen in de liefde van Jezus en doet de wet 'naar de gewoonte' zoals op de Sabbat naar de synagoghe te gaan, zoals dat in de Hemel ook plaats zal vinden (Hemels Jeruzalem).

Een aanvullende studie:

Gedenk de Schepper, gedenk de sabbat

In Openbaring 14:6-12 lezen we over drie engelen die ernstige boodschappen brengen naar de bewoners van de aarde. De eerste kondigt het uur van Gods oordeel aan. (We weten dat het oordeel begon op het einde van de "2300 dagen" volgens Daniel 8 en 9. (zie les 15)) De tweede engel verkondigt de val van het moderne geestelijke Babylon. En de derde waarschuwt voor het aanbidden van het beest en zijn beeld en het ontvangen van zijn merkteken.

Eens deze boodschappen aan de wereld zijn verkondigd is "de ure om te maaien gekomen want de oogst der aarde is geheel rijp geworden." (Openbaring 14:15). "de oogst is de voleinding der wereld; de maaiers zijn de engelen." Matteus 13:39.

De boodschap van de drie engelen vormt de oproep vanuit de hemel tot de mensheid in de laatste dagen van de aardse geschiedenis. Daarom vragen zij de volle aandacht van allen die zich willen voorbereiden op de laatste gebeurtenissen.

Jezus voorspelde de verkondiging van deze boodschap in Matteus 24:14. Let op de overeenkomst tussen de twee volgende verzen.

Matteus 24:14: "En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn".

Zie je Boterbloem wat daar staat? Het Evangelie, dat gebaseerd op de grondwet van het Hemels Koninkrijk is, onveranderlijk en eeuwig! Bovendien is dát het Getuigenis dat Jezus aan ons voor houdt.

Hoe zit het dan met hen die zeggen navolgers te willen zijn?

De Bijbel toont het ons:

-Gods getrouwen hebben de Geest der profetie
Openbaring 12:17 en 19:10

De Gave der profetie zien we uitgebeeld in de boodschappen die Jezus in o.a. Openbaringen aan ons voorhoudt:

Openbaring 14:6:

"En ik zag een andere engel vliegen in het midden des hemels en hij had een eeuwig evangelie, om dat te verkondigen aan hen, die op de aarde gezeten zijn en aan alle volk en stam en taal en natie."

Een engel is een boodschapper, maar een engel werkt samen met de mens:

Openbaring 22

6 Toen zei hij tegen mij: ‘Wat hier gezegd is, is betrouwbaar en waar. De Heer, de God die profeten bezielt, heeft zijn engel gestuurd om aan zijn dienaren te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet.

Verdere toelichting inzake de Sabbat in het profetische licht van Jezus en Zijn dienstknechten!

1. Wie moeten we volgens de tekst niet aanbidden?

Openbaring 14:9:

"En een andere engel, een derde, volgde hen, zeggende met luider stem: Indien iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt, die zal ook drinken van de wijn van Gods gramschap

Er moet dus een religieuze stromin in deze wereld zijn, die de mens wil verbinden met het Beest, een macht die het tegenovergestelde is van het Lam!

2. Door wat wordt Degene die we moeten aanbidden geïdentificeerd?

Openbaring 14:7:

"Vreest God en geeft Hem eer, want de ure van zijn oordeel is gekomen, en aanbidt Hem, die de hemel en de aarde en de zee en de waterbronnen gemaakt heeft".

In vers 7 zien we dus, Boterbloem, dat we alleen de Almachtige god de eer moeten geven en Hem alleen aanbidden, ja zelfs meer dan Jezus, dat overigens door Jezus zelf wordt voorgehouden.

3. Op basis van wat wordt God waardig geacht alle eer, heerlijkheid en macht te ontvangen?

Openbaring 4:11: "Gij, onze Here en God, zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de macht; want Gij hebt alles geschapen, en om uw wil was het en werd het geschapen.

Doorheen de Schrift wordt het feit dat God alles heeft geschapen naar voor gebracht als datgene wat Hem stelt boven alle valse goden en Hem alleen waardig maakt om door ons aanbeden te worden.

1 Kronieken 16:25, 26:

"Want de HERE is groot en zeer te prijzen, geducht is Hij boven alle goden; want alle goden der volken zijn afgoden, maar de HERE heeft de hemel gemaakt.

Merk op Boterbloem dat in dit vers aangegeven wordt dat er in deze wereld diverse goden zijn, die zich op gelijke voet met de Almachtige god en Jezus willen stellen en zich zo voordoen!

Hun macht en wetsverachting zal bitter zijn en maar voor korte tijd zoet smaken, als we Jeremia er op nalezen!

Jeremia 10:11, 12:

"Zo zult gij tot hen zeggen: De goden, die de hemel en de aarde niet gemaakt hebben, zullen vergaan van de aarde en van onder de hemel. Hij maakt de aarde door zijn kracht, Hij bereidt de wereld toe door zijn wijsheid en breidt de hemel uit door zijn verstand.

Jesaja 45:18:

"Want zo zegt de HERE, die de hemelen geschapen heeft (Hij is God) die de aarde geformeerd en haar gemaakt heeft, Hij heeft haar gegrondvest; niet tot een baaierd heeft Hij haar geschapen, maar ter bewoning heeft Hij haar geformeerd: Ik ben de HERE en er is geen ander.

Dus Boterbloem als we Jesaja 45:18 op dat punt moeten erkennen, dan is er ook geen andere, onveranderlijke wet, en is dus ook de Sabbat van het 4e gebod, nog steeds geldiog en nooit afgeschafd, omdat het een wet is die Geestelijk is voor een Geestelijk Israël, dat dus ook een besneden hart heeft!

Want:

Terwijl moderne wetenschappers tevergeefs proberen bewijzen te vinden tegen de schepping, verkondigt de eerste engel van Openbaring 14 een boodschap die de aandacht van de wereld vestigt op Hem "die hemel en aarde, zee en waterbronnen geschapen heeft."

4. Aan wat worden zij die God aanbidden herkent?

Openbaring 14:12:

"Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren."

Wat vinden we in vers 12 van openbaring 12 terug! Dat Geloof en navolging een kwestie van volharding is, geleid door de Heilige Geest, dé Trooster voor alle mensen (Johannes 14:16-18)

5. Wat zeggen Gods geboden over de schepping?

Exodus 20:11:

"Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die."

Kun je in de Bijbel enige andere passage vinden, waar de Almachtige god een andere dag heeft ingesteld, of als heilig heeft verklaard, dan de Sabbat van het 4e gebod en de 7e dag! Herinner ook dat de boekrol die alleen Jezus kan opnenen, 7 zegels bevatte; Het getal 7 is het persoonlijke getal van/voor de Almachtige en is het getal van Zijn volmaaktheid! Dus de 7e dag is niet de zondag, de eerste dag nà de Sabbat!

Immers ook Maria en Magdalena, gingen bij het krieken van de Eerste dag, na de -wekelijkse- Sabbat naar het Graf van Jezus! Dus de zondag als een Zevende dag aan te duiden is feitelijk wetsverachting en onjuiste voorstelling van de kern van Gods geboden!

Merk overigens op dat de engel uit Openbaring 14:7 de woorden gebruikt van het vierde gebod om de wereld op te roepen tot de aanbidding van de ware God.

6. Wat deed God op de zevende dag toen Hij de schepping van de hemel en de aarde had beëindigd?

Genesis 2:1, 2:

"Alzo werden voltooid de hemel en de aarde en al hun heer.Toen God op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had."

7. Welke twee dingen deed God met de zevende dag?

Genesis 2:3:

"En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht."

Wanneer God iets zegent, verzekert Hij het voortbestaan ervan.

Dus ook hier is er geen sprake van verandering van de wet, op geen enkel gebod!

8. Waarom maakte God de zevende dag bijzonder?

Genesis 2:3:

"En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht."

9. Rustte de Schepper omdat Hij moe was?

Jesaja 40:28:

"Weet gij het niet, hebt gij het niet gehoord? Een eeuwig God is de HERE, Schepper van de einden der aarde. Hij wordt noch moede noch mat, zijn verstand is niet te doorgronden.

God is geest, Zijn rust is een geestelijke rust

10. Voor het welzijn van wie stelde Hij de Sabbat in?

Marcus 2:27:

"En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat."

Hier wordt door de Alamchtige god dwang tot "moeten en doen" op die dag, uitgesloten! De Sabbat moet dus een dag van geestelijke rust zijn omp wereldse beslommeringen achter te laten, maar in relatie met de Almachtige god te verkeren, zoals ook Jezus in het Heiligdom met de engelen en Mozes en Elia doen!

11. De Here rustte op de zevende dag, zegende die en wat deed Hij nog meer?

Exodus 20:11:

"Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

Heiligen: “Apart zetten voor een heilig doel."

12. Wat mogen we niet vergeten omdat God de Sabbat heiligde?

Exodus 20:8:

"Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt."
13.

Op de dag van wie kwam Johannes in vervoering van de Geest? Openbaring 1:10:

"Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren."

De lengte van de dagen, maanden, seizoenen, en jaren worden bepaald door de bewegingen van de aarde en de maan ten opzichte van de zon. Maar de zevendaagse weekcyclus kan op geen enkele wijze in verband gebracht worden met de bewegingen van de hemellichamen. Het bestaan van deze cyclus kan enkel verklaard worden door het feit dat God deze vastlegde toen Hij de aarde had geschapen.

DE WARE AARD VAN DE BIJBELSE SABBAT

14. Welke dag eigent de Heer Zich toe?

Jesaja 58:13:

"Indien gij niet over de sabbat heenloopt door uw zaken te doen op mijn heilige dag, maar de sabbat een verlustiging noemt, de heilige dag des HEREN van gewicht..."

15. Welke dag is de sabbat van de Here?

Exodus 20:10:

"maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God."

16. Jezus verwees naar Zichzelf als de Heer van wat?

Marcus 2:28:

"Alzo is de Zoon des mensen heer ook over de sabbat."

Is hier Jezus aangeduit ook Heer te zijn over andere dagen dan de Sabbat van het 4e gebod alleen?

17. Onderhield Jezus de geboden van Zijn Vader?

Johannes 15:10:

"Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde."

18. Onderhield Jezus de Sabbat van de zevende dag?

Lukas 4:16:

"En hij kwam te Nazaret, waar Hij opgevoed was, en Hij ging volgens zijn gewoonte op de sabbatdag naar de synagoge en stond op om voor te lezen."

19. Hoe behoort men te wandelen wanneer men beweert in Jezus te blijven?

1 Johannes 2:6:

"Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zo te wandelen, als Hij gewandeld heeft."

20. Wat heeft God gegeven als teken van de relatie tussen Hem en Zijn volk?

Ezechiël 20:20:

"Heiligt mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik, de HERE, uw God ben."

21. Wat is nodig om een testament van kracht te doen gaan?

Hebreeen 9:17:

"een testament toch wordt alleen van kracht, indien er iemand gestorven is, daar het nog geen gevolg heeft, zolang de erflater leeft."

22. Was er ten tijde van Jezus' dood nog altijd een sabbatsgebod?

Lukas 23:56:

"en toen zij teruggekeerd waren, maakten zij specerijen en mirre gereed. En op de sabbat rustten zij naar het gebod."
23.

Kunnen er na de bekrachtiging van een testament door de dood van een mens nog veranderingen aangebracht worden?

Galaten 3:15:

"Broeders, ik spreek op menselijke wijze: zelfs het testament van een mens, dat rechtskracht verkregen heeft, niemand kan het ongeldig maken of er iets aan toevoegen."

24. Zal God zelf het ooit veranderen?

Psalm 89:34:

"mijn verbond zal Ik niet ontwijden, noch veranderen wat over mijn lippen gekomen is."

25. Wie zal de poorten van de Heilige Stad binnengaan?

Openbaring 22:14: "

Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad."

26. Betekent dat ook het naleven van het sabbatsgebod?

Jakobus 2:10:

"Want wie de gehele wet houdt, maar op een punt struikelt, is schuldig geworden aan alle geboden."

Ik wens jou en alle andere forumleden happy Biblestudy toe en bekijk de film nog eens, als je bepaalde zaken nog onduidelijk zijn.

Want ook ik kan, datgeen wat er uitgelegd wordt in de Schrift, net zoals Walter:

"....het niet anders maken, dan dat het is"

Groet en happy Biblestudy en een fijne zegenrijke zondag toegewenst!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Biblebook, toch fijn dat je alle argumenten van andere mensen tegen de sabbath negeert. Gelukkig oordeelt God en niet jij (of ik) over wie Zijn koninkrijk mogen binnengaan. Maar Paulus boodschap aan de Judaïsten waar jij je ook toe mag rekenen is duidelijk genoeg: Kolossenzen 2:16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Boterbloem,

Je schreef o.a.:

Vind dit ook nog een moeilijk onderwerp. Het altijd geleerd: je moet 2 keer op zondag naaar de kerk, je mag het niet missen, je mag niet huiswerk maken, je mag niet betaald zwemmen of betaald uit eten en ga zo maar door... Een heel scala aan regels.

Het is een onderwerp waarbij ik ook weer alles opnieuw moet ontdekken wat God te zeggen heeft.

Ik denk dat Jezus een duidelijk voorbeeld geeft van wat de Hemelse Vader bedoelt met 'naar de gewoonte op de Sabbat' naar de gemeente/synagoghe gaan. De wet daarvan geeft aan dat er in het Hemels Koninkrijk regels zijn, net zoals die op ook op deze aarde zijn. Echter er is één verschil! De regels zijn zo verbonden in de liefde-verhouding tussen de Almachtige god en Zijn kinderen en eveneens zo overtuigd geleerd en voorgehouden, dat de geboden er niet eens opgemerkt zullen worden, zo 'naar de gewoonte' worden die regels in acht genomen.

Bovendien vermeldt Jezus in de Heilige Schrift ook dat de wet, de geboden én dus ook de Sabbat van het 4e gebod niet zo maar regels zijn en zelfs niet aan menselijke maatstaven kunnen voldoen, omdat deze wet en dus ook de Sabbat, Goddelijke maatstaven zijn.

De wet wordt door de spil der geboden ( het 4e gebod) in stand gehouden door de twee onderscheidelijke aspecten van de -gehele- wet van slechts 10 regels:

1. De liefde tot de Almachtige (geboden 1 t/m 4)

2. De liefde tot de mens (geboden 5 t/m 10)

De wet is dus niet zo maar een wet, en wordt dus, zoals je zelf ervaren hebt, door mensen veeal verkeert geinterepeteerd.

jezus geeft, in een samenspraak met een wetgeleerde, een mooi voorbeeld van de wijze waarop de wet, de 10 regels en dus ook het 4e gebod toegepast moeten worden:

Mattheus 22:36-40

36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.

Kijk eens aan Boterbloem, dat is andere taal dan dat de mensen er van maken.

En in Markus 12:28-31 wordt deze passage nog eens aangehaald, maar Jezus drukt het daar nog iets duidelijker uit, namelijk:

Markus 12:28-31

28 En een der Schriftgeleerden horende, dat zij te zamen in woorden waren, en wetende, dat Hij hun wel geantwoord had, kwam tot Hem, en vraagde Hem: Welk is het eerste gebod van allen? 29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel, de Heere, onze God, is een enig Heere. 30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod. 31 En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Het liefdes gebod, dat alleen in Christus en door de Heilioge Geest te vinden is en geleerd worden kan, is dus van belang om de wet te kunnen onderhouden. Ik noem de 10 geboden dan ook veelal de wet+2 regelgeving van Jezus en de Vader.

Hoe Jezus dan ook de Schrift toepaste, mag blijken uit het feit dat Hij citeerde uit:

Deuteronomium 6:5

5 Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten.

De Heer Jezus voegt er hier dan gelijk aan toe in de verzen 6 en 7:

6 Houd de geboden die ik u vandaag opleg steeds in gedachten. 7 Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat

Wordt hier gesproken over dwang? Neen, Jezus zegt in vers 7 feitelijk; overdenk ze en pas ze toe! Ze worden dus toegepast op grond van je eigen relatie met Hem, gebaseerd op je talenten en gaven. Je omstandigheden, je ervaringen met anderen en opvoeding.

Want bekering wil niet zeggen dat we slaafse robotten zullen zijn die wetten gehoorzamen zoals mensen in de wereld zich daarvan zelf een 'beeld' willen maken, maar Jezus wil dat we met onze ontvangen talenten en gaven leren doen wat de wet in ons teweeg brengt!

Verandering van handelen, onder het gezag van Jezus en niet meer ons 'eigen ik'!

Met andere woorden:

Hij geeft en is ons een voorbeeld hoe wij, als Schepping, kunnen veranderen van wereldse burgers tot bijwoners en -dus- inwoners van het Hemels Koninkrijk, in de voorafschaduwing van een reeds inwonende Heilige Geest (Johannes 14:16-18) die ons leidt, troost en helpt om -ook- gestalte te -kunnen- geven aan de wet, de 10 regels, de Sabbat van het 4e gebod, zodat wij Getuigen leren zijn van Christus, die de Gerechtigheid is van dié wet en om dié Sabbat van de 7e dag te kunnen onderhouden! Deel zijn van een Geestelijk Israël.

De beloften aan Israël (als volk dus) worden in het Nieuwe Verbond vervult, er verandert dus ook niets aan de wet en dus ook de Sabbat van het 4e gebod niet. (lees: Matth 8:11-13/ Hand. 2:38-41 . Matt.5:14 en 1 Petrus 2:9)

Mensen die dus navolgers van Jezus willen zijn, worden vergaderd in een Overblijfsel, zijn het Licht der wereld en worden Priesters van de Almachtige god, gelijk waar Jezus hen in voor gaat. Dat is Gods volk in de profetie van en voor de eindtijd, de tijd waar we nu deel van uit maken.

Zijn wij dan joden! Want die vraag rijst dan op, omdat de Sabbat veelal met het joodse volk in verband gebracht wordt. Want indien we 'het geloof uit de joden' ontkennen,in zo`n geval, dan beperken de mensen, de kerken, de geestelijken, de concilies, de geografische belofte van Jezus. En dat is onmogelijk, want de Heilige Geest gaat waar Hij wil, en is dus menselijke overweging op dat punt zelfs buitenbijbels! Gods volk komt immers voort uit alle taal, stam, natie en volk.

Dus moeten we er wel van uitgaan dat de Sabbat van het 4e gebod nog steeds geldt voor alle mensen en allen die zeggen 'in Christus' te zijn.

We kunnen dus zien, aan de hand van de Schrift dat Gods volk in de profetie van de eindtijd, evengoed de wet+2 en de Sabbat dienen te onderhouden, als dan dat gold voor onze Joodse broeders en zusters.

In navolging van de 11 stamen van Israël koos Jezus 12 discipelen en organiseerde met hen het Messiaanse Overblijfsel van Zijn volk, dat Hij 'mijn gemeente' noemde.

Mattheus 16:18

16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel. 18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’ 20 Daarop verbood hij de leerlingen ook maar tegen iemand te zeggen dat hij de messias was.

Matheus 16 handelt, over het feit én de bevestiging dat Jezus (de) Heer is en dat allen Hij nagevolgd dient te worden, indien men het Koninkrijk der Hemelen binnen wil gaan. Hij is de Deur en nieland anders!

Jezus waardeert het inzicht en de erkenning van Petrus dat deze, Hem ook aangenomen heeft als de Heiland en de Verlosser. Daardoor ontvangt Petrus ook de nodige inzichten en hulp van de Heilige Geest (de sleutels van het Hemels Koninkrijk). Jezus bedoelde met ' de rots' niet Petrus, maar verwees naar de inzichten en de erkenning van Petrus, de aanvaarding van Jezus, zoals alle mensen dat (zouden) moeten doen. Petrus was een voorbeeld, op dat moment, van hetgeen Jezus van alle gelovgen verwacht!

Dat het van korte duur was, en Petrus feitelijk dus een gewoon zondig mens was en bleef en afhankelijk van Christus, blijkt uit de volgende verzen van Mattheus 16:

22 Petrus nam hem terzijde en begon Hem fel terecht te wijzen: ‘God verhoede het, Heer! Dat zal u zeker niet gebeuren!’ 23 Maar Jezus keerde hem de rug toe met de woorden: ‘Ga terug, achter mij, Satan! Je zou me nog van de goede weg afbrengen. Je denkt niet aan wat God wil, maar alleen aan wat de mensen willen.

Petrus was van zijn voetstuk gevallen en bewees dat hij Jezus helemaal niet kenden, noch wilde navolgen. Petrus wilde gewoon populair worden bij de mensen, door een eigen invulling te geven aan de wet, de 10 regels. Sommige kerken en denominaties hebben daar ( op de uitspraken van Petrus)hun gezag op gebaseerd, met grote gevolgen en wetsverachting van Jezus voorbeeld.

Jezus wijst er dan ook op dat menselijke wetgeving op grond van Goddelijke maatstaven verkeert afloopt, en dat er dus daarom maar één weg is, die men kan navolgen.

Mattheus 16:24-25

24 Toen zei Jezus tegen zijn leerlingen: ‘Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en mij volgen. 25 Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden

Aangaande Kolossenzen 2:16 het volgende:

Kolossenzen 2:16

quote]Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten

De brief van Paulus aan de Kolossenzen heeft betrekking op het feit dat sommige dwaalleraars aan het werk waren, die de getrouwen in Christus er toe wilden overhalen om menselijke Overheden en machten -meer- te eerbiedigen dan de Almachtige god.

Men diende zich, volgens deze dwaalleraars, dan ook te onderwerpen aan bepaalde rituelen, zoals besnijdenis en strikte toepassing van de wet. Feitelijk verwezen ze weer terug naar het OT, waar de ceremoniële wet van toepassing was. Deze nu was juist door Christus afgeschafd, door het Joodse volk te verspreiden en hun de Theocratische karaktereigenschappen te ontnemen, juist omdat zij, gelijk de dwaaleraars van Kolossenzen, zichzelf hoger achtte dan de Almachtige god, en dus misbruik maakte van Gods wetten, voor eigen doel!

En dat is nu de waarschuwing die Paulus aanduidt als 'Gevaarlijke wijsheid' en hierop Kolossenzen 2:16 toepast! Pas op voor mensen die u van de goede weg af willen brengen en tot afgoderij willen bewegen!

Je schreef ook nog dit:

MAAR om het aaaaaaaaaaaaaaaaaah gevoel. Het willen zijn bij God een gehele dag. Niet bezig zijn met andere zaken maar enkel met God. Het verliefde gevoel.

en dit:

Het is een onderwerp waarbij ik ook weer alles opnieuw moet ontdekken wat God te zeggen heeft.

En die dingen zijn maar al te waar, en zeker je laatste opmerking!

Groet en happy Bibelstudy

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Maar hoe staat het met het 'nieuwe gebod' waarover Jezus en de apostel Johannes spraken? Wat was dit nieuwe gebod precies, en heft dit gebod dan misschien de Tien Geboden op of schaft het die af?

"Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt" (Johannes 13:34).

Sommigen nemen aan dat het enige dat wij te doen hebben is elkaar 'lief te hebben'. Vervolgens interpreteren zij 'liefhebben' als iets wat betekent dat zij Gods geboden niet per se letterlijk behoeven te gehoorzamen. Zij nemen als vanzelfsprekend aan dat liefde slechts genegenheid is.

Zij beseffen niet hoezeer Christus Zijn discipelen liefhad. Hij had het soort liefde dat wordt beschreven in 1 Korinthe 13, het soort dat altijd Gods Tien Geboden in acht neemt. Hij had het soort liefde dat Hem Zijn discipelen deed onderwijzen: "Gij zijt mijn vrienden, indien gij doet, wat Ik u gebied" (Johannes 15:14). Dat is het soort liefde waarover Christus sprak toen Hij zijn discipelen vertelde over het nieuwe gebod.

Maar hoe kon dit een nieuw gebod zijn, terwijl aan Israël in vroeger tijden duidelijk was geboden God en de naaste lief te hebben (Deuteronomium 6:5; Leviticus 19:18)?

Let op 2 Johannes 1:5: "En nu vraag ik u, vrouwe, niet alsof ik u een nieuw gebod schrijf, maar dat wat wij vanaf het begin gehad hebben: laten wij elkaar liefhebben." Liefde is nieuw, maar toch ook oud. De liefde waarover Jezus en Johannes spraken is niet affectie.

De eerste vier geboden laten de manier zien waarop wij onze liefde tot God dienen te uiten, terwijl de laatste zes geboden de manier laten zien waarop wij onze naaste dienen lief te hebben. Het gebod van liefde is daarom niet alleen het gebod dat door Christus aan het begin van zijn bediening aan de discipelen was gegeven, maar ook een manier van leven voor de eerste mens, Adam.

Deze manier van liefde wordt verder bevestigd door Johannes: "Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen; en Zijn geboden zijn geen zware last" (1 Johannes 5:3).

In plaats van dat het nieuwe gebod van liefde de oude Tien Geboden afschaft, laat dit vers duidelijk zien dat de Tien Geboden alleen maar bevestigd worden in de tijd van het Nieuwe Testament.

Meer info: http://www.ucg-holland.nl/documents/Sup ... v-dec.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar hoe staat het met het 'nieuwe gebod' waarover Jezus en de apostel Johannes spraken? Wat was dit nieuwe gebod precies, en heft dit gebod dan misschien de Tien Geboden op of schaft het die af?

"Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt" (Johannes 13:34).

Goede vraag. Ik heb in dit topic al eerder geschreven wat ik zelf geloof over de Wet van Mozes en de 10 geboden. Dus dat gaat ik nu niet opnieuw doen. Maar dat Jezus in deze tekst spreekt over een nieuw gebod is interessant. Want we kunnen inderdaad ook in de Wet van Mozes terugvinden dat de Israëlieten hun naasten moesten liefhebben. Maar wat Jezus nu van zijn volgelingen vroeg, ging verder. Jezus sprak over zelfopofferende liefde. Hij zei ook inderdaad: "gelijk ik u liefgehad heb". En Jezus liefde voor zijn medemens ging heel ver. Hij heeft zelfs zijn leven gegeven. Zie ook Johannes 15:13.

Dus in navolging van Jezus dienen ook wij zelfopofferende liefde te tonen. Wat o.a. wil zeggen dat we zelf het initiatief tonen om anderen goed te doen. En bij onze beslissingen en keuzes die we maken, denken we niet alleen aan onze eigen belangen, maar denken we vooral aan het welzijn van anderen. De liefde waar Jezus en ook de andere Bijbelschrijvers over spreken, gaat inderdaad verder dan alleen maar genegenheid voelen voor elkaar!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tekst over de Sabbat in het NIEUWE testament:

Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. (Hebreeën 4:9-10).

Je laat gemakshalve wel de context weg van het hele stuk:

6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’ 8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken. 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. 10 En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. 11 Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat

Er wordt over een vandaag gesproken in vers 7, een andere dag in vers 8 en dat wij alles op alles moeten zetten om die rust binnen te gaan. Dat kan dus niet over dezelfde sabbat gaan, want die was er al. Niet meer je eigen werken maar rusten in het volbrachte werk van Jezus wordt hiermee bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit heeft te maken met persoonlijke interpretatie. Omdat jij het niet eens bent dat je de geboden moet naleven zal je de tekst ook niet zo begrijpen zoals ik het begrijp.

4 Over de zevende dag wordt immers ergens gezegd: ‘En op de ZEVENDE DAG rustte God van al zijn werk,’ 5 terwijl hier wordt gezegd: ‘Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.’ 6 Het staat dus vast dat er wel mensen IN kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, ER vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’ 8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken. 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een SABBATSRUST. 10 En wie is binnengegaan in ZIJN RUST, vindt rust na zijn werk ZOALS GOD NA HET ZIJNE. 11 Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in DIE RUST, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ONGEHOORZAAMHEID volgt en te gronde gaat.

Welke dag is volgens jou dan nu de Sabbatrustdag? God heeft de zevende dag geheiligd en apart gezet, wil je zeggen dat je deze dag zomaar kan verzetten? Ik snap jou beredenering door dat stukje van 'andere dag', maar kijk goed naar de stukjes die ik heb vergroot. Er kunnen veel mensen IN gaan in de ZEVENDE DAG. Er staat ZIJN RUST, en dat is toch echt de zevende dag. Ongehoorzaamheid wanneer je zijn rust niet binnengaat, kan dat zijn van een andere uitgekozen dag?

Het feit al dat de Sabbat niet alleen een gebod is maar een deel is van de schepping zegt voor mij genoeg, deze dag is heilig en apart gezet door God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit heeft te maken met persoonlijke interpretatie. Omdat jij het niet eens bent dat je de geboden moet naleven zal je de tekst ook niet zo begrijpen zoals ik het begrijp.

Dat geldt andersom natuurlijk precies zo. Jij gelooft dat je de geboden moet naleven, dus zul je elke tekst in dat licht begrijpen. Dat heet interpretatie, iedereen doet dat en er is niet één bijbelse interpretatie die blijkbaar zodanig overtuigt, dat het alle protestanten tot één kerk roept. Geeft niet, dat is inherent aan het lezen van welk boek ook, alleen jammer dat een ieder de eigen interpretatie zo verabsoluteerd.

Welke dag is volgens jou dan nu de Sabbatrustdag? God heeft de zevende dag geheiligd en apart gezet, wil je zeggen dat je deze dag zomaar kan verzetten?

De zevende dag is vervuld en vervolmaakt in Christus. In Christus mogen we elke dag een rust vinden die de vroegere sabbatsrust verre overstijgt. En in Christus mogen wij ook de jongste, de achtste dag vieren, het begin van de nieuwe schepping. Wij vieren dus ook niet de sabbat, ook niet op zondag. De zondag is bij ons (katholieken) geen rustdag, maar een feestdag. En op feesten verricht je geen zwaar werk, maar mag je feest vieren en ontspannen. Zo hebben we naast de zondag ook andere belangrijke feestdagen, zoals kerst, of pasen.

Ik snap jou beredenering door dat stukje van 'andere dag', maar kijk goed naar de stukjes die ik heb vergroot. Er kunnen veel mensen IN gaan in de ZEVENDE DAG. Er staat ZIJN RUST, en dat is toch echt de zevende dag. Ongehoorzaamheid wanneer je zijn rust niet binnengaat, kan dat zijn van een andere uitgekozen dag?

Nogmaals, wij hebben de sabbat niet verplaatst, want wij vieren enkel de eeuwige sabbat in Christus. Die wij ontvangen door het (dagelijks) eten van zijn Lichaam en het drinken van zijn Bloed. De zondag is geen sabbatsdag. De zevende dag is dan ook een allegorie voor de rust, de vrede die wij in Christus mogen vinden. Net zoals in Openbaringen de Ark van het Verbond een voor joden bekend beeld is van Gods directe aanwezigheid, ook al is er geen tempel en geen ark meer. We hebben door Christus immers direct gemeenschap met God. De brief aan de Hebreeën verhaalt zo ook van het Evangelie met gebruikmaking van symbolen en riten uit de joodse tempeldienst.

Neemt natuurlijk niet weg dat het goed is om van tijd tot tijd te rusten en de economie even stil te zetten. De zondag is daarvoor een zeer geschikte dag, omdat het een feestdag is, maar tegenwoordig mogen de meeste werkers ook op zaterdag een vrije dag genieten.

Het feit al dat de Sabbat niet alleen een gebod is maar een deel is van de schepping zegt voor mij genoeg, deze dag is heilig en apart gezet door God.

Technisch gezien werd de sabbat volgens Genesis pas ingesteld nádat alles tot voltooiïng was gebracht. In Genesis 2 staat immers geschreven dat God eerst alles tot voltooiïng bracht op de zevende dag en daarna pas ging rusten. Het is dus niet echt een deel van de schepping, maar iets wat de schepping heiligt. En door Christus weten wij hoe en wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat altijd om interpretatie, ik kan teksten neerzetten waarop anderen weer teksten tegenover zetten, dusja..

Ik ben er zelf van overtuigd dat de 10 geboden nog steeds gelden, waaronder dus ook de Sabbat. En ik wil niemand iets opdringen, ieder moet zijn eigen overtuiging hebben. Maar discussiëren is op een zekere hoogte wel interessant :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

‎1 Johannes 2: 3 Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. 4 Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. 5 In wie zich aan Gods woord houdt, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we dat we in hem zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebr 8:

10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

11 En zij zullen niet leren, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken den Heere; want zij zullen Mij allen kennen van den kleine onder hen tot den grote onder hen.

12 Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.

13 Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

Vers 13 laat zien dat het oude verbond voorbij is, er is namelijk een nieuw verbond wat bekrachtigd is door de dood en opstanding van Jezus. Dit vers valt niet te rijmen met het feit dat we nog de wet zouden moeten naleven. Daarnaast ben jij nooit in het oude verbond gestapt met de Joden, dus het is eigenlijk al onlogisch dat je het oude verbond probeert na te leven. Jezus zelf heeft ons een nieuw gebod gegeven, namelijk je naasten lief te hebben als jezelf. Paulus leert ons het volgende hierover:

Rom 13:

9 Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.

10 De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.

Dus ik pleeg geen overspel omdat het niet mag, ik pleeg geen overspel omdat ik van mijn vrouw houd. Ik bid niet omdat het moet of God dat van mij eist, maar omdat ik een relatie met Hem heb en graag in Zijn aanwezigheid ben. Zijn Geest leeft in mij en niet langer ik, maar Christus leeft in mij. Mijn oude mens, mijn ik, die tegen God was, is met Hem aan het kruis gestorven. Die mens probeert altijd weer zijn kop op te steken maar die moeten we vooral dood houden. Deze oude mens is gevoelig voor de wet, omdat het vlees altijd weerstand heeft tegen de Geest. De wet proberen na te leven is de oude mens weer tot leven roepen.

Voor de duidelijkheid, zonde is zonde, daar ben ik net zo tegen als jij en ik zeg nergens dat je maar lekker moet gaan zondigen of de wet breken. Liefde breekt de wet niet ;)

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste broeder,

Hierbij nog 2 teksten die ik ook in het andere onderwerp over de wet heb geciteerd:

Openb. 12:17 De draak was woedend op de vrouw en ging weg om strijd te leveren met de rest van haar nageslacht, met allen die zich aan Gods geboden houden en bij het getuigenis van Jezus blijven.

Openb. 14:12 Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus.

‎

Fijn om te horen dat je ook tegen zondigen bent. Voor mij weerspiegelt de wet de zonde, de wet kan geen aanspraak meer op onze zondes doen, maar de wet is wel een levenswijze. Waarom zou je de wet als levenswijze aanhouden als de wet niet meer aansprakelijk is op onze verlossing? Omdat het Gods karakter weerspiegeld en wij Jezus als voorbeeld nemen. De wet is door God uit liefde aan ons gegeven, als lijdraad in dit leven. Ik volg de wet uit liefde, niet omdat het moet. Eerst komt liefde en daaruit komen werken.

Paulus heeft dan ook gewaarschuwd voor de mensen die de wet volgen uit angst en verplichting, het moet uit liefde gebeuren en uit besef dat het goed voor je is, niet omdat het zou moeten.

Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het bezoeken van een kerk. Ik ken velen die uit verplichting naar de kerk gaan en absoluut niet beseffen wat er goed aan is.

Maar de Heilige Geest lijdt ons toch, waarom aan de wet vasthouden?

De Heilige Geest lijdt ons inderdaad, maar het blijf onze keuze om voor Gods karakter te kiezen of er vanaf te wijken.

1 Johannes 3:24 en wie zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft.

Liefde is inderdaad de vervulling van de wet, maar dit betekent niet dat de wet teniet wordt gedaan. In Romeinen 13 staat een opsomming van enkele geboden, dit betekent niet dat dit de enige geboden zijn die nog gelden. Gods geboden zijn er 10, door deze tekst zijn het er echt niet opeens 5.. wat hier duidelijk wordt gemaakt is dat alle geboden op liefde slaan, de wet is liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Beste broeders en zusters,

Ben erg lang niet op deze site geweest, maar hierbij nog een aantal teksten.

Dave, ik kom nog terug op de laatste tekst die je hebt aangehaald.

Matteüs 7: 21 Niet iedereen die “Heer, Heer†tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?†23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, WETSverkrachters!

1 Johannes 5:3 Want God liefhebben houdt in dat we ons aan zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware last.

Romeinen 3:31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist. BEVESTIGEN, niet veranderen.

Matteüs 5:17-18 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.

Romeinen 2:13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.

Romeinen 6:14-15 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade. Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet.

------> De wet naleven brengt geen redding, maar de 10 geboden zijn nog steeds van kracht en God keurt bewust zondigen niet toe. Net als een ouder geeft God ons leefregels voor ons eigen bestwil. Deze zijn nooit teniet gedaan!! Maar we moeten wel beseffen dat we niet door onze werken naar de hemel gaan maar door het offer van Jezus, de wet is er als bescherming voor ons in deze wereld. EN de sabbat is een geschenk, om ons een dagje af te kunnen zonderen van het drukke wereldse leven.

Romeinen 7:7 Moeten we nu vaststellen dat de wet hetzelfde is als de zonde? Absoluut niet. Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’

Romeinen 7:12 Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.

1 Joh. 3:4-6 4 Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 5 U weet dat Jezus verschenen is om de zonden weg te nemen; er is in hem geen zonde. 6 Ieder die in hem blijft, zondigt niet. Ieder die zondigt, heeft hem nooit gezien en kent hem niet. --> Als wij Jezus als onze verlosser aannemen neemt hij onze zonden op zich, maar Gods wet bewust overtreden die zondigt bewust.

Openb. 12:17 De draak was woedend op de vrouw en ging weg om strijd te leveren met de rest van haar nageslacht, met allen die zich aan Gods geboden houden en bij het getuigenis van Jezus blijven.

Openb. 14:12 Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus.

Daniël 7:25 Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn TIJDEN (sabbat vs zondag) en WET te veranderen.

Romeinen 13:9-10 8 Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. 9 Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 10 De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde.

---> SAMENGEVAT, dus niet vervangen. De wet is liefde, heb God lief (1e 4 geboden) en uw naasten als uzelf (gebod 5 t/m 10). De 10 geboden is pure liefde, dat is belangrijk om te beseffen, want zonder liefde de geboden naleven heeft geen zin.

Marcus 16:1 Toen de sabbat voorbij was, kochten Maria uit Magdala en Maria de moeder van Jakobus, en Salome geurige olie om hem te balsemen. Jezus zijn volgelingen hielden na zijn dood ook nog de Sabbat!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uitleg over teksen waarbij God aangeeft dat het oude verbond wordt vervangen door het nieuwe verbond:

OUD VERBOND

Wet in steen gegrift

Dagelijkse offers van dieren

Letter van de wet

Heiligdom op aarde

Wissellende priesters (sterfelijk)volgens de orde van Aaron

De letter doodt

Brengt veroordeling

NIEUW VERBOND

Wet in verstand geschreven (dus het nieuwe verbond heeft de geboden NIET teniet gedaan)

Eénmalig offer van het Lam

Geest van de wet

Heiligdon in de hemel

Eén permamente priester (onsterfelijk)volgens de orde van Melchisedek

De geest doet leven

Brengt vrijheid (en dat betekent NIET doen wat je wilt, dat is niet wat God met vrijheid bedoelt, stel dat je dat tegen je kind zou zeggen. Maar de vrijheid dat als we fouten maken Jezus ons vrij heeft gekocht)

Ex 34:28 – 34

Mozes daalt van de berg met de twee stenen tafelen. Daarbij glanst zijn gezicht zodanig dat de volk niet naar hem kan kijken. Hij moet zijn gezicht bedekken. (afspiegeling van de heerlijkheid van God op de berg). Dit is deel van het oude verbond.

Met deze opstelling in gedachten, lees 2 Kor 3 nog een keer.

6 Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

7 Wanneer wat de dood bracht en met letters in steen werd gegrift, al met zo veel luister verscheen dat het volk van Israël niet naar Mozes kon kijken door de stralende glans op zijn gezicht – een glans die verdween –,

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Denk dat het vooral belangrijk is dat we als Christen ten minste 1 dag als rustdag houden. Denk dat het verder niet zo belangrijk welke dag dit in de week zal zijn. Stel dat je als verpleegster in het weekend moet werken, heb je dan een probleem? Nee, dan kun je die rustdag op een andere moment nemen. Daarbij is onze relatie met God ook veel belangrijker dan de vraag op welke dag we iets moeten doen. Immers behoren we elke dag met God te wandelen en niet alleen die ene rustdag ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Terecht is al opgemerkt dat de Mozaïsche wet (lees 10 geboden) niet gehouden hoeft te worden, het is namelijk met Christus aan de paal genageld. Dat geldt dus ook voor de Sabbat als rustdag op het eind van de werkweek.

MAAR we zitten in de grote rustdag van God en dienen het idee van de Sabbat (meditatie, geestelijke activiteiten, dankbaarheid jegens God etc.) elke dag te ondersteunen.

Christenen leven toch niet meer voor zichzelf maar voor God en Christus!

Lees dit interessante Schriftgedeelte eens..........

(Hebreeën 4:1-5) . . .Laten wij derhalve, aangezien er een belofte blijft [gelden] om zijn rust in te gaan, ervoor vrezen dat te eniger tijd iemand van U zou blijken achtergebleven te zijn. 2 Want ook aan ons is het goede nieuws bekendgemaakt, evenals aan hen; maar het woord dat werd gehoord, baatte hun niet, omdat zij niet door geloof verenigd waren met hen die wél hoorden. 3 Want wij die geloof hebben geoefend, gaan de rust wél binnen, zoals hij heeft gezegd: „Daarom heb ik in mijn toorn gezworen: ’Zij zullen mijn rust niet ingaan’â€, hoewel zijn werken sedert de grondlegging der wereld voleindigd waren. 4 Want op één plaats heeft hij over de zevende dag het volgende gezegd: „En God rustte op de zevende dag van al zijn werkenâ€, 5 en wederom op deze plaats: „Zij zullen mijn rust niet ingaan.â€

Grote Sabbatsrust (1000 jarig rijk van Christus).

(Hebreeën 4:8-10) . . .Want indien Jo̱zua hen in een plaats van rust had geleid, zou [God] later niet over een andere dag hebben gesproken. 9 Er blijft dus een sabbatsrust over voor het volk van God. 10 Want wie [Gods] rust is ingegaan, heeft ook zelf gerust van zijn eigen werken, zoals God van de zijne.

Groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid