Spring naar bijdragen

Bijbel in 1 jaar lezen


Aanbevolen berichten

  • 2 months later...
  • Antwoorden 269
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Quote:

Ik ben op zich best benieuwd naar dat bijbelrooster om te zien hoeveel je dan wel niet op een dag moet lezen? Bijbelboek per dag
knipoog_dicht.gif
?

Dan zou ik maar eens naar dat bijbelrooster gaan kijken, want het valt best wel mee hoor. Er zijn natuurlijk bijbelboeken die je zo uitleest zoals obadja en filemon, maar over het algemeen hoef je niet een bijbelboek per dag te lezen. En wat dan nog? Is het niet het Woord van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Ik begin er 10 septmber mee... (hoeft van mij niet op 1 januari te beginnen...)

Dan ga ik weer naar school en krijg ik eindelijk weer wat structuur... Heb mezelf beloofd me veel meer te bezig te houden met 't geloof en daar hoort de bijbel ook bij smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Jazeker, het is heel goed voorgelezen over het algemeen!

Ik vind het echt een oplossing, alleen je moet er niet bij liggen want dan val je in slaap hahaha... ja idd, goed idee wat je nu zegt voor in de auto... het is in mp3 formaat en je kunt de gehele bijbel ook in het geheel downloaden maar dan wordt het wel een enorm groot bestand, ik download gewoon per boek, psalmen is daarbij verreweg de grootste met meer dan 5 uur...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Ik heb de Psalmen als voorgelezen bestand nu opgezet, die duurt meer dan 5 uur!!! Zou Psalmen 1 bewust als 'startpsalm' zijn gekozen?

algemeen wordt aangenomen dat psalm 1 inderdaad 'programmatisch' is: het geeft het (of een) hoofdthema van de hele psalmbundel weer.

Het thema is dan dus: kies voor Gods weg, dan gaat het je goed; kies je voor de weg van de goddelozen, dan vergaat het je (uiteindelijk) slecht.

Psalm 2 wordt overigens ook als thematisch/programmatisch beschouwd: Messiaans, en de tegenstelling tussen het gekrakeel van mensen en het wijze bestuur van God. Ook weer met die dringende vraag: kies toch de juiste kant!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Nou jongetjes en meisjes, ik ben er alweer een tijdje doorheen hoor: van Matteüs tot Maleachi heb ik nu helemaal doorgelezen en ben dus alweer een paar dagen druk in Matteüs bezig. Een mooie doorreis door de Schrift, dat is het wel. Met saaie, landerige stukken en woeste, spannende stukken. Met prachtige vergezichten en dichte mistbanken.

Niet dat ik alles nu helemaal gezien en onthouden heb, dat kan niet na slechts één wereldreis. Dus ik ga de reis gewoon nog een keer maken, zo goed als mogelijk. Maar nu met de wetenschap dat het echt een boeiende, afwisselende reis is, waarin heel veel te zien en te beleven is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou jongetjes en meisjes, ik ben er alweer een tijdje doorheen hoor: van Matteüs tot Maleachi heb ik nu helemaal doorgelezen en ben dus alweer een paar dagen druk in Matteüs bezig. Een mooie doorreis door de Schrift, dat is het wel. Met saaie, landerige stukken en woeste, spannende stukken. Met prachtige vergezichten en dichte mistbanken.

Niet dat ik alles nu helemaal gezien en onthouden heb, dat kan niet na slechts één wereldreis. Dus ik ga de reis gewoon nog een keer maken, zo goed als mogelijk. Maar nu met de wetenschap dat het echt een boeiende, afwisselende reis is, waarin heel veel te zien en te beleven is.

thumbsup.gif

Ik heb trouwens nog wel een boekje te leen voor je, waar op een heel originele manier de structuur van de Bijbel benaderd wordt - daarmee onthoud en snap je geljik een zwik meer. Dat is wellicht leuk om te lezen (in ieder geval voordat je aan het OT begint)? Het heet 'Wegwijzer voor de Bijbel - een rondleiding vanuit het midden van een bijzonder boek' en is geschreven door Alex van Ligten.

En ik ben deze week in het klooster weer begonnen aan een nieuwe lectio continua, na van nov 05 t/m (ik meen) sep 06 van Genesis naar Openbaring gelezen te hebben. In de periode daartussen was het een beetje 'hapsnap' en lang niet elke dag. Nu ga ik 2 hoofdstukken per dag lezen, en in een andere volgorde. Omdat ik de Evangeliën veel beter ken dan de rest van het NT, ga ik eerst de NT-brieven lezen. Daarna het OT in de volgorde van de Hebreeuwse (joodse canon) - die niet zozeer op historische, dan wel op (joodse) liturgische volgorde staat. Ik heb naar thematiek de deuterocanonieke boeken tussengevoegd bij de Geschriften. Tussendoor met de Goede Week en de weken na Pasen lees ik resp. lijdensteksten uit OT en NT, en Handelingen. Aan het eind lees ik de Evangeliën en Openbaring.

Dit is het totaalbeeld, voor als iemand anders er ook interesse in zou hebben. De deuterocanonieke boeken zijn met * gemarkeerd.

NT

brieven

Rom

1 Kor

2 Kor

Gal

ef

Fil

Kol

1 Tes

2 Tes

1 Tim

2 Tim

Tit

Film

Heb

Jak

1 Pe

2 Pe

1 Joh

2 Joh

3 Joh

Jud

OT

Pentateuch/Tora

Gn

Ex

Lv

Nu

Dt

Profeten/Nevi'im

Vroege profeten

Joz

Ri

1 S

2 S

1 K

2 K

Grote profeten

Js

Jr

Ez

Kleine profeten

Hos

Jl

Am

Ob

Jon

Mi

Na

Hab

Sef

Hag

Zach

Mal

Geschriften/Chetoevim

Ps

Spr

Job

Hl

Si *

Ruth

Kl

Bar *

W *

Pr

Tob *

Jdt *

Est

Da (deels *)

Ezr

Neh

1 Kr

2 Kr

1 Mak *

2 Mak *

NT

Evangeliën en Handelingen

Mt

Mc

Lc

Joh

Hnd (na Pasen)

Openbaring

Op

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Handig om daar sleutels tot de bijbel voor bij te gebruiken!!

Wij zijn met de jeugdgroep de 1e 5 bijbelboeken aan het lezen en sleutels tot de bijbel helpt om dingen beter te begrijpen en te snappen hoe bepaalde gebeurtenissen zijn oorzaak hebben.

Een link - link

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

Wie doet er mee? In 2007 de hele bijbel lezen. Op internet vond ik een aantal schema's en anders kunnen we er misschien zelf één samenstellen. Er zijn ook wat topics over op credible, maar die zijn nogal oud.

Wie doet er mee?

Links:

Wie doet er mee?

* Aike

* Kate

* The Black Mathematician

* Joener

* huizena

* Celiri

* Gilrea

* Levi

* caypay

* mis ik nog iemand?

edit: mezelf toegevoegd
knipoog_dicht.gif

eigenlijk niet eens zoeen gek idee!

Het is best gezond ieder jaar de bijbel opnieuw door te lezen naast je stille tijd met God.

Ik wil wel mee doen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En hoe zou iemand de complete Bijbel uit zijn/haar hoofd moeten kennen, naast een fotografisch geheugen?

Door minder op te groeien met een 'externe-geheugencultuur' zoals wij doen, en door er veel, héél veel, mee bezig te zijn. Het is niet uitzonderlijk voor een orthodoxe Jood om geheel het OT of op z'n minst geheel de Tora (dat is weer een stukje minder) uit het hoofd te kennen. En een (niet-gelovige, maar wel Joods opgevoede) Israëlische collega van mij begon laatst tijdens een zakenreis ineens Hooglied in het Hebreeuws te reciteren (ja, niet zomaar tijdens een vergadering ofzo, maar n.a.v. een gesprek erover in de auto naar ons volgende adres knipoog_dicht.gif).

edit: ik zie nu dat dit een heel oude post was ... Dacht dat ik 1 blz terug was gescrolld, maar het was naar 't begin van 't topic knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik heb de Bijbel nog nooit in zijn geheel gelezen, wel stukken ivm studie en ik weet ook wel vrij veel over de Bijbel, maar in m'n eentje kom ik er niet zo snel doorheen, zo zonder stok achter de deur.

Dus wie leest met me mee? 1 januari 2008 beginnen? We kunnen wel het leesschema van vorig jaar aanhouden. Verder is het natuurlijk leuk als je ook opmerkingen en vragen noteert, zodat we het daar hier weer over kunnen hebben smile.gif.

(Sorry voor mijn geregel als nieuweling, maar ik ben gewoon enthousiast knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid