Spring naar bijdragen

Bijbel in 1 jaar lezen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 269
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Quote:

Het NT is me wel ooit gelukt, maar in het OT ben ik niet verder dan de pentateuch geraakt eerlijk gezegd.
bloos.gif

(Ok, en een hele hoop losse teksten natuurlijk.)

Dat verbaast me, met jouw studie! Een half jaar lang elke dag een half uurtje aan besteden en je bent erdoorheen hoor smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat verbaast me, met jouw studie! Een half jaar lang elke dag een half uurtje aan besteden en je bent erdoorheen hoor
smile.gif

Ik weet het, en voor iemand met ijver en zelfdiscipline zou dat vast een zeer effectieve methode zijn. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik weet het, en voor iemand met ijver en zelfdiscipline zou dat vast een zeer effectieve methode zijn.
bloos.gif

Het volgende niet als belediging opvatten a.j.b., want zo is het niet bedoeld. Als je het niet als door God geïnspireerde tekst beschouwt, is dat eigenlijk ook logisch, want dan is het een stuk moeilijker om dat soort zelfdiscipline op te brengen. Dan was het mij waarschijnlijk ook niet gelukt, terwijl ik het nu met veel plezier en animo heb gelezen van kaft tot kaft.

Anyway, wat kan helpen: besef dat het een verzameling is van 73 brieven en boeken - sommige heel dun, andere wat dikker. Als je die brieven of boeken allemaal los van elkaar zou lezen, zou het niet zo heel moelijk zijn om er uiteindelijk toch doorheen te komen. Ik kwam op dat idee toen ik deze week bij een boekenmarkt wat losse boeken van de Bijbel in WB95-vertaling zag liggen (die toen in een vooruitgave verschenen waren, als promotiemateriaal eigenlijk). Dan zie je pas het duidelijk verschil in dikte tussen Ezechiël en Johannes knipoog_dicht.gif Als al die boeken samen gebonden zijn, is het gelijk zo'n dikke pil, die je moeilijker ter hand neemt. Dus misschien gewoon - a.d.h.v. dingen die in je studie naar voor komen ofzo - 'ns een bepaald bijbelboek gaan lezen? En dan nog één en nog één .. en afstrepen maar knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom wateengedoe2,

Nu moet ik zeggen, ook als je het als geïnspireerde tekst ziet, valt het niet mee om er doorheen te worstelen. Sommige boeken zijn echt taaie kost. 1 Makkabeeën, de Kronieken, Spreuken (leest echt niet lekker weg, al die losse spreuken), op een gegeven moment ook de Psalmen (Psalmen moet je eigenlijk bidden, niet enkel lezen, en dat doe ik al...). Ben er dus eenmaal doorheen gekomen en bij de tweede keer strandde ik ergens in Spreuken. Toen hield ik het voor gezien. Tijd om een andere manier te vinden om iets met de Schrift te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey, dat klopt ook - niet alles in de Schrift is superinteressant en/of geschikt om ff doorheen te lezen op de manier zoals hierboven gezegd. Maar over het algemeen vind ik toch dat het mooi is hoe je de heilsgeschiedenis van God met Zijn volk zich erin ziet ontplooien. Dat alleen al maakt het interessant, dat grote plaatje. Nou heeft Iriacynthe niet zo'n duidelijk geloof in de heilsgeschiedenis, maar wel de theologische interesse, mag ik aannemen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Theologische interesse, absoluut, en ik vind het vaak ook gewoon in zichzelf heel boeiende en mooi geschreven teksten. Het probleem is breder dan enkel de Bijbel hoor, ik krijg momenteel gewoon helemaal niets meer gelezen, vind er op een of andere manier de rust niet echt voor. In tijden dat ik sowieso nog veel las had ik er niet zo veel moeite mee om regelmatig een Bijbelboek te lezen, het NT en de Pentateuch gingen me toen vrij makkelijk af als ik kon doorlezen (van die tien-verzen-per-dag-leesroosters werken niet voor mij, ik moet wel echt kunnen lezen aan een fatsoenlijk tempo, niet zo versnipperd). Ik lees wel regelmatig stukken in het Hebreeuws om met de taal bezig te zijn en mijn colleges voor te bereiden, maar dat schiet nu ook niet echt snel op. widegrin.gif

Maar goed, lezen is bij mij sowieso wel iets met ups en downs, momenteel heb ik daarin een serieuze down en moet ik mijzelf echt verplichten de dingen te lezen die ik nu eenmaal nodig heb voor mijn studie, maar er komt vast wel weer een periode dat ik uren per dag zit te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, in mijn persoonlijke insteek is het dat ook meer. Wat ik studeer is ook geen 'pure' theologie he, op onze faculteit heb je maar één richting 'theologie en godsdienstwetenschappen', waarin ik dan nog in de major religiestudie zit. Maar de Bijbelvakken heb ik wel altijd van professoren die zelf gelovig zijn en wel vanuit een veel meer uitgesproken theologische insteek werken, en ook al verschilt die van de mijne en bekijk ik dat in zekere zin altijd vanuit een buitenperspectief, ik leer er wel heel veel van, en ik vind het een meerwaarde dat ik dat perspectief bijna 'noodgedwongen' meegekregen heb in mijn opleiding (want, eerlijk is eerlijk, ik wou godsdienstwetenschappen gaan studeren, dat theologie mee in het pakket zit aan onze universiteit nam ik er maar bij).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ik zag ook nog ergens een ander schema; link .. mss dat jullie die allebei goed vinden? Het maakt mij verder niet zo veel uit..


Samengevoegd:

maar ik vind dat schema wat HW voorstelt wel beter.. die ene uit 'mijn' link vind ik nu ik hem wat beter bekijk wel ingewikkeld.. moet je zoveel bladeren ..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ga zometeen het rooster van Godswoord.nl uitprinten. Morgen begin ik er aan. Als ik iets te vragen heb, mag ik het dan hier posten?

Natuurlijk mag dat smile.gif en heb je een directe link naar het rooster van Godswoord.nl ik kan het niet direct vinden op de site..

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid