Spring naar bijdragen

Bijbel in 1 jaar lezen


Aanbevolen berichten

De koran bestaat uit: 6032 ayaahs (dat zijn regels)

Ik heb de koran niet in een A4 formaat dus kan ik niet zeggen hoeveel pagina's het heeft.

En hoeveel de bijbel... Ik weet het niet.

Ja in de islam word je ook beloont als je de koran uit je hoofd kent. De verzen rijmen in het arabisch ook.

Maar oke het was maar een vraag van me... wou kijken of het ook normaal was in de christendom dat de bijbel uit de hoofd word geleerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 269
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Volgens mij wil je de Bijbel alleen maar uit je hoofd kennen om dingen te kunnen quoten als

"Spreuken 11:22 Schoonheid bij een vrouw zonder verstand is als een gouden ring in de neus van een varken"

Ik heb btw de koran op pdf (vertaling althans) en die telt 179 pagina's.

Quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 22:12:44 schreef -:Jammir:- het volgende:

[...]

Beide zonen van Abraham zijn stamvader van een heel volk geworden, maar Izaak was de zoon waar het God om te doen was. Dat was de zoon waar God mee verder wilde en waar Abraham van God op moest wachten. Maar Ismaël was een product van het ongeduld en het gebrek aan vertrouwen van Abraham. Hij was een product van 'de mens' om het maar zo te zeggen en werd wel een volk, maar niet
het volk
. Zoiets is ook gebeurt bij Jakob en Esau (stamvader van de Edomieten), maar ik weet niet waarom God nou altijd precies voor juist precies die persoon heeft gekozen.

En ik denk ook niet dat de opdeling van de zonen bij de zonen van Jacob stopt. Die waren weer verdeeld in stammen, en die stammen waren op hun beurt weer verdeeld in geslachten. Die weer in families en die weer in gezinnen.

Maar waarom God er op dat moment voor kiest om met alle nakomelingen verder te gaan weet ik niet. Net zoals ik niet weet waarom God zich vandaag bij de een wel en bij de ander weer niet duidelijk laat kennen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Anders mag je wel mailen hoor.

Ik vind dit wel een leuke theorie, maar je kan over Juda bijvoorbeeld zeggen dat hij Jozes (die door God uitverkoren lijkt) heeft verkocht als slaaf, hetgeen me erger lijkt dan het ongeduld van Esau. Toch mocht hij zelfs voorvader van Jezus zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik vind dit wel een leuke theorie, maar je kan over Juda bijvoorbeeld zeggen dat hij Jozes (die door God uitverkoren lijkt) heeft verkocht als slaaf, hetgeen me erger lijkt dan het ongeduld van Esau. Toch mocht hij zelfs voorvader van Jezus zijn.

Ja, maar aan de andere kant, dat je voorvader van Jezus bent betekent niet dat je een perfect mens bent. In de stamboom van Jezus staan een heleboel mensen waar je eigenlijk niet mee wilt thuis komen.

Esau en Ismaël hadden ook niets verkeerds gedaan, de fouten werden gemaakt door Abraham (die was ongeduldig) en door Jakob (die bedroog zijn vader). Blijkbaar wil God toch verder met mensen die iets verkeerds gedaan hebben. Maar waarom God nu precies voor iemand kiest weet niemand, jammer, want je zou dan wel efficient kunnen evangeliseren. knipoog_dicht.gif

Toch vind ik de boodschap die er tussen de regels in staat wel mooi, dat God keer op keer weer kiest voor de zwakkere, voor de mindere en voor de mensen die fouten maken. Dat God zo laat zien dat je niet perfect hoeft te zijn om bij Hem te horen. Dat is cool.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 15 januari 2007 12:19:16 schreef -:Jammir:- het volgende:

Maar waarom God nu precies voor iemand kiest weet niemand.

Af en toe lijkt God toch wel een beetje willekeurig. Bijvoorbeeld in Genesis 29 vers 31: Maar omdat Jakob Lea veronachtzaamde, liet de Here haar een kind krijgen, terwijl Rachel onvruchtbaar bleef. Dat is toch ook flauw?

Zijn jullie trouwens nog een beetje op schema? Ik loop een paar dagen achter bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik loop een beetje achter, maar werk dat vanavond bij.

Ik wil al wel een opmerking maken over Exodus 6:16-20

Hierin worden de nakomelingen van Levi genoemd, we zien dat Mozes de achterklein zoon is van Levi. Het volk groeide dus wel erg explosief. Maar wat interessanter is, is dat in deze passage verteld wordt dat de moeder van Mozes de tante van zijn vader is.

Maar verderop in Leviticus 18 en 20 worden huwelijken tussen een man en zijn tante verboden. Waarom mocht dit dan wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik loop evenver achter knipoog_dicht.gif En ik had ook een vraagje: God vraagt aan Mozes of hij Hem wil helpen, Mozes weigert 20x omdat "hij niet zo'n goede prater" is, maar vervolgens stemt hij toch toe. Ze gaan op reis en in de nacht probeert God vervolgens Mozes te vermoorden, maar zijn vrouw weet dit te verhinderen door met een scherpe steen de voorhuid van haar zoontje af te snijden (auw..) en hiermee vervolgens de geslachtsdelen van haar man aan te raken. verbaasd.gif Iemand hier een logisch-klinkende verklaring voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 23:59:29 schreef The Black Mathematician het volgende:

Ik loop een beetje achter, maar werk dat vanavond bij.

Ik wil al wel een opmerking maken over Exodus 6:16-20

Hierin worden de nakomelingen van Levi genoemd, we zien dat Mozes de achterklein zoon is van Levi. Het volk groeide dus wel erg explosief. Maar wat interessanter is, is dat in deze passage verteld wordt dat de moeder van Mozes de tante van zijn vader is.

Maar verderop in Leviticus 18 en 20 worden huwelijken tussen een man en zijn tante verboden. Waarom mocht dit dan wel?

Omdat je ook in Nederland vandaag gewoon nog kunt doen wat wellicht morgen verboden wordt. En in die zin is er denk ik sprake van een voortgaande openbaring van God, waarin Hij steeds meer laat zien van wat Zijn plan is met de mens. En de wetten die op de Horeb gegeven waren, waren er toen idd nog niet. Wat hen toen restte waren de openbaringen die er al waren en die zeiden niets over met wie wel en niet getrouwd mocht worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Wat zonde dat dit topic niet van zichzelf 'sticky' blijft. Jammer dat er zoveel mee gekapt zijn...

Ik ben de bijbel ook op chronologische volgorde aan het lezen. Ik ben ergens in Jozua. Ik zag in het schema dat jullie daar binnenkort aan toe zijn. Misschien kan ik nog instappen. Alleen is dat niet nodig als er niet gesproken wordt over de gelezen stukken... Misschien kan ik het beste mijn eigen manier van lezen aanhouden en niet teveel van dit topic verwachten... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Hé bijbellezers,

Ik wilde even het wetenswaardigheidje met jullie delen dat ik een eigen bijbelleesrooster aan het maken ben. Ik had namelijk altijd wel een één of ander probleempje met de bestaande exemplaren.

Met mijn versie lees je in 180 dagen één keer het Oude Testament en twee keer het Nieuwe Testament.

Iedereen die interesse heeft in dit Bijbelleesrooster mag me e-mailen en dan stuur ik het zodra het klaar is.

Groet,

Navolger

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid