Spring naar bijdragen

Bijbel in 1 jaar lezen


Aanbevolen berichten

Wie doet er mee? In 2007 de hele bijbel lezen. Op internet vond ik een aantal schema's en anders kunnen we er misschien zelf één samenstellen. Er zijn ook wat topics over op credible, maar die zijn nogal oud.

Wie doet er mee?

Links:

Oud topic - Bijbel in 1 jaar helemaal lezen

Schema 1 van Godswoord.nl

SChema 2

Leestips

Wie doet er mee?

* Aike

* Kate

* The Black Mathematician

* Joener

* huizena

* Celiri

* Gilrea

* Levi

* caypay

* mis ik nog iemand?

edit: mezelf toegevoegd knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 269
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 19 december 2006 11:34:05 schreef lina het volgende:

gaat het nog ergens bij helpen om zo veel te lezen? of komt er nog een verwerking en (historische) uitleg bij alle boeken?

Een verwerking/uitleg erbij zou wel nuttig zijn ja. Het idee om de hele bijbel te lezen ontstond toen ik ontdekte dat ik de bijbel eigenlijk best wel slecht ken. Ik zou je van een flink aantal boeken in het OT bijvoorbeeld niet eens de grote lijnen kunnen vertellen. Daarom wilde ik alles een keer doorlezen. Maar dat hoeft natuurlijk niet heel oppervlakkig of in een jaar tijd. Het kan ook een meerjarenplan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 december 2006 11:46:36 schreef Kate het volgende:

Hoi Aike,

Bij schema 2 ontbreken de lezingen van het vierde kwartaal.

Erg jammer, want het is juist een schema met afwisseling...

Je hebt gelijk. Dat had ik nog niet gezien. Zou wel humor zijn om daar pas in september ofzo achter te komen clown.gif

Het schema komt van deze site en ik zal de maker wel even een mailtje sturen.

Een beetje afwisseling is inderdaad wel handig. In schema 1 heb je ergens 7 psalmen op 1 dag hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien betreft het wel de hele Bijbel in 39 ipv 52 weken. Ik zal het eens even nagaan. Dan kunnen we het rustiger aan doen en de kwartalen/weken aanpassen in het schema knipoog_dicht.gif

Samengevoegde post 19-12-2006 12:19:29:

En inderdaad, alle hoofdstukken van ieder Bijbelboek staan vermeld!

We mogen dus er dus 52 weken over doen ipv 39.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de Bijbel in ong. 8 maanden van kaft tot kaft gelezen; gewoon begonnen bij Genesis 1 en geëindigd bij Openbaring 22. Maar zo'n schema waarbij op thema door de hele Bijbel gebladerd wordt, is ook wel een leuk idee smile.gif

Quote:

Op dinsdag 19 december 2006 11:55:48 schreef Kate het volgende:

En inderdaad, alle hoofdstukken van ieder Bijbelboek staan vermeld!

Ik mis anders wel 7 boeken in dat schema; da's dan weer minder leuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Snelle reactie van de maker van het schema! ik quote hem even:

Quote:

Hoi Aike,

Hardstikke leuk dat jullie hiernaar kijken, daarvoor is het ook bedoeld.

iIk begrijp het misverstand maar geloof me: het schema is compleet! Het hele idee is de bijbel in een *studiejaar* te lezen, en dat is dus een kleine 40 weken, nl. 3 kwartalen van ieder 13 weken. Daardoor konden studenten/scholieren de schoolvakanties ook vrij plannen.

Onder
tref je het complete rooster ook in Excel aan. Daarin zie je dat alle boeken/hoofdstukken geraakt worden en ook hoe de mix over de weken is uitgedacht. De psalmen, net zoals andere poëzie, wordt altijd in een tempo van één per dag gelezen (alleen bij Ps 119 heb je dan even pech - combineren met Ps 117 zou ik zeggen
;-)
. Ik ken groepen die ditzelfde schema gebruiken maar er dan twee jaar over doen. Je kunt natuurlijk die Excel-sheet naar eigen inzicht "rekken en krimpen".

Ik raad je aan om op
eens te kijken onder Materialen/Oriëntatie. Er staan twee filmpjes van 10 minuten op, Fimpje1 over "wat is bijbel in een jaar" en Fimpje 2 over "wat heb je aan bijbel in een jaar". In het eerste filmpje licht ik de principes achter het rooster toe, en daar komen alle vragen van jou en de andere forumleden in aan de orde. In het tweede filmpje zie je de ervaringen van deelnemers, heel erg leuk en motiverend, vond ik zelf.

Zie

Mochten jullie bijbel in een jaar in één of andere vorm gaan doen, dan hoor ik dat graag.

Als je je registreert op de website kun je gratis bij alle materialen (filmpjes, presentaties etc.) komen. En bij je profiel kun je dan ook aangeven waar die groep dan is, zodat eventueel anderen zich daar ook weer bij kunnen aansluiten. Zie onder "Waar is bijbel in een jaar".

Vriendelijke groet,

Martin Op 't Land

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 19 december 2006 12:33:04 schreef The Black Mathematician het volgende:

Ik heb eigenlijk wel een voorkeur om de Bijbel lineair te gaan lezen, schema 1 dus.

Heey...Doe je ook mee? Cool flower.gif

Samengevoegde post 19-12-2006 13:15:00:

Quote:

Op dinsdag 19 december 2006 12:32:28 schreef Aike het volgende:

Snelle reactie van de maker van het schema! ik quote hem even:

Dank voor je inspanning! Ik had het inmiddels begrepen en we zien wel waar het schip strandt knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me een fantastisch plan! Ik lees de Bijbel heel kriskras door elkaar, en kom dan vaak met vragen waarvoor ik een twee jaar oud topic omhoog moet kicken. Veel handiger zou het zijn als er meerderen op dat moment dat stuk hebben gelezen en we het samen kunnen overleggen. (Eventueel met wat theologische kennis erbij?)

ik doe mee!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja en wat een passage bijvoorbeeld met je doet. Of bijvoorbeeld quotes van een bepaalde passage. Bijvoorbeeld psalmen die gebruikt zijn door Brahms voor zijn requiem om maar iets te noemen.

Maar ik ben wel een voorstander van lineair lezen. En dan is het misschien wel handig om te beginnen op 1 januari als mooie begindatum, 2007 is toch geen schrikkeljaar, dus je hebt echt 365 dagen en bent mooi klaar op 31 december.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf hou het maar bij mijn eigen lectio continua: begonnen in Mattheüs, zo vier hoofdstukken per dag en Deo volente eindigend bij het deuterocanonieke Manasse. Want het elke dag gewoon enkele op elkaar volgende hoofdstukken lezen en dan zo de gansche Schrift door, is erg multi-canon. Je weet 100% zeker dat je elk boek, elk hoofdstuk en elk vers te lezen zult krijgen.

De katholieke bijbel heeft 74 boeken (met aparte aanvullingen voor Esther en Daniël) met in totaal 1370 hoofdstukken, dus na zo'n 344 dagen ben ik er al doorheen, aangezien ik psalm 119 in meerdere stukken zal lezen. En protestanten met hun 66 boeken zijn al na 297 dagen klaar, als zij tenminste ook vier hoofdstukken per dag zouden lezen en psalm 119 in één keer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 december 2006 11:41:00 schreef Aike het volgende:

[...]

Een verwerking/uitleg erbij zou wel nuttig zijn ja. Het idee om de hele bijbel te lezen ontstond toen ik ontdekte dat ik de bijbel eigenlijk best wel slecht ken. Ik zou je van een flink aantal boeken in het OT bijvoorbeeld niet eens de grote lijnen kunnen vertellen. Daarom wilde ik alles een keer doorlezen. Maar dat hoeft natuurlijk niet heel oppervlakkig of in een jaar tijd. Het kan ook een meerjarenplan worden.

Is dat dan niet wat we op credible eigenlijk al doen, de bijbel stukje voor stukje lezen met mogelijkheid tot discussie? Het is zeker niet op één jaar klaar nee, maar je zei net zelf dat het een meerjarenplan mag worden.

Als je er toch echt op een jaar door wil geraken lijkt het mij het handigste om dat alleen te doen, of slechts met één of twee mensen. Als je er telkens met anderen over wil discussiëren hou je volgens mij zo'n snel tempo niet vol, omdat er best wel veel kan zijn om over te discussiëren en niet iedereen meteen die dag tijd heeft enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 19 december 2006 16:40:55 schreef RobertF het volgende:

Je weet 100% zeker dat je elk boek, elk hoofdstuk en elk vers te lezen zult krijgen.

Bij schema 1 en 2 weet je dat ook, kijk ze maar na!

Je mist enkel de apocriefe boeken die de RKK óók als door God geïnspireerd beschouwt. Desgewenst kun je die altijd aan het leesrooster toevoegen natuurlijk knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 december 2006 17:15:45 schreef Iriacynthe het volgende:

[...]

Is dat dan niet wat we op credible eigenlijk al doen, de bijbel stukje voor stukje lezen met mogelijkheid tot discussie? Het is zeker niet op één jaar klaar nee, maar je zei net zelf dat het een meerjarenplan mag worden.

Als je er toch echt op een jaar door wil geraken lijkt het mij het handigste om dat alleen te doen, of slechts met één of twee mensen. Als je er telkens met anderen over wil discussiëren hou je volgens mij zo'n snel tempo niet vol, omdat er best wel veel kan zijn om over te discussiëren en niet iedereen meteen die dag tijd heeft enzo.

Dat kan je oplossen door gewoon als regel te hanteren dat je niet over teksten van de vorige dag mag discussieren. Is misschien cru, maar het lijkt me de enige oplossing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af in hoeverre je dan nog een beetje in de diepte kan discussiëren. Ik vind persoonlijk een trager schema waarbij je wel de mogelijkheid hebt om wat dieper op de tekst in te gaan het handigste om in groep te doen maar ja, het is maar wat je zelf het belangrijkste vindt: wil je zo snel mogelijk de hele bijbel lezen, of wil je er zo veel mogelijk discussie over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 december 2006 11:48:34 schreef The Black Mathematician het volgende:

Mij lijkt het wel leuk. Maar dan alleen als er ook per dag over de gelezen teksten gediscussierd wordt op dit forum.

Dan zou ik een goed stuk per week pakken, zodat je ruimte genoeg hebt om het er over te hebben. Al moet ik zeggen dat ik meer van de gesprekken ben dan van de discussies...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooit is daar ook mee gestart, hier op credible. Ik weet niet of het hetzelfde rooster is...

Het grote leesroostertopic

Ik weet nu al dat ik het niet ga redden. Het is wel een vast voornemen van me om wat meer in de bijbel te gaan lezen, maar zoveel per dag gaat me gewoon niet lukken. Al is het maar omdat ik 3 van de 7 dagen in de week gewoonweg geen tijd heb om te lezen. (tja. tijd of prioriteit.. ik weet het. Maar op deze dagen ben ik maar twee uur 'wakker' thuis. En in die tijd moet ik ook nog douchen, ontbijten en avondeten. Mijn tijd is in die dagen gewoon op!)

Dus ik wens jullie ontzettend veel succes, en probeer zelf wat vaker het bijbelhoofdstuk te lezen dat we gezamelijk behandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 december 2006 18:39:42 schreef Nynthe het volgende:

[...]

Dan zou ik een goed stuk per week pakken, zodat je ruimte genoeg hebt om het er over te hebben. Al moet ik zeggen dat ik meer van de gesprekken ben dan van de discussies...

Je kan het ook trager doen. In plaats van 7 roosterdagen per week maar 3 doen. Dan lukt het je echter niet in een jaar maar 2,5 jaar, maar dat heeft weer als voordeel dat het je van de straat houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 december 2006 11:26:38 schreef Aike het volgende:

Wie doet er mee? In 2007 de hele bijbel lezen. Op internet vond ik een aantal schema's en anders kunnen we er misschien zelf één samenstellen. Er zijn ook wat topics over op credible, maar die zijn nogal oud.

Wie doet er mee?

Links:

Ik heb de bijbel al wel eens in net iets meer dan een jaar gelezen. Zodra ik de wetten van Mozes door was, ging ik als een trein!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid