Spring naar bijdragen

Bijbel in 1 jaar lezen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 269
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 15:38:31 schreef diakio het volgende:

Wordt Jezus niet ergens hogepriester naar de orde van Melchisedek genoemd? Zo ja, dan zou het tamelijk absurd zijn dat Jezus en Melchisedek dezelfde persoon zijn.

Mwah, Jezus is ook zowel Hogepriester als Offerande en ook zowel Gastheer van de Eucharistie als de Eucharistie Zelf. Dus tja, wat is raar? knipoog_dicht.gif Waarbij ik overigens niet per se een uitspraak wil doen over de identiteit van Melchisedek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ook wel eens gezegd wordt over Melchizedek, is dat het een andere naam is voor Sem, de zoon van Noach. Als je gaat rekenen met de leeftijden waarop iedereen verwekt wordt, kun je namelijk tot de conclusie komen dat Sem nog geleefd zou hebben in de tijd dat Abraham richting het Beloofde Land ging. (dit geeft overigens niet noodzakerlijkerwijs mijn eigen mening weer)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 00:42:27 schreef Leidenschaft het volgende:

Als ik nu besluit mee te doen maar straks afhaak, kijken jullie me dan nooit meer aan?

Doe vooral mee! Ik kan ook niet beloven dat ik vol zal houden, maar om dat je ervan te laten weerhouden is ook suf.

Samengevoegde post 07-1-2007 22:33:30:

Wat nou als Abraham eigenlijk ook maar blufte bij het offeren van Isaak?

Wie weet zou hij zijn mes net op tijd teruggetrokken hebben als God niet ingreep. Dit bewijst helemaal niet dat hij God gehoorzaamd zou hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 17:20:38 schreef The Black Mathematician het volgende:

Samengevoegde post 07-1-2007 22:33:30:

Wat nou als Abraham eigenlijk ook maar blufte bij het offeren van Isaak?

Wie weet zou hij zijn mes net op tijd teruggetrokken hebben als God niet ingreep. Dit bewijst helemaal niet dat hij God gehoorzaamd zou hebben.

Er zit meer aardigs bij Abraham. Hij gaat heel braaf op reis om te emigreren als God dat van hem vraagt, maar als je goed leest zie je dat hij eigenlijk al onderweg was. Dus zoveel braafheid was nu ook weer niet nodig. En als hij aankomt in het land waar God hem wil hebben, is één hongersnood al genoeg om hem weer te doen opstaan en naar Egypte te vertrekken, waar hij overigens opnieuw niet op God vertrouwt, maar op eigen slimmigheden. Hij doet alsof zijn vrouw zijn zus is, met bepaald vergaande gevolgen. (Overigens, maar daar zijn jullie nog niet zo te zien knipoog_dicht.gif , een trucje dat in Abrahams familie nog wel eens meer wordt uitgehaald).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mij lijkt het wel leuk. Maar dan alleen als er ook per dag over de gelezen teksten gediscussierd wordt op dit forum.

Tuurlijk kan dat, dat kan in dit topic of als het synchroon gaat met ons eigen leesschema kan het in de topics van Iriacynthe, of door het openen van een nieuw topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zit meer aardigs bij Abraham. Hij gaat heel braaf op reis om te emigreren als God dat van hem vraagt, maar als je goed leest zie je dat hij eigenlijk al onderweg was. Dus zoveel braafheid was nu ook weer niet nodig. En als hij aankomt in het land waar God hem wil hebben, is één hongersnood al genoeg om hem weer te doen opstaan en naar Egypte te vertrekken, waar hij overigens opnieuw niet op God vertrouwt, maar op eigen slimmigheden. Hij doet alsof zijn vrouw zijn zus is, met bepaald vergaande gevolgen. (Overigens, maar daar zijn jullie nog niet zo te zien
knipoog_dicht.gif
, een trucje dat in Abrahams familie nog wel eens meer wordt uitgehaald).

Vond zojuist een nieuw topic van HenkG over Abraham, misschien interessant daar ook verder te gaan met de materie? Klik hier

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het leuke van de tekst van vandaag is dat eruit blijkt dat piercings mogen!

Genesis 24:47-48

"Ik heb een ring aan haar neus gedaan"

Dit zegt de knecht van Abraham, die van Abraham op zoek moest naar een echtgenote voor Isaak, over Rebecca.

Samengevoegde post 09-1-2007 0:55:41:

Genesis 25:28 Isaak gaf veel om Esau, want hij was verzot op wildbraad

Komt hier de uitdrukking "liefde gaat door de maag" vandaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een vraag: Abraham krijgt diverse kinderen, maar slechts één mag stamvader worden van Israel, namelijk Isaak. Vervolgens krijgt Isaak twee kinderen, waarvan er maar een stamvader mag worden van het volk van Israel, namelijk Jacob. Hij krijgt vervolgens 12 zonen, maar nu is er niet een die de zegen krijgt en als enige stamvader. Dat is raar, waarom horen de nakomelingen van Esau ook niet bij het uitverkoren volk, waarom zijn er dus nakomelingen van ISaak die niet bij het uitverkoren volk horen, en waarom zijn er ook nakomelingen van Abraham die niet bij het volk horen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 20:10:28 schreef The Black Mathematician het volgende:

Ik heb een vraag: Abraham krijgt diverse kinderen, maar slechts één mag stamvader worden van Israel, namelijk Isaak. Vervolgens krijgt Isaak twee kinderen, waarvan er maar een stamvader mag worden van het volk van Israel, namelijk Jacob. Hij krijgt vervolgens 12 zonen, maar nu is er niet een die de zegen krijgt en als enige stamvader. Dat is raar, waarom horen de nakomelingen van Esau ook niet bij het uitverkoren volk, waarom zijn er dus nakomelingen van ISaak die niet bij het uitverkoren volk horen, en waarom zijn er ook nakomelingen van Abraham die niet bij het volk horen?

Dat Isaak stamvader is, betekend blijkbaar niet dat al zijn kinderen bij het uitverkoren volk horen. En waarom niet? Misschien werd dan het volk te groot. Met andere woorden, dat zul je aan God moeten vragen, Hij is de enige die dat weet.

Even over dat Bijbel in 1 jaar lezen, ik doe niet mee omdat ik dan van mening ben dat er veel te oppervlakkig word ingegaan op de Bijbel. Ik ben nu in een dagboek bezig wat 1 jaar doet over het boek Johannes. Je leest een aantal verzen, en daar gaat het dan een week over. En iedere dag weer is het een boeiend dagboek. Ik wete helaas de naam niet uit mijn hoofd, het is van een bisschop-dominee uit Engeland, ergens in 1800.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 12:17:17 schreef Mystique het volgende:

[...]

Dat Isaak stamvader is, betekend blijkbaar niet dat al zijn kinderen bij het uitverkoren volk horen. En waarom niet? Misschien werd dan het volk te groot. Met andere woorden, dat zul je aan God moeten vragen, Hij is de enige die dat weet.

Ook al heb je een nieuwe naam, je weet vast nog wel dat ik niet echt behoefte heb aan dit soort antwoorden.

Quote:
Even over dat Bijbel in 1 jaar lezen, ik doe niet mee omdat ik dan van mening ben dat er veel te oppervlakkig word ingegaan op de Bijbel. Ik ben nu in een dagboek bezig wat 1 jaar doet over het boek Johannes. Je leest een aantal verzen, en daar gaat het dan een week over. En iedere dag weer is het een boeiend dagboek. Ik wete helaas de naam niet uit mijn hoofd, het is van een bisschop-dominee uit Engeland, ergens in 1800.

Het is soms handig om eerst een totaalbeeld van iets te hebben voordat je in detail erop gaat studeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 20:10:28 schreef The Black Mathematician het volgende:

Ik heb een vraag: Abraham krijgt diverse kinderen, maar slechts één mag stamvader worden van Israel, namelijk Isaak. Vervolgens krijgt Isaak twee kinderen, waarvan er maar een stamvader mag worden van het volk van Israel, namelijk Jacob. Hij krijgt vervolgens 12 zonen, maar nu is er niet een die de zegen krijgt en als enige stamvader. Dat is raar, waarom horen de nakomelingen van Esau ook niet bij het uitverkoren volk, waarom zijn er dus nakomelingen van ISaak die niet bij het uitverkoren volk horen, en waarom zijn er ook nakomelingen van Abraham die niet bij het volk horen?

Ik zal een kleine poging doen maar weet niet of datgene wat ik zeg ook klopt, ik ben geen theoloog en heb weinig kennis van het O.T.

Jacob is stamvader van Israël, zijn 12 zonen vormen de 12 stammen van Israël. Wat we lezen in het O.T. is met een terugziende blik geschreven toen het volk Israël al bestond (geschreven vanuit een bepaalde cultuur) Gods kiest/bepaald wie de stamvaders zijn.

Of de andere nakomelingen niet bij het volk hoorden durf ik eigenlijk niet te zeggen. Ik denk het eigenlijk wel, alleen hadden ze een andere plaats binnen dat volk (daarbij misschien ook nog eens denkende aan de mogelijkheid er uit vrije wil voor te kiezen niet bij dat volk te willen behoren)

Denk nu ook aan de lijn (paralel) die ik sinds kort zie binnen de RKK, er kan maar één Paus (geestelijke vader) zijn (zoals er ook maar één stamvader kan zijn, één rode lijn die zich voortzet)

Maar nogmaals, wanneer ik dingen schrijf die niet kloppen zou het prettig zijn dat iemand die dat kan mij corrigeert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 09:06:33 schreef Iggi het volgende:

[...]

Ik zal een kleine poging doen maar weet niet of datgene wat ik zeg ook klopt, ik ben geen theoloog en heb weinig kennis van het O.T.

Zoals ik jou inschat, heb jij in de loop der eeuwen ( widegrin.gif ) heel wat onthouden van al die vele preken die je hebt gehoord, van het vele dat je over het OT hebt gelezen, en uit jouw posten blijkt, dat jij slim genoeg bent, om verschillende dingen te combineren. Je hoeft dan ook geen theoloog te zijn, om grote delen van de Bijbel te begrijpen.

Quote:
Jacob is stamvader van Israël, zijn 12 zonen vormen de 12 stammen van Israël. Wat we lezen in het O.T. is met een terugziende blik geschreven toen het volk Israël al bestond (geschreven vanuit een bepaalde cultuur) God kiest/bepaalt wie de stamvaders zijn.

Ik heb wel eens gehoord, dat dit rijtje nog verder kan worden uitgebreid; Steeds weer heeft God een voorkeur voor de mindere; Jacob was niet de oudste, Abraham komt uit een achterbuurt, David is een snotneus met veel oudere broers, Jozef is een watje, en ga zo maar door. Daarmee gaat God tegen het traditionele eerstgeboorterecht in, dat overal geldt. Met andere woorden; Hij is onvoorspelbaar. Toppunt is natuurlijk Jesus; die wordt nota bene in Bethlehem geboren. En je weet, wat daarover geschreven staat bij, ik geloof, Micha.

Quote:
Of de andere nakomelingen niet bij het volk hoorden durf ik eigenlijk niet te zeggen. Ik denk het eigenlijk wel, alleen hadden ze een andere plaats binnen dat volk (daarbij misschien ook nog eens denkende aan de mogelijkheid er uit vrije wil voor te kiezen niet bij dat volk te willen behoren)

Misschien wel. Keer op keer deelt God zijn volk op. Hij wenst dat zijn volk talrijk wordt en zich vermenigvuldigt, om het daarna weer te delen. Belangrijke les uit dit verhaal is voor het volk Israël, da zij beseffen, dat in feite alle hen omringende volkeren aan hen verwant zijn. Ze stammen immers allen af van Abraham, ook al zijn zij níet he volk van het verbond. De ene keer geschiedt dat door keuze (denk aan de Israëlieten die ervoor kozen om hun bloed te mengen met dat van de Kanaänitische vrouwen), en een andere keer doordat God bepaalt hoe het gaat (denk aan de wegzending van Ismaël en zijn mammie).

Quote:
Ik denk nu ook aan de lijn (parallel) die ik sinds kort zie
binnen
de RKK, er kan maar één Paus (geestelijke vader) zijn (zoals er ook maar één stamvader kan zijn, één rode lijn die zich voortzet)

Leuke gedachte, maar dat is natuurlijk een allegorie, neem ik aan. Wel vind ik het een prettig idee; God leidt zijn volk in het OT, maar ook in de Nieuwe Tijd, en Híj alleen kiest de leider uit... Maar ja - ik ben dan ook een EORK engel.gif

Quote:
Maar nogmaals, wanneer ik dingen schrijf die niet kloppen zou het prettig zijn dat iemand die dat kan mij corrigeert.

Nogmaals, ik denk, dat je het heel goed hebt omschreven. thumbsup.gifhandsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 20:10:28 schreef The Black Mathematician het volgende:

Ik heb een vraag: Abraham krijgt diverse kinderen, maar slechts één mag stamvader worden van Israel, namelijk Isaak. Vervolgens krijgt Isaak twee kinderen, waarvan er maar een stamvader mag worden van het volk van Israel, namelijk Jacob. Hij krijgt vervolgens 12 zonen, maar nu is er niet een die de zegen krijgt en als enige stamvader. Dat is raar, waarom horen de nakomelingen van Esau ook niet bij het uitverkoren volk, waarom zijn er dus nakomelingen van ISaak die niet bij het uitverkoren volk horen, en waarom zijn er ook nakomelingen van Abraham die niet bij het volk horen?

Beide zonen van Abraham zijn stamvader van een heel volk geworden, maar Izaak was de zoon waar het God om te doen was. Dat was de zoon waar God mee verder wilde en waar Abraham van God op moest wachten. Maar Ismaël was een product van het ongeduld en het gebrek aan vertrouwen van Abraham. Hij was een product van 'de mens' om het maar zo te zeggen en werd wel een volk, maar niet het volk. Zoiets is ook gebeurt bij Jakob en Esau (stamvader van de Edomieten), maar ik weet niet waarom God nou altijd precies voor juist precies die persoon heeft gekozen.

En ik denk ook niet dat de opdeling van de zonen bij de zonen van Jacob stopt. Die waren weer verdeeld in stammen, en die stammen waren op hun beurt weer verdeeld in geslachten. Die weer in families en die weer in gezinnen.

Maar waarom God er op dat moment voor kiest om met alle nakomelingen verder te gaan weet ik niet. Net zoals ik niet weet waarom God zich vandaag bij de een wel en bij de ander weer niet duidelijk laat kennen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Anders mag je wel mailen hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 22:04:55 schreef ArjenV het volgende:

Bepaalde stukken ja. Je gaat me niet wijsmaken dat ze alles kennen, of je moet beweren dat de slimste mensen van de wereld moslim zijn.

Nee de hele hele koran knipoog_dicht.gif

Om koran uit de hoofd te leren hoef je niet slim te zijn, het eist alleen doorzettingsvermogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoeveel pagina's A4 heeft de koran?

Hoeveel pagina's A4 heeft de Bijbel?

De Bijbel uit je hoofd leren is voor een christen ook niet nodig. Daarvoor kun je leren lezen. Bovendien krijg je ongetwijfeld, dat de christenen elkaar nog meer gaan bestoken met uit hun verband gerukte teksten om hun eigen dwaalleren te verkondigen en de anderen te verketteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid