Spring naar bijdragen

Bijbel in 1 jaar lezen


Aanbevolen berichten

O.k., maar gaat dat niet over het omgaan met armen? (vs. 35)

Ik heb overigens meerdere teksten over rente bij elkaar gezet, waar ik niet een eenduidig antwoord uit kan halen.

Ex 22,25

Indien gij aan mijn volk, aan de arme bij u, geld leent, zult gij u niet als een schuldeiser jegens hem gedragen: gij zult hem geen rente opleggen.

Deut 23,19-20

Gij zult van uw broeder geen rente nemen noch van geld noch van levensmiddelen noch van iets, dat men tegen rente lenen kan. Van de buitenlander moogt gij rente nemen, maar van uw broeder zult gij geen rente nemen opdat de HERE, uw God, u zegene in alles wat gij onderneemt in het land, dat gij in bezit gaat nemen.

Neh 5,11

Geeft hun vandaag nog hun velden, hun wijngaarden, hun olijfbomen en hun huizen terug, en de rente van het geld, ook het koren, de most en de olie, die gij hun te leen gegeven hebt.

Spr 28,8

Wie zijn vermogen door rente en woeker vermeerdert, verzamelt het voor hem die zich over de geringen ontfermt.

Ez 18,8

niet tegen rente uitleent noch woekerwinst neemt, zich van onrecht onthoudt, eerlijk bij geschillen de rechtvaardigheid betracht,

Ez 18,13

tegen rente uitleent en woekerwinst neemt zou zo iemand leven? Hij zal niet leven. Al deze gruwelen heeft hij gedaan; hij zal voorzeker ter dood gebracht worden. Zijn bloedschuld rust op hemzelf.

Ez 18,17

hij onthoudt zich van onrecht, rente en woekerwinst neemt hij niet, hij voert mijn verordeningen uit en wandelt naar mijn inzettingen deze zal niet sterven om de ongerechtigheid van zijn vader; hij zal voorzeker leven.

Ez 22,12

In u neemt men geschenken aan om bloed te vergieten; rente en woekerwinst neemt gij en met geweld zet gij uw naaste af, maar Mij vergeet gij, luidt het woord van de Here HERE.

Mat 25,27

Dan hadt gij mijn geld aan de bankiers moeten geven en ik zou bij mijn komst mijn eigendom met rente opgevraagd hebben.

Ik zelf leen overigens ook niet uit tegen rente, maar ik heb er geen problemen mee dat banken dit doen.

Volgens mij hebben Islamitische banken ook constructies om winst mee te maken.

Ik denk dat de wetten er vooral om waren om armen te helpen en afpersing, onderdrukking en woekerwinsten tegen te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 269
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Quote:

[...]Mee eens
smile.gif

Idem. Mocht ik, ondanks mijn goede voornemens, toch nog onverhoopt in het onderwijs belanden, dan zal ik alles op alles zetten om enige bijbelse geschiedenis in de lessen Nederlands binnen te smokkelen. Al was het maar vanwege de goede verhalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tussen alle religieuze literatuur door zit ik nu op het einde van Rechters. Het blijft ongemeen boeiend.

Graag had ik de grote profeten nu reeds gelezen, maar ik wil het O.T volledig chronologisch lezen. Maar binnen het jaar, dat moet makkelijk kunnen... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Tussen alle religieuze literatuur door zit ik nu op het einde van Rechters. Het blijft ongemeen boeiend.

Graag had ik de grote profeten nu reeds gelezen, maar ik wil het O.T volledig chronologisch lezen. Maar binnen het jaar, dat moet makkelijk kunnen...
smile.gif

Dat wil ik ook eens doen nog!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga op 1 januari beginnen, of op 24 december (lijkt me ook wel toepasselijk)

Ik heb de bijbel al eens in de "Het Boek"-vorm van kaft tot kaft gelezen. Ik heb het ook in (andere) vertalingen geprobeerd, maar bleef telkens hangen bij Leviticus en Nummeri. Al die wetten zijn toch wel pittig om door te ploegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik Ruth beschouwen als een dispensationalistisch Boek? Ruth is namelijk een Moabitische, die duidelijk stelt:

Ruth 1:16

" Maar Ruth antwoordde: "Dring er niet langer op aan dat ik u verlaat en terugga, zo ver van u vandaan. Waar u gaat, ga ik; waar u blijft, blijf ik. Uw volk is mijn volk, uw God is mijn God."

Waarna God haar genade schenkt en laat huwen met Boaz. Is dit de eerste keer in het OT dat zoiets gebeurt? Eerder las ik wel dat een of andere hoer + familie genade kregen omdat zij Israeliërs toegang en onderdak verschafte bij de verkenning van het Beloofde Land, maar nu gaat God een stap verder.

Graag duiding smile.gif Een topic openen vond ik niet opportuun...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap iets niet. In 1 Kor 14:34 staat het volgende: "Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken, maar moeten ondergeschikt blijven, zoals ook in de wet staat."

Maar in 1 Kor. 11:5 staat: "Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw."

Moeten vrouwen nou wel of niet zwijgen tijdens de samenkomsten? Of geldt dat profeteren van 11:5 alleen voor profeteren buiten de samenkomsten? Bidden en profeteren lijken mij toch echt dingen die je niet in je eentje doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mag ik Ruth beschouwen als een dispensationalistisch Boek? Ruth is namelijk een Moabitische, die duidelijk stelt:

Ruth 1:16

" Maar Ruth antwoordde: "Dring er niet langer op aan dat ik u verlaat en terugga, zo ver van u vandaan. Waar u gaat, ga ik; waar u blijft, blijf ik. Uw volk is mijn volk, uw God is mijn God."

Waarna God haar genade schenkt en laat huwen met Boaz. Is dit de eerste keer in het OT dat zoiets gebeurt? Eerder las ik wel dat een of andere hoer + familie genade kregen omdat zij Israeliërs toegang en onderdak verschafte bij de verkenning van het Beloofde Land, maar nu gaat God een stap verder.

Graag duiding
smile.gif
Een topic openen vond ik niet opportuun...

Het kwam voor dat heidenen zich aansloten bij het Joodse volk en daarmee volledig Jood werden, in gebruik en geloof enz. . Voor hen begonnen dan dezelfde rechten en plichten te gelden. God is altijd genadig en gul geweest naar mensen die zich bij Hem en Zijn volk en de gelovigen wilden aansluiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mag ik Ruth beschouwen als een dispensationalistisch Boek? Ruth is namelijk een Moabitische, die duidelijk stelt:

Ruth 1:16

" Maar Ruth antwoordde: "Dring er niet langer op aan dat ik u verlaat en terugga, zo ver van u vandaan. Waar u gaat, ga ik; waar u blijft, blijf ik. Uw volk is mijn volk, uw God is mijn God."

Waarna God haar genade schenkt en laat huwen met Boaz. Is dit de eerste keer in het OT dat zoiets gebeurt? Eerder las ik wel dat een of andere hoer + familie genade kregen omdat zij Israeliërs toegang en onderdak verschafte bij de verkenning van het Beloofde Land, maar nu gaat God een stap verder.

Graag duiding
smile.gif
Een topic openen vond ik niet opportuun...

Ik weet niet wat je in dit verband precies met dispensationalisme bedoelt, maar in het OT zie je wel vaker universalisme doorschemeren. Meteen al bij de roeping van Abraham in Gen. 12: 'in u zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden'.


Samengevoegd:

Quote:

Ik snap iets niet. In 1 Kor 14:34 staat het volgende: "Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken, maar moeten ondergeschikt blijven, zoals ook in de wet staat."

Maar in 1 Kor. 11:5 staat: "Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw."

Moeten vrouwen nou wel of niet zwijgen tijdens de samenkomsten? Of geldt dat profeteren van 11:5 alleen voor profeteren buiten de samenkomsten? Bidden en profeteren lijken mij toch echt dingen die je niet in je eentje doet.

Het schijnt dat 1 Kor. 14: 34-35 een latere toevoeging is, omdat het niet erg in de context past - het wordt er een beetje aan de haren bijgesleept - en omdat het inderdaad in tegenspraak is met 1 Kor. 11. Hoofdstuk 11 is oorspronkelijk omdat in de eerste christelijke gemeenten vrouwen (en slaven) een hogere status hadden dan in de rest van de maatschappij (zie ook Gal. 3:28).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ja, als je nu dit jaar weer de hele Bijbel leest, word je nog meer in Gods woord gegrondvest. En als je dat elk jaar doet, krijg je een duurzame en eeuwige basis waar je nooit spijt van krijgt en waar je altijd zegen uit zult krijgen, zoals wortels van een plant elk jaar weer voedsel uit de grond halen en stevig verankerd zijn, waardoor de plant onder elke omstandigheid blijft staan smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, als je nu dit jaar weer de hele Bijbel leest,

Dankje de koekoek. Het nadeel van zo'n jaarproject is dat je erg weinig tijd hebt elk stuk grondig uit te pluizen (in de commentaren) en er over te mediteren. En dat is nu net wat ik de rest van mijn leven wilde gaan doen. Maar vrees niet, hij komt nog steeds dagelijks ter tafel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even tussendoor: ik vind het mooi als mensen daar überhaupt in slagen, elke dag met de Bijbel bezig zijn, of het nu in zo'n leesroosterprogrammading is of aan een iets trager tempo. Is iets dat ik zelf moeilijk vind, eerlijk gezegd. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dankje de koekoek. Het nadeel van zo'n jaarproject is dat je erg weinig tijd hebt elk stuk grondig uit te pluizen (in de commentaren) en er over te mediteren. En dat is nu net wat ik de rest van mijn leven wilde gaan doen.

Dat kan natuurlijk ook. Dat is ook goed smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is et sowieso niet handig om dit topic te sluiten en gewoon opnieuw te beginnen per 2010? Kijk eens naar de datum van de op (en de datum waarop die voor het laatst is aangepast).

Mijn voorstel: Sluiten de hap en een user zoeken/vinden die de kar wil trekken voor 2010 en de verantwoordelijke mod/admin voor dit subforum het een beetje beter later "managen".

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
Gast Anon_phpbb

Veel van die bijbelleesroosters gaan er van uit dat je heel de Bijbel in één jaar gemakkelijk kan doorlezen. Ik weet niet voor u, maar ik vind dat nogal moeilijk. muur.gif Er is een héél goed bijbelleesrooster wat men gratis van het internet kan halen. Je kan hiermee de bijbel op je eigen ritme door lezen. Tevens staat er veel handige informatie op yes.gif Je kunt het downloaden van een zendelingen website: pvdbm.org

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik ben zelf bezig met de cursus "de Bijbel in 2 jaar". In deze cursus krijg je 2 weken de tijd om één boekdeel te lezen en te bestuderen. Na 2 weken kom je met z'n allen bij elkaar om dit boekdeel onder begeleiding van een voorganger te bespreken en gezamelijk te bestuderen. Dit is echt een geweldige cursus waarin je vooral veel kennis en besef krijgt. En natuurlijk omdat het gezellig is om samen met je broeders en zusters het woord van onze Schepper te kauwen en te herkauwen! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Ja, de Bijbel in één jaar lezen is bepaald geen kattenpis. Je kunt er ook twee jaar over doen, of drie jaar. Het gaat er maar om dat je enige discipline opbrengt en iets van een schema hebt. Dat motiveert ook hoor, zo'n hokje inkleuren.

Hier staan ook nog wat van die roosters. Dit werkt dan zo dat ze het naar je toe mailen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid