Spring naar bijdragen

Wat is het verschil tussen God en Satan/Duivel ?


Aanbevolen berichten

7 minuten geleden zei Petra.:

In de Naardense Bijbel is de satan één van de zonen van God. 

Job, Naardense Bijbel

Het geschiedt op een dag
dat de zonen van God zich komen
opstellen voor de Ene;
onder hen komt ook de satan aan
om zich op te stellen voor de Ene.

 

Satan is in de Tenach dan ook gewoon een medewerker van God.

De latere duivel is overgenomen van de Romeinen (oppergod Jupiter en god van de onderwereld Pluto) en de Grieken (oppergod Zeus en god van de onderwereld Hades).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 128
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hemel en hel worden over het algemeen geestestoestanden genoemd, geen fysiek aanwijsbare plaatsen, maar zijn in zekere zin wel vele malen werkelijker dan onze eigen werkelijkheid. Hoewel C.S. Lewis in

Dat is niet wat je stelde  

Zou het niet handiger zijn geweest als God de boom niet had geplant ? Zou het niet handiger zijn geweest als God de slang geen toegang tot de hof had gegeven ?   Je zou gaan denken dat het de

12 minuten geleden zei Petra.:

In de Naardense Bijbel is de satan één van de zonen van God. 

In de verzamelingenleer is het symmetrische verschil van twee verzamelingen de verzameling die de elementen bevat die tot een van de twee verzamelingen behoren, maar niet tot beide.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Als dat het geval was, dan had het toch nooit zo kunnen gebeuren. Dan was de satan of nooit daar terechtgekomen of al verbannen geweest.

Tuurlijk wel. Satan is een engel. Die hebben vrije toegang. Satan had op dat moment niets verkeerds gedaan. Wellicht speelde hij in gedachten met het idee om de boel kapot te maken. 

Engelen zijn zonen van God. Dus satan en Jezus zijn ook beiden zonen van God. Misschien legt Genesis daarom voortdurend de nadruk op broedertwist? 

Satan spreekt zeer respectloos tegen God in Job. Dus hem een medewerker noemen vind ik erg ver gaan. Mogelijk hoopt God dat hij tot inkeer komt? Het blijft toch je kind hé? 

Pas later wordt hij eruit getrapt en is het over. 

2 uur geleden zei HJW4:

Satan is in de Tenach dan ook gewoon een medewerker van God.

De latere duivel is overgenomen van de Romeinen (oppergod Jupiter en god van de onderwereld Pluto) en de Grieken (oppergod Zeus en god van de onderwereld Hades).

De duivel is mijns inziens niet overgenomen. De tekstuitleg is gebaseerd op Grieks goden denken.  Zo ook het geloof in een onsterfelijke ziel en onze hemelse bestemming. Want die vind je niet vóór Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Hopper:

Plato reeds schreef over de onsterfelijke ziel, welke gekerkerd was in het lichaam.  Maar op dit forum is Plato kennelijk na Jezus geboren. Plato (Oudgrieks: Πλάτων, Plátōn; Athene, ca. 427 v.Chr. – aldaar, 347 v.Chr.) (wiki)

Een probleem waarmee de thesis van Clark en Chalmers niet kan omgaan zijn bepaalde zaken die wel in de interne wereld voorkomen, maar niet in de echte wereld. Voorbeelden hiervan zijn foute overtuigingen, hypothetische of modale uitspraken, of overtuigingen over de toekomst en/of het verleden.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hermanos2:

De duivel is mijns inziens niet overgenomen. De tekstuitleg is gebaseerd op Grieks goden denken.  Zo ook het geloof in een onsterfelijke ziel en onze hemelse bestemming. Want die vind je niet vóór Jezus. 

De joden kennen geen duivel, dus daar kan het niet vandaan komen.  Satan was een medewerker en geen grote, kosmische tegenstander. 
Er zijn in het jodendom al invloeden van andere godsdiensten, het was trouwens van oorsprong een polytheïstische godsdienst.

De invloeden zijn gewoon doorgegaan. Zo kennen we ook geen erfzonde voor Jezus. Kent het jodendom geen maagdelijke geboorte.

De bijbel is al doordrenkt van invloeden, onontkoombaar lijkt mij ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei HJW4:

De joden kennen geen duivel, dus daar kan het niet vandaan komen.  Satan was een medewerker en geen grote, kosmische tegenstander. 
Er zijn in het jodendom al invloeden van andere godsdiensten, het was trouwens van oorsprong een polytheïstische godsdienst.

De invloeden zijn gewoon doorgegaan. Zo kennen we ook geen erfzonde voor Jezus. Kent het jodendom geen maagdelijke geboorte.

De bijbel is al doordrenkt van invloeden, onontkoombaar lijkt mij ook.

De joden kenden wel degelijk het concept van een duivel maar het werd niet groots uitgewerkt. Wat niet wil zeggen dat het niet bestond. 

Lees daarvoor bijvoorbeeld de manier waarop de tegenstrever God aanspreekt in Job. Geen enkel respect. 

Het jodendom kende oorspronkelijk 2 goden. Lees Two powers in heaven van Alan Segal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

De joden kenden wel degelijk het concept van een duivel maar het werd niet groots uitgewerkt. Wat niet wil zeggen dat het niet bestond. 

Lees daarvoor bijvoorbeeld de manier waarop de tegenstrever God aanspreekt in Job. Geen enkel respect. 

Het jodendom kende oorspronkelijk 2 goden. Lees Two powers in heaven van Alan Segal. 

Dan ken je blijkbaar het jodendom niet. Kun je aantonen dat ze in de duivel geloven ? Heb je daar een bron voor ?
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hermanos2:

Ga maar op het dak zitten met dit toontje. 

Ik constateer alleen dat je het jodendom blijkbaar niet kent. Want die kennen geen duivel, heel eenvoudig na te zoeken.

Jammer dat je altijd zo snel geïrriteerd bent. Maar heb je een bron waaruit blijkt dat ik het fout heb en de joden wel degelijk een duivel kennen ?

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei HJW4:

Ik constateer alleen dat je het jodendom blijkbaar niet kent. Want die kennen geen duivel, heel eenvoudig na te zoeken.

Jammer dat je altijd zo snel geïrriteerd bent. Maar heb je een bron waaruit blijkt dat ik het fout heb en de joden wel degelijk een duivel kennen ?

De satan die in Job op het podium komt, is toch bepaald geen lieverdje.  Dat is toch al de verpersoonlijking van narigheid op je pad brengen. 

Kennelijk een broer van Jezus. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei HJW4:

Ik constateer alleen dat je het jodendom blijkbaar niet kent. Want die kennen geen duivel, heel eenvoudig na te zoeken.

Jammer dat je altijd zo snel geïrriteerd bent. Maar heb je een bron waaruit blijkt dat ik het fout heb en de joden wel degelijk een duivel kennen ?

Jij irriteert niet alleen mij. Is je blijkbaar nog niet opgevallen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Petra.:

De satan die in Job op het podium komt, is toch bepaald geen lieverdje.  Dat is toch al de verpersoonlijking van narigheid op je pad brengen. 

Kennelijk een broer van Jezus. 

 

Zou zomaar kunnen en een een hoop verklaren. 

2 minuten geleden zei HJW4:

Waarom op de persoonlijke toer ? Voegt niets toe.

 Als je je aan mij zo irriteert, reageer dan niet op mij. Dan voorkom je dit.

Waarom blijf je dan op mij reageren? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Petra.:

De satan die in Job op het podium komt, is toch bepaald geen lieverdje.  Dat is toch al de verpersoonlijking van narigheid op je pad brengen. 

In overleg met en met toestemming van God. Is God dan ook geen lieverdje ? God die al het heil en onheil schept. Die een heel volk laat uitmoorden en vrouwen als oorlogsbuit mee laat nemen. 
Satan is in het jodendom een medewerker van God, die mensen test. Geen grote tegenstander van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Waarom blijf je dan op mij reageren? 

1. Ik reageerde op Petra en daar spring jij op in. Jij reageert dus op mij.

2. ik erger me absoluut niet aan jou

6 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik heb je op negeren gezet. Fijne avond nog. 

Prima, als je je daarbij goed voelt. Het is al wel een redelijke lijst geloof ik.

Veel plezier hier verder !

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hermanos2:
11 uur geleden zei Petra.:

Als dat het geval was, dan had het toch nooit zo kunnen gebeuren. Dan was de satan of nooit daar terechtgekomen of al verbannen geweest.

Tuurlijk wel. Satan is een engel. Die hebben vrije toegang. Satan had op dat moment niets verkeerds gedaan. Wellicht speelde hij in gedachten met het idee om de boel kapot te maken. 

Het is misschien een lastig concept om je iets concreets bij voor te stellen, maar het kwaad heeft geen schadelijke uitwerking op het goede van God. Want God staat niet open voor het kwade. Kwaad kan dus pijnloos bestaan in een wereld die goed is. Zolang dat kwaad maar geen aantastende werking heeft of krijgt op het goede. En dat is het probleem, Wij kunnen ons niet voorstellen dat kwaad geen aantastende werking heeft, want dat is de reden waarom wij het kwaad noemen. Wij kennen het kwaad niet anders dan als een sterkere kracht die ook ons vernietigt en dood. Maar in een omgeving van God, kan dat kwaad geen kwaad, en is het feitelijk vergelijkbaar met een plant die leeft en sterft zonder moraal, hoewel het wel gemene prikkels kan doen uitgaan aan wat leeft en goed is. Een lastig concept, maar wel een natuurlijk concept, ook in termen van kracht en beweging. En de kunst is dus niet om het kwaad te negeren, wat in zichzelf al een kwaad kan zijn, maar om zelf goed te blijven, zodat het kwaad onschadelijk zichzelf kan blijven. En dat speelt temeer, waar bij dat kwade ook iets goeds is meegerekend met dat kwade. Dat is per definitie onrecht, hoewel het wel een veilige of beschermende of alsnog toch wel een terechte toerekening kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

In overleg met en met toestemming van God. Is God dan ook geen lieverdje ? God die al het heil en onheil schept. Die een heel volk laat uitmoorden en vrouwen als oorlogsbuit mee laat nemen. 
Satan is in het jodendom een medewerker van God, die mensen test. Geen grote tegenstander van God.

Dat klopt. Wij, christenen, geloven echter in de voortschrijdende openbaring in het Nieuwe Testament. Jezus is er glashelder in dat Satan een gevallen engel is en de tegenstrever van God. Jezus heeft Satan overwonnen aan het Levenschenkend kruis.  Veel joden kunnen dat nog niet geloven omdat er een bedekking over hen ligt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Dat klopt. Wij, christenen, geloven echter in de voortschrijdende openbaring in het Nieuwe Testament. Jezus is er glashelder in dat Satan een gevallen engel is en de tegenstrever van God. Jezus heeft Satan overwonnen aan het Levenschenkend kruis.  Veel joden kunnen dat nog niet geloven omdat er een bedekking over hen ligt. 

Het is prima dat je dat gelooft. Ik kan me overigens zo geen tekst herinneren dat Jezus dat stelt, maar het zou zo maar kunnen dat die tekst er wel is.

Of de duivel bestaat weten we niet, of de drie-eenheid waar is weten we niet. We kunnen er wel over filosoferen. Op mij pad geloof ik niet in de duivel, jij op jouw pad wel. Het maakt mijn pad niet beter dan jouw pad of omgekeerd. Het is alleen anders.

Wel kun je geschiedkundig ook naar een aantal zaken kijken. En dan kun je vrij eenvoudig vaststellen dat de joden niet in een duivel geloven. Dat Hermanos dat er probeert in te frommelen, dat kan, maar het is feitelijk onjuist. Dus over sommige zaken kun je best iets zeggen.

Je laatste zin vind ik wel weer zo onnodig. Het zijn superioriteitsgevoelens ten opzichte van de joden. Zij hebben net zoveel recht op hun geloof als jij op jouw geloof. Daarvoor is dan bij jou blijkbaar geen ruimte. En dat is jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei HJW4:

 

Je laatste zin vind ik wel weer zo onnodig. Het zijn superioriteitsgevoelens ten opzichte van de joden.

Het feit dat er nu nog een bedekking over een groot deel van de Joden ligt heeft hoegenaamd niets te maken met de door jou vermeende superioriteitsgevoelens. Het is het Plan Gods dat tot ontvouwing komt en daarbij heeft Hij een belangrijke rol weggelegd voor de Joden. Ze heten niet voor niets het uitverkoren volk.  Dat volk was uitverkoren om de Messias voort te brengen en dat volk is uitverkoren om in de laatste dagen een grote schare tot geloof in Jezus Christus te brengen. Op hen ligt een bedekking terwille van de volkeren.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Flawless victory:

Het feit dat er nu nog een bedekking over een groot deel van de Joden ligt heeft hoegenaamd niets te maken met de door jou vermeende superioriteitsgevoelens. Het is het Plan Gods dat tot ontvouwing komt en daarbij heeft Hij een belangrijke rol weggelegd voor de Joden. Ze heten niet voor niets het uitverkoren volk.  Dat volk was uitverkoren om de Messias voort te brengen en dat volk is uitverkoren om in de laatste dagen een grote schare tot geloof in Jezus Christus te brengen. Op hen ligt een bedekking terwille van de volkeren.

Helemaal mee eens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Flawless victory:

Het feit dat er nu nog een bedekking over een groot deel van de Joden ligt heeft hoegenaamd niets te maken met de door jou vermeende superioriteitsgevoelens. Het is het Plan Gods dat tot ontvouwing komt en daarbij heeft Hij een belangrijke rol weggelegd voor de Joden. Ze heten niet voor niets het uitverkoren volk.  Dat volk was uitverkoren om de Messias voort te brengen en dat volk is uitverkoren om in de laatste dagen een grote schare tot geloof in Jezus Christus te brengen. Op hen ligt een bedekking terwille van de volkeren.

Oké, als je het zo bedoelt is het prima. Vaak is het bedoeld om ze als gesprekspartner te diskwalificeren.

Dit is een stuk beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei HJW4:

 

Of de duivel bestaat weten we niet,

 

 


Je bedoelt te zeggen “of de duivel bestaat weet ik niet”. Wat een ander weet kun jij niet weten. Een christen weet dat de duivel bestaat. Hij zal via de antichrist zeven jaar mogen regeren over de wereld.  Dan zal een grote schare ook weten dat de duivel inderdaad bestaat en zullen tot geloof komen in Jezus Christus. Dat is wat in de bijbel staat en wat christenen geloven.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Flawless victory:


Je bedoelt te zeggen “of de duivel bestaat weet ik niet”. Wat een ander weet is niet aan jou te bepalen. Een christen weet dat de duivel bestaat. Hij zal via de antichrist zeven jaar mogen regeren over de wereld.  Dan zal een grote schare ook weten dat de duivel inderdaad bestaat en zullen tot geloof komen in Jezus Christus. Dat is wat in de bijbel staat en wat christenen geloven.

Klopt, het is wat christenen geloven. De ene christen weet zeker dat de drie-eenheid waar is, de andere weet zeker dat het niet waar is.

Het is het constante verschil tussen weten en geloven. 
Een christen gelooft dat de duivel bestaat. 
Zo “weten” anderen weer zeker dat reïncarnatie bestaat en weer anderen “weten” weer andere zaken, en dat karma toch echt waar is.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid