Spring naar bijdragen

Waarom plegen zoveel mannen van middelbare leeftijd suïcide?


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Hopper:

Het maakt voor Leon niks uit of Bastiaan wel of niet vergeeft.   Dat zoekt hij maar uit.

Leon, zit met zijn eigen -daad van geweld- in zijn maag.  

Ik probeer te helpen om hem daarvan te verlossen.  Wat is er verkeerd aan het advies (vergeving vragen), als je vindt dat je iets verkeerds hebt gedaan ? 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 355
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik vind dat heel erg want zo is God niet. Als je wilt weten hoe God is moet je naar Jezus kijken. Hij is de volmaakte afspiegeling van Zijn Vader. Zorgzaam, rechtvaardig, oog voor de zwakkere en zieke

Jezus zou zeggen: Heb uw natuurmens lief, welke beloning huist er in enkel gelijksgezindend lief te hebben?

Dat de oorzaak van suïcide bij de omstandigheden; echtscheiding, alleen wonen, uitkering, ziekte, zou liggen denk ik niet. Hoogstens zijn de omstandigheden aanleiding om de confrontatie aan te gaan me

Posted Images

2 minuten geleden zei Hopper:

Je leest weer eens een keer selectief.  Ik vergeef jou op hetzelfde moment dat je mij iets aandoet.  Dan gebeurd er helemaal niks, dan blijft de mens in tegenwoordigheid van geest.

Ik lees het prima. Je vindt dat ik jou iets aandoe en dan zit je dus in het veld van goed en kwaad. En dan is er vergeving nodig.

Als ik zie welke sneren je vervolgens nog uitdeelt, dan valt dat vergeven ook nog wel mee. Als je echt zou vergeven zouden die niet meer nodig zijn. 
Niet dat die sneren mij raken overigens. 
Ik vergeef je niet…..want ik oordeel je niet.

1 minuut geleden zei Petra.:

Leon, zit met zijn eigen -daad van geweld- in zijn maag.  

Ik probeer te helpen om hem daarvan te verlossen.  Wat is er verkeerd aan het advies (vergeving vragen), als je vindt dat je iets verkeerds hebt gedaan ? 

Het is een prima advies van jouw kant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Petra.:

Leon, zit met zijn eigen -daad van geweld- in zijn maag.  

Ik probeer te helpen om hem daarvan te verlossen.  Wat is er verkeerd aan het advies vergeving vragen, als je vindt dat je iets verkeerds hebt gedaan ? 

Omdat als anderen mij vergeven, dat geen enkele invloed heeft op mijn eigen geestelijke gesteldheid of mijn gemoedstoestand.   Zo heeft Jezus het ook geleerd: ik ben het die anderen vergeeft.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Verkeerd antwoord.  Wie Jezus volgt probeert zijn aanwijzingen op te volgen.   

Idd. Aanwijzingen opvolgen.

Ik denk dat er een significant verschil is tussen Jezus als Goeie voorbeeld nemen en navolgen óf handelen alsof je Jezus Zelf bent. ( Ik hoef geen vergeving te vragen alleen te geven net als Jezus).  (Nog ff en je roept jezelf uit tot Messias want dat deed Jezus ook. 😄

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

Verkeerd antwoord.  Wie Jezus volgt probeert zijn aanwijzingen op te volgen.   

Lijkt mij een prima uitgangspunt. Kan je veel goeds brengen.

Ben dan wel benieuwd (nee, geen aanval. Laat die gedachte eens los).

Je geeft aan geen goede dingen te doen omdat je ongewild daar ook iets fouts mee kan doen. Jezus roept in Mattheus 25 : 31-46 op om de hongerigen te voeden, de zieken te bezoeken, de dorstigen te laven.

Wat doe je met die aanwijzing ?

2 minuten geleden zei Petra.:

Idd. Aanwijzingen opvolgen.

Ik denk dat er een significant verschil is tussen Jezus als Goeie voorbeeld nemen en navolgen óf handelen alsof je Jezus Zelf bent. ( Ik hoef geen vergeving te vragen alleen te geven net als Jezus).  (Nog ff en je roept jezelf uit tot Messias want dat deed Jezus ook. 😄

Waar deed Jezus dat ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Hopper:

Vergeven werkt alleen als jou iets aangedaan wordt.   (Ik kan bv Poetin gaan vergeven, maar dat is zinloos.  Je kunt dus alleen anderen vergeven.)  

Bij Bastiaan breng jij het zo als dat jij hem iets hebt aangedaan.  Daar kun je niks mee.   Je oordeelt kennelijk jezelf.

Uiteindelijk werkt vergeven dusdanig dat als mij iets wordt aangedaan (Hier het op de man spelen van Bastiaan en HJW) ik ze in hetzelfde moment vergeef als dat ik het lees.  Er gebeurd dan niks meer in mij.  Ik lees het wel, maar ik spiegel niet.  Het is dan je eigen geest die tot rust komt.   In feite doe je vergeven dus altijd voor jezelf.   Wat een ander er van vindt, dat moeten zij maar weten.

 

Het is meer dan een truukje. Het is alleen mogelijk als je het ook werkelijk zo voelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

Idd. Aanwijzingen opvolgen.

Ik denk dat er een significant verschil is tussen Jezus als Goeie voorbeeld nemen en navolgen óf handelen alsof je Jezus Zelf bent. ( Ik hoef geen vergeving te vragen alleen te geven net als Jezus).  (Nog ff en je roept jezelf uit tot Messias want dat deed Jezus ook. 😄

 

HJW heeft het gras al voor mijn voeten gemaaid.  Matt 5 geeft al aan dat we volmaakt gelijk onze Vader kunnen zijn.   Dan worden de zaligsprekingen ook aan de mens geopenbaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

HJW heeft het gras al voor mijn voeten gemaaid.  Matt 5 geeft al aan dat we volmaakt gelijk onze Vader kunnen zijn.   Dan worden de zaligsprekingen ook aan de mens geopenbaard.

Ik denk dan ook dat Jezus het niet voor ons heeft gedaan, maar het ons voor heeft gedaan.

En dan ligt er veel klaar (Johannes 14 vers 12):

als gij gelooft de werken die ik doe zult gij ze ook doen en grotere.

Mattheus 17 vers 20:

als je het geloof hebt van een mosterdzaadje is niets u onmogelijk

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei HJW4:

Laat ik hierbij stellen: je zult mij nooit om vergeving hoeven te vragen. 
Ik oordeel je niet. Ik vind je een oprecht en warm mens. En als je dan een keer zou zuchten….sois.

Dan toch bij voorbaat voor deze opmerking: Het commentaar moeten leveren, getuigt dat nu van vergeving of is het iets dat zo nodig moet?

13 minuten geleden zei Monachos:

Beste Leon,

Ik heb jouw getypte "zucht' totaal niet ervaren als geweld of een belediging. Je hoeft je er niet schuldig over te voelen en ook niet je excuses voor aan te bieden. Er zijn veel ergere dingen dan "zucht" typen. Maak het jezelf niet zo moeilijk.

Weet je zeker dat je 'vaak het overwicht' hebt? Zo ja, hoe? Waar meet je dat aan af?

Nou fijn dan.

Het overwicht is het gevoel dat je het allemaal psychologisch begrijpt. Is natuurlijk maar een gevoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

Het is meer dan een truukje. Het is alleen mogelijk als je het ook werkelijk zo voelt.

Het is onderdeel van 'de weg'.   Het is natuurlijk niet zo dat als je vandaag met vergeven begint dat je morgen resultaat hebt.    Daarnaast gaat dit 'gedoe' op een forum natuurlijk nergens over.

Neem bv een vrouw die verkracht is, die kan niet zomaar even de dader vergeven.  (En we kunnen natuurlijk eindeloos dergelijke gevallen bedenken)

Mensen vergeven dat doe ik al tientallen jaren, mensen die mij iets aan deden.  Wat ik bemerkt heb is dat er inderdaad een juiste intentie achter moet zitten.  Daadwerkelijk vergeven is nog een pittige klus.   Wat ik tevens bemerkt heb is dat ik van alle schuldgevoelens verlost ben.   Ik doe zelf ook dingen verkeerd, maar het verleden plaagt mij niet. Juist omdat ik me nergens schuldig over voel.   Het is ook de betekenis van dat 'eeuwig nu' , dat is de geestelijke gesteldheid van de geestelijke mens: de zelfverhouding.   Wat geheel vrij is van schuldgevoel, jaloezie, wrok en bedenk het allemaal maar waar de natuurmens mee kampt.

Maar het is geen trucje, wie niet eerlijk is valt door de mand en valt ten prooi aan genoemde gevoelens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noel2:

Dan toch bij voorbaat voor deze opmerking: Het commentaar moeten leveren, getuigt dat nu van vergeving of is het iets dat zo nodig moet?

Terug naar de basis: waarom wil je commentaar leveren, wat is de achterliggende gedachte ? Wil me iemand affakkelen of vooruit helpen of is het een interne behoefte van jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Noel2:

Dat klopt. Voortdurend. En dan is de vraag of een truukje helpt, of dat je zelfvergeving echt kan voelen.

Het is een cirkel waar je in zit.   Wie anderen oordeelt vergeeft per definitie een ander niet.  En met het oordeel waar je anderen mee oordeelt, oordeel je jezelf dan ook weer en kun je jezelf niet vergeven.  De enige uitweg is 'de ander'.

We mogen ook niet vergeten dat de Vader een levende Vader is.  Zolang de Vader een 'idee' is dan is de Vader dood.  Een van de mooiste momenten was dat ik een ander oordeelde (dat doe je altijd met je gedachten) en dat de Vader ingreep en mij mededogen schonk voor de desbetreffende 'ander'.  De Vader gaat dan echt leven voor je en dan ga je intern mee maken hoe het e.e.a. werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Monachos:

Niet vers 8, vers 48. 

Ik vraag me af of dit wel realistisch is. Ik ben niet volmaakt, zal het ook nooit worden. Ga het ook niet krampachtig proberen te worden. En ik ga mezelf ook niet in de maling nemen door te denken dat ik volmaakt ben of het ooit ga worden.

Typefoutje.

Is het niet realistisch wat Jezus zegt ?
U geschiedde naar uw geloof. Krampachtig iets gaan doen zal niet werken.

Ik kies de andere route: zoek eerst het koninkrijk Gods en de rest zal u gegeven worden. Dan komt het er dus automatisch bij. Dat is een fundamenteel andere insteek. Ik ga hier en nu ook niet proberen krampachtig zo volmaakt te willen zijn of denken dat ik dat ben. Dodelijk vermoeiend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Petra.:

Ik ervaar helemaal niet dat je vaak het overwicht hebt.  (Ik zie eerder nogal wat geworstel met jezelf. Heel menselijk, lijkt mij). 

P.S.

Maakt dat het makkelijker voor je ? 

 

De psychologie lijkt alle antwoorden te hebben. 

Maar dat voel ik niet werkelijk nee.

de verbazing is dat het dan om mij zou gaan.

4 minuten geleden zei HJW4:

Daar kun je iets aan doen

ja, maar dat blijkt nergens uit, is theorie.

het idee dat je jezelf in de maling neemt als God met je is, is sterk ongeloof.

17 minuten geleden zei Hopper:

Het is een cirkel waar je in zit.   Wie anderen oordeelt vergeeft per definitie een ander niet.  En met het oordeel waar je anderen mee oordeelt, oordeel je jezelf dan ook weer en kun je jezelf niet vergeven.  De enige uitweg is 'de ander'.

We mogen ook niet vergeten dat de Vader een levende Vader is.  Zolang de Vader een 'idee' is dan is de Vader dood.  Een van de mooiste momenten was dat ik een ander oordeelde (dat doe je altijd met je gedachten) en dat de Vader ingreep en mij mededogen schonk voor de desbetreffende 'ander'.  De Vader gaat dan echt leven voor je en dan ga je intern mee maken hoe het e.e.a. werkt.

De Vader laat je dan zien hoe “psychologisch” e.e.a. Is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het sterk ongeloof gaat er misschien vanuit dat gelovigen maar wat zeggen, terwijl ze (de gelovigen) snode plannen hebben ter bedrog en misleiding. Uitgaan van een doorleefde ervaring, dat de God met je werkelijkheid is, is onmogelijk omdat vanuit het sterk ongeloof elk voorstellingsvermogen mist dat niet gelijk is aan de eigen voorstelling.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Noel2:

 

De Vader laat je dan zien hoe “psychologisch” e.e.a. Is?

Nee, zeker niet.  Waar het eigene is verdwenen daar kan zoiets als mededogen voor de medemens ontstaan.   Het is het mededogen als gewaarwording wat de Vader schenkt.   Mijn psyche, begrepen als daar waar ik mijzelf denk, zal sterven gelijk met mijn fysieke dood.

Psychologie en spiritualiteit (het geestelijk leven) raken elkaar eigenlijk niet.   Aan een psycholoog heb je betreffende spiritualiteit niks.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid