Spring naar bijdragen

Waarom plegen zoveel mannen van middelbare leeftijd suïcide?


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Hopper:

Exact.   En dat is goed te zien bij diverse gebruikers van dit forum.  Steeds maar gelijk willen hebben komt uit het discursieve denken voort, net zoals een oordeel.   Het "Ik ben beter dan jij, ik ben slimmer dan jij, ik ben superieur aan jou".  Jezelf in een voordelige positie plaatsen is precies wat Jezus niet deed. Jezus liet zich bespotten, hij liet zich verraden, hij leed voor 'de ander'. 

Mensen zien dat ook bij u hoor. Maar onze blinde vlekken zien onszelf niet. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 355
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik vind dat heel erg want zo is God niet. Als je wilt weten hoe God is moet je naar Jezus kijken. Hij is de volmaakte afspiegeling van Zijn Vader. Zorgzaam, rechtvaardig, oog voor de zwakkere en zieke

Jezus zou zeggen: Heb uw natuurmens lief, welke beloning huist er in enkel gelijksgezindend lief te hebben?

Dat de oorzaak van suïcide bij de omstandigheden; echtscheiding, alleen wonen, uitkering, ziekte, zou liggen denk ik niet. Hoogstens zijn de omstandigheden aanleiding om de confrontatie aan te gaan me

Posted Images

3 minuten geleden zei Hopper:

Exact.   En dat is goed te zien bij diverse gebruikers van dit forum.  Steeds maar gelijk willen hebben komt uit het discursieve denken voort, net zoals een oordeel.   Het "Ik ben beter dan jij, ik ben slimmer dan jij, ik ben superieur aan jou".  Jezelf in een voordelige positie plaatsen is precies wat Jezus niet deed. Jezus liet zich bespotten, hij liet zich verraden, hij leed voor 'de ander'. 

Mijn ‘streken’ zijn niet veel anders, het is oppervlakkig gezien allemaal hetzelfde. Daar word ik mismoedig van, en ik wil dan stoppen met fora, maar sjako wil me niet blokkeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Fundamenteel:

Mensen zien dat ook bij u hoor. Maar onze blinde vlekken zien onszelf niet. ;)

Dat is mij bekend, als ik over het oordelen schrijf gaan direct alle ballen op mij.   Diverse forumdeelnemers staan klaar om 'de ander' af te fakkelen.   Het splinter-balk verhaal.   Steeds maar anderen de les willen lezen en de eigen balk over het hoofd zien.

4 minuten geleden zei Noel2:

Mijn ‘streken’ zijn niet veel anders, het is oppervlakkig gezien allemaal hetzelfde. Daar word ik mismoedig van, en ik wil dan stoppen met fora, maar sjako wil me niet blokkeren.

Door te stoppen met fora veranderd je mismoedigheid niet.    Ik ben geestelijk in staat om al die aanvalletjes op mijn persoon te negeren.   Maar ook complimenten aan mijn adres negeer ik.  Het is het ego (degene die in de tijd leeft) die aangedaan is door het op de man spelen of complimenten.   Ego en natuurmens is feitelijk hetzelfde.   

Al die aanvalletjes zijn ook uitermate voorspelbaar. In de tijd dat ik dit bericht schreef wist HJW er al weer een te lanceren.   Dat stopt nooit bij de natuurmens.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Dat is mij bekend, als ik over het oordelen schrijf gaan direct alle ballen op mij.   Diverse forumdeelnemers staan klaar om 'de ander' af te fakkelen.   Het splinter-balk verhaal.   Steeds maar anderen de les willen lezen en de eigen balk over het hoofd zien.

Dat is dus wat anderen constant jou zien doen, steeds anderen de les willen lezen en de eigen balk over het hoofd zien.

Het is niet zo dat alle ballen op jou gaan als je over oordelen begint, er gaan ballen naar jou als je zelf weer snoeihard oordeelt over anderen, terwijl je telkens beweert dat oordelen van de natuurmens zijn.

De vraag waar geen antwoord op komt: waarom leef je je eigen woorden niet na. Waarom reageer je niet op je eigen blinde vlek. 
Iedereen hier ziet je blinde vlek. Het is bijna onmogelijk dat je hem zelf niet ziet. Waarom fakkel jij anderen af ?
Maar je blijft het negeren.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Dat is mij bekend, als ik over het oordelen schrijf gaan direct alle ballen op mij.   Diverse forumdeelnemers staan klaar om 'de ander' af te fakkelen.   Het splinter-balk verhaal.   Steeds maar anderen de les willen lezen en de eigen balk over het hoofd zien.

Door te stoppen met fora veranderd je mismoedigheid niet.    Ik ben geestelijk in staat om al die aanvalletjes op mijn persoon te negeren.   Maar ook complimenten aan mijn adres negeer ik.  Het is het ego (degene die in de tijd leeft) die aangedaan is door het op de man spelen of complimenten.   Ego en natuurmens is feitelijk hetzelfde.   

Het is zo dat ik moe word van mijn eigen streken, ik heb vaak het overwicht en gebruik dan geweld. Dat zou toch anders moeten kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:Dat is mij bekend, als ik over het oordelen schrijf gaan direct alle ballen op mij.   Diverse forumdeelnemers staan klaar om 'de ander' af te fakkelen.   Het splinter-balk verhaal.   Steeds maar anderen de les willen lezen en de eigen balk over het hoofd zien.

Door te stoppen met fora veranderd je mismoedigheid niet.    Ik ben geestelijk in staat om al die aanvalletjes op mijn persoon te negeren.  Al die aanvalletjes zijn ook uitermate voorspelbaar. In de tijd dat ik dit bericht schreef wist HJW er al weer een te lanceren.   Dat stopt nooit bij de natuurmens.

Punt is: waarom zie jij je eigen blinde vlek niet ? Ik val je niet aan, ik constateer dat er een groot verschil zit tussen je woorden en je daden. Dat is jammer.

Je lanceert de ene aanval na de andere op alles en iedereen. Je veroordeelt anderen. En dat stopt maar niet, bij de natuurmens. Wat jij dus ook gewoon bent. Je zit nog volop in het veld van goed en kwaad.

Maar blijkbaar heb je het nodig om je eigen blinde vlek te negeren. Is het een psychologische behoefte om je zelf op de been te houden.

Maar wees dan gewoon eens eerlijk.

1 minuut geleden zei Noel2:

Het is zo dat ik moe word van mijn eigen streken, ik heb vaak het overwicht en gebruik dan geweld. Dat zou toch anders moeten kunnen.

Dat kan zeker anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel2:

Het is zo dat ik moe word van mijn eigen streken, ik heb vaak het overwicht en gebruik dan geweld. Dat zou toch anders moeten kunnen.

Ja, dat is een kwalijke zaak.   Toch zou ik als ik jou was niet strijden tegen je eigen gebruik van geweld.   Het begrip 'strijdloosheid' is een moeilijk begrip.   Tegen jezelf strijden is net zo min een goede zaak als tegen anderen strijden.   Het antwoord ligt meer in het vergeven.  Wie anderen vergeeft, vergeeft ook gemakkelijk zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Ja, dat is een kwalijke zaak.   Toch zou ik als ik jou was niet strijden tegen je eigen gebruik van geweld.   Het begrip 'strijdloosheid' is een moeilijk begrip.   Tegen jezelf strijden is net zo min een goede zaak als tegen anderen strijden.   Het antwoord ligt meer in het vergeven.  Wie anderen vergeeft, vergeeft ook gemakkelijk zichzelf.

Dankje!

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hopper:

Exact.   En dat is goed te zien bij diverse gebruikers van dit forum.  Steeds maar gelijk willen hebben komt uit het discursieve denken voort, net zoals een oordeel.   Het "Ik ben beter dan jij, ik ben slimmer dan jij, ik ben superieur aan jou".  Jezelf in een voordelige positie plaatsen is precies wat Jezus niet deed. Jezus liet zich bespotten, hij liet zich verraden, hij leed voor 'de ander'. 

Exact. Dus ook al jouw oordelen komen voort uit discursief denken. Dat jij je superieur opstelt tov de natuurmens (natuurmensen deugen niet) is dus precies wat Jezus niet deed.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Noel2:

Bijvoorbeeld de uitdrukking “zucht” bij aangeven bij Monachos dat zijn pretentieloosheid een pretentie is.

Die vond ik nog wel meevallen. Een uiting van frustratie is heel menselijk. 

Bereid zijn om jezelf te verbeteren is uiteraard een groot Goed. Edoch... rijst daarbij ook de kwestie.. hoe Goed moet je dan wel zijn voor je jezelf Goed genoeg vindt ? En als je de lat zo hoog legt voor jezelf, doe je dat dan ook voor anderen ? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

Die vond ik nog wel meevallen. Een uiting van frustratie is heel menselijk. 

Bereid zijn om jezelf te verbeteren is uiteraard een groot Goed. Edoch... rijst daarbij ook de kwestie.. hoe Goed moet je dan wel zijn voor je jezelf Goed genoeg vindt ? En als je de lat zo hoog legt voor jezelf, doe je dat dan ook voor anderen ? 

 

De nadruk op vergeven van Hopper vind ik het overdenken waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Monachos:

Dat is inderdaad buitensporig geweld! Kan echt niet!

Grapje. Ik dacht dat je fysiek geweld bedoelde. Als je je eigen uitdrukking 'zucht' ziet als geweld naar anderen maak je het veel te zwaar voor jezelf, vind ik.

7733a6d95e97a81aa8444eff8951d689.png

ik voel het zo, op zo'n moment lijkt het gepast, maar ik vind dat ethisch dubieus. Ik kan het niet vergeten.

zelfdodingpogingen zouden ook wel wat met perfectionisme te maken kunnen hebben, of pogingen daartoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Dat is mij bekend, als ik over het oordelen schrijf gaan direct alle ballen op mij.   Diverse forumdeelnemers staan klaar om 'de ander' af te fakkelen.   Het splinter-balk verhaal.   Steeds maar anderen de les willen lezen en de eigen balk over het hoofd zien.

Door te stoppen met fora veranderd je mismoedigheid niet.    Ik ben geestelijk in staat om al die aanvalletjes op mijn persoon te negeren.   Maar ook complimenten aan mijn adres negeer ik.  Het is het ego (degene die in de tijd leeft) die aangedaan is door het op de man spelen of complimenten.   Ego en natuurmens is feitelijk hetzelfde.   

Al die aanvalletjes zijn ook uitermate voorspelbaar. In de tijd dat ik dit bericht schreef wist HJW er al weer een te lanceren.   Dat stopt nooit bij de natuurmens.

En overal haatspraak zien waar de Bijbel in haar context geciteerd wordt.

Ver-schrik-ke-lijk, he? :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Petra.:

Waarom overdenken, en niet gewoon doen ?  Vergeef Hopper. 

Ennehhh.. vraag Monachos of ie jou je "zucht" wil vergeven. 

(Doet ie vast wel. 🌺 )

 

 

Monachos haalde het begrip 'compassie' erbij. Er is toch wel verschil tussen compassie en vergeven, bij het laatste erken je schuld

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Noel2:

De nadruk op vergeven van Hopper vind ik het overdenken waard.

Vergeven werkt alleen als jou iets aangedaan wordt.   (Ik kan bv Poetin gaan vergeven, maar dat is zinloos.  Je kunt dus alleen anderen vergeven.)  

Bij Bastiaan breng jij het zo als dat jij hem iets hebt aangedaan.  Daar kun je niks mee.   Je oordeelt kennelijk jezelf.

Uiteindelijk werkt vergeven dusdanig dat als mij iets wordt aangedaan (Hier het op de man spelen van Bastiaan en HJW) ik ze in hetzelfde moment vergeef als dat ik het lees.  Er gebeurd dan niks meer in mij.  Ik lees het wel, maar ik spiegel niet.  Het is dan je eigen geest die tot rust komt.   In feite doe je vergeven dus altijd voor jezelf.   Wat een ander er van vindt, dat moeten zij maar weten.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Ja, dat is een kwalijke zaak.   Toch zou ik als ik jou was niet strijden tegen je eigen gebruik van geweld.   Het begrip 'strijdloosheid' is een moeilijk begrip.   Tegen jezelf strijden is net zo min een goede zaak als tegen anderen strijden.   Het antwoord ligt meer in het vergeven.  Wie anderen vergeeft, vergeeft ook gemakkelijk zichzelf.

Alleen als je in het veld van goed en kwaad zit is er nog vergeving nodig, als je daar uit stapt is dat voorbij.

Vergeven is alleen nodig als je nog oordeelt.

7 minuten geleden zei Hopper:

Uiteindelijk werkt vergeven dusdanig dat als mij iets wordt aangedaan (Hier het op de man spelen van Bastiaan en HJW) ik ze in hetzelfde moment vergeef als dat ik het lees.  Er gebeurd dan niks meer in mij.  Ik lees het wel, maar ik spiegel niet.  Het is dan je eigen geest die tot rust komt.   In feite doe je vergeven dus altijd voor jezelf.   Wat een ander er van vindt, dat moeten zij maar weten.

 

Vergeven doe je als je nog oordeelt. Je denkt dus dat je iets wordt aangedaan, en dat is helemaal niet zo. Maar blijkbaar vind je het irritant en dat is goed nieuws. Het geeft aan dat je toch nog menselijke emoties hebt.

En dan nog de stap maken dat je beseft dat het voor anderen ook zo werkt als jij weer eens degene bent die op de man speelt.

 

 

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

De geestelijke mens kan per definitie niets aangedaan worden, hij onderscheid zich immers niet van anderen.

Dan valt er ook niets te vergeven. Toch ben jij daar nog mee bezig.

Daarnaast onderscheid jij je van anderen: van de natuurmens, van 
Poetin, van Wilders, van mij, van Bastiaan, van Petra en ga zo maar door.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Noel2:

Monachos haalde het begrip 'compassie' erbij. Er is toch wel verschil tussen compassie en vergeven, bij het laatste erken je schuld

Dat ben ik met je eens. 

Aangezien jij jouw 'zucht' een vorm geweld noemde. Heb je imo schuld erkend.  Kennelijk blijft het je toch dwarszitten. Vandaar dat ik zei.. niet over blijven denken. Maar gewoon doen.  Vraag Monachos om vergeving. 

Zodra hij jou vergeven heeft... hoeft het je niet meer dwars te zitten.  Toch ? (Indien wel... kun je je afvragen wat voor waarde je dan aan vergeving hecht, misschien vind je vergeving eigenlijk zinloos of ??). 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Petra.:

Dat ben ik met je eens. 

Aangezien jij jouw 'zucht' een vorm geweld noemde. Heb je imo schuld erkend.  Kennelijk blijft het je toch dwarszitten. Vandaar dat ik zei.. niet over blijven denken. Maar gewoon doen.  Vraag Monachos om vergeving. 

Zodra hij jou vergeven hebt... hoeft het je niet meer dwars te zitten.  Toch ? (Indien wel... vind je kennelijk vergeving zinloos). 

 

Dat is een verkeerd advies.  Het maakt voor Leon niks uit of Bastiaan wel of niet vergeeft.   Dat zoekt hij maar uit.

3 minuten geleden zei HJW4:

Dan valt er ook niets te vergeven. Toch ben jij daar nog mee bezig.

Je leest weer eens een keer selectief.  Ik vergeef jou op hetzelfde moment dat je mij iets aandoet.  Dan gebeurd er helemaal niks, dan blijft de mens in tegenwoordigheid van geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid