Spring naar bijdragen

Roken. Kan dat?


Rook jij?  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Rook jij?

    • Ja
      52
    • Nee
      133
    • Heel soms
      27


Aanbevolen berichten

  • 5 months later...
  • Antwoorden 517
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Sinds vrijdagochtend best wel definitief gestopt volgens mij. Vandaag zelfs niet aan roken gedacht, en ik kan voor peuken bedanken van klasgenoten enzo. Ik ben goehoed. Ik voel trouwens geen speciale spirituele verandering of gemoedsrust tussen wel of helemaal niet roken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, zou je niet gewoon uit liefde voor je Vader, goed voor het lichaam willen zorgen dat je van Hem gekregen hebt.

En verslavingen zijn gebondenheden. Je haalt geluk en behoeftenbevrediging uit iets anders dan God. Laat niemand een ander fundament leggen dan Jezus Christus alleen! Paulus schrijft in 1 Kor. 3, dat het vervolgens je eigen verantwoordelijkheid is hoe je op dit fundament verder bouwt. Een slecht bouwwerk gaat wel verloren, maar de persoon wordt behouden.

Ik hoef toch niet Bijbels te onderbouwen dat gebondenheden haaks staan op de vrijheid die Jezus (De Waarheid) brengt.

Als je fundament maar Jezus is, zit je goed. Maar als iemand een discipel is geworden en gedoopt is zal ik 'm alles willen leren wat de Here geboden heeft. Waaronder, breng God eer met je lichaam (1Kor. 6).

Beetje warrige bijdrage aan de discussie vind ik zelf. Maar ik snap eigenlijk ook niet waarom roken een issue zou kunnen zijn. Waarom roken, waarom niet gewoon stoppen. En als je dan rookt, zeg dan eerlijk dat het zonde is en ga niet allemaal smoesjes verzinnen om te kunnen volharden in je slechte eigenschappen.

Groet,

Devotee

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beetje warrige bijdrage aan de discussie vind ik zelf. Maar ik snap eigenlijk ook niet waarom roken een issue zou kunnen zijn. Waarom roken, waarom niet gewoon stoppen. En als je dan rookt, zeg dan eerlijk dat het zonde is en ga niet allemaal smoesjes verzinnen om te kunnen volharden in je slechte eigenschappen.

Vroeger, zo'n beetje ten tijde van de jeugd van mijn ouders was roken helemaal geen slechte eigenschap. Men was zich niet bewust van de schadelijke eigenschappen. Vrijwel iedereen rookte toen. Voor deze generatie is het bijzonder moeilijk om van het roken af te komen. Gewoon stoppen is vaak geen optie. Net zo min als stoppen met eten geen optie is, en net zoals vasten mensen bijzonder grote moeite kost om te doen.

Jongeren komen veelal op jonge leeftijd (in de pubertijd) in aanraking met roken, zij zijn zich dan nog niet bijzonder bewust van het gevaar dat dat voor hun op de lange termijn in kan houden. En waarom zou je het dan niet doen, als het sociaal wenselijk is in de cultuur? En die mensen blijven vaak ook gewoon roken, ook als ze ouder worden, want waarom stoppen met iets wat het leven nog enigszins aangenaam maakt (het grootste deel van de rokers kun je volgens mij in bepaalde milieuw's vinden).

Het simpelweg stoppen is bij iets als roken niet iets wat je simpelweg doet, maar iets wat consequentie en volharding vraagt. Mensen hoeven ook geen smoesjes te verzinnen m te roken, ze moeten het helemaal zelf weten. Het is slechts onze samenleving die de roker steeds meer in een hoekje drijft en zal verketteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beetje warrige bijdrage aan de discussie vind ik zelf. Maar ik snap eigenlijk ook niet waarom roken een issue zou kunnen zijn. Waarom roken, waarom niet gewoon stoppen. En als je dan rookt, zeg dan eerlijk dat het zonde is en ga niet allemaal smoesjes verzinnen om te kunnen volharden in je slechte eigenschappen.

Groet,

Devotee

Tjah, zo gewoon stoppen is heel moeilijk en vergt veel van je. Stel, jij zegt tegen iedereen hoi. Ga dan eens geen hoi meer zeggen maar hallo. Of, iedere dag na je werk pak je een zak chips, stop daar maar eens mee. Wat ik er mee wil zeggen, roken is een gewoonte, die er vaak al lang in zit en een gewoonte die er al lang in zit krijg je er niet zomaar meer uit. Daarnaast is het voor mij persoonlijk een rustmomentje in mijn vrij hectische leven.

Praat ik daarmee roken goed? Nee! het is fout, maar ik las een poosje terug in de krant dat het percentage mensen met longkanker wat aantoonbaar veroorzaakt is door roken en het percentage mensen met longkanker wat niet aantoonbaar is veroorzaakt bijna even groot is. Dus, als jij vind dat je moet stoppen met roken omdat je goed voor je lijf wil zorgen, stop dan ook met witte suiker, autorijden, in een gebied leven waar auto's rijden, drinken, om maar even consequent te zijn.

En, ik weet het, het is erg, maar ik zeg altijd maar, dood ga ik toch wel, dan 'kies' ik er liever 'zelf' voor.

Ja, ik ga stoppen. Voor janurai 2009 wil ik toch wel gestopt zijn. Maar, ja, smoesjes, ik weet het, mijn vriend rookt ruim een pakje per dag en ik zit meestal daar. Daarbij vergeleken is mijn 4-6 sigaretten per dag weinig...

En, overbodig, maar toch, begin alsjeblieft nooit met roken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

..Dus, als jij vind dat je moet stoppen met roken omdat je goed voor je lijf wil zorgen, stop dan ook met witte suiker, autorijden, in een gebied leven waar auto's rijden, drinken, om maar even consequent te zijn.

Die dingen die je opnoemt is voeding,of zijn nodig om geld te verdienen en zo in ons levensonderhoud te voorzien.

ROKEN IS VOOR NIKS NODIG!

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die dingen die je opnoemt is voeding,of zijn nodig om geld te verdienen en zo in ons levensonderhoud te voorzien.

ROKEN IS VOOR NIKS NODIG!

Een auto op vervuilende benzine is helemaal nergens voor nodig.

En jij bepaalt niet voor mij wat wel of niet nodig is, en al helemaal niet op die arrogante kut-toon die je tegen me aanslaat. Als je me wat wil vertellen kun je dat of normaal doen, of je houd je mond maar lekker dicht.

Rookverslaving door gemuteerd gen

BRUSSEL - Europese wetenschappers hebben ontdekt dat tabaksverslaving genetisch is bepaald. Dat meldde de Europese Commissie donderdag.

afbeelding vergroten

Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

De onderzoekers hebben aangetoond dat de mutatie van een bepaald gen van invloed is op ons rookgedrag. Mensen met het gemuteerde gen hebben daardoor 30 procent meer kans op longkanker.

Ongeveer de helft van de Europeanen bezit een variant van het 'rookgen'. Het gen zorgt er niet voor dat je sneller begint met roken, maar maakt het wel moeilijker om er mee te stoppen.

Roken is oorzaak nummer 1 van 'onnodige' sterfgevallen. Ongeveer een half miljoen mensen per jaar overlijdt in de Europese Unie aan de gevolgen van roken.

(ANP)

Steeds meer niet-rokers krijgen longkanker

Uitgegeven: 12 januari 2008 11:31

Laatst gewijzigd: 12 januari 2008 11:57

AMSTERDAM - Het aantal niet-rokers dat longkanker krijgt, is de laatste jaren sterk gestegen. Longkanker is steeds minder een ziekte die alleen rokers oplopen.

ANP2

Longarts Nico van Zandwijk van het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis in Amsterdam noemt de stijging "opzienbarend".

Van Zandwijk zegt in Het Parool dat vooral niet-rokende vrouwen meer kans op longkanker maken.

De stijging was het eerst te zien in de Verenigde Staten en Japan, maar hij en andere longartsen in Nederland krijgen op hun spreekuur nu ook meer niet-rokers die aan longkanker lijden.

Agressief

In de Verenigde Staten behoort inmiddels een kwart van de mensen met longkanker tot de niet-rokers. Overigens zijn de tumoren die niet-rokers hebben, minder agressief dan die van rokers. De behandeling slaat bij de niet-rokers beter aan.

Volgens Van Zandwijk is de toename mogelijk te wijten aan de kwaliteit van de lucht. Hij maakt zich vooral zorgen over de Randstad en Limburg.

Oorzaak

Roken blijft overigens de belangrijkste oorzaak van longkanker. Roken is ook de reden dat het aantal vrouwen in Nederland dat aan de ziekte overlijdt sinds 1970 is vervijfvoudigd.

In 2006 stierven 9400 inwoners van Nederland aan de ziekte. In Nederland rookt 28 procent van de bevolking, een percentage dat de laatste jaren niet meer daalt.

Er staat nergens dat roken gezond is, maar ik vind het allemaal zwaar overtrokken.

Oh, enne, suiker is 'gewoon voedsel'? klikkerdeklik!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar?

smoes (de; smoezen)

      1       verzinsel als uitvlucht

Ik zie nergens een verzinsel of een uitvlucht.

U trekt het nog tot 2009 (uitvlucht)om nog te kunnen blijven roken.

Een collega bij mij zei juist hetzelfde vorig jaar,hij rookt nu nog steeds.

Foei Marianne!

Link naar bericht
Deel via andere websites

bijzonder fijne, onderbouwde, profesioneel ogende site!

het blijft toch makkelijk om het te zeggen hea, dat het onnodig is om te roken, en dat ik zondig omdat ik rook!

en ach, het zal wel zo zijn,

Ik als roker verzin altijd maar smoesjes, heb geen wilskracht, zend elke keer ingezonden brieven in naar kranten, wil iedereen het leven onmogelijk maken door in de regen te staan roken, kost de staat zoveel geld aan verzekeringen, vind anti rokers een hetze, zorg slecht voor m`n lichaam, heb geen ruggegraat, maak iedereens stapavond onmogelijk...

en wat hoor ik allemaal niet meer,

Oke, ik rook, genoeg zelfs, maar wie van die antirokers spreekt mij echt aan als ze er last van hebben op dat moment,

En durft te beweren dat ik te beroerd ben om een sigaret uit te drukken!

W1ie van de niet rokers komt nooit bij rokers staan omdat het daar zo gezellig is, wie van de niet rokers heeft het ooit meegemaakt, dat ze iemand vroegen om buiten te roken en dat diegene het niet doet.

Wie van de niet rokers vertelt mij nooit hoe slecht ik ben..

ik word er moe van, ben roken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

U trekt het nog tot 2009 (uitvlucht)om nog te kunnen blijven roken.

Een collega bij mij zei juist hetzelfde vorig jaar,hij rookt nu nog steeds.

Foei Marianne!

Ja, so what? Wie ben jij om in mijn leven te kunnen kijken? Ik heb wel wat anders aan mijn hoofd op dit moment. En ik bepaal zelf wanneer ik stop met roken, en door mensen die het beter denken te weten ga ik echt niet eerder stoppen. Ik stop als ik dat wil, als ik daar klaar voor ben.

En als God het wil, zal ik stoppen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, so what? Wie ben jij om in mijn leven te kunnen kijken? Ik heb wel wat anders aan mijn hoofd op dit moment. En ik bepaal zelf wanneer ik stop met roken, en door mensen die het beter denken te weten ga ik echt niet eerder stoppen. Ik stop als ik dat wil, als ik daar klaar voor ben.

En als God het wil, zal ik stoppen...

Je bent er nog niet klaar voor!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

bijzonder fijne, onderbouwde, profesioneel ogende site!

het blijft toch makkelijk om het te zeggen hea, dat het onnodig is om te roken, en dat ik zondig omdat ik rook!

en ach, het zal wel zo zijn,

Ik als roker verzin altijd maar smoesjes, heb geen wilskracht, zend elke keer ingezonden brieven in naar kranten, wil iedereen het leven onmogelijk maken door in de regen te staan roken, kost de staat zoveel geld aan verzekeringen, vind anti rokers een hetze, zorg slecht voor m`n lichaam, heb geen ruggegraat, maak iedereens stapavond onmogelijk...

en wat hoor ik allemaal niet meer,

Oke, ik rook, genoeg zelfs, maar wie van die antirokers spreekt mij echt aan als ze er last van hebben op dat moment,

En durft te beweren dat ik te beroerd ben om een sigaret uit te drukken!

W1ie van de niet rokers komt nooit bij rokers staan omdat het daar zo gezellig is, wie van de niet rokers heeft het ooit meegemaakt, dat ze iemand vroegen om buiten te roken en dat diegene het niet doet.

Wie van de niet rokers vertelt mij nooit hoe slecht ik ben..

ik word er moe van, ben roken..

Totaal mee eens. De mensen die roken weten zelf ook wel dat het slecht is om te roken, wat ik zei, witte suiker en weetikveelwatnogmeer is net zo slecht en kankerverwekkend. Ik houd rekening met kinderen. Mensen die niet roken. Maar waar is het het gezelligst? Bij de rokers! En weet je, die rokers zijn over het algemeen volwassen, en dan heb je echt geen bijdehandte a-typetjes nodig die denken dat ze je de les kunnen lezen. Het is geen drug hoor, je brein word er niet door weggevreten, hooguit je longen. Ga je niet minder van denken smile.gif

Ben ook roken. Wel koud, buiten...


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Je bent er nog niet klaar voor!

Ik heb er geen zin in, lieve schat smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:


Samengevoegd:

[...]

Ik heb er geen zin in, lieve schat
smile.gif

Dat zijn de aardigste woorden ooit gezegd tegen mij op dit forum. puh2.gif

Wat ga je vriend daar van zeggen? big-smile.gif

Ik ben ook lief, af en toe.

Die rookt een pakje op een dag (19 stuks) en dan nog een paar shaggies. Die steunde me ook totaal niet toen ik wilde stoppen. Dus helaas, ik wil zodra we samen gaan wonen kijken of we samen kunnen gaan stoppen, dat werkt toch beter denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stel dat u al lange tijd rookt. Wat gebeurt er wanneer u stopt? Binnen twintig minuten na uw laatste sigaret zal uw bloeddruk naar normale waarden dalen. Na een week zal uw lichaam vrij zijn van nicotine. Na een maand zult u minder last krijgen van hoesten, neusverstopping, vermoeidheid en kortademigheid. Na vijf jaar zal de kans dat u aan longkanker sterft, met vijftig procent gedaald zijn. Na vijftien jaar zal uw kans op kransvatvernauwing gedaald zijn tot die van iemand die helemaal nooit heeft gerookt.

Uw voedsel zal beter smaken. Uw adem, lichaam en kleren zullen beter ruiken. U zult geen moeite meer hoeven doen of geld moeten uitgeven om aan tabak te komen. U zult het gevoel hebben dat u iets bereikt hebt. Als u kinderen hebt, zal uw voorbeeld de kans verkleinen dat zij zullen gaan roken. U zult waarschijnlijk langer leven. Bovendien zult u in overeenstemming handelen met Gods wil, want de bijbel zegt: „Laten wij ons reinigen van elke verontreiniging van [het] vlees†(2 Korinthiërs 7:1). Denk niet dat het voor u te laat is om te stoppen; hoe eerder u stopt, hoe beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Aime

denk je echt dat ik om de 20 minuten rook, gelukkig niet.

Dat zouden er drie per uur zijn,

Ik ben gemiddeld een ur of 16 wakker per etmaal.

wat zou betekenen dat ik 48 sigaretten per dag zou roken wat gelijk staat aan ongeveer 2 en een half pakje sigaretten.

Dat rook ik ongeveer in de week, dus dat zijn de wakkere uren, ongeveer 112!

112 gedeeld door 48 sigaretten is 2.33.

dit betekent dat ik om de 2 en een half uur m1n bloeddruk, laat zweven...

hoezo heb ik daar geen last van?

Ik denk dat elke roker wel heeft geprobeerd te stoppen, en ik heb niet gemerkt dat toen ik weer begon te roken, m`n eten me veel fijner smaakte, of dat ik slechter dingen kon ruiken...

het zouden heus wel feiten zijn, en je kan vast alles aantonen, maar ik denk dat dit gedrag mij en Mystique eerder demotiveerd dan motiveerd om te stoppen..

Als ik m`n best doe staat er ook echt wel wat in de bijbel om dit verhaal te verantwoorden.

Graag volgende keer meer onderbouwing, en eerder steun dan op deze manier, hulp geven!

Fijne avond!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid