Spring naar bijdragen

Roken. Kan dat?


Rook jij?  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Rook jij?

    • Ja
      52
    • Nee
      133
    • Heel soms
      27


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 517
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 20:45:47 schreef badeend het volgende:

Slappe smoesjes hangt elke roker op!

Maar ik ervaar nu niet echt een bevrijding dat ik gestopt ben..

Ik ben er trouwens van overtuigt dat als je echt wil stoppen je geen hulmiddelen neemt maar tegen jezelf zegt ik stop ermee.

hoelang ben je al gestopt dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 01:08:55 schreef Leidenschaft het volgende:

[...]

Mooie smoes. Zou Petrus erin trappen als jij straks voor de hemelpoorten staat?

Nee hoor, God kun je gelukkig niet voor de gek houden.

Maar overtreed je 'gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben' als je een sigaret rookt?

Want als dat zo is, dan overtreed je dat gebod ook bij een 'Heer, ik hou het kort, anders stelen ze het eten van me bord' gebed. Of wat als je zondag meer geniet van het kopje koffie dan van de preek? Of als je toch dat hele pakje koekjes opeet omdat je je niet in kon houden?

Ik moest zelf aan dat gebod denken toen ik uit angst (of gemakzucht of onwetendheid) tegen een moslim zei: 'Ach, misschien dienen we ook wel dezelfde God.'

Dan heb ik het idee dat ik aan afgoderij doen, maar een sigaretje...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 20:53:28 schreef Audiophile het volgende:

Als je sigaret je afgod was zou je hem niet durven verbranden?
widegrin.gif

Nee, of laten stelen en verpulveren door mijn zusje boosrood.gifpuh2.gif

Voor God durf ik te sterven (ach misschien komt dat ook wel weer omdat ik dan weet dat ik toch naar Hem toe mag puh2.gif ), maar voor een pakje sigaretten durf ik alleen door de regen te fietsen. Ook kan ik voor God vroeger mijn bed uit komen (oef wat is het vlees soms zwak), maar sigaretten haal ik zaterdagochtend om 2 uur smiddags. Voor God sta ik graag voor schut, maar bij de anti-rook vereniging durf ik echt geen peuk op te steken.

Ja, wanneer is iets eigenlijk een afgod voor je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik was een stevige roker de afgelopen jaren maar ben gestopt en heel sporadisch rook ik nog.

Ik vind het heel ongezond maar helaas moet ik toegeven dat de nicotineverslaving nog in mijn systeem zit. En die er nooit zal vertekken. Eens verslaafd altijd verslaafd. noparty.gif Zelfs als je dan niet rookt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

Deze maar weer eens een kick; ik ben op het idee gebracht door iemand, roken, kan dat dus wel als Christen?

De HC zegt in zondag 40, vraag 105:

Zondag 40

Vraag 105: Wat eist God in het zesde gebod?

Antwoord:

Dat ik mijn naaste niet van zijn eer beroof, niet haat, kwets of dood. Dit mag ik niet doen met gedachten, woorden of gebaren en nog veel minder met de daad, ook niet door middel van anderen, maar ik moet juist alle wraakzucht afleggen.

Ook mag ik mijzelf geen letsel toebrengen of moedwillig in gevaar begeven.

De overheid draagt dan ook het zwaard om de doodslag te weren4.

1 Gen. 9:6; Matt. 5:21, 22; Matt. 26:52. 2 Matt. 5: 25; Matt. 18:35; Rom. 12:19; Ef. 4:26. 3 Matt. 4:7; Kol. 2: 23. 4 Gen. 9:6; Ex. 21:14; Rom. 13:4.

Bij katholieken is het vager:

KKK 2290 De deugd van de matigheid zet ons ertoe aan om alle vormen van overdrijving te vermijden: misbruik van spijs en drank, alcohol, tabak en medicijnen. Wie in staat van dronkenschap of door een onbeheerste zucht naar snelheid de veiligheid van anderen en van zichzelf in gevaar brengt, zowel op de weg als op zee of in de lucht, laadt een zware schuld op zich.

Tja, wat is dan misbruik van tabak?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overmatig gebruik is misbruik. Als je bijvoorbeeld elke dag een sigaartje rookt dan lijkt me daar weinig mis mee. Rook je per dag een pakje sigaretten, dan kun je eens bij jezelf nagaan of dat wel zo heel verstandig is. Aangezien de katechismus niet over exacte aantallen praat lijkt me dat je de grens zelf moet aangeven end at die dus variabel zijn per persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar wat is dan 'matigheid'?

Kettingroken verta ik niet onder matigheid is vreselijk ongezond. Een sigaartje per dag zou ik matig noemen, maar is nog steeds ongezonder dan als je helemaal niet rookt.

Het zelfde is te zeggen over je elke dag dood eten aan fastfood, of wekelijks eens wat halen.

Het komt mij over als een gradatie in ongezond leven, ipv een kestie tussen gezond/ongezond.

En dit is het terrein wat nog iets te maken heeft met 'ongezond'.

Maar C.S. Lewis koppelt er nog iets aan: de vrouw die in een retaurant een heel klein stukje vlees besteld en elke keer de ober weer terug stuurt omdat het kleine stukje vlees te groot is. Lewis noemt dat ook een voorbeeld van gulzigheid.

Matigheid is de deugd en gulzigheid/onmatigheid de zonde die ook nooit echt helemaal begrepen heb. Ik heb mijn best gedaan, maar ik ben er nog steeds niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Roken is een oude traditie... maar zoals mensen tegenwoordig roken zeg ik nee. Ik ben het er niet mee eens.. maar niet alleen omdat ik denk dat God het niet goed vind, maar ook omdat het gewoon superslecht is.

Je maakt je eigen lichaam kapot, door te roken weet je zelf dat het kankerverwekkend is, dat je er sneller van dood gaat enzo.. en dan het nog doen.

de beste tip die ik kan geven is.. BEGIN ER NIET AAN!

liefs Hadassa

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aangezien de katechismus niet over exacte aantallen praat lijkt me dat je de grens zelf moet aangeven en dat die dus variabel zijn per persoon.

Mjah dat is ook weer te vaag. Ja, het zal per persoon verschillen, maar meestal kijkt men dan naar wat de medische wetenschap te zeggen heeft. Hoeveel sigaretten per dag is 'te doen'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mjah dat is ook weer te vaag. Ja, het zal per persoon verschillen, maar meestal kijkt men dan naar wat de medische wetenschap te zeggen heeft. Hoeveel sigaretten per dag is 'te doen'?

Dat kan. Wat zegt de medische wetenschap dan over roken? (met uitzondering van het eeuwige cliché dat niet roken het beste is knipoog_dicht.gif)

En bedoel je dan algemene uitspraken van de medische wetenschap, of per mens afzonderlijk (afhankelijk van geslacht/lichaamsgewicht/leeftijd/lichamelijke gesteldheid)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat kan. Wat zegt de medische wetenschap dan over roken? (met uitzondering van het eeuwige cliché dat niet roken het beste is
knipoog_dicht.gif
)

Ja, weet ik niet precies eigenlijk. Ik weet niet of matig roken een 'aanvaardbaar' risico is.

Quote:
En bedoel je dan algemene uitspraken van de medische wetenschap, of per mens afzonderlijk (afhankelijk van geslacht/lichaamsgewicht/leeftijd/lichamelijke gesteldheid)?

Beide he? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De vraag is of je daar dan weer echt een huisarts voor nodig hebt, de tekst op een pakje sigaretten zegt genoeg lijkt me
knipoog_dicht.gif

Als je één pakje rookt ga je nog niet dood hoor. Probleem is dat mensen die roken het niet bij één pakje laten maar dagelijks een pakje roken en zo de kans aanzienlijk vergroten dat ze vroeger kwalen krijgen en mogelijk eerder sterven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een van mijn vroegere onderwijzers op de bijbelschool zei altijd:

"van roken ga je niet naar de hel, je ruikt alleen maar naar de hel"

Ik vond deze altijd wel een goeie, ondanks ik toen zelf wel eens rookte.

Ikzelf ben van mening dat roken een soort van zelfmoord is. God is de gene die leven geeft en neemt maar ik geloof wel dat we onzelf van ons leven kunnen beroven terwijl dit niet de wil van God was. Zo ook van roken weten we dat dit ons leven verkort, je kan je dan afvragen of je jezelf niet aan het killen bent door jezelf dood te roken. En dan kunnen we wel zeggen ja maar mijn opa werd er 90 mee maar wat als ie niet had gerookt?? wie weet was ie wel 110 geworden.

Ikzelf ben gestopt omdag ik denk dat God er niet happy mee is en ik voelde diep in mijn binnenste dat roken niet juist is...zelfs de wereld zegt dat het niet juist is!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je één pakje rookt ga je nog niet dood hoor. Probleem is dat mensen die roken het niet bij één pakje laten maar dagelijks een pakje roken en zo de
kans
aanzienlijk vergroten dat ze vroeger kwalen krijgen en mogelijk eerder sterven.

Van alles ga je uiteindelijk dood maar dat was niet de essentie van mijn reactie. Feit is dat je niet voor alles een dokter nodig hebt. Hier in Nederland valt het geloof in mensen met een wit pak nog wel mee maar in Engeland is dat echt erg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Van alles ga je uiteindelijk dood maar dat was niet de essentie van mijn reactie.

Hoe kom je daar nou bij?

Natuurlijk ga je niet aan alles uiteindelijk dood. Er zijn bepaalde zaken waar je dood aan gaat. Je gaat hoe dan ook dood, maar als je door longkanker sterft, ga je niet dood aan een hart infarct. En als je rookt heb je een grotere kans dat je eerder sterft aan bepaalde zaken en wat de kans groter maakt dat je jaren eerder sterft dan als je niet gerookt had.

Quote:

Feit is dat je niet voor alles een dokter nodig hebt.

Klopt. Om een fietsband te plakken bijv. niet.

Maar als het gaat om zaken die verbonden zijn aan je gezondheid, heb je er wel één nodig.

Quote:

Hier in Nederland valt het geloof in mensen met een wit pak nog wel mee maar in Engeland is dat echt erg.

Maar goed ook dat er geloof is in die mensen met witte pakken. Dankzij die mensen in witte pakken is het sterfte cijfer drastisch lager en worden mensen ook stukke ouder, in vergelijking met landen met een slechte gezondheidszorg, of in ons verleden, voor de medische ontdekkingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet voor alles is een doktor nodig. Toch hebben doktoren vele malen meer kennis van het menselijk lichaam dan mensen met een ander beroep. Je zegt wat over geloof in de medische wetenschap (mensen in witte pakken). Ik neem aan dat jij net zo veel geloof in de medische wetenschap hebt als je leven er van af hangt. Ikzelf zou minimaal al 2 keer overleden zijn als de medische wetenschap er niet was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over roken gesproken, ik word de laatste tijd zo misselijk van die constante slachtofferrol waarin sommige rokers zich hullen. Ingezonde brieven in kranten die vol staan met verwijten naar het 'anti-rokers beleid', de 'hetze' die aan de gang was.. een iemand had zelfs het lef de situatie te vergelijken met die in de 2e wereldoorlog.. hoe rokers in een apart hoekje worden gezet..

Bah.. ik bedoel, het is en blijven verslaafden.. hou het voor jezelf, en val er anderen niet mee lastig..

Maargoed.. verder met het onderwerp.. party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid