Spring naar bijdragen

Roken. Kan dat?


Rook jij?  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Rook jij?

    • Ja
      52
    • Nee
      133
    • Heel soms
      27


Aanbevolen berichten

Hey, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe men hier over roken denkt. Mag het als christen? Of is het juist uit den boze. Zelf worstel ik af en toe met dit 'probleem'

Daarom ben ik ook benieuwd naar de rokers op dit forum. Als je wilt, vul dan de vraag hiernaast even in? Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 517
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ja, 't is ook niet zo gezond dat veel christenen roken.. maar kijk al begin je daarmee in een fase dat je nog niet erg christelijk bewust bent, en je bent verslaafd als je bekeerd bent.. tjsah..

'k ben zelf ook gestopt met roken, tijdje geleden.. 'k moet zeggen dat ik niet altijd van een shaggie kan afblijven als die wordt aangeboden, maar God helpt me te stoppen, dat weet ik zeker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoorde eens het volgende:

Roken is voor veel mensen een afgod,

afgoden moet je verbranden, dusse, ook een?

Ik ben gestopt met roken omdat het gewoon een slechte gewoonte is, mensen ruiken het, het is een verslaving (er staat in de bijbel (waar weet ik niet) dat je je niet moet laten binden door dingen). Ik wou graag dat mijn getuigenis als christen een heldere, nuchtere rookvrije zou zijn.

GeheelAnders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Er staat volgens mij niets expliciet vermeld in de Bijbel... Althans, niet dat ik mij herinner.

Tabaksbladeren komen uit Amerika... Je weet wel, dat gigantische continent waar de almachtige Bijbelse God zelf nog nooit enige verwijzing naar heeft gemaakt via al die profetiën.

Oh, en ik als niet-christen rook ook al niet.

Maar wierook ruikt wel lekker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 10 december 2004 03:05:18 schreef onemangang het volgende:

Tabaksbladeren komen uit Amerika... Je weet wel, dat gigantische continent waar de almachtige Bijbelse God zelf nog nooit enige verwijzing naar heeft gemaakt via al die profetiën.

Beste onemangang,

is dat nu echt nodig die 'steken onder water'?

Heb je daar nu lang over moeten denken hoe je die bijdrage in elkaar zou draaien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Matthéüs 15

11 Niet wat de mond binnengaat, maakt de mens onrein, maar wat de mond uitkomt, dat maakt de mens onrein.

Wordt hiermee gezegd dat je alles tot je mag nemen wat je wilt??

Nu zijn er mensen die de Bijbel naar zich toe willen praten, en dat kan natuurlijk. Laten die mensen zich leiden door de Geest?

Je kunt je afvragen of 1 sigaar zondig is. Lijkt me een zinloze vraag, omdat je dan op een hellend vlak komt waar bepaalde sektarische groepen zich op bevinden; geen koffie, geen sigaar, geen alcohol.... Maar, ook geen thee, geen frisdrank, geen of weinig vlees.

Wanneer Jezus zegt "Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.", heeft Hij het over dergelijk gedrag. Mensen moeten zich niet in eerste instantie zorgen maken over hetgeen ze tot zich nemen.

Roken is een zonde? Ik denk het wel..... Niet omdat roken ongezond is, maar omdat roken verslavend is, en dus voor velen een afgod is. Doe het dan dus maar helemaal niet..... De meeste mensen die roken, roken 7 sigaretten per dag of meer, roken is een deel van hun leven geworden. Drugs is nog extremer; het beheerst het leven van vele mensen....

Mensen praten zoals het ze uitkomt, net zoals homosexuelen die bepaalde passages anders willen interpreteren. Wanneer ze zich bekeren zien ze "opeens" dat ze het bij het verkeerde eind hadden. Waarom? Omdat ze hun eigen vlees in Christus gekruisigd hebben!

We moeten Gods Woord overpeinzen, niet analyseren, want dan gaan we grote fouten maken. Een zin als "Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens." heeft grote geestelijke betekenis. Combineer het met wat Hij in Lukas zegt: "Ja, zalig zijn degenen, die het Woord Gods horen, en hetzelve bewaren."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok Karel, je hebt gelijk, het was idd een flauw steekje onder water. Sorry. Ik kan me er alleen af en toe behoorlijk over verwonderen waarom gelovigen in het algemeen zo'n collectieve blindheid hebben als het gaat om vragen waarin over hun religieuze bronnen geen woord gerept wordt.

Het antwoord luidt namelijk in alle gevallen: jouw religie is op één bepaalde plek ontstaan en is ingegeven door de situatie waarin de mens zich toen bevond. Over zoiets als 'stamcellentherapie' of 'anticonceptie' staat ook niets in de bijbel en toch meent men aan de hand van de bijbel hier een mening over te kunnen destilleren.

Dezelfde soort discussie woedt al eeuwen onder joden: is de kip nou wel of niet kosjer. DE KIP WAS TOEN NOG NIET BEKEND, die had zijn oorsprong in Indonesië!

Maar goed, uiteraard is zo'n discussie wel relevant ten aanzien van de gezondheid van de mens. (je lichaam is je tempel... mooie gedachte, Matt:15:11 ook prachtig) Al vindt ik het dan wel typisch dat Jezus het drinken van wijn propageert (mijn bloed) terwijl je daar exact dezelfde regels op zou kunnen loslaten.

Mensen, al die regels zijn indertijd ingegeven voor de toen geldende normen, waarden en aanwezige kennis. Men wist niet wat alcohol met je lever kan doen. Heel simpel.

Trouwens Kate:

Quote:
We moeten Gods Woord overpeinzen, niet analyseren, want dan gaan we grote fouten maken.

Een heel verstandige opmerking. Wel jammer dat Gods Woord zoveel tegenstrijdigheden heeft, anders zou deze vraag niet eens gesteld hoeven te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 10 december 2004 09:25:47 schreef onemangang het volgende:

Trouwens Kate:

[...]Een heel verstandige opmerking. Wel jammer dat Gods Woord zoveel tegenstrijdigheden heeft, anders zou deze vraag niet eens gesteld hoeven te worden.

Hoe kom je erbij dat Gods Woord veel tegenstrijdigheden heeft? Lees door de Geest, en je zult alles verstaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is ook niet mijn bedoeling om hier over tegenstrijdigheden in de Bijbel te gaan discussiëren. De opmerking van Onemangang, ontlokte mij die vraag, of eerder verontwaardiging (het was meer een rethorische vraag).

Dit topic gaat idd over roken, en ik zou graag willen dat iemand inhoudelijk op mijn post hier van vrijdag 10-12-2004 08:49:16 in gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik rook al 10 jaar en ik weet dat het niet tot verheerlijking is van mijn lichaam. Ik denk ook dat God wil dat ik mijn lichaam goed verzorg. Maar in hoeverre moet je dit doortrekken?. Geldt dit voor alles wat je tot je neemt? Moeten wij dan heel zwart wit gezegd op water en brood leven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dingen doen puur om lichamelijk genot is niet de bedoeling.

In het verleden rookte ik ook, de dag nadat ik stopte ben ik vanwege verandering van woonomgeving begonnen met veel te ganja te roken (alsof ik er zelf iets aan kon doen, hahaha)

Veel ganja roken doe ik niet meer, maar af en toe werkt het wel verhelderend.

Maar ja, dan heb je onderscheid.

Groeten,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:26:35 schreef d2daniels het volgende:

Ik rook al 10 jaar en ik weet dat het niet tot verheerlijking is van mijn lichaam. Ik denk ook dat God wil dat ik mijn lichaam goed verzorg. Maar in hoeverre moet je dit doortrekken?. Geldt dit voor alles wat je tot je neemt? Moeten wij dan heel zwart wit gezegd op water en brood leven?

Ik was ook een verstokte rookster, dus ik weet waar ik over spreek!

Het gaat niet zozeer om je lichaam (alhoewel je die uiteraard vergiftigt), maar om de verslaving, het dienen van een afgod.

Uit jouw bovenstaand schrijven maak ik op dat je weet dat het niet klopt wat je doet, want je schrijft "Ik denk ook dat God wil dat ik mijn lichaam goed verzorg."

Door te roken verzorg je je lichaam niet goed, en wanneer je daar goed over nadenkt, kom je tot de conclusie dat je dat ook niet kunt, òmdat je verslaafd bent. Verslaving aan iets staat gelijk aan het dienen van een afgod. Misschien heel cru gezegd maar wel waar. Wie wil je dienen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus zegt: "Alle dingen zin geoorloofd, maar ik zal mij door niets laten overheersen"

En zo is het ook. Roken is verslavend voor de meeste mensen en zal ze overheersen. Daarmee is het zonde.

Ik vind dit wel een lastig probleem. Ik mag graag zo nu en dan een sigaretje roken (meestal bietsen widegrin.gif).

Ik merk dat het voor mij niet verslavend is en kan er makkelijk buiten. Ik rook soms weken niet en soms een paar keer per week.

Ikzelf kan er makkelijk buiten, maar vind het wel erg lekker. Voor mij persoonlijk is het geen probleem om zo nu en dan te roken.

Anders wordt het met mijn verhouding tot andere mensen. Dat sigaretten verslavend zijn voor heel veel mensen is bekend. Als ik met mijn roken anderen implciet de geodkeuring geef dat roken prima, is dan stel ik ze bloot aan een levensgroot risico. (Zie 1 Korinthe 8 waar het eten van offervlees op zich prima is maar dat voorkomen moet worden dat "zwakken" door mijn gedrag de fout ingaan)

Ik overweeg dus om het roken af te zweren, maar ik ben er nog niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 10 december 2004 10:51:26 schreef Rafox het volgende:

En zo is het ook. Roken is verslavend voor de meeste mensen en zal ze overheersen. Daarmee is het zonde.

Inderdaad, ik wil het zelfs doortrekken naar het dienen van afgoden.

Quote:
Ik merk dat het voor mij niet verslavend is en kan er makkelijk buiten.

Dan ben jij één van de weinigen voor wie dat geldt.

Quote:
Ik overweeg dus om het roken af te zweren, maar ik ben er nog niet uit.

Heel goed joh!!! Moet voor jou een makkie zijn, toch?!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:58:24 schreef Kate het volgende:

[...]

Inderdaad, ik wil het zelfs doortrekken naar het dienen van afgoden.

[...]

Dan ben jij één van de weinigen voor wie dat geldt.

[...]

Heel goed joh!!! Moet voor jou een makkie zijn, toch?!

Hey Kate.

Een paar dingen nog. Aangezien ik bet voor mijzelf niet als zonde beschouw, is de afweging voor wel of niet roken niet ingegeven door afweging naar mezelf toe, maar meer vanuit verantwoording naar anderen.

De lijn doortrekken van roken naar afgoderij is te ver gezocht. Dat zou betekenen dat er een demonische entiteit is (de god van het roken) die door de rokershandeling bewust door rokers aanbeden wordt. Dat is mijns inziens niet het geval.

Aan de andere kant is alle ongehoorzaamheid afgoderij.

In Samuel wordt tegen Saul gezegd: " Voorwaar, weerspannigheid is zonde der toverij en ongezeggelijkheid is afgoderij en dienen van terafim". Vanuit dat perspectief is 130 rijden waar je 120 mag ook afgoderij.

Het hangt er dus vanaf welke "definitie" je van afgoderij hanteert. Afgoderij in het nieuwe testament heeft vrijwel altijd het karakter van concrete goden die door mensen worden gediend.

Roken is geen zonde zoals bijvoorbeeld stelen. Ik heb alle recht om iemand anders te vermanen om niet te stelen en, daar waar het binnen mijn verantwoordelijkheid ligt, anderen te verbieden te stelen.

Ik kan nooit aan een ander opleggen wel of niet te roken.

Door de aard van het roken - weliswaar slecht, maar als zodanig geen zonde, alleen de verslaving is zonde - blijft het een zaak van individuele verantwoordelijkheid. De individuele verantwoordelijkheid strekt zich uit tot jezelf en tot je naaste, maar gaat nooit verder dan het nemen van je eigen verantwoordelijkheid. Daarmee heb ik dus geen recht tot het vermanen of verbieden van anderen.

(edit: post op details gewijzigd)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Roken... er zijn veel christenen die ook regelmatig een sigaretje opsteken. Ik geloof dat het een ieders verantwoordelijkheid is naar God toe of je een sigaret opsteekt of niet. Paulus zegt dat alles ons geoorloofd is, maar dat niets ons mag knechten.

Nu kun je zeggen dat roken per definitie verslavend is, en dat is ook zo, maar ik zie bijvoorbeeld bij rokende naasten van me niet dat het hun relatie met God belemmert of zo. Sterker nog, bij een aantal ben ik bijna jaloers op hun hechte band met God en toch roken ze flink.

Het lichaam een tempel van de heilige Geest? Zeker ja, maar dat bijbelgedeelte gaat expliciet over seksuele zonden en niet over gezondheid. Door ontucht bega je een zonde tegen je lichaam. Natuurlijk is het ook de bedoeling dat je je lichaam gezond houdt, maar dan mogen we wel wat meer doen dan alleen stoppen met roken. Al die uitlaatgassen, vette junkfood, veel te veel televisie-kijken, etc. zijn ook niet gezond.

Er zijn bejaarden die 90 jaar worden en roken als ketters en er zijn 40-ers die zo gezond als het maar kan leven en toch ineens dood op straat neervallen. Het is dus allemaal maar relatief, dood ga je toch. Roken is ontzettend ongezond, dat is wel zo, maar er zijn dingen die net zo ongezond zijn, maar daar komen we liever niet aan. Die hele industriele wereld is bijvoorbeeld ongelooflijk ongezond, al vanaf het begin. Veel ongezonder dan de toenmalige agrarische- en visserswereld waar we in leefden.

Eigen verantwoordelijkheid dus. Ik zelf rook gelukkig niet, maar ken genoeg schatten van mensen die wel roken. Het is ook jammer dat de overheid ze zo nodig helemaal naar buiten of in een of ander zielig rookhok wil verbannen. Of bij troosteloze paaltjes. Voldoende frisse lucht en rookvrije ruimten is alleen maar toe te juichen, maar soms gaat het te ver en is er van menswaardigheid ten opzichte van de roker niet echt sprake meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

in de Bijbel staat dat alles mag maar niet alles zinnig is om te doen en dat je je door niks mag laten overheersen, de enige die namelijk over je leven mag heersen, als christen, is Jezus. Het lijkt me als je verslaafd bent aan roken dat Jezus niet over dat gebied in je leven heerst.

Verder heb je je lichaam gekregen van God en moet je daar verstandig mee omgaan denk ik...betekent dat nou dat je nooit een sigaar/sigaret mag roken? ik denk het niet ten slotte eet je ook weleens bij de Mac en of dat nou zo gezond is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid