Spring naar bijdragen

Roken. Kan dat?


Rook jij?  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Rook jij?

    • Ja
      52
    • Nee
      133
    • Heel soms
      27


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 517
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 17 november 2005 23:34:39 schreef niemand het volgende:

1 kor. 6, 19

Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent?

Die tekst is al erg vaak langs gekomen. Vervolgens is er tegengas op die tekst gegeven.

Vervolgens zie ik soms die tekst weer langs komen.

Vaker posten maakt het niet sterker. Argumenten tegen die tegen argumenten wel.

Quote:
in dit kader lijkt het me niet gezond om te roken.. (zowel geestelijk als lichamelijk)

Roken is zeker niet gezond.

Btw, eet je wel eens fastfood of chips en dat soort dingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 17 november 2005 23:34:39 schreef niemand het volgende:

in dit kader lijkt het me niet gezond om te roken.. (zowel geestelijk als lichamelijk)

valt mee hoor... roken kan heel rustgevend werken. Dat het lichamelijk slecht is, ok... maar wat is dat tegenwoordig niet? Een middagje stad resulteert ook in een hele zooi uitlaatgassen in je longen (zeker in de PC hooft widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 18 november 2005 01:07:30 schreef Giesjuh het volgende:

Wat dacht je van chips en patat? Ook kankerverwekkend..

Of een appel? Gezond he? Maar je glazuur gaat ervan naar de klote

Niks is meer gezond dus waarom zeurt iedereen over roken?

Slecht voor m'n stem, m'n zaad gaat verrot, ik word impotent en het schijnt niet fijn te zijn met zoenen. Hoe dat met orale seks zit weet ik niet btw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 18 november 2005 01:41:20 schreef Giesjuh het volgende:

Nou sperma smaakt niet lekkerder als iemand rookt, maar goed (A)

Dus dat het slecht voor je stem is vind jij belangrijker dan kanker kunnen krijgen door het eten van chips?

Ik eet ook zelden chips, en daarmee hinder ik anderen niet. Toch? Ze krijgen iig geen blijvende schade...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 18 november 2005 01:07:30 schreef Giesjuh het volgende:

Wat dacht je van chips en patat? Ook kankerverwekkend..

Of een appel? Gezond he? Maar je glazuur gaat ervan naar de klote

Niks is meer gezond dus waarom zeurt iedereen over roken?

Eén reden om met roken te stoppen is dat het roken van tabak een gevaar vormt voor de gezondheid en het leven. Roken wordt in verband gebracht met meer dan 25 levensbedreigende ziekten. Het draagt bijvoorbeeld in grote mate bij tot een hartaanval, een beroerte, chronische bronchitis, emfyseem en verschillende vormen van kanker, vooral longkanker.

Natuurlijk kan iemand jarenlang roken voordat hij door een van deze ziekten getroffen wordt. Intussen maakt roken iemand niet aantrekkelijker voor anderen.

In advertenties worden rokers altijd als charmant en gezond afgeschilderd. De werkelijkheid is anders. Roken veroorzaakt slechte adem en geeft tanden en vingers een geelbruine kleur. Bij mannen draagt het bij tot impotentie. Het veroorzaakt rokershoest en kortademigheid. Rokers hebben ook meer kans op vroegtijdige rimpels en andere huidproblemen.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 18 november 2005 00:30:31 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Die tekst is al erg vaak langs gekomen. Vervolgens is er tegengas op die tekst gegeven.

Vervolgens zie ik soms die tekst weer langs komen.

Vaker posten maakt het niet sterker. Argumenten tegen die tegen argumenten wel.

[...]

Roken is zeker niet gezond.

Btw, eet je wel eens fastfood of chips en dat soort dingen?

Je bent toch niet van plan om het eten van voetsel te vergelijken met het roken!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is allebei ongezond, en allebei op lang termijn pas te merken. Als iemand alleen een longaandoening heeft, is de oorzaak vrij duidelijk aan te geven. Als iemand iets aan z'n maag krijgt, kan het zoveel oorzaken hebben.

Ik rook persoonlijk (niet) meer, en eet ook niet zoveel junkfood. Maar een hamburger op z'n tijd gaat er zeer zeker wel in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik rook. Stop vaak, begin ook weer vaak.

Maar dit speelde zich voor en na mijn bekering.

Ik computer de laatste tijd ook te veel. Niet goed voor je ogen en hoofd, merk ik.

Ik ga ook veel te laat naar bed.

Ik eet onregelmatig en toevallig is het wel eens gezond.

Ik gebruik deo, weer meer kans op kanker.

Ons huis staat vol televisies en andere stralingsapparaten.

Ben lang vegetarisch geweest. Hele weerstand naar de knoppen.

Ben soms veel te druk en vervolgens een week doodmoe.

Ik gebruik de nacht ook wel eens om liedjes te schrijven enzo. Helemaal slecht voor je weerstand.

Ik vergeet altijd de gordels om te doen.

Ik laat kaarsjes branden in mijn kamer als ik er niet meer ben.

Ik bak eieren altijd veel te kort, bijna nog rauw.

Ja. Ik word zo niet oud. MAAR ik leef met de Heer en ik besteed mijn tijd liever aan Hem dan aan het opruimen van domme gewoonten en fouten, want die blijf ik toch wel maken. Als ik merk/weet/geloof dat er echt dingen zijn die tussen God en mij in komen te staan maak ik daar korte metten mee. Maar als ik me geen zorgen maak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 19 november 2005 00:13:58 schreef Helena het volgende:

Ik rook. Stop vaak, begin ook weer vaak.

Maar dit speelde zich voor en na mijn bekering.

Ik computer de laatste tijd ook te veel. Niet goed voor je ogen en hoofd, merk ik.

Ik ga ook veel te laat naar bed.

Ik eet onregelmatig en toevallig is het wel eens gezond.

Ik gebruik deo, weer meer kans op kanker.

Ons huis staat vol televisies en andere stralingsapparaten.

Ben lang vegetarisch geweest. Hele weerstand naar de knoppen.

Ben soms veel te druk en vervolgens een week doodmoe.

Ik gebruik de nacht ook wel eens om liedjes te schrijven enzo. Helemaal slecht voor je weerstand.

Ik vergeet altijd de gordels om te doen.

Ik laat kaarsjes branden in mijn kamer als ik er niet meer ben.

Ik bak eieren altijd veel te kort, bijna nog rauw.

Ja. Ik word zo niet oud. MAAR ik leef met de Heer en ik besteed mijn tijd liever aan Hem dan aan het opruimen van domme gewoonten en fouten, want die blijf ik toch wel maken. Als ik merk/weet/geloof dat er echt dingen zijn die tussen God en mij in komen te staan maak ik daar korte metten mee. Maar als ik me geen zorgen maak.

De meeste dingen die je hier opnoemt of wat je doet zijn nuttig of deels nuttig.

Roken is voor NIETS nuttig, is voor verschillende dingen schadelijk, voor jezelf en ook voor anderen.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 19 november 2005 17:42:43 schreef Aimé het volgende:

De meeste dingen die je hier opnoemt of wat je doet zijn nuttig of deels nuttig.

Roken is voor NIETS nuttig, is voor verschillende dingen schadelijk, voor jezelf en ook voor anderen.

Het gaat er niet om of iets ook nuttig kan zijn. Het gaat er om of het gebruik nuttig is.

En of ik zo'n sigaret nou zou opsteken (wat ik trouwens niet doe) of dat ik lekker naar de snackbar ga (wat ik soms wel doe), dat maakt geen klap uit. Dat een mens voedsel nodig heeft en geen rook in z'n longen nodig heeft maakt het toch echt niet gezonder of beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 november 2005 00:13:14 schreef LaRosa het volgende:

wat ik me nu meer afvraag: alcohol, kan dat? Valt misschien enigzins buiten dit topic, maar...is een vraag van hetzelfde genre.

Tenslotte is alcohol niet nuttig, en..het ontneemt je het gezag over je eigen geest. Jullie een mening?

Het is idd niet nuttig, hoewel ik wel iemand ken die het van de dokter moet drinken. Tis wel goed voor je bloedsomloop.

Maar aan de andere kant is het wel weer schadelijk voor je lever.

Het neemt remmingen weg.

Het is verslavend (Alcohol kent minstens even veel verslaafden als heroïne. En de verslavings verschijnselen zijn even erg).

Tja...het is technisch gezien een hard drugs.

In de bijbel kom je drank ook meerdere malen tegen.

Zowel in positieve als negatieve zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vind het trouwens een wat flauwe redenatie om te zeggen dat je prima kunt roken, omdat je immers ook andere ongezonde dingen doet. Ja, zo kan ik het ook zeg. Dat betekent dan niet dat je maar moet doorpaffen, maar dat je die andere ongezonde dingen dan ook moet laten. Wees dan ook consequent daarin. 'Al het andere is ook ongezond, dus kan ik best ongezond doorleven,'... geloof je het zelf?

Het is gewoon een kwestie van eigen verantwoordelijkheid, dat is prima en ontken ik niet, maar ga geen rare smoesjes verzinnen om het goed te praten. Roken blijft smerig, ongezond en vooral ook erg hinderlijk voor omstanders, hoe je het ook wendt of keert. Net zoals zoveel andere dingen ja, maar dat maakt roken geen milimeter beter of slechter.

Als je het lekker vindt en toegeeft niet zonder te kunnen, dan is dat een ander verhaal, maar wees daar dan gewoon eerlijk in. En als dat tot cognitieve dissonantie leidt, stop dan gewoon met roken. Als je de wil ertoe hebt, dan is dat prima te doen en je mag toch niet zondigen tegen je geweten. Mijns inziens is roken op geen andere manier goed te praten dan dat je het lekker vindt en niet zonder kunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 november 2005 00:13:14 schreef LaRosa het volgende:

wat ik me nu meer afvraag: alcohol, kan dat? Valt misschien enigzins buiten dit topic, maar...is een vraag van hetzelfde genre.

Tenslotte is alcohol niet nuttig, en..het ontneemt je het gezag over je eigen geest. Jullie een mening?

Dag La Rosa,

Paulus gaf Timotheüs de raad: 'Drink niet langer water, maar gebruik wat wijn ter wille van uw maag en uw veelvuldige ziektegevallen' (1Ti 5:23).

Dit was een deugdelijk medisch advies. Dr. Salvatore P. Lucia, hoogleraar geneeskunde aan de medische faculteit van de University of California, schrijft: 'Wijn is de oudste voedingswaarde bezittende drank en het belangrijkste medicijn dat door de hele menselijke geschiedenis heen voortdurend in gebruik is geweest. . . . In werkelijkheid zijn maar weinig andere middelen die de mens ter beschikking staan, zo alom aanbevolen wegens hun geneeskrachtige werking als wijn.' - Wine as Food and Medicine,

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid