Spring naar bijdragen

Roken. Kan dat?


Rook jij?  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Rook jij?

    • Ja
      52
    • Nee
      133
    • Heel soms
      27


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 517
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 29 november 2005 22:21:29 schreef Chicken het volgende:

Ik vind dat je best moeten kunnen roken. Het is jou lijf. Maar in het openbaar vind ik het dus echt vies.

Het ging ook niet om een rookverbod.

Er is immers ook geen verbod op liegen en sex voor het huwelijk. Maar christenen kunnen een gebod misschien nog belangrijker vinden dan een overheids-verbod.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk er zelf ook zo over, ik rook daarom ook niet, het is gewoon niet goed voor je, straks krijg je er problemen van, hum ja je kunt het vast met mate doen waardoor het niet zo slecht is..

En roken is vies, dat zal vast ook mee tellen smile.gif In spreuken/prediker staat ergens dat je goed om moet gaan met je lichaam om niet voor je tijd te sterven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
Gast Anon_phpbb

Ik rook niet omdat het ongezond is en alles, maar dan ook écht alles ernaar gaat stinken. Om onpasselijk van te worden. Ben dan ook zeer blij dat het merendeel van de stemmers aangeeft niet te roken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er wordt bericht dat uit steeds meer wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat een moeder die geregeld rookt, haar kind voor het leven lichamelijke en mentale schade kan berokkenen.

Een deel van dit letsel, 'is onmiddellijk waar te nemen, terwijl andere beschadigingen zich langzamer ontwikkelen'.

Op welke manier wordt een ongeboren kind door het roken van zijn moeder benadeeld?

Dr. William G. Cahan, hoogleraar en chirurg bij het Memorial Sloan-Kettering Cancer Center in de Verenigde Staten , legt uit: 'Elk trekje aan de sigaret brengt binnen enkele minuten koolmonoxide en nicotine in het bloed van de moeder.'

Omdat het koolmonoxide het vermogen van het bloed om zuurstof te transporteren verkleint en de nicotine de bloedvaten in de placenta vernauwt, 'wordt het ongeboren kind tijdelijk beroofd van zijn normale hoeveelheid zuurstof. Indien deze beroving vaak genoeg wordt herhaald,' zegt dr. Cahan, 'zouden de foetale hersenen, een orgaan dat uitzonderlijk gevoelig is voor gebrek aan zuurstof, onherstelbaar beschadigd kunnen worden.'

Eén onderzoek onthulde bijvoorbeeld dat vijf minuten nadat zwangere vrouwen slechts twee sigaretten hadden gerookt, hun foetussen tekenen van benauwdheid vertoonden - een versnelde hartslag vergezeld van abnormale bewegingen alsof ze ademhaalden.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

roken is niet goed want dat is een verslaving en dan blijf je vast zitten aan het wereldse terwijl je helemaal voor Jezus zou moeten gaan eigenlijk.

maja ik moet niet zeuren ik rook zelf ook maar probeer ook steeds te stoppen mar lukt nog niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Neem nou dat je van iemand een heel mooie wagen hebt gekregen.

Ga je daar dan krassen in trekken omdat dit jou een kick geeft of zo?

Hoe zou de vriend waarvan je de wagen hebt gekregen hem voelen?

Als je uw lichaam en leven als een subliem geschenk van God beziet

ga je dat lichaam toch ook niet bewust gaan schenden of zo,nee je gaat het koesteren en er veel zorg voor dragen.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, daar krijg ik toch weer een beetje het splinter balk gevoel bij. Of het mug kameel gevoel.

Waar in dit geval de balk je de gezonde eetgewoontes zijn. Er sterven even veel mensen in Nederland aan ongezond eten als aan roken.

Voor we dat soort bijbelse berispingen in het rond gaan gooien zouden mensen denk ik het beste eerst even naar zich zelf kunnen kijken hoe gezond ze zelf wel niet leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Gorthaur,

Aan de andere kant: zo mag je elkaar nérgens meer op wijzen. Moet je een superheilige zijn om iemand ook maar érgens op te mogen wijzen. Terwijl we elkaar als christenen juist gewoon mogen vermanen en elkaar op dingen mogen wijzen die als zonde zouden kunnen worden bestempeld.

Nu doe ik niet per se een uitspraak over het roken, maar wel over deze redenering. Als alleen zondelozen zouden mogen zeggen dat je niet mag zondigen, dan kunnen alle priesters, dominees en voorgangers hun werk wel neerleggen. En alle oprechte christenen trouwens die de zonde hekelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Robert,

Maar over wijzen zeg ik opzich ook niets. Ben maar al te blij dat er gewezen word op de schadelijkheid.

Maar het gaat ook om de vorm. Als je zo'n vergelijking maakt dus. Je hoeft geen superheilige te zijn, maar probeer het eerst bij jezelf op orde te krijgen. Geen enkel probleem als iemand (voorbeeldje) die wel eens vreemd gegaan is een ander daarop vermaand. Het begint pas hypocriet te worden, als de persoon die de ander loopt te vermanen nog steeds vreemd aan het gaan is.

En met ongezonde leefgewoontes idem. Vooral ook omdat mensen die roken er volgens mij wel elke dag mee geconfronteerd worden met de schadelijke uitwerking wat het kan hebben.

Ik rook geen sigaretten, maar ik zou er denk ik wel moe van worden, van die 'vermaningen'.

Met die vermaningen schiet je ook geen klap mee op. Ik denk dat de meeste rokers er maar al te graag mee zouden willen stoppen als ze het zouden kunnen.

Maar, het gaat me er niet om dat iemand zegt dat het schadelijk is. Het is vooral de manier hoe je het brengt, en op die manier komt het me soms een beetje hypocriet over, vooral omdat over ongezond eten je dit soort dingen amper hoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 22:22:56 schreef Gorthaur het volgende:

Maar, het gaat me er niet om dat iemand zegt dat het schadelijk is. Het is vooral de manier hoe je het brengt, en op die manier komt het me soms een beetje hypocriet over, vooral omdat over ongezond eten je dit soort dingen amper hoort.

Dag beste Gorthaur,

Ik denk dat wij allemaal het beste met elkaar voor hebben.

Sorry moest er nu een bepaalde uitspraak wat hard overkomen.

Moest u mij goed kennen dan zou je me beslist ook op dingen 'ter verbetering 'kunnen wijzen.

Wij als mensen moeten inderdaad niet naar strootjes in andermans ogen gaan zoeken.Maar elkaar aanporren in de goede richting met edele bedoelingen,welgemeend,wie kan daar iets op tegen hebben?

Maar ja,hier gaat het nu eenmaal over roken,daarom wil ik hier toch nog bij vermelden dat iemand met ongezond voedsel in leven kan blijven, roken heeft men niet nodig.

Een mens wordt niet geboren met de behoefte te roken,deze leert men zijn eigen meestal op een onsmakelijke manier aan.

(sommige mensen kunnen vaak niet anders dan opgroeien met ongezond voedsel ,wegens het milieu waarin ze opgroeien,voor prinsjes en princesjes zal dat wellicht anders zijn)

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Aimé,

Wat betreft dat strootje geef ik je gelijk.

Wat betreft dat voedsel:

Natuurlijk, in arme landen eten mensen vaak eenzijdig, omdat er simpelweg niks anders is.

Maar ik bedoelde vooral de ongezonde eetgewoontes in het westen. Ik denk hierbij aan de snackbar, de zakken chips, snoep, etc.

Dat heeft een mens niet nodig. En dan nog niet te spreken hoe we aan bepaalde voedselproducten komen, wat ook niet echt eerbied voor de schepping is (bio industrie).

Snoep en chips heeft een mens niet nodig, ook de snackbar is helemaal niet noodzakelijk. En niet te spreken van alle frisdranken.

Dat heeft een mens helemaal niet nodig, en het sloopt zeker je lichaam. Even veel mensen sterven in Nederland aan ongezond eten als aan roken.

Natuurlijk hoeft een mens niet te roken (hoewel mensen als Ché Guevara sigaren gebruikten om het hongergevoel te doen verdwijnen), maar dat zelfde is ook met ongezond eten zo. Chips ed. eet je ook niet als maaltijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid