Spring naar bijdragen

Hoe praat God met mensen?


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Petra.:

Als het niet kan, waarom staat er dan dat Samuel drie keer naar Eli toeloopt omdat hij denkt dat Eli hem roept ?  

Het staat er klip en klaar dat het wel kan. Je leest er overheen. 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/1SA.3/

"Samuel geroepen

1 De jonge Samuel diende dus de HEER, onder de hoede van Eli. Er klonken in die tijd zelden woorden van de HEER en er braken geen visioenen door. 

. 4 Toen riep de HEER Samuel. ‘Ja, hier ben ik,’ antwoordde Samuel. 5 Hij liep snel naar Eli toe en zei: ‘Hier ben ik. U hebt me toch geroepen?’ Maar Eli antwoordde: ‘Ik heb je niet geroepen. Ga maar slapen.’ Toen Samuel weer lag te slapen, 6 riep de HEER hem opnieuw. Samuel stond op, ging naar Eli en zei: ‘Hier ben ik. U hebt me toch geroepen?’ Maar Eli antwoordde: ‘Ik heb je niet geroepen, mijn jongen. Ga maar weer slapen.’ 7 Samuel had de HEER nog niet leren kennen, want de HEER had zich niet eerder aan hem bekendgemaakt door het woord tot hem te richten. 8 Opnieuw riep de HEER Samuel, voor de derde keer. Samuel stond op, ging naar Eli en zei: ‘Hier ben ik. U hebt me toch geroepen?’ Toen begreep Eli dat het de HEER was die de jongen riep."

 

 

Het is wat al eerder is aangehaald: stilte is de taal van God.  Al het andere (dus ook de Bijbelteksten) is slechte vertaling.  Ik kan alvast verklappen dat God geen Hebreeuws spreekt en ook geen Grieks.  En ook geen Nederlands. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 166
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

God spreekt in hetgeen wij het meest vrezen en het meest vermijden: de stilte.

Persoonlijk vrees ik de stilte niet, integendeel. Ik vind het heerlijk.

God sluit met Abraham en met Noach en met Mozes en met Israël verbonden. Hoe kun je een verbond sluiten, als je geen persoon bent?

Op 24-8-2023 om 17:56 zei Petra.:

Samuel gaat een keer of drie naar Eli toe, omdat hij denkt dat Eli degene is die hem roept, waarop Eli steeds zegt dat hij hem niet riep.  Daaruit blijkt toch  i.i.g dat het voor Samuel als een gewone mensenstem klonk. 

 

Klopt dit is een argument voor letterlijke bewoordingen

12 uur geleden zei Hopper:

Het is wat al eerder is aangehaald: stilte is de taal van God.  Al het andere (dus ook de Bijbelteksten) is slechte vertaling.  Ik kan alvast verklappen dat God geen Hebreeuws spreekt en ook geen Grieks.  En ook geen Nederlands. 

ben ik niet helemaal met je eens, het opschrift op de muur bij Daniel was in een gangbare taal. Uitijndelijk ging het van God uit 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

 

ben ik niet helemaal met je eens, het opschrift op de muur bij Daniel was in een gangbare taal. Uitijndelijk ging het van God uit 

God spreekt nooit in een menselijke taal, maar degene tot wie God spreekt kan het (datgene wat gezegd is)  alleen maar in zijn eigen taal weergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn woorden worden een beetje verkeerd begrepen, denk ik. Ik schreef niet dat God mét de stilte spreekt, maar ín de stilte. Vanuit de stilte kun je dus wel degelijk alsnog Gods stem verstaan en (voor jezelf) optekenen wat Hij je ingeeft. De stilte maakt de Schrift dus niet onzinnig. De stilte is juist een vruchtbare voedingsbodem om de Schrift te verstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

1) ik hoor God's stem soms en ben blijkbaar bijzonder

2) ik hoor stemmen en ben blijkbaar afwijkend

2)  Nee, dat is niet afwijkend.  De mens die de geestelijke weg bewandelt weet dat het 'stemmen horen' heel normaal is.  Als je een stem(men) hoort dan ben je dat gewoon zelf.   Geestelijke stilte wil dan ook niets anders zeggen dan dat het eigene er uit verdwenen is c.q. aan het verdwijnen is.   De stilte is zonder zelf.   Je kunt dus nooit zelf in de stilte zijn.

Je kunt het ook anders zeggen, de stilte is het 'ik ben'.  De Zijnsgrond van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een spreken van God dat iedereen kent is het spreken van de Geest die overtuigt van zonde oordeel en gerechtigheid. Dit is een basis van het spreken van God. De kennis van zonde, oordeel en gerechtigeheid is een basis voor het leven, een Gode welgevallig leven, een leven in heiligheid en rechtvaardigheid.

Wie dit spreken volgt en daar gehoor aan geeft zal groeien in het verstaan van Gods stem. Jezus werd geboren en was zonder zonde. Hij week niet af van het spreken van God en werd zeer geoefend in het verstaan van Gods stem. Hij trok zich regelmatig terug om in gebed te zijn, dat is het spreken met God. Zoals Mozes met God sprak van aangezicht tot aangezicht sprak Jezus met God. Omdat Hij zonder zonde was was Hij als Adam in het paradijs (voor de zondeval) en trok met God op als Zijn maatje. Bij de verheerlijking op de berg toonde Hij Zijn heerlijkheid aan de discipelen en in die heerlijkheid spreekt Hij met God Zijn Vader.

Job verstond ook Gods stem maar Hij werd ziek (en rampspoed trof hem) omdat Hij te weinig acht had geslagen op de stem van God. Zie Job 33;14 waarin Elihu aan Job, na een lang gesprek met de andere drie vrienden van Job die geen antwoord kennen, uitgebreid uitleg geeft waarin hij dit uitlegt: "Want God spreekt één of twee keer, maar men slaat er geen acht op", dat Elihu spreekt over één of twee keer spreken heeft betrekking op een bepaalde zaak, iets waarvoor God waarschuwt en de vinger op de zere plek legt. Het betreft niet het algemene spreken zoals God in de levenswandel met de mens spreekt, want In de uitleg van Elihu betreft het een (specifieke) verkeerde daad (zie vers 17).

Dus God spreekt algemeen met de mens waarbij Job geen gehoor gaf aan Zijn spreken dat leidde tot de aanpak van God opdat Job God zou smeken met Hem te spreken, wat Hij uiteindelijk ook deed.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Barnabas:

Een spreken van God dat iedereen kent is het spreken van de Geest die overtuigt van zonde oordeel en gerechtigheid. Dit is een basis van het spreken van God. De kennis van zonde, oordeel en gerechtigeheid is een basis voor het leven, een Gode welgevallig leven, een leven in heiligheid en rechtvaardigheid.

Wie dit spreken volgt en daar gehoor aan geeft zal groeien in het verstaan van Gods stem. Jezus werd geboren en was zonder zonde. Hij week niet af van het spreken van God en werd zeer geoefend in het verstaan van Gods stem. Hij trok zich regelmatig terug om in gebed te zijn, dat is het spreken met God. Zoals Mozes met God sprak van aangezicht tot aangezicht sprak Jezus met God. Omdat Hij zonder zonde was was Hij als Adam in het paradijs (voor de zondeval) en trok met God op als Zijn maatje. Bij de verheerlijking op de berg toonde Hij Zijn heerlijkheid aan de discipelen en in die heerlijkheid spreekt Hij met God Zijn Vader.

Job verstond ook Gods stem maar Hij werd ziek (en rampspoed trof hem) omdat Hij te weinig acht had geslagen op de stem van God. Zie Job 33;14 waarin Elihu aan Job, na een lang gesprek met de andere drie vrienden van Job die geen antwoord kennen, uitgebreid uitleg geeft waarin hij dit uitlegt: "Want God spreekt één of twee keer, maar men slaat er geen acht op", dat Elihu spreekt over één of twee keer spreken heeft betrekking op een bepaalde zaak, iets waarvoor God waarschuwt en de vinger op de zere plek legt. Het betreft niet het algemene spreken zoals God in de levenswandel met de mens spreekt, want In de uitleg van Elihu betreft het een (specifieke) verkeerde daad (zie vers 17).

Dus God spreekt algemeen met de mens waarbij Job geen gehoor gaf aan Zijn spreken dat leidde tot de aanpak van God opdat Job God zou smeken met Hem te spreken, wat Hij uiteindelijk ook deed.

God sprak in vroeger tijden rechtstreeks tot de mens. Jezus verrees en steeg op naar de vader, stuurde de Helper die bij (in) ons verblijft. Als sturende kracht. Daarom is het niet noodzakelijk dat God nog spreekt tot de mens. Bidden is praten tot God. Ieder doet dat op zijn eigen manier. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hermanos2:

God sprak in vroeger tijden rechtstreeks tot de mens. Jezus verrees en steeg op naar de vader, stuurde de Helper die bij (in) ons verblijft. Als sturende kracht. Daarom is het niet noodzakelijk dat God nog spreekt tot de mens. Bidden is praten tot God. Ieder doet dat op zijn eigen manier. 

Inderdaad, de Heilige Geest is tot ons gezonden als Helper, Johannes 14:26: "Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb." Dus je hebt gelijk.

Daarnaast spreekt Jeuzs zelf ook nog tot de discipelen zoals blijkt in Hand 9. Dat is nadat Hij is opgestegen ten hemel.

Jezus was ons voorbeeld en Hij sprak met de Vader en Hij legt uit dat de weg tot de Vader vrij is om tot Hem te kunnen bidden. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Barnabas:

Inderdaad, de Heilige Geest is tot ons gezonden als Helper, Johannes 14:26: "Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb." Dus je hebt gelijk.

Daarnaast spreekt Jeuzs zelf ook nog tot de discipelen zoals blijkt in Hand 9. Dat is nadat Hij is opgestegen ten hemel.

Jezus was ons voorbeeld en Hij sprak met de Vader en Hij legt uit dat de weg tot de Vader vrij is om tot Hem te kunnen bidden. 

 

Jazeker, bidden is essentieel. God wil uit onze eigen mond horen wat onze gedachten zijn. Hoe en wat wij denken. Ook is elk gebed een bekrachtiging van onze afspraken met God. 

Vraag in gebed om Geest. De Geest om God's wil te doen en overeind te blijven in deze wereld. 

Vraag niet om onbijbelse dingen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-8-2023 om 07:37 zei Petra.:

Dat is geen aannemen, maar gewoon lezen wat er staat opgeschreven.( En dat bedoelde ik in verhouding met de andere kindertjes van Eva en Adam, niet in het algemeen.) Of God wel of niet met andere zusjes/broertjes sprak weten we niet. Alles wat je daarover bedenkt is een aanname.

Wat we wel weten is dat God wel met Kain sprak. Je leest niks over gesprekken met Abel, en helemaal nada zip over gesprekken met Set e.a broertjes/zusjes. Nog opmerkelijker omdat Kain na de moord op zijn broer niet de doostraf krijgt, maar zelfs een teken dat ie niet gedood mag worden.  Hij wordt wel vervloekt en moet weg. En dan zegt dat ie die straf te zwaar vindt, wat ook opmerkelijk is, omdat Kain zegt..."U verjaagt mij van deze plek,en ik mag U niet meer onder ogen komen".  Dat geeft de indruk dat God niet alleen met een gewone mensenstem met mensen kan praten, maar ook ogen heeft of i.i.g. een fysieke aanwezigheid die je wel onder ogen kunt komen op die plek. 

 

 

Beste Petra, je beledigd mij. Je stelt dat je het onderwijs dat ik gegeven heb begrijpt door er niet op te reageren. Nochthans stel je dat wat ik zeg een aanname is. Dat geeft de indruk dat je blind bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

Beste Petra, je beledigd mij. Je stelt dat je het onderwijs dat ik gegeven heb begrijpt door er niet op te reageren. Nochthans stel je dat wat ik zeg een aanname is. Dat geeft de indruk dat je blind bent.

@Petra is niet verplicht om datgene wat jij schrijft voor waar aan te nemen. Ze heeft (gelukkig) een eigen mening en die is niet gelijk aan de jouwe.
Het getuigt van hoogmoed om haar mening als 'belediging' te betitelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Beste Petra, je beledigd mij.

Beste Barnabas, beledigen moet je vervoegen met stam +t.  (Beledigt dus). Met een d schrijven we het als het een voltooid deelwoord betreft. Als je zou schrijven -ik voel me beledigd, eindigt het wel op een d. Wat in dit geval ook correcter zou zijn. Dat jij je beledigd voelt als iemand het niet me je eens is zegt immers iets over jouw gevoel, maar niks over de intentie van een ander. Er zullen in een mensenleven vaak mensen met andere meningen zijn, als je je daardoor beledigd voelt is het denk ik goed voor je om aan jezelf te werken. De Bijbel kan daarbij helpen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Robert Frans:

Mijn woorden worden een beetje verkeerd begrepen, denk ik. Ik schreef niet dat God mét de stilte spreekt, maar ín de stilte. Vanuit de stilte kun je dus wel degelijk alsnog Gods stem verstaan en (

No worries, ik begreep je prima hoor. 😊

Nou ben ik geen stilte mijder, maar kan me voorstellen dat het voor mensen moeilijk kan zijn om stilte te vinden in al die drukke en lawaaiige steden en dito drukke hoofden, helemaal als je niet bekend bent met mediteren. 

Hoe dan ook, denk ik dat het voor God niet uitmaakt. Ik denk dat God ook in het grootste lawaai erdoorheen kan komen. Kijk maar bv naar de doop van Jezus. Een drukte van jewelste...en er klonk een stem uit de hemel...

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MRK.1/Marcus-1/

Alle inwoners van Judea en Jeruzalem stroomden toe en lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan, ...

...en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in Jou vind Ik vreugde.’

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Hermanos2:

God wil uit onze eigen mond horen wat onze gedachten zijn. Hoe en wat wij denken.

Denk je dat God dat nodig heeft? 

Mensen zeggen zoveel, ...https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/1SA.16/.."Maar de HEER zei tegen Samuel: ‘Ga niet af op zijn voorkomen en zijn rijzige gestalte. Ik heb hem afgewezen. Het gaat niet om wat de mens ziet: de mens kijkt naar het uiterlijk, maar de HEER kijkt naar het hart."

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

 

Nou ben ik geen stilte mijder, maar kan me voorstellen dat het voor mensen moeilijk kan zijn om stilte te vinden in al die drukke en lawaaiige steden en dito drukke hoofden, helemaal als je niet bekend bent met mediteren. 

 

Stilte heeft niets van doen met lawaai om je heen.  En eigenlijk ook niet met mediteren.   Het staat er 'apart van'. 

Mensen die de stilte zoeken , zoeken de stilte van bv een kerk op.   Dan zoek je nog en daar is niks mis mee.

Tientallen jaren terug vond ik de stilte al in bed terwijl de buren de muziek op knalhard hadden staan (feestje).  Het is een terugtrekking in het subject.  Lawaai is buiten het subject.  Ik viel overigens heerlijk in slaap ondanks de herrie.  Andere mensen prefereren om in zo'n situatie ruzie te maken, politie te bellen en zo.  Rare jongens  die mensen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Marcus 13:11

 

Doch wanneer zij u leiden zullen, om u over te leveren, zo zijt te voren niet bezorgd, wat gij spreken zult, en bedenkt het niet; maar zo wat u in die ure gegeven zal worden, spreekt dat; want gij zijt het niet, die spreekt, maar de Heilige Geest.

 

 

 

Als we Marcus 13 in context lezen dan lezen we een aanwijzing "Hoe God met mensen praat".  Uit de mond van Jezus zelf!  Jezus verhaalt over hoe het ene volk tegen het andere zal opstaan.  Maar als u wordt overgeleverd bedenk dan niet wat u zult spreken.   Het is de Heilige Geest die door uw mond spreekt.

En dan spreek je uiteraard gewoon Nederlands indien je Nederlander of Vlaming bent.

Ook het einde van Marcus 13 is opmerkelijk.  

 

33 Ziet toe, waakt en bidt; want gij weet niet, wanneer de tijd is.

34 Gelijk een mens, buiten 's lands reizende, zijn huis verliet, en zijn dienstknechten macht gaf, en elk zijn werk, en den deurwachter gebood, dat hij zou waken;

35 Zo waakt dan (want gij weet niet, wanneer de heer des huizes komen zal, des avonds laat, of ter middernacht, of met het hanengekraai, of in den morgenstond);

36 Opdat hij niet onvoorziens kome, en u slapende vinde.

37 En hetgeen Ik u zeg, dat zeg Ik allen: Waakt.

 

Weest waakzaam 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Petra.:

Beste Barnabas, beledigen moet je vervoegen met stam +t.  (Beledigt dus). Met een d schrijven we het als het een voltooid deelwoord betreft. Als je zou schrijven -ik voel me beledigd, eindigt het wel op een d. Wat in dit geval ook correcter zou zijn. Dat jij je beledigd voelt als iemand het niet me je eens is zegt immers iets over jouw gevoel, maar niks over de intentie van een ander. Er zullen in een mensenleven vaak mensen met andere meningen zijn, als je je daardoor beledigd voelt is het denk ik goed voor je om aan jezelf te werken. De Bijbel kan daarbij helpen. 

Je begrijpt me dus, of het nu met een t of een d is.. Je strategie is anderen pesten en over de rooie brengen.

Mijn overtuiging is dat je een man bent, waarbij aangetekend (citaat van jezelf uit je voorige post): als je je daardoor beledigd voelt is het denk ik goed voor je om aan jezelf te werken. De Bijbel kan daarbij helpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Petra.:

No worries, ik begreep je prima hoor. 😊

Nou ben ik geen stilte mijder, maar kan me voorstellen dat het voor mensen moeilijk kan zijn om stilte te vinden in al die drukke en lawaaiige steden en dito drukke hoofden, helemaal als je niet bekend bent met mediteren. 

Heel onze samenleving is op dit moment geënt op afleiding. Op televisie wordt je door reclames en reclamebalkjes afgeleid. Op internet door popups en soms gigantische advertenties. In games door subquests en interrupterende mechanismen. Je mobieltje is één en al afleiding, zéker als je op social media zit. Op werk wordt je afgeleid door collega's en berichtjes. En onze hersenen passen zich er min of meer op aan, zodanig dat het steeds moeilijker wordt om je langer dan een half uur te concentreren.

Citaat

Hoe dan ook, denk ik dat het voor God niet uitmaakt. Ik denk dat God ook in het grootste lawaai erdoorheen kan komen. Kijk maar bv naar de doop van Jezus. Een drukte van jewelste...en er klonk een stem uit de hemel...

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MRK.1/Marcus-1/

Alle inwoners van Judea en Jeruzalem stroomden toe en lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan, ...

...en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in Jou vind Ik vreugde.’

Ik denk dat het God eerlijk gezegd wél wat uitmaakt. Natuurlijk was het ook in de tempel een lawaaiïge chaos met gezang, muziek, loeiende koeien, blatende schapen en geiten, biddende mensen, onderwijzende rabbijnen, noem maar op. Maar in de meest heilige delen was het stil, want daar troonde Gods aanwezigheid. En uiteindelijk reinigde Jezus wel diezelfde tempel van alle marktkramen en geldwisselaars, want 'mijn huis moet een huis van gebed zijn'. En ook vandaag de dag heerst er een serene rust in veel (katholieke) kerken en zijn deze kerken ook daarop ingericht. God spreekt in de stilte, ook als deze muzikaal omlijst wordt, en nodigt je uit zoveel mogelijk de afleiding te mijden.

Als wij onszelf laten afleiden door allerlei randzaken, dan zullen we Gods stem niet horen. Hij dringt zich niet op, dus als jij Hem niet belangrijker vind dan dat zoveelste appje, dan zal dat appje spreken en niet God. Maar probeer eens dagelijks minimaal een half uur eens gewoon stil te zijn, te mediteren, een geestelijke tekst te overwegen of te bidden, in een afgesloten ruimte waar alles daarop ingericht is. Zonder blèrend mobieltje, zonder muziek, zonder televisie, zonder gepieker. Maar gewoon alleen jij en God. Dan heb je best de kans dat je een stem hoort die je anders niet zo snel hoort, die jou een verhaal wil vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Robert Frans:

En ook vandaag de dag heerst er een serene rust in veel (katholieke) kerken en zijn deze kerken ook daarop ingericht. God spreekt in de stilte, ook als deze muzikaal omlijst wordt, en nodigt je uit zoveel mogelijk de afleiding te mijden.

Maar gewoon alleen jij en God. Dan heb je best de kans dat je een stem hoort die je anders niet zo snel hoort, die jou een verhaal wil vertellen.

Een jaar of 2 geleden in een katholieke kerk geweest tijdens een wake. Ik ben geen katholiek en ook nooit geweest, maar de serene rust was prettig.

 

Mediteren kan tot mooie momenten leiden. Helaas uit het lang niet elke dag. 
Je kunt dan inderdaad verhalen horen en die kunnen per persoon verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Robert Frans:

Heel onze samenleving is op dit moment geënt op afleiding. Op televisie wordt je door reclames en reclamebalkjes afgeleid. Op internet door popups en soms gigantische advertenties. In games door subquests en interrupterende mechanismen. Je mobieltje is één en al afleiding, zéker als je op social media zit. Op werk wordt je afgeleid door collega's en berichtjes. En onze hersenen passen zich er min of meer op aan, zodanig dat het steeds moeilijker wordt om je langer dan een half uur te concentreren.

Ik denk dat het God eerlijk gezegd wél wat uitmaakt. Natuurlijk was het ook in de tempel een lawaaiïge chaos met gezang, muziek, loeiende koeien, blatende schapen en geiten, biddende mensen, onderwijzende rabbijnen, noem maar op. Maar in de meest heilige delen was het stil, want daar troonde Gods aanwezigheid. En uiteindelijk reinigde Jezus wel diezelfde tempel van alle marktkramen en geldwisselaars, want 'mijn huis moet een huis van gebed zijn'. En ook vandaag de dag heerst er een serene rust in veel (katholieke) kerken en zijn deze kerken ook daarop ingericht. God spreekt in de stilte, ook als deze muzikaal omlijst wordt, en nodigt je uit zoveel mogelijk de afleiding te mijden.

Als wij onszelf laten afleiden door allerlei randzaken, dan zullen we Gods stem niet horen. Hij dringt zich niet op, dus als jij Hem niet belangrijker vind dan dat zoveelste appje, dan zal dat appje spreken en niet God. Maar probeer eens dagelijks minimaal een half uur eens gewoon stil te zijn, te mediteren, een geestelijke tekst te overwegen of te bidden, in een afgesloten ruimte waar alles daarop ingericht is. Zonder blèrend mobieltje, zonder muziek, zonder televisie, zonder gepieker. Maar gewoon alleen jij en God. Dan heb je best de kans dat je een stem hoort die je anders niet zo snel hoort, die jou een verhaal wil vertellen.

God is gesteld op rust en stilte. 1 Kings 6:7:... so that no hammer or chisel or iron tool was heard in the temple while it was being built. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Robert Frans:

Heel onze samenleving is op dit moment geënt op afleiding. Op televisie wordt je door reclames en reclamebalkjes afgeleid. Op internet door popups en soms gigantische advertenties. In games door subquests en interrupterende mechanismen. Je mobieltje is één en al afleiding, zéker als je op social media zit. Op werk wordt je afgeleid door collega's en berichtjes. En onze hersenen passen zich er min of meer op aan, zodanig dat het steeds moeilijker wordt om je langer dan een half uur te concentreren.

Ja, dat schreef ik. Maar dan wat bondiger 😃
 

10 uur geleden zei Robert Frans:

Als wij onszelf laten afleiden door allerlei randzaken, dan zullen we Gods stem niet horen. Hij dringt zich niet op, dus als jij Hem niet belangrijker vind dan dat zoveelste appje, dan zal dat appje spreken en niet God. Maar probeer eens dagelijks minimaal een half uur eens gewoon stil te zijn, te mediteren, een geestelijke tekst te overwegen of te bidden, in een afgesloten ruimte waar alles daarop ingericht is. Zonder blèrend mobieltje, zonder muziek, zonder televisie, zonder gepieker. Maar gewoon alleen jij en God. Dan heb je best de kans dat je een stem hoort die je anders niet zo snel hoort, die jou een verhaal wil vertellen.

Ik las dat jeugd een steeds kortere aandachtsspanne heeft, een halfuur ergens op concentreren is al te veel. Minutenwerk is het. Misschien is hrt helemaal niet gek om mediteren op scholen te introduceren. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 25-8-2023 om 15:31 zei Petra.:

Er klonken in die tijd zelden woorden van de HEER en er braken geen visioenen door.

Ik las 1 Samuël3:1 en trok mijn aandacht, God sprak in die tijd zelden tot mensen . Er staat: De boodschappen van de Heer waren in die tijd zelden   Dit betekent als er niemand die God zoekt. Dan heeft God ook geen boodschap voor mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid