Spring naar bijdragen

Hoe praat God met mensen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 166
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

God spreekt in hetgeen wij het meest vrezen en het meest vermijden: de stilte.

Persoonlijk vrees ik de stilte niet, integendeel. Ik vind het heerlijk.

God sluit met Abraham en met Noach en met Mozes en met Israël verbonden. Hoe kun je een verbond sluiten, als je geen persoon bent?

Op 12-9-2023 om 16:38 zei fyg:

Dat is moeilijk maar ik denk dat ik op intuïtie reageer , wat goed is komt van God 

Dat is zeker moeilijk. 

Mensen zeggen ook wel dingen die ik niet goed vind. Dat zou dan volgens mij niet van God kunnen komen. Maar zelf denken ze dan weer van wel. Heb jij dat ook ? 

Eigenlijk zeg jij.. dat wat jij intuïtief goed vindt, ook door God als -goed- wordt beschouwd. Is God het altijd eens met jouw wel goed of niet goed onderscheid ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-9-2023 om 09:09 zei Petra.:

Eigenlijk zeg jij.. dat wat jij intuïtief goed vindt, ook door God als -goed- wordt beschouwd. Is God het altijd eens met jouw wel goed of niet goed onderscheid ? 

ik kom terug op wat je zegt, dan moet ik goed na denken. Door gebed, hoor ik van God, mijn intuitief wordt dicht bij God geest of zoiets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei fyg:

ik kom terug op wat je zegt, dan moet ik goed na denken. Door gebed, hoor ik van God, mijn intuitief wordt dicht bij God geest of zoiets.

Als jij het goed vindt komt het van God, en als je het niet goed vindt komt het niet van God. 

Dat is eigenlijk hoe jij zegt dat je 'weet' of iets van God komt. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil graag even aanhaken, God spreekt nog tot mensen, denk aan de woorden bij het geven van de 10 geboden: Toen sprak God deze woorden... Maar in deze tijd? Ja nog steeds, wij hebben Zijn Woord opgeschreven... Maar toch wil God nog steeds spreken tegen mensen, ook in de tijd van de Bijbel was het niet dagelijks, dat zie je duidelijk bij Abraham. We weten niet hoe oud Samuel was toen de Heere de 1e x sprak, wel jong, maar geen kind meer. 

Wij hebben de Bijbel waardoor Hij spreekt, maar in sommige gevallen geeft de Heere een speciale aanwijzing, voor een noodsituatie, een taak of wat dan ook en dat kan door een Stem zijn. 

 

Ps het is altijd terug te vinden in Zijn Woord of het leidt naar Zijn Woord. 

bewerkt door Elizabethjuh
Aanvulling
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-8-2023 om 14:25 zei Hopper:
Op 25-8-2023 om 10:29 zei Petra.:

Nou, geheel conform met wat in de Bijbel staat !!! haalde ik Samuel aan en vroeg hoe je dat dan verklaarde, maar daar ging je opvallend genoeg, niet op in. Verklaar dat dan eens!

Jij vertaalt het 'roepen' uit 1 Samuël 3 als 'spreken'.   Ik wijs je er op dat dat niet kan, 1 Kor 2 geeft helder uitleg 'hoe' God met de mens communiceert.

Wat er ook wordt gezegd over hoe een geestelijk mens geestelijk is of niet, nergens staat een beperking aan God en een verbod aan God en een onmogelijkheid aan God en een ongewenstheid voor God om te spreken met de mens.

Sterker nog; geesten kunnen spreken, en geesten kunnen een mens in bezit nemen. En ook dieren. Dat in het paradijs door dieren wordt gesproken zegt vooral iets over de geest die de dieren doet spreken, en de geest die de dieren verstaat. En dat zie je ook in de verdorven aarde terug, dat dieren spreken, maar bij nadere beschouwing geesten blijken te zijn die de dieren doen spreken.

Maar centraal staat steeds, hoe de mens onderscheidt of iets uit God is. En inderdaad speelt daarbij een centrale rol of de mens wel zelf gericht is op God. Als je gelovigen vraagt, dan lijkt dat vaak intuïtie te zijn. Maar; dat is in een tijd waarin de geesten zijn komen te heersen over de mens en via de mens over God. Nauwkeuriger is daarom om inderdaad de eenheid met God te zoeken in wet, geloof en liefde. David beschrijft mooi hoe dat moet en hoe dat werkt. En dan is het aan God om zich te openbaren. Dat openbaren is altijd in overeenstemming met het woord. De openbaring IS ook het woord. Maar helder is, dat de duivel op dat vlak veel meer te winnen en te bieden heeft. De kans dat een mens wordt geraakt, en ook aangesproken door God, is dus niet zo heel erg groot, want zelfs de begeerte daartoe is al iets van de mens zelf en minder een zaak van werkelijk één zijn met wie God is. 

Als God wil openbaren, dat doet hij dat wel. Zie de profeten, en hoe ze tot profeet worden.
Als de mens zich geroepen voelt tot iets goddelijks, dan doet de mens dat wel. Zie de geschiedenis van de mensheid aaneengeregen door zich goddelijk boodschapper wanende mensen.
Als de mens werkelijk in harmonie zoekt te zijn met God, dan onderwerpt hij de geesten en het lichaam, en zoekt hij God en de gemeenschap van God via hetgeen God heeft gezegd. Want het woord, is wat onderscheidend is.
Als de mens onderscheidt wat het woord zegt, en ook nog steeds de gemeenschap met God zoekt in alles, dan komt er een moment dat zijn geest in verwarring wordt gebracht. Want voor wie geestelijk is, wordt het verschil tussen realiteit en geest minder scherp. En dan komt het er op aan, of hij blijft in wet en woord en geloof.

De bijbel zegt dan dit: bewaar de geboden en bewaar in het hart elk woord dat God heeft gegeven. En zoek steeds naar de wil van God, en de concrete betekenis van woord en wet. En dan komt een moment dat je meer zicht krijgt. Je komt dichterbij, en al dichterbij komend ga je ook meer zien. God liegt nooit. God heeft geen halffabricaten en geestelijke inspiraties van woord en geest en menselijk geprut nodig. Maar God heeft nodig dat de mens ergens echt begint te geloven wat God ook echt heeft gezegd. Dat geloof is zichtbaar voor de hemelen, en dat geloof vraagt om niet te steunen op ook maar iets uit en van en in deze schepping. De meeste gelovigen, komen nooit zover, omdat ergens op de weg naar meer geloof, ze zodanig vervuld worden van geestelijk denken, dat ze geestelijk gaan hallucineren en wet en woord vergeten te bewaren, en overgaan op vrijheid naar hun eigen geestelijke bevinding. En daarbij hebben ze inderdaad een sterk geestelijk gevoel, en daarin een heel diep geloof. Welk diep geloof jammerlijk genoeg dan geen winst meer is, want inmiddels zijn ze zodoende van God los gekomen. Bekering is dus juist en vooral iets voor mensen die al geloven.

Bekering geeft berouw en ootmoed en een bereidwillige geest, en de bekeerde zoekt niet langer zichzelf belangrijk te voelen of te maken in het koninkrijk.

En de bijbel zegt dan dit: God geeft het zijn beminden als in de slaap. Besef wat dat zegt. Als de geest zich geheel heeft afgestemd op woord en wet en de toepassing daarvan, dan gaat de geest in het onderbewuste zich ordenen, zonder dat de mens er iets aan kan doen. En in die ordening gebeurt het ongehoorde: de mens gaat verschijnselen vertonen van iets dat van God kan zijn, of ook niet. En op die weg en via die lijn, komen we te spreken over visioenen of gezichten of dromen of inzichten. De onderbewuste mens, is de geest of zijn de geesten, die zich zelf niet altijd aan de mens prijsgeven. 

En tegelijk zegt dat, dat de mens genoeg heeft aan het geloof. Hij hoeft het allemaal niet zelf te doen. Het wordt ook buiten hem om gedaan. De mens is niet belangrijk in de planning van God. Maar tegelijk is de mens de centrale as in de verkondiging van God van het licht dat God aan de wereld heeft gegeven. Via de verkondiging wordt leven en dood en leugen en waarheid en vrede en oorlog en oordeel en genezing kond gedaan aan alle mensen, ten behoeve van de mensen van goede wil. Dat is aan alle mensen die ergens (onbewust) iets van de zeven geesten in hun systeem hebben aangenomen en omarmd en aangedaan en daarmee hun wezen gevoed en doordrenkt.

Maar die verkondiging, kan nooit een nieuw geloof zijn. Die verkondiging kan nooit een uniek inzicht geven. Nee; maar die verkondiging wijst evenals de profeten altijd terug naar wat reeds is gezegd, en de verkondiger wordt dan geloofd omdat de hoorder ziet dat dat woord waarnaar wordt verwezen, inderdaad zegt wat het zegt en de verkondiger brengt. Waar op dat punt fricties zijn, is het mis bij de verkondiger.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Tomega:

Wat er ook wordt gezegd over hoe een geestelijk mens geestelijk is of niet, nergens staat een beperking aan God en een verbod aan God en een onmogelijkheid aan God en een ongewenstheid voor God om te spreken met de mens.

Sterker nog; geesten kunnen spreken, en geesten kunnen een mens in bezit nemen. En ook dieren. Dat in het paradijs door dieren wordt gesproken zegt vooral iets over de geest die de dieren doet spreken, en de geest die de dieren verstaat. En dat zie je ook in de verdorven aarde terug, dat dieren spreken, maar bij nadere beschouwing geesten blijken te zijn die de dieren doen spreken.

En inderdaad speelt daarbij een centrale rol of de mens wel zelf gericht is op God. Als je gelovigen vraagt, dan lijkt dat vaak intuïtie te zijn. Maar; dat is in een tijd waarin de geesten zijn komen te heersen over de mens en via de mens over God. Nauwkeuriger is daarom om inderdaad de eenheid met God te zoeken in wet, geloof en liefde. David beschrijft mooi hoe dat moet en hoe dat werkt. En dan is het aan God om zich te openbaren. Dat openbaren is altijd in overeenstemming met het woord. De openbaring IS ook het woord. Maar helder is, dat de duivel op dat vlak veel meer te winnen en te bieden heeft. De kans dat een mens wordt geraakt, en ook aangesproken door God, is dus niet zo heel erg groot, want zelfs de begeerte daartoe is al iets van de mens zelf en minder een zaak van werkelijk één zijn met wie God is. 

Als God wil openbaren, dat doet hij dat wel. Zie de profeten, en hoe ze tot profeet worden.
Als de mens zich geroepen voelt tot iets goddelijks, dan doet de mens dat wel. Zie de geschiedenis van de mensheid aaneengeregen door zich goddelijk boodschapper wanende mensen.
Als de mens werkelijk in harmonie zoekt te zijn met God, dan onderwerpt hij de geesten en het lichaam, en zoekt hij God en de gemeenschap van God via hetgeen God heeft gezegd. Want het woord, is wat onderscheidend is.
Als de mens onderscheidt wat het woord zegt, en ook nog steeds de gemeenschap met God zoekt in alles, dan komt er een moment dat zijn geest in verwarring wordt gebracht. Want voor wie geestelijk is, wordt het verschil tussen realiteit en geest minder scherp. En dan komt het er op aan, of hij blijft in wet en woord en geloof.

De bijbel zegt dan dit: bewaar de geboden en bewaar in het hart elk woord dat God heeft gegeven. En zoek steeds naar de wil van God, en de concrete betekenis van woord en wet. En dan komt een moment dat je meer zicht krijgt. Je komt dichterbij, en al dichterbij komend ga je ook meer zien. God liegt nooit. God heeft geen halffabricaten en geestelijke inspiraties van woord en geest en menselijk geprut nodig. Maar God heeft nodig dat de mens ergens echt begint te geloven wat God ook echt heeft gezegd. Dat geloof is zichtbaar voor de hemelen, en dat geloof vraagt om niet te steunen op ook maar iets uit en van en in deze schepping. De meeste gelovigen, komen nooit zover, omdat ergens op de weg naar meer geloof, ze zodanig vervuld worden van geestelijk denken, dat ze geestelijk gaan hallucineren en wet en woord vergeten te bewaren, en overgaan op vrijheid naar hun eigen geestelijke bevinding. En daarbij hebben ze inderdaad een sterk geestelijk gevoel, en daarin een heel diep geloof. Welk diep geloof jammerlijk genoeg dan geen winst meer is, want inmiddels zijn ze zodoende van God los gekomen. Bekering is dus juist en vooral iets voor mensen die al geloven.

Bekering geeft berouw en ootmoed en een bereidwillige geest, en de bekeerde zoekt niet langer zichzelf belangrijk te voelen of te maken in het koninkrijk.

En de bijbel zegt dan dit: God geeft het zijn beminden als in de slaap. Besef wat dat zegt. Als de geest zich geheel heeft afgestemd op woord en wet en de toepassing daarvan, dan gaat de geest in het onderbewuste zich ordenen, zonder dat de mens er iets aan kan doen. En in die ordening gebeurt het ongehoorde: de mens gaat verschijnselen vertonen van iets dat van God kan zijn, of ook niet. En op die weg en via die lijn, komen we te spreken over visioenen of gezichten of dromen of inzichten. De onderbewuste mens, is de geest of zijn de geesten, die zich zelf niet altijd aan de mens prijsgeven. 

En tegelijk zegt dat, dat de mens genoeg heeft aan het geloof. Hij hoeft het allemaal niet zelf te doen. Het wordt ook buiten hem om gedaan. De mens is niet belangrijk in de planning van God. Maar tegelijk is de mens de centrale as in de verkondiging van God van het licht dat God aan de wereld heeft gegeven. Via de verkondiging wordt leven en dood en leugen en waarheid en vrede en oorlog en oordeel en genezing kond gedaan aan alle mensen, ten behoeve van de mensen van goede wil. Dat is aan alle mensen die ergens (onbewust) iets van de zeven geesten in hun systeem hebben aangenomen en omarmd en aangedaan en daarmee hun wezen gevoed en doordrenkt.

Maar die verkondiging, kan nooit een nieuw geloof zijn. Die verkondiging kan nooit een uniek inzicht geven. Nee; maar die verkondiging wijst evenals de profeten altijd terug naar wat reeds is gezegd, en de verkondiger wordt dan geloofd omdat de hoorder ziet dat dat woord waarnaar wordt verwezen, inderdaad zegt wat het zegt en de verkondiger brengt. Waar op dat punt fricties zijn, is het mis bij de verkondiger.

Als wij als mensen spreken, dan spreken we van de ene mens tot de andere mens.   Kan God spreken van de ene God tot de andere God?   Nee, want er is maar een God.   Wat de mens vaak doet is God vermenselijken.   Dan is God de andere 'iemand'.  Ik verwees niet voor niets naar 1 Korinthiërs 2, daar staat geschreven dat een ongeestelijk mens God niet kan verstaan omdat God slechts geestelijk te verstaan is.   Ik zie jou nergens ingaan op 1 Korinthiërs 2.

Ja, als God wil openbaren dan doet Hij dat wel.  Maar dat is een open deur.   Je schrijft: "Maar centraal staat steeds, hoe de mens onderscheidt of iets uit God is."    Dat is op het moment van 'spreken' niet te zeggen.  De mens kan een ingeving krijgen uit kwaadwillende gedachten.    We dienen onze weg te volgen en dan blijkt uiteindelijk vanzelf of het God is die heeft gesproken of dat het onze eigen gedachten waren die sprak.    Als er begeren aan ten grondslag lag, dan zullen het wel je eigen gedachten zijn die iets begeerde.  (God zelf kan ook begeerd worden).    Zo uit de losse pols kan ik wel stellen dat wie begeert niets zal ontvangen.

De mens zal dus altijd bij zichzelf ten rade moeten gaan.   Als de mens God voor zijn karretje wil spannen of een Godsbeeld heeft dan loopt het verkeerd af.    Er staat duidelijk geschreven dat we geen beeld mogen maken van God en toch zie ik veel gelovigen dat doen.   Dat betekent dat we God in Zijn God-zijn moeten laten zijn.   Je kunt niet bidden tot God, zo van: "Openbaart U zich aub aan mij".

Mensen zijn slecht in het lezen van de Bijbel, ze lezen er graag in wat ze willen lezen.   Richten op God is dus een illusie , want daarvoor heb je een Godsbeeld nodig.

Waar ik me wel in kan vinden is "God geeft het zijn beminden als in de slaap."  Maar ook dat is geen afstemming, maar 'stemming'.   Het Woord kan alleen spreken als de mens zwijgt.   Waar de mens het eigene laat voor wat het is.  Alleen dan kan God als het Ene zich uitstorten in het vele (de mens).   Maar dat vraagt wel een vrij-zijn van iedere begeerte, ook de begeerte naar God.   En we moeten beseffen dat het als in de slaap is.  Niet in de slaap zelf, hoewel ook dat een mogelijkheid is natuurlijk.   Maar dan zitten we meestal al weer in de wereld van de dromen.   En dromen zijn bedrog zoals we weten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-8-2023 om 05:38 zei Petra.:

Ook in Job heeft God heel wat te vertellen. Dus... is dan de vraag ..hoe dan? 

Meestal gaat dat via de tussenkomt van een engel. Bijv 1Kon 19:5 Toen ging hij liggen en viel hij onder de bremstruik in slaap. Maar opeens raakte een engel hem aan en zei: ‘Sta op en eet wat.’  6 Hij keek op en zag naast zijn hoofd een rond brood op gloeiende stenen en een kruik met water. Hij at en dronk en ging weer liggen.  7 Later kwam de engel van Jehovah nog een keer. Hij raakte hem aan en zei: ‘Sta op en eet wat, anders is de reis te zwaar voor je. 
Ook kan God spreken door Zijn heilige Geest. Je ervaart dat als een innerlijke stem.

Heel soms spreekt God rechtstreeks zoals bijv de doop van Jezus en bij Zijn transfiguratie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Kan God spreken van de ene God tot de andere God?   Nee, want er is maar een God.

De Heere zegt tot mijn Heer, zit aan mijn rechterhand. God zegt tot Zijn Zoon, via de weg van Lazarus: volg Mij. En de Zoon spreekt en zegt op een gegeven moment: kon het zijn, laat deze drinkbeker toch aan mij voorbijgaan.

De eenheid staat dus niet aan een tweeheid van onderlinge persoonlijke verhoudingen in de weg. Ook de wedergeboren mens ziet God nu in een spiegel van woord en wet, maar zal alsdan God zien van gelaat tot gelaat.

Dus is het definiëren van God als iets onpersoonlijks, in strijd met wie en wat God is; namelijk juist heel persoonlijk.

3 uur geleden zei Hopper:

Wat de mens vaak doet is God vermenselijken.   Dan is God de andere 'iemand'.

Adam en Eva maakten die fout. Zij meenden dat als zijzelf meer verstand en inzicht zouden krijgen, dat dat ook op het niveau van God o.k. zou zijn. Zij dachten daarin te weinig aan God als een persoon., en teveel als een neutrale geestelijke abstractie.

De ongeestelijke mens kan het Woord, de bijbel, niet verstaan. De bijbel spreekt over God als een zeer persoonlijk betrokken en een naijverige persoonlijkheid. De bijbel leert, om God persoonlijk lief te hebben op een niveau dat alles op aarde overstijgt.  Dat is een opdracht die veel groter en belangrijker is dan om je naaste lief te hebben. Want je naaste heb je lief te hebben zoals je jezelf liefhebt.  Als je nu toevallig jezelf meer liefhebt dan God, dan kom je dus verkeerd uit. Maar de naaste vindt dat fijn, en wereldvrede wordt je naastelijke perspectief. En heb je God meer lief dan jezelf, dan is het je ook niet te veel om jezelf weg te cijferen, en om ook de naaste liever op Gods Woord te wijzen, dan hem te bevestigen on zijn wegen die tegen God ingaan.

3 uur geleden zei Hopper:

Zo uit de losse pols kan ik wel stellen dat wie begeert niets zal ontvangen

Dat is uit de losse pols. Je zult ontdekken dat het uiteindelijk  de begeerte is die wordt vervuld foor God, waardoor er wettige gevolgen optreden. Adam wilde de vrucht. Israël wilde een koning. Iedereen verlangt  naar begeerte en boet. Maar wie verlangt naar God ontvangt ook uit God. Uiteindelijk is in dit spel de mens zelf de autonome denkende geest, die bepaalt wat er gebeurt. 

3 uur geleden zei Hopper:

Mensen zijn slecht in het lezen van de Bijbel, ze lezen er graag in wat ze willen lezen.   Richten op God is dus een illusie , want daarvoor heb je een Godsbeeld nodig.

Af en toe maak je hink-stap sprongen die bij een gewone voortgang anders zouden uitpakken. Het beeld van God dat we krijgen, is wat de bijbel ons laat zien. Dat is dus via het gehoor, en de kunst van het bewaren wat eenmaal is gewonnen. Je richten op God, is je laten leiden door de woorden die God door de heilige Geest heeft doen spreken.

Verder wel met je eens, waar het gaat over geestelijk denken en zijn. De bijbel leert ons om alle geestelijke leer en doen te ijken aan het woord, en om dat woord ook in te zetten als wettig middel van geestelijke groei en zonodig strijd.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Kan God spreken van de ene God tot de andere God?   Nee, want er is maar een God.  

Dat is niet wat er in de Bijbel staat. 

Er staat zelfs een paar keer dat God de andere goden zal straffen en dat is toch lastig als er geen andere goden zijn.

Zefanja 2:11  Vreselijk zal de HEERE tegen hen wezen, want Hij zal al de goden der aarde doen uitteren; en een iegelijk uit zijn plaats zal Hem aanbidden, al de eilanden der heidenen.
Exodus 12:12  Want Ik zal in dezen nacht door Egypteland gaan, en alle eerstgeborenen in Egypteland slaan, van de mensen af tot de beesten toe; en Ik zal gerichten oefenen aan al de goden der Egyptenaren, Ik, de HEERE!

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Hermanos2:

Er zijn talloze goden. YHWH is er één van. De andere goden zijn onderdanig aan Hem. Met uitzondering van de opstandige goden. 

Het jodendom was van oorsprong polytheïstisch. Op een gegeven moment heeft men de stap gezet naar henotheïsme: er zijn meerdere goden en onze god is de belangrijkste. Hier refereer jij nu aan.

Daarna heeft het jodendom nog de stap gezet naar het monotheïsme: er is maar 1 god. Het christendom heeft het monotheïsme overgenomen.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW4:

Het jodendom was van oorsprong polytheïstisch. Op een gegeven moment heeft men de stap gezet naar henotheïsme: er zijn meerdere goden en onze god is de belangrijkste. Hier refereer jij nu aan.

Daarna heeft het jodendom nog de stap gezet naar het monotheïsme: er is maar 1 god. Het christendom heeft het monotheïsme overgenomen.

Dat mag jij gerust aannemen. Staat je vrij. Ik ben een geheel andere mening toegedaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Hermanos2:

Dat mag jij gerust aannemen. Staat je vrij. Ik ben een geheel andere mening toegedaan. 

Vaak zijn zaken een mening. In dit geval niet. In de bijbel is deze ontwikkeling terug te vinden en ook archeologisch is het polytheïsme vastgesteld in het oorspronkelijke jodendom.

Aan de andere kant: dit is natuurlijk helemaal geen essentieel punt. Maar ja, doordenkend…..wat is echt essentieel ? Een goed mens zijn ? Mensen die weinig tot geen goede dingen doen, komen ook uit de Bron, net als jij en ik.

Is het essentieel om met de Bron bezig te zijn en je op het goddelijke te richten ? Misschien gaat iemand wel een heel ander pad dan ik. En is haar/zijn pad goed passend bij die persoon.

Tja…..wat houd je dan over als essentie ?

Dan kom ik uit op Liefde. Onvoorwaardelijke Liefde. De essentie van het bestaan.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Tomega:

 

Dus is het definiëren van God als iets onpersoonlijks, in strijd met wie en wat God is; namelijk juist heel persoonlijk.

 

Definiëren van God is onverstandig.   Je kunt namelijk alleen iets definiëren als je het tegenover wat anders zet.

Exodus 33:20. "Hij zeide verder: Gij zoudt Mijn aangezicht niet kunnen zien; want Mij zal geen mens zien, en leven."

Waarmee je uitspraak:

Citaat

Ook de wedergeboren mens ziet God nu in een spiegel van woord en wet, maar zal alsdan God zien van gelaat tot gelaat.

ongeldig is.   Er zijn meer Bijbelcitaten welke verduidelijken dat God niet in het gelaat gezien kan worden.

 

Citaat

Dus is het definiëren van God als iets onpersoonlijks, in strijd met wie en wat God is; namelijk juist heel persoonlijk.

Dat is kerkleer en geen Bijbelse leer.   Soms is God zelfs 3 personen in de kerkleer.  Personen kun je definiëren en in het gelaat zien.  Volgens de Bijbel is God dan ook géén persoon, laat staan 3.

 

Citaat

De ongeestelijke mens kan het Woord, de bijbel, niet verstaan.

Het Woord en het geschreven woord (de Bijbel) zijn twee verschillende zaken.  Welke bedoel je?

 

Citaat

Het beeld van God dat we krijgen, is wat de bijbel ons laat zien. 

In diezelfde Bijbel staat dan weer dat we geen beeld van God mogen maken.  Exodus 33: 23 zegt: "En wanneer Ik Mijn hand zal weggenomen hebben, zo zult gij Mijn achterste delen zien; maar Mijn aangezicht zal niet gezien worden!"

Wederom: Gods aangezicht zal nooit gezien worden.   Als de lezer van de Bijbel desondanks een beeld (aangezicht) schept van God in zijn geest, dan is zo een mens onbijbels en ongeestelijk bezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet wat er in de Bijbel staat. 

Er staat zelfs een paar keer dat God de andere goden zal straffen en dat is toch lastig als er geen andere goden zijn.

Zefanja 2:11  Vreselijk zal de HEERE tegen hen wezen, want Hij zal al de goden der aarde doen uitteren; en een iegelijk uit zijn plaats zal Hem aanbidden, al de eilanden der heidenen.
Exodus 12:12  Want Ik zal in dezen nacht door Egypteland gaan, en alle eerstgeborenen in Egypteland slaan, van de mensen af tot de beesten toe; en Ik zal gerichten oefenen aan al de goden der Egyptenaren, Ik, de HEERE!

 

Jij refereert aan de periode dat het jodendom henotheïstisch was. Daarna zijn ze monotheïstisch geworden in hun geloof. Dus heeft Hopper, bijbels gezien, in dit geval gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

YHWH is niet een van de talloze Goden.   YHWH verwijst naar IK BEN.  (Exodus 3:14) Het Zijn van God is ondeelbaar.

Van mij mag iedereen onbijbelse ideeën uiten, maar je geloofwaardigheid neemt er niet van toe.  En ten overvloede: het IK BEN is ook geen persoon.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hopper:

Van mij mag iedereen onbijbelse ideeën uiten, maar je geloofwaardigheid neemt er niet van toe. 

Wat me altijd opvalt is dat je anderen wijst op onbijbelse ideeën, maar vasthoudt aan je eigen onbijbelse ideeën (oa liefhebben doe je niet met gedachten).

Gaat dat dan ook ten koste van jouw geloofwaardigheid of geldt dat alleen voor anderen ? Splinter en balk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei HJW4:

Jij refereert aan de periode dat het jodendom henotheïstisch was. Daarna zijn ze monotheïstisch geworden in hun geloof. Dus heeft Hopper, bijbels gezien, in dit geval gelijk.

Hopper stelt dat er maar één God is. Hij gaat uit van de Bijbel en op grond van de bijbel kan dat niet gesteld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hopper:

YHWH is niet een van de talloze Goden.   YHWH verwijst naar IK BEN.  (Exodus 3:14) Het Zijn van God is ondeelbaar.

Van mij mag iedereen onbijbelse ideeën uiten, maar je geloofwaardigheid neemt er niet van toe.  En ten overvloede: het IK BEN is ook geen persoon.  

YHWH is één van de talloze goden. Het woord god betekent hemelbewoner. Geestelijk wezen. Dus ook alle engelen zijn goden. YHWH is de god die wij bedoelen als we God met hoofdletter schrijven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

Vaak zijn zaken een mening. In dit geval niet. In de bijbel is deze ontwikkeling terug te vinden en ook archeologisch is het polytheïsme vastgesteld in het oorspronkelijke jodendom.

Aan de andere kant: dit is natuurlijk helemaal geen essentieel punt. Maar ja, doordenkend…..wat is echt essentieel ? Een goed mens zijn ? Mensen die weinig tot geen goede dingen doen, komen ook uit de Bron, net als jij en ik.

Is het essentieel om met de Bron bezig te zijn en je op het goddelijke te richten ? Misschien gaat iemand wel een heel ander pad dan ik. En is haar/zijn pad goed passend bij die persoon.

Tja…..wat houd je dan over als essentie ?

Dan kom ik uit op Liefde. Onvoorwaardelijke Liefde. De essentie van het bestaan.

Het forum en het hele christendom staat bol van de aannames. Zo ook zou liefde het centrale thema van de bijbel zijn. Spijt me maar zo zie ik het niet. Het valt me steeds meer op hoe weinig raakvlakken de forummers hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid