Spring naar bijdragen

Hoe praat God met mensen?


Aanbevolen berichten

In de Bijbel staan verschillende verhalen waarin God met mensen wandelt, en met mensen praat. Vaak via engelen of profeten, maar ook wel direct. Zoals bij Kain, Job, Mozes, Samuel, Noach. 

Vooral met Kain heeft God gesprekken. Niet met zijn andere broers of zussen. Wat ik opvallend vind omdat Kain zijn broer vermoord. Maar goed, het zijn gesprekken. 

Ook in Job heeft God heel wat te vertellen. Dus... is dan de vraag ..hoe dan? 

Heeft God een stem? En zo ja...hoe herken je die stem? 

Samuel wordt een paar keer door God geroepen en denkt steeds dat het Eli is. Dat geeft wel de indruk dat God in een stem en taal kan praten die je niet kan onderscheiden van een gewone mensenstem. 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 166
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

God spreekt in hetgeen wij het meest vrezen en het meest vermijden: de stilte.

Persoonlijk vrees ik de stilte niet, integendeel. Ik vind het heerlijk.

God sluit met Abraham en met Noach en met Mozes en met Israël verbonden. Hoe kun je een verbond sluiten, als je geen persoon bent?

De Heilige Geest...

Soms voel/zie je dat er iets niet koosjer is.

De kracht van de Geest begeleidt ons op onze reis. Door onze eigen overtuigingen in stilte kritisch aan de waarheid te onderwerpen, kunnen wij tot een vormsel komen waarin onze geest herboren wordt.

Het eerste dat er gebeurt is dat je bewust wordt van je eigen zondes en hoe de wereld die in ons vormt. Omdat wij sedert baby af met de wereld leerden meelopen, is het moeilijk die zondes als fout te zien en nog moeilijker je niet door de waarheid beledigd te voelen.

Er liggen voorbeelden op het puntje van mijn tong, maar zal het onderwerp sparen :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Woord spreekt, maar deze kan alleen in stilte spreken.   Uiteraard heeft God geen stem, God is geen persoon!  (personen zijn altijd geschapen en die spreken met elkaar)

Over Kain, Job enz valt niks te zeggen.  Er kan ergens staan "En God sprak...." , maar dat is uiteraard een metaforische voorstelling van zaken.

Hoe dan ook: om een antwoord te willen op de vraagstelling van het topic, zul je zelf de weg van waarheid dienen te gaan.   Anders blijf je hangen in een subjectieve voorstelling van zaken en die is per definitie onjuist.  De hamvraag is dus meer hoe je 'het zelf' het zwijgen oplegt.   Het zelf (ego) kan per definitie niks ontvangen van God.  Want dan zou God het Een-zijn moeten verlaten en de essentie van God is nou juist dat Een-zijn.   God kan alleen spreken binnen het Een-zijn, waarmee de mens de ik-gij relatie vermijdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Petra.:

Heeft God een stem? En zo ja...hoe herken je die stem? 

Samuel wordt een paar keer door God geroepen en denkt steeds dat het Eli is. Dat geeft wel de indruk dat God in een stem en taal kan praten die je niet kan onderscheiden van een gewone mensenstem. 

 

De Schepper kan ook bevatting van uitspraken in je brein plaatsen, of het letterlijk stemmen zijn weet ik niet, ik denk eerder dat het aan de perceptie van de persoon gelegen is, hij/ zij ervaart het zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

In de Bijbel staan verschillende verhalen waarin God met mensen wandelt, en met mensen praat. Vaak via engelen of profeten, maar ook wel direct. Zoals bij Kain, Job, Mozes, Samuel, Noach. 

Vooral met Kain heeft God gesprekken. Niet met zijn andere broers of zussen. Wat ik opvallend vind omdat Kain zijn broer vermoord. Maar goed, het zijn gesprekken. 

Ook in Job heeft God heel wat te vertellen. Dus... is dan de vraag ..hoe dan? 

Heeft God een stem? En zo ja...hoe herken je die stem? 

Samuel wordt een paar keer door God geroepen en denkt steeds dat het Eli is. Dat geeft wel de indruk dat God in een stem en taal kan praten die je niet kan onderscheiden van een gewone mensenstem. 

 

 

 

Aannemen dat God vooral met Kaïn gesprekken voert is een onredelijke conclusie. God sprak in de tuin met Adam en Eva en die communicatie was zonder hinder en daarom zeer intensief zoals gewone mensen met elkaar omgaan en dan in een harmonieuze situatie. God heeft ook met de andere broers en zussen gesproken omdat er staat dat Zijn schapen Zijn stem verstaan en dat Hij hen naar grazige weiden leidt. Het is dus Gods bedoeling om Zijn volgelinen en hen die gehoorzaam zijn naar een fijne plek te brengen waarbij in alles is voorzien. Maar er staat ook dat zij die niet bij hem horen, de wolven die de schapen willen roven, niet naar Zijn stem luisteren. God spreekt dus tegen hen die naar Hem luisteren. De reden dat er niet staat dat God met Abel sprak is omdat God het niet nodig vond daar melding van te maken. Maar daaruit mag men niet concluderen dat Hij weinig met Abel sprak. Integendeel: Van Henoch staat geschreven dat hij met God wandelde, zoals ook Adam met God in de tuin wandelde, en dat is een intensief contact waarbij God met Henoch spreekt zoals Hij met Zijn schapen spreekt. Zo leidde God hem totdat hij opgenomen werd in de hemel met God, de omgeving waarin men het meest voorzien wordt.

Dus het is onzin om te zeggen dat God vooral met Kaïn sprak.

De stem van God spreekt door deze woorden. De redelijkheid kun je zelf beoordelen en het posten van meer onzin is het negeren van Zijn stem.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Het Woord spreekt, maar deze kan alleen in stilte spreken.   Uiteraard heeft God geen stem, God is geen persoon!  (personen zijn altijd geschapen en die spreken met elkaar)

Over Kain, Job enz valt niks te zeggen.  Er kan ergens staan "En God sprak...." , maar dat is uiteraard een metaforische voorstelling van zaken.

Wanneer je er vanuit gaat dat God geen Geest is dan is je conclusie juist.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Barnabas:

Wanneer je er vanuit gaat dat God geen Geest is dan is je conclusie juist.

Het is een kwestie van zorgvuldig de Bijbel lezen.  In Gen 1:2 staat: "en de Geest Gods zweefde op de wateren".  Er staat niet "en God zweefde op de wateren".

De kwestie is dus niet of God ja/nee Geest is.   In Gen 1:12 wordt een hoedanigheid (Geest) benoemd van God.  Maar dat God Geest is , dat staat er niet....

In Exodus 3 zegt God: "Ik ben die Ik ben" , dat wordt verwezen naar het Zijn van God.   Zijn en Geest is niet hetzelfde.

Kortom, God is de Onzegbare.   Zo her en der worden er hoedanigheden van God benoemd.  In bv 1 Timoteüs 6 wordt vermeldt dat god in een ontoegankelijk Licht woont.

Ga je beweren dat God Geest is dan lieg je niet, maar dan ben je onvolledig.

 

En het Woord wordt aangeduid als 'een begin' (In den beginne) , maar is niet God zelf.  Anders zou er niet staan dat het Woord God was.  En in den beginne bij God was. (Vers 2 , dat laatste)  Het Woord is van belang, want het is het Woord wat 'spreekt'.   Dat voert terug naar Jezus, zoals we weten.

En dan ga ik het wat cryptisch schrijven.  Jezus is God, maar God is niet Jezus.  Het steekt allemaal behoorlijk nauwkeurig, Barnabas.  Daarom dienen we ons er ook telkens van te vergewissen wat we lezen/geloven.  Iedereen mag van mij geloven dat God 3 personen is, maar er is m.i. geen Bijbelse grond voor.  God is Een.  Benoem je God alleen als Geest, Zijn of Liefde, dan benoem je andere hoedanigheden niet.   Zo zal ik beamen dat God Liefde is, maar in dat beamen ben ik me bewust dat ik andere aspecten van God onbenoemd laat.

Wij als mensen zijn het geschapene , zou een meubelmaker met zijn meubel een gesprekje gaan houden?  (Retorische vraag)  Om ons met God te verstaan kunnen we dat natuurlijk nooit als 'meubel' doen.   Het gebeurd met de menselijke geest.   We dienen ons af te wenden van alles wat geschapen is, lees: we wenden ons af van onze eigen begeertes.   Want de begeertes zijn gericht op het geschapene.  De wereld van de geest is een geheel andere wereld.  Jij hebt ook een geest, maar feitelijk heb je geen geest, maar ben je geest.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Hopper:

Het is een kwestie van zorgvuldig de Bijbel lezen.  In Gen 1:2 staat: "en de Geest Gods zweefde op de wateren".  Er staat niet "en God zweefde op de wateren".

De kwestie is dus niet of God ja/nee Geest is.   In Gen 1:12 wordt een hoedanigheid (Geest) benoemd van God.  Maar dat God Geest is , dat staat er niet....

In Exodus 3 zegt God: "Ik ben die Ik ben" , dat wordt verwezen naar het Zijn van God.   Zijn en Geest is niet hetzelfde.

Kortom, God is de Onzegbare.   Zo her en der worden er hoedanigheden van God benoemd.  In bv 1 Timoteüs 6 wordt vermeldt dat god in een ontoegankelijk Licht woont.

Ga je beweren dat God Geest is dan lieg je niet, maar dan ben je onvolledig.

 

En het Woord wordt aangeduid als 'een begin' (In den beginne) , maar is niet God zelf.  Anders zou er niet staan dat het Woord God was.  En in den beginne bij God was. (Vers 2 , dat laatste)  Het Woord is van belang, want het is het Woord wat 'spreekt'.   Dat voert terug naar Jezus, zoals we weten.

En dan ga ik het wat cryptisch schrijven.  Jezus is God, maar God is niet Jezus.  Het steekt allemaal behoorlijk nauwkeurig, Barnabas.  Daarom dienen we ons er ook telkens van te vergewissen wat we lezen/geloven.  Iedereen mag van mij geloven dat God 3 personen is, maar er is m.i. geen Bijbelse grond voor.  God is Een.  Benoem je God alleen als Geest, Zijn of Liefde, dan benoem je andere hoedanigheden niet.   Zo zal ik beamen dat God Liefde is, maar in dat beamen ben ik me bewust dat ik andere aspecten van God onbenoemd laat.

Wij als mensen zijn het geschapene , zou een meubelmaker met zijn meubel een gesprekje gaan houden?  (Retorische vraag)  Om ons met God te verstaan kunnen we dat natuurlijk nooit als 'meubel' doen.   Het gebeurd met de menselijke geest.   We dienen ons af te wenden van alles wat geschapen is, lees: we wenden ons af van onze eigen begeertes.   Want de begeertes zijn gericht op het geschapene.  De wereld van de geest is een geheel andere wereld.  Jij hebt ook een geest, maar feitelijk heb je geen geest, maar ben je geest.

Ik kan het niet met je eens zijn. Je zou moeten erkennen dat wanneer jij (een mens) geest bent (zoals je van mij beweert) dan heeft een geest een stem en is het onjuist om te zeggen dat God geen stem heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het is een kwestie van zorgvuldig de Bijbel lezen.  In Gen 1:2 staat: "en de Geest Gods zweefde op de wateren".  Er staat niet "en God zweefde op de wateren".

De kwestie is dus niet of God ja/nee Geest is.   In Gen 1:12 wordt een hoedanigheid (Geest) benoemd van God.  Maar dat God Geest is , dat staat er niet....

In Exodus 3 zegt God: "Ik ben die Ik ben" , dat wordt verwezen naar het Zijn van God.   Zijn en Geest is niet hetzelfde.

Kortom, God is de Onzegbare.   Zo her en der worden er hoedanigheden van God benoemd.  In bv 1 Timoteüs 6 wordt vermeldt dat god in een ontoegankelijk Licht woont.

Je gebruikt een bijbeltekst om andere bijbelteksten tot zwijgen te brengen. De bijbel is niet bedoeld om er één tekst uit te halen en deze tegen ander teksten uit te spelen. God is één en het woord is God en het woord is één. Dat betekent dat er geen tegenstellingen in de bijbel staan. Elke tegenstelling die gevonden werdt heeft een doel en dat is om een lager principe uit te leggen. Zoals een politieagent het zwaailicht voerende met reden wel door rood licht mag rijden en een gewone burger niet. Je moet dus uitleggen waarom 1 Tim dit zegt terwijl God spreekt tegen Mozes van aangezicht tot aangezicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Barnabas:

Ik kan het niet met je eens zijn. Je zou moeten erkennen dat wanneer jij (een mens) geest bent (zoals je van mij beweert) dan heeft een geest een stem en is het onjuist om te zeggen dat God geen stem heeft.

We hoeven het ook niet eens te zijn.

20 minuten geleden zei Barnabas:

Je gebruikt een bijbeltekst om andere bijbelteksten tot zwijgen te brengen. De bijbel is niet bedoeld om er één tekst uit te halen en deze tegen ander teksten uit te spelen. God is één en het woord is God en het woord is één. Dat betekent dat er geen tegenstellingen in de bijbel staan. Elke tegenstelling die gevonden werdt heeft een doel en dat is om een lager principe uit te leggen. Zoals een politieagent het zwaailicht voerende met reden wel door rood licht mag rijden en een gewone burger niet. Je moet dus uitleggen waarom 1 Tim dit zegt terwijl God spreekt tegen Mozes van aangezicht tot aangezicht.

Het is niet mijn bedoeling om jou -of wie dan ook- ergens van te overtuigen.  Ik gebruik dit forum om voor mijzelf helder te formuleren.  1 Timoteüs 6 lijkt idd het aangezicht tot aangezicht tegen te spreken.   Op zich al weer een onderwerp om te behandelen.

Mijn stelling is dat God geen 'tegenover zich' heeft, geheel volgens 1 Timoteüs 6.  God woont in dat Licht en het is voor mij ontoegankelijk.

Maar we dwalen van het onderwerp af.   Hoe praat God met mensen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hopper:

We hoeven het ook niet eens te zijn.

Het is niet mijn bedoeling om jou -of wie dan ook- ergens van te overtuigen.  Ik gebruik dit forum om voor mijzelf helder te formuleren.  1 Timoteüs 6 lijkt idd het aangezicht tot aangezicht tegen te spreken.   Op zich al weer een onderwerp om te behandelen.

Mijn stelling is dat God geen 'tegenover zich' heeft, geheel volgens 1 Timoteüs 6.  God woont in dat Licht en het is voor mij ontoegankelijk.

Maar we dwalen van het onderwerp af.   Hoe praat God met mensen?

Je mag je eigen geloof hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Hopper:

We hoeven het ook niet eens te zijn.

Het is niet mijn bedoeling om jou -of wie dan ook- ergens van te overtuigen.  Ik gebruik dit forum om voor mijzelf helder te formuleren.  1 Timoteüs 6 lijkt idd het aangezicht tot aangezicht tegen te spreken.   Op zich al weer een onderwerp om te behandelen.

Mijn stelling is dat God geen 'tegenover zich' heeft, geheel volgens 1 Timoteüs 6.  God woont in dat Licht en het is voor mij ontoegankelijk.

Maar we dwalen van het onderwerp af.   Hoe praat God met mensen?

Beste Hooper, ik kan geen redelijke discussie met jou van de grond krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Barnabas:

Beste Hooper, ik kan geen redelijke discussie met jou van de grond krijgen.

Dat is vermoedelijk gelegen in het gegeven dat jij dogma volgt.  Mij gaat het om het 'volgen'.   (Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf, en neme zijn kruis op, en volge Mij)

Daarom vertrekken we vanuit dezelfde tekst en komen verschillend uit.   Degene die verloochent dient te worden is de natuurmens.  Dat ben je zelf dus.   Voor mij telt alleen de geestelijke mens.  Dit aardse bestaan kan me maar matig boeien.  Ik zing mijn tijd uit zolang God dat wil.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei antoon:

De Schepper kan ook bevatting van uitspraken in je brein plaatsen, of het letterlijk stemmen zijn weet ik niet, ik denk eerder dat het aan de perceptie van de persoon gelegen is, hij/ zij ervaart het zo.

Samuel gaat een keer of drie naar Eli toe, omdat hij denkt dat Eli degene is die hem roept, waarop Eli steeds zegt dat hij hem niet riep.  Daaruit blijkt toch  i.i.g dat het voor Samuel als een gewone mensenstem klonk. 

 

20 uur geleden zei Hopper:

Het Woord spreekt, maar deze kan alleen in stilte spreken.   Uiteraard heeft God geen stem, God is geen persoon!  (personen zijn altijd geschapen en die spreken met elkaar)

Zie hierboven. Dus hoezo uiteraard?  Bij Samuel kan God kennelijk wel een stem hebben. Zelfs een stem die net zo klinkt als een mens. 

Citaat

Over Kain, Job enz valt niks te zeggen.  Er kan ergens staan "En God sprak...." , maar dat is uiteraard een metaforische voorstelling van zaken.

Ik vind dat niet zo uiteraard. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Barnabas:

Aannemen dat God vooral met Kaïn gesprekken voert is een onredelijke conclusie.

Dat is geen aannemen, maar gewoon lezen wat er staat opgeschreven.( En dat bedoelde ik in verhouding met de andere kindertjes van Eva en Adam, niet in het algemeen.) Of God wel of niet met andere zusjes/broertjes sprak weten we niet. Alles wat je daarover bedenkt is een aanname.

Wat we wel weten is dat God wel met Kain sprak. Je leest niks over gesprekken met Abel, en helemaal nada zip over gesprekken met Set e.a broertjes/zusjes. Nog opmerkelijker omdat Kain na de moord op zijn broer niet de doostraf krijgt, maar zelfs een teken dat ie niet gedood mag worden.  Hij wordt wel vervloekt en moet weg. En dan zegt dat ie die straf te zwaar vindt, wat ook opmerkelijk is, omdat Kain zegt..."U verjaagt mij van deze plek,en ik mag U niet meer onder ogen komen".  Dat geeft de indruk dat God niet alleen met een gewone mensenstem met mensen kan praten, maar ook ogen heeft of i.i.g. een fysieke aanwezigheid die je wel onder ogen kunt komen op die plek. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Zie hierboven. Dus hoezo uiteraard?  Bij Samuel kan God kennelijk wel een stem hebben. Zelfs een stem die net zo klinkt als een mens. 

 

Als het zo klinkt als een mens dan is het een 'natuurlijke' mens.  1 Kor 2 zegt duidelijk dat de natuurlijke mens de dingen die des Geestes Gods zijn niet kan verstaan.  Waarmee je topic vraag eigenlijk al door de Bijbel is beantwoord.   De mens moet eerst de Geest, Die uit God is ontvangen , zo staat het geschreven.  

God openbaart door zijn Geest.  En op geestelijke wijze kan God worden verstaan.   Schepselen spreken met stemmen, het zou toch een degradatie van God zijn als Hij zich op die wijze met de mens zich gaat verstaan?

1 uur geleden zei Petra.:

Hij wordt wel vervloekt en moet weg. En dan zegt dat ie die straf te zwaar vindt, wat ook opmerkelijk is, omdat Kain zegt..."U verjaagt mij van deze plek,en ik mag U niet meer onder ogen komen".  Dat geeft de indruk dat God niet alleen met een gewone mensenstem met mensen kan praten, maar ook ogen heeft of i.i.g. een fysieke aanwezigheid die je wel onder ogen kunt komen op die plek. 

 

 

Ook hier vertaal je naar menselijke begrippen.  Wie zegt dat God ogen heeft om te kunnen 'zien'?   Het begrip 'zien' is belangrijk in de leer van Jezus, Jezus laat de blinden weer 'zien'.  Doch ook daar wordt een geestelijk 'zien' bedoeld.

De natuurlijke mens heeft de neiging om alles naar zijn eigen fysieke verschijning te vertalen.  Het geestelijk leven is hem immers onbekend.   Daarom moeten we ook 'de leer' onderscheiden van wat de kerk met al haar concilies heeft toegevoegd.     Op die concilies hebben natuurlijke mensen nog eens hun zegje gedaan.   Zo hebben ze op een van die concilies het monotheïsme verlaten door van God 3 personen te maken.  Zou God met Zijn drietjes in het ontoegankelijk Licht wonen?  Nee, natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Hopper:

Als het zo klinkt als een mens dan is het een 'natuurlijke' mens.  1 Kor 2 zegt duidelijk dat de natuurlijke mens de dingen die des Geestes Gods zijn niet kan verstaan.  Waarmee je topic vraag eigenlijk al door de Bijbel is beantwoord.   De mens moet eerst de Geest, Die uit God is ontvangen , zo staat het geschreven.  

God openbaart door zijn Geest.  En op geestelijke wijze kan God worden verstaan.   Schepselen spreken met stemmen

Dus... hoe verklaar je dan dat Samuel twee keer naar Eli gaat omdat ie dacht dat Eli hem geroepen had ?

 

 

28 minuten geleden zei Hopper:

het zou toch een degradatie van God zijn als Hij zich op die wijze met de mens zich gaat verstaan

Huh...hoezo? 

Wat is dat voor malle gedachte. Dus als je je door het stof laat trekken, voeten wast, laat afranselen, kruisigen... dan is ok, maar praten met mensen is een degradatie. Hallo zeg. 😃

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Huh...hoezo? 

Wat is dat voor malle gedachte. Dus als je je door het stof laat trekken, voeten wast, laat afranselen, kruisigen... dan is ok, maar praten met mensen is een degradatie. Hallo zeg. 😃

 

Misschien heb ik me wat onzorgvuldig uitgedrukt, maar het is toch zonneklaar dat God geen schepsel is?  Hij heeft toch niet Zichzelf geschapen?    Dus gaat Hij zich ook niet als een schepsel met de mens communiceren.   Geheel conform met wat in de Bijbel staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hopper:

Misschien heb ik me wat onzorgvuldig uitgedrukt, maar het is toch zonneklaar dat God geen schepsel is?  Hij heeft toch niet Zichzelf geschapen?    Dus gaat Hij zich ook niet als een schepsel met de mens communiceren.   Geheel conform met wat in de Bijbel staat.

De kwestie is niet door wie of wat God is geschapen, en ook niet of God een schepsel is. De kwestie is dat God met de mens communiceert. En de TS vraag was ..Hoe dan? 

 

20 minuten geleden zei Hopper:

  Geheel conform met wat in de Bijbel staat.

Nou, geheel conform met wat in de Bijbel staat !!! haalde ik Samuel aan en vroeg hoe je dat dan verklaarde, maar daar ging je opvallend genoeg, niet op in. Verklaar dat dan eens!

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

De kwestie is niet door wie of wat God is geschapen, en ook niet of God een schepsel is. De kwestie is dat God met de mens communiceert. En de TS vraag was ..Hoe dan? 

 

Nou, geheel conform met wat in de Bijbel staat !!! haalde ik Samuel aan en vroeg hoe je dat dan verklaarde, maar daar ging je opvallend genoeg, niet op in. Verklaar dat dan eens!

Jij vertaalt het 'roepen' uit 1 Samuël 3 als 'spreken'.   Ik wijs je er op dat dat niet kan, 1 Kor 2 geeft helder uitleg 'hoe' God met de mens communiceert.

In 1 Samuël 3: 7 kun je lezen dat "het woord des HEEREN was aan hem nog niet is geopenbaard".

Waaruit we wederom de conclusie kunnen trekken dat God niet tegen de natuurlijke mens spreekt.   Het Woord moet aan de mens geopenbaard worden.  (Hier staat het dan vermeldt als het woord des HEEREN.)

De argumentatie heb ik in een vorig bericht al geleverd.   

Praten, spreken zijn menselijke begrippen.  Zoals wij 'spreken' opvatten is er een ik-gij relatie nodig: een spreker en iemand die verstaat.  Om God te verstaan dienen we ons geestelijk met God te verstaan.   Daarom roept Jezus ook op om de weg te gaan, anders kan het aan de mens niet geopenbaard worden.   Wie God als een persoon ziet kan God niet verstaan , het zijn personen die een ik-gij relatie hebben.  (Tweeheid). Daarom is mijn stelling ook: het Woord spreekt niet met aan maat gebonden woorden.   Dat is niet geheimzinnig, het is de stilte die openbaart.  Ingebed in het menselijk leven.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Jij vertaalt het 'roepen' uit 1 Samuël 3 als 'spreken'.   Ik wijs je er op dat dat niet kan,...

Als het niet kan, waarom staat er dan dat Samuel drie keer naar Eli toeloopt omdat hij denkt dat Eli hem roept ?  

Het staat er klip en klaar dat het wel kan. Je leest er overheen. 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/1SA.3/

"Samuel geroepen

1 De jonge Samuel diende dus de HEER, onder de hoede van Eli. Er klonken in die tijd zelden woorden van de HEER en er braken geen visioenen door. 

. 4 Toen riep de HEER Samuel. ‘Ja, hier ben ik,’ antwoordde Samuel. 5 Hij liep snel naar Eli toe en zei: ‘Hier ben ik. U hebt me toch geroepen?’ Maar Eli antwoordde: ‘Ik heb je niet geroepen. Ga maar slapen.’ Toen Samuel weer lag te slapen, 6 riep de HEER hem opnieuw. Samuel stond op, ging naar Eli en zei: ‘Hier ben ik. U hebt me toch geroepen?’ Maar Eli antwoordde: ‘Ik heb je niet geroepen, mijn jongen. Ga maar weer slapen.’ 7 Samuel had de HEER nog niet leren kennen, want de HEER had zich niet eerder aan hem bekendgemaakt door het woord tot hem te richten. 8 Opnieuw riep de HEER Samuel, voor de derde keer. Samuel stond op, ging naar Eli en zei: ‘Hier ben ik. U hebt me toch geroepen?’ Toen begreep Eli dat het de HEER was die de jongen riep."

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Breuk:

Ik kijk ook altijd even op de PThU bijbelblog:

https://www.pthu.nl/bijbelblog/2016/05/sprak-god-echt/

Ha!,  krijg nou wat...dat bedoel ik! 😃

"Of bij het directe spreken van God letterlijk Hebreeuwse of Griekse woorden klonken is niet altijd duidelijk. Die indruk krijg je wel bij het bijzondere verhaal waarin God Samuël roept. Zijn stem klinkt dan kennelijk gewoon als de stem van een mens en Samuël denkt dan dat priester Eli hem roept (1 Samuël 3)."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid