Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Op 25-9-2022 om 14:49 zei Barnabas:

Je gooit wel een heleboel op één hoop.

Interessant om zien is hoe de ene wetenschappelijke discipline de geplogenheden binnen een andere ernstig kunnen verstoren, bedachtzaamheid dan ook gepast. Het lijkt daarom ook niet de taak van kwetsbare mensen om zich hierover dieper te beraden, maar misschien kan het onbewust wel van invloed zijn op innerlijke gewaarwordingen waar technisch niet altijd de vinger op gelegd kan worden, ambivalentie troef.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-10-2022 om 13:54 zei sjako:

Ik heb gekozen voor het smalle pad, maar op een gegeven moment had ik daar moeite mee.

Over de relativiteit der dingen kan zoals altijd nog veel gezegd worden, voor sommigen echter niet meer dan, zoals in de bijpassende ervaring van machteloosheid tot expressie gebracht wordt, de helaasheid der dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-10-2022 om 20:19 zei Hopper:

Op de tast voelen we in het donker, de een voelt een tuinslang of toch een slurf?

Verwijzen naar de achterkant van de voorkant is vaak een maar al te hopeloze poging om toe te lichten dat we als mensen onmogelijk alles kunnen weten, van waaruit het idee is gegroeid dat subtiele nuances ook een wereld van verschil kunnen betekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-10-2022 om 09:06 zei Tomega:

De vlinder die zichzelf als één alleen niet verder kan uitwaaieren dan de breedte van haar vleugels, terwijl de uiwaaiering ook met de beste wil van de wereld het hoekje niet kan omgaan, die heeft de entropiewet bewezen incorrect en onwettig te zijn, en de chaoswet tot afzinken en verdwijnen in de schaduwen der vergetelheid veroordeeld.

Wat in de handboeken van de ggz netjes geordend gepresenteerd wordt, doet zich in praktijk maar al te vaak voor als een chaotische caleidoscoop die het voor het kwetsbare zelf des te moeilijker maakt om er gerichte hulpvragen over te stellen. Lees hierin misschien een voedingsbodem voor veel onnodig onbehagen en vanuit die specifieke beleving ervaren stigma, simpelweg omdat de gerichtheid van de hulpvraagstelling er nu net komt dankzij het prachtige studiewerk van de ggz, niet andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-9-2022 om 10:23 zei Tomega:

Er is altijd Kees boven baas: zegt Peter tegen Heidi, ik zie ik zie wat jij niet ziet, heel die berg die is er niet. Antwoordt Heidi vol verdriet: hoe hoog sta jij wel niet, dat jij ons bestaan niet ziet?

Het goede en het slechte nieuws, achteraf gezien lijkt mindfulness toch net iets meer dan achterover leunen en in slaap vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-10-2022 om 20:09 zei Hopper:

Maar de filosoof kan het schouwen niet schouwen, plotiniaans gezien.

Achteraf gezien zou het best wel eens kunnen dat een aantal aforismen expressies zijn van diegenen die ons zijn voorgegaan, waarin we, onder de logische voorwaarde dat we daartoe ook bereid gevonden worden, het onveranderlijk veranderlijke kunnen bespeuren. Op deze manier komen we tot een evolutionair pad vol kruimeltjes voor zij die proeven willen, wat het van het dieperliggende signature onpersoonlijke beginsel niets nieuws onder de zon verklaart, van harte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-10-2022 om 09:24 zei Tomega:

Zegt hij in opstandigheid, die zichzelven meent een meester te zijn.

Humor is belangrijk, gesteld dat de stilte zou kunnen spreken en we zouden dat allemaal op een andere manier interpreteren zodat er enkel maar trammelant van komt, zou misschien zelfs de stilte zwijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Hermanos2:

Daarom is er (nog) geen sprake van een nieuw verbond. Want de gelovige mens sterft nog steeds. Dus wel gered, maar nog niet verlost. 

Jeremiah 31 is toekomstmuziek zoals ik in andere post beschrijf. 

Jezus zegt nergens dat hij de weg naar de waarheid is. 

Eeuwig aards leven is God's voornemen zoals te lezen valt in Genesis. De dood door zonde is geen vanzelfsprekend onderdeel van het leven. 

Er is zeker wel sprake van een Nieuw Verbond. Daarin vindt dankzij, in, en middels de Heilige Drievuldigheid justificatie, sanctificatie en glorificatie plaats. En de glorificatie, ja die ligt nog in de toekomst, als we ons nieuwe lichaam ontvangen. Maar justificatie en sanctificatie vindt plaats in de wederomgeboren gelovige. Alleen de derde en laatste fase, de glorificatie, ligt in de toekomst.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Achteraf gezien zou het best wel eens kunnen dat een aantal aforismen expressies zijn van diegenen die ons zijn voorgegaan, waarin we, onder de logische voorwaarde dat we daartoe ook bereid gevonden worden, het onveranderlijk veranderlijke kunnen bespeuren. Op deze manier komen we tot een evolutionair pad vol kruimeltjes voor zij die proeven willen, wat het van het dieperliggende signature onpersoonlijke beginsel niets nieuws onder de zon verklaart, van harte.

Het denken kan alleen functioneren als het denken over iets anders is dan ik.   Het waarnemen kan alleen functioneren als het het waarnemen van iets anders is dan ik.  Liefhebben kan alleen functioneren als het het liefhebben van iets anders is dan ik.  En zo komen we tot 'ik'.  

Geloven kan alleen functioneren als het geloven in iets anders is dan ik.  God gelooft dan ook niet in zichzelf. (Geloof ik)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het denken kan alleen functioneren als het denken over iets anders is dan ik.   Het waarnemen kan alleen functioneren als het het waarnemen van iets anders is dan ik.  Liefhebben kan alleen functioneren als het het liefhebben van iets anders is dan ik.  En zo komen we tot 'ik'.  Geloven kan alleen functioneren als het geloven in iets anders is dan ik.  God gelooft dan ook niet in zichzelf. (Geloof ik)

Zoals altijd is alles sterk afhankelijk van het object van meditatie, wat heel soms door de wet van de uitgesloten derden quasi onmogelijk wordt gemaakt. Simpeler gezegd, als aan de basisvoorwaarden niet voldaan wordt, blijft het onderwerp dat de vaak prangende hulpvraag nu net voedt eerder onbewust buitenspel geplaatst worden, tragisch absurd. Op deze manier komt zowat elke poging tot dialoog in milde overreding in het gedrang, per definitie paradigmashift waarin verwezen wordt naar deze maar al te vaak netelige tegenstrijdigheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

Zoals altijd is alles sterk afhankelijk van het object van meditatie, wat heel soms door de wet van de uitgesloten derden quasi onmogelijk wordt gemaakt. Simpeler gezegd, als aan de basisvoorwaarden niet voldaan wordt, blijft het onderwerp dat de vaak prangende hulpvraag nu net voedt eerder onbewust buitenspel geplaatst worden, tragisch absurd. Op deze manier komt zowat elke poging tot dialoog in milde overreding in het gedrang, per definitie paradigmashift waarin verwezen wordt naar deze maar al te vaak netelige tegenstrijdigheden.

Meditatie kan alleen als er een object van meditatie is, waarmee meditatie niet verschilt van denken, liefhebben, waarnemen, geloven etc etc.  De meningen zijn verdeeld over meditatie , maar de algemene opvatting is dat het niet verder reikt dan 'kiekeboe spelen'.  Waarmee Jezus' evangelie toch wat verder strekte dan Boeddha's nutteloos luieren onder de bodhiboom.   Daarnaast heb ik alleen een beukenboom en is het in Nederland te koud om nutteloos te luieren onder een beukenboom.   Dat laatste is overigens onwaar, ik heb ook andere bomen.  Maar omdat ik hun namen niet ken verzwijg ik hen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Hopper:

Meditatie kan alleen als er een object van meditatie is, waarmee meditatie niet verschilt van denken, liefhebben, waarnemen, geloven etc etc.  De meningen zijn verdeeld over meditatie , maar de algemene opvatting is dat het niet verder reikt dan 'kiekeboe spelen'.  Waarmee Jezus' evangelie toch wat verder strekte dan Boeddha's nutteloos luieren onder de bodhiboom.   Daarnaast heb ik alleen een beukenboom en is het in Nederland te koud om nutteloos te luieren onder een beukenboom.   Dat laatste is overigens onwaar, ik heb ook andere bomen.  Maar omdat ik hun namen niet ken verzwijg ik hen.

Ondanks er in verticale zin misschien dan wel gesproken kan worden van een weg, hebben innerlijke herstel- en/of groeiprocessen maar bitter weinig te maken met chronologie zoals in strikt duale en/of lineaire termen begrepen wordt. En dat zijn vaak moeizame zielsworstelingen die dan misschien wel tot hoopvolle vruchten kunnen leiden, het marginaliserende neveneffect en het onbegrip daarover een levenslange kwelling voor het kwetsbare zelf dat geen verhaal heeft tegen dat wat het middels meditatie nu net dacht accuraat opgehelderd te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Dat laatste is overigens onwaar, ik heb ook andere bomen.

Kunnen ook andersom werken, door eerst een leeg kader te scheppen om op die manier te gaan kijken hoe die platitudes in het denken 'gebeiteld' zijn geraakt, soms ongeloofwaardig, zelfs tragisch absurd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei TTC:

Kunnen ook andersom werken, door eerst een leeg kader te scheppen om op die manier te gaan kijken hoe die platitudes in het denken 'gebeiteld' zijn geraakt, soms ongeloofwaardig, zelfs tragisch absurd. 

Ik kan niet weten wat ik niet weet.

50 minuten geleden zei TTC:

Ondanks er in verticale zin misschien dan wel gesproken kan worden van een weg, hebben innerlijke herstel- en/of groeiprocessen maar bitter weinig te maken met chronologie zoals in strikt duale en/of lineaire termen begrepen wordt. En dat zijn vaak moeizame zielsworstelingen die dan misschien wel tot hoopvolle vruchten kunnen leiden, het marginaliserende neveneffect en het onbegrip daarover een levenslange kwelling voor het kwetsbare zelf dat geen verhaal heeft tegen dat wat het middels meditatie nu net dacht accuraat opgehelderd te hebben.

De ziel draagt geen enkele vrucht, vrucht dragen is een kenmerk van de uiterlijke wereld.  Noch is er van een verticale of horizontale zin sprake van een weg.  De ziel is louter in zichzelf.  Waar de verwarring is, is waar men spreekt van de ziel met atributen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hopper:

Ik kan niet weten wat ik niet weet.

Dat is zo, verwijzingen naar het Elaboration Likelihood Model zijn in deze zin zelfs een vorm van empathie, wat zichzelf verklaart.

30 minuten geleden zei Hopper:

De ziel draagt geen enkele vrucht, vrucht dragen is een kenmerk van de uiterlijke wereld.  Noch is er van een verticale of horizontale zin sprake van een weg.  De ziel is louter in zichzelf.  Waar de verwarring is, is waar men spreekt van de ziel met atributen.

Over niets kan niets gezegd worden, waarom zouden we het dan proberen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

 

Over niets kan niets gezegd worden, waarom zouden we het dan proberen? 

Zweeg Jezus er over?  Volgens mij is er een geheel nieuw testament aan gewijd , waarin Paulus als bekeerling er ook nog een schepje bovenop deed.   Begrijpen de mensen de teksten?  Nee, in het geheel niet.  Iedereen plukt volop kersen naar eigen believen uit de bijbel.  En zie: degene die zich TTC noemt start zelfs een topic over de brede of de smalle weg.  Ook gij....

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Zweeg Jezus er over?  Volgens mij is er een geheel nieuw testament aan gewijd , waarin Paulus als bekeerling er ook nog een schepje bovenop deed.   Begrijpen de mensen de teksten?  Nee, in het geheel niet.  Iedereen plukt volop kersen naar eigen believen uit de bijbel.  En zie: degene die zich TTC noemt start zelfs een topic over de brede of de smalle weg.  Ook gij....

In onze verbeelding kunnen we doorheen een muur lopen om ons in alle rust en sereniteit te kunnen vergewissen van wat er doorgaans niet gezegd wordt, om vervolgens als een stelletje halve garen tegen die muur te blijven lopen wanneer we er in alle bedachtzaamheid een hulpvraag over trachten te stellen, pardoes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

In onze verbeelding kunnen we doorheen een muur lopen om ons in alle rust en sereniteit te kunnen vergewissen van wat er doorgaans niet gezegd wordt, om vervolgens als een stelletje halve garen tegen die muur te blijven lopen wanneer we er in alle bedachtzaamheid een hulpvraag over trachten te stellen, pardoes.

Jezus laat er geen enkel misverstand over bestaan: niet mijn wil geschiedde.  Halve garen lopen tegen een muur op omdat zij hun eigen wil niet wensen op te geven.  De mens die zijn eigen wil onderzoekt en die eigen wil opgeeft bemerkt al een verandering in zichzelf.  Bemerkt een christen nooit enige verandering in zichzelf, dan lapt hij het gebod van Jezus aan zijn laars en aanvaardt wel alle mooie geschenken van God, maar de polariteit zoals ziekte en tegenslag wordt niet aanvaardt.

De smalle weg is zó smal dat hij met eigenwillendheid niet bewandeld kan worden.  Ingewikkeld is het niet, wandelen in het (waarnemings)licht behoeft geen enkel willen.  Jezus is zo dichtbij en de mensen beseffen het niet omdat ze liever net zoals Adam het willen in stand houden.  En daarmee het veld van goed en kwaad verkiezen waar ze in Genesis naar toe verbannen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hopper:

Jezus laat er geen enkel misverstand over bestaan: niet mijn wil geschiedde.  Halve garen lopen tegen een muur op omdat zij hun eigen wil niet wensen op te geven.  De mens die zijn eigen wil onderzoekt en die eigen wil opgeeft bemerkt al een verandering in zichzelf.  Bemerkt een christen nooit enige verandering in zichzelf, dan lapt hij het gebod van Jezus aan zijn laars en aanvaardt wel alle mooie geschenken van God, maar de polariteit zoals ziekte en tegenslag wordt niet aanvaardt. De smalle weg is zó smal dat hij met eigenwillendheid niet bewandeld kan worden.  Ingewikkeld is het niet, wandelen in het (waarnemings)licht behoeft geen enkel willen.  Jezus is zo dichtbij en de mensen beseffen het niet omdat ze liever net zoals Adam het willen in stand houden.  En daarmee het veld van goed en kwaad verkiezen waar ze in Genesis naar toe verbannen zijn.

In het simpele stuk vinden we de verklaringen waarom gesteld kan worden dat het idee van een fluweelzachte paradigmashift van alle tijden is, maar dat zijn zoals zo vaak enkel maar strikt theoretische beschouwingen zonder pragmatische ervaringskennis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

In het simpele stuk vinden we de verklaringen waarom gesteld kan worden dat het idee van een fluweelzachte paradigmashift van alle tijden is, maar dat zijn zoals zo vaak enkel maar strikt theoretische beschouwingen zonder pragmatische ervaringskennis.

De werkelijkheid is dat het gaat om de praktijk, het intellectuele vermogen mag er pas naderhand zijn zegje over doen. Ook al een les welke we van Jezus leren.  Het waren immers de Farizeeën die de schrift goed kenden, maar niet wisten dat je in de praktijk huis, vrouw en haard moet achterlaten om in afgescheidenheid tot jezelf te komen.  Jezus vertelde het hen, zoek dus de Farizeeër in je zelf.

Ingewikkeld is het niet, Adam is bevangen door begeerte (hebben) en door het begeren ontstaat degene die begeert.  Ook het hiernamaals begeren valt hier onder.  Luister naar wat de mensen zeggen: zullen we seks hebben ?  Seks als bezit?   De smalle weg is geheel vrij van willen, begeren, hebben.  Het 'eeuwig nu' kan nooit bereikt worden door het te begeren, het is juist het opgeven van iedere begeerte.  En dan niet als theoretische beschouwing natuurlijk.  Zelfs de toekomst kan niet begeerd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hopper:

De werkelijkheid is dat het gaat om de praktijk, het intellectuele vermogen mag er pas naderhand zijn zegje over doen. Ook al een les welke we van Jezus leren.  Het waren immers de Farizeeën die de schrift goed kenden, maar niet wisten dat je in de praktijk huis, vrouw en haard moet achterlaten om in afgescheidenheid tot jezelf te komen.  Jezus vertelde het hen, zoek dus de Farizeeër in je zelf. Ingewikkeld is het niet, Adam is bevangen door begeerte (hebben) en door het begeren ontstaat degene die begeert.  Ook het hiernamaals begeren valt hier onder.  Luister naar wat de mensen zeggen: zullen we seks hebben ?  Seks als bezit?   De smalle weg is geheel vrij van willen, begeren, hebben.  Het 'eeuwig nu' kan nooit bereikt worden door het te begeren, het is juist het opgeven van iedere begeerte.  En dan niet als theoretische beschouwing natuurlijk.  Zelfs de toekomst kan niet begeerd worden.

Niet iedereen is bereid de berg te beklimmen, net zoals een systeem zichzelf kan blijven voeden door geen rekening te houden met een aantal ingebakken platitudes die we net omwille daarvan ook niet in vraag stellen. Anders gezegd, er zijn simultaan verschillende aspecten die onze aandacht kunnen genieten, wat  vaak dan ook tot een chaotisch en conflictueus geheel verwordt, turbulent. 

22 minuten geleden zei Hopper:

Zelfs de toekomst kan niet begeerd worden.

Hoe wonderbaarlijk is niet fenomeen dat evolutie überhaupt kan plaatsvinden op een planeet die strikt gesproken altijd dezelfde baantjes maakt rond een hemellichaam zoals de zon?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hermanos2:

Het feit dat je Paulus een bekeerling noemt geeft inderdaad aan dat je het geheel niet begrijpt. 

Bilocatie is de vermeende paranormale vaardigheid van een persoon om op twee verschillende plaatsen tegelijk aanwezig te zijn. De christelijke traditie is rijk aan bilocatieverhalen die betrekking hebben op gelijktijdige aanwezigheid op verschillende plaatsen. Van verschillende heiligen en ook van monniken van andere religies wordt verhaald dat zij al dan niet bewust bilocatie ondergaan hebben. Hier wordt echter meestal gedoeld op translocatie of projectie, bijvoorbeeld als gevolg van uittreding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid