Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei TTC:

Als het je nog niet opgevallen is, valt er moeilijk iets over te zeggen. 

Misschien bedoel je dat sociale innovatie een vorm van creatieve destructie is, mensen vullen dat verschillend in. 

1. Internetfora hebben als kenmerk dan men spreekt over zaken waar  niks over te zeggen valt.

2.  Nee, daadwerkelijke innovatie is het binnenste buiten keren.  Zodat niet langer dat wat gekend wordt van belang is, maar dat wat de wereld kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

1 minuut geleden zei Hopper:

1. Internetfora hebben als kenmerk dan men spreekt over zaken waar  niks over te zeggen valt.

2.  Nee, daadwerkelijke innovatie is het binnenste buiten keren.  Zodat niet langer dat wat gekend wordt van belang is, maar dat wat de wereld kent.

Het is hoe dan ook een wereld vol magie en wonderen, met kenmerken die toegedicht worden aan dingen waarover niets gekend is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Het is hoe dan ook een wereld vol magie en wonderen, met kenmerken die toegedicht worden aan dingen waarover niets gekend is. 

Als gij niet zijt als de kinderen zult ge het (ver)wonderen ontgaan, als variatie op wat de Nazarener ooit profeteerde.  Vergeet je perfecte offer, er is een barst, een barst in alles , zo komt het licht binnen, vrij naar de heer Cohen.  

Wie in het licht verkeert heeft moeite om de duisternis te onthouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

Als gij niet zijt als de kinderen zult ge het (ver)wonderen ontgaan, als variatie op wat de Nazarener ooit profeteerde.  Vergeet je perfecte offer, er is een barst, een barst in alles , zo komt het licht binnen, vrij naar de heer Cohen.  Wie in het licht verkeert heeft moeite om de duisternis te onthouden.

Als er vandaag niet genoeg barsten zijn, zien we misschien die krater over het hoofd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hopper:

Internetfora hebben als kenmerk dan men spreekt over zaken waar  niks over te zeggen valt.

Horen wat niet gezegd wordt is een gekende, zo komen we aan de achterkant van de voorkant. Andersom ligt meestal wat moeilijker, omdat die signalen opgaan in de ruis of de spreekwoordelijke waan van de dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hopper:

Wie in het licht verkeert heeft moeite om de duisternis te onthouden.

Het vlindereffect is de sterke gevoeligheid van systemen voor verschillen in beginvoorwaarden. De term wordt gebruikt om een aantal chaotische fenomenen te omschrijven, het vlindereffect speelt dan ook een belangrijke rol binnen de chaostheorie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei TTC:

In duale zin komen we via introspectie tot de misschien ontnuchterende ontdekking dat we als individuen menners zijn van een tweespan waarin de paarden als metaforen gelden, om vervolgens vertrappeld te worden door andere paarden. Kortom, het kwetsbare zelf heeft hier geen verhaal tegen, hoe verfijnd of hoopvol de analyses en weerspiegelingen ook mogen zijn. 

De geest laat zich niet bemennen en de kracht laat zich niet bemannen. Jij bemant de boot op de wal, opdat dat jouw aansturing wordt gehoord, over de natuurlijke balans die ook zonder bemanning wordt gevonden in de uitersten. Ten diepste wil je de paarden loslaten, die niettemin aan een tweespan verbonden zijn. En in oppervlakkigheid wil je die paarden achter het tweespan spannen, in een oprechte overtuiging dat de wagen zelfrijdend is.

Maar niet onderscheid je, dat de pijltjes die jijzelf inbrengt als je de zaak wat meer vanuit de aard der natuur benadert, helemaal niet tonen wat ze zijn. Ja, ze tonen het wel, maar jij ziet het niet. Toch grijp je er wel naar. Dan is er hoop. Neem de tijd, en je ziet dat de beweging der volkeren geen eenheid van ruimte heeft.

47 minuten geleden zei TTC:

Het vlindereffect is de sterke gevoeligheid van systemen voor verschillen in beginvoorwaarden. De term wordt gebruikt om een aantal chaotische fenomenen te omschrijven, het vlindereffect speelt dan ook een belangrijke rol binnen de chaostheorie.

De vlinder die zichzelf als één alleen niet verder kan uitwaaieren dan de breedte van haar vleugels, terwijl de uiwaaiering ook met de beste wil van de wereld het hoekje niet kan omgaan, die heeft de entropiewet bewezen incorrect en onwettig te zijn, en de chaoswet tot afzinken en verdwijnen in de schaduwen der vergetelheid veroordeeld.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Tomega:

De geest laat zich niet bemennen en de kracht laat zich niet bemannen. Jij bemant de boot op de wal, in een stille hoop dat jouw woord wordt gehoord, over de natuurlijke balans die ook zonder bemanning wordt gevonden in de uitersten. Ten diepste wil je de paarden loslaten, die niettemin aan een tweespan verbonden zijn. En in oppervlakkigheid wil je die paarden achter het tweespan spannen, in een oprechte overtuiging dat de wagen zelfrijdend is. Maar niet onderscheid je, dat de pijltjes die jijzelf inbrengt als je de zaak wat meer vanuit de aard der natuur benadert, helemaal niet tonen wat ze zijn. Ja, ze tonen het wel, maar jij ziet het niet. Toch grijp je er wel naar. Dan is er hoop. Neem de tijd, en je ziet dat de beweging der volkeren geen eenheid van ruimte heeft.

Het enige dat we als mensen kunnen realiseren is alsmaar dommer worden, wat heel soms een voordeel is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Tomega:

De vlinder die zichzelf als één alleen niet verder kan uitwaaieren dan de breedte van haar vleugels, terwijl de uiwaaiering ook met de beste wil van de wereld het hoekje niet kan omgaan, die heeft de entropiewet bewezen incorrect en onwettig te zijn, en de chaoswet tot afzinken en verdwijnen in de schaduwen der vergetelheid veroordeeld.

Ik weet niet precies over welk vlindereffect het hier gaat, het zou zomaar een bewijs kunnen zijn dat aansluit bij concepten zoals de onzichtbare hand van Adam Smith. Dat metaforische paarden dat bewijs alsmaar vertrappelen alsof het niet zou bestaan, is niet iets dat opvalt binnen niet-coöperatieve spelvormen met incomplete informatie. Lineair laat zich hieraan kenmerken, omwille van het non-lineaire bewijs enigszins bekrachtigend wat al door zovelen tevergeefs verteld is geweest, derhalve niets nieuws onder de zon. 

16 minuten geleden zei Tomega:

Zegt hij in opstandigheid, die zichzelven meent een meester te zijn.

Zie verder, in de abstractie valt het des te meer op, niet in de ruis die het overschaduwt. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-9-2022 om 14:49 zei Barnabas:

Je gooit wel een heleboel op één hoop.

Binnen het vierkwadrantenmodel worden we geconfronteerd met zoveel interacties en percepties dat onderliggende abstracties overschaduwd worden op een manier dat kwetsbare mensen geen schijn van kans laat, wat ondanks alle hoop en zuiverheid van intenties het leven tot een nachtmerrie laat verworden. Empathie als een rotsblok, als een zegen en een vloek, het antwoord in eenvoud en kleine dingen weggehoond, van harte.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-9-2022 om 17:15 zei Hopper:

Ik zie geen metaforen.

Plotinus laat de mens opgaan in de levensstroom die van Het Ene uitgaat. Maar ook andersom, kenmerkend voor Plotinus' filosofie is namelijk het dynamische aspect, de mens kan ook innerlijk de metafysische 'lagen' ervaren. De lagen zijn niet alleen 'hiërarchisch' (van hoog naar laag) gerangschikt, maar ook 'concentrisch' (cirkel binnen cirkel), met 'het Ene' als het middelpunt van de middelste cirkel. De binnenwereld 'is' als het ware de buitenwereld, of beter, kan dit zijn in het geval van de ware filosoof. De filosoof kan door het 'schouwen van de binnenwereld' de kern in het centrum benaderen.

Bron internet

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Tomega:

Zegt hij in opstandigheid, die zichzelven meent een meester te zijn.

Incrementalisme is een beslissingsstrategie waarbij de beslisser een keuze maakt uit beproefde methodes. Volgens het incrementalisme is het besluitvormingsproces een serie kleine, veelal intuïtieve veranderingen in plaats van enkele grote, zorgvuldig geplande wijzigingen en eerder evolutionair dan revolutionair. Incrementalisme wordt ook wel de theorie van het doormodderen genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Plotinus laat de mens opgaan in de levensstroom die van Het Ene uitgaat. Maar ook andersom, kenmerkend voor Plotinus' filosofie is namelijk het dynamische aspect, de mens kan ook innerlijk de metafysische 'lagen' ervaren. De lagen zijn niet alleen 'hiërarchisch' (van hoog naar laag) gerangschikt, maar ook 'concentrisch' (cirkel binnen cirkel), met 'het Ene' als het middelpunt van de middelste cirkel. De binnenwereld 'is' als het ware de buitenwereld, of beter, kan dit zijn in het geval van de ware filosoof. De filosoof kan door het 'schouwen van de binnenwereld' de kern in het centrum benaderen.

Bron internet

Maar de filosoof kan het schouwen niet schouwen, plotiniaans gezien.  Hetgeen ook in Tim 6:16 staat: "Hem heeft geen mens gezien en niemand kan Hem ook zien".  Alleen in de zelfervaring kan dit geweten worden.

 

Doch er is een andere wijze van schouwen van de kern in het centrum.  Volgens Augustinus is de heilige Geest de liefde die God (het Ene) is.  Deze liefde is alleen te beleven als de mens uit God is en niet tegenover God staat.  Daarnaast is er 'de weg' van Jezus.  God beleeft zichzelf in de liefde van de éne mens tegenover de ander (naastenliefde).  Waardoor we onze naasten meer beminnen naarmate we God beminnen.

Allemaal natuurlijk niet te verwarren met begeerlijkheid die soms ook liefde wordt genaamd.  Begeren schept het ego: degene die begeert.

Of zoals Eckhart zegt: God is één zien en één beminnen.  In het zien is God in een ontoegankelijk licht.  Maar het beminnen van God en de medemens staat ons allen vrij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Maar de filosoof kan het schouwen niet schouwen, plotiniaans gezien.  Hetgeen ook in Tim 6:16 staat: "Hem heeft geen mens gezien en niemand kan Hem ook zien".  Alleen in de zelfervaring kan dit geweten worden. Doch er is een andere wijze van schouwen van de kern in het centrum.  Volgens Augustinus is de heilige Geest de liefde die God (het Ene) is.  Deze liefde is alleen te beleven als de mens uit God is en niet tegenover God staat.  Daarnaast is er 'de weg' van Jezus.  God beleeft zichzelf in de liefde van de éne mens tegenover de ander (naastenliefde).  Waardoor we onze naasten meer beminnen naarmate we God beminnen. Allemaal natuurlijk niet te verwarren met begeerlijkheid die soms ook liefde wordt genaamd.  Begeren schept het ego: degene die begeert. Of zoals Eckhart zegt: God is één zien en één beminnen.  In het zien is God in een ontoegankelijk licht.  Maar het beminnen van God en de medemens staat ons allen vrij.

Veel verwarring en misverstand lijkt inherent aan het leven, maar misschien dat we ondertussen ook die grote olifant missen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/107536/mmubn000001_036906603.pdf?sequence=1

 

Voor wie zich afvraagt wat de zelfervaring is, deze bevindt zich op zielsniveau.

 

Citaat

Op de voornaamste plaatsen over de zelfkennis wordt dus de ziel ge- zien als het subject van de zelfkennis. Toch zijn er ook verschillende tek- sten, waarin niet de ziel maar de gehele mens, de menselijke persoon, als subject van de zelfkennis genoemd wordt.

Verwarrend misschien.  Waar steeds de vraag zich opwerpt: heeft de mens een ziel?  Of heeft de ziel een mens?

 

Citaat

Dit alles roept de interpretatie op, dat Thomas eigenlijk bedoelt te zeggen, dat het subject van de zelfkennis de mens is, maar de mens als bezield. Krachtens zijn bezield-zijn en wel krachtens het ultieme kunnen, dat aan dit bezield-zijn ontspringt, kan de mens zichzelf kennen.

Als mens zijn we bezield, als ziel zijn we bemensd.

4 minuten geleden zei TTC:

Veel verwarring en misverstand lijkt inherent aan het leven, maar misschien dat we ondertussen ook die grote olifant missen?

Op de tast voelen we in het donker, de een voelt een tuinslang of toch een slurf?   De ander voelt een pilaar of is het toch een poot?  (Vrij naar Rumi)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Verwarrend misschien.  Waar steeds de vraag zich opwerpt: heeft de mens een ziel?  Of heeft de ziel een mens?

Anderen zijn al blij dat ze straks hun energiefactuur nog kunnen betalen, ongeacht het antwoord op die vraag. 

5 minuten geleden zei Hopper:

Op de tast voelen we in het donker, de een voelt een tuinslang of toch een slurf?   De ander voelt een pilaar of is het toch een poot?  (Vrij naar Rumi)

Kunnen maar hopen dat hij zo meteen niet ontploft, kan redelijk chaotisch verlopen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Anderen zijn al blij dat ze straks hun energiefactuur nog kunnen betalen, ongeacht het antwoord op die vraag. 

De ziel is vrijgesteld van het betalen van de energiefactuur.  De ziel heeft genoeg aan zichzelf.

Citaat

Niets cadeau gekregen, alles te leen. 

Tot over mijn oren in de schulden zal ik met mezelf voor mezelf moeten betalen, mijn leven voor mijn leven geven.

Het is nu eenmaal zo geregeld dat het hart terug moet
en de lever terug moet
en elke vinger afzonderlijk.

Te laat om het contract te verbreken. De schulden moeten worden geïnd, het vel over de oren gehaald.

Op de wereld loop ik rond
in de menigte van andere schuldenaren. Sommigen zijn verplicht
hun vleugels af te betalen.
Anderen moeten of ze willen of niet
hun blaadjes afrekenen.

Aan de debetzijde
staat elk weefsel in ons.
Geen wimpertje, geen steeltje mogen we voorgoed behouden.

De lijst is uitputtend
en het ziet ernaar uit
dat we niets zullen overhouden.

Ik kan me niet herinneren
waar, wanneer en waarom
ik zo’n rekening heb laten openen.

Het protest daartegen noemen we de ziel.
En dat is het enige
wat niet op de lijst staat.

 

(Wislawa Szymborska)

De mens zit vol met af te betalen schulden, alleen de ziel is vrij.  Deze is dan ook volkomen niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

De ziel is vrijgesteld van het betalen van de energiefactuur.  De ziel heeft genoeg aan zichzelf.

De ziel heeft ook geen empathische vermogens, zeggen ze. 

8 minuten geleden zei Hopper:

De mens zit vol met af te betalen schulden, alleen de ziel is vrij.  Deze is dan ook volkomen niets.

De jeugd denkt daar toch anders over, maar die zijn gelukkig niet zo slim als ons. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

De ziel heeft ook geen empathische vermogens, zeggen ze. 

De jeugd denkt daar toch anders over, maar die zijn gelukkig niet zo slim als ons. 

Klopt, de ziel heeft geen empathische vermogens.  De ledige ziel ontleent haar vermogens geheel aan God.   Dat wat we empathie noemen is in feite een respons van het reflectieve bewustzijn .  Zielsbesef is in feite het diepere besef van zelf wat zijn verhouding met de medemens volkomen intuïtief laat gebeuren.

Aan God overlaat, zeg maar.

 

Kon ik mijn slimheid maar opgeven, dat zou nog eens slim zijn!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Klopt, de ziel heeft geen empathische vermogens.  De ledige ziel ontleent haar vermogens geheel aan God. Dat wat we empathie noemen is in feite een respons van het reflectieve bewustzijn . Zielsbesef is in feite het diepere besef van zelf wat zijn verhouding met de medemens volkomen intuïtief laat gebeuren. Aan God overlaat, zeg maar. Kon ik mijn slimheid maar opgeven, dat zou nog eens slim zijn!

In niets zijn geen bergen, dan hebben we ook geen Bergrede meer nodig, noch empathie. 

8 uur geleden zei Hopper:

Aan God overlaat, zeg maar.

Terug naar de theodiceeën dan maar? Hoeveel rondjes kunnen we zo draaien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-10-2022 om 09:06 zei Tomega:

Maar niet onderscheid je, dat de pijltjes die jijzelf inbrengt als je de zaak wat meer vanuit de aard der natuur benadert, helemaal niet tonen wat ze zijn. Ja, ze tonen het wel, maar jij ziet het niet. Toch grijp je er wel naar. Dan is er hoop. Neem de tijd, en je ziet dat de beweging der volkeren geen eenheid van ruimte heeft.

Argumentum ad ignorantiam of het argument van de onwetendheid is een drogreden, waarbij voetstoots wordt aangenomen dat een stelling waar is, omdat niet is bewezen dat zij onwaar is, of omgekeerd dat er wordt aangenomen dat een stelling onwaar is, omdat niet is bewezen dat deze waar is. Het logische tegenargument is dat de afwezigheid van bewijs geen bewijs is van afwezigheid.

Bron internet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid