Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

Op 25-9-2022 om 14:49 zei Barnabas:

Maar dan moet je wel de eerste geboden in acht blijven nemen bij het invullen van de rest van de wet, namelijk om God en je naaste lief te hebben.

Door de kracht van de verinnerlijking is de soort Homo sapiens volgens Teilhard de Chardin uitgestegen boven het dierlijke niveau. Dat wil zeggen dat de mens als denkend wezen met zijn mogelijkheid tot reflectie in staat is de kosmos én zichzelf te overstijgen. Maar deze nieuwe levensvorm is niet het einde van het evolutieproces, volgens Teilhard de Chardins hyperfysische beschouwingen is de mensheid op weg naar een steeds hechter wordende sociale eenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Op 26-9-2022 om 14:47 zei Hopper:

Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen.

Gezegden zoals ‘roepen in de woestijn’ kennen vaak een religieuze connotatie, terwijl ze misschien wetenschappelijker zijn dan we aanvankelijk in alle onwetendheid zouden kunnen vermoeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-10-2022 om 18:55 zei Tomega:

Zul je toch eerst dat beginsel uit de luchtfietskastelenroute moeten plukken, en voor je op tafel neerzetten of uitleggen. Of is dat te hoog gegrepen en te diep gevraagd?  

Puur technisch gesproken kunnen we niet anders meer doen dan hopen en geduld koesteren, het is immers niet aan nietige ikjes om zich over de vrije beschikbaarheid van non-lineaire katalysatoren te ontfermen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-9-2022 om 17:15 zei Hopper:

Ik zie geen metaforen.

In zekere zin bekrachtigt de positieve desintegratie theorie het idee dat hoopvolle impulsen maar moeizaam doorgang vinden tot het collectief, wat misschien wel jammer kan genoemd worden.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-10-2022 om 19:39 zei TTC:

wanneer we these-antithese-synthese effectief toepassen, in termen van geld wordt dat inflatie-deflatie-biflatie. Het beginsel is de synthese die tijdloos, onpersoonlijk en onveranderlijk is, in de metafoor op de top geplaatst maar in wezen in onszelf kan gevonden worden, overgeleverd aan de vrije wil. 

Waar we uitersten proberen te balanceren op het kantelpunt van een denkbeeldige top, is ook de balans denkbeeldig.
Waar de top is onderkend het zwaartepunt te zijn van daadwerkelijk bestaande verschillen en uitersten,
daar is de plaats van de top variabel maar wel wetmatig nog steeds op het relatieve midden tussen de uitersten.

En zolang het denkbeeldige niet onderscheiden wordt van het reële, kan men het ene zien, terwijl het andere speelt.
En de conclusie is dan dat je zicht bepalend is voor de realiteit die je onderscheidt.

Maar waar realiteit gehoord moet worden, om die te kunnen zien,
Daar is het zien een tasten en struikelen en vallen zonder uitzicht.
Tot we horen wat de berg is, en de weg, en de top waar het uitzicht is.

Wie hoort, stapt naast de schaal van meer en minder doen,
om in vrijheid en eigen inzicht het uiterste te wensen,
en iets in die richting te doen. Want hij ziet waar hij is.

Maar de dwaas hoort wel, en ziet en zet zichzelf in rust,
en hij kiest in vrijheid, om niets in die richting te doen.  
Hij ziet niet waar hij is, hoewel hij het heeft gehoord.

Toch is het wel te horen en te vinden en te zien,
voor wie het gehoorde onderzoekt en overweegt.

Niet naar wens en wil, maar naar ratio en zijn.
Niet naar de synthese, maar naar anti-these.
Want de top is waar het meeste wordt gebotst,
en waar de meeste wind wordt gevangen.

En de weg naar boven, brengt ons daar, halverwege,
tot het maximale strijdpunt van het vlees,
Slechts mogelijk met zicht op het uiterste;
de rust waar strijd zelfs geen gedachte is.

En zo brengt ons het zien zonder horen, helemaal niets.
terwijl het horen ons een belofte brengt, die we nog niet zien,
maar dankbaar aannemen, omdat we onze realiteit zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Tomega:

Waar we uitersten proberen te balanceren op het kantelpunt van een denkbeeldige top, is ook de balans denkbeeldig.
Waar de top is onderkend het zwaartepunt te zijn van daadwerkelijk bestaande verschillen en uitersten,
daar is de plaats van de top variabel maar wel wetmatig nog steeds op het relatieve midden tussen de uitersten.

En zolang het denkbeeldige niet onderscheiden wordt van het reële, kan men het ene zien, terwijl het andere speelt.
En de conclusie is dan dat je zicht bepalend is voor de realiteit die je onderscheidt.

Maar waar realiteit gehoord moet worden, om die te kunnen zien,
Daar is het zien een tasten en struikelen en vallen zonder uitzicht.
Tot we horen wat de berg is, en de weg, en de top waar het uitzicht is.

Wie hoort, stapt naast de schaal van meer en minder doen,
om in vrijheid en eigen inzicht het uiterste te wensen,
en iets in die richting te doen. Want hij ziet waar hij is.

Maar de dwaas hoort wel, en ziet en zet zichzelf in rust,
en hij kiest in vrijheid, om niets in die richting te doen.  
Hij ziet niet waar hij is, hoewel hij het heeft gehoord.

Toch is het wel te horen en te vinden en te zien,
voor wie het gehoorde onderzoekt en overweegt.

Niet naar wens en wil, maar naar ratio en zijn.
Niet naar de synthese, maar naar anti-these.
Want de top is waar het meeste wordt gebotst,
en waar de meeste wind wordt gevangen.

En de weg naar boven, brengt ons daar, halverwege,
tot het maximale strijdpunt van het vlees,
Slechts mogelijk met zicht op het uiterste;
de rust waar strijd zelfs geen gedachte is.

En zo brengt ons het zien zonder horen, helemaal niets.
terwijl het horen ons een belofte brengt, die we nog niet zien,
maar dankbaar aannemen, omdat we onze realiteit zien.

Oprecht dank voor de fijne weerspiegelingen, generaliserend kan de onderzoeksmethode these-antithese-synthese en/of reverse engineering ook heel wat twijfel en verwarring in de hand werken zodat finaal duidelijk wordt dat het redelijke evenwicht bewaren inherent aan het leven is. In termen van individuele herstel- en/of groeiprocessen is het daarom al een hele opgave om hierin enige helderheid en/of standvastigheid te realiseren, nog een andere kwestie, zoals je ook stelt, om er ook gehoor voor te vinden. Maar finaal, en dat is wat onderzoek op basis van rationele gronden bekrachtigt, is het simpel. In het verlengde metaforen en aforismen in overvloed, en straks ondanks alle verzamelde kennis der mensheid misschien WOIII, pardoes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei TTC:

Wie hoort, stapt naast de schaal van meer en minder doen,
om in vrijheid en eigen inzicht het uiterste te wensen,
en iets in die richting te doen. Want hij ziet waar hij is.

Op het profane vlak is voor iedereen de context hetzelfde, maar of het ooit tot een horizonversmelting zal komen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-9-2022 om 17:15 zei Hopper:

Ik zie geen metaforen.

Aandacht is een van de meest onderzochte onderwerpen binnen de psychologie en de cognitieve neurowetenschappen. Van de verschillende cognitieve processen in het menselijke brein, beslissen, geheugen, emotie, enzoverder, wordt verondersteld dat aandacht de meest concrete is, omdat het veel te maken heeft met perceptie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

misschien WOIII, pardoes

Als je de oorlog tegen het joodse volk en de oorlog tegen het woord, ziet als een grote oorlog,
waarbij elke verlater van het Woord van God een verlies is voor het Groot-Joodse Koninkrijk,
en als je daarbij rekent dat elke Joodse remigrant naar de staat Israël, niet meer wordt gerekend
tot het heilige door God verkozen Joodse volk in diaspora, maar tot de seculiere staat Israël,
temidden van grotere haters dan destijds in de regio's van de concentratiekampen,
en je ziet hoe Joodse remigratie nu gepromoot wordt in onwaarheid en onrecht,
dan weet je dat een derde WO niet pardoes komt. Maar de eerste krijgt nog.
Meer verharding en ontbering. Tot het genoeg is.
En attendant Godot, is zien als David zag,
wachtend op het ingrijpen van het Gezag.
De spot druipt. Maar wie verwacht lacht.
De overwinning komt. Het boek Esther,
in de versie van het ongeloof.

1 uur geleden zei TTC:

Op het profane vlak is voor iedereen de context hetzelfde, maar of het ooit tot een horizonversmelting zal komen? 

Er komt een tijd dat de kinderen van God de satan niet meer tot nut zijn, omdat de waarheid kenbaar wordt voor allen.
Op dat moment is er de verharding van de farao, die heerst als een plaag over de kinderen van God,
dat het nog niet zover is, is een teken van genade. Er is relatieve rust.
Maar er komt een tijd, dat Gods volk weer geheel in slavernij is.
De geschiedenis herhaalt zich, maar dezelfde is zij niet.
De bijbel biedt het scherpe beeld in het vlees,
hoe wij Gods kracht in de geest moeten zien.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Tomega:

Als je de oorlog tegen het joodse volk en de oorlog tegen het woord, ziet als een grote oorlog,
waarbij elke verlater van het Woord van God een verlies is voor het Groot-Joodse Koninkrijk,
en als je daarbij rekent dat elke Joodse remigrant naar de staat Israël, niet meer wordt gerekend
tot het heilige door God verkozen Joodse volk in diaspora, maar tot de seculiere staat Israël,
temidden van grotere haters dan destijds in de regio's van de concentratiekampen,
en je ziet hoe Joodse remigratie nu gepromoot wordt in onwaarheid en onrecht,
dan weet je dat een derde WO niet pardoes komt. Maar de eerste krijgt nog.
Meer verharding en ontbering. Tot het genoeg is.
En attendant Godot, is zien als David zag,
wachtend op het ingrijpen van het Gezag.
De spot druipt. Maar wie verwacht lacht.
De overwinning komt. Het boek Esther,
in de versie van het ongeloof.

Zullen even wachten tot hij voorbij is, en ondertussen op internet lezen wat voor hetzelfde geld mogelijk had kunnen zijn. 

23 minuten geleden zei Tomega:

Er komt een tijd dat de kinderen van God de satan niet meer tot nut zijn, omdat de waarheid kenbaar wordt voor allen.
Op dat moment is er de verharding van de farao, die heerst als een plaag over de kinderen van God,
dat het nog niet zover is, is een teken van genade. Er is relatieve rust.
Maar er komt een tijd, dat Gods volk weer geheel in slavernij is.
De geschiedenis herhaalt zich, maar dezelfde is zij niet.
De bijbel biedt het scherpe beeld in het vlees,
hoe wij Gods kracht in de geest moeten zien.

Elke waarheid doorloopt drie fasen, dixit Schopenhauer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Zullen even wachten tot hij voorbij is

Wie niet wil horen moet voelen. Maar het gevoel kan niet voelen
wat het niet hoort. Dat voelen komt pas in het lijden.
Gelukkig de ziel die nu al lijdt; die is het voorbij nabij.

6 minuten geleden zei TTC:

Elke waarheid doorloopt drie fasen, dixit Schopenhauer. 

Alle fasen betreffen toestanden van hetzelfde; onderscheid daarom warm en koud en geest en stof,
want het is de kiezende mens die zichzelf liever ontlast dan belast, exit Schopenhauer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Wie niet wil horen moet voelen. Maar het gevoel kan niet voelen
wat het niet hoort. Dat voelen komt pas in het lijden.
Gelukkig de ziel die nu al lijdt; die is het voorbij nabij.

Alle fasen betreffen toestanden van hetzelfde; onderscheid daarom warm en koud en geest en stof,
want het is de kiezende mens die zichzelf liever ontlast dan belast, exit Schopenhauer.

In duale zin komen we via introspectie tot de misschien ontnuchterende ontdekking dat we als individuen menners zijn van een tweespan waarin de paarden als metaforen gelden, om vervolgens vertrappeld te worden door andere paarden. Kortom, het kwetsbare zelf heeft hier geen verhaal tegen, hoe verfijnd of hoopvol de analyses en weerspiegelingen ook mogen zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei sjako:

@TTC je hebt een heel nieuwe definitie aan de bergrede gegeven. Zeg maar een hele nieuwe.

Aan simpele mensen die binnen het kader van speltheoretische abstracties in alle bedachtzaamheid hulpvragen stellen over een aantal epistemologische obstakels die zich spontaan laten opmerken wanneer ze aanbevolen ggz-adviezen loyaal opvolgen, vraag je misschien beter niet wat het precies betekent om kwetsbaar te zijn, hypergevoelig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De beste adviezen vind je in de Bijbel. Vooral spreuken bevat een schat aan wijsheid.

Op 25-9-2022 om 05:08 zei TTC:

Jezus Christus wordt in de bijbel De Weg, de Waarheid en het Leven genoemd. Iedereen die deze weg kiest zal het leven minder luxe en ontspannen ervaren dan op de brede weg, maar wel met de belofte van God eindigen op de plaats waar het geloof door Jezus naartoe leidt.

Toch ervaar ik het niet zo. Ik heb gekozen voor het smalle pad, maar op een gegeven moment had ik daar moeite mee. Ik heb toen weer voor het brede pad gekozen. Totdat ik de valkuilen tegenkwam. Toen bleek die brede weg helemaal niet zo comfortabel. Ik dank God nu elke dag dat ik voor voor het smalle pad heb gekozen. Ik zie die tijd op het brede weg maar als een leermoment. Je komt niks tekort als je op het smalle pad wandelt, integendeel. Het behoed je voor pijnlijke momenten en je ondervindt de bescherming van God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

De beste adviezen vind je in de Bijbel. Vooral spreuken bevat een schat aan wijsheid.

Toch ervaar ik het niet zo. Ik heb gekozen voor het smalle pad, maar op een gegeven moment had ik daar moeite mee. Ik heb toen weer voor het brede pad gekozen. Totdat ik de valkuilen tegenkwam. Toen bleek die brede weg helemaal niet zo comfortabel. Ik dank God nu elke dag dat ik voor voor het smalle pad heb gekozen. Ik zie die tijd op het brede weg maar als een leermoment. Je komt niks tekort als je op het smalle pad wandelt, integendeel. Het behoed je voor pijnlijke momenten en je ondervindt de bescherming van God. 

Zoek even naar die epistemologische obstakels Sjako, je zal snel weten waar dat precies over gaat. Het is niet zozeer dat oplossingen een probleem vormen dan wel de weerstand daartegen, hierin het paradoxale fenomeen angst voor vrijheid. Omdat je voor het smalle pad gekozen hebt, ken je als van nature al die weerbarstige obstakels ook.   

29 minuten geleden zei sjako:

Vooral spreuken bevat een schat aan wijsheid.

Het goede en het slechte nieuws, niet iedereen heeft daar interesse in. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Toen bleek die brede weg helemaal niet zo comfortabel.

Omdat ze steeds konden terugvallen op hetzelfde fundament dan dat waar ze hun hoop vandaan bleven halen, dachten ze in al hun kinderlijke naïviteit dat het ooit wel eens zou kunnen lukken, maar helaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Speculeren over de toekomst leidt al snel tot de bewustwording dat er verschillende potentiële realiteiten bestaan, waarvan sommigen open en bloot verborgen op internet.

Het kenmerkende van de toekomst is dat we er niks van af weten.  Alleen dwazen speculeren over de toekomst, zij zijn speculanten genaamd.  Jezus joeg de speculanten de tempel uit.....

9 uur geleden zei TTC:

Aandacht is een van de meest onderzochte onderwerpen binnen de psychologie en de cognitieve neurowetenschappen. Van de verschillende cognitieve processen in het menselijke brein, beslissen, geheugen, emotie, enzoverder, wordt verondersteld dat aandacht de meest concrete is, omdat het veel te maken heeft met perceptie.

Bestudeer de aandacht zoveel je wilt, door het bestuderen zul je haar nooit vinden....

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Het kenmerkende van de toekomst is dat we er niks van af weten.  Alleen dwazen speculeren over de toekomst, zij zijn speculanten genaamd.  Jezus joeg de speculanten de tempel uit.....

Op internet vinden we mooie dingen, degelijk onderbouwd en voor iedereen bevattelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Op internet vinden we mooie dingen, degelijk onderbouwd en voor iedereen bevattelijk. 

Dat is mij nooit opgevallen.  Verder ben ik niet zo'n liefhebber van mooie dingen.  Ik ben meer liefhebber van het verval.   Daar waar de schimmel en het bederf loert vinden de nieuwe dingen weer hun kans.  Waaruit we leren dat het nieuwe op het oude groeit, als ware het een paddenstoel.  (Waar dan merkwaardigerwijs nooit padden zijn te vinden)

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Dat is mij nooit opgevallen.  Verder ben ik niet zo'n liefhebber van mooie dingen.  Ik ben meer liefhebber van het verval.   Daar waar de schimmel en het bederf loert vinden de nieuwe dingen weer hun kans.  Waaruit we leren dat het nieuwe op het oude groeit, als ware het een paddenstoel.  (Waar dan merkwaardigerwijs nooit padden zijn te vinden)

Als het je nog niet opgevallen is, valt er moeilijk iets over te zeggen. 

9 minuten geleden zei Hopper:

Ik ben meer liefhebber van het verval.

Misschien bedoel je dat sociale innovatie een vorm van creatieve destructie is, mensen vullen dat verschillend in. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid