Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

2 minuten geleden zei TTC:

Over wat wil je het dan precies hebben? 

Over 'iets' natuurlijk.  Waar men niet over spreken kan dient men over te zwijgen (Wittgenstein).

Van God wil ik zwijgen (Eckhart).

Maar ik spreek graag in negatie.   Zodat ik het er dan toch weer over heb, waar ik over moet zwijgen.   Waar het hart vol van is, daar is de geest er leeg van.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Over 'iets' natuurlijk.  Waar men niet over spreken kan dient men over te zwijgen (Wittgenstein). Van God wil ik zwijgen (Eckhart). Maar ik spreek graag in negatie. Zodat ik het er dan toch weer over heb, waar ik over moet zwijgen.   Waar het hart vol van is, daar is de geest er leeg van.....

Wat ligt voorbij aan goed en kwaad en toch in onszelf? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Hopper:

Over 'iets' natuurlijk.

De wachtlijst voor ervaringswerkers is als een tunnel onder een berg naar een nieuw evolutionair tijdperk, en ondertussen hopen dat die berg niet in elkaar zakt.

Op 29-9-2022 om 19:33 zei Hopper:

Het begrotingstekort bevindt zich niet op de smalle weg.  Op de smalle weg ontdoet men zich van monetaire bekommernissen.

Wat in potentie kiemt is een beetje als zeggen dat alle beschikbare alternatieven eerst door acht miljard mensen grondiger onderzocht worden om er dan een consensus over te realiseren, neigend naar het absurde, het ongeloofwaardige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit elders nog even te lezen over 'het einde van al het kwaad'.  Dat tekent de hebzuchtige mens, hij wil een einde aan het kwaad, maar niet een einde aan het goed.  Jezus leerde andere zaken.

Citaat

 

 

God spreekt alleen in de stilte met woordloze woorden.

Hoe kan het ook anders met het Éne?  Die kan niet tegen een ander spreken.  Dat zouden er twee zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Hopper:

Het veld buiten goed en kwaad, het Koninkrijk Gods.  Men leze de bergrede nog maar eens.

Gods Koninkrijk is waar we onze hiel zetten, creatio ex nihilo is Latijn voor schepping uit het niets. 

26 minuten geleden zei Hopper:

God spreekt alleen in de stilte met woordloze woorden.

Hier op aarde kunnen we ook luisteren naar wat niet gezegd wordt, lijkt soms door elkaar heen gebruikt te worden. 

46 minuten geleden zei Hopper:

Men leze de bergrede nog maar eens.

Lezen kan iedereen, de berg beklimmen een andere zaak. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-10-2022 om 11:11 zei sjako:

@TTC je hebt een heel nieuwe definitie aan de bergrede gegeven. Zeg maar een hele nieuwe.

Moeilijk voorstelbaar is dat atomen last zouden hebben van stijgende energieprijzen, tenzij misschien dat ze zich vreemd beginnen te gedragen bij de verwachting dat we onze facturen niet meer kunnen betalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei TTC:

Wat in theorie als een beginsel (h)erkend kan worden, kan in praktijk ook als nonsens verworpen worden.

Daar valt wat op af te dingen.  "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven" is er gezegd.  De Weg kunnen we een beginsel noemen.  Maar iedere weg heeft een doel.  Doch dat doel (het tijdloze) is reeds aanwezig in de mens.  Achteraf is gebleken dat weg en doel hetzelfde waren.   Dat is een absurde trans-verwarring.   Het doel kan niet bereikt worden zonder de weg , maar zijn hetzelfde: Mij.

Het is net zo absurd als de verloren zoon die thuiskomt van weggeweest, de vader geeft een groot feest.  Maar de zoon is nooit weggeweest.  Wie kan zoiets begrijpen?    Hoe kunnen we als mens komen waar we reeds zijn ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei JLBorges:

Hoe weet je dat het doel - volgens jou het tijdloze - al aanwezig is in de mens?

Dat valt alleen achteraf te weten.  

Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd. (Kierkegaard). Daarom dienen we de woorden van Jezus ernstig te nemen.   Ieder mens is 'op weg' of hij het er mee eens is of niet.  Niemand komt tot de Vader dan door Mij staat er geschreven.   Mij is reeds aanwezig, het is de aanwezigheid zelve.

Maar de mens is bevangen door zelfzucht welke in de wereld te halen valt, dan valt aanwezigheid niet zo op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hopper:

Daar valt wat op af te dingen.  "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven" is er gezegd.  De Weg kunnen we een beginsel noemen.  Maar iedere weg heeft een doel.  Doch dat doel (het tijdloze) is reeds aanwezig in de mens.  Achteraf is gebleken dat weg en doel hetzelfde waren.   Dat is een absurde trans-verwarring.   Het doel kan niet bereikt worden zonder de weg , maar zijn hetzelfde: Mij. Het is net zo absurd als de verloren zoon die thuiskomt van weggeweest, de vader geeft een groot feest.  Maar de zoon is nooit weggeweest.  Wie kan zoiets begrijpen?    Hoe kunnen we als mens komen waar we reeds zijn ? 

Een beginsel kan ook een onveranderlijk veranderlijk sturingselement zijn waarmee we hier op aarde aan de slag gaan om het redelijke evenwicht te bewaren, tegelijk zeggend dat het ook uit evenwicht kan raken met responsen in deze of gene zin. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Een beginsel kan ook een onveranderlijk veranderlijk sturingselement zijn waarmee we hier op aarde aan de slag gaan om het redelijke evenwicht te bewaren, tegelijk zeggend dat het ook uit evenwicht kan raken met responsen in deze of gene zin. 

Dat is meer de oosterse weg , waar Yin en Yang in evenwicht zijn.  De weg door het midden.  Doch nooit is iets volledig Yin of Yang.  Beiden dragen altijd iets van elkander in zichzelf.

Yin en Yang kent bijna iedereen, Yong is dan weer minder bekend.  Dat is het 'stille midden' waar alles om draait.  Zoals een wiel draait om zijn naaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Dat is meer de oosterse weg , waar Yin en Yang in evenwicht zijn.  De weg door het midden.  Doch nooit is iets volledig Yin of Yang.  Beiden dragen altijd iets van elkander in zichzelf. Yin en Yang kent bijna iedereen, Yong is dan weer minder bekend.  Dat is het 'stille midden' waar alles om draait.  Zoals een wiel draait om zijn naaf.

Het zijn beschrijvingen of keuzes die iemand kan maken, niet iedereen heeft interesse in het beklimmen van bergen. Maar zoals je hier stelt, er verandert in wezen niets aan dat midden.  

11 minuten geleden zei Hopper:

Yong is dan weer minder bekend.

Ken ik ook niet, vond enkel dit.

Yong Yello is de artiestennaam van Yello Staelens. De rapper-producer studeerde muziekproductie aan het Gentse Conservatorium. In 2017 had hij z'n diploma op zak, in 2018 al een nominatie in de categorie 'Best Producer' op de Red Bull Elektropedia Awards. Dat producen doet hij onder meer voor Tourist LeMC, Pepe, Diamantairs, Noémie Wolfs en Glints.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-9-2022 om 14:49 zei Barnabas:

Het is juist het leven van wettisisme dat verstikkend werkt en als een keusrlijf zit en waarin je verstikt wordt waardoor er geen leven meer mogelijk is.

De Elementen is een meetkundig en rekenkundig verzamelwerk, bestaande uit dertien boeken, geschreven door de Hellenistische wiskundige Euclides te Alexandrië in het begin van de derde eeuw voor Christus. Hierin verzamelde en formaliseerde hij 468 wiskundige bewijzen die in de eeuwen daarvoor reeds door andere wiskundigen waren bewezen.

Bron internet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid