Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Op 17-10-2022 om 14:57 zei Hopper:

Ik heb alle hoop op een toekomst verloren.

Gekkenwerk wordt het pas wanneer bij elke zinsnede een voetnoot past met honderd nuanceringen die stuk voor stuk anders geïnterpreteerd kunnen worden, terwijl de intentie misschien gewoon was om het een keertje simpel te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-9-2022 om 07:27 zei Petra.:

In de praktijk vinden we allemaal dat we het juiste paadje lopen, anders... hadden we wel een andere gekozen. 

Als we zeggen dat abstrahering tot wonderen leidt, bedoelen we dat gewetensvol onderzoek tot zelfinzichten kan leiden die er altijd al waren maar niet eerder onze aandacht hebben genoten, dat is alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-9-2022 om 14:49 zei Barnabas:

Dan pakt de rest van de wet goed uit.

Misverstandje wellicht, bij die druppels in die grote oceaan der liefde zijn we vergeten te vermelden dat ze worden onderverdeeld in vierduizend deelverzamelingen met bijhorende statistieken die kwetsbare mensen een punthoofd bezorgen wanneer ze er enige vorm van pragmatisch nut in trachten te bespeuren, maar we doen ons best.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hopper:

Wat is een UV?

Binnen speltheoretische abstracties en/of simulaties staat UV voor een universele verkeersvergelijking die ongeacht de gekozen spelvorm geldig blijft, in abstractie onveranderlijk op het hogere systeemniveau. Hoger en/of lager worden binnen deze context als niet-arbitrair gelezen, het is een structuur en/of een hiërarchie die door niemand bedacht is geweest, voor vele interpretaties vatbaar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Binnen speltheoretische abstracties en/of simulaties staat UV voor een universele verkeersvergelijking die ongeacht de gekozen spelvorm geldig blijft, in abstractie onveranderlijk op het hogere systeemniveau. Hoger en/of lager worden binnen deze context als niet-arbitrair gelezen, het is een structuur en/of een hiërarchie die door niemand bedacht is geweest, voor vele interpretaties vatbaar. 

Nu begrijp ik nog steeds niks.  Maar je voorliefde voor economie, geld en andere monetaire aangelegenheden deel ik niet.  Het heeft ook niks van doen met de Bergrede.

1 uur geleden zei TTC:

Weetje, nirvana betekent zonder woud, van nir-zonder, en vana-woud.

Nirvana is de hoogste staat in het boeddhisme.  Weinig bijzonders, zonder een verstilde geest begint men sowieso niks op spiritueel gebied.  De Boeddha heeft wat leuke tips voor mensen die gekweld worden door hun eigen gedachten, maar veel verder reikt het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Nu begrijp ik nog steeds niks.  Maar je voorliefde voor economie, geld en andere monetaire aangelegenheden deel ik niet.  Het heeft ook niks van doen met de Bergrede.

De dyade baart oneindig getallen, lijkt precies heel moeilijk. 

1 uur geleden zei Hopper:

Nirvana is de hoogste staat in het boeddhisme.  Weinig bijzonders, zonder een verstilde geest begint men sowieso niks op spiritueel gebied.  De Boeddha heeft wat leuke tips voor mensen die gekweld worden door hun eigen gedachten, maar veel verder reikt het niet.

Zonder woud verwijst naar eenwording, maar dat zal het ook wel niet zijn. 

1 uur geleden zei Hopper:

Nu begrijp ik nog steeds niks.

In de speltheorie wordt het zogeheten Nash-evenwicht ook omschreven als Chicken-game, kwetsbare mensen verzinnen dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

 

Zonder woud verwijst naar eenwording, maar dat zal het ook wel niet zijn. 

 

Nirvana is idd geen eenwording.  Het is de bevrijding uit samsara.  Dan ondergaat de persoon geen begeerte, irritatie en verwarring meer.  De verstilde geest dus.  Dan kan de wereld worden waargenomen zonder de last van het gemoed.  Heel mooi als een mens dat bereikt, maar de leer van Jezus gaat verder en dieper in de geestelijke wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Hopper:

Nirvana is idd geen eenwording.  Het is de bevrijding uit samsara.  Dan ondergaat de persoon geen begeerte, irritatie en verwarring meer.  De verstilde geest dus.  Dan kan de wereld worden waargenomen zonder de last van het gemoed.  Heel mooi als een mens dat bereikt, maar de leer van Jezus gaat verder en dieper in de geestelijke wereld.

We kunnen ook de vijf lagen van de PDT combineren met de acht lagen van de SD, het doet nog steeds geen afbreuk aan die UV die we in de overkoepelende waarheid terugvinden. Vanuit dat perspectief is er voor de verstilde geest ook geen verschil tussen de middeleeuwen en vandaag, waarom zou je dan nog willen leven?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Hopper:

Dan ondergaat de persoon geen begeerte, irritatie en verwarring meer.

Zowel Socrates als Kierkegaard waren meesters van de ironie. Wat wil dat zeggen? Dit woord heeft meestal voor ons alleen maar een negatieve betekenis, een manier van spotten door het tegengestelde te zeggen van wat men bedoelt. Meestal verglijdt de betekenis dan snel in de richting van hatelijkheid en sarcasme. Toch is dat niet juist, de ironie is veeleer een positieve tactiek van wijze mensen, die hun leerlingen tot nadenken willen brengen, door hen, eerst in een voorwasmiddel te week te zetten.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Zowel Socrates als Kierkegaard waren meesters van de ironie. Wat wil dat zeggen? Dit woord heeft meestal voor ons alleen maar een negatieve betekenis, een manier van spotten door het tegengestelde te zeggen van wat men bedoelt. Meestal verglijdt de betekenis dan snel in de richting van hatelijkheid en sarcasme. Toch is dat niet juist, de ironie is veeleer een positieve tactiek van wijze mensen, die hun leerlingen tot nadenken willen brengen, door hen, eerst in een voorwasmiddel te week te zetten.

In een Indiaanse gelijkenis verzamelt de Schepper alle dieren en zegt: "Ik wil iets voor mensen verbergen totdat ze er klaar voor zijn.  En wat wil ik verbergen?  Ik wil verbergen dat ieder mens de schepper (kleine letter) van hun eigen werkelijkheid is"

"Geef het aan mij. Ik vlieg ermee naar de maan', zegt de Adelaar."

Nee, zei de Schepper,  op een dag zullen ze daarheen gaan en het vinden.

"Ik verstop het in de rivier" zegt de zalm.

"Nee, daar vinden ze het ook.", zei de Schepper

"Ik zal het in de grote vlakten begraven’" zegt de buffel.

"Ze zullen snel graven en het daar vinden." , zei de Schepper


"Stop het achter hun ogen" zei de blinde mol.

'Klaar', zegt de Schepper, "het is de laatste plaats waar ze zullen kijken."....

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hopper:

In een Indiaanse gelijkenis verzamelt de Schepper alle dieren en zegt: "Ik wil iets voor mensen verbergen totdat ze er klaar voor zijn.  En wat wil ik verbergen?  Ik wil verbergen dat ieder mens de schepper (kleine letter) van hun eigen werkelijkheid is"

  • "Geef het aan mij. Ik vlieg ermee naar de maan', zegt de Adelaar."
  • Nee, zei de Schepper,  op een dag zullen ze daarheen gaan en het vinden.
  • "Ik verstop het in de rivier" zegt de zalm.
  • "Nee, daar vinden ze het ook.", zei de Schepper
  • "Ik zal het in de grote vlakten begraven’" zegt de buffel.
  • "Ze zullen snel graven en het daar vinden." , zei de Schepper
  • "Stop het achter hun ogen" zei de blinde mol.
  • 'Klaar', zegt de Schepper, "het is de laatste plaats waar ze zullen kijken."....

Vandaag zijn we goed bezig om WOIII te scheppen, wat is het verschil?

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Hopper:

Ach, niet geschoten is altijd vrede.   Wordt niet-schieter, het is gratis.

Upchunken is op zichzelf relatief eenvoudig, je zal dan misschien merken dat die UV toch niet zo evident is dan het in werkelijkheid is. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Upchunken is op zichzelf relatief eenvoudig, je zal dan misschien merken dat die UV toch niet zo evident is dan het in werkelijkheid is. 

Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet.  (Matt 6:3).  Werp de goede daad in de vergetelheid en u zult haar terug vinden in de woestijn .

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet.  (Matt 6:3).  Werp de goede daad in de vergetelheid en u zult haar terug vinden in de woestijn .

Met ons verdriet doen we oceanen overstromen, al waarin we de hoop vinden om tot de volgende episode te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Met ons verdriet doen we oceanen overstromen, al waarin we de hoop vinden om tot de volgende episode te komen.

Daarom zijn de oceanen ook zo zout, dat komt van al het smart wat de mensen elkaar in de loop der tijden hebben aangedaan.  De zoute haring is er niet minder om.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Hopper:

Wat is een UV?

Komt overigens tot stand door uit M=E het schuldencomplex V=S te ventileren, andere symbolen zijn mogelijk. Deze twee vergelijkingen worden dan in kruisvorm voorgesteld, boven op onze metaforische berg die staat voor de wereldfabriek. Simpel, niet moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-10-2022 om 11:11 zei sjako:

@TTC je hebt een heel nieuwe definitie aan de bergrede gegeven. Zeg maar een hele nieuwe.

Ondoorgrondelijk lijkt te betekenen dat het eindeloos kan verder gaan, met bijpassende hulpvragen waar we reïncarnatie voor nodig hebben om ze allemaal geformuleerd te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid