Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

29 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb die preoccupatie met geld niet, geldwisselaars zijn mijn tempel uitgejaagd.  De rekensommetjes zijn dan eenvoudig: 1% van niets is niets en 1000% van niets blijft ook niets.  De zakjapanner is werkloos....

Hypergevoelig zijn kwesties waarin we ons de vraag gaan stellen of er een correlaat bestaat tussen zonder respons dan wel doordacht hulpvragen stellen, en de keuze om afscheid van het leven te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

TTC was inhoudelijker 

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

20 uur geleden zei Hopper:

Jij ziet overal maar verwarring.

Volgens het boeddhisme hebben we allemaal dronken, rumoerige aapjes in ons hoofd die ons voortdurend afleiden en uit het hier-en-nu halen. Dit wordt ook wel onze monkey mind genoemd. Hè, wat gek, denk je misschien. Maar als je de redenering achter deze metafoor hoort, maakt het veel duidelijk op gebied van de muizenissen in je hoofd en hoe je hier op een gezonde manier mee kan leren omgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei TTC:

Hypergevoelig zijn kwesties waarin we ons de vraag gaan stellen of er een correlaat bestaat tussen zonder respons dan wel doordacht hulpvragen stellen, en de keuze om afscheid van het leven te nemen.

Wat men doorgaans 'leven' noemt, noemde Jezus dood. (Matt 8:22)  Daar had hij gelijk aan. Iets wat niet blijvend is kun je geen leven noemen en daar kun je dan maar beter afscheid van nemen.  Dan hoeft de Mensenzoon zijn hoofd nooit meer te rusten te leggen.  Dan doen alleen de doden.

6 minuten geleden zei TTC:

Volgens het boeddhisme hebben we allemaal dronken, rumoerige aapjes in ons hoofd die ons voortdurend afleiden en uit het hier-en-nu halen. Dit wordt ook wel onze monkey mind genoemd. Hè, wat gek, denk je misschien. Maar als je de redenering achter deze metafoor hoort, maakt het veel duidelijk op gebied van de muizenissen in je hoofd en hoe je hier op een gezonde manier mee kan leren omgaan.

Die aapjes zijn gewoon de gedachten van de mensen.  Je hoeft daar helemaal niet mee om te gaan, het licht der wereld werkt alleen in stilte, dus laat de aapjes gewoon maar kletsen.  Mensen denken altijd maar dat ze iets moeten doen en dat is nou net het probleem.   Gewoon het licht der wereld op de wereld laten schijnen en zien, dat kan toch niet ingewikkeld zijn?  Dan krijgt je monkey mind vanzelf andere gedachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hopper:

Wat men doorgaans 'leven' noemt, noemde Jezus dood. (Matt 8:22)  Daar had hij gelijk aan. Iets wat niet blijvend is kun je geen leven noemen en daar kun je dan maar beter afscheid van nemen.  Dan hoeft de Mensenzoon zijn hoofd nooit meer te rusten te leggen.  Dan doen alleen de doden. Die aapjes zijn gewoon de gedachten van de mensen.  Je hoeft daar helemaal niet mee om te gaan, het licht der wereld werkt alleen in stilte, dus laat de aapjes gewoon maar kletsen.  Mensen denken altijd maar dat ze iets moeten doen en dat is nou net het probleem.   Gewoon het licht der wereld op de wereld laten schijnen en zien, dat kan toch niet ingewikkeld zijn?  Dan krijgt je monkey mind vanzelf andere gedachten.

Chicken-game is een geijkte term uit de speltheorie die verwijst naar toxische Nash-evenwichten die in de onderbuik van de samenleving heel wat van die Monkey-mind aapjes niet onterecht kunnen beroeren. De manier hoe dat tot expressie gebracht kan worden is niet zeker, door het scala aan opties onvoorspelbaar. 

16 uur geleden zei Hopper:

Toch een onzichtbaar vriendje?

Door wat te prutsen worden gradueel voortschrijdend een aantal zaken helder.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

 

Door wat te prutsen worden gradueel voortschrijdend een aantal zaken helder.

Dat wat geen beeltenis heeft maar wel zijn licht op de wereld schijnt kan alleen in één keer helder worden.   Daarvoor is er wel een gradueel toenemende helderheid.

De kunst van het weten is weten wat te negeren.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Dat wat geen beeltenis heeft maar wel zijn licht op de wereld schijnt kan alleen in één keer helder worden.   Daarvoor is er wel een gradueel toenemende helderheid. De kunst van het weten is weten wat te negeren.

Het voordeel van die smalle weg is dat hij al eeuwen hetzelfde is, het zal dan wel een koud kunstje worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei TTC:

Het voordeel van die smalle weg is dat hij al eeuwen hetzelfde is, het zal dan wel een koud kunstje worden.

Er is geen komma veranderd sinds Jezus' Bergrede.    Het is zelfs super een'voudig, maar juist het eenvoudigste is moeilijk als je het wilt hebben, als je het wilt bereiken.   Maar ook daar had Jezus een antwoord op: Niet mijn wil geschiedde.   Vandaar ook dat 'het licht der wereld' zonder sympathie of antipathie is:  het heeft geen 'willen' in zich.   Ook al weer zo een'voudig, je hoeft alleen maar iets na te laten.   En dan ben je het .

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Hopper:

Er is geen komma veranderd sinds Jezus' Bergrede.    Het is zelfs super een'voudig, maar juist het eenvoudigste is moeilijk als je het wilt hebben, als je het wilt bereiken.   Maar ook daar had Jezus een antwoord op: Niet mijn wil geschiedde.   Vandaar ook dat 'het licht der wereld' zonder sympathie of antipathie is:  het heeft geen 'willen' in zich.   Ook al weer zo een'voudig, je hoeft alleen maar iets na te laten.   En dan ben je het .

Ondertussen in het dal, het inflatiecijfer in Turkije is dit jaar toch al 70%.

31 minuten geleden zei Hopper:

Er is geen komma veranderd sinds Jezus' Bergrede.

We kunnen er veel boeken over schrijven, of gewoon zeggen dat het eigen is aan niet-coöperatieve spelvormen met incomplete informatie, en het daarbij laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

De kunst van het weten is weten wat te negeren.

Het aanvankelijke vermoeden is gradueel steeds manifester gegroeid dat mindfulness op veel verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden, waarover op basis van rationele gronden pas iets gezegd kan worden door de toepassing. Ergo, het doet geen afbreuk aan de aanbevolen adviezen, het is in de nasleep daarvan dat hulpvragen maar zelden op aandacht en ontvankelijkheid kunnen rekenen, ondanks alle hoop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei FT2022:

Je hebt ook mensen die denken het te zijn maar in het gewone leven dit niet uitdragen...

Tevens haal je wel Jezus zijn woorden aan maar wel volledig uit zijn context. Zoals je wel vaker doet. Dit ging om de kruisdood van Jezus, die hij dacht de wens van God te zijn.

Ik hoor de bekende echo al weer, Foppe.  Het ga je goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Het aanvankelijke vermoeden is gradueel steeds manifester gegroeid dat mindfulness op veel verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden, waarover op basis van rationele gronden pas iets gezegd kan worden door de toepassing. Ergo, het doet geen afbreuk aan de aanbevolen adviezen, het is in de nasleep daarvan dat hulpvragen maar zelden op aandacht en ontvankelijkheid kunnen rekenen, ondanks alle hoop.

Ik heb niet zo veel op met mindfulness.  Je aandacht sturen lees ik ergens.  Ja, maar waar stuur je dan op?  Kortom, meestal alleen bedoeld als bezigheidstherapie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb niet zo veel op met mindfulness.  Je aandacht sturen lees ik ergens.  Ja, maar waar stuur je dan op?  Kortom, meestal alleen bedoeld als bezigheidstherapie.

Mindfulness is zowat hetzelfde als een berg beklimmen, zo zien we die epistemologische obstakels beter. Hebben er gelukkig geen zakmachine voor nodig, handelend over denksporen en logicakwesties die anders niet eens in vraag gesteld worden, simpel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Mindfulness is zowat hetzelfde als een berg beklimmen, zo zien we die epistemologische obstakels beter. Hebben er gelukkig geen zakmachine voor nodig, handelend over denksporen en logicakwesties die anders niet eens in vraag gesteld worden, simpel. 

Om een berg te beklimmen is er jarenlang geduld nodig en het zijn zonder verwachtingen.  Dat is niks voor de korte-termijn mens.  Die wil morgen al resultaat.  Mindfulness is voor mensen op middelbare leeftijd die 'zichzelf willen ontdekken'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

Om een berg te beklimmen is er jarenlang geduld nodig en het zijn zonder verwachtingen.  Dat is niks voor de korte-termijn mens.  Die wil morgen al resultaat.  Mindfulness is voor mensen op middelbare leeftijd die 'zichzelf willen ontdekken'.

De contradicties stapelen zich op wanneer we ons hierover degelijk informeren, wellicht het verschil tussen nous en dianoia accentuerend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Hopper:

Het is zelfs super een'voudig, maar juist het eenvoudigste is moeilijk als je het wilt hebben, als je het wilt bereiken.

Poetin had het gisteren over een unipolaire wereld, je ziet het daarom zo gebeuren dat men straks bipolairen als communisten gaat aanzien. Tergend, unipolair kan immers ook verwijzen naar eenzijdig inflatoir denken, zonder de antithese deflatie in rekening te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-10-2022 om 11:57 zei Hopper:

Contradictie in de bijbel?  Moeten we wel of niet zoeken?

Zoals we nu gezien hebben gaat mindfulness al eeuwen mee, wat we wel kunnen zeggen is dat internet dit proces hoopvol kan faciliteren. Maar ook hier hetzelfde verhaal, zonder aandacht zal het betekenisloos blijven, net zoals hulpvragen eindeloos kunnen doorgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

De contradicties stapelen zich op wanneer we ons hierover degelijk informeren, wellicht het verschil tussen nous en dianoia accentuerend.

Vermoedelijk kennen maar weinig het verschil tussen nous en dianoia.  Zelf heb ik het ook jaren niet begrepen.  

32 minuten geleden zei TTC:

Zoals we nu gezien hebben gaat mindfulness al eeuwen mee, wat we wel kunnen zeggen is dat internet dit proces hoopvol kan faciliteren. Maar ook hier hetzelfde verhaal, zonder aandacht zal het betekenisloos blijven, net zoals hulpvragen eindeloos kunnen doorgaan.

Ik kan geen medemens helpen, iedereen wandelt op zijn eigen padje.  Ik kan iemand er op attent maken dat hij of zij reflecteert, maar dat begrijpt hij niet.  Zou hij het wel begrijpen dat liet hij het wel na.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Hopper:

Vermoedelijk kennen maar weinig het verschil tussen nous en dianoia.  Zelf heb ik het ook jaren niet begrepen. Ik kan geen medemens helpen, iedereen wandelt op zijn eigen padje.  Ik kan iemand er op attent maken dat hij of zij reflecteert, maar dat begrijpt hij niet.  Zou hij het wel begrijpen dat liet hij het wel na.

Nous verwijst naar plots iets begrijpen wat misschien louter per toeval gebeurt door nieuwe informatie toe te laten, als een stukje van een legpuzzel die ten individuele titel tot meer helderheid leidt. Bij dianoia bouwen we die puzzel stelselmatig op, bizar genoeg veel vaker ook die nieuwe informatie verwerpend zodat het ook eindeloos kan doorgaan. Nieuw is binnen deze context relatief en subjectief, omdat die informatie ook tijdloos kan zijn, van onpersoonlijke signature. Bergmetaforen kunnen generaliserend dan ook filosofisch beschouwd worden, in de zin van problemen die al opgelost zijn, sterk afhankelijk van de des levens belopen weg. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Ik kan iemand er op attent maken dat hij of zij reflecteert, maar dat begrijpt hij niet.

Swaab definieert creativiteit als het op een verrassende manier combineren van nieuwe met oude kennis in ons hoofd. De filter in onze hersenen vermijdt dat heel dat fenomeen uit de hand loopt en focust zich daarom bij de meeste mensen op een beperkt deel van de overvloed aan inkomende en bestaande informatie. Als jij in je brein een filter hebt die minder strikt en dwingend is, beschik je over meer mogelijkheden dan je medemensen om onverwachte verbindingen te leggen. Alleen riskeer je dan ook dat het mis gaat, want de grens tussen genialiteit en waanzin is flinterdun.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Nous verwijst naar plots iets begrijpen wat misschien louter per toeval gebeurt door nieuwe informatie toe te laten, als een stukje van een legpuzzel die ten individuele titel tot meer helderheid leidt. Bij dianoia bouwen we die puzzel stelselmatig op, bizar genoeg veel vaker ook die nieuwe informatie verwerpend zodat het ook eindeloos kan doorgaan. Nieuw is binnen deze context relatief en subjectief, omdat die informatie ook tijdloos kan zijn, van onpersoonlijke signature. Bergmetaforen kunnen generaliserend dan ook filosofisch beschouwd worden, in de zin van problemen die al opgelost zijn, sterk afhankelijk van de des levens belopen weg. 

Niet geheel correct m.i., nous verwijst naar deelachtig zijn aan het menselijk kenvermogen.  Het is het 'instrument' naar volledig kennen en daarmee ook 'nous' zelf kennen.   Nous zelf treedt ook op als een soort van zintuig.  In feite 'heeft' ieder mens  nous, maar de heb-mens zal het nooit weten.  De heb-mens draagt alleen de (gedeeltelijke) kennis van zintuigelijk waargenomen wereld.   De heb-mens denkt (dianoia) in die zintuigelijk waargenomen wereld zaken te kunnen 'hebben'.

Vandaar dat Jezus (en anderen) armoede prediken. Begeerte is in de wereld gelegen en houdt degene die begeert in stand.   Wie het zelf (degene) wilt behouden zal het verliezen, een soort van eigen schuld, dikke bult.  Moet je maar niet zo hebzuchtig zijn.  Is nous volledig ontwaakt dan is 'hebben' verleden tijd.   

Onderwijl ondergaat dianoia (het discursieve denken) ook een transformatie.  Door het schouwende karakter van nous wordt het discursieve denken gevoelig voor mystiek, voor rituelen, werking van symbolen, begrijpen van allegorie.  Kortom, waar het discursieve denken eerst gericht was op de uiterlijke wereld, betreedt dianoia een wereld waar woorden zonder maat gedacht kunnen worden.

1 uur geleden zei TTC:

Swaab definieert creativiteit als het op een verrassende manier combineren van nieuwe met oude kennis in ons hoofd. De filter in onze hersenen vermijdt dat heel dat fenomeen uit de hand loopt en focust zich daarom bij de meeste mensen op een beperkt deel van de overvloed aan inkomende en bestaande informatie. Als jij in je brein een filter hebt die minder strikt en dwingend is, beschik je over meer mogelijkheden dan je medemensen om onverwachte verbindingen te leggen. Alleen riskeer je dan ook dat het mis gaat, want de grens tussen genialiteit en waanzin is flinterdun.

Van Swaab heb ik nog nooit wat zinnigs vernomen.   Zoals hiervoor omschreven heb ik meer mogelijkheden binnen dianoia.  Risico loop ik niet, want waanzin is gekoppeld aan een persoonlijk gemoed.  Paulus schrijft niet voor niets dat liefde het belangrijkste is in het leven (belangrijker nog dan nous).  Liefde schenkt de mens de juiste intenties.

In genialiteit heb ik geen interesse.  Mocht ik op welk gebied dan ook geniaal zijn, dan is dat niet mijn eigen verdienste, maar een geschenk.  Met geschenken pronkt men niet als zou men die zelf hebben verdiend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Hopper:

Niet geheel correct m.i., nous verwijst naar deelachtig zijn aan het menselijk kenvermogen.  Het is het 'instrument' naar volledig kennen en daarmee ook 'nous' zelf kennen.   Nous zelf treedt ook op als een soort van zintuig.  In feite 'heeft' ieder mens  nous, maar de heb-mens zal het nooit weten.  De heb-mens draagt alleen de (gedeeltelijke) kennis van zintuigelijk waargenomen wereld.   De heb-mens denkt (dianoia) in die zintuigelijk waargenomen wereld zaken te kunnen 'hebben'. Vandaar dat Jezus (en anderen) armoede prediken. Begeerte is in de wereld gelegen en houdt degene die begeert in stand.   Wie het zelf (degene) wilt behouden zal het verliezen, een soort van eigen schuld, dikke bult.  Moet je maar niet zo hebzuchtig zijn.  Is nous volledig ontwaakt dan is 'hebben' verleden tijd.  Onderwijl ondergaat dianoia (het discursieve denken) ook een transformatie.  Door het schouwende karakter van nous wordt het discursieve denken gevoelig voor mystiek, voor rituelen, werking van symbolen, begrijpen van allegorie.  Kortom, waar het discursieve denken eerst gericht was op de uiterlijke wereld, betreedt dianoia een wereld waar woorden zonder maat gedacht kunnen worden.

Teveel opties kan ertoe leiden dat het besluitvormingsproces verlamt, alsof we van een probleem een luxeprobleem zouden kunnen maken. Bijtijds als mysterieus ervaren is dat al deze opties uit dezelfde kiem voortspruiten, zelfs nu net ook aanleiding kunnen geven tot repeterende problemen van waaruit het idee van een onzichtbare hand die ons helpen kan voortvloeit. Het duale staat hier niet los van het non-duale, dan wel consensus genoodzakend over de manier hoe we diverse katalysatoren aanwenden. 

30 minuten geleden zei Hopper:

Van Swaab heb ik nog nooit wat zinnigs vernomen.   Zoals hiervoor omschreven heb ik meer mogelijkheden binnen dianoia.  Risico loop ik niet, want waanzin is gekoppeld aan een persoonlijk gemoed.  Paulus schrijft niet voor niets dat liefde het belangrijkste is in het leven (belangrijker nog dan nous).  Liefde schenkt de mens de juiste intenties. In genialiteit heb ik geen interesse.  Mocht ik op welk gebied dan ook geniaal zijn, dan is dat niet mijn eigen verdienste, maar een geschenk.  Met geschenken pronkt men niet als zou men die zelf hebben verdiend.

Verschillende interpretaties zijn altijd mogelijk, net zoals die universele kruisvergelijking voor iedereen exact hetzelfde is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Teveel opties kan ertoe leiden dat het besluitvormingsproces verlamt, alsof we van een probleem een luxeprobleem zouden kunnen maken. Bijtijds als mysterieus ervaren is dat al deze opties uit dezelfde kiem voortspruiten, zelfs nu net ook aanleiding kunnen geven tot repeterende problemen van waaruit het idee van een onzichtbare hand die ons helpen kan voortvloeit. Het duale staat hier niet los van het non-duale, dan wel consensus genoodzakend over de manier hoe we diverse katalysatoren aanwenden. 

Verschillende interpretaties zijn altijd mogelijk, net zoals die universele kruisvergelijking voor iedereen exact hetzelfde is. 

Des te stiller dianoia, des te luider de ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid