Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

5 uur geleden zei TTC:

Pas wanneer we het discours ontdoen van emotie, interferentie en allerhande irrelevanties, krijgen we helderheid. 

Het 'zelf' kan geledigd worden van emoties.  Daarmee beweer ik niet dat emoties verdwijnen, integendeel.  Maar het is dan niet meer het 'zelf' wat die emoties beleeft, maar de toeschouwer die deze aanschouwt.  Dat is een ware existentiële verplaatsing.  Ik heb er nog wat over geplaatst elders op dit forum, maar er was geen belangstelling.  Zo krijgt ieder mens wat hem of haar toekomt.  Absolute rechtvaardigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Hopper:

Het 'zelf' kan geledigd worden van emoties.  Daarmee beweer ik niet dat emoties verdwijnen, integendeel.  Maar het is dan niet meer het 'zelf' wat die emoties beleeft, maar de toeschouwer die deze aanschouwt.  Dat is een ware existentiële verplaatsing.  Ik heb er nog wat over geplaatst elders op dit forum, maar er was geen belangstelling.  Zo krijgt ieder mens wat hem of haar toekomt.  Absolute rechtvaardigheid.

Het is al een ware kunst om het te hebben over een berg die niet bestaat zonder dat het je emoties beroert, nochtans hebben ze in de cursus laten weten dat e-motie betekent dat we uit de emotie stappen. Maar misschien betekent dat enige nuchterheid aan de dag leggen om beter te kunnen begrijpen waar het nu precies over gaat, niet meer dan een gok. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Het is al een ware kunst om het te hebben over een berg die niet bestaat zonder dat het je emoties beroert, nochtans hebben ze in de cursus laten weten dat e-motie betekent dat we uit de emotie stappen. Maar misschien betekent dat enige nuchterheid aan de dag leggen om beter te kunnen begrijpen waar het nu precies over gaat, niet meer dan een gok. 

Ik heb geen cursus gevolgd.  Het is mij gebleken dat de heb-mens ook eigenaar is van de emoties.  Dat is geen gok, maar een vaststelling.  De zijn-mens luistert naar de goede raad die de emoties hebben mede te delen.  De zijn-mens oordeelt niet, dus ook niet over emoties die zich eventueel voordoen.  Wie niet oordeelt wordt wijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb geen cursus gevolgd.  Het is mij gebleken dat de heb-mens ook eigenaar is van de emoties.  Dat is geen gok, maar een vaststelling.  De zijn-mens luistert naar de goede raad die de emoties hebben mede te delen.  De zijn-mens oordeelt niet, dus ook niet over emoties die zich eventueel voordoen.  Wie niet oordeelt wordt wijs.

Generaliserend zijn er talloze manieren om tot deze of gene conclusie te komen, net zoals het zelf een uniek pad beloopt naar keuze en interesse, met vallen en opstaan, naar ervaring en eigenheid. De intentie is om aan te geven dat herstel- en/of groeiprocessen geen kwestie zijn van hapklare brokken, maar veel eerder een proces van wikken en wegen, van herziening op herziening, maar ook van confrontatie en bijtijds lastig te verteren informatie die binnen het 3D-4D-5D-complex beproefde overtuigingen onder druk kan zetten.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Generaliserend zijn er talloze manieren om tot deze of gene conclusie te komen, net zoals het zelf een uniek pad beloopt naar keuze en interesse, met vallen en opstaan, naar ervaring en eigenheid. De intentie is om aan te geven dat herstel- en/of groeiprocessen geen kwestie zijn van hapklare brokken, maar veel eerder een proces van wikken en wegen, van herziening op herziening, maar ook van confrontatie en bijtijds lastig te verteren informatie die binnen het 3D-4D-5D-complex beproefde overtuigingen onder druk kan zetten.

Daarom wordt het veld der overtuigingen eigener beweging verlaten, het intellect staakt het verzet om  middels het discursieve denken de eigen existentie te verklaren.   Het gemoed protesteert dan nog wel enigszins, misschien zelfs wel heviger in haar verzet, maar de mens kan uiteindelijk alleen capituleren en uit liefde zichzelf opgeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Daarom wordt het veld der overtuigingen eigener beweging verlaten, het intellect staakt het verzet om  middels het discursieve denken de eigen existentie te verklaren.   Het gemoed protesteert dan nog wel enigszins, misschien zelfs wel heviger in haar verzet, maar de mens kan uiteindelijk alleen capituleren en uit liefde zichzelf opgeven.

Op dat moment lijkt zowat alles goed om er geen aandacht voor te hebben, omdat het ons appelleert aan dat waar we heel die tijd aan verzaakt hebben en nu als een quasi onmogelijkheid toekomt. Maar net daarom is dit geen kwestie van veroordeling zoals vaak nogal dogmatisch als onderdrukkingsmiddel gehanteerd wordt, dan wel een vriendelijk aanporren ter preventie van erger. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei TTC:

Dan kan je dat onmogelijk weten, net zoals een bakker meestal geen pseudotoevalsgeneratoren bedenkt.

Wat ik onmogelijk kan weten is dat ik niet weet hoe bepaalde kennis op enig moment in mij aanwezig is of was.  Ik kan me er alleen over verbazen (alweer Kierkegaard ).  Niet alle vragen krijgen een antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Wat ik onmogelijk kan weten is dat ik niet weet hoe bepaalde kennis op enig moment in mij aanwezig is of was.  Ik kan me er alleen over verbazen (alweer Kierkegaard ).  Niet alle vragen krijgen een antwoord.

In een cursus heb je normaal gezien een docent die het over een bepaald onderwerp heeft, sommige vragen zijn redelijk makkelijk te beantwoorden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

In een cursus heb je normaal gezien een docent die het over een bepaald onderwerp heeft, sommige vragen zijn redelijk makkelijk te beantwoorden. 

In het enkelvoudige is er geen docent.  Die zijn alleen in het meervoudige aanwezig en dan hebben we het over intellectuele kennis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

In het enkelvoudige is er geen docent.  Die zijn alleen in het meervoudige aanwezig en dan hebben we het over intellectuele kennis.

Basaal is fundamenteel onderzoek waar geen toepassingen voor bestaan, maar je kan er wel een berg bij verzinnen om het daar eens over te kunnen hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Basaal is fundamenteel onderzoek waar geen toepassingen voor bestaan, maar je kan er wel een berg bij verzinnen om het daar eens over te kunnen hebben. 

vers 14:

Citaat

Jullie zijn het licht voor de wereld. Een stad die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 

Het licht is verborgen, maar dat hoeft niet zo te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

In het licht zijn geen statistieken.

Op de agora is het redelijk duister door de schaduw van die bergketen rondom, van horen zeggen is het een fenomeen dat zichzelf onderhoudt door de manier hoe daarover gedacht wordt. Maar je kent dat, van horen zeggen kunnen we misschien beter maar eens onderzoeken om te toetsen of het wel waar is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Op de agora is het redelijk duister door de schaduw van die bergketen rondom, van horen zeggen is het een fenomeen dat zichzelf onderhoudt door de manier hoe daarover gedacht wordt. Maar je kent dat, van horen zeggen kunnen we misschien beter maar eens onderzoeken om te toetsen of het wel waar is. 

Geruchten leg ik sowieso naast me neer.  Aan mooipraters nooit een gebrek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Ik zou niet weten waar anders.

Recapitulerend, wat begint bij een schijnbaar banale oefening kan uitmonden in een avontuur waar misschien ook geen einde aan komt. Dit brengt ons tot de positieve desintegratie theorie waarin onthechting centraal staat, als een poging om vigerende paradigma’s te overstijgen en/of ontrafelen om zodoende meer verbinding en harmonie na te streven. Veel hiervan is echter speculatief en afhankelijk van veel randfactoren, gefaciliteerd door positieve bekrachtiging en/of non-lineaire katalysatoren ingebed binnen een verscheidenheid aan stromingen die niet zelden auto-conform vijandige spanningsvelden onderhouden. Om kort te zijn, alwaar Ockhams scheermes ons nog hoop en vereenvoudiging bracht, verzanden we in complexiteit met tegenstrijdige gevoelens zonder zekerheid over wat de toekomst biedt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei TTC:

Met dat verhaal van die zaadjes kan je soms maar beter voorzichtig zijn, onderhand de woestijn een skioord.

De woestijn is noodzakelijk , de ziel kan God alleen vinden in woestijn.  Ging Jezus niet ook de woestijn in?  De woestijn is de metafoor voor radicale afzondering van 'de wereld'.  In de woestijn kan men zich nergens op richten, hooguit op een fata morgana, maar die worden genegeerd.  De mens moet zichzelf volkomen verwoestijnen c.q. verduisteren voordat het licht in de duisternis kan schijnen (Joh 1:5).  De mens moet zichzelf beroven van de houvast aan de uiterlijke dingen om het innerlijke te kunnen betreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Hopper:

De woestijn is noodzakelijk , de ziel kan God alleen vinden in woestijn.  Ging Jezus niet ook de woestijn in?  De woestijn is de metafoor voor radicale afzondering van 'de wereld'.  In de woestijn kan men zich nergens op richten, hooguit op een fata morgana, maar die worden genegeerd.  De mens moet zichzelf volkomen verwoestijnen c.q. verduisteren voordat het licht in de duisternis kan schijnen (Joh 1:5).  De mens moet zichzelf beroven van de houvast aan de uiterlijke dingen om het innerlijke te kunnen betreden.

Het ging aanvankelijk over iets dat op wikipedia stond, kunnen maar moeilijk verwachten dat iedereen daar interesse in heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid