Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

54 minuten geleden zei Tomega:

Dus, in beginsel wil ik graag met je mee op tournee naar de gewrochten van onze  economische wannenzee, maar ik zou daar op geen enkele wijze vervuiling waarderen met hogere moraal en harmonieuze modellen. Dat is alsof je boze geesten hoog op een voetstuk gaat plaatsen, nog voordat ze aan je voorgesteld zijn.

Beetje paranoia precies, het ging enkel maar om een aantal logicakwesties, niet meer, niet minder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

1 uur geleden zei Tomega:

1. Als ik het goed begrijp, is dit wat TTC inbrengt. Volg ik die lijn van subjectief menselijke waarneming en objectief wereldlijke feitelijkheid, dan lijkt mij, dat het objectieve slechts objectief benaderbaar is met wat naar subjectieve begrippen eenduidig en zuiver slechts kwalificeert als feitelijk. Een theorie is niet feitelijk, maar een gesubjectiveerde voorstelling. Een theorie wordt pas feitelijk, als er geen schakels meer zijn van subjectieve invul, of inleg, of onderbouwing. 

2. De objectivering van Jezus, heeft Jezus zelf gebracht en deze is, dat Jezus te identificeren is met de waarheid, en met het leven, en met de weg van God. Dat kun je subjectief opvatten als het ontwerkelijken wat Jezus, zegt, maar je kunt het ook objectoef opvatten, als uitkristallisering hoe je de subject Jezus moet verstaan in de objectieve wereld van God: Jezus = waarheid en Jezus = de weg en Jezus = het leven. Die identificering brengt Jezus op gelijke toonhoogte en diepgang als God wanneer God spreekt van waarheid, de weg en het leven. En dat bewijst ook Jezus zelf, als Hij spreekt tot Pilatus: ik ben op de wereld gekomen om van de waarheid getuigenis te geven. En dat bewijst ook God als Hij door de heilige Geest doet schrijven dat Jezus het Woord is dat God spreekt. En dus ook via deze subjectieve weg van mensen en het omgaan van mensen met mensen, kom je ad ultimo terug bij de wet van God, en wat God verder meer heeft gezegd over de wet van God. 

3. Terwijl, inderdaad, ook in Jezus als Verlosser uit onze Feitelijke natuur en verderfelijkheid, in Jezus Christus een ontzagwekkende uitkristallisering en subjectivering optreedt van iets feitelijks: leven en dood en natuur en geest en hemel en aarde, krijgen een fysische gedaanteverandering en zijnsverandering, door Jezus Christus. Hier zien we dat in Jezus Christus de link wordt gelegd tussen objectief en subjectief, en heel het subjectief menszijn (en daarmee de vrijheid en goddeloosheid en wetteloosheid van de geesten) wordt daarmee in een fysisch objectief veld gesteld van zijn en blijven en geestelijke eenheid met de maker van dat al. dat is ten diepste geen metafysica, maar suprafysica. Méér reëel en méér fysisch, dan ons subjectief en verderfelijk lichaam is. Of zoals Paulus zegt: nu wij zo dicht genaderd zijn tot het heilige Son, laat ons er op toezien dat we niet die hoge waarde en heerlijkheid verspillen, wat ons zo heel gemakkelijk afgaat, want de geesten die in ons wonen, onderwerpen zich aan God en aan de wet en aan de natuur niet. Maar de mens, kan dat wel, en de mens is daarom ook gezet om te heersen over de geesten die in hem zijn. Of zoals God sprak tot Kaïn: de begeerte zal wel in je wonen, maar je zult over haar moeten heersen.

4. Verbabelonisering treedt op, overal waar de mens (de wet van) God verlaat. 

* Alleenlijk wacht u, en bewaart uw ziel wel, dat gij niet vergeet de dingen, die uw ogen gezien hebben; en dat zij niet van uw hart wijken, al de dagen uws levens; en gij zult ze aan uw kinderen en uw kindskinderen bekend maken.
* Daarom zult gij vallen bij dag, ja, zelfs de profeet zal met u vallen bij nacht; en Ik zal uw moeder uitroeien. Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.

5. Wat je waarneemt van de mensen is wat ze menen te zijn, en derhalve zeer subjectief. Of ook anders gezegd, de mens als object wordt bewoond door geesten die allesbehalve objectief zijn. De waarnemer is dus 'behept', evenals de waargenomene.

6. Kennen en kennis hebben, is een speelveld en een raakvlak tussen de geesten die in je wonen, en de mens, de ziel, die zich die geesten eigen maakt, of deze verwerpt. Geen enkele geest laat zich verwerpen, daarom zal elk moment van hartelijke verwerping, een uitnodiging aan die geest zijn om zich anders te gaan presenteren. "Geest", moet je niet zien als iets abstracts of iets van een hogere macht, maar heel eenvoudig als de patronen en sleutelmomenten en ingedaalde hoedanigheden via rolmodellen, lessen, identificeringen, etc, enz, die door jouw als mens of als ziel of als persoonlijkheid worden omarmd als deel van jou. En dat het zo werkt, bewijst onze huidige tijd in welke hele generaties van zich nieuw identificerende tegennatuurlijke en wetteloze en goddeloze zich ontpoppen als echt zichzelf te zijn. Wat ze dan daardoor ook zijn. De geesten winnen het altijd van de mens, en pas als de mens dat beseft, kan de mens vooruit, richting een meer objectief menszijn. Wat natuurlijk weer het speelveld wordt van diezelfde geesten, zodat de mens steeds achteruit lijkt te boeren, en steeds meer gaat beseffen, dat de weg er naartoe méér identificerend is, dan het zichzelf gestelde doel.

1.  Zoiets als objectief wereldlijke feitelijkheid bestaat slechts als zodanig dat het aan 'de wet' gehoorzaamt.

2. De waarheid waar Jezus het over heeft kan nooit 'object' zijn, in 'object zijn' presenteren we ons als mens allemaal op een verschillende wijze.  Waarheid kan alleen waarheid zijn als deze een universeel karakter heeft.  Hij getuigt van die waarheid en hij is die waarheid (en de weg en het leven).  God spreekt ook geen objecten, die waarheid waar Jezus het over heeft kan alleen subject-zijn.  Dat correspondeert ook met met Matt 16-25, de mens dient het object zijn (wat wij leven noemen) op te geven.

3.  Wel een zijnsverandering, geen fysische gedaanteverandering.   Een fysische gedaanteverandering ondergaan we sowieso, we worden geboren als baby en eindigen als grijsaard doorgaans.  Fysische gedaantes behoren tot het object-zijn.  Uiteindelijk hoeven we ook niet meer over begeerte te heersen, begeertes kunnen gewoon in dit leven reeds verdwijnen.  Het subject-zijn is zelfs geheel ontdaan van begeertes. Het geledigde gemoed (= ontdaan van alle begeertes) alleen kan God in de ziel ontvangen.  Zie ook de woorden van Jezus: Niet mijn wil geschiedde.  Willen = begeren.

4.   Babylon speelt zich af in het discursieve denken.  Daar worden meningen en overtuigingen geschapen in de menselijke geest welke als 'waar' worden beschouwd.   Daarom kan de waarheid waar Jezus het over heeft nooit uit het discursieve denken voortkomen.  Doet men dat wel, dan dicht men Jezus en/of God van alles en nog wat toe.

5.  Wát ik waarneem maakt niet zo veel uit, dát ik waarneem opent nieuwe velden.

6.  Het Paulinische volledige kennen is kennis hebben van zowel wát ik ken als dát ik ken.  Alleen de naakte ziel is hiertoe in staat omdat deze niet alleen voorbij het discursieve denken gaat, maar ook voorbij aan iedere gehechtheid aan 'de wereld'.    Een naakte ziel heeft zich geen enkele geest eigen gemaakt, maar woont bij de Vader in het ontoegankelijk licht (1 Tim.6:16).

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Babylon speelt zich af in het discursieve denken.  Daar worden meningen en overtuigingen geschapen in de menselijke geest welke als 'waar' worden beschouwd.   Daarom kan de waarheid waar Jezus het over heeft nooit uit het discursieve denken voortkomen.  Doet men dat wel, dan dicht men Jezus en/of God van alles en nog wat toe.

Als de ego-transverwarring continu gemengd wordt met het onbegrip dat bestaat over een aantal epistemologische obstakels, gaat het van kwaad naar erger. 

22 minuten geleden zei Hopper:

Wát ik waarneem maakt niet zo veel uit, dát ik waarneem opent nieuwe velden.

Hartverscheurend is het, zoveel is wel duidelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

Daar ben ik het mee eens, maar die beginselen vind ik niet terug in jouw ideologie.

Volgens diverse wetenschappers komen we op onze huidige koers te staan voor een wereldwijde shift die onze aarde een totaal ander aanzien zal gaan geven. De oorzaak hiervan is een proces dat Bifurcatie heet. De term komt uit de wiskunde en chaostheorie en wordt gebruikt voor plotseling en geheel onvoorziene abrupte veranderingen die zich altijd voordoen in voortgaande processen. Alles in dit universum is nu eenmaal aan voortdurende verandering onderhevig en om hierin harmonisch mee te gaan, zullen we onze manieren van denken en doen moeten veranderen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

De waarheid waar Jezus het over heeft kan nooit 'object' zijn, in 'object zijn' presenteren we ons als mens allemaal op een verschillende wijze.  Waarheid kan alleen waarheid zijn als deze een universeel karakter heeft.  Hij getuigt van die waarheid en hij is die waarheid (en de weg en het leven).  God spreekt ook geen objecten, die waarheid waar Jezus het over heeft kan alleen subject-zijn.  Dat correspondeert ook met met Matt 16-25, de mens dient het object zijn (wat wij leven noemen) op te geven.

Filosofie en waanzin hebben veel met elkaar gemeen, beide zijn obsessioneel bezig met het vinden van de waarheid. De meeste filosofen zullen bij hun zoektocht het roer van hun methode stevig in handen houden, soms tot in het absurde. De waanzinnige daarentegen is het spoor volledig bijster omdat hij of zij het roer loslaat. Of hij of zij ooit ter bestemder plaatse komt, weet niemand.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Hopper:

In de leer van Jezus geeft men de menselijke vrije wil op. Heb je dat gemist dan?

Hemeltergend is het idee dat hogere impulsen ook kunnen gekaapt worden voor de allerlaagste doeleinden, voldoende om alles in de schuif te leggen en te doen alsof ze er niet zouden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://trainingmindfulness.net/wat-is-mindfulness/mindfulness-en-training-kort/

 

Citaat

Mindfulness betekent bewust aandacht geven in dit moment, zonder oordeel.

Mindful leven betekent met aandacht leven, aanwezig en opmerkzaam zijn.

Mindfulness maakt je bewuster, bewust van wat je op dit moment ervaart, denkt en voelt, van moment tot moment.

Het brengt inzicht in je (veelal onbewuste en automatische) gedachtepatronen, je reacties, je manier van handelen, je emoties en je gemoedstoestanden. Door deze bewustwording en inzichten ontstaat er in feite meer stuurmanskracht over jezelf, persoonlijk leiderschap.

Hier ben ik maar weer gestopt met lezen, mindfulness zijn leraren die zelf ook niks weten.  Vergeet mindfulness.  Richt u op de leer van Jezus, daar heb je meer aan dan al die hedendaagse valse profeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

Hier ben ik maar weer gestopt met lezen, mindfulness zijn leraren die zelf ook niks weten.  Vergeet mindfulness.  Richt u op de leer van Jezus, daar heb je meer aan dan al die hedendaagse valse profeten.

Je zou haast gaan denken dat het iets anders is dan wat Jezus zei, en je hebt het nooit geprobeerd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei TTC:

Je zou haast gaan denken dat het iets anders is dan wat Jezus zei, en je hebt het nooit geprobeerd. 

Aan valse profeten nooit een gebrek.   Is het de leer van Jezus om stuurmanskracht over jezelf te hebben?  Nee, de leer is juist om je 'zelf' op te geven.  De mindfulness-praatjesmaker houdt de lezer een worst voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Aan valse profeten nooit een gebrek.   Is het de leer van Jezus om stuurmanskracht over jezelf te hebben?  Nee, de leer is juist om je 'zelf' op te geven.  De mindfulness-praatjesmaker houdt de lezer een worst voor.

We hebben geduld, waar wacht je op? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Alleen het decor is veranderd, zo lijkt wel. 

Het decor is illusie.  Zelfkennis is weten dat je in dit decor als illusie bestaat. Dat is de diepere betekenis van Matt 16:25.  Door het schenken van je eigen leven aan Mij, komt Mij tot kennis van zichzelf.  Daar valt de mens samen met dé Christus waar er maar één van is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Het decor is illusie.  Zelfkennis is weten dat je in dit decor als illusie bestaat. Dat is de diepere betekenis van Matt 16:25.  Door het schenken van je eigen leven aan Mij, komt Mij tot kennis van zichzelf.  Daar valt de mens samen met dé Christus waar er maar één van is.

Bedachtzaamheid lijkt verstandig, omwille van meervoudig complex.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei TTC:

Het absurdisme is een filosofische stroming die het ons mogelijk maakt om beter te kunnen leren begrijpen waarom het makkelijker is om problemen te onderhouden dan om ze op te lossen.

Problemen doen zich alleen voor in de gekende wereld.   Er is geen filosofische stroming nodig om ze te onderhouden dan wel op te lossen.   Christus staat geheel buiten de gekende wereld en daarmee ook buiten goed en kwaad.   Waarmee 'de problemen' zijn voor hen die volharden in het verblijf in het veld van goed en kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Hopper:

Problemen doen zich alleen voor in de gekende wereld.   Er is geen filosofische stroming nodig om ze te onderhouden dan wel op te lossen.   Christus staat geheel buiten de gekende wereld en daarmee ook buiten goed en kwaad.   Waarmee 'de problemen' zijn voor hen die volharden in het verblijf in het veld van goed en kwaad.

Misschien even geduld hebben, elke waarheid doorloopt drie fasen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Waarmee 'de problemen' zijn voor hen die volharden in het verblijf in het veld van goed en kwaad.

Het absurdisme is een filosofische stroming waarin wordt gesteld dat het leven in essentie geen betekenis heeft, het onmogelijk is rationeel te verklaren waarom er leven is en dat iedere poging om de essentie van het heelal te ontrafelen gedoemd is te mislukken. Volgens absurdisten is het menselijk lijden het resultaat van vergeefse pogingen door individuen om reden of betekenis in de absurde kloof van het bestaan te vinden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Misschien even geduld hebben, elke waarheid doorloopt drie fasen. 

In het 'eeuwig nu' is er niks anders dan geduld.

1 uur geleden zei TTC:

Het absurdisme is een filosofische stroming waarin wordt gesteld dat het leven in essentie geen betekenis heeft, het onmogelijk is rationeel te verklaren waarom er leven is en dat iedere poging om de essentie van het heelal te ontrafelen gedoemd is te mislukken. Volgens absurdisten is het menselijk lijden het resultaat van vergeefse pogingen door individuen om reden of betekenis in de absurde kloof van het bestaan te vinden. 

Het leven leeft zichzelf.  Er kan nog wat geweten worden over de levensenergie (prana) en of deze energie ja/nee gebonden is.  Bij de verloste mens stelt de verloste mens vast dat de energie niet langer gebonden is en dat stress klachten verdwenen zijn.

Het menselijk lijden heeft er echter niet mee van doen.  Het menselijk lijden kan alleen opgelost worden door het lijden zelf, zoals Jezus dat leert. 

Betekenis binnen het onveranderlijke (het zijn) is onmogelijk , betekenis binnen het veranderlijke (tijdruimte) is wel mogelijk.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

In het 'eeuwig nu' is er niks anders dan geduld. Het leven leeft zichzelf.  Er kan nog wat geweten worden over de levensenergie (prana) en of deze energie ja/nee gebonden is.  Bij de verloste mens stelt de verloste mens vast dat de energie niet langer gebonden is en dat stress klachten verdwenen zijn. Het menselijk lijden heeft er echter niet mee van doen.  Het menselijk lijden kan alleen opgelost worden door het lijden zelf, zoals Jezus dat leert. Betekenis binnen het onveranderlijke (het zijn) is onmogelijk , betekenis binnen het veranderlijke (tijdruimte) is wel mogelijk.  

Sommige dingen zijn makkelijker gedaan dan gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hopper:

Volgens mij andersom.  Veel mensen beweren ontspannen in het leven te staan terwijl zichtbaar is dat dat niet het geval is.

Wanneer het over een proces gaat, kunnen logischerwijs beiden. Hierin vinden we die dynamiek van gradueel ontluikend, het proces is de weg. 

20 minuten geleden zei Hopper:

Veel mensen beweren ontspannen in het leven te staan terwijl zichtbaar is dat dat niet het geval is.

Je zei het eerder al, het heeft niets met denken en logica te maken. Die optie werd eerder al buitenspel gezet, misschien niet eens wetend wat we daarom zouden kunnen missen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid