Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei TTC:

Internationaal is deze aandachtstraining bekend geworden onder de naam mindfulness. Het trainen van aandacht is een techniek die ongeveer 2500 jaar oud is. Toen werd hij in zijn oorspronkelijk vorm beoefend door Boeddha. Vandaag heeft de training van aandacht niet noodzakelijk een spirituele of religieuze betrachting. Het volgen van een training heeft dan ook niets te maken met 'boeddhist' worden. Het is een wetenschappelijk onderbouwde training die oosterse wijsheid en westerse psychologie combineert.

Ik begrijp de bedoeling er wel achter, maar net zoals er van de oorspronkelijke leer van Jezus weinig meer over is, is er van al dat mindfulness ook weinig oorspronkelijks meer over.   Als je 'dat wat aandacht heeft' daadwerkelijk wilt leren kennen, dan kun je dat ook doen in de dagelijkse praktijk.   Je bent je eigen leraar (autodidactisch).  Kijk bv eens wat er gebeurd met 'de aandacht' van een gesprekspartner terwijl je met hem/haar in gesprek bent.   Dat vereist een 'verdubbeling' van je eigen geest, je dient immers niet alleen de aandacht aandacht te geven, maar ook het onderwerp van gesprek.

Er dient iets te 'ontwaken' in de mens.  

1 uur geleden zei TTC:

Presentisme is een manier van historische analyse waarbij hedendaagse ideeën en perspectieven anachronistisch worden geïntroduceerd in voorstellingen of interpretaties van het verleden. Verscheidene moderne historici trachten in hun werk presentisme te vermijden omdat zij geloven dat het tot een verkeerd inzicht in hun onderwerp leidt. Zij menen namelijk dat je het verleden moet benaderen met de ideeën en perspectieven van die tijd in het achterhoofd om het verleden echt te kunnen begrijpen.

Dit heeft m.i. niks te maken met presentisme, maar met tijdsgeest.  Daadwerkelijk present-zijn gaat over present zijn in het tijdelijke (wat we allemaal kennen) en present zijn in het eeuwige (waar de leer van Jezus feitelijk over gaat).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

14 minuten geleden zei Hopper:

Ik begrijp de bedoeling er wel achter, maar net zoals er van de oorspronkelijke leer van Jezus weinig meer over is, is er van al dat mindfulness ook weinig oorspronkelijks meer over.   Als je 'dat wat aandacht heeft' daadwerkelijk wilt leren kennen, dan kun je dat ook doen in de dagelijkse praktijk.   Je bent je eigen leraar (autodidactisch).  Kijk bv eens wat er gebeurd met 'de aandacht' van een gesprekspartner terwijl je met hem/haar in gesprek bent.   Dat vereist een 'verdubbeling' van je eigen geest, je dient immers niet alleen de aandacht aandacht te geven, maar ook het onderwerp van gesprek. Er dient iets te 'ontwaken' in de mens.  

Haast wonderbaarlijk aan het vierkwadrantenmodel is dat het in wezen niet verandert, we kunnen er gradueel voortschrijdend wel op veel meer verschillende manieren naar kijken.

15 minuten geleden zei Hopper:

Dit heeft m.i. niks te maken met presentisme, maar met tijdsgeest.  Daadwerkelijk present-zijn gaat over present zijn in het tijdelijke (wat we allemaal kennen) en present zijn in het eeuwige (waar de leer van Jezus feitelijk over gaat).

Dan zullen ze dat wellicht verkeerd begrepen hebben, maar dat is wat je ook zei dat andere betekenissen toekennen tot heel wat onnodige verwarring kan leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Hopper:

Ik begrijp de bedoeling er wel achter, maar net zoals er van de oorspronkelijke leer van Jezus weinig meer over is, is er van al dat mindfulness ook weinig oorspronkelijks meer over.

It's all in the mind, vervolgens een definitie geven van 'mind' en er zal misschien geen verschil meer zijn, wat een gok is.

1 uur geleden zei Hopper:

Er dient iets te 'ontwaken' in de mens.  

Stel eens een hulpvraag over epistemologische obstakels, je zal snel weten wat mindfulness betekent. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

 

Dan zullen ze dat wellicht verkeerd begrepen hebben, maar dat is wat je ook zei dat andere betekenissen toekennen tot heel wat onnodige verwarring kan leiden.

Andere betekenissen toekennen zorgt voor verwarring.  Tijdsgeest is niet iets wat mijn primaire belangstelling heeft.  Presentie (of existentie) heeft dat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Dat vereist een 'verdubbeling' van je eigen geest, je dient immers niet alleen de aandacht aandacht te geven, maar ook het onderwerp van gesprek.

Horizonversmelting is een begrip uit de hermeneutiek dat wijst op het bestaan van een eigen ervaringshorizon met betrekking tot de denkwereld van een individu. Horizonversmelting is voor een onderzoeker binnen de hermeneutiek het vinden van raakvlakken tussen zijn eigen 'horizon' en die van de persoon die hij onderzoekt om daarmee de ander te kunnen 'verstaan'. Het vormt de paradox binnen de hermeneutiek.

1 minuut geleden zei Hopper:

Andere betekenissen toekennen zorgt voor verwarring.  Tijdsgeest is niet iets wat mijn primaire belangstelling heeft.  Presentie (of existentie) heeft dat wel.

De tijdgeest is de kenmerkende manier van denken en handelen van het merendeel van de bevolking in een bepaalde tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei TTC:

It's all in the mind, vervolgens een definitie geven van 'mind' en er zal misschien geen verschil meer zijn, wat een gok is.

 

Het woord 'mind' zegt mij niks.  Met 'fulness' er achter  nog minder.  Spreken over de vermogens van de geest schept meer duidelijkheid.  Het woord 'aandacht' kan ik plaatsen, net zoals het scheppende vermogen van de geest.  (Enz enz)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Het woord 'mind' zegt mij niks.  Met 'fulness' er achter  nog minder.  Spreken over de vermogens van de geest schept meer duidelijkheid.  Het woord 'aandacht' kan ik plaatsen, net zoals het scheppende vermogen van de geest.  (Enz enz)

Zo werkt het inderdaad, helemaal zo moeilijk niet dus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Horizonversmelting is een begrip uit de hermeneutiek dat wijst op het bestaan van een eigen ervaringshorizon met betrekking tot de denkwereld van een individu. Horizonversmelting is voor een onderzoeker binnen de hermeneutiek het vinden van raakvlakken tussen zijn eigen 'horizon' en die van de persoon die hij onderzoekt om daarmee de ander te kunnen 'verstaan'. Het vormt de paradox binnen de hermeneutiek.

Jij gaat hier een andere kant op.   Bij 'verdubbeling' heb ik het over de verdubbeling in presentie.  Jij brengt hier de denkwereld ter berde,  de denkwereld is geheel iets anders dan presentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Jij gaat hier een andere kant op.   Bij 'verdubbeling' heb ik het over de verdubbeling in presentie.  Jij brengt hier de denkwereld ter berde,  de denkwereld is geheel iets anders dan presentie.

Er zijn massa's redenen die horizonversmelting onmogelijk maken, het is maar hoe je het bekijken wil. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Er zijn massa's redenen die horizonversmelting onmogelijk maken, het is maar hoe je het bekijken wil. 

Ik ben er niet op uit om met wie dan ook 'horizonversmelting' na te streven.  Als mens heb ik een individuele ervaringshorizon en het is aardig om gelijkgestemden te ontmoeten, maar in de praktijk ben je dan snel uitgepraat.  Wat mij fascineert is dat er geestelijk gezien iets is wat één is in de mens (de Christus), maar dat het tegelijkertijd verschillen kent.   Anders zou onze wereld ook niet kunnen bestaan zoals hij bestaat.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Ik ben er niet op uit om met wie dan ook 'horizonversmelting' na te streven.  Als mens heb ik een individuele ervaringshorizon en het is aardig om gelijkgestemden te ontmoeten, maar in de praktijk ben je dan snel uitgepraat.  Wat mij fascineert is dat er geestelijk gezien iets is wat één is in de mens (de Christus), maar dat het tegelijkertijd verschillen kent.   Anders zou onze wereld ook niet kunnen bestaan zoals hij bestaat.   

Kan evengoed dat begrip 'mind' zijn, en 'fulness' alles wat hierin verschijnt. Kunnen er honderd andere termen voor verzinnen, het verandert niets aan het onveranderlijke, het ongrijpbare, niets zonder het. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Dat maakt alles vlotter leesbaar, voor wie het nog lezen wil. 

De mens spreekt naar zijn kennis, "Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid bij God". (1 CORINTHIËRS 3:19).

Wat zoveel wil zeggen dat kennis over 'de wereld' dwaasheid is.

Zojuist zei TTC:

Was het maar zo simpel als in de boekjes staat, het zou nog plezant kunnen worden.

Ik geef niet zoveel om boekjes, tenzij het iemand is die meer weet dan ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hopper:

De mens spreekt naar zijn kennis, "Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid bij God". (1 CORINTHIËRS 3:19). Wat zoveel wil zeggen dat kennis over 'de wereld' dwaasheid is. Ik geef niet zoveel om boekjes, tenzij het iemand is die meer weet dan ik.

Het is voor ieder een uniek pad, het proces de weg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Juist.  Zijn zonder verwachtingen is ook zijn zonder hypotheses.  Zo vermijden we dat we zelf dat onderzoek alvast maar gaan invullen.

Het neveneffect en/of de gevolgtrekking ligt dan ook voor de hand, maar dat zijn we gewend en sowieso al geen onderwerp van onderzoek.  

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

Jij brengt hier de denkwereld ter berde,  de denkwereld is geheel iets anders dan presentie.

Heel soms vergeten we dat de aspiraties van de nieuwe ggz betekenen dat kwetsbare mensen doorheen een vijver vol paradoxen en tegenstrijdigheden dienen begeleid te worden, soms denkend dat ggz-experten zich daar zelf ook niet altijd bewust van zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Heel soms vergeten we dat de aspiraties van de nieuwe ggz betekenen dat kwetsbare mensen doorheen een vijver vol paradoxen en tegenstrijdigheden dienen begeleid te worden, soms denkend dat ggz-experten zich daar zelf ook niet altijd bewust van zijn.

Iedereen ziet de 'onzichtbare' naar de zuiverheid van zijn of haar hart.  GGZ experts hebben daar geen weet van.  Kwetsbare mensen zijn nog bezig met hun gemoed.  Gelukkig zijn de treurenden, want zij zullen getroost worden.  Gelukkig zijn de troostenden, want zij zullen mee-treuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Iedereen ziet de 'onzichtbare' naar de zuiverheid van zijn of haar hart.  GGZ experts hebben daar geen weet van.  Kwetsbare mensen zijn nog bezig met hun gemoed.  Gelukkig zijn de treurenden, want zij zullen getroost worden.  Gelukkig zijn de troostenden, want zij zullen mee-treuren.

We leven in een tijd van turbulentie, van onzekerheid en onvoorspelbaarheid. Kijken naar de veranderkundige opgave waarvoor we staan in en tussen organisaties vanuit de drie geschetste ordes van veranderen is daarom hoogst relevant. Het helpt nog meer om het veranderkundige vraagstuk op basis van een breedte- en diepteanalyse te positioneren in termen van eerste, tweede en derde orde. Want het grote gevaar dat op de loer ligt is dat we derde-ordevraagstukken benaderen met de aanpak en oplossingen van de tweede en eerste orde. We proberen dan, in tegenstelling tot Einsteins advies, het veranderkundige vraagstuk op te lossen binnen het systeem waarin het is ontstaan. Helaas raken we dan gevangen in een cirkelredenering. Wat nieuw is, wordt benaderd met een ouderwetse manier van denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hopper:

Iedereen ziet de 'onzichtbare' naar de zuiverheid van zijn of haar hart.

Voor mij is de essentie van onderwijs de concentratie van de geest, niet het verzamelen van feiten. Als ik mijn opleiding over mocht doen, zou ik helemaal geen feiten leren. Ik zou het vermogen van concentratie en onthechting ontwikkelen en dan zou ik, met helderheid van geest, naar believen feiten verzamelen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Hopper:

Zijn zonder verwachtingen is ook zijn zonder hypotheses.

Zelforganisatie is het proces waarbij in een chaotisch systeem structuren ontstaan doordat de onderdelen van het systeem ongeleid interacties met elkaar aangaan. Het proces kan spontaan zijn als er voldoende energie beschikbaar is. Zelforganisatie wordt vaak veroorzaakt door willekeurige (stochastische) fluctuaties die versterkt worden door positieve terugkoppeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid