Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

7 minuten geleden zei Fundamenteel:

 

Bedankt voor uw cynisme dan eerder dan gebed. :)

Het is niet cynisch bedoeld, het smalle pad dient in eenzaamheid bewandeld te worden.   Zou iemand voor je bidden, dan zou het afbreuk doen aan het bewandelen.  Zou ik met je mee wandelen, dan zou ik je van je missie afhouden.  Onthechting is een pijnlijk proces, beste vriend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

1 uur geleden zei Hopper:

Onthechting is een pijnlijk proces, beste vriend.

Gaat de hulpvraag nochtans over, neem in abstractie these-antithese-synthese en we laten de antithese weg zodat ook de synthese buiten schot blijft, in hoeverre kunnen we dan spreken over wetenschappelijkheid? Sterker, wat is het correlaat met kwetsbare mensen die hierin misschien geheel nietsvermoedend helderheid trachten te scheppen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Afgelopen tijd op het brede pad beland... 

Ik houd van mijn land(genoten), ik walg van de politiek. Dat laatste is voor het eerste gekomen met alle gevolgen van dien.

Bid voor mij zondaar.

Politiek verander je niet. Zinloos om je daar meer dan nodig aan te ergeren. 

36 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wat voor idioot zou ik zijn als ik haar laat gaan? 

Dat weet jij het best. Ik ken haar niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-11-2022 om 14:57 zei Hopper:

Het cursieve denken mag er na afloop(van de weg)  haar zegje over doen.

De betekenis van het superpositiebeginsel ligt in de analyse van een lineair systeem waarvan de respons op een basisset inputvariabelen eenvoudig af te leiden is, en een willekeurige inputvariabele een superpositie is van de set basisvariabelen.

10 uur geleden zei Hermanos2:

Politiek verander je niet. Zinloos om je daar meer dan nodig aan te ergeren. 

Onder creatieve destructie verstaat Schumpeter een proces van voortdurende innovatie, waarbij succesvolle toepassingen van nieuwe technieken de oude vernietigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-11-2022 om 10:28 zei Tomega:

Wat niet lineair is, volgt ondertussen toch steeds een rechtlijnig principe. Een evenwicht is een afwijking op de extremer wordende waarden van je realiteit. Je zult een catastrofe kunnen voorspellen (en in jouw geval het ontbreken ervan), Toch treedt die niet op.

Fundamenteel onderzoek dat leidt tot metaforen die ons intuïtief herkenning kunnen geven, zegt niet dat metaforen ook tot fundamenteel onderzoek leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-10-2022 om 17:43 zei Hopper:

Internetfora hebben als kenmerk dan men spreekt over zaken waar  niks over te zeggen valt.

In de kern van onze samenleving hebben we een automaat geïnstalleerd die ons met regelmaat van de klok doet huiveren, en het kost bloed, zweet en tranen om hem te onderhouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

In de kern van onze samenleving hebben we een automaat geïnstalleerd die ons met regelmaat van de klok doet huiveren, en het kost bloed, zweet en tranen om hem te onderhouden.

Daar hebben ze mij niks over verteld.  Dus kan ik niet mee-huiveren.  Ik word ook altijd maar buitengesloten.  Gelukkig hoef ik dan met het onderhoud ook niet mee te doen.  Dat scheelt dan weer, ik heb het al druk genoeg met werken en op dit forum schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Daar hebben ze mij niks over verteld.  Dus kan ik niet mee-huiveren.  Ik word ook altijd maar buitengesloten.  Gelukkig hoef ik dan met het onderhoud ook niet mee te doen.  Dat scheelt dan weer, ik heb het al druk genoeg met werken en op dit forum schrijven.

Vreemd, het gaat op en neer, met inbegrip van een aantal logicakwesties die veel vaker onbewust het discours kleuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Vreemd, het gaat op en neer, met inbegrip van een aantal logicakwesties die veel vaker onbewust het discours kleuren.

Ik heb er geen problemen mee, zaken waar ik niks van af weet -zoals jouw automaat- beroeren mij ook niet.   Heb ik al eens gezegd dat niet-weten ook een zegen kan zijn?

Vergelijk het maar met de forumdeelnemers die graag over duivels en demonen schrijven, ik lees het met plezier, want ik heb er nog nooit eentje ontmoet.  Ook al niet-weten.

We komen nu op het terrein van subjectiviteit, de wereld bestaat zoals jij die waarneemt.  De wereld is niet wat je ziet, maar hóe jij die ziet.  Je gevoelens over de wereld vertellen hóe jij de wereld aanvoelt, niet hoe ik dat doe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb er geen problemen mee, zaken waar ik niks van af weet -zoals jouw automaat- beroeren mij ook niet.   Heb ik al eens gezegd dat niet-weten ook een zegen kan zijn? Vergelijk het maar met de forumdeelnemers die graag over duivels en demonen schrijven, ik lees het met plezier, want ik heb er nog nooit eentje ontmoet.  Ook al niet-weten. We komen nu op het terrein van subjectiviteit, de wereld bestaat zoals jij die waarneemt.  De wereld is niet wat je ziet, maar hóe jij die ziet.  Je gevoelens over de wereld vertellen hóe jij de wereld aanvoelt, niet hoe ik dat doe.

Objectiviteit zegt dat morgen die wereld in elkaar kan stuiken, maar dat kan je niet-weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

Hegel zei dat ook altijd, van de geschiedenis hebben we vooral geleerd dat we er niets van geleerd hebben. 

De geschiedenis voltrekt zich langs wetmatigheden.   Alle wijsheden zijn al verkondigd, maar ieder individu moet dat opnieuw leren.   Ik weet niet veel, maar binnen tegenwoordigheid kan ik geen geld bezitten, geen oorlog voeren, niets begeren enz enz. Vandaar dat tegenwoordigheid niet zo populair is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Hopper:

De geschiedenis voltrekt zich langs wetmatigheden.   Alle wijsheden zijn al verkondigd, maar ieder individu moet dat opnieuw leren.   Ik weet niet veel, maar binnen tegenwoordigheid kan ik geen geld bezitten, geen oorlog voeren, niets begeren enz enz. Vandaar dat tegenwoordigheid niet zo populair is.

Ja, spiraalsgewijs wordt het zwaartepunt van de samenleving bepaald door de manier hoe systemen en aanverwante manieren van denken geconfigureerd werden. Dit maakt het mogelijk om elementaire beginselen buiten het collectieve aandachtsveld te houden zodat het als een mysterie kan gezien worden wanneer dat in herinnering gebracht wordt, ondanks de vanzelfsprekendheid zelve. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Over het toekomstige valt niks te weten.

Beperkte rationaliteit of begrensde rationaliteit is rationaliteit van de mens in besluitvorming waarbij er rekening wordt gehouden met de beperkte beschikbaarheid van informatie, cognitieve beperkingen en de beperkte tijd om tot een besluit te komen.

Op 29-9-2022 om 20:10 zei Tomega:

Wat is waar?

Serendipiteit is het vinden van iets onverwachts en bruikbaars, terwijl de vinder op zoek was naar iets totaal anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Beperkte rationaliteit of begrensde rationaliteit is rationaliteit van de mens in besluitvorming waarbij er rekening wordt gehouden met de beperkte beschikbaarheid van informatie, cognitieve beperkingen en de beperkte tijd om tot een besluit te komen.

Onbewust wil de mens in het volgende ogenblik existeren.   Waarmee de mens het ogen'blik van het tegenwoordige ontgaat.  (Leuke woordspeling vond ik zelf)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

Onbewust wil de mens in het volgende ogenblik existeren.   Waarmee de mens het ogen'blik van het tegenwoordige ontgaat.  (Leuke woordspeling vond ik zelf)

Het wil eigenlijk gewoon zeggen dat wanneer er geen aandacht is voor wat beschikbaar is, de rest van de tijd opgevuld wordt met gokken waar het nu precies over gaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-11-2022 om 11:17 zei Tomega:

De vraag is dus welk wettig verschijnsel optreedt, waardoor jij aan de oppervlakte denkt, dat het haast aan magie gelijk is.

Volgens het incrementalisme is het besluitvormingsproces een serie kleine, veelal intuïtieve veranderingen in plaats van enkele grote, zorgvuldig geplande wijzigingen en eerder evolutionair dan revolutionair.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-11-2022 om 09:42 zei Hopper:

In de leer van Jezus geeft men de menselijke vrije wil op. Heb je dat gemist dan?

Ervaring leert dat ggz-experten eindeloos lang vergaderen over steeds dezelfde hulpvragen, of in ieder geval toch over die van categorie 2.25, 4.12+, 3,5-, +/-5,24, 0,12² en alle mogelijke varianten hierop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid