Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

4 uur geleden zei TTC:

Voor mij is de essentie van onderwijs de concentratie van de geest, niet het verzamelen van feiten. Als ik mijn opleiding over mocht doen, zou ik helemaal geen feiten leren. Ik zou het vermogen van concentratie en onthechting ontwikkelen en dan zou ik, met helderheid van geest, naar believen feiten verzamelen.

Ik ben blij met het -reguliere- onderwijs wat ik heb genoten.  Juist met 2 benen in het leven staan doet het leven leren kennen en dat begint bij onderwijs en later bedrijfsleven.   Daar leer je hiërarchie kennen.  Daar leer je een houding aannemen ten opzichte van anderen.  En kun je ook onthechting leren.

Bij concentratie van de geest kan ik me niks voorstellen.  De geest is van nature geconcentreerd op 'de objecten' (de wereld).  Dat versterken is zinloos, zinniger is de zoektocht naar (daadwerkelijke) existentie.  Daar waar de geest 'het zicht' heeft omgekeerd naar binnen toe.  Dat is precies omgekeerd aan concentratie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Ik ben blij met het -reguliere- onderwijs wat ik heb genoten.  Juist met 2 benen in het leven staan doet het leven leren kennen en dat begint bij onderwijs en later bedrijfsleven.   Daar leer je hiërarchie kennen.  Daar leer je een houding aannemen ten opzichte van anderen.  En kun je ook onthechting leren. Bij concentratie van de geest kan ik me niks voorstellen.  De geest is van nature geconcentreerd op 'de objecten' (de wereld).  Dat versterken is zinloos, zinniger is de zoektocht naar (daadwerkelijke) existentie.  Daar waar de geest 'het zicht' heeft omgekeerd naar binnen toe.  Dat is precies omgekeerd aan concentratie.

Heel soms bepaalt toeval de uitkomst van een experiment, net zoals aandacht voor hulpvragen die hier spontaan uit volgen op binaire opties begint te lijken.

3 minuten geleden zei Hopper:

Ik ben blij met het -reguliere- onderwijs wat ik heb genoten.

Met als onderliggende grondsmaak liefde-ethiek is vooral dat ethische aspect een moeilijke zaak, zodat we ondertussen in het innerlijke al een heel nieuwe wereld kunnen bedacht hebben. Lees hierin wat chaostheoretici met minieme fluctuaties willen zeggen, in een wereld die morgen misschien in een doemscenario belandt, alle hoop ten spijt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Bij concentratie van de geest kan ik me niks voorstellen.

Naarmate het bewustzijn evolueert en zich ontvouwt, vormt elk stadium de oplossing of ontbinding van bepaalde problemen van het voorgaande stadium, om er vervolgens een paar nieuwe, hardnekkige, en soms meer complexe en lastige, problemen aan toe te voegen. Juist omdat de evolutie in alle domeinen, de menselijke en de overige, te werk gaat door een proces van differentiatie en integratie, zal elk nieuw, complexer niveau onherroepelijk te maken krijgen met problemen die in de eerdere stadia afwezig waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Naarmate het bewustzijn evolueert en zich ontvouwt, vormt elk stadium de oplossing of ontbinding van bepaalde problemen van het voorgaande stadium, om er vervolgens een paar nieuwe, hardnekkige, en soms meer complexe en lastige, problemen aan toe te voegen. Juist omdat de evolutie in alle domeinen, de menselijke en de overige, te werk gaat door een proces van differentiatie en integratie, zal elk nieuw, complexer niveau onherroepelijk te maken krijgen met problemen die in de eerdere stadia afwezig waren.

Bij een ontvouwend en evoluerend bewustzijn kan ik me ook al niks voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hopper:

Bij een ontvouwend en evoluerend bewustzijn kan ik me ook al niks voorstellen.

Als we zeggen dat de evolutie verloopt volgens processen van differentiatie en integratie, bedoelen we processen van overstijging en omvatting. Elk stadium omvat de eerdere en voegt er vervolgens zijn eigen bepalende en zich manifesterende hoedanigheden aan toe, het overstijgt en omvat. Maar juist daarom is bij stoornissen de volgende dimensie geen zaak van overstijging en omvatting, ze overstijgt en verdringt, ontkent, vervormt en verstoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Als we zeggen dat de evolutie verloopt volgens processen van differentiatie en integratie, bedoelen we processen van overstijging en omvatting. Elk stadium omvat de eerdere en voegt er vervolgens zijn eigen bepalende en zich manifesterende hoedanigheden aan toe, het overstijgt en omvat. Maar juist daarom is bij stoornissen de volgende dimensie geen zaak van overstijging en omvatting, ze overstijgt en verdringt, ontkent, vervormt en verstoort.

Geen idee wat je probeert te vertellen, maar bewustzijn an sich kan niet evolueren of ontvouwen.  De zielsvermogens kunnen wel evolueren.   Waardoor de kennende ziel als zintuig gaat fungeren.  Is de eigenwillendheid (Niet mijn wil geschiedde) aan het afnemen dan neemt deze (geestelijke) zintuiglijkheid toe.  Bewustzijn zelf is onveranderlijk.  Maar zolang de mens nog in het 'willen' verkeert heeft de mens geen weet van de ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Geen idee wat je probeert te vertellen, maar bewustzijn an sich kan niet evolueren of ontvouwen.  De zielsvermogens kunnen wel evolueren.   Waardoor de kennende ziel als zintuig gaat fungeren.  Is de eigenwillendheid (Niet mijn wil geschiedde) aan het afnemen dan neemt deze (geestelijke) zintuiglijkheid toe.  Bewustzijn zelf is onveranderlijk.  Maar zolang de mens nog in het 'willen' verkeert heeft de mens geen weet van de ziel.

Het is altijd wel iets, eindeloos gaat het verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-9-2022 om 05:08 zei TTC:

De metafoor van de brede en de smalle weg is onderdeel van de Bergrede, volgens de christelijke overlevering de rede die Jezus hield op een berg in Galilea.

Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden. (Mat. 7: 13-14)

De uitleg bij dit Bijbelgedeelte is vaak: aan de ene kant de brede weg, aantrekkelijk met zijn verlokkingen, zondig en zelfzuchtig gedrag, wereldse comfort en overdaad, aan de andere kant de nauwe weg, sober levend, de weg die de wereld niet kent, voor het niet gelovige oog ongemakkelijk, moeilijk begaanbaar. De brede weg is de weg die leidt naar het verderf, de smalle Weg is de weg die naar Redding leidt. Jezus Christus wordt in de bijbel De Weg, de Waarheid en het Leven genoemd. Iedereen die deze weg kiest zal het leven minder luxe en ontspannen ervaren dan op de brede weg, maar wel met de belofte van God eindigen op de plaats waar het geloof door Jezus naartoe leidt. Deze uitleg van het verhaal heeft vele kunstenaars geïnspireerd.

Wanneer deze tekst echter geplaatst wordt in het licht van het de Zaligsprekingen waarmee Jezus de Bergrede begint, lijkt het dat iets anders bedoeld wordt, de brede weg lijkt op het eerste gezicht niet slecht, maar leidt uiteindelijk niet tot God. Hiermee kan worden gedoeld op de wettische, niet christelijke levensstijl van de farizeeën. De smalle weg is het leven volgens de leer van Jezus.

Bron internet

geldt dat ook als je een oorlog steunt,of dat je stemt op een partij die een oorlog kan beslissen om daar aan deel te nemen.jezus gaf toch aan heb uw naaste lief gelijk u zelf.welke weg is de oorlog dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Frans65:

geldt dat ook als je een oorlog steunt,of dat je stemt op een partij die een oorlog kan beslissen om daar aan deel te nemen.jezus gaf toch aan heb uw naaste lief gelijk u zelf.welke weg is de oorlog dan.

Staat ergens in de Bijbel, weet alleen niet meer waar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei TTC:

Staat ergens in de Bijbel, weet alleen niet meer waar. 

je bedoelt waarschijnlijk romeinen 13 vers 1 t/m 10 vers 1 en 2 geven aan dat je je moet onderwerpen aan de autoriteiten want die zijn aangesteld door hem ( god ).maar deze versen dienen goed gelezen te worden,want die gelden zolang het in de wet van god blijft.zodra die afwijken geld alleen de wet van god nog maar,zoals vers 9 en 10 dan ook duidelijk aangeven. met vriendelijke groet frans

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Frans65:

je bedoelt waarschijnlijk romeinen 13 vers 1 t/m 10 vers 1 en 2 geven aan dat je je moet onderwerpen aan de autoriteiten want die zijn aangesteld door hem ( god ).maar deze versen dienen goed gelezen te worden,want die gelden zolang het in de wet van god blijft.zodra die afwijken geld alleen de wet van god nog maar,zoals vers 9 en 10 dan ook duidelijk aangeven. met vriendelijke groet frans

Integrale psychologie van Ken Wilber is lezenswaardig, toch net wat anders dan een weesgegroetje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Hopper:

Geen idee wat je probeert te vertellen, maar bewustzijn an sich kan niet evolueren of ontvouwen.

Gisteren boeiende les over rajas, tamas en sattva, gekoppeld aan these-antithese-synthese.

18 uur geleden zei Hopper:

Bij een ontvouwend en evoluerend bewustzijn kan ik me ook al niks voorstellen.

Kondratieffgolven werden begin twintigste eeuw ontdekt door de Russische econoom Nikolaj Kondratjev. Ze werden naar hem vernoemd door de Oostenrijkse econoom Joseph Schumpeter, die Kondratjevs werk uitbouwde tot een theorie van innovatiecycli. De geldigheid van Kondratjevs ontdekking is tot op heden controversieel. Onder de wetenschappers die het bestaan van Kondratjevgolven erkennen, bestaat geen consensus over wat ze veroorzaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-9-2022 om 19:33 zei Hopper:

Op de smalle weg ontdoet men zich van monetaire bekommernissen.

Het cruciale punt is wanneer de culturele evolutie en de morfogenese aanvaard moeten worden als een verklarend principe in de menselijke geschiedenis, vertonen ze dezelfde diepgaande bezwaren die voor de traditionalisten, de romantici en de liberaal-sociale theoretici nu juist aanleiding waren dit alles af te wijzen. Met andere woorden, hoe kunnen we Auschwitz verklaren als in het menselijke domein evolutie actief is? Hoe zouden we het kunnen wagen te zeggen dat sommige culturele verschijnselen meer geëvolueerd zijn dan andere? Hoe kunnen we het wagen een zo duidelijk waardeoordeel te vellen? Wat is dat voor arrogantie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-9-2022 om 14:49 zei Barnabas:

Je gooit wel een heleboel op één hoop.

In praktijk mag het duidelijk zijn dat gezien de overvloed aan informatie communicatie niet altijd even vloeiend verloopt, niet enkel omwille van het aantal verschillende onderwerpen maar ook omwille van een haast onontwarbare waaier aan dynamismen die binnen deze modellen mogelijk gemaakt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Fundamenteel:

Afgelopen tijd op het brede pad beland... Ik houd van mijn land(genoten), ik walg van de politiek. Dat laatste is voor het eerste gekomen met alle gevolgen van dien. Bid voor mij zondaar.

De wiskundig precieze afstemming heeft enkel tot doel om het voor ggz-experten makkelijker te maken om het correlaat met hulpvragen van kwetsbare mensen beter te kunnen inschatten of beoordelen, heeft voor de goede orde derhalve niets te maken met wat er buiten de ggz gebeurt.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Fundamenteel:

Afgelopen tijd op het brede pad beland... 

Ik houd van mijn land(genoten), ik walg van de politiek. Dat laatste is voor het eerste gekomen met alle gevolgen van dien.

Bid voor mij zondaar.

Als er walgen is, dan is de eigenwillendheid nog volop aanwezig bij je.  Dan zit je idd op het brede pad wat nergens toe leidt.

Bidden ga ik niet voor je doen.  Je bent zelf de enige die de eigenwillendheid kan opgeven.  Je zult zelf je eigen woestijn moeten vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei TTC:

De wiskundig precieze afstemming heeft enkel tot doel om het voor ggz-experten makkelijker te maken om het correlaat met hulpvragen van kwetsbare mensen beter te kunnen inschatten of beoordelen, heeft voor de goede orde derhalve niets te maken met wat er buiten de ggz gebeurt.

De ggz zal ons pad niet versmallen. :( Heeft het ooit ergens geholpen?

32 minuten geleden zei Hopper:

Als er walgen is, dan is de eigenwillendheid nog volop aanwezig bij je.  Dan zit je idd op het brede pad wat nergens toe leidt.

Bidden ga ik niet voor je doen.  Je bent zelf de enige die de eigenwillendheid kan opgeven.  Je zult zelf je eigen woestijn moeten vinden.

Bedankt voor uw cynisme dan eerder dan gebed. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid