Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

24 minuten geleden zei TTC:

Het ging aanvankelijk over iets dat op wikipedia stond, kunnen maar moeilijk verwachten dat iedereen daar interesse in heeft.

Ik dacht dat het over de Bergrede ging.  Ik zit nog even naar die 8 zaligsprekingen te kijken.   Er zijn er 6 geschreven in de toekomstige tijd (zij zullen) en de eerste en de laatste in tegenwoordigheid (voor hen is).

 

Nummer 6 "Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien." gaat over de verwoestijning van de ziel.  God kan alleen zichzelf geven waar de mens zich geheel heeft afgewend van de uiterlijke dingen.  En daarmee bedoel ik dan natuurlijk niet dat je in een klooster zit, dat is vals spelen, dat werkt niet.  En als God zichzelf geeft, dan zul je God 'zien'.   Uiteraard niet met je fysieke ogen en ook niet met het geestelijk oog.  Het is de mystieke eenwording met God.

Nummer 6 valt onder 'zij zullen'.   Dat betekent dat het in iemands leven kan plaats hebben.  Het Koninkrijk -nummer 1 en 8- is dan weer 'zijnde'.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Acht_Zaligheden_(Bijbel)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

2 minuten geleden zei Hopper:

Ik dacht dat het over de Bergrede ging.  Ik zit nog even naar die 8 zaligsprekingen te kijken.   Er zijn er 6 geschreven in de toekomstige tijd (zij zullen) en de eerste en de laatste in tegenwoordigheid (voor hen is). Nummer 6 "Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien." gaat over de verwoestijning van de ziel.  God kan alleen zichzelf geven waar de mens zich geheel heeft afgewend van de uiterlijke dingen.  En daarmee bedoel ik dan natuurlijk niet dat je in een klooster zit, dat is vals spelen, dat werkt niet.  En als God zichzelf geeft, dan zul je God 'zien'.   Uiteraard niet met je fysieke ogen en ook niet met het geestelijk oog.  Het is de mystieke eenwording met God. Nummer 6 valt onder 'zij zullen'.   Dat betekent dat het in iemands leven kan plaats hebben.  Het Koninkrijk is dan weer 'zijnde'.

Een tekst geschreven als these-antithese-synthese gaat uit van een propositie (bewering), een ontkenning (negatie) en een oplossing (de synthese). De bergrede wordt door enkelen exegeten uitgelegd met deze formule als centrale stijlfiguur, in die zin kan de betekenis uitgebreid worden naar waarheidsvinding in algemene zin.  

8 minuten geleden zei Hopper:

En daarmee bedoel ik dan natuurlijk niet dat je in een klooster zit, dat is vals spelen, dat werkt niet.

Als interludium misschien niet onbelangrijk om ook kennis te willen nemen van enerzijds, waarin het probleem van synchronisatie wordt opgemerkt, het filosofenprobleem in de informatica, anderzijds de wet van de uitgesloten derden. Of simpel is het moeilijkst, het is immers onmogelijk om te kiezen uit opties die we in de eerste plaats niet kennen, in de tweede plaats verwerking vereisen alvorens hier überhaupt enig oordeel over te kunnen vellen. Kortom, enig denkwerk een must.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Een tekst geschreven als these-antithese-synthese gaat uit van een propositie (bewering), een ontkenning (negatie) en een oplossing (de synthese). De bergrede wordt door enkelen exegeten uitgelegd met deze formule als centrale stijlfiguur, in die zin kan de betekenis uitgebreid worden naar waarheidsvinding in algemene zin.  

Ik ben daar niet zo'n liefhebber van.  Het idee dat iets voor 'ons' een oplossing moet zijn vind ik niet de goede weg.  Ook het woord 'waarheidsvinding' vind ik foutief.  Het veronderstelt al een vinder die waarheid vindt.  Komen we weer uit bij 'de zoeker is het gezochte' en andere platgetreden paden.

 

Jezus zegt: IK bén de waarheid.  Dat zit je midden in de kern van het mysterie en dan zit je ook midden in zelf-exegese.  We moeten dat goed voor ogen houden als Jezus dat zegt en zichzelf (Mij) er mee bedoeld.  Dan gaat het opeens over existentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hopper:

Ik ben daar niet zo'n liefhebber van.  Het idee dat iets voor 'ons' een oplossing moet zijn vind ik niet de goede weg.  Ook het woord 'waarheidsvinding' vind ik foutief.  Het veronderstelt al een vinder die waarheid vindt.  Komen we weer uit bij 'de zoeker is het gezochte' en andere platgetreden paden. Jezus zegt: IK bén de waarheid.  Dat zit je midden in de kern van het mysterie en dan zit je ook midden in zelf-exegese.  We moeten dat goed voor ogen houden als Jezus dat zegt en zichzelf (Mij) er mee bedoeld.  Dan gaat het opeens over existentie.

Dat is dat paraconsistente waar in de logica naar verwezen wordt, dat een berg (cfr. een gegeven obstakel) tegelijk wel/niet kan bestaan. Hoe bepaal je dan wat waar en/of onwaar is? 

19 minuten geleden zei Hopper:

Ik ben daar niet zo'n liefhebber van.

Dankbaarheid is als een geschenk waarvan het zonde zou zijn om het in de verpakking te laten.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei TTC:

Dat is dat paraconsistente waar in de logica naar verwezen wordt, dat een berg (cfr. een gegeven obstakel) tegelijk wel/niet kan bestaan. Hoe bepaal je dan wat waar en/of onwaar is? 

 

Jezus zegt: ik bén de waarheid.  In het 'zijn' van die waarheid wordt bepaald wat waar is en wat onwaar is.  Dat is een paraconsistente logica, welke het intellect niet rechtstreeks begrijpen kan.  Wie tegenwoordigheid met het intellect wil begrijpen, die komt van een koude kermis thuis.   Wie God 'verdingt' met het verbeeldingsvermogen komt van een nog koudere kermis thuis.  Wie de leer van Jezus wil begrijpen heeft aan één woord genoeg: liefde.  Liefde schenkt weg, kan niks bezitten.  Dat staat feitelijk in Matt 5:48.  Door het schenken van de mens aan zijn naaste wordt de mens gelijk aan de Vader, welke gekend kan worden als Liefde en die óók schenkt. 

Liefde kan niet bezitten, maar alleen schenken.  Liefde bedrijft ook geen ruilhandel.  Ga geen 'liefde' schenken aan de medemens in de verwachting dat de Vader gaat schenken.  Dat is de lering van de tempelreiniging: verjaag de handelaar uit je hart.  In de Godheid liggen vele mogelijkheden voor de mens, als hij maar eens zou stoppen met 'hebben'.  Zie hoe 'de doden' met hun smartfoon ieder 'moment' wensen vast te leggen zodat ze 'de tijd' kunnen vangen.   Dan leef je niet in tegenwoordigheid maar in tijdsbesef, dan wil je de tijd 'hebben'.

4 uur geleden zei TTC:

Misschien kunnen we pas over ervaringskennis spreken door het, wat het ook is, eerst eens te proberen.

Je kunt geen ervaring opdoen als je verwachtingen hebt over de kennis die je wilt opdoen.  Dan is de eigenwillendheid nog aanwezig.  Zolang er nog 'willen' is in de mens ligt het 'noumenale' buiten bereik.  Terwijl een kind kan bedenken dat er een geestelijke wereld is buiten de zintuigelijke wereld, iedere mens maakt  iedere nacht er weer kennis mee.  Jezus zegt: "Niet mijn wil geschiedde", maar ik zie een wereld vol met gelovigen die naar de hemel willen.  Jezus heeft geen leer waar je de krenten uit de pap kunt vissen en je de rest kunt weggooien.  Mensen nemen zichzelf veel te serieus en de leer te weinig.  Wie verzint er nou zoiets als prosternatie?   Dat is geen wegschenken, dat is onderdanigheid.  Liefde kan niet gedijen in onderdanigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:
  • Jezus zegt: ik bén de waarheid.  
  • In het 'zijn' van die waarheid wordt bepaald wat waar is en wat onwaar is.  
  • Dat is een paraconsistente logica, welke het intellect niet rechtstreeks begrijpen kan.

Misschien zijn ze daar ook helemaal niet mee bezig, deze wereld gaat immers enkel om geld. 

6 uur geleden zei Hopper:

Je kunt geen ervaring opdoen als je verwachtingen hebt over de kennis die je wilt opdoen.  Dan is de eigenwillendheid nog aanwezig.  Zolang er nog 'willen' is in de mens ligt het 'noumenale' buiten bereik.  Terwijl een kind kan bedenken dat er een geestelijke wereld is buiten de zintuigelijke wereld, iedere mens maakt  iedere nacht er weer kennis mee.  Jezus zegt: "Niet mijn wil geschiedde", maar ik zie een wereld vol met gelovigen die naar de hemel willen.  Jezus heeft geen leer waar je de krenten uit de pap kunt vissen en je de rest kunt weggooien.  Mensen nemen zichzelf veel te serieus en de leer te weinig.  Wie verzint er nou zoiets als prosternatie?   Dat is geen wegschenken, dat is onderdanigheid.  Liefde kan niet gedijen in onderdanigheid.

We kunnen maar de pech hebben dat contexten uit hun verband worden gerukt zodat het altijd verkeerd is. 

6 uur geleden zei Hopper:

Wie verzint er nou zoiets als prosternatie?

Veel gelovigen ervaren door prosternatie een gevoel van 'high' zijn, een intense mystieke ervaring. Ook wordt wel vermoed dat door prosternatie bepaalde gebieden in de voorste hersenlobben beter doorbloed raken waardoor hogere hersenfuncties zoals geheugen en geweten beter gaan functioneren.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Je kunt geen ervaring opdoen als je verwachtingen hebt over de kennis die je wilt opdoen.

Dit kan gradueel ontluikend leiden tot de ervaring van toenemende complexiteit, in die zin openbarend en/of holistisch van signature. Of beter, op deze manier, middels zelflering, kunnen op verschillende domeinen kloven ontstaan, op het vlak van ervaring, kennis, cultuur, communicatie, logica, een kloof in de diepte, van beleving, van zingeving en aspiraties die in het hoopvolle hart gedragen worden. Deze transformatie kan weerspiegeld worden middels visieschetsen van waaruit het evolutionaire kenmerk blijkt, deskundiger hulp genoodzakend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-9-2022 om 20:10 zei Tomega:

Wat is waar?

Meer dan waarschijnlijk zijn hulpvragen over een aantal logicakwesties meer doordacht dan we zonder onderzoek onmogelijk adequaat kunnen beoordelen, in het andere geval zou het immers niet meer dan raaskallen zijn in een redelijk voorspelbaar hopeloze poging om er sociaal nog bij te horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Kunnen er zelfs visieschetsen van maken, zodat helder wordt dat er misschien meer verwarring is dan begrip. 

image.png.eabc3a43195729b9fecdd2f947f84a4e.png

Alleen van het kijken naar zo'n plaatje krijg ik al geestelijke kortsluiting.

4 uur geleden zei TTC:

 

Veel gelovigen ervaren door prosternatie een gevoel van 'high' zijn, een intense mystieke ervaring. Ook wordt wel vermoed dat door prosternatie bepaalde gebieden in de voorste hersenlobben beter doorbloed raken waardoor hogere hersenfuncties zoals geheugen en geweten beter gaan functioneren.

Dan is prosternatie een drug.  Van mystieke ervaringen wordt je juist niet 'high'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Alleen van het kijken naar zo'n plaatje krijg ik al geestelijke kortsluiting.

Het derde punt betreft de noodzaak van mislukkingen, domheid is immers het onuitputtelijk vermogen van mensen om zichzelf dwars te zitten. De Franse filosoof Gaston Bachelard sprak hierover in termen van epistemologische obstakels. De verblinding door de eerste indruk, systeemdwang, de neiging de hele wereld te zien in het licht van een pakkende metafoor, holisme, animisme, routine vormen obstakels die de wetenschappelijke ontwikkeling vertragen of tegengaan. Maar tegelijk is domheid functioneel noodzakelijk, omdat kennis het product is van de reeks min of meer mislukte pogingen de obstakels te overwinnen die het denken eigen zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Wees maar voorzichtig met die paddenstoel waarop je zit, er staat nergens dat het over een drug gaat. 

De mensheid zoekt al eeuwen naar 'andere geestestoestanden'.  Prosternastie is -als jij gelijk hebt- niet verschillend van de wervelende derwisjen wat een spirituele opstijging zou moeten veroorzaken.   Boeddhisten zijn soms ook merkwaardig bezig met zoiets als object gerichte meditatie.  Huh?  We leven in een wereld vol met objecten.  Ik zie prosternatie als niet-christelijk.

Christelijk zou je volgens mij alleen zijn als je de leer van Jezus volgt, maar daar is ook onder christenen niet zoveel belangstelling voor.  Contemplatie is volgens mij heel erg christelijk, mits het dan weer niet een meditatieve kant op gaat.  De diepere achtergrond van de uitspraken en vergelijkingen van Jezus zijn alleen bereikbaar middels contemplatie.   Volgens mij dan, veel christenen zullen het oneens zijn.

2 uur geleden zei TTC:

Maar tegelijk is domheid functioneel noodzakelijk, omdat kennis het product is van de reeks min of meer mislukte pogingen de obstakels te overwinnen die het denken eigen zijn. 

Domheid houdt zichzelf in stand.  Dus of dat functioneel noodzakelijk is valt te betwijfelen.   Zolang de mens de eigen mening nog als waar beschouwt wordt de domheid door zichzelf in stand gehouden.  Er blijft contemplatie buiten bereik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

De mensheid zoekt al eeuwen naar 'andere geestestoestanden'.  Prosternastie is -als jij gelijk hebt- niet verschillend van de wervelende derwisjen wat een spirituele opstijging zou moeten veroorzaken.   Boeddhisten zijn soms ook merkwaardig bezig met zoiets als object gerichte meditatie.  Huh?  We leven in een wereld vol met objecten.  Ik zie prosternatie als niet-christelijk. Christelijk zou je volgens mij alleen zijn als je de leer van Jezus volgt, maar daar is ook onder christenen niet zoveel belangstelling voor.  Contemplatie is volgens mij heel erg christelijk, mits het dan weer niet een meditatieve kant op gaat.  De diepere achtergrond van de uitspraken en vergelijkingen van Jezus zijn alleen bereikbaar middels contemplatie.   Volgens mij dan, veel christenen zullen het oneens zijn. Domheid houdt zichzelf in stand.  Dus of dat functioneel noodzakelijk is valt te betwijfelen.   Zolang de mens de eigen mening nog als waar beschouwt wordt de domheid door zichzelf in stand gehouden.  Er blijft contemplatie buiten bereik.

Die smalle weg lijkt steeds langer te worden naarmate je er iets over zou willen zeggen, het is een bizar fenomeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Die smalle weg lijkt steeds langer te worden naarmate je er iets over zou willen zeggen, het is een bizar fenomeen.

Het huis van de Vader is dichter bij dan dat je zelf bent, de smalle weg is in feite zó kort dat men hem over het hoofd ziet.  Vandaar dat de brede weg de voorkeur geniet, die eindigt in een gedacht/bedacht hiernamaals.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

Het huis van de Vader is dichter bij dan dat je zelf bent, de smalle weg is in feite zó kort dat men hem over het hoofd ziet.  Vandaar dat de brede weg de voorkeur geniet, die eindigt in een gedacht/bedacht hiernamaals.

Misschien leven we daarin, en is er zelfs geen weg. 

28 minuten geleden zei Hopper:

Domheid houdt zichzelf in stand, dus of dat functioneel noodzakelijk is valt te betwijfelen.

Getallen op briefjes en munten veranderen niet wanneer prijzen verhogen of verlagen, de rest noemt marktwerking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Letterlijk betekent contemplatie het scheiden van iets uit zijn omgeving.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Contemplatie

Citaat

Hoewel contemplatie en meditatie nauw aan elkaar verwant zijn, is er een verschil: bij meditatie wordt vaak een onderwerp, iets of iemand in het midden van de aandacht geplaatst (objectgerichte meditatie), bij contemplatie probeert men zich meer ontvankelijk op te stellen en te verblijven bij het voorwerp van contemplatie om zich hierdoor te laten doordringen. Zo kan de verhouding subject-object worden omgezet in een verhouding tussen twee subjecten. Als voorwerp of liever onderwerp van contemplatie kan men bijvoorbeeld God, Jezus, een Bijbeltekst, een spirituele tekst of een deugd kiezen. Het contemplatief lezen van de Bijbel noemt men de lectio divina.

Klopt.  Bij het scheiden uit de omgeving wijzigt de subject-object verhouding, iets wat bij object gericht meditatie juist niet gebeurd.  Merk ook op dat men in dit stukje tekst 'liever' een onderwerp heeft van contemplatie dan een voorwerp.   Voorwerp wordt al snel weer 'object'.  En als God of Jezus 'object' is dan is God of Jezus al weer 'ding-gemaakt'.  Het gaat om de verhouding tussen twee subjecten (Subject is altijd het onderliggende).   Daarom is de voetwassing ook zo sprekend , Jezus is in de voetwassing niet object, maar subject.

Citaat

Meestal gebruikt men de term contemplatie specifiek bij de kloosterorden die een beschouwend oftewel contemplatief leven leiden, met name onder een kloosterregel als de Regel van Benedictus, die gebed, studie en stilte tot het hart van het monastieke leven maakt. De leden van deze orden verlaten hun klooster of abdij niet (stabilitas loci) en houden zich aan een strakke vorm van clausuur.

Clausuur (het afgescheiden gebied waarbinnen de monniken of slotzusters (monialen) leven) werkt niet.   Ook een afgescheiden gebied zoals een klooster is object, net zoals de andere monniken of slotzusters.  Beter is m.i. in het volle leven staan met al haar verleidingen, dan is de scheiding (verwoestijning van de ziel) indringender.  Want het moge duidelijk zijn dat we de ziel uit haar omgeving aan het scheiden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Klopt.  Bij het scheiden uit de omgeving wijzigt de subject-object verhouding, iets wat bij object gericht meditatie juist niet gebeurd.  Merk ook op dat men in dit stukje tekst 'liever' een onderwerp heeft van contemplatie dan een voorwerp.   Voorwerp wordt al snel weer 'object'.  En als God of Jezus 'object' is dan is God of Jezus al weer 'ding-gemaakt'.  Het gaat om de verhouding tussen twee subjecten (Subject is altijd het onderliggende).   Daarom is de voetwassing ook zo sprekend , Jezus is in de voetwassing niet object, maar subject.

Zo kan een bergmetafoor staan voor elk willekeurig object van meditatie, op de agora bespreekbaar gesteld. 

7 minuten geleden zei Hopper:

Clausuur (het afgescheiden gebied waarbinnen de monniken of slotzusters (monialen) leven) werkt niet.   Ook een afgescheiden gebied zoals een klooster is object, net zoals de andere monniken of slotzusters.  Beter is m.i. in het volle leven staan met al haar verleidingen, dan is de scheiding (verwoestijning van de ziel) indringender.  Want het moge duidelijk zijn dat we de ziel uit haar omgeving aan het scheiden zijn.

Simpel is het moeilijkst, zodat voor de ene partij een probleem kan opgelost zijn, voor de andere niet. Maar het heeft niets met logica of het denken daarover te maken, dat behoort wellicht meer tot de bedenkers van zwijgspiraaltheorieën en bijhorende geplogenheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei TTC:

Twee woorden zijn elkaars homoniemen als ze op dezelfde manier worden uitgesproken en geschreven, maar verschillende betekenissen hebben.

De kwestie is, blijf in beweging als je stil staat.  Als je je aangetrokken voelt tot 'iets' ben je het 'niets' kwijt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

De kwestie is, blijf in beweging als je stil staat.  Als je je aangetrokken voelt tot 'iets' ben je het 'niets' kwijt.

Non-lineaire katalysatoren zijn dan ook tijdloos, overgeleverd aan de vrije wil waar verschillende manieren van denken en logica niets mee te maken heeft.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Non-lineaire katalysatoren zijn dan ook tijdloos, overgeleverd aan de vrije wil waar verschillende manieren van denken en logica niets mee te maken heeft.

Jezus was uit een vrouw geboren, de Vader is ongeboren.  Zou dat ooit iemand zijn opgevallen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid