Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

59 minuten geleden zei TTC:

Herstelonderzoek zonder er ook economie bij te betrekken, is als gaan vissen zonder vislijn.

In de Bergrede heeft de economie geen enkele betekenis.  Economie is leuk om over te kletsen om de tijd te verbeiden op een feestje omdat je gesprekspartners geen andere praat hebben, maar dat is het dan ook wel.

3 uur geleden zei TTC:

De verwarring stopt niet omdat bergmetaforen bestaan, zoveel is wel duidelijk. 

In het 'niets' kan geen enkele verwarring meer bestaan.    Verwarring bestaat alleen binnen het denken over van alles en nog wat.  Meet met geen enkele maat en je bent al in het 'niets'.   Advies van Jezus zelve, welke ik van harte aan kan bevelen.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

11 minuten geleden zei Hopper:

In de Bergrede heeft de economie geen enkele betekenis.  Economie is leuk om over te kletsen om de tijd te verbeiden op een feestje omdat je gesprekspartners geen andere praat hebben, maar dat is het dan ook wel. In het 'niets' kan geen enkele verwarring meer bestaan.    Verwarring bestaat alleen binnen het denken over van alles en nog wat.  Meet met geen enkele maat en je bent al in het 'niets'.   Advies van Jezus zelve, welke ik van harte aan kan bevelen.

Loslaten en/of dis-identificatie is een innerlijk transformerend proces waar de nieuwe ggz kwetsbare mensen best in kan begeleiden, het is echter nog niet zo duidelijk of de oude ggz hieronder hetzelfde begrijpt dan wat onbeholpen klanten in alle bedachtzaamheid trachten te ventileren, hou moed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Hopper:

In de Bergrede heeft de economie geen enkele betekenis.

Het aantal studiewerken dat zich baseert op zoiets simpels als de behoeftepiramide van Maslow kan een mens in een leven niet gelezen krijgen, maar het lijkt wel verdacht veel op een metaforische berg.  De vele representaties hiervan, ingebed binnen haast ontelbare stromingen die stuk voor stuk deel uitmaken van een wereldbeeld zoals we in het eeuwige hier en nu ervaren, maken het voor het navigerende zelf niet makkelijker om subtiele nuances op te merken die als universeel gezien kunnen worden. Economie is daarom ook een sociale wetenschap, aangevuld met zoveel meer disciplines die ons doen verbazen en verwonderen dat we het nog steeds moeten hebben over de meest fundamentele begrippen die ten grondslag liggen aan dat wat het profane speelveld op deze of gene manier kleurt.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Loslaten en/of dis-identificatie is een innerlijk transformerend proces waar de nieuwe ggz kwetsbare mensen best in kan begeleiden, het is echter nog niet zo duidelijk of de oude ggz hieronder hetzelfde begrijpt dan wat onbeholpen klanten in alle bedachtzaamheid trachten te ventileren, hou moed.

Het loslaten kan alleen geschieden dmv 'laten'.   Voor GGZ kwetsbare mensen is deze weg bijna niet te doen, tenzij ze naar goede raad willen luisteren, hetgeen doorgaans niet het geval is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Hopper:

Het loslaten kan alleen geschieden dmv 'laten'.   Voor GGZ kwetsbare mensen is deze weg bijna niet te doen, tenzij ze naar goede raad willen luisteren, hetgeen doorgaans niet het geval is.

Gradueel voortschrijdend is het vermoeden gegroeid dat de psychische draagkracht van het navigerende zelf ernstig kan verzwaard worden door een aantal metaconcepten diepgaander te integreren in denken en zijn, wat echter geen garantie biedt dat onderzoeksvragen die hier vrijwel spontaan uit volgen ook op enige aandacht en ontvankelijkheid kunnen rekenen, van harte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Gradueel voortschrijdend is het vermoeden gegroeid dat de psychische draagkracht van het navigerende zelf ernstig kan verzwaard worden door een aantal metaconcepten diepgaander te integreren in denken en zijn, wat echter geen garantie biedt dat onderzoeksvragen die hier vrijwel spontaan uit volgen ook op enige aandacht en ontvankelijkheid kunnen rekenen, van harte.

1 Korintiërs 13 nog maar een keer:

Citaat

4 De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 

5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 

6 Ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 

7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.

Liefde vergt geen enkele psychische draagkracht.  Zoals Jezus leert: liefde voor de medemens.  Emoties zoals zich boos maken zullen verdwijnen (laten), alleen liefde ziet hoe de dingen werkelijk zijn.  Je noemt aandacht en ontvankelijkheid , die begrippen zullen de mens ook duidelijk worden als hij de afslag neemt zoals 1 Kor 13 schrijft.  Volharden is dan vanzelfsprekend.  Alleen de liefde geeft psychische draagkracht om de moeilijkste perioden in een mensenleven te volbrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Liefde vergt geen enkele psychische draagkracht.  Zoals Jezus leert: liefde voor de medemens.  Emoties zoals zich boos maken zullen verdwijnen (laten), alleen liefde ziet hoe de dingen werkelijk zijn.  Je noemt aandacht en ontvankelijkheid , die begrippen zullen de mens ook duidelijk worden als hij de afslag neemt zoals 1 Kor 13 schrijft.  Volharden is dan vanzelfsprekend.  Alleen de liefde geeft psychische draagkracht om de moeilijkste perioden in een mensenleven te volbrengen.

De noösfeer is de planetaire sfeer van de geest of denklaag van planeet Aarde. Om het idee van de noösfeer te begrijpen, moeten we ons bewustzijn verheffen en onszelf openen tot de meest algemene, elementaire en kosmische principes van het leven op aarde. Als het mentale omhulsel van de planeet karakteriseert de noösfeer geest en bewustzijn als een unitair fenomeen. Dit betekent dat de kwaliteit en de aard van onze individuele en collectieve gedachten direct de noösfeer beïnvloedt en de kwaliteit schept van ons milieu - de biosfeer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

De noösfeer is de planetaire sfeer van de geest of denklaag van planeet Aarde. Om het idee van de noösfeer te begrijpen, moeten we ons bewustzijn verheffen en onszelf openen tot de meest algemene, elementaire en kosmische principes van het leven op aarde. Als het mentale omhulsel van de planeet karakteriseert de noösfeer geest en bewustzijn als een unitair fenomeen. Dit betekent dat de kwaliteit en de aard van onze individuele en collectieve gedachten direct de noösfeer beïnvloedt en de kwaliteit schept van ons milieu - de biosfeer.

Het komt mij voor als onzin wat je nu schrijft.  Bewustzijn kun je niet verheffen, het is de relatie tussen subject en object.  Ik ben niet zo van die New Age stromingen welke ik sowieso niet begrijp.  De kwaliteit van mijn of jouw gedachten staat onder invloed van ons emotionele leven.  Zelfzuchtige emoties geven zelfzuchtige gedachten, liefde geeft onzelfzuchtige gedachten.   Zoiets als collectieve gedachten bestaat al helemaal niet.   Het is het gelijke wat zichzelf zoekt.   Zelfzucht zoekt zelfzucht (Daarom vonden Berlusconi en Poetin elkaar aardig), liefde vindt zijn weg in het één-zijn van de Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Het komt mij voor als onzin wat je nu schrijft.  Bewustzijn kun je niet verheffen, het is de relatie tussen subject en object.  Ik ben niet zo van die New Age stromingen welke ik sowieso niet begrijp.  De kwaliteit van mijn of jouw gedachten staat onder invloed van ons emotionele leven.  Zelfzuchtige emoties geven zelfzuchtige gedachten, liefde geeft onzelfzuchtige gedachten.   Zoiets als collectieve gedachten bestaat al helemaal niet.   Het is het gelijke wat zichzelf zoekt.   Zelfzucht zoekt zelfzucht (Daarom vonden Berlusconi en Poetin elkaar aardig), liefde vindt zijn weg in het één-zijn van de Christus.

Aanvankelijk zijn die prentjes van Einstein wel grappig, pas achteraf lees je misschien dat zij die zich aan fundamenteel onderzoek en een aantal logicakwesties gewaagd hebben in de psychiatrie zijn terecht gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Zelfzucht zoekt zelfzucht, daarom vonden Berlusconi en Poetin elkaar aardig, liefde vindt zijn weg in het één-zijn van de Christus.

Hoe bevreemdend is niet een situatie waarin je rondom jou mensen in paniek ziet slaan omdat al hun spaargelden in het niets opgaan en zelf heb je daar absoluut geen last van? Het is geen raadsel waar je raketwetenschap voor nodig hebt, het is gebaseerd op authentieke ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Hoe bevreemdend is niet een situatie waarin je rondom jou mensen in paniek ziet slaan omdat al hun spaargelden in het niets opgaan en zelf heb je daar absoluut geen last van? Het is geen raadsel waar je raketwetenschap voor nodig hebt, het is gebaseerd op authentieke ervaring.

Aanvankelijk is het mss bevreemdend.  Maar ik heb 'de weg' afgelegd en daarbij in tegenwoordigheid afstand gedaan van al mijn bezittingen.  Spaargeld kan alleen van nut zijn in een gedachte/bedachte toekomst.   Zo'n gedachte/bedachte toekomst kan de mens emotioneel instabiel maken.   Dit gezegd hebbende heb ik zelf ook spaargeld wat het afgelopen jaar 10% minder van waarde is geworden.  Het beroert mij niet.  Zou het mij beroeren, dan transformeer ik mijzelf weer in een heb-mens.  Doch de zijn-mens kan niets bezitten, die kan alleen maar 'zijn' zonder enige restwaarde.  Dat is de daadwerkelijke armoede die Jezus predikt in de Bergrede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Aanvankelijk is het mss bevreemdend.  Maar ik heb 'de weg' afgelegd en daarbij in tegenwoordigheid afstand gedaan van al mijn bezittingen.  Spaargeld kan alleen van nut zijn in een gedachte/bedachte toekomst.   Zo'n gedachte/bedachte toekomst kan de mens emotioneel instabiel maken.   Dit gezegd hebbende heb ik zelf ook spaargeld wat het afgelopen jaar 10% minder van waarde is geworden.  Het beroert mij niet.  Zou het mij beroeren, dan transformeer ik mijzelf weer in een heb-mens.  Doch de zijn-mens kan niets bezitten, die kan alleen maar 'zijn' zonder enige restwaarde.  Dat is de daadwerkelijke armoede die Jezus predikt in de Bergrede.

Het maakt niet binnen welke context een reactie geplaatst wordt, de context wordt toch veranderd. De ervaring gaat over in een zone werken waar hyperinflatie plots van kracht wordt en mensen hun spaargeld van een heel leven in rook zien opgaan, maar zelf heb je een paar dollars op zak die niet onderhevig zijn aan inflatie. Dat contrast zien we niet wanneer we ons beperken tot de universele verkeersvergelijking die zich in de overkoepelende waarheid als onveranderlijk laat opmerken, maar wel de absurditeit van wat er onderliggend gebeurt transparant maakt. Ergo, het dal-perspectief is wezenlijk anders dan het hogere systeemniveau, maar toch leven we evengoed in het dal waar we getuige zijn van al deze gebeurtenissen,  wat ons diep in het hart raakt. 

14 minuten geleden zei Hopper:

Dit gezegd hebbende heb ik zelf ook spaargeld wat het afgelopen jaar 10% minder van waarde is geworden.

Met 10% valt dat redelijk mee, probeer je hetzelfde eens voor te stellen met 1000%. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hopper:

Aanvankelijk is het mss bevreemdend.

Tijdens de cursus stelde zich de vraag hoe het überhaupt mogelijk is om te spreken van evolutie in het licht van een planeet die altijd dezelfde baan rond de zon draait. Hoe verhoudt zich dit tot de aspiraties van de nieuwe ggz waarin een fluweelzachte paradigmashift gesuggereerd wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-10-2022 om 14:44 zei Flawless victory:

Er is zeker wel sprake van een Nieuw Verbond.

In afwachting van respons op een aantal oprecht welgemeende onderzoeksvragen hebben we gemakshalve een lijstje van interessante lijstjes gemaakt, om er zeker van te kunnen zijn dat het nooit eens een keertje simpel mag zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-10-2022 om 09:02 zei Tomega:

Wie niet wil horen moet voelen.

Nyaya is geen logica omwille van de logica alleen, leerlingen meenden dat het verkrijgen van valide kennis de enige manier was om zich te kunnen vrijmaken van het lijden. Zij spanden zich daarom enorm in om aan valide bronnen van kennis te komen en die te onderscheiden van foutieve opvattingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Hopper:

Dit gezegd hebbende heb ik zelf ook spaargeld wat het afgelopen jaar 10% minder van waarde is geworden.

Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie stortte de economie van Rusland volledig in. De communistische partij gaf de politieke macht uit handen, en mede hierdoor kwam de economie in een vrije val. Per 1 januari 1992 liet president Boris Jeltsin de prijzen vrij in de hoop daarmee de lege winkels te vullen. De prijzen verviervoudigden van de ene op de andere dag en bleven het land lange tijd plagen. In het jaar 2000 was bijna 2 miljoen Russische roebel nodig wat in 1990 nog voor 100 roebel aangeschaft kon worden. Het spaargeld werd ook veel minder waard. Medio 1993 kregen de Russen twee weken de tijd 35.000 van hun oude roebels (circa 35 dollar) om te wisselen voor nieuwe roebels. Alles daarboven bleef op een spaarrekening voor een periode van zes maanden. Met de hoge inflatie van zo'n 2500% op jaarbasis was dit bijna niets meer waard na dat halfjaar.

Bron internet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-10-2022 om 17:20 zei Hopper:

Het beroert mij niet.

Zoals we nu gezien hebben dragen we allen die katalysator in ons, dit maakt het soms lastiger om het onpersoonlijke van het persoonlijke te onderscheiden. De katalysator is een gegeven of een beginsel, hoe we hiermee omgaan een keuze die naargelang de omgevingsfactoren kan variëren. Kortom, we kunnen niet zeggen dat iemand hiervan uitgesloten wordt, we kunnen hooguit zeggen hier in meer of mindere mate bewust van te zijn, met neveneffecten in deze of gene zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-10-2022 om 15:19 zei Hopper:

Geloven kan alleen functioneren als het geloven in iets anders is dan ik.

Na SD, PDT en ELM dat ons een breed en vooral dynamisch kader heeft opgeleverd, werd duidelijk dat het makkelijker is om subtiele nuances over het hoofd te zien dan ze op te merken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-10-2022 om 09:06 zei Tomega:

De geest laat zich niet bemennen en de kracht laat zich niet bemannen.

Toegegeven, we kunnen er maar moeilijk omheen dat het iets langer dan vijf minuten duurt om een lijst met yogakrachten naar intrinsieke waarde te beoordelen, maar eigenlijk ook niet de verantwoordelijkheid van kwetsbare mensen die er in alle bedachtzaamheid slechts hulpvragen over kunnen blijven ventileren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Voor die basale logicakwesties zullen we denkelijk reïncarnatie nodig hebben, omdat we het nu eenmaal zo gewend zijn.

Ik zie dat verband niet.  Reïncarnatie zou alleen maar uitstel zijn.  Als je je toch op de smalle weg wilt begeven dan kan dat ogenblikkelijk ook wel.  Hopen op reïncarnatie zou van opportunisme getuigen, dan kun je je net zo goed aansluiten bij de hiernamaals-gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Ik zie dat verband niet.  Reïncarnatie zou alleen maar uitstel zijn.  Als je je toch op de smalle weg wilt begeven dan kan dat ogenblikkelijk ook wel.  Hopen op reïncarnatie zou van opportunisme getuigen, dan kun je je net zo goed aansluiten bij de hiernamaals-gelovigen.

Herstel- en/of groeiprocessen zijn zoals altijd individueel te doorlopen, biflatie als katalysator helpt aanzienlijk om dit proces te versnellen. Dit genoopt een aantal kanttekeningen om niet tot te voorbarige conclusies te komen, meer een zaak van de geesteswetenschappen dan dat we hier als leken enige expertise zouden willen pretenderen. 

7 minuten geleden zei Hopper:

Als je je toch op de smalle weg wilt begeven dan kan dat ogenblikkelijk ook wel.

Fundamenteel onderzoek doet op zichzelf niets, tenzij bewustwording faciliteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid