Spring naar bijdragen

Geen vrouw op de kansel


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Flawless victory:

Wat ze met de kinderen doen weet ik niet, maar ook de vrouwen tussen de 17 en de 45 jaar moeten dan het leger in.

En dat vind jij als Christen wel een goed idee? Jezus vond het geen goed idee. Mat 26:52 Steek je zwaard terug,’ zei Jezus, ‘want wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.

Of misschien ‘Gij zult niet doden?’

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 288
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Maarten 't Hart groeide op in een soort van naargeestig gereformeerd christendom en is daardoor getraumatiseerd. Ik heb medelijden met hem. Maar de Bijbel als Gods woord dat uit de hemel was neergedaa

Betekenis discriminatie: het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen. (Dat is nogal subjectief, wie bepaalt of iets onrechtmatig is?) Als je het niet eens bent met het geloof of gemeente waa

De vraag is ook wat de roeping is van mannen en vrouwen in de kerk op basis van de bijbel. Op basis van de bijbel is het duidelijk dat vrouwen andere verantwoordelijkheden hebben gekregen van God dan

24 minuten geleden zei sandingisaskill:

Waarom? Blijkbaar ben je niet zo best op de hoogte van de ontwikkelingen binnen kerkelijk Nederland. Genoeg kerken waar het homohuwelijk geen enkel probleem is. Nu nog even uitvechten wie van de twee het vrouwtje op de kansel mag zijn.

Omdat het twee verschillende onderwerpen zijn. Ik wil best over homo's op de kansel praten maar het simpelweg off topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Goeiemoggel:

Omdat het twee verschillende onderwerpen zijn. Ik wil best over homo's op de kansel praten maar het simpelweg off topic.

Niet als de kerk het homohuwelijk gelijktrekt met het huwelijk tussen man en vrouw. Of wil je nu ineens beweren dat er dan wel sprake van discriminatie mag zijn?

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei sjako:

En dat vind jij als Christen wel een goed idee? Jezus vond het geen goed idee. Mat 26:52 Steek je zwaard terug,’ zei Jezus, ‘want wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.

Of misschien ‘Gij zult niet doden?’

Wat ik ervan vind doet er niet toe. Het is een feit.

Als je wilt weten hoe de forummers zich hiertoe verhouden wanneer de situatie zou ontstaan die dit feit zou doen gelden, kun je daar denk ik beter een nieuwe topic over openen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei sandingisaskill:

Niet als de kerk het homohuwelijk gelijktrekt met het huwelijk tussen man en vrouw. Of wil je nu ineens beweren dat er dan wel sprake van discriminatie mag zijn?

We hebben het over vrouwen op de kansel, niet over het homohuwelijk, dat is een ander onderwerp met andere overwegingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Goeiemoggel:

We hebben het over vrouwen op de kansel, niet over het homohuwelijk, dat is een ander onderwerp met andere overwegingen.

Als een vrouw met een vrouw trouwt, mag deze dus ook op de kansel en is mijn aangedragen punt geheel on topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hermanos2:

We lezen Paulus verkeerd. De vloek waarnaar verwezen wordt is de situatie vóór de Mozaische wet. Toen leidde zonde nog onherroepelijk tot de dood. Dat is de vloek die Jezus' offer wegnam. Paulus verwijst naar de 'law of sin and death' om dit te illustreren. 

Paulus gebruikt het woord wet op ongeveer 7 verschillende manieren. 

Ik begrijp niet waarom je een knip maakt bij de wet van Mozes. Uiteraard maakt het verschil dat deze wet erbij is gekomen (Romeinen 5), maar deze wet verdiept slechts het inzicht dat mensen zichzelf niet kunnen rechtvaardigen voor God.

12 uur geleden zei Hermanos2:

Psalm 119 bewijst dat de Mozaische wet niet als juk, last of vloek ervaren werd. Maar juist als zegen. Die uiteindelijk naar Jezus leidt. Maar door Jezus en Paulus bekrachtigd werd. Niet afgeschaft. 

Paulus zei ook dat de wet goed was; maar dat was niet het enige, want hij zei ook dat met de wet het goede niet in bereik lag, vanwege de zwakheid van de mens. Paulus zegt van zichzelf dat hij onberispelijk was naar de wet, maar toch was het hem schade. Paulus zei ook dat toen hij zoon van het gebod werd, dat het gebod in hem begon te leven, maar hij zelf begon te sterven. Paulus zegt dan ook: de letter doodt, de Geest doet leven. Paulus' bekrachtiging van de wet is dan ook dat deze de hele wereld strafwaardig verklaart en tegen die achtergrond is Jezus de weg om bij God te komen. Ook Jezus zelf preekt dit: zelfs de gerechtigheid van de farizeeen is niet toereikend.

12 uur geleden zei Hermanos2:

Jeremiah 31 schrijft dat het volk faalde om de wet te houden. Dit lag niet aan de wet maar aan de onvolmaakte mens. 

Daarom gaat God volgens Jeremiah 31 ertoe over om de wet in de harten te schrijven. Dus Hij gaat veranderen van stenen tafelen naar harten van vlees. 

De context laat zien dat dit nog niet gebeurt is. 

Heel het Oude Testament is een brevet van onvermogen van de mens; het is inderdaad zaak dat de wet in onze harten geschreven wordt; de letter doodt, de Geest maakt levend. Het is daarom zaak dat we elkaar niet meer met de letter van de wet lastig vallen.

12 uur geleden zei Hermanos2:

Dus vrouwen kunnen zeker taken vervullen in de gemeente. Het nieuwe testament geeft daar meerdere voorbeelden van. Maar het zijn geen leidinggevende taken. 

De Geest waait waarheen hij wil, ieder handelt naar de genade die hem of haar gegeven is.

11 uur geleden zei Thinkfree:

Ps: in dat rijtje is het enige dat uit het paradijs meegekomen is de band tussen man en vrouw de rest is een gevolg van de zonde.

in het paradijs was men man en vrouw, daar was niet het verschil tussen rijk-arm, Griek-Jood, slaaf-vrije.

Dat maakt dat je twee beredenerings fouten maakt m.i.

Jij leest een band van ondergeschiktheid in het paradijverhaal in die er niet is. God is een hulp voor Israel; zo werd de vrouw als hulp aan de man gegeven. Dat zegt dus niets over ondergeschiktheid of rolverdeling in het paradijs. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hetairos:

Je zult mij niet horen zeurpieten. Voor mij maakt het absoluut niets uit of het Woord van God via een man of via een vrouw naar mij toekomt. Het enige wat me interesseert is, of het een Woord van God is.

Het zijn juist de haantjes die zich er wel druk over maken, maar zij spreken dan ook niet de Woorden van God, want ze luisteren het liefst naar zichzelf en dringen zich ook altijd naar anderen op als degene met ultieme inzicht.

Je haalt ze er dan ook zó uit, die haantjes; ook hier op het forum. Ben er toevallig met één in gesprek. Of is dat geen toeval?

Natuurlijk is dat geen toeval. God heeft mij geschapen als een man, niet als e.o.a. sukkel die niet weet wat een haan is, of zichzelf ziet als kippetje. Maar tok lekker door hoor, dan hou ik me wel bezig met de knuppel en kan je die in het hoenderhok verwachten. Ben dertig jaar afwezig geweest in de kerk, en moet je nu eens kijken wat een stel wijven het tegenwoordig is geworden. Plezier met je theekransje kippetje, ik ga wel wat anders doen, van dit dwaze uniseks geleuter krijg ik alleen maar kippetjesvel.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hermanos2:

Alles wat ik schreef bedoelde ik zeer serieus en is bijbels gezien correct. Maar ik begrijp dat jouw mening vaststaat. Het is een overtuiging geworden. En dan heeft een uitlegging geen zin meer.

Je speelt op dit moment de vermoorde onschuld, Hermanos2.

Je schrijft dat je alles wat je schrijft zeer serieus bedoelt én bijbels gezien correct is. En dan schrijf je dat mijn mening vaststaat en dat het een overtuiging geworden is? Je concludeert: dan heeft uitlegging geen zin meer.

Met andere woorden: Hermanos2 ziet het correct en Hetarios ziet het fout. En dan is hij ook nog zo overtuigd van zijn gelijk, dat uitlegging geen zin meer heeft?

IK concludeer dan dat je gewoon met je mond vol met tanden zit en je bang bent dat mijn consistente en Bijbelse benadering de vloer met jouw 'correcte' zienswijze aanveegt.

Het is een heel slappe escape die je nu zoekt om het gesprek verder te ontvluchten, want je stelt namelijk in je bericht een aantal punten, waar ik je graag verder over zou horen. De punten die je noemt, zijn dus niet meer dan een aantal knuppels die je in het kippenhok gooit en dan snel wegloopt.

Je bent niet alleen een onwaardige gesprekspartner, maar ook een slechte apologeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei sandingisaskill:

Natuurlijk is dat geen toeval. God heeft mij geschapen als een man, niet als e.o.a. sukkel die niet weet wat een haan is, of zichzelf ziet als kippetje. Maar tok lekker door hoor, dan hou ik me wel bezig met de knuppel en kan je die in het hoenderhok verwachten. Ben dertig jaar afwezig geweest in de kerk, en moet je nu eens kijken wat een stel wijven het tegenwoordig is geworden. Plezier met je theekransje kippetje, ik ga wel wat anders doen, van dit dwaze uniseks geleuter krijg ik alleen maar kippetjesvel.

Ik heb de indruk dat het punt je ontgaat. Waar het om gaat is dat het Woord tot de gelovigen komt.  Als dat door een vrouw komt dan vindt het Woord Zijn Weg toch wel.  Zelf ben ik nooit in geloof opgebouwd door een vrouw. Maar er zijn mensen die dat wel hebben meegemaakt doorheen vrouwelijke voorgangers.   Ik ben dan ook van mening dat het een groot goed is dat in ons land dusdanige Godsdienstvrijheid heerst dat mensen zelf  kerken kunnen stichten. En dat deze zich niet naar bijvoorbeeld Roomse of synodale dogma’s hoeven te voegen.  Dat wil niet zeggen dat ik daar lid van zou worden.   Maar ik gun Gods veelkleurige wijsheid alle ruimte.   En als dragqueens een christelijke kerk willen stichten (en die zijn er inderdaad) dan gaan ze hun gang maar.  Deze zullen zich dan toch met de Schrift bezig moeten houden.  En wanneer ze heimelijk de spot zouden drijven met God dan staat dat hun relatie met God danig in de weg. Daar komen ze vanzelf achter dan. In de laatste minuten van deze bedeling zullen ze dan van hun geloof dienen te getuigen. Als het geloof niet op de Rots Jezus Christus  is gebouwd dan houdt het geen stand. Als het wel op de Rots Jezus Christus is gebouwd dan houdt het wel stand en dan doet het er niet meer toe of ze dragqueens zijn.  Want dan ziet God in hun uitsluitend de Zoon. 

Jezus ging aan tafel met prostituées. Niet omdat hij hun acties goedkeurde maar omdat Hij hen wilde opbouwen en hun leven transformeren en hun de Weg de Waarheid en het Leven wilde doen kennen.

Er zijn dragqueens die inderdaad mochten voorgaan in een kerk. Ik bid dat ze dit doen uit de oprechte wens te willen naderen tot God en niet om de draak met God te steken want dat zal hun dan bezuren. Daar hoef ik als gelovige niets aan te veranderen. God gaat Zijn Weg wel met hun. Want zoals ik al zei, dan houdt het geen stand.

 

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Flawless victory:

Ik heb de indruk dat het punt je ontgaat.

Het punt is dat het evangelie dat wordt verkracht naar eigen denkbeelden vruchteloos zal zijn. Enkel schijnvruchten en dus schijnheiligheid is wat ze produceert. En mensen zijn in staat om fabeltjes te geloven tot aan hun dood om vervolgens door God te worden toegesproken:

Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

En daar staan ze dan met hun zoetsappige nonsens verhaaltje heel verbaasd, en het enige wat ze kunnen zeggen: "dat is nieuw voor mij..." Maar dat is het niet en het is te laat om nog te kunnen leren van hun gigantische fout.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sandingisaskill:

Het punt is dat het evangelie dat wordt verkracht naar eigen denkbeelden vruchteloos zal zijn. Enkel schijnvruchten en dus schijnheiligheid is wat ze produceert. En mensen zijn in staat om fabeltjes te geloven tot aan hun dood om vervolgens door God te worden toegesproken:

Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

En daar staan ze dan met hun zoetsappige nonsens verhaaltje heel verbaasd, en het enige wat ze kunnen zeggen: "dat is nieuw voor mij..." Te laat om nog te kunnen leren van hun gigantische fout.


Ja klopt.  Ik heb alleen even 1 woordje vetgedrukt in je reactie en voor dat woordje - “dat” - zou ik het woord “als” schrijven. 

Er zijn in mijn optiek twee mogelijkheden: ofwel komt men alsnog tot het geloof van Jezus Christus, ofwel men drijft er de spot mee. In het laatste geval komen ze zichzelf inderdaad hard tegen.  God heeft maar een mosterdzaadje aan geloof in een mens nodig om hem of haar of een hemenhaar de Weg ten Leven te wijzen.  Dan volgt daar een innerlijke transformatie op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Flawless victory:

Ja klopt.  Ik heb alleen even 1 woordje vetgedrukt in je reactie en voor dat woordje - “dat” - zou ik het woord “als” schrijven. 

Er zijn in mijn optiek twee mogelijkheden: ofwel komt men alsnog tot het geloof van Jezus Christus, ofwel men drijft er de spot mee. In het laatste geval komen ze zichzelf inderdaad hard tegen.  God heeft maar een mosterdzaadje aan geloof in een mens nodig om hem of haar of een hemenhaar de Weg ten Leven te wijzen.  Dan volgt daar een innerlijke transformatie op. 

Dragqueens, homo's, hoeren, hoerenlopers, dieven, moordenaars, dronkaards, geweldenaars, feministen en wat dies meer zij, blijven niet zoals ze zijn en zullen afstand nemen van hun misdadige gedrag als ze God echt hebben leren kennen. Maar dergelijke mensen die onveranderd op de kansel verschijnen en hun vervloekte gedrag goedpraten en ook nog eens aan de man brengen als waarheid kunnen er wat mij betreft keihard van af vallen zo met hun grote smoel op iets dat niet makkelijk deukt. Misschien dat ze daar nog wat van leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk wat betreft vrouwen we twee dingen moeten onderscheiden. 1. Binnen de gemeente en 2. Buiten de gemeente. 
1. Paulus zegt dat vrouwen geen leidende rol mogen hebben binnen de gemeente.

2. Wat betreft de prediking buiten de gemeente kunnen vrouwen volledig een aandeel hebben. Dat zie je bijv bij de uitstorting van de heilige Geest bij Pinksteren. Alle soorten mensen, zowel mannen en vrouwen, gingen spreken in talen en profeteren. Dat kan je zien in Handelingen 2:16 en 17 

Nee, hier gebeurt wat via de profeet Joël is gezegd:  17 “‘En in de laatste dagen’, zegt God, ‘zal ik wat van mijn geest uitstorten op alle soorten mensen, en jullie zonen en dochters zullen profeteren, jullie jonge mannen zullen visioenen zien en jullie oude mannen zullen dromen dromen.

Hier staat dat ook dochters gingen profeteren en in talen gingen spreken. Psalm 68:11 voorzei dat al 

11 Jehovah geeft het bevel. De vrouwen die het goede nieuws verkondigen, zijn een groot leger

1 uur geleden zei Flawless victory:

En als dragqueens een christelijke kerk willen stichten (en die zijn er inderdaad) dan gaan ze hun gang maar.

Ik vind het walgelijk en het gaat tegen de wil van God in. Een man als vrouw verkleed is een gruwel in Gods ogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Paulus zegt dat vrouwen geen leidende rol mogen hebben binnen de gemeente.

 

De Heer mijn God Jezus Christus verscheen na de Opstanding als eerste aan de vrouwen.  Hij gaf juist hun een leidende positie in de verkondiging aan de mannen in de Gemeente. Er is helemaal niets op tegen.   Paulus had te maken met de religieuze cultuur van de toenmalige Joden. Lees de bijdragen van Hetairos nog eens, die legt het haarfijn uit. 

 

 

1 uur geleden zei sjako:

Ik vind het walgelijk en het gaat tegen de wil van God in. Een man als vrouw verkleed is een gruwel in Gods ogen.

Ach ja, God hield ook van mij toen ik nog een zondaar was. Gelukkig is Hij niet zoals de mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Flawless victory:

Paulus had te maken met de religieuze cultuur van de toenmalige Joden.

Dus hadden vrouwen hadden geen leidende rol. Ik denk dat dit komt omdat de vrouw als een helper voor de man is geschapen. De vrouw kwam uit de man. in de gemeente is het zo geregeld dat de vrouw geen leidende functie kan hebben. 
Buiten de gemeente is het een ander verhaal. Daar mogen vrouwen gewoon aan iedereen onderwijs geven. Sterker nog, vrouwen hebben in het algemeen meer tijd hiervoor.
1Kor 14:31 ev is dat duidelijk 

Want zo kunnen jullie allemaal een voor een profeteren, zodat iedereen kan leren en opgebouwd kan worden.  32 En de profeten moeten controle hebben over hun gave van de geest.  33 Want God is geen God van wanorde, maar van vrede. Zoals in alle gemeenten van de heiligen  34 moeten de vrouwen zwijgen in de gemeente, want het is hun niet toegestaan te spreken. In plaats daarvan moeten ze onderworpen zijn, zoals ook de wet zegt.  35 Als ze iets willen weten, moeten ze het thuis aan hun man vragen, want het is voor een vrouw een schande in de gemeente te spreken.

9 uur geleden zei Flawless victory:

Ach ja, God hield ook van mij toen ik nog een zondaar was. Gelukkig is Hij niet zoals de mensen.

2Tim 4:3 Want er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen;  4 en zij zullen hun oren van de waarheid afwenden en zich daarentegen tot onware verhalen keren.

Dit zegt genoeg denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei sjako:

Dus hadden vrouwen hadden geen leidende rol. Ik denk dat dit komt omdat de vrouw als een helper voor de man is geschapen. De vrouw kwam uit de man. 

2Tim 4:3 Want er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen;  4 en zij zullen hun oren van de waarheid afwenden en zich daarentegen tot onware verhalen keren.

Dit zegt genoeg denk ik.


Jou zegt het als religieuze genoeg maar je negeert dus totaal het punt dat Jezus maakte. Ook jou ontgaat het punt. Gelukkig zijn er voor mensen die zich net als de Joden van toen waar Paulus tegen sprak nog niet verlost weten in Christus,  ook nog kerken waar er geen vrouw op de kansel staat. Geen probleem wat mij betreft.  Goddank heeft God de religieuze toren van Babel dusdanig in stukken gescheurd dat het licht erdoorheen kan schijnen. Ik ben het volkomen met Hetairos eens:

Op 1-5-2022 om 10:36 zei Hetairos:

Wat mij betreft heb je helemaal gelijk, Peter. Alhoewel ikzelf niet traditioneel kerkelijk ben opgevoed, meen ik wel, dat het "Geen vrouw op de kansel" voortvloeit uit een dogmatisch denken.

Zoals je ook zelf al aangeeft, heeft Christus ons in Hem vrijgemaakt. Paulus adviseert dan ook: "Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen". Nu gaat het in de context van de tekst (Gal. 5:1) wel om de besnijdenis, maar natuurlijk ook om een principe.

Dogma's en leerstellingen zijn in feite kerkelijke wetten en regels die de 'oude' wet vervangen. En dus de vrijheid, die we feitelijk in Christus hebben, beperken. Naar mijn mening is dat nu precies waar jij tegen aanloopt.

Paulus liep daar ook tegenaan. In de gemeenten slopen allerlei cultureel/religieuze elementen binnen, waartegen hij als apostel wel moest optreden; men begreep al heel snel niet meer wat de vrijheid in Christus, de wet der vrijheid, betekende. Daardoor ontstonden gaandeweg in de gemeenten twee typen christenen: zij die de vrijheid in Christus alleen zochten en zij die wilden vasthouden aan hun tradities en leerstellingen.

Die scheiding bestaat tot op de huidige dag. Vandaar dat men er ook niet uitkomt. Want vóórdat er iets aan het probleem (de problemen?) kan worden gedaan, moet men erkennen dat het een dogmatisch - en geen Bijbels probleem is. En dat kan weleens een nog groter probleem zijn, als men beseft dat een hele kerkstroming op dogma's is gefundeerd. Dan blijft er maar één mogelijkheid....

 

Daarom schreef ik dan ook: 

Op 1-5-2022 om 12:55 zei Flawless victory:


De christen van de toekomst is in mijn optiek dan ook een mysticus. Voor hem is de toekomst niet verborgen.  De man en de vrouw van de toekomst zien de kerk strijden over de vrouw op de kansel, de doop, en de rest van het kaartenhuis, halen hun schouders op en trekken stilletjes verder. Ongezien. 

 

Ik leen maar even de woorden van Hetairos: vatte wie het vatten kan… want dit is een kwestie van zich bevrijd weten.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

2. Wat betreft de prediking buiten de gemeente kunnen vrouwen volledig een aandeel hebben. Dat zie je bijv bij de uitstorting van de heilige Geest bij Pinksteren. Alle soorten mensen, zowel mannen en vrouwen, gingen spreken in talen en profeteren. Dat kan je zien in Handelingen 2:16 en 17 

Hand 2;1-14:

1 En toen de dag van het Pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen eensgezind bijeen. 2 En plotseling kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en dat vervulde heel het huis waar zij zaten. 3 En aan hen werden tongen als van vuur gezien, die zich verdeelden, en het zat op ieder van hen. 4 En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen te spreken in andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken. 5 Nu woonden er Joden in Jeruzalem, godvrezende mannen uit alle volken die er onder de hemel zijn. 6 Toen dan dit geluid klonk, kwam de menigte samen en raakte in verwarring, want ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken. 7 En zij waren allen buiten zichzelf en verwonderden zich, en zij zeiden tegen elkaar: Zie, zijn het niet allen Galileeërs die daar spreken? 8 En hoe kunnen wij hen dan horen, eenieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? 9 Parthen, Meden en Elamieten en zij die inwoners zijn van Mesopotamië, Judea, Kappadocië, Pontus en Asia, 10 Frygië, Pamfylië, Egypte, en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, alsook de nu hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als proselieten, 11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze taal over de grote werken van God spreken. 12 En zij waren allen buiten zichzelf en raakten in onzekerheid, en de één zei tegen de ander: Wat wil dit toch zeggen? 13 Anderen zeiden spottend: Zij zijn vol zoete wijn. 14 Maar Petrus, die daar met de elf andere apostelen stond, verhief zijn stem en sprak tot hen: Joodse mannen en u allen die in Jeruzalem woont, dit moet u bekend zijn en laat mijn woorden tot uw oren doordringen:

De Geest vervult allen en zij beginnen te spreken in andere talen. Dat gebeurd in huis. Vervolgens is het Petrus die de toegestroomde menigte toespreekt. Dus de Geest daalt neer op de discipelen terwijl zij in huis waren. En Petrus is een man dus blijkt hieruit dat het een man is die uitlegt aan onbekenden wat er gebeurt. Het is Petrus die hen te woord staat.

Verder ben ik het met je eens dat God zijn Geest uitstort op man en vrouw zoals Hand 2;17 zegt en ook vers 18: "En ook op Mijn dienaren en op Mijn dienaressen zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten en zij zullen profeteren."

Dus als er al vrouwen bij waren,, zij spraken niet buiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Flawless victory:

Ik heb de indruk dat het punt je ontgaat. Waar het om gaat is dat het Woord tot de gelovigen komt.  Als dat door een vrouw komt dan vindt het Woord Zijn Weg toch wel.  Zelf ben ik nooit in geloof opgebouwd door een vrouw. Maar er zijn mensen die dat wel hebben meegemaakt doorheen vrouwelijke voorgangers.   Ik ben dan ook van mening dat het een groot goed is dat in ons land dusdanige Godsdienstvrijheid heerst dat mensen zelf  kerken kunnen stichten. En dat deze zich niet naar bijvoorbeeld Roomse of synodale dogma’s hoeven te voegen.  Dat wil niet zeggen dat ik daar lid van zou worden.   Maar ik gun Gods veelkleurige wijsheid alle ruimte.   En als dragqueens een christelijke kerk willen stichten (en die zijn er inderdaad) dan gaan ze hun gang maar.  Deze zullen zich dan toch met de Schrift bezig moeten houden.  En wanneer ze heimelijk de spot zouden drijven met God dan staat dat hun relatie met God danig in de weg. Daar komen ze vanzelf achter dan. In de laatste minuten van deze bedeling zullen ze dan van hun geloof dienen te getuigen. Als het geloof niet op de Rots Jezus Christus  is gebouwd dan houdt het geen stand. Als het wel op de Rots Jezus Christus is gebouwd dan houdt het wel stand en dan doet het er niet meer toe of ze dragqueens zijn.  Want dan ziet God in hun uitsluitend de Zoon. 

Jezus ging aan tafel met prostituées. Niet omdat hij hun acties goedkeurde maar omdat Hij hen wilde opbouwen en hun leven transformeren en hun de Weg de Waarheid en het Leven wilde doen kennen.

Er zijn dragqueens die inderdaad mochten voorgaan in een kerk. Ik bid dat ze dit doen uit de oprechte wens te willen naderen tot God en niet om de draak met God te steken want dat zal hun dan bezuren. Daar hoef ik als gelovige niets aan te veranderen. God gaat Zijn Weg wel met hun. Want zoals ik al zei, dan houdt het geen stand.

 

 

Het plaatje dat je hierbij gepresenteerd hebt zou ik liever niet willen zien.

En Paulus zegt dat wanneer er lieden zijn die het evangelie met verkeerde motieven verkondigen hij daar alleen maar blij mee is. Dat betekent niet dat het geen zonde is maar God gebruikt hetgeen in Hem gedaan wordt, en zondaars zijn we allemaal. Er staat ook dat "alles mag maar niet alles is nuttig". Zo is de genade Gods dus groot en is de vraag welke kant zo'n gemeente op gaat. Richting Christus en heiliging of versterking van de zonde. Het is net als met Heroïne gebruik. Geef de mensen methadon en ze hebben rust en gelegenheid om nog iets goeds met hun leven te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

11 Jehovah geeft het bevel. De vrouwen die het goede nieuws verkondigen, zijn een groot leger

Ik heb de tekst nagezocht, overigens vind ik hem in de statenvertaling in vers 12.

Er is inderdaad sprake van een leger (tsavah, (hebreeuwse grondtekst)), een leger van boodschapsters.

Psalm 86 vers 12 en 13: "12 De Heere gaf stof tot spreken; de boodschapsters van goede tijding vormden een groot leger. 13 De koningen van de legermachten vluchtten weg, zij vluchtten weg; maar zij die thuis bleef, deelde de buit uit."

Het betreft een psalm van David en gaat over de tijd dat het volk door de woestijn trok in de tijd van Mozes (vers 8 en 9). Daarbij spraken de vrouwen over hetgeen geschied was. Zij spraken de goede tijding van de overwinning zoals ook Christus de overwinning aan het kruis behaald heeft. Wat betreft de psalm gaat het over de overwinning onder leiding van Mozes en werd de boodschap verkondigt nadat de vijand verslagen was. Het betreft dus een veilige situatie.

Ook is het vrouwenleger dus anders dan het mannenleger. De vrouwen boodschappen, dat wil zeggen, vertellen, terwijl de mannen met het zwaard gevochten hebben. Dat is een verschil.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-5-2022 om 18:18 zei Flawless victory:

Dat geldt dan misschien nog voor Oekraïne, waar de vrouwen met de kinderen mogen vluchten maar de mannen dienstplicht moeten vervullen, maar in Nederland geldt dat niet meer. Daar heeft D66 wel voor gezorgd. Dus als Poetin Nederland binnen zou vallen mag er geen vrouw de grens over. Vrouwen moeten net als de mannen de legerdienst in.  Wat ze met de kinderen doen weet ik niet, maar ook de vrouwen tussen de 17 en de 45 jaar moeten dan het leger in.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/10/20/dienstplichtbrief-voor-het-eerst-ook-naar-vrouwen

Ken jij een bijbeltekst waarin een vrouw militair is? Voor zover ik weet zijn die er niet. Maar jij mag aantonen dat ze er wel zijn, dan geloof ik je.

Wel ken ik het verhaal van Esther die op risico van de doodstraf haar opwachting maakt bij de koning.

Wat Nederland doet is iets anders dan wat de bijbel voorschrijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

Ken jij een bijbeltekst waarin een vrouw militair is? Voor zover ik weet zijn die er niet. Maar jij mag aantonen dat ze er wel zijn, dan geloof ik je.

Wel ken ik het verhaal van Esther die op risico van de doodstraf haar opwachting maakt bij de koning.

Wat Nederland doet is iets anders dan wat de bijbel voorschrijft.

Voor jou geldt hetzelfde antwoord dat ik @sjako ook al gaf: jij beweerde dat vrouwen niet in het leger hoeven en je haalde dat erbij om de juistheid van jouw interpretatie van het in de bijbel gestelde te bewijzen.  Kijk maar:
 

Op 1-5-2022 om 18:01 zei Barnabas:

In de wet van Mozes werden ook alleen de mannen opgedragen om deel te nemen in het leger. Dat is van 20 jaar tot 50 jaar. Dat leger nam oa. het beloofde land in onder leiding van Jozua. De naam Jozua is in de grondtekst verwant met de naam van Jezus.En Jezus is de bevelhebber (de koning) die zijn volgelingen er op uitstuurt om het land in te nemen, in die zin dat zij het koninkrijk mogen verspreiden door het evangelie te vertellen. Alleen mannelijke discipelen werden er op uitgestuurt om het evangelie naar onbekenden te brengen.
Om hetevangelie naar onbekenden te brengen heb je meer discussie en gevecht (in debat) dan wanneer je het evangelie aan bekenden brengt. Bij vrouwen geldt dat zij het evangelie kunnnen vertellen aan vrienden en bekenden in een veilige omgeving, thuis bijvoorbeeld. Dat gebeurt dan ook op verhalende wijze, zij vertellen wat zij hebben meegemaakt en daardoor gaan anderen zoeken. Dat leer ik van het verhaal van de vrouw waarvan Jezus zei dat zij vele mannen had gehad en waarvan Jezus gezegd had dat Hij de Christus was. Zij verzamelde vrienden en bekenden in haar huis en door haar verhaal kwamen anderen tot geloof. Maar zij was er op uitgegaan om water te halen en niet om het evangelie te brengen. Zo is het in de oorlog ook. De vrouwen mogen thuis blijven en de mannen moeten opkomen voor hun gezinnen.
Waar mannen in Christus blijven en naar de mannelijke rijpheid toegroeien kunnen zij leiding geven aan man en vrouw. Hun rol is hoofd zijn en bij de tekst waarbij staat dat er niet toegestaan wordt dat de vrouw onderwijs aan de man geeft of gezag over hem uitoefent wordt een Grieks woord voor man gebruikt dat algemeen voor een geestelijk volwassen man gebruikt wordt. Wanneer zulke mannen een kerk leiden behouden zij de leiding en volgen zij de schrift waarbij het spreken door de juiste persoon gedaan wordt. Dat is vruchtbaarder dan wanneer men toestaat dat de vrouw spreekt omdat het dichter bij Gods plan staat. Mooi om te horen dat bij kerken waarbij mannen de leiding hebben meer groei is. Komt overeen met de schrift, bedankt.
Ik kan er meer over zeggen maar op dit moment niet. Groet, Chiel


Jij dacht blijkbaar dat vrouwen thuis mogen blijven als Poetin hier bijvoorbeeld binnenvalt en dat is dus onjuist. Dat heb ik even rechtgezet. Wat  jij of ik daarvan vind(t) doet er niet toe, het gaat om een feit dat in je betoog niet klopte.

Dus herhaal ik wat ik aan Sjako ook al schreef: Wat ik ervan vind doet er niet toe. Het is een feit.

Als je wilt weten hoe de forummers zich hiertoe verhouden wanneer de situatie zou ontstaan die dit feit zou doen gelden, kun je daar  denk ik beter een nieuwe topic over openen.  

Want wat je er allemaal bijsleept heeft niets te maken met het onderwerp van deze topic: vrouwen op de kansel!

P.S. Er zijn ook vrouwen in het beroepsleger. Dus je hele voorbeeld klopt van geen kanten.  Kijk maar, het Ministerie van Defensie geeft hier de actuele cijfers per januari 2022: https://www.defensie.nl/onderwerpen/overdefensie/het-verhaal-van-defensie/aantallen-personeel  Maar dat is allemaal off-topic hier.  

 

bewerkt door Flawless victory
Spatie tussen twee woorden ontbrak , rechtgezet
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Flawless victory:

P.S. Er zijn ook vrouwen in het beroepsleger. Dus je hele voorbeeld klopt van geen kanten.  Kijk maar, het Ministerie van Defensie geeft hier de actuele cijfers per januari 2022: https://www.defensie.nl/onderwerpen/overdefensie/het-verhaal-van-defensie/aantallen-personeel  Maar dat is allemaal off-topic hier.  

Tegenwoordig krijgen vrouwen ook een brief voor de dienstplicht. Vrouwen zijn tegenwoordig ook dienstplicht. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/defensiepersoneel/dienstplicht#:~:text=Dienstplicht voor vrouwen,de overheid over de dienstplicht.

Dienstplicht voor vrouwen

De dienstplicht geldt sinds 1 januari 2020 ook voor vrouwen. Vrouwen die 17 jaar worden, ontvangen daarom ook een brief van de overheid over de dienstplicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-5-2022 om 13:07 zei Hetairos:

In Jezus wordt die scheppingsorde juist hersteld:

Matth 19:4-6 (NBG1951) "Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet".

Als jij zegt dat de scheppingsorde juist het verschil tussen man en vrouw impliceert, vergis je je. Want wat God heeft samengevoegd, scheide de mens niet (opnieuw). Merk ook op, dat de huwelijkse relatie tussen man en vrouw symbool staat voor de relatie tussen Christus en Zijn Gemeente; en juist daarbinnen vallen alle verschillen weg.

Het valt me ook op, dat de discussie alleen maar wordt gevoerd door mannen; een teken van dogmatisch geïnspireerd haantjesgedrag?

De scheppingsorde wordt in Christus hersteld. De vraag is dan wat in Christus is. Jij stelt dat alle verschillen wegvallen in Christus. Echter waren vanaf de schepping man en vrouw man en vrouw. Dat impliceert een verschil tussen man en vrouw.
Ook tussen Christus en de gemeente zijn er verschillen. Christus is het hoofd van de gemeente (Efeze 5:23: "want de man is hoofd van de vrouw, zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder van het lichaam). Dus is deze orde in Christus en volmaakt.
Adam was de eerte die gemaakt werd en het hebreeuwse woord voor eerste (rosjon) is verwant aan het woord voor "hoofd" (rosj). Daaruit blijkt dat Adam voor de zondeval hoofd was en dat er een rolpatroon was. Daarnaast wordt Eva als hulp gemaakt voor de zondeval. Er staat dat God een "hulp" voor Adam ging maken. Voordat Eva gemaakt was noemde God haar een "hulp". Dus voordat er sprake kon zijn van zonde, want Eva bestond nog niet, was zij al een hulp.
Dat alleen mannen er over praten bevestigt het mannelijke talent om openbaar onderwijs te geven zoals de bijbel zegt dat mannen het onderwijs vanaf de kansel dienen te geven. Dus het is goed dat mannen er over spreken.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Barnabas:

Dat gebeurd in huis.

Dan zal het wel druk geweest zijn in dat huis.

5 uur geleden zei Barnabas:

Toen dan dit geluid klonk, kwam de menigte samen en raakte in verwarring, want ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken.

Dat in talen spreken had een functie. Iedereen kon in zijn eigen taal het evangelie horen. Dat was nodig om het evangelie te verspreiden. En ook vrouwen deden daar aan mee, anders was het niet nodig geweest dat ze vreemde talen gingen spreken. Ook profeteerden vrouwen in de gemeente. Dus is het niet zo dat ze helemaal stil waren. Het gaat erom dat ze geen leidende functie hadden.

1Kor 11:5 zegt wel dat de vrouw haar hoofd moet bedekken als ze profeteert of bidt.

Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande als ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is dan precies hetzelfde als een vrouw met een kaalgeschoren hoofd

3 uur geleden zei Barnabas:

Daarbij spraken de vrouwen over hetgeen geschied was. Zij spraken de goede tijding van de overwinning zoals ook Christus de overwinning aan het kruis behaald heeft. Wat betreft de psalm gaat het over de overwinning onder leiding van Mozes en werd de boodschap verkondigt nadat de vijand verslagen was. Het betreft dus een veilige situatie.

Zoals vaker gaat het ook om een profetie voor latere tijden. Vrouwen mogen gewoon evangeliseren hoor. Maar een leidende rol binnen de gemeente is aan mannen voorbehouden.

1 uur geleden zei Flawless victory:

Dus herhaal ik wat ik aan Sjako ook al schreef: Wat ik ervan vind doet er niet toe. Het is een feit.

Het kan een feit zijn, maar daarom is het nog niet juist. Onze broeders worden ook opgeroepen voor militaire dienst, maar ze zullen pertinent weigeren de wapenen op te nemen omdat ze neutraal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid